Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 575
ÕóËèòåðè: 2
Âñè÷êî: 577

Îíëàéí ñåãà:
:: Albatros
:: osi4kata

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòà33
ðàçäåë: Ðîìàíè
àâòîð: kokolinna

Ãëàâà XX

- Êîãà ãî ðàçáðàõòå, ìîì÷åòà?
- Å ñåãà îò òàì èäâàìå, äå!- èçíåðâåíî îòãîâîðè Ñëàâè.
- Çíà÷è âñå ïàê íå ñòå èç÷àêàëè ïîçâúíÿâàíå îò íàøà ñòðàíà?
- Íå, íå ñìå!- îòâúðíà êàòåãîðè÷íî Àíäðåé.
- Âñúùíîñò å âñå òàÿ êàòî ñå çàìèñëÿ, çàùîòî ïîëîæåíèåòî òàêà èëè èíà÷å çàâðÿ.
- Êàêâî èìàø ïðåäâèä, èíñïåêòîðêå?
- Ñêîðî è äâàìàòà ùå ðàçáåðåòå, Ñëàâè... Íèêîé ëè íå ÿ å âèæäàë îò ñíîùè?
- Àìè ÿâíî íå- êàçà Àíäðåé.
- Ñåãà ùå âëåçåòå â êàáèíåòà ìè è ùå ìå èç÷àêàòå òàì... è äâàìàòà! È òîçè ïúò- áåç âúçðàæåíèÿ è äåéñòâèÿ íà ñîáñòâåí õîä, ÿñíà ëè ñúì?- Àëåêñàíäðîâà äîðè ëåêî ïîâèøè òîí.
- Êàêòî êàæåø, äåòåêòèâêå. Àìà íå ñå áàâè ìíîãî äå...
Ñíåæàíà èçïðîâîäè äâåòå ìîì÷åòà äî êàáèíåòà è òîçè ïúò ìîæå áè çà ïî-ñèãóðíî ãè çàêëþ÷è òàì. Îòèäå îòíîâî äà íàëåå âîäà, âñå ïàê ïðåäèøíàòà â ìîìåíòà âñå îùå óêðàñÿâàøå ïàíòàëîíà ѝ. Âúðíà ñå ïðè Îðëèí.
- Àéäå áå, Ñíåæàíà, òàÿ âîäà ñåãà ëè ÿ êîïàåø äà ÿ òúðñèø?- çàïî÷íà ëåêî èçíåðâåí Ñòðàõèëîâ.
- Íå çàïî÷âàé è òè. Ñêîðî ñàì ùå ðàçáåðåø êîëêî äúëáîê å êëàäåíåöúò, êîéòî èçêîïàõ... ñïîêîéíî!
- Äîáðå äå, äîáðå! Äàé äà ïîìîãíåì íà æåíàòà ñåãà!
Îðëèí ÿ áåøå ñëîæèë äà ëåãíå íà äèâàí÷åòî. Ñíåæàíà îòèäå è íàïðúñêà ëèöåòî ѝñ âîäà. Æåíàòà èçïúøêà, íî çàïî÷íà äà èäâà íà ñåáå ñè.
- Äàíè... Äàíèêà- ïðîøåïíà òÿ ñ ïúðâèòå âúçìîæíè ñèëè â ãëàñà ñè.
- Äîáðå ëè ñòå? Õåé, Íèíà, êàê ñòå?- íàñòîé÷èâî ïîïèòà Îðëèí.
- Âå÷å ïî-äîáðå, íî- îïèòà ñå äà ñå íàäèãíå, çà äà ñå èçïðàâè, íî òå ÿ ïîëåæèõà îòíîâî.
- Íå, íå, çà íèêúäå íå áúðçàìå ñåãà!- êàçà Ñíåæàíà êàòî äúðæåøå ðúêàòà ñè íà ðàìîòî ѝ.
- Êàêâî ñå ñëó÷è? Çàùî ñå ðàçñòðîèõòå òîëêîâà?- ïîïèòà Îðëèí.
- Òåçè î÷è- òîëêîâà ÷åðíè è äúëáîêè, òîâà ëèöå- íåæíî, ìàêàð è îáåçîáðàçåíî, íî óñìèâêàòà ÿ íÿìàøå... À èìåòî ѝ... Àõ, òîâà èìå...
- Çàùî, ãîâîðè ëè Âè íåùî, ïîçíàâàòå ëè ÿ?- ïðîäúëæè äà ïèòà òîé.
-Äàëè ÿ ïîçíàâàì... Îõõõ- èçâúðíà èíñòèíêòèâíî ïîãëåä íàãîðå, ñÿêàø äà ïîèñêà ïîìîù- Ãîñïîäèí èíñïåêòîð, Äàíèêà å ìîÿ äúùåðÿ!- è òóê Îðëèí íàïðàâî ñåäíà íà çåìÿòà, êàêòî áåøå êëåêíàë äî íåÿ.
- Íî êàê òàêà?... Âàøà äúùåðÿ?- âêëþ÷è ñå Ñíåæàíà.
- Êîãàòî ÿ âèäÿõ òàì íà ñòåíàòà- î÷èòå íàèñòèíà ìå ïðèâëÿêîõà, íî äàëè çàðàäè äúëãèòå ãîäèíè èëè ëèïñàòà íà íàäåæäà, íå îáúðíàõ âíèìàíèå íà óäàðèòå íà ñúðöåòî ñè, àëà òî ðåàãèðà... È êîãàòî âå÷å êàçàõòå èìåòî ѝ... Ñèëàòà ìó íå ñòèãíà, çà äà ìå çàäúðæè îò øàìàðà, êîéòî ïîëó÷èõ è ëåäåíàòà âîäà, êîÿòî ìå îùàâè â òîçè ìîìåíò.
Îðëèí íàïðàâî ÿ èçïèâàøå ñ ïîãëåä â òîçè ñúùèÿò ìîìåíò. Áåøå ñå âòðåí÷èë â íåÿ è èçó÷àâàøå âñÿêà ÷àñòèöà îò ëèöåòî ѝ. È áåëåæêèòå îò íåïîçíàòèÿ ïîìîùíèê, áúðçî ñå ïîäðåäèõà åäíà ïî åäíà â ãëàâàòà ìó. Íèìà ïúçåëúò çàïî÷âàøå äà ñå ðàçïëèòà? Íèìà òÿ áå ÷îâåêúò, êîéòî òîé òðÿáâàøå äà íàìåðè? Òÿ ëè áå ÷îâåêúò, êîéòî ùåøå äà äàäå íà÷àëîòî íà êðàÿ. È êîëêî äàëå÷ áå òîé âñúùíîñò. Ïîñëåäíà èç÷åçíàëà, ïúðâà íàìåðåíà... Àìè îñòàíàëèòå ñåäåì?...
- Ïðîñòåòå, íî èìåòî Âè íå å Íèíà, íàëè?- èçâåäíúæ ïðîìúëâè òîé.
- Çà äà ìå ïèòàòå, çíà÷è çíàåòå, ÷å íå å... È îùå ïîâå÷å, çíàåòå èñòèíñêîòî èìå íà êëåòíèöàòà çàñòàíàëà ïðåä Âàñ ñåãà.
- Äà, Èðèíà, ñåãà âå÷å çíàì... Èðèíà îò Ïèðèíà... Òðóäíî ìè áåøå äà ïîâÿðâàì, ÷å ùå Âè íàìåðÿ, à Âèå ñàìà äîéäîõòå ïðè ìåí.
- À Ïëàìåí?- âìúêíà ñå îòíîâî Ñíåæàíà- Íåèí áðàò å, íàëè?
- Òî÷íî òàêà! Áðàò, çà êîéòî òÿ íå çíàå è ñåñòðà, êîÿòî òîé íå ïîäîçèðà, ÷å äîðè ñúùåñòâóâà è ÷å å òî÷íî òàçè, êîÿòî ìó å ïîìîãíàëà è ãî å ñïàñèëà, íàëè èíñïåêòîðå?
- Âÿðíî å! ßâíî ñúäáàòà ñè çíàå ðàáîòàòà, çàùîòî Äàíèêà ñå ïî÷óâñòâà ñòðàííî ïðèâëå÷åíà îò íåãî è ìó å ïîìîãíàëà áåç äà ñå çàìèñëè.
- Îíîâà òàì âúòðå å ïðîãîâîðèëî çíà÷è...
- Íî èìà åäíà ëåêà íåòî÷íîñò, â òîâà êîåòî êàçàõòå...
- Êàêâî èìàòå ïðåäâèä, èíñïåêòîðå?
- Äàíèêà å ðàçáðàëà, ÷å èìà áðàò è ìàéêà, êîÿòî âñúùíîñò ÿ îáè÷à è ñèãóðíî å èìàëà ïðè÷èíà äà èç÷åçíå òàêà. Òîâà å åäíà îò ïðè÷èíèòå çà íåéíèÿ åìîöèîíàëåí ñðèâ. Çà ñúæàëåíèå îáà÷å êîãàòî ðåøàâà, ÷å ùå Âè ïîòúðñè è ñå ñúâçåìà îò âñè÷êî òîâà... ñå ñëó÷âà äðóãîòî... ìíîãî ïî-óæàñíîòî... È êîëåëîòî îòíîâî ñå çàâúðòà, çàùîòî ñåãà, Äàíèêà íå ïîìíè íèùî, íå ïîìíè íèêîé!- Èðèíà ãî ãëåäàøå ñ îòâîðåíà óñòà.
- Êàêâî ѝ ñå å ñëó÷èëî âñúùíîñò, ãîñïîäèí ïîëèöàé?
- Ùå Âè êàæà, Èðèíà, íî ïúðâî ìè îáåùàéòå, ÷å ùå áúäåòå ñèëíà, çàùîòî òîâà, êîåòî ùå ÷óåòå å ñòðàøíî è ïðåäâèä ñåãàøíîòî Âè ñúñòîÿíèå, êàòåãîðè÷íî íå æåëàÿ äà áúäà ïðè÷èíà äà âëåçåòå â áîëíèöà.
- Òîâà, êîåòî ñúì èçòúðïÿëà äî ìîìåíòà â æèâîòà ñè, ïîëèöàé Ñòðàõèëîâ è êîåòî íå ìå å ñúáîðèëî âúïðåêè âñè÷êî, óâåðÿâàì Âè... è Âàøèòå äóìè ùå ïîíåñå, êîåòî êîëêîòî è äà å, ñúñ ñèãóðíîñò ùå ñà ïî-ìåêè îò êàðòèíàòà â ãëàâàòà ìè â ìîìåíòà.
- Òàêà äà áúäå... Íî íåêà ñå âúðíåì ìàëêî ïî íàçàä... Êîå íàêàðà Èðèíà äà ñå ïðåâúðíå â Íèíà è äà ñìåíè ðîäíàòà ïî÷âà ïîä êðàêàòà ñè, êîÿòî òîëêîâà îáè÷à?
- Åäíî ÷óäîâèùå...  äåòñêèòå ìè òîãàâà î÷è, àëà è ñåãà â ñúðöåòî ìè òî å òàêîâà. Ðîäíàòà êàçâàòå, êîÿòî òîëêîâà îáè÷àì?
- Íå å ëè òàêà?
- Îáè÷àì ÿ è îùå êàê- òÿ âúðíà æèâîòà ìè, íî íå å ðîäíà.
- Êàê òàêà?
- Ðîäåíà ñúì íà ãðúöêà çåìÿ. Ìàéêà ìè å áúëãàðêà... áåøå, à áàùà ìè å ãðúê.
- Òîé ëè å ÷óäîâèùåòî?- Èðèíà ãî ïðåñå÷å ñòóäåíî ñ ïîãëåä.
- Èñêàòå äà ðàçáåðåòå? Ìîëÿ, îñòàâåòå ìå äà ïðîäúëæà!
- Èçâèíÿâàì ñå... Ìîëÿ...
- Òàòêî èìàøå áðàò, çúë ÷îâåê è ïñèõè÷åñêè íå íà ìÿñòîòî ñè. Òîãàâà áÿõ íà ñåäåì.  åäíî ëÿòî- äâàìàòà ñòðîÿõà âèëà êðàé ìîðåòî, àç ñè èãðàåõ íà ïÿñúêà. Íåùî îáà÷å ìå íàêàðà äà ñå îáúðíà òîãàâà. Ìàìà ÿ íÿìàøå. Íî âèäÿõ êàê òåçè ÷åðíè ðúöå, èçáóòàõà áàùà ìè îò âèñî÷èíàòà íà òðåòèÿ åòàæ è êàê òÿëîòî ìó ïàäíà âúðõó áåëèòå îãðîìíè êàìúíè, äîíåñåíè îò ðåêàòà, çà äà áúäàò ïðåâúðíàòè â çäðàâ îãðàäåí çèä. Êàê ãëàâàòà ìó ñå èçâè íååñòåñòâåíî, êîãàòî âðàòúò ìó ñå ñ÷óïè è êðúâòà ìó îáàãðè çàâèíàãè òåçè áåëè êàìúíè â ïàìåòòà ìè. È êàê êîãàòî ïîãëåäíàõ íàãîðå, çëèÿò ìó äÿâîëñêè ïîãëåä ñå çàáè â ìåí... è òàçè óñìèâêà çëîêîáíà... Êàòî ìðàìîðíè íîæîâå çúáèòå â óñòàòà ìó ñÿêàø ñå ïðîòåãíàõà çà ìåí â òîçè ìîìåíò, à ïðîáëÿñúöèòå â î÷èòå ìó... Êàêòî è äà å- íèêîé íå ìè ïîâÿðâà òîãàâà. Âñè÷êî ïðèêëþ÷è êàòî íåùàñòåí ñëó÷àé. Äîðè ìàìà íå ìè ïîâÿðâà, äîêàòî è íåéíèÿò æèâîò íå ñå ïî÷åðíè êàòî çàïî÷íà äà „èçïóñêà“ëàïèòå ñè âúðõó ìåí è âúðõó íåÿ. Àëà è äðóãî èñêàøå òîé è êîãàòî ìàìà íàé-ñåòíå ðàçáðà, íàïðàâè âñè÷êî âúçìîæíî äà ìå èçìúêíå. È â åäèí äúæäîâåí àïðèëñêè äåí- âå÷å áÿõ íà îñåì, îòèäîõìå íà ñïèðêàòà, êà÷è ìå íà àâòîáóñà è ïîâå÷å íå ÿ âèäÿõ... Ëåëÿ ìè- ñåñòðà ѝ ñå êà÷è ïðè ìåí ìàëêî ïðåäè ãðàíèöàòà, ñàìè çíàåòå, ÷å ñåëî Áóéíîâî íå å íèêàê äàëå÷ îò íåÿ. Ñêðèõìå ñå îêîëî ñòîëèöàòà. Ãîäèíèòå ìèíàâàõà, òàì çàâúðøèõ è òàì ñðåùíàõ Ìèðîñëàâ- áàùàòà íà äåöàòà ìè- Îðëèí è Ñíåæàíà ñå ñïîãëåäàõà- Ñ íåãî ðàçáðàõ êàêâî å äà áúäåø ùàñòëèâ è ÷å âñåêè ãî çàñëóæàâà, çàùîòî äî òîãàâà ñìÿòàõ, ÷å çà ìåí òî íå å îòðåäåíî. Çàæèâÿõìå â òîâà ñåëöå. È êàê íàèñòèíà îáèêíàõ òàçè çåìÿ. È ñ öÿëî ñúðöå ÿ íàðè÷àì „ðîäåí êðàé“! Êàçàõòå Èðèíà îò Ïèðèíà... òàêà ìå íàðå÷å åäíà æåíà îò ñåëîòî.
- Áàáà Íàäà?- ïîäõâúðëè Ñíåæàíà.
- Òî÷íî òàêà... Äàíèêà ñå ðîäè. Ñ Ìèðîñëàâ áÿõìå òîëêîâà ùàñòëèâè, äîêàòî â åäíà çëîùàñòíà íîù âñè÷êî ñå ïðåîáúðíà. Äàíè áåøå íà òðè. Èìåííî òàÿ æåíà- ñåãà âå÷å áàáà Íàäà, çàùîòî òîãàâà íå áåøå áàáà, óâåðÿâàì âè- òÿ ìè êàçà äà èçáÿãàì. Íàãîâîðè ìè íåùà, êîèòî ìå íàïëàøèõà. Íå ѝ ïîâÿðâàõ, íî êîãàòî òÿ ñëîæè ðúêà íà êîðåìà ìè è êàçà, ÷å èìà äåòå, êîåòî òðÿáâà äà îïàçÿ è äà ñêðèÿ, çà äà ñïàñÿ è äðóãîòî, ñå çàìèñëèõ. Êîãàòî ñå ïðèáðàõ, íåéíèòå äóìè ñå ïîòâúðäèõà. ×óäîâèùåòî ñå áåøå ïîÿâèëî îòíîâî. Ïîãóáè ìàéêà ìè, à ïîñëå è ëåëÿ ìè. Ìèðîñëàâ íå çíàåøå çà ìèíàëîòî ìè, íî àêî èñêàõ äà ñïàñÿ äåöàòà íè, òðÿáâàøå äà ìó êàæà. Ñúðöåòî ìó å áåçãðàíè÷íî äîáðî è ãîëÿìî. Ðàçáðà ìå è áåç äà ñå çàìèñëè, ìå ïóñíà, ìàêàð è äà çíàåøå êàêâè ùå áúäàò õîðñêèòå çëîñëîâèÿ è êàê ùå èçðàñòå ìîÿòà Äàíè ñ òÿõ. Ðàçáðà, ÷å ùå ñòàâà è áàùà çà âòîðè ïúò è âúïðåêè âñè÷êî òîâà, áåçãðàíè÷íàòà ìó ëþáîâ è öåíàòà êîÿòî òðÿáâàøå äà çàïëàòè, çà äà ñïàñè ìåí è äåöàòà, ãî íàêàðà äà ìå ïóñíå.
- Èðèíà, òðÿáâà äà çíàåòå íåùî- çàïî÷íà ïëàõî Îðëèí.
- Îñòàâåòå ìå äà äîâúðøà, ìîëÿ Âè. Ñåäåì ãîäèíè ïî-êúñíî ðàçáðàõ, ÷å ÷óäîâèùåòî âå÷å ãî íÿìà. Ìîæå áè ñúäáàòà îòíîâî ñå íàìåñè êàòî ìè ïðàòè òàçè æåíà, êîÿòî ïðèÿòåë ìè ñòàíà, âúïðåêè íåëåêîòî ñè ìèíàëî. Îò íåÿ ðàçáðàõ, ÷å å ìúðòúâ. Òîâà ìå ìîòèâèðà äà òðúãíà äà äèðÿ ìîÿòà Äàíè è Ìèðîñëàâ. Âå÷å ìîæåõ äà ñúáåðà ñåìåéñòâîòî ñè öÿëî, íî óâè. Ìèðî îêàçà ñå ÿ áåøå ñêðèë ìíîãî äîáðå. Áå çàëè÷èë àäðåñà â ñåëîòî. È êàòî ìèíüîð â Ïåðíèøêî, òîé ѝ áå îñèãóðèë æèâîò â ñòîëèöàòà. È êàê îò òàì ïèòàì àç, òîâà ñå ñëó÷âà ñ íåÿ?- Îðëèí ñå ïðîêàøëÿ.
- Ïîçâîëåòå ìîëÿ, àç äà äîâúðøà èñòîðèÿòà, äî êîëêîòî ìîãà. Äàíèêà îáè÷à ìîðåòî, íàëè?
- Äà, îò êúäå çíàåòå?
- Äåñåò ãîäèíè ñëåä òåçè ñúáèòèÿ, äâàìàòà ñ áàùà ѝ îòíîâî ñå âðúùàò è çàæèâÿâàò òàì, â ñúùîòî ñåëöå. Ëþáîâòà íà Äàíèêà êúì ïëàíèíàòà è â ÷àñòíîñò ïåùåðèòå...
- Èëè ïî-òî÷íî åäíà êîíêðåòíî?- âìúêíà Èðèíà.
- Èìåííî. È òàçè ñòðàñò çàåäíî ñ ëþáîâòà êúì ìîðåòî, ÿ èçïðàùàò äà ó÷è âúâ Âàðíà, çà äà çàâúðøè èñòîðèÿ, ïàëåîíòîëîãèÿ, òàéíèòå íà äðåâíèòå íàðîäè è ñå âðúùà îòíîâî ïðè ëþáèìàòà ñè ïåùåðà. Ñòàâà åêñêóðçîâîä, ïðè òîâà íàé-äîáðèÿò äîêîëêîòî ðàçáðàõìå. Õîðàòà ñà ïèòàëè çà íåÿ è ñà ÿ òúðñåëè- Ñíåæàíà ãëåäàøå ñ äîñòà ãîëÿì èíòåðåñ Îðëèí â òîçè ìîìåíò. Òÿ ðàçáèðà çà Âàñ è áðàò ñè, îò Ìèðîñëàâ... À òîâà, êîåòî ѝ ñå å ñëó÷èëî...Îðëèí ѝ ðàçêàçà çà òðàãè÷íèÿ èíöèäåíò, êàòî ðàçáèðà ñå ñè ñïåñòè äîñòà îò çëîâåùèòå ïîäðîáíîñòè, à ñúëçèòå íà Èðèíà ïðîñòî ïðåñúõíàõà â åäèí ìîìåíò.
- Êàê å âúçìîæíî òàêîâà çâåðñòâî? Êîé áè áèë ñïîñîáåí íà ïîäîáíî íåùî?
- È ìå ïèòàòå Âèå, ïðåäâèä âñè÷êî, êîåòî ìè êàçàõòå?
- Èðîíè÷íî, íàëè? Ìîæå áè ÷óäîâèùåòî ñå å ïðåðîäèëî. À Ìèðîñëàâ? Êúäå å òîé, êàê å?- òóê ñèòóàöèÿòà ñòàíà íåëîâêà.
- Èðèíà- çàïî÷íà Ñíåæàíà- Îïèòàõìå ñå...
- Êàêâî íå ìè êàçâàòå? Äàâàéòå íàïðàâî!
- Íå óñïÿ äà ïîíåñå ñëó÷èëîòî ñå ñ Äàíèêà!- êàçà Îðëèí.
- Èðèíà, Ìèðîñëàâ ïî÷èíà!- äîâúðøè Ñíåæàíà. Ïîñëåäâà ïåòìèíóòíà ìúðòâà òèøèíà.
- Çàâåäåòå ìå ïðè íåÿ! Èñêàì äà îòèäà ïðè Äàíèêà!
- Ïî÷àêàéòå!- êàçà Îðëèí- Ìíîãî Âè ñå íàñúáðà èçâåäíúæ- Ïëàìåí, Äàíèêà, ñåãà è Ìèðîñëàâ. Ãîñïîæî, ñâåòúò êàòî ÷å ëè ñå ñðóòè îòãîðå Âè! Íåêà ìèíå ìàëêî âðåìå!
- Íå ìè å íóæíî âðåìå! Èñêàì äà âèäÿ äåòåòî ñè!- è ñå èçïðàâè, à Ñíåæàíà íåðâíî ñå ïðîêàøëÿ.
- È òóê âåðîÿòíî ùå ñðåùíåì ïðîáëåì!- êàçà èìåííî òÿ.
- Êàêâî èìàø ïðåäâèä?- ïîïèòà Îðëèí èçíåíàäàí.
- Èçáÿãàëà å!- èçñóõëè Àëåêñàíäðîâà.
- Èçáÿãàëà å îò áîëíèöàòà?- ïîâòîðè Îðëèí- Êàê òàêà? Îò êîãî ðàçáðà?
- Îò Ñëàâè è Àíäðåé.
- Îòèøëè ñà äî áîëíèöàòà, íàëè?
- Äà, Îðëèíå, íî...
- Ïî÷àêàéòå- íàìåñè ñå Èðèíà- êîè ñà Ñëàâè è Àíäðåé?
- Íàé-äîáðèòå ѝ ïðèÿòåëè!- êàçà Ñíåæàíà.
- È òÿõ èñêàì äà âèäÿ!
- Ïî-êðîòêî! Åäíî ïî åäíî!- ïî-âèñîêî âå÷å êàçà Îðëèí è ñâè â þìðóê åäíàòà ñè ðúêà.
- Êúäå ñà òå, Àëåêñàíäðîâà?
- Â êàáèíåòà ìè.
- Èç÷àêàéòå ìå òóê, òîãàâà! Ñëåä ìàëêî èäâàì!
- Åé, åòî òè êëþ÷îâåòå!- è ìó ãè õâúðëè- Íÿìà äà ìè ðàçáèâàø âðàòàòà ÿ!
- Òè ñè ãè çàêëþ÷èëà? Áðåé, ñòðàøíà ñè òè, áå Àëåêñàíäðîâà!- è èçëåçå.
Ïðåç òîâà âðåìå ìîì÷åòàòà ñå ÷óäåõà êàêâî äà ïðàâÿò è çÿïàõà ïî ñòåíèòå. Íà åäíà îò òÿõ âèäÿõà êðúãà îò ðèñóíêè è ñíèìêè, êîéòî Ñíåæàíà áå íàðåäèëà. Ïðèáëèæèõà ñå äî òÿõ.
- Àíäðåéêà, òîÿ ãîëÿì èçðîä ùå äà å, áå!
- Òàêà å, Ñëàâè!- Âèæ âñè÷êèòå òèÿ, êàê äà ãè íàðåêà?
- Òè ñè ïî-óìíèÿ, ùå ãî èçìèñëèø!
- Äà áå, ïî-óìíèÿ!
- Å, ïî-èíòåëèãåíòíî îò ìåíå ïðèêàçâàø!
- Óâåðòþðè!- èçñòðåëÿ Àíäðåé.
- Åòî, âèæäàø ëè? Êîãà àç òàêîâà íåùî ùå êàæà?
- Àáå òè ìîæåø, àìà íå èñêàø! Ïàçèø ñè èìèäæà íà „ëîøîòî ìîì÷å“.
- Ùå òå ñâèòíà åé, òàêà äà çíàåø! Ê‘âî ëîøî ìîì÷å, áðå?
- Òàêîâà áå, ñúáëàçíèòåëíî, ãîòèíî...
- Àáå òè ñâàëÿø ëè ìå, áå?
- Ãëóïàê!- ñáóòà ãî Àíäðåé- Íå ñúì ìèíàë íà äðóãèÿ áðÿã!
- ß, ïî÷àêàé!- èçâåäíúæ ñìåíè òîíà Ñëàâè- Áðàò, âèæ ò‘âà! Çàãëåäàé ñå!- è ìó ïîñî÷è- Íå òè ëè ïðèëè÷à íà...
- "Âúë÷èÿò ñêîê"?
- Ìõì... Àìè òóê? Òîâà íå òðÿáâà ëè äà å "Ìîì÷èëîâàòà êðåïîñò"? ß ÷àêàé... Àìè, àêî òîâà ñà ìåñòàòà, êúäåòî ñà äðóãèòå ìîìè÷åòà?- â òîçè ìîìåíò âëåçå Îðëèí.
- Ñíåæàíà èçäúðïà åäèí ñòîë è ñåäíà ñðåùó âå÷å ñúùî ñåäíàëàòà Èðèíà.
- Äîáðå ëè ñòå?
- Äî êîëêîòî å âúçìîæíî- äà! Òåçè ìîì÷åòà, çà êîèòî ñïîìåíàõòå, íàèñòèíà ëè ñà ѝ ïðèÿòåëè, èëè ãè ïîäîçèðàòå?
- Óâåðÿâàì òå, ÷å ñà! Áëàãîäàðåíèå íà òÿõ çíàåì âñè÷êî òîâà ñåãà, à è íå ÷å íåùî- êàòî ìàéêà íà ìàéêà- åäèíèÿò, íå- è äâàìàòà ñà âëþáåíè â íåÿ è ñà ãîòîâè íà âñè÷êî çà òîâà.
- À íå ñå ëè ðåâíóâàò, èëè íå çíàÿò çà ñåáå ñè?
- Î, íàïðîòèâ! Åäèíèÿò îòñòúïâà ïðåä äðóãèÿ, êàòî ïðèÿòåë íà ïðèÿòåë, çàùîòî çíàå, ÷å Äàíèêà å ñïîäåëèëà ÷óâñòâàòà ñè ñ íåãî.
- Ñúñ Ñëàâè, íàëè?
- Ìàéêàòà íèêîãà íå ãðåøè!- óñìèõíà ñå Ñíåæàíà.
- Ñÿêàø âëèçà ïî â íåéíèÿ õàðàêòåð, íå çíàÿ, õðóìíà ìè...
- Êàæåòå ìîëÿ, îò êúäå ðàçáðàõòå çà ñìúðòòà íà ïðåñëåäâà÷à ñè?
- Êîãàòî ñå ïðåñåëèõ â òîâà ïèðèíñêî ñåëöå, æèâîòúò ìå çàïîçíà ñ ßíèíà- Ñíåæàíà ñå îêîêîðè íà èìåòî- È òÿ áÿãàøå îò ñåáå ñè. À ãîäèíè ïî-êúñíî ðàçáðàõ, ÷å òÿ èìà äåòå, èìà ñèí... Èëè ïúê äâå?
- Êàê òàêà?
- Ñìÿòà, ÷å å ðîäèëà áëèçíàöè, íî åäèíèÿò ѝ å îòêðàäíàò, à äðóãèÿò å îñòàâèëà, ïðåäâèä ïîëîæåíèåòî ñè. Áèëà å...
- Ïðîñòèòóòêà?
- Îò êúäå çíàåòå?
- Íàðå÷åòå ãî ïðåä÷óâñòâèå... È?
- Áàùàòà íà äåöàòà, íà äåòåòî... îôôô è àç íå çíàì âå÷å å ñúùèÿò òîçè, êîéòî àç íàðè÷àì ÷óäîâèùå! Ñòðàííî, íî èìàì óñåùàíåòî, ÷å ïîçíàâàòå ßíèíà.
- Ïîçíàâàì ÿ!
- Êàê? Îò êúäå?
- Òÿ ìå ïîìîëè äà íàìåðÿ ñèíà ѝ!
Îðëèí âêàðà êëþ÷îâåòå â êëþ÷àëêàòà. Îòâîðè âðàòàòà. Àíäðåé è Ñëàâè ñå îáúðíàõà åäíîâðåìåííî.
- Ìîì÷åòà, ÿâíî íå ñòå ñå ñòúðïÿëè?- êàçà Îðëèí.
- Íå ñìå, ïðàâ ñè! Àìà è íàøàòà Äàíè÷êà íå å.
- È òè ñè ïðàâ, Ñëàâè! Âúïðîñúò å êúäå å îòèøëà? Êàêâî ñòå çÿïíàëè òàì, â ñòåíàòà íà ïëà÷à?
- Ìàé íàìåðèõìå íà÷èí ñúëçèòå äà ñåêíàò!- êàçà èíòðèãóâàùî Àíäðåé.
- Êàêâî èìàø ïðåäâèä?
- Ãîñïîäèí ïîëèöàé, àç è Ñëàâè ðàçïîçíàâàìå äâå îò ìåñòàòà íà òèÿ âàøèòå ðèñóíêè.
- Êàêâî? Íàèñòèíà?- íåâÿðâàùî ñå îáëåùè Îðëèí.
- Íàèñòèíà! Ò‘âà òóêà å "Âúë÷èÿò ñêîê"- è ïîñî÷è ñ÷óïåíèÿò ïÿñú÷åí ÷àñîâíèê- à ò‘âà- ïîñî÷è çíàìåíöåòî ñúñ ñòúïàëàòà- å "Ìîì÷èëîâàòà êðåïîñò" – óâåðåíî êàçà Ñëàâè.
- Ìîì÷åòà, âèå äâàìàòà âèäÿõòå ïúòÿ, êîéòî òîêîâà îò÷àÿíî òúðñèì. Ñúçíàâàòå ëè, ÷å ìîæå áè ñåãà äðóãèòå èìàò øàíñ? Âèå íàìåðèõòå âåðíèÿ ïúò!
- Êàêúâ ïúò?- Ñíåæàíà ñòîåøå íà âðàòàòà, çàåäíî ñ Èðèíà è íå ñå âúçäúðæà äà íå îòãîâîðè.
- Ïúòÿò êúì ñåäåìòå èçãóáåíè äóøè...

Ãëàâà XXI

Áàðèåðàòà ñå âäèãíà è àâòîáóñúò âëåçå â àâòîãàðàòà. Òÿ ÷àêàøå ïúðâà íà âðàòàòà ïî ñðåäàòà. ×óïåøå ïðúñòè, òðåñêàâî âúðòåøå ãëàâàòà ñè, ÷àê ñâÿò ѝ ñå âèåøå, íî ìîæå áè òàêà ñÿêàø óêðîòÿâàøå óäàðèòå íà ñúðöåòî ñè. Âðàòàòà ñå îòâîðè è Äàíèêà êàòî ÷å ëè âçå ñòúïàëàòà íà åäèí ïúò è ñêî÷è. Èçïðàâè ñå. Íå ѝ áåøå íóæíî äà ñå îãëåäà, çàùîòî îíåçè ìèëè î÷è, êîèòî ãëàñúò ïî-ðàíî ñóòðèíòà ñàì íàðèñóâà ïî òåëåôîíà, âå÷å ÿ ãëåäàõà ñ î÷àêâàíå. Äàíè ïðèñòúïà íàïðåä.
- Àñèàíà?
- Çäðàâåé, Äàíèêà? Çíàåø ëè êîëêî ñå ðàäâàì äà òå âèäÿ? Êàê ñå çàðàäâàõ ñàìî êîãàòî ñå îáàäè. À è Ìèòåòî- ÷àêà òå ñ îãðîìíî íåòúðïåíèå!- è ÿ ïðåãúðíà- ñèëíî è òîïëî.
- Ñàìî... Ñàìî äà íå ãî óïëàøà.
- Íåäåé òàêà, Äàíè. Äîáðî ìîì÷å å. Îáÿñíèëà ñúì ìó ñèòóàöèÿòà òàêà, êàêòî áè ñëåäâàëî êàòî çà äåâåò ãîäèøíî äåòå. À è ñàì å äîñòàòú÷íî ïðîçîðëèâ, çà äà... êîãàòî ãî âèäèø ñàìà ùå ðàçáåðåø. Åäíî ùå òè êàæà- î÷èòå íèêîãà íå ëúæàò!
- Ñúðöåòî ñúùî!- ïðîøåïíà Äàíè- Çà ïúðâè ïúò òî ñå ñòîïëè òàêà, îò êàêòî ïàìåòòà ìè âñå îùå å ñòóäåíà è ñèâà. Çà ïúðâè ïúò îò ñëó÷èëîòî ñå íàñàì, ðåàãèðà áåç ðåçåðâè.
- Õàéäå, äà òðúãâàìå! Áëèçêî ñìå- íà èìà-íÿìà ïåò ìèíóòè ïåø. Íî êàêâî ãîâîðÿ, ïëàíèíàðêå- òåá òîâà èçîáùî íå òå ïëàøè.
- Ïëàíèíàðêå?
- Èìàì ìíîãî äà òè ðàçêàçâàì. È âñè÷êî, êîåòî ðàçáðàõ çà òåá îò îíàçè íàøà åäèíñòâåíà ñðåùà òîãàâà- âñè÷êî ùå òè êàæà, ïúê äàíî ïîìîãíà.
- Ñúñ ñèãóðíîñò...
- Êàæè êàê ìèíà ïúòÿ? Ñúîáùèõà çà ïîëîâèí ÷àñîâî çàêúñíåíèå? Âñè÷êî íàðåä ëè å?
- Èìàõìå ìàëêî ïðåìåæäèÿ. Ùå òè ðàçêàæà, íî âñè÷êî å íàðåä!- è òðúãíàõà íàïðåä.
- Åé, Äèâà÷êå?- èçâèêà íÿêîé çàä òÿõ. Áåøå øîôüîðúò... îíçè èíòåðåñåí ÷îâåê, Äàíè ñå îáúðíà- Áëàãîäàðÿ!- è êèìíà ñ óñìèâêà.
- ßâíî ñè íàïðàâèëà âïå÷àòëåíèå?- ïèòàùî îòáåëÿçà Àñèàíà.
- Íå ñúì è ïðåäïîëàãàëà ïîäîáíî íåùî, íî... äà! È çíàåø ëè- áåøå õóáàâî. Íàèñòèíà ñå ïî÷óâñòâàõ äîáðå!
- Ñåãà ùå ìè ðàçêàæåø! Õàéäå!... À è òîçè ÷îâåê ìè ñå ñòðóâà ïîçíàò.
- Èìà ëîãèêà, çàùîòî ñòå áèëè çàåäíî èçãëåæäà, êîãàòî àç ñúì âè... ðàçâåæäàëà?
- Òî÷íî òàêà, îíçè íàõàëåí ãðóáèÿíèí, êîéòî òå ïðåäèçâèêâàøå íåïðåêúñíàòî.
- Òàêà ëè? Õì... Ñåãà áåøå ìèë- óñìèõíà ñå Äàíè.
- À ñëó÷è ñå êàêâî âñúùíîñò, çàùîòî íå çâó÷è êàòî íåãî?
- Àìè ìàé ìó ñïàñèõ æèâîòà...
- È ñåãà ìîæå áè çà ïúðâè ïúò å ïî÷óâñòâàë, ÷å èìà çà êàêâî äà òè å áëàãîäàðåí. Åòî ñòèãíàõìå- òîçè ÿðêî îðàíæåâ áëîê å íàøèÿò. Ùå ãî çàïîìíèø!
- Ñúñ ñèãóðíîñò!
Êà÷èõà ñå ïî ñòúëáèòå è òàêà äî ïåòèÿ åòàæ. Áëîêúò íÿìàøå àñàíñüîð, íî òîâà íå áåøå ïðîáëåì è çà äâåòå. Òîâà, êîåòî óñêîðè ïóëñúò íà Äàíè îáà÷å, áåøå åäíî äåâåò ãîäèøíî ìîì÷åíöå, ÷èåòî ëèöå ñåãà ùåøå äà ÿ ïîñðåùíå çàä âõîäíàòà âðàòà. Òÿ ñå ïðåïîòè, äëàíèòå ѝ èçòðúïíàõà, çàùîòî îùå êîãàòî ÷ó èìåòî, êàòî ÷å ëè òî ѝ äîíåñå ñïîìåí, êîéòî ÿ æåãíà ïî òàêúâ íà÷èí, ÷å ÿ ïðîâîêèðà äà ñå óñìèõíå. Êëþ÷úò âëåçå â êëþ÷àëêàòà. Çàâúðòÿ ñå. Êîëêîòî ïúòè ïðåâúðòÿ ïàòðîíúò, òîëêîâà ïúòè òÿ ïðèìèãíà, áåç äà ñè ïîåìå âúçäóõ. Âðàòàòà ñå îòâîðè... È òîé áåøå òàì.
- Ìèòå!- ñïîäàâåíî èçâèêà Äàíèêà è ñå çàòè÷à êúì íåãî.
- Òè íàèñòèíà äîéäå ïðè ìåí, Äàíè!- è ÿ ãóøíà ñ âñå ñèëà- Òè íàèñòèíà íå ìå èçëúãà!- òîâà äåòñêî ãëàñ÷å ÿ íàêàðà äà ñå ðàçòðåïåðè, à íà ìàéêà ìó äà ñå íàïúëíÿò î÷èòå- Ìàìî, ìàìî, âèäÿ ëè? Ìîÿòà Äàíè íå ìå ïîäâåäå!
- Äà, Ìèòåíöå, è ñåãà òÿ å ïðè òåá!
- Òðèçúáåöúò, Ìèòå, ïîìíèø ëè ãî?- ïîïèòà Äàíè, êàòî áúðøåøå î÷èòå ñè, à òîâà íàêàðà Àñèàíà äà ñå îêîêîðè, íî íèùî íå êàçà.
- Åñòåñòâåíî, äàæå ñúì ïîäãîòâèë êíèãè, äà òå ïèòàì íÿêîé ðàáîòè! Íàëè ìîæå?
- Ðàçáèðà ñå, ìîé ìàëúê ãåðîé! Òè ìîæåø âñè÷êî äà ìå ïèòàø!
- Âèäÿ ëè, ìàìî, Äàíè ñè ìå ñïîìíÿ?- òîâà ïðîçâúíÿ â ãëàâàòà íà ïåùåðíîòî ìîìè÷å êàòî îãëóøèòåëíî êúíòåíå íà êàìáàíà, çàùîòî íàèñòèíà íåãîâèòå î÷è, òåçè òîïëè äâà ëåøíèêà, ñúáóäèõà ó íåÿ ñïîìåíúò çà òÿõ. ßâíî òîé áå òîëêîâà ñèëåí è ñïåöèàëåí, ÷å òÿ íå óñåòè íèêàêâà óïëàõà îò òîâà êàêâî áè ñå ñëó÷èëî îò áëèçîñòòà ñè ñ íåãî. Òîâà ìàëêî ìîì÷å, òîâà ñïåöèàëíî ãëàñ÷å, íàêàðà äóøàòà ѝ äà âèáðèðà òàêà, ÷å çà ïúðâè ïúò òÿ äà ïî÷óâñòâà êîëêî äèâà è æèâà ìîæå äà å. È ìîæå áè çà ïúðâè ïúò ïîâÿðâà áåçðåçåðâíî, ÷å òÿ íàèñòèíà å Äàíèêà...
- Çíàåø ëè? Òåá íèêîãà íå áèõ ìîãëà äà òå çàáðàâÿ!
- Õàéäå, Ìèòå, ïîìîãíè ìè äà ñëîæèì ìàñàòà è îñòàâè Äàíè äà ñè ïî÷èíå ìàëêî. ßäåíåòî å ãîòîâî, à òè, Äàíè àêî èñêàø äà ñå ïîîñâåæèø, áàíÿòà å â äúíîòî íà êîðèäîðà, âäÿñíî- òÿ êèìíà è èíñòèíêòèâíî ñå íàñî÷è íàòàì. Íî êîãàòî ñòèãíà, âðàòàòà â ñàìèÿò ìó êðàé, ÿ ñúáëàçíè ïîâå÷å, ìîæå áè çàðàäè ñâåòëèíàòà, êîÿòî âñå îùå ñòðóåøå îò ïðîçîð÷åòî.
Ëþáîïèòñòâîòî ѝ íàääåëÿ è òÿ âëåçå. Îêàçà ñå, ÷å òîâà å ñòàÿòà íà ìàëêèÿ Äèìèòúð. Êîëêî òîïëèíà è óþò èìàøå òóê? Öâåòîâåòå è íåãîâèòå ðèñóíêè îêà÷åíè ïî ñòåíèòå íÿêàê ñè óñïÿâàõà äà óäúëæàò äåíÿ. Íà ðàôòà íà áèáëèîòåêàòà, òÿ âèäÿ åäíà ñíèìêà è ñå äîáëèæè. Ìúæúò íà íåÿ ѝ ñå ñòîðè ïîçíàò, à ìàëêèÿò ãî áåøå ïðåãúðíàë. Ìîæå áè òîçè ÷îâåê áåøå...
- Òîâà å òàòêî!- èçâèêà çàä íåÿ äåòåòî. Òÿ ïîäñêî÷è- Èçâèíÿâàé, Äàíè, íå èñêàõ äà òå ñòðåñíà.
- Àç òðÿáâà äà òè ñå èçâèíÿ, ÷å âëÿçîõ òóê áåç òâîå ïîçâîëåíèå!
- Íÿìàø ãðèæè! Ìîæå! È òúé êàòî îáúðêà âðàòàòà, ñåãà ùå òè îòâîðÿ ïðàâèëíàòà!- è ÿ çàâåäå â áàíÿòà.
Äàíè áàâíî çàòâîðè âðàòàòà. Ïîäïðÿ ðúöå íà ìèâêàòà è èçïúøêà, ñÿêàø ñâàëè íåùî îò ñåáå ñè â òîçè ìîìåíò. Èçïðàâè ãëàâà è ñå ïîãëåäíà â îãëåäàëîòî. Äîáëèæè ñå îùå, çà äà ãëåäà îòðàæåíèåòî ñè îò áëèçî- î÷è â î÷è, ñèãóðíî çà äà âèäè ïî-äîáðå „äðóãàòà â ìåí“. Íàèñòèíà â ìîìåíòà, â êîéòî ãî âèäÿ, òÿ ñè ñïîìíè âñè÷êî çà òîâà ìîì÷å, àáñîëþòíî âñè÷êî. Íî êàê? Çàùî? Íà âðàòàòà ñå ïî÷óêà:
- Äàíè, îñòàâÿì òè äðåõè, äà ñå ïðåîáëå÷åø!
- Äîáðå, Àñèàíà, áëàãîäàðÿ!
Ñúáðà êîñàòà ñè, âúðçà ÿ êîëêîòî ìîæà, ñìúêíà äðåõàòà îò ñåáå ñè è ñè òåãëè åäíà âîäà... È îñúçíà, ÷å òÿ ïîçíàâà ÷îâåêúò îò ñíèìêàòà â äåòñêàòà ñòàÿ îò ïðåäè ìàëêî. Âèæäàëà ãî å- íÿêîëêî ïúòè. Âñå íÿêàê áëèçî äî íåÿ. Íî ñàìî òîëêîâà. Ïðåëèòàøå êàòî ñÿíêà- çà ÷àñò îò ñåêóíäàòà, íî äîñòàòú÷íà çà äà ãî çúðíå, à òîçè ÷îâåê ÿ ñëåäâàøå îò ñàìîòî íà÷àëî... îò íîâîòî íà÷àëî. È âñå ïàê èìàøå íåùî ðàçëè÷íî ñ òîâà íà ñíèìêàòà, íî âñå îùå íå ìîæåøå äà ñè îáÿñíè êàêâî å òî. Îáëå÷å ñå- Àñèàíà ѝ áå ïîäãîòâèëà äúëúã ïàíòàëîí è òåíèñêà. Êúñèòå ðúêàâè íå ñêðèâàõà íàðÿçàíèòå ðúöå. Îòèäå ïðè òÿõ íà âå÷åðÿ- íå ïîæåëà äúëúã ðúêàâ...
Óõàåøå õóáàâî, ñúâñåì ñêîðî èçâàäåíî îò ôóðíàòà- òîïëî è ñúáëàçíÿâàùî àïåòèòà... ïðîñòî çàùîòî óõàåøå íà óþò.. Äàíè ñòîåøå ñ îòïóñíàòè íà êðàêàòà ðúöå è íàáëþäàâàøå äîìàêèíèòå ñè, à ìàëêèÿò õàïâàøå ìàøèíàëíî è âúîáùå íå ïðèìèãâàøå ñÿêàø, çà äà íå ÿ èçãóáè îò ïîãëåäà ñè.
- Õàïâàé, Äàíè, íå ñå ñòåñíÿâàé!- ïîäå Àñèàíà.
- Íå ìîãà äà îïèøà êîëêî ñúì áëàãîäàðíà è íà äâàìà âè ñåãà. Äîâåðèõòå ìè ñå, à îêàçâà ñå- ïîïðàâåòå ìå, àêî ãðåøà, íî íå ñå ïîçíàâàìå îò äúëãî âðåìå- à âèå ìå ïðèåõòå êàòî ñòàð ïðèÿòåë. Íå çíàåòå êàê ñòîïëèõòå äóøàòà ìè, êàê ïîóñïîêîèõòå ñúðöåòî ìè, à òè Ìèòå, âúðíà è ïúðâèòå ñïîìåíè â ãëàâàòà ìè. Ìàãüîñíèê ñè òè , ìàëêèÿ, ÿâíî ìíîãî äîáúð ïðè òîâà.
- Íå ñúì, Äàíè, àìà ìàé ìèñëèì åäíàêâî, ùîòî òè ìè ïîêàçà êàê äà áúäà âíèìàòåëåí è êàêâî âñúùíîñò òðÿáâà äà ãëåäàì, êîãàòî âèæäàì íîâî ìÿñòî, àìà ìàé è çà íîâ ÷îâåê ñå îòíàñÿ.  ïåùåðàòà âèäÿõ ìíîãî, à òðèçúáåöúò îùå íå ìè èçëèçà îò ãëàâàòà.
- ßâíî òðÿáâà äà ãî âèäèø ïàê è òîçè ïúò, ìîæå áè òè äà ìå ðàçâåäåø?
- Ñåðèîçíî ëè? Ìàìî, ìîæå ëè íàèñòèíà?
- Âñè÷êî ìîæå, Ìèòå, âñè÷êî... ñ âðåìåòî ñè.
Âå÷åðÿòà ìèíà è òðèìàòà ñå îòòåãëèõà íà ðàçäóìêà â õîëà. Àñèàíà ѝ ðàçêàçà çà îíçè íåâåðîÿòåí äåí è íåéíàòà âúëøåáíà ïðèêàçêà â ïåùåðàòà êàòî åêñêóðçîâîä è êàê âñè÷êè áèëè î÷àðîâàíè îò íåÿ.
- À êîëêî ðàçëè÷íà èçãëåæäàì ñåãà?- ïîïèòà Äàíèêà.
- Íå ñè íèêàê ðàçëè÷íà, Äàíè!- óñìèõíà ñå Àñèàíà- Åäèí ïðîìåíåí öâÿò íà êîñà è íÿêîëêî áåëåãà, ìîãàò äà òå ñêðèÿò îò ñâåòà, çà òåçè, êîèòî íå òå ïîçíàâàò, íî êîéòî èñòèíñêè òå å ïîãëåäíàë, íå áè çàáðàâèë òåçè î÷è. Îñòàâà ìàé ñàìî òè äà ïîâÿðâàø ñàìà íà ñåáå ñè, íàëè?
- Íå ìå ðàçáèðàé ïîãðåøíî, íî â ìîìåíòà ðàâåíñòâîòî íå å ÷åñòíî, êàòî ñå èìà ïðåäâèä, ÷å âñè÷êè çíàÿò çà ìåí ïîâå÷å è îùå ïî-ëîøîòî å, ÷å è äà ìå èçëúæå íÿêîé, àç íå áèõ ìîãëà äà ðàçáåðà ñåãà.
- Ùå ðàçáåðåø, Äàíè! Êîãàòî îñâîáîäèø óìà ñè, ïîâÿðâàé ìè... ùå ðàçáåðåø!
Ìàëêèÿò äîíåñå êíèãèòå, çà êîèòî áåøå ñïîìåíàë ïî-ðàíî, ñãóøè ñå äî Äàíèêà è çàïî÷íà äà çàäàâà âúïðîñèòå ñè åäèí ïî åäèí. Îòíåñîõà ñå òîëêîâà, ÷å ïîëóíîù ìèíàâàøå, êîãàòî îò åäíà îò êíèãèòå èçïàäíà åäíà ñíèìêà.
- Óôôô!- âúçìóòè ñå Ìèòêî.
- Àç ùå ÿ âäèãíà, Ìèòå!- íàâåäå ñå Äàíè- Òîâà å áàùà òè, íàëè?
- Äà è ïîñëåäíàòà ñíèìêà, êîÿòî èìàì, îò êàêòî èç÷åçíà.
- Èç÷åçíà?- ó÷óäè ñå Äàíè.
- Ïðåäè âå÷å ïîâå÷å îò ïåò ãîäèíè!- íàìåñè ñå Àñèàíà.
- Êàêâî ñå å ñëó÷èëî? Òàêà äå, àêî íå å òâúðäå íåóäîáíî?
- Áåøå ïàëåëîî... ïàëèëî... ïà...àððð!- ÿäîñà ñå ìàëêèÿ.
- Ïàëåîíòîëîã?
- Äà, Äàíè, àìà àç íàëè ñúì òúï è îùå íå ìîãà äà ñå íàó÷à äà ãî êàçâàì!- è ñêðúñòè ÿäîñàí ðúöå.
- Êàê ìîæåø äà ãîâîðèø òàêà, ïðèÿòåëþ! Àç òúïè ïðèÿòåëè íÿìàì è òúïè õîðà â òàçè ñòàÿ íÿìà, òè âèæäàø ëè, à? Àñèàíà, à òè?- òÿ ñå óñìèõíà- Îïëåòå òè ñå åçèêà- ãîëÿì ïðàç! Åé!- è ãî ïîãúäåëè÷êà. Íå ìó òðÿáâàøå ìíîãî, çà äà ìó ìèíå ñðúäíÿòà- Àñèàíà ѝ íàìèãíà.
- Äîáðå äå... È òîé êàòî òåáå õàðåñâàøå òàÿ ïåùåðà. Íÿêîëêî ïúòè õîäè òàì. Ñìÿòàøå, ÷å å îòêðèë íåùî. Àìà... ïîñëåäíèÿò ïúò íå ñå âúðíà- òúæíî âúçäúõíà Ìèòêî- Ìàëúê áÿõ, àìà âñè÷êî ïîìíÿ!
Îò òîãàâà íè âåñò, íè êîñò!- äîâúðøè òèõî Àñèàíà- Ñÿêàø ïîòúíà â çåìÿòà. Ïî÷òè îñåì ìåñåöà ãî òúðñèõà è... íèùî. Îñòàíà òàì, îñòàíà ñàì.
- Êàê ñå êàçâà áàùà òè, Ìèòå?
- Áîÿí!- òâúðäî è ãîðäî îòâúðíà ìàëêèÿ- À îò êàê òàòêî ãî íÿìà è ÷è÷î íå èñêà äà èäâà. Àìà àç ñè ìèñëÿ, ÷å îùå ãî å ñòðàõ.
- Îò êàêâî, Ìèòå?
- Îò ïåùåðàòà, Äàíè! Îò òâîÿòà ïåùåðà! Íèùî ÷å äóìà íå å êàçâàë... ìàéêà ìó ãî ïîãëåäíà- Àç ìàé òðÿáâà äà ñè ëÿãàì, àìà óòðå ùå òå âèäÿ, íàëè?
- Å êàê áå, Ìèòå? Êîé ùå ìå çàâåäå äî ìîðåòî?
- Äîáðåå!- èçâúðòÿ ñå êàêòî áåøå íà äèâàíà è ÿ ãóøíà èççàä ãúðáà- Ëåêà... À? Àìà, Äàíè òè èìàø ìíîãî ÿêà òóòàéðîâêà!- òÿ ñå îêîêîðè.
- Òàòóèðîâêà!- ïîïðàâè ãî ìàéêà ìó, ìàêàð ÷å òÿ èçîáùî íå ÿ ÷ó.
- Êàêâî? Êàêâà òàòóèðîâêà?
- Êðàñèâà, êàòî öâåòåòî, êîåòî ñêðèõ â äæîáà òè!
- Êàêâî öâåòå? Ìèòå, çà êàêâî ìè ãîâîðèø, ðàçêàæè ìè, ìîëÿ òå!
- Íå òè êàçàõ, ùîòî êàçà, ÷å èìà ãëîáà, êîãàòî ñå êàðàøå ñ îíèÿ ãàäíÿð!- ìàéêà ìó ñâúñè âåæäè- Äîáðå äå, ñ íåïðèÿòíèÿ ãîñïîäèí. Êàêòî è äà å- òè òàêà ìó êàçà, àìà äîêàòî ñå êàðàõòå, àç ñêúñàõ îò íåãî – íå ìîæàõ äà ñå âúçäúðæà, çàùîòî èñêàõ äà òè ïîäàðÿ íåùî. À òè êàçà, ÷å òî å ìíîãî ñïåöèàëíî öâåòå. È àç ãî ñëîæèõ â äæîáà òè, êîãàòî ìå ïðåãúðíà, çà äà íå ðàçáåðåø, íî... ìèñëåõ ÷å ùå ñå ñåòèø, ÷å å îò ìåí!- è ñå îçúáè- Èñêàõ äà èìàø íåùî îò ìåí, êîåòî äà òå ïàçè, äîêàòî ñå âèäèì ïàê.
- ×àêàé, ÷àêàé, ÷àêàé! Çà... Àñèàíà êèìíà- Çà Ðîäîïñêè ñèëèâðÿê ëè ìè ãîâîðèø?
- Äàì!- êàçà äîâîëåí òîé- È çà Áåçñìúðòíè÷å- òúé ãî íàðå÷å è òè! Ìíîãî ÿêî å íàðèñóâàíî ïîä ëÿâîòî òè ðàìî- Äàíèêà èíñòèíêòèâíî ñå äîêîñíà è íàèñòèíà óñåòè íåùî è çà ìîìåíò ñÿêàø ãëàâàòà ѝ îòñêî÷è â ñòåíàòà, çàùîòî êàòî äàëå÷íî åõî, ñÿêàø íÿêîé âèêà èìåòî ѝ îò òóíåë, ÷ó æåíñêè ãëàñ... íà âúçðàñòíà æåíà- Åé, Äàíè è ìåäàëüîí ñÿêàø èìà âïëåòåí â íåãî, è... ììì, äðóãîòî íå ìîãà äà ãî ðàçáåðà!- ïîñòåïåííî ñíèøè èíòîíàöèÿòà ìàëêèÿ, çàùîòî çàáåëÿçà, ÷å Äàíèêà â ìîìåíòà íè ïðèåìà, íè ïðåäàâà.
- Äàíè, äîáðå ëè ñè?- ïîðàçäðóñà ÿ Àñèàíà.
- Êàêâî?- èçëåçå îò ñòóïîðà Äàíè- À?
- Äîáðå ëè ñè?- ïîâòîðè òÿ.
- Äà, äààà! Îòèâàì äà ñè íàïðúñêàì ëèöåòî ñ âîäà!- è èçòè÷à â áàíÿòà. Ñúáëå÷å ñ êàæè- ðå÷è åäíî äâèæåíèå áëóçàòà ñè è ñå îáúðíà ñ ãðúá, çà äà ÿ âèäè è òÿ. Íàèñòèíà èìàøå ðèñóíêà íà òÿëîòî ñè, íî... çàãëåäà ñå. Äîðè ѝ ñå ñòîðè, ÷å òÿ ñå äâèæè- Öâåòåòî ÷åðíî-ìàñòèëåíî ïî ñðåäàòà, ñ óñóêâàùè ñå ëèàíîâèäíè êëîíêè, ñúñ ñðåáðèñò îòáëÿñúê, êîèòî íà ìîìåíòè äîðè ñå ãóáåõà è ñå ïîÿâÿâàõà óâèòè ðàçëè÷íî, äúðâåí ïðúò ïî ñðåäàòà è ñåäåì ëú÷åâî ñëúíöå îòãîðå ìó- Êàêâî îçíà÷àâà òîâà ñåãà? Âñè÷êî å òîëêîâà îáúðêâàùî. Îõõõ, ãëàâàòà ìè ùå ñå ïðúñíå. Íàäà!- ïî÷òè èçâèêà Äàíèêà- Êîÿ ëè å òÿ? È çàùî èìåòî ѝ ñåãà èçïëóâà â ãëàâàòà ìè?
- Äàíè, äîáðå ëè ñè?- Àñèàíà ïî÷óêà íà âðàòàòà.
- Äà, èçëèçàì ñëåä ñåêóíäà!- îòâúðíà òÿ. È íàèñòèíà íå ìèíà ìíîãî âðåìå è òÿ èçëåçå è îòèäå îáðàòíî â õîëà.
- Êàê å ïîëîæåíèåòî?
- Àñèàíà, èñêàì äà òå ïîïèòàì íåùî!
- Ðàçáèðà ñå, Äàíè!
- Êîÿ å Íàäà?
- Íå çíàÿ! Íå ïîçíàâàì ÷îâåê ñ òàêîâà èìå! Ìîæå áè å îò òâîåòî ñåëî íÿêîÿ æåíà. Ñåãà èçïëóâà â ãëàâàòà òè?
-  ìîìåíòà, â êîéòî äîêîñíàõ ðèñóíêàòà ïîä ðàìîòî ñè. Çíàåø ëè èìàì ÷óâñòâîòî, ÷å ãëàñà íà Ìèòåòî ñúáóäè íåùî â ìåí äíåñ. Íå çíàÿ êàêâî å, íî ÿâíî ìè ïîìàãà.
- Àç çíàì!- óñìèõíà ñå Àñèàíà- Íàðè÷à ñå îáè÷- áåçðåçåðâíà ïðè òîâà. Òîé âèäÿ â òåá íåùî îò ïðèêëþ÷åíñêèÿ äóõ íà áàùà ñè, çàùîòî òè ãî ïðèâëå÷å êàòî ìàãíèò îùå â ñàìîòî íà÷àëî, äîðè ïðåäè äà ñè ïðîãîâîðèòå çà ïðúâ ïúò. Çíàåø ëè êîëêî òå íàáëþäàâàøå è êàê òå ñëóøàøå â çàõëàñ îùå íà âõîäà?- î÷èòå íà Äàíè ñå íàïúëíèõà è ìîæå áè, çà äà óêðîòè âúëíåíèåòî âúðíà ìàëêî ëåíòàòà íàçàä.
- Ñèãóðíà ëè ñè?... Îô. ×å íå ïîçíàâàø... Íàäà?... Èçâèíÿâàé, íå ìè îáðúùàé âíèìàíèå!- îëþëÿ ñå è ñåäíà îòíîâî íà äèâàíà.
- Ñïîêîéíî, ñúâñåì íîðìàëíî å! Êàê ñå ïîäðåæäà ïúçåë îò ìèëèîí ÷àñòè, çà äà îôîðìè åäâà åäíî äúðâî, à ìîæå áè ìèëèàðäèòå äà ôîðìèðàò öÿëà êàðòèíà?- Äàíèêà îòíîâî âèäÿ ñíèìêàòà íà Áîÿí- Ïðèåìè ãî òàêà- Ïðåäèøíîòî îòðàæåíèå â îãëåäàëîòî èëè „Ñòàðîòî òè àç“, êîåòî ñå å ïðúñíàëî íà ìíîæåñòâî ïî-ìàëêè è ïî-ãîëåìè ïàð÷åíöà- ñïîìåíèòå òè, ñå ìú÷è äà ñå âúðíå êúì ñåáå ñè, çàùîòî òðóäíî èëè ïî÷òè íå ïðèåìà íîâîòî. Íî ïàð÷åòàòà ðåæàò, äîðè êîãàòî ñå âúðíàò íà ïðàâèëíîòî ìÿñòî- è áîëè. È åäèí äåí, êîãàòî òî å öÿëî- êîãàòî ñå ïîãëåäíåø, ïóêíàòèíèòå âñå îùå ùå ñà òàì...
- Èñêàì äà ñå ñðåùíà ñ Àñåí!- èçâåäíúæ êàçà òÿ.
- Íî... êàê òàêà?- ïî÷òè øîêèðàíà ïîïèòà Àñèàíà.
- Íå çíàÿ êàê, íî ñúì ñèãóðíà, ÷å òîçè ÷îâåê ìîæå äà ìè ïîìîãíå.
- Íî òè íå ãî ïîçíàâàø!
- Çíàì! Íÿìà çíà÷åíèå! Òðÿáâà äà ãî âèäÿ!
- Íî, Äàíè, òîé íàñ íå èñêà äà âèæäà?
- Ìîæå áè ùå ïîèñêà, êîãàòî ðàçáåðå, ÷å áðàò ìó å æèâ!- èçñòðåëÿ áúðçî òåçè äóìè îò óñòàòà ñè è åäâà òîãàâà ðàçáðà, êàêâî îçíà÷àâàò òå çà Àñèàíà.
- Äàíèêà, êàêâî ãîâîðèø?- ðàçòðåïåðè ñå Àñèàíà.
- Òàêà èëè èíà÷å âå÷å ãî êàçàõ. Ìúæúò òè å æèâ! Áîÿí å æèâ, Àñèàíà!- õâàíà ÿ çà ðàìåíåòå Äàíèêà.
- Êàê òàêà, íå ñè èãðàé ñ ìåí, Äàíè! Ìîëÿ òå, êàæè ìè, îò êúäå çíàåø?- âå÷å ïî÷òè ðàçïëàêàíà ãîâîðåøå òÿ.
- Îò ìîìåíòà íà íîâèÿò ìè, èçïúëíåí ñ ìèñòåðèè æèâîò è ëèïñà íà ñïîìåíè, êîèòî ìîæå áè àç òðÿáâà äà ïîçâîëÿ äà äîéäàò îòíîâî, òîçè ÷îâåê å äî ìåí. Òîé ìè å êàòî ñÿíêà è ìå ïàçè. Âåðîÿòíî å ñâúðçàí ñ ïåùåðàòà è çà òîâà èñêàì äà ñå ñðåùíà ñ Àñåí. Ìíîãî èñêàì äà ìè ðàçêàæå êàêâî ñå å ñëó÷èëî â îíçè äåí. Çàùîòî ñåáå ñè ìîæå è äà íå ïîìíÿ, íî òàçè ïåùåðà- äà! È ñúì ñèãóðíà, ÷å ìîãà äà âè ïîìîãíà- íà òåá è íà ïðåêðàñíèÿò òè ñèí! Íèêîãà íå ñå å äîáëèæàâàë, íèêîãà íå ñìå ñè ãîâîðèëè, íî òîé å òàì. È òîâà, êîåòî áåøå íåïîçíàòî çà ìåí äî ñåãà, áÿõà î÷èòå ìó- òîëêîâà ñèíè è ïðîíèçâàùè íà ñíèìêàòà. Âèäÿõ ãî íà òàêàâà è â ñòàÿòà íà ìàëêèÿ.
- Êàêâî èìàø ïðåäâèä?- èçõëèïà æåíàòà.
- Òîé å ñëÿï, Àñèàíà!... Íî å æèâ!


Ïóáëèêóâàíî îò anonimapokrifoff íà 24.04.2020 @ 13:26:22 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðîìàíè

» Ìàòåðèàëè îò
   kokolinna

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 0
Îöåíêè: 0

Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

Ðèìè ñ ..èâ
àâòîð: LeoBedrosian
539 ÷åòåíèÿ | îöåíêà 5

ïîêàçâàíèÿ 24404
îò 50000 çàÿâåíè

[ âèæ òåêñòà ]

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"33" | Âõîä | 0 êîìåíòàðà (0 ìíåíèÿ)
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.