Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Nela
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 2
Îáùî: 14146

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 843
ÕóËèòåðè: 3
Âñè÷êî: 846

Îíëàéí ñåãà:
:: pinkmousy
:: LeoBedrosian
:: LioCasablanca

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòà33
ðàçäåë: Ðîìàíè
àâòîð: kokolinna

Ãëàâà XII

Ñëàâè îòâîðè î÷è. Ãëàâàòà ãî áîëåøå. ×óâñòâàøå ñå ñòðàííî. Òÿëîòî íèêàê íå ìó ñå ïîä÷èíÿâàøå. Íå âèæäàøå ñúâñåì ÿñíî. Èçïðàâè ñå, âñå îùå çàëèòàéêè. Ëèïñàòà íà ñïîìåí- çàùî, êàêâî è êàê ñå å îçîâàë òóê è â òîâà ñúñòîÿíèå, ãî ïëàøåøå. Íå ìó ñå áå ñëó÷âàëî ïîäîáíî íåùî äî ñåãà.
- Çàùî ñúì òóê? Àç èçëÿçîõ îò òóê? Òîâà ãî ïîìíÿ. Êîëêî å ÷àñúò?- ïîãëåäíà ðúêàòà ñè è ìàêñèìàëíî êîíöåíòðèðà çðåíèåòî ñè, çà äà âèäè ñòðåëêèòå íà ÷àñîâíèêà. Äâà è ÷åòâúðò ñëåä ïîëóíîù ïðåâàëÿøå- Ëåëå, óæàñ!- õâàíà ñå çà ãëàâàòà- Äàíè÷êà? Àìà êàêâî ñúì ïðàâèë àç. Èçëÿçîõ, à ñúì ñè ïàê âêúùè. Êàê òàêà? À òè ìå ÷àêàøå, ìîìè÷å. Êàêúâ ñúì òàêúâ ïðîñòàê áå? Çàùî íÿìàì ñïîìåí êàêâî ñúì ïðàâèë? Ëåëå, ÿêî ÿ îïëåñêàõ... Ñëàâèèè- îçúáè ñå ñàì íà ñåáå ñè- ñúáåðè ñå, êîíöåíòðèðàé ñå, ïîìèñëè òðåçâî è âçåìè íàé-àäåêâàòíîòî âúçìîæíî ðåøåíèå ñåãà!

Îòèäå â áàíÿòà è ïóñíà âîäàòà. Íàïðàâî ñëîæè ãëàâàòà ñè ïîä ñòóäåíèÿ äóø. Îòðàçè ìó ñå äîáðå, ñúâçå ñå. Ñïðåòíà ñå íàáúðçî è èçëåçå. Íÿìàøå êàêâî äà ìó ìèñëè ïîâå÷å îò òîâà- àäðåíàëèíúò ùåøå äà èçëåçå ïðåç î÷èòå è óøèòå ìó, õóêíà. Íàïðàâî îòèäå äî êúùàòà íà Äàíèêà. Ïî÷óêà íà âðàòàòà. Ìèíà âðåìå, íî ñå ÷óõà ñòúïêè. Äúðâîòî ëåêî ïðîñêúðöâàøå. Âðàòàòà áàâíî ñå îòâîðè. Ñúíåíèÿò ïîãëåä íà Ìèðîñëàâ ñå èçíåíàäà:

- Êàêâî ïðàâèø òóê, ìîì÷å? Êúäå å Äàíè?- òóê Ñëàâè ñå îöúêëè.

- Êàê òàêà êúäå? Íå ñè ëè å òóêà, ïðè Âàñ?

- Íå, Ñëàâè, íå å? Êàêâî ñòàâà? Òÿ ìè êàçà, ÷å ïðè òåáå îòèâà. Äàæå î÷àêâàõ äà ÿ âúðíåø ñåãà- Ñëàâè ïðåáëåäíÿ è ëåêî ïîòðåïåðè, à íå ìó ñå ñëó÷âàøå ÷åñòî.

- Àìà, Ìèðî íèå ñå áÿõìå ðàçáðàëè, àç òúêìî îòèâàõ, íåùî ìè å ñòàíàëî- íàêúñàíî ãîâîðåøå òîé- îöåôåðèõ ñå â íàñ, íå çíàì çàùî áÿõ òàì. Ïîãëåäíàõ ÷àñîâíèêà è îíåìÿõ. Íå ÿ ïðèáðàõ è òðúãíàõ äà ÿ òúðñÿ ïðè òåáå... ïðè Âàñ. Èèè íåÿ ÿ íÿìà ëè?

- Âå÷å òè êàçàõ, ÷å íå å òóê!- âå÷å äîñòà ïî-ñòóäåíî è îïðåäåëåíî ñúáóäåí, îòâúðíà Ìèðî- Êàêâî ñòàâà, þíàêî? Íå ñè îòèøúë íà ñðåùàòà- òîâà ãî ðàçáðàõ, íî êúäå å òÿ? Êúäå å Äàíè?

- Âåäíàãà îòèâàì äà ÿ òúðñÿ, ãîñïîäèíå! Àìà âåäíàãà. Íÿìà äà ñå ñïðà, äîêàòî íå Âè ÿ âúðíà!

- Èäâàì ñ òåáå!

- Íå! Íåêà ñúìíå! Àç òðúãâàì è ñå íàäÿâàì äà ÿ âúðíà äî äåòî ñëúíöåòî ñâåòíå!- çàïúõòÿíî ãîâîðåøå òîé, âñå åäíî äî ñåãà å áÿãàë. Êàçà ãî è íàèñòèíà èçõâúð÷à.

Ìèðî ëåêî ñå ïðåâè. Ñëúí÷åâèÿ ñïëèò ãî ïðåðÿçà. Ìîæå áè îò ñòóäà. Ïóëñúò ìó ñå óñêîðè. Òîé îïðåäåëåíî ñå ïðèòåñíè. Ïîçíàâàøå äúùåðÿ ñè. Äà- äèâà áåøå, íî áåçîòãîâîðíà- íèêîãà! Ùåøå äà ñè äîéäå, ùåøå äà êàæå. Âñå ùåøå äà íàìåðè íà÷èí íåùî äà íàïðàâè.

Çà ìèíóòè Ñëàâè ñòèãíà äî óðå÷åíîòî ìÿñòî íà ñðåùàòà. Íåÿ ÿ íÿìàøå, íî òîé è íå î÷àêâàøå òîâà. Ñïóñíà ñå ïî ïúòåêàòà êúì Äÿâîëñêîòî ãúðëî. Èçëåçå íà ïàðêèíãà. Âúðòåøå ñå, îçúðòàøå ñå... íèùî. Èçâèêà èìåòî ѝ. Çâó÷åøå óïëàõ â ãëàñà. Óñåùàøå, ÷å íåùî íå å íàðåä è òîâà ãî ïëàøåøå... àäñêè ãî ïëàøåøå. Âòóðíà ñå ïî ïúòÿ íàãîðå. Îòèäå ïðè Àíäðåé. Çàáëúñêà ïî âðàòàòà. Òîé îòâîðè.

- Êàêâî ïðàâèø, áå ÷îâåê? Òðè ÷àñà ïîñðåä íîù å!- ïðîçÿâàøå ñå îùå Àíäðåé!

- Áðàòëå, ïîìàãàé! Îïëåñêàõ íåùàòà! Îáñòàíîâêàòà å íàïå÷åíà. Äàíè÷êà ÿ íÿìà...

- Ïî-áàâíî, ïî-áàâíî... Êàê òàêà ÿ íÿìà?

- Àáå, òðÿáâàøå äà ñå ñðåùíåì ñ íåÿ! Îùå â äåâåò ÷àñà.

- È êàêâî ñòàíà?- ñêðúñòè ðúöå Àíäðåé.

- Òðúãíàõ, íåùî ñòàíà è âñè÷êî ìè å ìúãëà! Ïè÷, íèùî íå ïîìíÿ. Ñúáóäèõ ñå â íàñ. Äâà ìèíàâàøå. Èäåÿ ñè íÿìàì êàêâî å ñòàíàëî.

- Ïîòúðñè ëè ÿ ó òÿõ?

- Åñòåñòâåíî, îò òàì èäâàì! Íÿìà ÿ!

- Íå áúðçàé äà ñå ïàëèø. Çíàåø, ÷å àêî ñå ðàçñúðäè, íå ѝ ìèíàâà áúðçî.

- Ñåãà íå ìè ïóêà çà òîâà! Äàé ïúðâî äà ÿ íàìåðèì!

- Äîáðå, äîáðå, ñïîêîéíî. Îáëè÷àì ñå è ïàëèì äæèïà.

- Íå ìèíà ìíîãî âðåìå è èçëÿçîõà. Îáèêîëèõà íàâñÿêúäå, êúäåòî ìîæåøå äà ñå ìèíå ñ êîëà. Èçêà÷èõà ñå äîðè íà Âúë÷èÿ ñêîê è íà Îðëîâî îêî. Îãëåæäàõà ñå íà ñâåòëèíàòà íà ôàðîâåòå. Âèêàõà. Íà Àíäðåé ñÿêàø ìó ñå ïðè÷ó æåíñêè ãëàñ, ïî-ñêîðî ñòåíàíèå è ïîáÿãíà ïî ïîñîêà íà ãëàñà. Ñëàâè ãî ïîñëåäâà íà ìèãà. Åõîòî íà ãëàñà ñå ïîâòîðè.

- Äàíè? Äàíèêà, òóê ëè ñè?- èçâèêà Àíäðåé.

- Êàæè ìè, àêî ñè òàì! Íå ñå ñúðäè, ìîëÿ òå!- ïðîäúëæè Ñëàâè. Íå ïîëó÷èõà îòãîâîð.

Âëÿçîõà íàâúòðå â ãîðàòà. Âñå îùå äîëàâÿõà ñòåíàíèå. Íåùî èçðúìæà çàä òÿõ. Îáúðíàõà ñå. Äâå æúëòè î÷è ãè ãëåäàõà. Îãîëåíèòå çúáè ïðîáëÿñâàõà. Ïÿíàòà îò çåéíàëàòà ïàñò êàïåøå. Äâàìàòà çàñòàíàõà ïëúòíî åäèí äî äðóã è íå ïîìðúäâàõà. Ñàìî ëåêî ñå äîèçâúðòÿõà åäèí êúì äðóã è íàïðàâèõà ñòåíà îò òåëàòà ñè. Áàâíî ñïóñíàõà ðúöåòå ñè.

- Êðîòêî, Âúë÷î!- êàçà Ñëàâè ðàâíî, áàâíî, øåïíåøêîì- Íÿìàìå ðàáîòà òóêà ñ òåáå. Èäè ñè ïî ïúòÿ. Íÿìà äà òè ïðå÷èì. Îñòàâè íè äà íàìåðèì íàøàòà ïðèÿòåëêà.

- Õàéäå, ìîì÷å! Íà òâîÿ òåðèòîðèÿ ñìå, òàêà å! Àìà ïóñíè íè äà ñè èäåì!- ñ ëåêî çàòðåïåðâàíå â ãëàñà ïðîäúëæè Àíäðåé.

Õèùíèêúò ãè íàáëþäàâàøå ïîñòîÿííî. Ïðåìåñòâàøå ïîãëåäà ñè òó êúì åäèíèÿ, òó êúì äðóãèÿ. Ïðèñâè î÷è, ñÿêàø çà äà ãè ïðåöåíè. Ïðèáëèæè ñå êúì òÿõ ñ îùå åäíà ëàïà íàïðåä- òå íå ïîìðúäíàõà. Âúëêúò ñúùî. È ÿâíî èçäúðæàõà òåñòà ìó, çàùîòî ñå èçâúðòÿ è ïîáÿãíà â îáðàòíà ïîñîêà. Ðóíòàâàòà îïàøêà ñå çàâúðòÿ, à íà âúðõà êúäåòî ñå áÿõà èçêà÷èëè, èçãëåæäàøå òàêà ñÿêàø ïîãàëè ïúëíàòà ëóíà. Èç÷åçíà êàòî ñòðåëà.

Òå ñåäíàõà áàâíî íà çåìÿòà. Äåìîíñòðèðàõà ñìåëîñò, íî ñåãà ñÿêàø ñòðàõúò ãè ïîäêîñè, âúïðåêè, ÷å îïàñíîñòòà áå îòìèíàëà. Ïîåõà äúëáîêî âúçäóõ, çà äà ïîóêðîòÿò ñúðöàòà ñè. Ñïîãëåäàõà ñå.

- Àíäðåéêà, Áåëèÿò çúá íè ïîùàäè!- îïèòà ñå äà ñå ïîøåãóâà Ñëàâè.

- Ùîòî ñè ãîëÿìî ìàãàðå, çà òîâà! Êîé ùå ñå çàíèìàâà ñ òåáå, áå Ñëàâè? Êîé ùå òå èçòðàå?- è äâàìàòà ñå çàñìÿõà. Çà êðàòêî.

- Ñìÿòàø ëè, ÷å íåùî ñå å ñëó÷èëî?

- Ëîøî óñåùàíå èìàì, Àíäðåéêà, íå çíàì!

- Èñêàø ëè äà âëåçåì â ïåùåðàòà è äà ÿ ïîòúðñèì è òàì?

- Èñêàì! Äàâàé äà âúðâèì!

Ïîîñëóøàõà ñå îùå ìàëêî. Âèê íå ÷óõà ïîâå÷å â íîùòà. À èì ñå ñòîðè, ÷å ïðåäè âúëêà, íÿêîé íàèñòèíà âèêàøå. Òðúãíàõà. Ñòèãíàõà äî êîëàòà. Îáúðíàõà ÿ òèõî. Íå ñè òúðñåõà êîìïàíèÿòà íà íîâ ïðèÿòåë îò ãîðàòà. Îòèäîõà äî ïåùåðàòà. Ñëîæèõà ïî åäèí ÷åëíèê è âëÿçîõà. Áúðçî ñëÿçîõà äî áó÷àùàòà çàëà. Íÿìàøå íèêîé. Ïîçâîëèõà ñè äà èçâèêàò. Íî åõîòî íà ñîáñòâåíèòå èì ãëàñîâå ñå âðúùàøå ñàìî̀. Èçêà÷èõà ñå äî äÿâîëñêàòà ïàñò, íàâåäîõà ñå äîêîëêîòî áå âúçìîæíî, îñâåòèõà, íî íèùî íå ñå âèæäàøå. Ïåò íàáëèæàâàøå.

- Ñëàâè, òÿ íå å áåçðàçñúäíà!

- Èíàòà å!

- Íî íå å ãëóïàâà!

- Íàïîñëåäúê å äîñòà ÷óâñòâèòåëíà.

- Òàêà å!- êàçà Àíäðåé- È ñå äîñåùàì çà îùå åäèí ÷îâåê, ñ êîéòî ìîæåì äà ïîãîâîðèì- Ñëàâè ãî ïîãëåäíà èçíåíàäàí- Íåêà ÿ ïîðàçïèòàìå!- è èçëÿçîõà îò ïåùåðàòà.

***

Ðúêàòà ìó áåøå òîëêîâà èçòðúïíàëà, ÷å âå÷å íå óñåùàøå ïðúñòèòå ñè. Âèñåøå òàì âå÷å ïîâå÷å îò ÷àñ. À è äúæäúò íèêàê íå ìó ïîìàãàøå. Ñòóäúò íà åñåíòà ñúùî. Òðóäíî, äîðè íåâúçìîæíî èçãëåæäàøå äà óñïåå äà ñå ïîêàòåðè ïî ñêàëàòà. Íî îìðàçàòà å ìîãúù èçâîð íà ñèëà, çàùîòî âúïðåêè ðàíàòà â ðàìîòî è òå÷àùàòà êðúâ, òîé óñïÿ. Ïðåõâúðëè êðàêà ñè îòãîðå, ïîñëå è äðóãèÿ. Èçòúðêóëè ñå íà çåìÿòà è ïîå ãëúòêà âúçäóõ, ãëúòêà îáëåê÷åíèå. Ïîñòîÿ òàêà èçâåñòíî âðåìå. Ïðîðåçúò îò íîæà êúðâåøå ïîâå÷å îò èçñòðåëà. Ïîèçïðàâè ñå äî ñåäíàëî ïîëîæåíèå è ñå îáëåãíà íà åäíî äúðâî. Áàâíî è áîëåçíåíî ñìúêíà ðúêàâà íà ÿêåòî. Îò ÷îðàïà ñè èçìúêíà åäíî äæîáíî íîæ÷å. Ðàçïðà êúðâàâèÿ ðúêàâ íà òåíèñêàòà è ðàçðÿçà ñúùèÿò íà äúíêîâîòî ÿêå. Èçâàäè çàïàëêà è íàæåæè îñòðèåòî. Îïðÿ ãî íà ïðîðåçà. Ïîñëåäâà êðÿñúê- æèëåù è ïðîíèçèòåëåí, è îãëóøèòåëåí. Íî êðúâòà íàèñòèíà ñïðÿ. Îïèïà ðàìîòî ñè. Ðàíàòà èìàøå èçõîä îò äðóãàòà ñòðàíà. Êóðøóìúò áåøå èçëÿçúë. Ïîâòîðè ñúùîòî îò ïðåäè ìàëêî.

 î÷èòå ìó ñå ÷åòåøå ãíÿâ- íåèñòîâ è áåçãðàíè÷åí. Äîðè áÿõà êúðâÿñàëè. Ïðîáëÿñâàøå è æàæäà çà ìúñò. Çúáèòå ïðîñêúðöâàõà, à çåíèöèòå ñå ñâèâàõà è ðàçøèðÿâàõà ñÿêàø â óíèñîí ñ óäàðèòå íà ñúðöåòî ìó- áúðçî è çëîâåùî. Çàáè íîæ÷åòî â çåìÿòà è çàïî÷íà äà äúëáàå.

- Íå çíàåø êîé ïðåäàäå, íåùàñòíèêî! Íå ñå çàíàñÿé ñúñ ñòàðîòî êó÷å!- ïðîöåæäàøå ïðåç çúáè òîé- Èçðàñíàë ñúì ñàì ñàìè÷úê, à æèâîòúò ìå ïðåâúðíà â æèâîòíî, â çâÿð, êîéòî ìÿðà íå çíàå è íå ìîæå ñàì äà ñïðå, êîéòî æèâ êîæàòà ùå òè îäåðå. Òàêà äà çíàåø, ìèçåðíèêî! Ïðåäàòåëñòâîòî ñå çàïëàùà ïðåñêúïî, ñòðàõëèâåöî! È òè ùå ðàçáåðåø êàê!- Äúëáàåøå â çåìÿòà è ãëåäàøå â åäíà òî÷êà. Äîðè íå ïðèìèãâàøå- ïîðöåëàíîâè êàìúíè âúðõó äâå î÷íè ÿáúëêè. Îáúðíà ãè íàãîðå êúì íåáåòî.

Äÿâîë ñúì àç, íî òè ñè äâàæ! È çíàåø ëè êàêâî?... Æèâà íåêà äà å òÿ äàíî!

***

Ñëàâè è Àíäðåé îòèäîõà ïðè áàáà Íàäà. ×àñúò êúì ïåò ïðèáëèæàâàøå è çîðàòà íàáëèæàâàøå. Äâàìàòà ñå ñïîãëåäàõà.

- Ñåãà äà íå óïëàøèì ñòàðàòà?- ïî÷óäè ñå Ñëàâè.

- Íå ìîæåì äà ïðîïóñíåì äà ïîïèòàìå.

- Àìà äà íå ѝ ñòàíå íåùî?

- Íàëè çíàåø êàêâè ãè íàãîâîðè òÿ íà Äàíè â îíèÿ äíè?

- Çíàì è òîâà îùå ïîâå÷å ìå ïëàøè ñåãà!- è Ñëàâè ïî÷óêà íà âðàòàòà. Íèêàê íå îòíå âðåìå, çà äà ñå îòâîðè.

- Àáå, ìî̀ì÷åòà, èäå ëè ñå ïî òîâà âðåìå?

- Èçâèíÿâàé, áàáî- çàïî÷íà Àíäðåé- èñêàìå äà òå ïèòàìå íåùî, çàùîòî ìîæåø äà ïîìîãíåø.

- Å, òà ïèòàé, ùîì âè òðå̀áå!

- Çíàåø ëè êúäå å Äàíè÷êà?- íå èçäúðæà Ñëàâè. Òÿ èçâúðíà ãëàâà êúì íåãî. Ïðèáëèæè ñå, âòðåí÷è ñå â ëèöåòî ìó, õóáàâî ãî îãëåäà. Ðÿçêî ãî õâàíà çà ðúêàòà, òîé ñå ñòðåñíà.

- Íàìåðè ñëåäèòå íà ñîáñòâåíèÿ ñè äÿâîë, ìîì÷å. È ïàçè ñå îò íåãî. Òúé äà çíàåø- òîé ñÿíêà òè å îòäàâíà è âå÷å å ìíîãî áëèçêî äî òåáå! Áåäà å òâîÿ ëè÷íà. Ùå ñå èçïðàâèòå åäèí ñðåùó äðóã è íèêàê ëåêî íÿìà äà òè å!- Àíäðåé çàáåëÿçà ëåêî îòâîðåíàòà óñòà è áåçìúëâèåòî â íåÿ è ðåøè äà ñå íàìåñè.

- À çà Äàíè, áàáî, íåùî ùå íè êàæåø ëè?

- Òàÿ äèâà õóáàâåëêà â äúí çåìÿ ïîòúíà. Íå ÿ óñåùàì, òàêà äà çíàåø. Ïðåäóïðåäèõ ÿ àç, òÿ íå ìå ïîñëóøà.

- Åäâà ëè å áèëî íàðî÷íî.

- Íèùî òàêîâà íÿìà ó íåÿ, àìà â ãëàâàòà ѝ áóðåí âÿòúð ѝ âåå è íå ÷óå êàêâî ѝ ñå êàçâà. Äåí ïðåäè äíåøíèÿ äâàíàéñòè áåøå. Êàçàõ ѝ íà íåÿ ñàìà â ãîðà äà íå îòèâà, àìà íà- ïîãóáåíà å â íîùòà- Àíäðåé ïîòðúïíà.

- Ãîðà êàçà, áàáî! Êîÿ ãîðà?- îòúðñè ñå Ñëàâè.

-Òè çíàåø ìîì÷å, ïîìèñëè! À òè- ñëîæè ðúêà âúðõó áóçàòà íà Àíäðåé- ïóñíè ÿ, çà äà ñå âúðíå îòíîâî! Ñåãà âçåìåòå ïî åäèí. Òóðåòå ñè ãè íà âðàòîâåòå è ãè íå ñâàëÿéòå.

- Êàêâî å òîâà ñåãà?- èçïóôòÿ Ñëàâè. Ìåäàëüîíèòå èçãëåæäàéà ñòðàííî- áÿõà íàïðàâåíè îò âúòðåøíàòà ÷àñò íà ÷åðóïêà íà ìèäà, à ñëþäàòà è êâàðöúò â òÿõ, îòðàçÿâàõà ñâåòëèíàòà è îò äâåòå ñòðàíè.

- Íå ïèòàé, à ñëóøàé! Îãëåäàëî ùå áúäàò, çà äà âèäèòå âðàãà èç ãúðáà ñè! Àé ñúñ çäðàâå è äîâèæäàíå!- õëîïíà âðàòàòà çàä ñåáå ñè.

- Àíäðåéêà, íåùàòà íå ñà äîáðå!

- È àç ãî ðàçáðàõ âå÷å! Àìà òè íåùî ðàçáðà ëè îò òîâà, êîåòî òè êàçà òÿ?

- Íå, àìà ñúì ñèãóðåí, ÷å ùå ðàçáåðà! Ñúìâà ñå âå÷å. Äàâàé äà îðãàíèçèðàìå õàéêà. Ñúáèðàìå âñè÷êè íàøè õîðà, ïî-çäðàâè÷êèòå ìúæå îò ñåëîòî è òðúãâàìå äà ÿ òúðñèì.

- À àêî íå ÿ íàìåðèì?- î÷èòå íà Àíäðåé ñå áÿõà ïîíàñúëçèëè è â ãëàñúò ìó ñå ÷óâñòâàøå íåñèãóðíîñò.

- Íå òàêà! Íå òàêà, ìîëÿ òè ñå! Àêî íå ÿ íàìåðèì, ùå âèêíåì è ïîëèöèÿòà.

- À ïîñëå?

- Íà Ãîñïîä ùå ñå ìîëèì! Åäíî ìè îáåùàé, Àíäðåé!

- Êàêâîòî êàæåø, áðàòëå!

- Ïëúòíî äî ìåíå ùå áúäåø! Íÿìà äà ñå äåëèì- è ñåãà è ïîñëå. Ùå òúðñèø ñàìî ñ ìåíå, çàùîòî òàì êúäåòî ùå äèðèì, ìîæå è äà íàìåðèì íåùî. Íåùî, êîåòî îáà÷å íèêàê íÿìà äà å õóáàâî. Ïî-äîáðå íèå äâàìàòà, îòêîëêîòî Ìèðîñëàâ. Çíàåø ãî, ÷å ùå õóêíå âåäíàãà, à è êàê èíà÷å. Àìà êàêâîòî ðàçáåðå, íåêà äà íå å îò ïúðâè î÷è. Íåêà å îò íàñ!- è ìó ïîäàäå ðúêà.

- Äàäåíî! Äóìà èìàø, èìàø è ïðèÿòåë!- ñòèñíà ÿ ñèëíî Àíäðåé è ñå ïðåãúðíàõà- Òÿ å òâîÿòà ×åðíîî÷êà, íàëè?

- È òâîÿ ñëàáîñò!?

- Àìà ïðè òåáå ëåòè... Íåêà...

- Äàâàé äà òðúãâàìå!

Ìîì÷åòàòà áúðçî ñúáðàõà õîðàòà. Ïðèÿòåëèòå ñå ÿâèõà âåäíàãà. À ñúñåäèòå óâàæàâàõà Ìèðîñëàâ ìíîãî. Íèêàê íå ñå ïîêîëåáàõà, çà äà ñå îòçîâàò. Ðàçäåëèõà ñå ïî äâîéêè. Áàùà ѝ áåøå ñ äðóãèÿ àëïèíèñò- Èëèÿ, Èëêî ìó âèêàõà, íà Ñëàâè êîëåãà. Íà æåíñêèòå äâîéêè äàäîõà è êó÷åòà. Îðãàíèçàöèÿòà ñòàíà áúðçî. Íî ïëàíèíåöúò ñè å ïëàíèíåö. È äîâåðèåòî ìåæäó õîðàòà ìàëêî èëè ìíîãî ñè å çàëîæåíî. Çíàåõà, ÷å è çà äðóã ñúùîòî ùå íàïðàâÿò. Çà Äàíèêà- öÿëîòî ñåëî, ÷å è ñúñåäíîòî îòêëèêíàõà íà òîçè çîâ çà ïîìîù.



Îðëèí ïóøåøå ïðåä âðàòàòà íà óïðàâëåíèåòî è íåðâíî ïîòðîïâàøå ñ êðàê ïî çåìÿòà, êîãàòî Ñíåæàíà ñå ïîÿâè. Áåøå ïðèñâèë î÷è äåáíåùî, ñÿêàø ñå íàäÿâàøå âèíîâíèêúò äà âëåçå â ïîëåçðåíèåòî ìó è äà ãî ïðèõâàíå ñ áåçïîãðåøíàòà ñè òî÷íîñò.

- Ðàíî ñè ñòàíàë!

- Íå ñúì ñè ëÿãàë!

- Çàùî òàêà?

- Çàùîòî ëè÷íîòî ñòàíà ìíîãî ëè÷íî!

- Òðåâîæèø ìå, Îðëèíå!

- Àç ñúì óïëàøåí, çà òåá íå çíàì! Âå÷å èìàìå è øåñòà ðèñóíêà!

- Êàê òàêà?- êàòî ïîïàðåíà îñòàíà Ñíåæàíà.

- Åé òàêà! Èçïðàòèõ òå, ïðèáèðàéêè ñå ìèíàõ îò òóê, íà ïëîòà íà ïðèåìíàòà èìàøå îùå åäèí ïëèê è òàêà...

- Ðèñóíêà?

- È î÷èëà.

- Àäðåñúò?

- Äî ìåí!

- Êàêâî å èçîáðàçåíî?

- Êàìúíè è ÷åðòè îòãîðå, à ïðåäíàòà- êîíöåíòðè÷íè êðúãîâå, êîèòî ìíîãî ïðèëè÷àò íà âîäà. À íèå íÿìàìå íè åäíà ñëåäà!- çàòðúøíà ôàñà äîëó è ãî ïðåìàçà ñ êðàê.

- Ïðåíåáðåãâàìå òðèíàéñåòòå äíè, òàêà ëè?

- Íàïðàâî ãè çà÷åðêâàìå, Àëåêñàíäðîâà! À, èçâèíÿâàé, ïî÷òè òå èçëúãàõ è ùÿõ äà ïðîïóñíà!

- Êàêâî?

- Ìîÿò „óõàæîð“ ñúùî ìå „çàðàäâà“!- èçâàäè íåóãëåäíîòî êàðòîí÷å îò äæîáà ñè è ãî ïîäàäå, êàòî ÿ èçïðåâàðè â èç÷èòàíåòî- „Íåÿ íå ñïàñè! Íàìåðè ìàéêà ѝ!“- Àêî ñå íå ëúæà, òîâà ïèøåøå!

- Òàêà å, Îðëèíå, íî...

- Èçäúíèõ ñå, Ñíåæàíà. È àêî òîçè ÷îâåê íàèñòèíà íè ïîìàãà, çíà÷è àç âå÷å ñúì ãî ïðåäàë!- â î÷èòå íà Îðëèí èñêðåøå ãíÿâ, ïðèèæäàøå íà òàëàçè ñ âñÿêà èçêàçàíà äóìà- Àêî å èìàë íÿêàêâî äîâåðèå â ìåí, ñèãóðåí ñúì- âå÷å ñå å èçïàðèëî!

- Íå ãîâîðè òàêà!

- È èìàì óñåùàíåòî, ÷å ñúâñåì ñêîðî, ùå ñå ñëó÷è íåùî, êîåòî ùå ïðåîáúðíå âñè÷êî è âñè÷êè...

Ãëàâà XIII

Îðëèí è Ñíåæàíà âçåõà âñè÷êî, ñ êîåòî ðàçïîëàãàõà ïî ñëó÷àÿ è òîçè ïúò äâàìàòà, îòèäîõà îòíîâî ïðè Êàíüîíà íà âîäîïàäèòå. Äåíÿò áåøå îáëà÷åí, ñèâ è áåçâåòðåí. Íå áåøå ìíîãî òîïúë, íî ñ ïî-äåáåëà äðåøêà çà ãîðàòà áåøå ïîäõîäÿù. À çà èçáèñòðÿíå íà ìèñëèòå, áàëêàíñêèÿò âúçäóõ íÿìàøå ðàâåí. Áåøå áåç çíà÷åíèå äàëè íàñòðîåíèåòî, ñ êîåòî èäâàø å ñëúí÷åâî, áÿëî, ñèâî èëè ïî÷åðíÿëî. Ïîäîáíà áåøå è íàãëàñàòà â ãëàâàòà ìó îò äîñòà âðåìå íàñàì. Èìàøå ìîìåíòè êîãàòî óñïÿâàøå ñàì äà ñè âäúõíå êóðàæ, íî òå áÿõà êðàòêè è âðåìåòî â ãëàâàòà ìó áúðçî ñå çàîáëà÷àâàøå.

Èçáðàõà ñè åäíî ïî-ðàâíî ìÿñòî è ðàçñòëàõà åäíî ðîäîïñêî îäåÿëî. Ïîäðåäèõà âñè÷êè ðèñóíêè â ðåäà, â êîéòî ñà ãè ïîëó÷èëè. Îðëèí ñå îáëåãíà íà åäíî äúðâî è ïðèñâè êîëÿíî, Ñíåæàíà ñåäíà äî íåãî.

- Ñòúëáè, ìîñò, âîäà, âðåòåíî, îêðúæíîñòè, êàìúíè... Êàêâè øåäüîâðè ñàìî!- èðîíè÷íî êàçà Îðëèí.

- Êúì òÿõ è äðåõà, ïÿñú÷åí ÷àñîâíèê, êúäðèöà, êîï÷å, ëàñòèê è î÷èëà! Õàéäå õóáàâî äà ïîìèñëèì êàêâî îçíà÷àâà âñè÷êî òîâà?- îòãîâîðè ìó Ñíåæàíà.

- Ïðèïîìíè ìè îòíîâî ñïîðòîâåòå, ìîëÿ òå!- òÿ ìó ãè êàçà- Êàêâî îáùî ìîæå äà èìà ìåæäó ïÿñú÷åí ÷àñîâíèê è ìîñò?- âçå ÷àñîâíèêà è çàïî÷íà äà ñè ãî ïðåõâúðëÿ ìåæäó ïðúñòèòå íà ðúêàòà- Ñúñ ñïîðòîâåòå ñìå êóöóç, çàùîòî íå ìîæåì äà áúäåì ïî-êàòåãîðè÷íè äàëè ãè ïîñòàâÿ â ïðîòèâîâåñ ñúñ ñòðàõîâåòå èì èëè íå?

- Àìè àêî ãè èçïèòâà? Íàïðèìåð áèàòëîíèñòêàòà ùå òúðñè öåíòúðà íà ìèøåíàòà. Êîíöåíòðè÷íèòå êðúãîâå íå òè ëè ïðèëè÷àò íà òàêàâà?

- Àêî å òàêà, çàùî èìà ñòðåëêà íàäîëó? À è ëàñòèêúò çà êîñà?

- Íå çíàì! Òîé ìîæå áè å íà ãèìíàñòè÷êàòà?

- Ñ „ìîæå áè“ è „íå çíàì“ ñìå ñ âúðçàíè ðúöå!

- Çíàì, Ñòðàõèëîâ, íàëè ñåãà ìèñëèì íà ãëàñ?

- Òàêà å, òàêà å, íî... Ëåëå êàêúâ ñúì ãëóïàê!- ïÿñú÷íèÿò ÷àñîâíèê ñå ñ÷óïè ïðåç ñðåäàòà â ðúêàòà ìó. Êðèñòàëíèòå ïåñú÷èíêè ñå ïîñèïàõà âúðõó îñòàíàëèòå óëèêè- Ìàëå êàêúâ ñúì èäèîò!

- Ñòèãà äå! Ñòàíàëîòî, ñòàíàëî! Èäè ñå ðàçõîäè ìàëêî è èçïóøè åäíà öèãàðà. Ìíîãî ñè íàïðåãíàò!- òîé èçïóôòÿ è ñòàíà.

- Çíàåø ëè êîå ìå ïîáúðêâà íàé-ìíîãî? Íèå ðàçïîëàãàìå ñ öÿëîòî âðåìå íà ñâåòà è ñìå ñå çàäðúñòèëè â áåçèçõîäíè óëèöè, òîÿ íè ñå ïîäèãðàâà, à òÿõ ãè ðàçêàòàâà! Òå, òå íÿìàò âðåìå, Ñíåæàíà! Îòèäå äî ðåêè÷êàòà. Âêàðà øåïèòå ñè ïîä âîäàòà. Êðèñòàëíàòà ѝ ÷èñòîòà è ïîñòîÿíåí ðèòúì íà ëúêàòóøåíå ïðèäàâàøå íà áðàçäèòå íà ïðúñòèòå è ïîä òÿõ âúëíîîáðàçåí ïîãëåä íà âîäíèÿ ïúò. Ñÿêàø ðåêàòà èìàøå ñîáñòâåíà ïàìåò è òîé îïèòâàøå äà ñå ñëåå ñ íåÿ, íî ìèñëèòå ìó ïðåïóñêàõà ïî-áúðçî, à ñåãà òÿ áå êðîòêà è äàæå ãàëåøå êàìúíèòå, à íå ñå áîðåøå ñ òÿõ, òàêà êàêòî òîé ñúñ ñåáå ñè.

Ñíåæàíà ïî÷èñòè âñè÷êî è ñëîæè äâåòå ïîëîâèíè íà ÷àñîâíèêà åäíà äî äðóãà. Ñ áàâíà êðà÷êà îòèäå ïðè íåãî. Ñëîæè ðúêà íà ðàìîòî ìó. Çíàåøå, ÷å íå ìó å íèêàê ëåñíî è ñå îïèòâàøå äà âëåçå â íåãîâèòå îáóâêè. Òîé íå ãî ïîçâîëÿâàøå, íî ñå ñàìîíàêàçâàøå è îòêàçâàøå ïîìîù âñÿêàêâà.

- Èìàé âÿðà! Òÿ îùå å æèâà!

- Êîé áè ìîãúë äà ðàç÷åòå çíàöèòå? Êîé áè ìîãúë äà íè ïîìîãíå? Ïúðâàòà ÿ íÿìà âå÷å ïîâå÷å îò ìåñåö è ïîëîâèíà. È ÷åñòíî... âå÷å íå ñå íàäÿâàì- òîé ñå âúðíà îáðàòíî è ñå ïîäïðÿ íà äúðâîòî.

Çàãëåäà ñå íàïðåä â ïðîñòðàíñòâîòî. Ïîñëå çàòâîðè î÷è. Ñÿêàø ðàçïóñíà ìèñëèòå ñè òàêà, ÷å ñàìè äà ñå âêàðàò â íÿêàêâà ïúòåêà- â ðå÷íàòà íå ìîæà, çà òîâà îïèòà è ñ âúçäóøíèÿ ïîòîê. Äðúïíà îò öèãàðàòà äúëáîêî è èçäèøà òåæêî è áàâíî. Îòâîðè ãè îòíîâî. Ïðîêàðà ðúêà ïðåç ëèöåòî è êîñàòà ñè è ãëàâàòà ìó îñòàíà íàâåäåíà. Ëåêî ÿ èçâúðòÿ è çàñòèíà. Çàáè ïîãëåäà ñè íà åäíî ìÿñòî. Âòðåí÷è ñå. Ïî÷òè íå ïðèìèãâàøå.

- Ñíåæàíà, åëà è çàñòàíè îò ëÿâàòà ìè ñòðàíà!

- Äîáðå, ñåãà êàêâî?

- Ïîãëåäíè íàäîëó? Ñïðè ñå íà ñ÷óïåíèÿ ÷àñîâíèê?

- È êàêâî òðÿáâà äà âèäÿ?

- Àìè, àêî íå å ñèìâîëèçèðàë âðåìå? À ìÿñòî?

- Îò íåãî ëè ïðèõâàíà? Áúäè ïî-ÿñåí!- òîé ñå íàâåäå è ãè âçå. Äîïðÿ äúíàòà åäíî äî äðóãî.

- Âäèãíè ñúîòâåòíàòà ðèñóíêàòà è ÿ íàëîæè çàä òÿõ! È êàæè ñåãà- åäíîòî íå å ëè äðóãîòî? Âèæ îùå íåùî- åäíàòà ñòðàíà èìà è õàëêà- òîâà å áèëî ìåäàëüîí. Ñèãóðåí ñúì, ÷å âñè÷êî òîâà ñà ìåñòà, òàêà äà çíàåø! È îùå- ñúåäèíè äâåòå ÷àñòè è ãî ïîñòàâè íàä ðèñóíêàòà- Îò åäíàòà ñòðàíà äî äðóãàòà... ñ åäèí ñêîê ðàçñòîÿíèå- íå å ìîñò, à èçïèòàíèå. Ñèãóðåí ñúì... Âå÷å äà!- ãîâîðåøå âúîäóøåâåíî- È åäíîòî å òîâà! Íî êàêâî ñà äðóãèòå? Êúäå ñà?

- Íå èñêàì äà ñåêâàì åíòóñèàçìà òè, íî íå ñìå íàìåðèëè íè åäíà, à êàçâàø, ÷å òîâà å åäíîòî ìÿñòî!

- Òàêàâà òåðèòîðèÿ êîëêî ÷îâåêà ìèñëèø, ÷å ìîãàò äà ÿ ïîêðèÿò êà÷åñòâåíî? Ïîíå òðèñòà! Èìàìå ëè òîëêîâà? Íå! Îñâåí àêî íå ïîâèêàìå êîëåãè îò äðóãè ãðàäîâå?

- Íî òè íå èñêàø è íèêîé äà ñëàãà ðúêà íà ñëó÷àÿ?

- Íå èñêàì, çàùîòî àêî ñå ñëó÷è, íàé-âåðîÿòíî òîâà ùå å Ñîôèÿ. Ñòàíå ëè òàêà- ñëó÷àÿò ùå îñòàíå íà ïàïêà ñúáèðàùà ïðàõ, òðóïàùà âðåìå è ñïîìåíè îò èçãóáåíè íàäåæäè! Åäíà äà íàìåðèì- ïîñëå ùå âèêíåì è ïîìîù!- â òîçè ìîìåíò òåëåôîíúò ìó ïðîçâúíÿ.

- Êàêâî èìà, ßìóðëèéñêè?

- Ñòðàõèëîâ, èìàø ïîùà!- ïîãëåäúò ìó ïîìúòíÿ.

- Ëè÷íà?

- Äà!

- Ïëèê?

- Íå! Äâà!- òóê òåëåôîíúò ìó íàïðàâî ñå èçñóõëè îò ðúêàòà ìó, Ñíåæàíà ãî õâàíà.

- Êàêâî èìà?- ïîïèòà òÿ.

- Îáèðàìå ñè êðóøèòå è ñå èçñòðåëâàìå êúì óïðàâëåíèåòî! Èìàìå ïîùà è ñà äâà!

- Å ñåãà ñòàíà òÿ... Ïðåç öåëèÿ ïúò òîé íå ïðîãîâîðè. Ñèðåíèòå åõòÿõà, òîé ëåòåøå íàòàì! À íÿêîé â ãîðàòà ãè íàáëþäàâàøå...



Öÿëàòà áðèãàäà ñå áå ðàçãúðíàëà âúðõó óïîìåíàòèòå ìåñòà. Âñè÷êè ñè âúðøåõà ðàáîòàòà óñúðäíî è ñòàðàòåëíî. À âå÷å ñå ñòúìâàøå. Íèêîé íå ñå îòêàçà, íàïðîòèâ. Áÿõà ñå îáîðóäâàëè òàêà, ÷å äà ìîãàò äà ÿ òúðñÿò ïîíå äâà äíè. Èìàõà è õðàíà è ïîâå÷å âîäà. Îáõâàíàõà ãîëÿì ðàéîí. Ôåíåðèòå è ÷åëíèöèòå ãè âîäåõà â òúìíîòî. È êúì âñåêè íåîïèòåí èìàøå ïðîôåñèîíàëèñò, áåç çíà÷åíèå äàëè áå àëïèíèñò, âîäà÷ èëè åêñêóðçîâîä.

Ñëàâè è Àíäðåé òðúãíàõà ïî ïúòåêàòà îò Äÿâîëñêîòî ãúðëî ïðåç ãîðàòà, ïîñîêà Õàðàìèéñêàòà ïåùåðà. Îãëåæäàõà âíèìàòåëíî è çåìÿòà ïîä êðàêàòà ñè, ïðîñòðàíñòâîòî îêîëî òÿõ è êëîíèòå íà äúðâåòàòà.

- Ñëàâè, ìîãà ëè äà òå ïîïèòàì íåùî?

- Ñòðåëÿé íàïðàâî!

- Êàêâî ñïîðåä òåá èìàøå ïðåäâèä áàáà Íàäà êîãàòî òè êàçà äà íàìåðèø ñîáñòâåíèÿ ñè äÿâîë è ÷å çíàåø â êîÿ ãîðà äà òúðñèø?

- Íå çíàì, Àíäðåéêà, íî ñòàðàòà íàèñòèíà ìå óïëàøè.

- Ãîâîðåøå ñ òåá òàêà, ñÿêàø ãî ïîçíàâàøå!

- Åé òîâà ìå ñòðåñíà! È êîÿ å ñÿíêàòà?

- Âñå åäíî âèæäàøå ïðåç òåá. Áåøå ñèãóðíà, ÷å òè çíàåø!

- Áðàòëå, àêî èñêàø íåùî äà ìè êàæåø, êàæè! Áåç óâúðòàíèÿ.

- Íå ñå ñúìíÿâàì â òåá, Ñëàâè è íèêîãà íå ñúì! Ëèïñàòà òè íà ñïîìåíè, òî÷íî â îíàçè íîù â÷åðàøíà, òî÷íî êîãàòî å òðÿáâàëî äà ñå âèäèòå, òîâà ìå ïëàøè. À çàåäíî ñ íåéíèòå äóìè, íàïðàâî ìå óæàñÿâà.

- À ìåí ïèòàø ëè ìå? Îò âúòðå ìå ãðèçå óñåùàíåòî çà íåùî ëîøî... è ñå óñèëâà!

- Âèæ, âèæ!- Àíäðåé íàñî÷è ôåíåðà êúì çåìÿòà- Òîâà ñà ñòúïêè. Òîãàâà âàëÿ, íàëè?

- Òî÷íî!

- Ìàëêî ñà ñå ñêðèëè îò íàïàäàëèòå ëèñòà, àìà âèæ- ëè÷àò ñè ïî-ìàëêà è ïî-ãîëÿìà îáóâêà.

- Òóê ñå îòêëîíÿâàò!- êàçà Ñëàâè.

- Ñòàâàò ïî-ñèòíè!

- Ïîáÿãíàëà å!- ãëàñúò ìó ñå ðàçòðåïåðè.

- Îòèâàò êúì äåðåòî.

- Àíäðåéêà?- Ñëàâè ïîãëåäíà êúì íåãî îò÷àÿí- Ðàáîòàòà íå å äî ñúðäåíå. Ãîíèëè ñà íàøàòà Äàíè÷êà è ñà ÿ èçòèêàëè êúì äåðåòî äî ãëàäêèòå ñêàëè. À òàì íèêîé íå õîäè. Ñêàëàòà, îò êîÿòî ñå å õâúðëèëà ìîìàòà, ñåùàø ëè ñå?- ïîãëåäíà ãî ìíîãîçíà÷èòåëíî.

- È êîé ùå ÿ ÷óå, àêî âèêà- íèêîé! À êàê ìîæå âúîáùå íÿêîé äà ñè ïîìèñëè äà íàðàíè íàøàòà Äàíè÷êà?- è äâàìàòà õóêíàõà íàòàì.

Ìÿñòîòî íèêàê íå áåøå áëèçî, íî èì ñå ñòîðè, ÷å ñòèãíàõà çà ìèíóòà. À è áÿãàõà áúðçî. Óìîðà íå ãè ëîâåøå, çàùîòî îò÷àÿíèåòî, íî è õúñà ïîðîäåí îò íåãî, çäðàâî ãè äúðæåøå. Èìàøå ïðè÷èíà êðàêàòà èì äà ñå ïîäïàëÿò- è òÿ ñèëíî ãîðåøå èç îò âúòðå. Îïðÿõà ãúðáîâåòå ñè è çàïî÷íàõà äà îãëåæäàò. Íåùî ïðîøóìîëÿ â êëîíàöèòå. Ñ áàâíà ñòúïêà ñå íàñî÷èõà íàòàì. Êðà÷êà ïî êðà÷êà ïðèáëèæàâàõà êúì øóìà. Íÿêàêâà ïòèöà ïðåëåòÿ íàä ãëàâèòå èì. Ðàçïëÿñêà ñ êðèëå è ïîñèïà èãëè÷êè îò áîðîâåòå. Ñâåòëèíàòà íà ôåíåðèòå ñå ðàçïèëÿ.

- ßâíî òîâà å áèëî!- êàçà Àíäðåé.

- Ñúìíÿâàì ñå, áðàòëå-âèæ!- è íàñî÷è ôåíåðà îòíîâî êúì çåìÿòà. Èìàøå èçäúëáàíà ðèñóíêà â íåÿ.

- Êàêâî å òîâà?

- Íå çíàì, Àíäðåéêà, íî å ïðÿñíî è å îò ñêîðî!

- Äàëè ïúê ÷îâåêúò íå å íàáëèçî? Êàêâî ùå êàæåø, Ñëàâè? Äà èäåì ïî-íàïðåä?- ñàìî êèìíà è çàêðà÷èõà áàâíî íàòàì. Ñú÷êà ñå ñ÷óïè ïîä íå÷èè êðàêà. Äâàìàòà ïîáÿãíàõà êúì íåÿ, íàñòúïèëèÿò ÿ ñúùî. Áåøå óïëàøåí è áÿãàøå, íî íå áåøå ñèãóðåí ìíîãî â êðàêàòà ñè, íèòî íàêúäå ãî âîäÿò. À äâåòå ìîì÷å÷åòà íÿìàõà òàêúâ ïðîáëåì. Íàñòèãàõà ãî è ïî÷òè èì ñå ñòðóâàøå, ÷å ëú÷èòå íà ÷åëíèöèòå âå÷å øàðåõà ïî ãúðáà ìó. È òî÷íî òîãàâà, òîé ñÿêàø ñêî÷è â äóïêà â çåìÿòà, èç÷åçíà, èçãóáè ñå îò ïîãëåä è îò ïúò.

- Ê‘úâ áåøå òîÿ ñïîðåä òåáå?- ïîå ñè âúçäóõ Ñëàâè è ñëîæè ðúöå íà êîëåíåòå ñè.

- Òàêúâ êîéòî íå èñêà äà áúäå õâàíàò. Áåãëåö îò êàêâî îáà÷å, íå ùà è äà ïîìèñëÿì- â òîçè ìîìåíò ñå ÷ó âúë÷è âîé. Òå ñå ñïîãëåäàõà.

- Äàâàé äà ñå âðúùàìå íà îáðàòíî è äà âèäèì òàÿ äðàñêàíèöà â çåìÿòà.

Âúðíàõà ñå áåç ïðîáëåì. Êëåêíàõà äî íåÿ. Áåøå íàðèñóâàíî íåùî êàòî êóïà, îáúðíàòà íà îáðàòíî ñúñ çàáèò â íåÿ íîæ.

- Áðàòëå, òðÿáâà äà ãè ñíèìàìå ìàé, à? Âàäÿ òåëåôîíà.

- Íàëè çíàåø êàêâî îçíà÷àâà òîâà òóê, Ñëàâè?

- Äà, Àíäðåéêà, òîâà å çíàê çà ïðåäàòåëñòâî! Íî êîé êîãî å ïðåäàë?...

- Àìà êàêâî èçëèçà? ×å íå ãîâîðèì âå÷å ñàìî çà åäèí ÷îâåê è ðàáîòàòà ñòàâà ìíîãî ñåðèîçíà.

- Âèæ! Òîÿ òóêà å ñåäÿë. È êðúâ èìà.

- Ñèãóðíî å ðàíåí.

- Ñ ðàíà, áåç ðàíà, íå ìó å ÷èñòà ðàáîòàòà. È àêî å íàïðàâèë íåùî íà ìîÿòà Äàíè÷êà, æèâ ùå ãî îäåðà.

- Ñòàâàìå äâàìà!...

Çàáèõà ïðú÷êè îêîëî ðèñóíêàòà. Ñíèìàõà âñè÷êî- êðúâ èìàøå êàêòî ïî çåìÿòà, òàêà è íà äúðâîòî, êúäåòî ÿâíî ñå å îáëÿãàë. Êàêòî áåøå êëåêíàë, Àíäðåé èçâúðíà ãëàâà íàçàä. È òîâà, íà êîåòî ïîïàäíà ëú÷úò ñâåòëèíà, îïðåäåëåíî ïðèâëå÷å ïîãëåäà ìó. Ïîáóòíà Ñëàâè. Òîé íå ðàçáðà ìíîãî êúäå ìó ñî÷è è çà òîâà èçâúðòÿ ãëàâàòà ìó ïî ïîñîêà íà ñâåòåíåòî.

- Êàêâî å ñïîðåä òåá, Àíäðåéêà?

- Ïðèëè÷à íà âúæå. Äàâàé íàòàì è ïðèãîòâè ñèãíàëíàòà ðàêåòà. Îòèäîõà.

Òîâà áå ñàìî íà÷àëîòî. Ïîñëåäâàùàòà ãëåäêà ãè óæàñè. Ëîêâà êðúâ, íå, äàæå ïðèëè÷àøå íà ìàëêî åçåðöå. Åäíà ÷àñò âå÷å áåøå ïîïèëà â çåìÿòà, íî äúæäúò, êîéòî áå âàëÿë, áåøå çàïàçèë ïîâå÷åòî. Î÷èòå è íà äâàìàòà ñå íàñúëçèõà, íî ñòðàõúò è óæàñúò â òÿõ áåøå ìíîãî ãîëÿì, è âèäèì. Åäèíèÿò êðàé áåøå ïðîâëà÷åí è ðàçìàçàí, íÿêîé å ðèåë ñ êðàêà è òúé êàòî èâèöàòà áåøå òÿñíà, òî ñèãóðíî áåøå æåíà. Ñëàâè îòíîâî èçâàäè òåëåôîíà ñè, íî ðúöåòå ìó òðåïåðåõà è íå ìîæåøå äà ñå óäúðæè. Àíäðåé ãè õâàíà çäðàâî è âçå òåëåôîíà.

- Íå ìîæåì äà ñìå ñèãóðíè, ÷å å òÿ, áðàòëå!

- Äàëè? Äàëè, Àíäðåéêà?- ïîëóãëàñíî ïðîìúëâè Ñëàâè è âäèãíà äÿñíàòà ñè ðúêà íàä êîëÿíîòî. Äúðæåøå ìàëúê ðú÷åí ÷àñîâíèê. Àíäðåé ñå èçòóïà íà çåìÿòà âúïðåêè, ÷å áåøå êëåêíàë.

- Íå å èñòèíà... Êàêâî å ñòàâàëî òóê?

- Ñèãóðåí ëè ñè, ÷å èñêàø äà çíàåø?

- È âúïðåêè âñè÷êî- Àíäðåé èçáúðñà íîñà ñè- ùå ïðîäúëæèì äà ÿ òúðñèì. Âçå òåëåôîíà íà Ñëàâè îò çåìÿòà è ñíèìà âñè÷êî- Äëúæíè ñìå äà ïðîäúëæèì!

- Àìè áàùà ѝ? Êàê ùå ðåàãèðà Ìèðîñëàâ íà òîâà?- ðàçïåðè ïðúñòè Ñëàâè íàä ëîêâàòà.

- Íÿìà äà ìó ïîçâîëÿâàìå äà ÿ âèæäà. Îò äðóãî íå ìîæåì äà ãî ïðåäïàçèì. Ñàì ãî êàçà- áàùà ѝ å! - Èçñòðåëÿé ðàêåòà!- Ñëàâè íàòèñíà ñïóñúêà áåç äà ìó ìèãíå îêîòî- Âðåìå å äà íàìåñèì è ïîëèöèÿòà...

Õîðà ñå íàñúáðàõà îêîëî òÿõ ìíîãî áúðçî. Èëêî ñå äîñåòè è íàïàëè ôàêëè. Çàáó÷è ãè â çåìÿòà â íåùî êàòî êðúã. Âñå ïàê ìèðèçìàòà íà êðúâ ïðèâëè÷àøå õèùíèöè... âñÿêàêâè.

Ñëàâè èçòè÷à íàäîëó, çà äà íàìåðè Ìèðî. Òúëïàòà íå áåøå ìàëêà, íî ïîãëåäúò ìó áúðçî ñå îðèåíòèðà. Ñïðÿ ñå ïðåä íåãî. Õâàíà ãî çà ðàìåíåòå. Æåñòúò áåøå äîñòàòú÷íî êàòåãîðè÷åí, Ìèðîñëàâ ïîòðúïíà.

- Êàêâî èìà òàì, Ñëàâè? Êàêâî íàìåðèõòå?

- Äàíè÷êà íå å òàì, Ìèðî, íî íåùî ñå å ñëó÷èëî.

- Êàêâî âèäÿ, ìîì÷å?- ëåêî ïîâèøè òîí.

- Íèùî... Òÿ å áÿãàëà, ãîíåëè ñà ÿ- áàùà ѝ ñâè ðúöå â þìðóöè.

- Íå ìè óâúðòàé, ìîì÷åíöå! Ñ òåá òðÿáâàøå äà å òÿ, ïîìíèø ëè?- ïðîöåäè ïðåç çúáè òîé- À òè êúäå áåøå, à? Êúäå? Äîñòðàøà òå äà èäåø è ñåãà òîâà, òàêà ëè?

- Çíàåø, ÷å íå å òàêà!- Ñëàâè ñúùî ïîâèøè òîí, íî ãëàñúò ìó òðåïåðåøå.

- À êàê áåøå, íàõàêàíî àëïèíèñò÷å, òàêîâà?

- Ñåãà òå å ÿä, ìîëÿ òå, íåäåé äà ãîâîðèø...

- Äà ãîâîðÿ ëè?- çàñèëè ñå è ìó çàáè þìðóê â ëèöåòî- îò íîñà ìó ïîòå÷å êðúâ-Êúäå áåøå òè, êîãàòî òÿ å èìàëà íóæäà îò òåáå?- èçêðåùÿ Ìèðîñëàâ è ïðîíèçà íîùòà. Àíäðåé áåøå íàáëèçî è ñå ñïóñíà êúì òÿõ.

- Ìèðî, íåäåé, òîé íå å âèíîâåí...

- Çàìúë÷è! Çàìúë÷è, Àíäðåé è èçîáùî íå ìè ãîâîðè!- è ñå îòäàëå÷è îò òÿõ.

- Äîáðå ëè ñè, áðàòëå?

- Äà, Àíäðåéêà! Åäèí þìðóê, ãîëÿìà ðàáîòà. Ìúêàòà è ñòðàõúò â ìîìåíòà ìó ìúòÿò è ãëàâàòà è ïîãëåäà. Íå ìó ñå ñúðäÿ. È äî íÿêúäå å ïðàâ.

- Ñàìî íå çàïî÷âàé äà ìè ñå îáâèíÿâàø! Íÿìàìå íóæäà îò òîâà ñåãà. Òÿ íÿìà íóæäà îò òîâà! Ìèñëè çà íåÿ.

- À æèâà ëè å òÿ, Àíäðåé?

Ìèðîñëàâ ñå áåøå çàãëåäàë â ïëàìúöèòå íà ôàêëèòå. Áåøå êàòî â òðàíñ. ×óâñòâàøå ñå â áåçòåãëîâíîñò, âñå åäíî ãëåäàøå íàä âñè÷êè â òîçè ìîìåíò. Ñÿêàø áåøå èçâúí òÿëîòî ñè. Ïîãëåäúò ìó îáõâàùàøå öÿëàòà êàðòèíà- ïëàíèíàòà, õîðàòà îêîëî íåãî è íàé-æåãâàùîòî- ñúæàëåíèåòî, êîåòî âèæäàøå â î÷èòå èì. Òîâà ìíîãî ìó íàòåæà. È íå èçäúðæà. Ïîáÿãíà íàãîðå ïî áàèðà ñ óñòðåì è áúðçèíà. Íèêîé íå áåøå ñïîñîáåí äà ãî ñïðå â òîçè ìîìåíò. Ñòèãíà äî ìÿñòîòî.

Ïàäíà íà êîëåíå. Çàðè ðúöå â ëèñòàòà è ïðúñòòà.Îöâåòè ïðúñòèòå ñè ñ êðúâ, íî ïî-ñòðàøíîòî áå- ÷å ÿ óñåòè ïîçíàòà. Ðàçïëàêà ñå. Ïàðåùàòà áîëêà ñå óñèëè. Ñúðöåòî ìó çàáëúñêà ëóäî îò ìúêà. Òÿëî íÿìàøå- äà, íî òîëêîâà ìíîãî êðúâ, êîé áè îæèâÿë ñëåä òîâà?

- Äàíèêà, çàùî íå ÿ ïîñëóøà? Çàùî íå ìå ïîñëóøà äåòå? Äóìèòå ѝ íå âçå íà ñåðèîçíî? È ñåãà ãëåäàì òîâà íåùî... ãðîçíî. Çàùî, Äàíèêà? Çàùî? Çàù... Ñúðöåòî ãî ñòåãíà ðÿçêî, ñÿêàø íÿêîé ãî ñðÿçà è âúðçà ñ âúæå åäíîâðåìåííî. Òÿëîòî ìó çàïî÷íà äà èçòðúïâà. Ñâè ñå òàêà, âñå åäíî ñå ãúð÷åøå.

- Ìèðî, Ìèðîñëàâå?- Íåâåíà è Èëêî ñå ñïóñíàõà êúì íåãî- Åé, êàêâî ñòàâà ñ òåáå?

- Äà... Äà... Äàíè... Äàíèêà... è èçãóáè ñúçíàíèå.

- Èçâèêàéòå ëèíåéêà, áúðçî!- èçêðåùÿ Èëèÿ- Áúðçîîî! Íåâåíà ñå ñåòè, ÷å â äæîáà ñè íîñè Àñïèðèí è èçâàäè åäíà òàáëåòêà âåäíàãà. Íàáóòà ìó ÿ â óñòàòà è ãî íàêàðà äà ÿ ñäúâ÷å, êàòî ñúñ ñèëà ñúáèðàøå ÷åëþñòòà ìó.

- Äðúæ ñå, Ìèðî! Íå ñå ïðåäàâàé!- Èëêî ÿ ïîãëåäíà èçíåíàäàí- Èíòåðåñóâàõ ñå ïîâå÷å íà êóðñîâåòå çà ïúðâà ïîìîù, äàíî òîâà òè ïîìîãíå!- è òîé íàèñòèíà ñå ïîñúâçå. Âúðíà ñå â ñúçíàíèå.

- Ëèíåéêàòà ïúòóâà íàñàì, Íåâå!- êàçà Èëêî.

Ñëàâè è Àíäðåé ïóøåõà äîëó, êîãàòî åäèíèÿò âèäÿ ïîçíàòî ëèöå. Èíñòèíêòèâíî ñâè ðúêàòà ñè â þìðóê.

- Êàêâî ïðàâèø òóê?- èçáîáîòè Ñëàâè.

- Èäâàì äàà- ïëàõî ïîäå- Èäâàì äà ïîìîãíà!- ïî÷òè èçõëèïà Ðàäî.

- À äî ñåãà êúäå áåøå?

- Áÿõ â ãðàäà. Ñåãà ðàçáðàõ. Ñåãà èäâàì èèè...

- È êàêâî, ùå ïîìàãàø ëè? Òè?- íàåæè ñå Ñëàâè.

- Åé, åé, ïðèÿòåë, îñòàâè ãî!- íàìåñè ñå Àíäðåé- Óñïîêîé òîïêàòà! Òàêà íà íèêîé íå ïîìàãàø!

- Çà êàêâî ëè ñå çàíèìàâàì ñ òåá? Êîãà ÿ âèäÿ çà ïîñëåäíî?

- À, îòäàâíà- äåñåòèíà, åäèíàéñåò äíè...

- Ñèãóðåí ëè ñè? Íå ìè çâó÷èø óáåäåí!

- Ñëàâè, õàéäå, îñòàâè ãî!- Àíäðåé áóêâàëíî ãî çàâëå÷å ïðåä ñåáå ñè.

- Áðàòëå, òîâà, ÷å íå ãî õàðåñâàø, íå îçíà÷àâà, ÷å òðÿáâà äà ìó õâúðëÿø îáâèíåíèÿ è íàïàäêè- â òîçè ìîìåíò ÷óõà âèêîâåòå íà Èëêî è Íåâåíà è ñå çàòè÷àõà íàòàì. Ëèíåéêàòà ñïðÿ íà ïúòÿ...



Ñòðàõèëîâ âðúõëåòÿ â óïðàâëåíèåòî è áúðçî ñå îçîâà â êàáèíåòà íà ßìóðëèéñêè.

- Êúäå ñà? Äàé ìè ãè!

- Óñïîêîé ñå, øåôå... Åòî ãè!- è ìó ãè ïîäàäå.

Îðëèí íåòúðïåëèâî ðàçãúðíà ïúðâèÿ, äîêàòî Ñíåæàíà âëèçàøå.  ðúêàòà ìó èçïàäíà íåùî ìàëêî è êðúãëè÷êî, áåøå îáåöà. Èçõëóçè ëèñò÷åòî ñ ðèñóíêàòà. Îòíîâî êúðâàâ îòïå÷àòúê. Èçîáðàæåíèåòî áåøå îò òðè òî÷êè, çàïúëíåíè ñ õèìèêàë, èëè ìîæå áè òîï÷åíöà- è òðè êàïêè âúðõó òÿõ- êóõè è ïðàçíè.

- Ñëîæè ñè ðúêàâèöè ïîíå! Íå áúäè íåìàðëèâ!

- È âå÷å ñòàíàõà ñåäåì... Àëåêñàíäðîâà, ðúêàâèöàòà åäâà ëè å íàé-ãîëåìèÿò ïðîáëåì â ìîìåíòà.

- À äðóãèÿò?- ïîïèòà Ñíåæàíà.

- Èçãëåæäà ïî-ðàçëè÷åí îò îñòàíàëèòå. Âúðõó íåãî èìà íàðèñóâàí çíàêúò çà áåçêðàéíîñò.

- Å, àêî îáúðíåø ïëèêà, å îñìèöà.

- Ñìÿòàø, ÷å èìà îñìà?

- Àìè òè?

- Äà, íî íÿìàìå ïîäàäåí ñèãíàë çà èç÷åçíàëî ìîìè÷å, èëè âå÷å ñúâñåì èçíåâåðè íà ñòèëà ñè?

- Íÿìàìå, íî òîâà íèùî íå çíà÷è! Ùå îòâîðèø ëè ïëèêà, èëè íå?- òâúðäî ïîïèòà Ñíåæàíà.

- Òè ãî îòâîðè! Íåêà ãî âèäÿ îò òåá!

- Äîáðå!- òÿ ãî âçå è ãî ðàçêúñà. Âúòðå íÿìàøå íèùî. Íî ðèñóíêàòà áåøå îò âúòðåøíàòà ñòðàíà.

- Òîçè ïúò íÿìà õèìèêàë... ñàìî êðúâ!- èçîáðàçÿâàøå ÷åðâåíà ñïèðàëà è íàé îòãîðå â øèðîêàòà ÷àñò äâà ñòúð÷àùè ðî̀ãà- ïðèëè÷àõà íà äÿâîñëêè ðîãà̀- íàøèÿò ÷îâåê å ïðåâúðòÿë... È çà íåÿ ìîæå áè å áèë êðàÿò.

- Èíñïåêòîð, Ñòðàõèëîâ?- íà âðàòàòà áåøå ñåêðåòàðêàòà- Îáàäèõà ñå îò Òðèãðàä. Åäíà îò íàé-äîáðèòå èì åêñêóðçîâîäêè å èç÷åçíàëà. Õîðàòà ñà îðãàíèçèðàëè õàéêà è ñà íàìåðèëè ëîêâà êðúâ. Êàðàò áàùàòà íàñàì êúì áîëíèöàòà. Ïîëó÷èë å èíôàðêò.

- Êàê ñå êàçâà ìîìè÷åòî?

- Äàíèêà, èíñïåêòîðå.

- Àëåêñàíäðîâà, ßìóðëèéñêè, ñòÿãàéòå ñå! Îòèâàìå â Òðèãðàä! À òè, Äàíèêà... Òåá ëè å òúðñåë? Òè ëè ñè êóëìèíàöèÿòà? Ñ òåá ëè å èçäèâÿë? Îò òåá ëè å ïðåâúðòÿë?- âñè÷êè òåçè ìèñëè è âúïðîñè ïðåìèíàõà íàáúðçî â ãëàâàòà ìó- Äàíî ñè æèâà ìîìè÷å... ïðîøåïíà è çàòâîðè âðàòàòà çàä ãúðáà ñè.


Ïóáëèêóâàíî îò Administrator íà 18.04.2020 @ 18:50:27 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðîìàíè

» Ìàòåðèàëè îò
   kokolinna

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 0
Îöåíêè: 0

Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

Ñòðåëêàòà
àâòîð: nickyqouo
321 ÷åòåíèÿ | îöåíêà íÿìà

ïîêàçâàíèÿ 39472
îò 125000 çàÿâåíè

[ âèæ òåêñòà ]
"33" | Âõîä | 0 êîìåíòàðà (0 ìíåíèÿ)
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.