Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 795
ХуЛитери: 2
Всичко: 797

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПоклон пред паметта на Стамболийски
раздел: Есета, пътеписи
автор: mitkoeapostolov

Събота сутрин е. Мъглите се вдигат от склоновете на Средна гора. По хълмовете зеленеят листата на лозовите масиви. Гроздето, събрано в щайги, струпани на камари се продава по главния път в селата.
Стотици пъти съм минавал по това шосе. Всеки път поглеждам към отбивката и си казвам – „няма време сега”. За пръв път оправданието липсва. Завивам нагоре към Славовица.
На два километра преди селото отбивам за вилата. На входа ме посреща мъж на средна възраст и ми подава билетче.
- Пред нас е вилата. Сега ще ви я отворя. Вътре е музея.
Вървим заедно по алеята, която свършва пред постройката. От двете страни ни съпровождат стари черешови дръвчета и лозови насаждения. От площадката се виждат последните планински хълмове, които преливат в Тракийската низина.
- Кога е строена? – питам уредника.
- Преди десетина години.
- Как така?
- Полски пожар запали бора пред нея. Изгоря до основи с всички документи и мебели.
Музейната експозиция проследява живота и делото на Александър Стамболийски. От малък закърмен със селото, той умира с него на уста. Противник на всички балкански и световни войни, именно на него се пада злата участ да подпише най-унизителния за България договор – ньойския. И може би пагубно за самия него, противник на монархията, той плаща цената на крайните си убеждения, че царят трябва да бъде премахнат и да бъде установена република.
- В съседната сграда можете да видите, къде е бил измъчван от превратаджиите – чувам гласът на уредника.
Отправяме се към малка стопанска сграда от гредоред и кирпич, като по чудо пощадена от огнената стихия. В една от стаичките все още личи кръвта на българския министър председател – Ст 1923.
- Мога ли да посетя родната му къща в селото? – питам уредника.
- Затворена е.
- Защо?
- Нямаме достатъчно хора и за трите обекта. Отваряме само вилата. Може да отидете пеш до семейната костница над селото.
Приемам препоръката. Паркирам в центъра. Посреща ме упадък от късния соц. В средата на площада се издига часовникова кула. Стените на иначе красивата сграда са олюпени, тук-там личат срутвания и размествания.

- Стамболийски я е строил – информира ме преминаваща до мен жена, като забелязва, че гледам.
Поемам нагоре по стълбите към паметника костница. Някои от каменните блокове стърчат разместени. Мъх и къпини напират от всички страни. На върха, малкият мавзолей е заключен.
Връщам се в селото и отивам до родната къща на Стамболийски. Заключено е.
- Искате да влезете ли? – чувам гласът на жена от съседния двор.
- Да.
- Отварят само на събора.
- Жалко.
- Трябва да взема един ключ и да пускам хората.
- Хубаво би било – казвам и потеглям обратно по пътя си.


Публикувано от alfa_c на 17.10.2019 @ 17:35:22 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   mitkoeapostolov

Рейтинг за текст

Средна оценка: 0
Оценки: 0

Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 18:04:31 часа

добави твой текст
"Поклон пред паметта на Стамболийски" | Вход | 0 коментара (0 мнения)
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.