Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 738
ХуЛитери: 2
Всичко: 740

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA
:: mamasha

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЛъвове срещу животни 6-0
раздел: Есета, пътеписи
автор: mitkoeapostolov

Когато видях заглавието във водещ английски вестник – “Lions v/s Animals 6-0”, след злополучния мач на националния отбор по футбол, в който загубихме насред София с 6-0, в мен светна червена лампичка.
Първо, лъвовете не са ли животни? Второ, всъщност и българите носят лъвове в герба си. Тоест има разлика между лъв по образ и лъв по душа? И англичаните са с лъвски сърца, а ние сме лъвове без сърца? Трето, лошо ли е да си животно? Понякога, не е ли по-лошо да си човек?
Но преди да коментираме другите, нека първо погледнем в собствената ни градинка. Бих искал да започна от един друг злополучен мач, отново в София, отново на националния стадион. ЦСКА- Ливърпул 1:3, август 2005. Публиката на ЦСКА скандира маймунски викове, при всяко докосване до топката на чернокожия нападател на Ливърпул, Джибрил Сисе. За мое съжаление, от днешна гледна точка, аз бях на стадиона и скандирах с останалите.
Преди да замина да уча на запад, една от заръките, които получих на изпроводяк, къде на шега, къде наистина, беше – „и гледай да не доведеш някоя черна”.
В същото време, дядо ми е бил съветник по механизация на селското стопанство в Гвинея, Африка. Израснал съм с екзотичните образи на негри, които радушно посрещнали дядо ми и за които той си спомняше с умиление. Ходил съм и на много други мачове преди това, в които са участвали чернокожи и не съм скандирал маймунски звуци.
Как един младеж избира, кога да е расист и кога толерантен? Или винаги е само едното, или само другото? За човек, който няма ежедневен досег с различния в продължение на години, всъщност не съществува реално мнение кой е добър и кой лош. Представите са съставени посредством медийни и културни прояви и отношение на общността, в която израстваме. И така, когато изведнъж се озовем в пряк досег с различния, имаме два избора как да го приемем – с доверие, или омраза. От какво зависи това? Според мен, от конкретната роля и поведение на индивида.
Когато виждаме различния, като противник, който застрашава базовата система от ценности – граница, знаме, химн, религия и раса, избираме да сме расисти. Когато го виждаме, като съмишленик, който ни помага, избираме да сме толерантни. Това не е ли човешко, не е ли нормално, за хора които нямат пряк досег с различния?
Този избирателен расизъм е дълбоко пропит в българското общество, с малки изключения, разбира се. Тук, с ръка на сърцето бих заявил, че сме, като всяка друга страна на света. Дори и като тези, които така смело и обвинително ни сочат с ръка днес. Къде е разликата? В това, че сме бай-ганювци. Тоест, хем сме прости, хем сме простаци, хем се гордеем с това. И на преден план излиза този ни противен образ, който лъже, че ние сме само такива – нетолерантна пасмина от трета-ръка хора, които Хитлер погрешка е пропуснал да унищожи.
Нека погледнем сега, тези, които така смело днес ни определят, като животни. Живял съм в САЩ, Германия, Франция, Холандия и Люксембург, където съм учил и работил, като учител и банкер. Напуснах САЩ, защото не получих работна виза, заради това, че съм българин. Иначе работех в гимназия за проблемни деца, където имах постоянен законен договор и плащах данъци. Във Франция, бях на квартира при съпругата на висш френски политик. В стаята си бях закачил българското знаме. Един ден го намерих свалено. Когато попитах – „защо”, ми бе казано – „за да не разберат приятелите ми, че подслонявам чужденец”. В Германия съм попадал в сауна, където поради белия ми цвят на кожата бях сбъркан с немец и станах свидетел на любимата местна шега – „колко е хубаво, че тук сме си само наши. Alle Auslander, raus. Всички чужденци – вън”.
Не давам тези примери, за да покажа, че расизмът е ОК навсякъде. Напротив, не е ОК, никъде. И именно това беше урокът, който си взех. Затова в последните десет години много внимавам какво точно казвам за ромите, за хомосексуалните, за различните в българското общество, защото зная какво е да си различен и да се чувстваш мразен, нежелан.
Но за добро или лошо, хората са такива животни, че за тях има значение понятието граница, традиция, чужденец, различен. Да може би в уредените западни държави, расизмът не се изявява по байганювски, като при нас. И със сигурност там не го афишират, като национална гордост, както правим ние, но това не значи, че го няма.
Нека така възмутеният Гарет Саутгейт отговори – колко чернокожи треньори е имал английският национален отбор? А колко от футболистите им са чернокожи? Колко от неговите чернокожи футболисти ще имат успешна треньорска кариера или ръководни позиции в английската футболна асоциация? А не заслужават ли? Защо Великобритания пристъпва към Брекзит? От толерантност към различните ли?
Тоест, ОК е да си расист, стига да не го казваш гласно? А ние българите сме прекалено прости, за да преценим в кои ситуации може да се казва и в кои не?
Струва ми се, че цялата ситуация в София беше раздухана, за да се опише една удобна и лесно-смилаема картина на „добрия” и „лошия”. Английските футболисти и преса цял месец говореха, че ще напуснат терена ако има расистки повиквания, а българските им колеги не направиха нищо, за да ги предотвратят. За съжаление, според мен, и двете страни са по-скоро в ролята на „злия”.
Но когато водеща световна държава се опитва да принизи цялото българско общество и култура до „животни” и да издигне себе си в „светци”, то аз искам да им отвърна – не ние колонизирахме половината свят, не ние наложихме културния си модел, не ние преначертахме световната карта според интересите си, за да предизвикаме нестихващи военни конфликти.
Но да, ние страдаме от липса на търпимост, най-вече сами към себе си. Това се издава в непохватните опити на групи поляризирани младежи да скрият унизителния провал на нашия отбор и държава в конкретен футболен мач зад дебелашкото отношение към различните. И за това носим отговорност. Решението не е в назидание и срам, а в конкретни действия на всеки един гражданин и на българското общество, като цяло. От нас зависи да извървим пътя на страхливия лъв, до този който има лъвско сърце.


Публикувано от alfa_c на 16.10.2019 @ 19:27:16 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   mitkoeapostolov

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

18.04.2024 год. / 22:22:15 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Лъвове срещу животни 6-0" | Вход | 4 коментара (4 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Лъвове срещу животни 6-0
от daro на 18.10.2019 @ 15:15:54
(Профил | Изпрати бележка)
Едно "животно" с човешко сърце си позволява да изрази отношение, поздравявайки автора на този текст: Браво - достойна позиция!
Не ми е необходимо да положа специални усилия, за да прозра в заглавието на английския вестникар - “Lions v/s Animals 6-0” - расисткото му сърце и ръка. Да, ние всички може и да сме от животински вид, но ни се внушава, че има едни властни и надмощни изключения, които ще упражняват правото на "силния". Тези "лъвове" все по-често ми напомнят на "инвазивни видове". Няма да се хващам на уловките - на призивите(наши и чужди) за съд - има си институции за тази цел. И още нещо/нищо, над тях...

Лъвщината си има звероукротител - съвестта. Но тя вероятно е рядко срещана сред английските "прайдове". За тях е важна - на първо място стои, бруталната им сила. Силата, която ще се опита да ни затвори очите за пиянствата и дрогиранията на поданиците ѝ в суверенни държави, за смъртта им не като лъвове, а като улични кучета - псета и т.н. Все храна за бедни души...
"Мерси" ще кажа на такава трапеза!
...
Много повече сила се иска... иска се свяст:
да можеш и да не посягаш,
така да обичаш, че да не можеш да мразиш.

/не знам дали ще им се случи - подозирам, че няма.../

Светъл ден!

...(.)


RE: Лъвове срещу животни 6-0
от pastirka (prestizh@abv.bg) на 18.10.2019 @ 07:24:10
(Профил | Изпрати бележка)
Подкрепям написаното и напълно съм съгласна с теб и позицията ти!


Re: Лъвове срещу животни 6-0
от tearfly на 17.10.2019 @ 15:50:19
(Профил | Изпрати бележка)
Аплодисменти за написаното!


Re: Лъвове срещу животни 6-0
от shrike на 17.10.2019 @ 09:25:43
(Профил | Изпрати бележка)
Споделям мнението на автора. Бих добавила само, че от всеки един гражданин на света зависи да израснем до хора с човешки сърца.