Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 769
ÕóËèòåðè: 0
Âñè÷êî: 769

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàÓìíî ñåëî
ðàçäåë: Ðàçêàçè
àâòîð: lennichkata

Èìàëî åäíî âðåìå åäíî ñåëî. Îò îêîëíèòå ñåëà ãî íàðè÷àëè óìíîòî ñåëî è ñúâñåì ÿâíî è íåòàéíî çàâèæäàëè íà æèòåëèòå ìó.  óìíîòî ñåëî æèâååëè íå ìíîãî õîðà, àìà â ñãîâîð æèâååëè è ñâîÿ ðèòìèêà íà æèâîòà èìàëè. Äàñêàë ñè èìàëî ñåëîòî, ìåñàð, õëåáàð, îâ÷àð, åäèí, äåòî ìàéñòîðèë âàçè îò ïÿñúê è îãúí, åäèí, äåòî ïå÷àë òóõëè.
 ñåëîòî èìàëî è ãðàäèíàðè, äåòî ãè áèëî ãðèæà äà èìà òðåâîëÿê äà ðàñòå è äà ðàäâà îêîòî è ïî-âèñîê òðåâîëÿê äà ðàñòå, òà äà äàâà ñÿíêà, êîãà íàâúí ñå èçáëåùè æåãàòà, äîêòîð èìàëî ñåëîòî è àïòåêàð, äåòî âñÿêàêâè èëà÷è ÷óäíîâàòè óìååë äà çàáúðêâà. Äåòî ñå âèêà â òîâà ñåëî âñÿêàêúâ íàðîä èìàëî. Åäíè ïî àêúë èìàëè, äðóãè ïúê ñ ïî-ñðú÷íè ðú÷è÷êè ïèïàëè íåùàòà. Åäíè ïîâå÷å íà êíèãèòå ëÿãàëè, äðóãè ïî íà òåëàòà ñè. Àìà è äà áèëè òå òàêà åäèí îò äðóã ðàçëè÷íè, íàìèðàëè ñè áåç êàâãà îáùèÿ åçèê, ðàáîòàòà, ïà ïîñëå è ÷àøêàòà è âåñåëáàòà. Íà òóé îòãîðå "Óìíîòî ñåëî" è êìåò ñè èìàëî, ìëàä òàêúâ, ñíàæåí, áåç ÷èáóê è ìóñòàêè. Ãîëîáðàä, âåäúð, ïîçíàâàë è ÷åòìî è ïèñìî, ïà è îíèÿ ïðîêëåòèè öèôðèòå è òå ìó ñå íå îïèðàëè íèêàê. Ïà ùîòî ñãîâîðà â ñåëîòî ïîääúðæàë êìåòúò è äå ùî íÿâãà àõà êàâãà íàïèðàëà, òîé ëåêèíãî ñ óìíà ïðèêàçêà è áðàòñêà ñïîãîäáà òóøèðàë ðàáîòàòà è ñÿäàëè âñèíöà íà ìàñàòà çà áåðåêåò äà ñå ïî÷åðïÿò. È âúðâåëè íåùàòà, è â ñåëîòî äå ùî ïîçíàò ëóê è çåëåí÷óê ñå å ÷óâàëî, âñè÷êî õâàùàëî êîðåí è ðàæäàëî ïëîä. Òà ñèòè áèëè âñè÷êè, äîâîëíè è ñè æèâååëè â ìèð è áåçîáëà÷íî âðåìå. Íà êìåòà ñåëÿöèòå êóïèëè ÷èñòàê-áúðñàê ëúñêàâà êàðó÷êà, ÷å êàòî õîäè ïî îêîëíèòå ñåëà âñè÷êè äðóãîñåëöè äà ñå çàïèðàò è äà öúêàò ñ åçèê. Äðóñêàë ñå êìåòúò ñ ãîëÿì êåô íà êàðó÷êàòà, äðóñêàë ñå ïî ïúòèùà è ïúòåêè, òà áàÿ ñâÿò ñåëñêè íàîáèêîëèë è òúé êàêòî èñêàëè íåãîâèòå çåìëÿöè, òúé è ñòàíàëî, ñòîÿëè äðóãîñåëöèòå è öúêàëè ñ åçèê, êîãà òîÿ êìåò ïîäðóñâàéêè ñå ìèíàâàë ïðåç òåõíèÿ êðàé. Öúêàëè õîðàòà, àìà íå òîëêîç ïî õóáàâèíàòà íà êàðó÷êàòà, à ïî àêúëà íà ñåëÿíèòå îò "Óìíîòî ñåëî"

- Áðåé, êàêâè õîðà, áðåé, êàêâà ÷óäîñò!- äàëè, òà äàëè, òà íàãèçäèëè ñè êìåòà, èñòèíñêè àò êàòî ãî ãëåäàø! Áðåé, áðåé, äîáðè õîðà, óìíî ñåëî! Õàëàë äà èì å!- âèêàëè äðóãîñåëöèòå è âäèãàëè êàëïàê äà ïîçäðàâÿò ãëàâàòàðÿ íà óìíîòî ñåëî. Êìåòúò îòíà÷àëî èçïèòâàë íåóäîáíî è ñðàìîòà, àìà êàòî ìèíàë ïðåç âñè÷êèòå ñåëà íå åäèí, íå äâàæ, è âçåëî äà ìó ñòàâà ðàäîñòíî, ãîðäî ñå ÷óâñòâàë òîé è âçåë äà íå ìàõà êàëïàêà çà ïîçäðàâ.

- Áðåõ, àç êìåò ñúì, êàêâî ñúñ ñåëÿöè äà ñå çäðàâèñâàì! - Àé, äðóì îò ïúòÿ, äà íå âè ïðåãàçÿ, ãëóïàöè! Òúé- òúé è ëåêà ïîëåêà êìåòúò èçëÿçúë íà êðèâà ïúòåêà. Èìàëè ìó ñòðàõ è ïî÷èò ëþäåòå, àìà âå÷å íå ãè ðàäâàëî ïîñåùåíèåòî ìó. Âñå íà âåðñèÿ èñêàë äà ãî êàðà, ïà ñå ïú÷åë êîëêî áîãàòî å ñåëîòî ìó.

- Àç êàêâî ñåëî èìàì, êàêâî ñåëî âëàäåÿ, âèå è ïðåäñòàâà ñè íÿìàòå. Óìíî ìè å ñåëîòî, ùîòî ñúì íàé-óìåí àç è ìå ñëóøàò îíèÿ ìè òè òèêâè. Áåç ìåí òå ïóêíàò ãðîø íå ñà, ãîëòàöè ïðîñòè ñà.- ðàçïðàâÿë íàâðåä êìåòúò è äðóãîñåëöèòå ïóëåëè î÷è, ùîòî òå ó óìíîòî ñåëî ñúùî áèëè õîäèëè è çíàåëè è òîç, è îíçè, è âñÿêîé òàì, òúé äà êàæåì ãîëòàê. È ïîíåæå çíàåëè òå òèÿ õîðà îò óìíîòî ñåëî è âñå èì ñå èñêàëî ó òÿõíîòî ñåëî äà äîéäàò äà ïîæèâåÿò, òà ïî-öâåòíè äà ñòàíàò ãðàäèíèòå, ïî-ó÷åíè äå÷óðëèãàòà, ïî-õóáàâè äðåõèòå èì, ÷åðïèëè êìåòà äâå øèøåòà ðàêèÿ è ãî ïðîâîäèëè äà ñè õîäè. Ïà òîé, ïèÿí-çàëÿí, êîãà ñòèãíàë â ñåëîòî, âçåë äà çàëèòà è äà ðåâå, ÷å îíèÿ äðóãîñåëöèòå, ìðúñíè ïîäëåöè áèëè, è èñêàëè äà ãî èçëîæàò.

-Çàâèñòíèöè äîëíè, ïðîêëåòà ñãàí! Æèâè äà íå îæèâåÿò!- ïóñòîñâàë êìåòúò è óäðÿë ñ âñå ñèëà þçäèòå íà ìëàäîòî êîí÷å. - Çíàì àç ùî äà ñòîðÿ, çíàì. Ùå ãè òóðÿ íà êîëåíå è ùå ìè öåëóâàò îáóùàòà ïðîêëåòèòå. Íà ìîéòî ñåëî åé òóé ìó ëèïñâà. Äà ñà æèâè äðóãîñåëöèòå, êîïåëåòà ïðîêëåòè, ÷å ìå íàïèõà ñ äðóãîñåëñêà ðàêèÿ, òà äà ïðîãëåäíà, òà äà ìè ñâåòíå ïðåä î÷èòå. Íÿìà â ñåëîòî, íÿìà ñàìî åäèí ÷îâåê. Åäèí, àìà áåç íåãî íå âúðâè. Òî, ñúùîòî êàòî ñåëî áåç õàõàâ. Íÿìà ñè íàøå ñåëî õèòðåö. Òóé ìó ëèïñâà ñàìî, çà äà ñòàíå òî åäèíñòâåíîòî ñåëî è äðóãèòå äà ãè çàòðèå âÿòúðúò è ìúãëàòà. Ïðèáðàë ñå êìåòúò â êìåòñêàòà ñè êúùà, ïðîñíàë ñå íà ëåãëîòî è çàñïàë. Àìà òóé, äåòî ñè ãî ïîæåëàë êìåòúò, òóé, äåòî òàêà ñúñ ñúðöå ïîèñêàë, Ãîñïîä ðåøèë äà ìó ãî äàäå, òà äà ìó ãëåäà ïîñëå ñåèðà. À Ãîñïîä èìà äîáðî ÷óâñòâî çà õóìîð è êàòî ïîùå íåùî, åé ãî- òà ñòàíàëî.

- Åõååé, êìåòå, àéäå áðå, êîìèòî, îòâàðÿé òàÿ ïîðòà, ÷å è ãëàä, è æàæäà ìå ìú÷àò. - òðîïà ñå ïî ïîðòàòà íà êìåòà, ñêà÷à êìåòúò, íå ãî çíàé êîé å òîç, äåòî ðàíî íà çàðàíà å çàáëúñêàë êàòî ðàçãîíåí áèê.

- Èäà, áðå, èäà! Ïîñòîé, ïî÷àêàé, ñåðñåìèí êàêúâ ñè, îòäå òå âÿòúðúò äîâÿ!- êìåòúò ìÿòà ðèçà è ãàùè, íàõëóçâà øàðåíèòå öúðâóëè è õîï-õîï ïîäñêà÷àéêè è ïîïðåïúâàéêè ñå îò ñíîùíàòà ðàêèÿ ñå êóðäèñâà ïðåä ïîðòàòà. Äðúïâà ðåçåòî, ïîîòâàðÿ âðàòàòà è ïîäàâà íåìèòîòî ñè ëèöå. Ïðåä íåãî- áàøèáîçóê, àìà îò íèñè÷êèòå, ïîîñòðèãàíèòå, íàïîìàäåí, áåç ìóñòàê, ïî ãàëîøè è ïî ïîòíèê.- ãëåäà êìåòúò è ìèæè ñ î÷è, ùîòî òîé òîç ñåðñåìèí íè ãî çíàå, íè å ÷óâàë çà íåãî, íè â ñâîå ñåëî, íè ó äðóãî.

- À áðå, êìåòå, êîìèòî, óáàâà òè å êúùÿòà, çàñóêàíà, áàÿ èìîò èìàø, áàÿ ïàðèöè ñè èçäðúíêàë çà íåÿ.- õèëè ñå äðåáíèÿò áàøèáîçóê è òðåïåðÿò ìó áúðíèòå.- Àé, ïîêàíè ìå áå, îòäàëå÷ òè èäà, ïîêàæè ñå ÷îâåê, äàé ìè äà õàïíà, äà ñðúáíà, ïà ïîñëå è ñåëîòî òè ùå íàðåäÿ êàêòî ñè ïîæåëàë.

Ïóëè ñå êìåòúò, òúðêà î÷è, ñúí ëè ñúíóâà, ðàêèÿòà ëè ãî å îìîòàëà, îíèÿ ëè õàéâàíè äðóãîñåëöèòå ìàãèÿ ñà ìó äðúïíàëè. Ïóëè ñå, àìà äðúïâà ïîðòàòà è áåçìóñòàêíèÿò ñå íàìúðäâà â äâîðà. Ðúöå å òóðèë íà êðúñòà. Èçäóë å î÷íè ÿáúëêè, âúðòè âðàò è íàñàì, è íàòàì, áðîè íåùî. Áðîè è ñå õèëè.

- À áå, êìåòå, òè ãîëÿì ãëóïàê ñè áèë. Óæ óìíîòî òè áèëî ñåëîòî, ïà òè ñàìî òðè êàòà íà êúùàòà ñè âäèãíàë. ß ñèïè êàôåòî, àç øà òå íàó÷à, êàê ñåëî äà äîèø, òà õåì ïîâå÷ ìëåêî äà ïóùà, õåì è çà òåá ñàìî äà òå÷å òî.

- Àà-à-à- ïîçàåêâà êìåòúò è âúðòè ãëàâà, òà ÷àê øèÿòà ìó ñå ñó÷å- Ààà, ïîáðàòèìå, êàôå ùå òè ñëîæà, ïúòíèê ñè îòäàëå÷, âèæäàì, àìà êàæè ìè êîé ñè, êîé òå ó ìåí ïðàùà è ùî äèðèø ïî òèÿ çåìè õîðñêè.

Îíÿ íå ìîæ ñå çàïðå äà ñå õèëè. Òðåñå ñå öÿë, ÷àê ìóñòàêè ùå ìó ïîíèêíàò.

- Êìåòå, íå ñè òè êìåò, çà øóò ïî- òå áèâà òåáå. Êàê êîé ìå ïðàùà, êàê êîé ñúì àç. Íå ìîæ ëè ìå ïîçíà? Àé íå òóðÿé îáèäà íà ïúðâà ñðåùà, ÷å ãðÿõ å òóé, äà çíàåø. Àìà âèæäàì, ÷å ñè ñå ïîíàñìóêàë ñíîùè è òè ñå å âçåë äæèãåðà, òà àéäå ìèëîñò îò ìåí äà èìàø. Àç, êìåòå, ñúì òâîÿò ÷îâåê, îíÿ, äåòî ñè ðàçïðàâÿë, ÷å ëèïñâàë ñàìî ó òâîéòî ñåëî, òà äà ñòàíå òî íå äâàæ ïî- ïðî÷óòî, à ãðàä äà ñòàíå, äúðæàâà, äåòî íå ñåëÿíè äà é ñå äèâÿò, à öåëèî ñâåò! Ïðîùàâàé, êìåòå, èäèîò âèäè ñå ñè, à ïà àç èäèîò íå çàêà÷àì ñúñ ñèëà. Õàëàë äà ñúì òè. Àç ñúì ñåëñêèÿò õèòðåö. Ìàðêî ìå âèêàò, êàê ñå êàçâàì ïî ðîæäåñòâî è àç íå ïîìíÿ, ùî ìè å! Àé, íàëåé êàôåòî, äàé ñëàäêèòå, êîíÿ÷å, âèêíè è îíàÿ äåòî ñå ùóðà ïî òåðàñàòà ãîðå, äà äîéäå äà ìè ïîïåå, äà è ñå íàãëåäàì íà ãðúäòà è íà çàäíèêà. Ïà, àç ñåëîòî ùå òè îïðàâÿ, íè ïúðâîòî ùå ìè å, íè ùå ìè å çà ñåòíå. ×óéø ëè? Âèêàé îíàÿ îòãîðå, íàëèâàé äîãîðå êîíÿêà è äà ñå çàõâàùàìå çà äåëàòà.

Êìåòúò- ïîèçòðåçíÿë, ïîðóìåíÿë, ïðàâè çíàê íà ìîìàòà ñè äà ñëåçå äîëó ïðè ãîñòà äà ìó öåëóíå ðúêà, âèêà íà ìàéêà ñè îõòè÷àâàòà äà òóðè êàôåòî è äà çàâèå áàíèöà, ÷å ñêúï ãîñò èì å äîøúë. Ñÿäàò ïîñëå, ðàçïðèêàçâàò ñå. Ñêúï å òîÿ áàøèáîçóê, ñêúï, àìà îò ñåëîòî ãðàä ùå ñòîðè, òà êìåòúò ìíîãî-ìíîãî íå ïðèäèðÿ, ÷å è íåãî ãî ÷åøå íà ãðàäà êìåò äà ñòàíå, íå íà íÿêàêâî ñè ñåëî, ïà ìàêàð è óìíî äà ìó âèêàò. Ñúãëàøàâàò ñå, ïëþÿò ñè íà ðúöåòå, çäðàâèñâàò ñå, òà ïëþíêàòà äà ñå ðàçìàæå ïî-òàêà ìàçíî è íà äúëáîêî äà èäå ïî äëàíèòå, ïî äëàíèòå, ïî êîæàòà äà ñå âïèå, òà ó âåíè è æèëè äà ïðîíèêíå.

- Àé, ìàðè áàáèøêåðî, äàé êàôåòî, ãîñò íè å äîøúë, âàæåí ãîñò, íåäåé ñå ìîòà äà ìå èçëàãàø ïðåä ÷îâåêà- íàõèëèë ñå å êìåòúò, ùîòî åé òîëêîç ìó áå íóæíî òà äà ñå âèäè òîé ãðàäñêè êìåò, äåòî ñå âèêà ïî÷òè ñâÿò ÷îâåê å òîâà.

Áàáàòà, ïîïðåâèòà, ïîñèâÿëà æåíèöà, òúòðè ãàëîøè ïîäïåòåíè è íîñè ÷àøêè è êàíè÷êà êàôå, çàõàðíèöà, êîíÿ÷å, ñëàäêî îò áåëè ÷åðåøè, ñðåáúðíèòå ëúæè÷êè îò ÷åèçà ñè å òóðèëà äàæå çà öâÿò. Àìà íå è å ðàõàòíî íà æåíàòà, òî âèäè ñå, ÷å íàñèëà è ñå òúòðÿò äúðòèòå êðàêà è óñìèâêàòà é, äåòî öÿëîòî ñåëî ðàäâàøå, å èçáÿãàëà íåéäå ïî ãîðèòå, îòâúä.

Ñðúáâà õèòðåöúò îò êàôåòî è ïëþâà, òà ïëþíêàòà ìó ñå ëåïâà íà ïîëàòà é.

- Åé, äúðòî, êàôå ëè å òóé áðå! Èçñòèíàëî, íà ïðúñò âêóñ èìà. Òúé ëè ãîñò êàòî ìåí ïîñðåùàø òè!

Áàáàòà âäèãà ïîëàòà ñè è ñè îáèðà îïèíöèòå, êàòî ñèêòåðäîñâà è êìåò è æèâîò è öåëèÿ ñâÿò.

- Ùå ìå ïðîùàâàø, Ìàðêî õèòðè- ïðîìúðìîðâà ñìðúùåí êìåòúò- âèæäàø ÿ øåïà ñòàðè ïðîãíèëè êîêàëè è óì. Íÿìà äà ÿ áúäå îùå äúëãî, íàïèñàíî é å âå÷å ñúîáùåíèåòî. Äàé íèå ïî ðàáîòà äà ïðèêàçâàìå, äà ìè êàæåø òè, êàê îò òóé ñåëî íèå ãðàä äà ñòîðèì, òà äà íè âçèìàò âñè÷êè íàñåðèîçíî è ãëàâè äà ñêëàíÿò ñàìî êàòî ÷óÿò çà íàñ. Êàæè, áðàòå, ùî äà ñòîðèì?

Õèòðåöúò âàäè òåôòåð÷åòî îò çàäíèÿ ñè ïîòåí äæîá íà ïàíòàëîíà, ïëþâà, îòãðúùà ñòðàíèöàòà, êðúñòîñâà êðàêà, ñðúáâà òðè ãëúòêè îò êîíÿêà è ãî ïîäêàðâà.

- Âèæ, ñåãà, êìåòå ñåëñêè, äåòî èñêàø ãðàäñêè äà òå âèêàò. Íà÷è, âñÿêî íåùî, öåíà ñè èìà ó òîÿ æèâîò, àç îò ìåçåòà è ïî÷åðïêè íå æèâåÿ, äàé çà ïàðàòà äà ñå ðàçáåðåì, àç çíàì êàêâî äà ïðàâÿ ñ òîâà òâîå ñåëî.

- Ðå÷è òîãàâà, Ìàðêî, êàêâî èñêàø, òà ãðàäñêè êìåò äà ñòàíà àç.- êìåòúò ïîòðèâà äëàíè, ÷å îò íàïðåæåíèåòî è ìàõìóðëóêà, ïîò ãî èçáèâà íà ïîòîöè.

- Çíà÷è, ñìåòêàòà å ïðîñòà. Òàÿ êúùà òóêà ìíîãî ìÿñòî èìà, ïîëîâèíàòà êàòî ãëåäàì çà ìèã ñè ìè ÿ èçïèñàë. Ïàðèöè èìàø è â îíÿ äîëàï, è â äðóãèÿ, è ïîä äþøåêà íà ñòàðàòà ñè áóòíàë. Òèÿ ïàðèöè, êìåòå, ñà ìè çàïëàòàòà. Çà àäåò, êàêòî ñå âèêà. Ïîñëå, äëúæíèê ùå ñè ìè.

- Àìè, ùîì òàêà, òàêà äà å. Òâîè ñà. Àç ïàðè îò ñåëîòî ïàê ìîãà äà èçìîëÿ. Òå, õàðíî, õîðàòà, äàâàò, êàòî èì ðå÷åø, ÷å çà êíèãà, çà êîíöåðò, çà ïðåäñòàâëåíèå íÿêàêâî, çà äåöàòà íàé-ìíîãî äàâàò. Àç äåöà íÿìàì, à, ÷àêàé áå, èìàì, àìà òå ñàìî ïðè ìàéêà ñè ñåäÿò, òà ãè èçïîçàáðàâèõ âå÷å. Çàðåæè òîâà. Ñåëîòî ïàðè èìà. Óìíî íàëè å, èçêàðâàò óìíèöèòå, òà äà æèâååì äîáðå. Àìà òå ñà õàéâàíè, ãëóïàöè ñà, íå ùàò íè ãðàä äà ñòàâàò, íè âåñòíèê äà ïèøå çà òÿõ. Äîáðå èì áèëî òàêà. Ñãîâîðíî. Ìèðíî. Õóáàâî. Àìà íå ñå æèâåå òàêà ïîâå÷å, íå ìîãà áå, àç èñêàì ñâåòúò çà ìåí äà ÷óå, äà ìó ïðîãëóøà óøèòå è äà íå ìèðÿñà ïîñëå. Äàâàì òè, êàêâîòî ùåø, êàçâàé êàê îò ñåëñêè ãðàäñêè êìåò ùå ìå ñòîðèø.

- Åé, ïðîñò ÷îâåê ñè áèë, êìåòå, íè õèòðèíà, íè àêúë ó òåáå. Âèæ ñåãà, ðàçáðàõìå ñå, òâîéòî ñòàâà ìîå, à ïà òè ñòàâàø ãðàäñêè êìåò. Äîãîâîðèõìå ñè, ïëþõìå ñè íà ðúöåòå, ÷å è ïëþíêàòà ðàçìàçàõìå. Ñïîãîäèõìå ñå. Åé ñà, ñòàâàø òè, îáóâàø ñè ãàëîøèòå è îòèâàø ïðàâî ó äàñêàëà. Îòèâàø è ìó êàçâàø, ÷å ìó å äîøëî âðåìåòî äà ñå ïðúæäîñà, ùîòî íèêàêúâ äàñêàë íå å, íå ó÷è äîáðå äåöàòà è äà ñè áåðå ãàéëåòî êàêòî íàìåðè çà äîáðå.

- Àìà- çàïèðà ñå ñìóòåí êìåòúò- òîé äàñêàëúò, äîáúð äàñêàë å è âñè÷êè óâàæåíèå ìó èìàò, è äîáðå ãè ó÷è äå÷óðëèãàòà, òà..

- Àáå, òè êìåò ëè ñè èëè òðúñòèêà, äàñêàë èñêàø, äàñêàë ùå òè äîâåäà. Åé ãî, íà ñíàõàòà áðàòîâ÷åäúò, áàø çà äàñêàë òè å. Óìåí, ñå÷å ìó îíîâà, ìàé è íà ó÷èëèùå å õîäèë. Õàáåð ìó ïðîâîæäàì, óòðå ùå å òóê.

- Òàêà êàæè, ùîì ïî-äàñêàë å, íåêà äîéäå, àç ùå ãî ñåêâåðäèñàì íàøèÿ, òóé äà ìè å. È ïîñëå ùå ñúì êìåò, ãðàäñêè, íàëè òîâà âèêàø.- êìåòúò å ïîðîçîâÿë êàòî âúòðåøíîñòòà íà ëþáåíèöà è çúáèòå ìó ñà ñå ïîêàçàëè êàòî âúðõîâåòå íà Ïèðèí ïðåç ìàðò.

- Àõà, áúðçàø òè ìíîãî, ñåëñêè êìåòå. Ñúùîòî òðÿáâà äà ñòîðèø è ñ ïîïà, ñ àïòåêàðÿ, ñ äîêòîðà, ñ òèÿ äåòî òè áåðàò ãðîçäåòî ïî ëîçÿòà, ñ òèÿ, äåòî ìåëÿò è ìåñÿò õëÿáà, ñ îíÿ, äåòî òè ïëåâè ãðàäèíàòà è ñ îíçè, äåòî òè å èçìàçàë êúùàòà.- ñðúáâà Ìàðêî êîíÿ÷å è äîëèâà äî ãîðå â ÷àøèòå.

- Ìà, òî, - ïîçàåêâà íåäîóìÿâàùî êìåòà- òî, òàêà, äðóæå, êîé ùå ãè ðàáîòè òèÿ ðàáîòè, àêî àç èçãîíÿ îò ñåëîòî òèÿ.

- Ãëóïàê! Êàê êîé áå! Óòðå, ïðåäè äà ñå å íàïåêúë ïîêðèâà íà êúùàòà òè, òóêà è õëåáàðè, è îâ÷àðè, è äîêòîðè àç ùå òè ïðîâîäÿ. Íàøè õîðà, ïðîâåðåíè, íà ïúò ñà âå÷å, ñëàãàé ñîôðàòà äà ãè ñðåùíåø! Õóáàâè õîðà èäàò, ãðàäñêè êìåò äà òå ñòîðÿò. Àé, äî äúíî äà ïèåì è êàæè íà îíàÿ òâîéòà ôóñòà ãîðå äà íå ïðèäèðÿ ìíîãî-ìíîãî, àìè äà ïîïåå, åé òóê, íà êîëÿíîòî ìè èñêàì äà ñåäíå è äà ïåå.

- Àáå, Ìàðêî, íå ïåå òÿ, íÿìà å, ùå ïðîùàâàø!- îòìÿòà ïîãëåäà ñè êìåòúò íàãîðå êúì òåðàñàòà, äåòî æåíà ìó ðåøå êîñèòå íà ìàëêàòà ìó ùåðêà. Ðåøå è ñúëçè ìú÷íè è òåêàò îò î÷èòå ãîëåìè è ÷åñòíè.

- Áðåé, òè ñàêàòà ëè çà æåíà ñè âçåë áå?! Äà ÿ ïðúæäîñâàø, äà íå ðàçáåðå ñâåòà, ÷å îõòè÷àâà íÿêàêâà áåçãëàñíà òè øåòà èç êúùàòà!

- Òóé àç íå çíàì êàê äà ñòîðÿ- æàëíî ìè å, äîáðà æåíà å òÿ, äåöà ãëåäà, ñ ëþáîâ ãè ãëåäà òÿ.

- Áðå! Ëþáîâ! Êîé òè ëþáîâ çíàå! Íÿìà ëþáîâ, ñ ëþáîâ êìåò íà ãðàä íå ñòàâàø òè! Èçãîíè ÿ, àç åäíè çàñóêàíè- ïðåçàñóêàíè äåâîéêè èìàì ïðåäâèä, òå ùå äðóñàò äå÷óðëèãàòà òè, òà õîðà îò òÿõ äà èçëÿçàò- êìåòîâå, êìåòèöè, ìèíèñòåðøè äàæå!

- Àìà, ãðÿõ òîâà å- êúðøè ïðúñòè êìåòúò è íå ñìåå ïîãëåä íàãîðå äà âäèãíå, òà äà ãî ïîñå÷àò ñúëçèòå íà æåíà ìó- ãðÿõ å, àìà, ùîì äåëîòî ãî èñêà, êîé ñúì àç, äà âäèãàì ðúêà, ùå é ðåêà äà ñè âúðâè, ïà è äåöàòà ñè äà âçåìå, àç íå ìîãà òàêàâà ãðèæà äà èìàì ùîì ãðàäîíà÷àëíèê ùå ñòàâàì!

- Îõ, íàé-ñåòíå! Îëåêíà ìè!- øóìíî âúçäúõâà Ìàðêî õèòðèÿ, âäèãà î÷è êúì òåðàñàòà è ìàõâà ñ ðúêà íà ìëàäàòà æåíà äà ñå ïðúæäîñâà, äîñóù ñÿêàø ïðîãîíâà äîñàäíà ìóõà.- Ùå ñòàíå ãðàäñêè ÷îâåê îò òåáå íà÷àëñòâî, õàëàë äà òè å ñìåëîñòòà, õàëàë äà òè å ãîñòîïðèåìñòâîòî è ùåäðîñòòà. Íàëåé, íå ñå ñêúïè, âðåìå òè å äà îòïóñíåø êîëàíà, íåêà ñòÿãàò êîëàíèòå ñè ñåëÿíèòå, õè÷ íå ìèñëè, íàëèâàé äîãîðå äà ïèåì çà çäðàâå è áåðåêåò! Çà íàñ!

- Çà íàñ, Ìàðêî! Áîã äà òå ïîæèâè çà äîáðèíàòà, äåòî ìè ñòîðè! Äúðòî, äîíåñè îùå åäíî øèøå è ïîñëå ñè îáèðàé êðóøèòå!

Ñâè ñå ìàé÷èíî ñúðöå, ñâè ñå, àìà íå ïðîäóìà. Íå ñèí é áåøå òîâà âå÷å, äðóã ÷îâåê âèæäàøå òÿ è íå èñêàøå íè äà ãëåäà, íè äà âÿðâà. Ïèåíå íå äîíåñå, ñúáðà áîõ÷èòå, ïðåãúðíà ñíàõà ñè, ïîíàìåòíà ÿ ñ íàé-õóáàâàòà ñè äðåõà, öåëóíà âíóöèòå, õâàíà ñ åäíà ðúêà åäèíèÿ, ñ äðóãàòà- äðóãèÿ, ïðåêðúñòè ñå òðè ïúòè è äóõíà êàíäèëîòî ïðåä èêîíàòà. Èçëÿçîõà íà äâîðà, ñìîêèíÿòà ïîòðåïíà è ñâè ëèñòåíöàòà ñè, áîæóðèòå ñâåäîõà ÷åëà è ïî÷íàõà äà âåõíàò. Íèêîé íå ñå îáúðíà, íèêîé. Ìúæåòå ïèåõà è ïñóâàõà. Ñàìî êó÷åòî ñ ïîäâèòà îïàøêà è óïëàøåíè î÷è êðîòêî òðúãíà ñëåä òÿõ.

Ðàçáóíè ñå ñåëîòî. Îòâñÿêúäå åõòÿõà ãëàñîâå è êîêîøêèòå ïî äâîðîâåòå íàñòðúõíàõà è ñïðÿõà äà ñíàñÿò. Ïåòëèòå íå ñå îáàæäàõà. Ìúë÷àõà è ÷àêàõà. Íå áåøå âðåìå çà êóêóðèãàíå.

Äàñêàëúò ñúáðà êíèãèòå ñè, çàòâîðè áóêâàðèòå è õëîïíà âðàòàòà íà øêîëîòî. Ìàéêèòå òè÷àõà ïî óëèöèòå è âèêàõà ñëåä íåãî äà ñå âúðíå. À òîé ñêðèøîì ïëà÷åøå, àìà íå ñå îáúðíà äà âèäÿò ñúëçèòå ìó. Ðàçáðàõà ìàéêèòå, ðàçáðàõà è áàùèòå. Ïðèáðàõà äåöàòà, íî ïðèáðàõà è áóêâàðèòå èì. Ñëåä äàñêàëà ñåëîòî íàïóñíà ïîïúò, ïîñëå îâ÷àðèòå, ïîñëå çèäàðèòå. Íàäîéäîõà íîâè õîðà. Íîâ äàñêàë, äåòî êëþ÷ íå çíàåøå äà ïðåâúðòè, íîâ ïîï, äåòî â öúðêâà íå áå âëèçàë, íîâè îâ÷àðè, äåòî îâöåòå èì èçáÿãàõà îùå ñúùèÿ äåí, íàé-ïîäèð òðúãíà è äîêòîðúò, ùîòî äðóã äîêòîð äîéäå äà öåðè õîðàòà, ùî áÿõà îñòàíàëè â óìíîòî ñåëî, äà ãè öåðè ñ ëþëÿêîâà îòâàðà è ñàïóíåíà âîäà. Ðàçáîëÿõà ñå õîðàòà, ùî áÿõà îñòàíàëè â ñåëîòî è îòèäîõà ñìåòêà äà èñêàò îò êìåòà. Òóê êìåò- òàì êìåò- íå ìîãàò ãî îòêðè. Òðîïàò íà ïîðòàòà, òðîïàò, àìà íàé-ïîäèð ïîêàçâà ñå åäèí äðåáåí íàáèò êàòî áú÷âà ìàõìóðëèÿ è ãè ïðúæäîñâà êàòî óëè÷íè ïñåòà.

- Ìàðø, ãàäèíè íèåäíè, íåáëàãîäàðíè! Ùî ñòå äîøëè òóêà äà ñå æàëèòå, ðàáîòà íÿìàòå ëè? Ùå âè èçòðåïÿ, ùå âè íàó÷à àç íà óâàæåíèå. Àç ñúì òóêà êìåò, ÷èé äðóã äèðèòå âèé!

Ãëåäàò õîðàòà ñìàÿíè òîÿ äåáåëîãëàâ áàøèáîçóê, ãëåäàò è òúðêàò î÷è, ÷å èì ñå íå âÿðâà êàêâî ÷óâàò è âèæäàò. Ïà åäíè ïî-òàêà íàïåðåíè ìîìöè ñêà÷àò ïî îãðàäàòà è ùî äà âèäÿò. Êìåòúò ìåòå äâîðà, ñêëîíèë ãëàâà, ìåòå è íå øóêâà, à îíÿ ìó áèå øàìàðè ïî âðàòà è ìó íàðåæäà

- Ìåòè áå, ñåëñêè êìåòå, ìåòè õóáàâî áå, ÷å ãðàäñêè äà ñòàíåø! Åé, ìèëîñòèâ ñúì àç, à ãëóïàê èçëåçå òè ñúñ ñåëñêè õèòðåö äà ñå çàõâàùàù.

Òúé è ñå çàòðè óìíîòî ñåëî, íèêîé äíåñ ãî íå çíàé. Ðàçïðúñíàõà ñå óìíèòå õîðà ïî äðóãèòå ñåëà, ùîòî òîé óìúò âèðåå ñàìî íà ñâîáîäíî è ñâîáîäíî ñè èñêà, íå ìîæ ãî çàïðå íåãî åäèí ñåëñêè õèòðåö.

Ïîñëåäåí â ñåëîòî îñòàíà êìåòúò. Ìàðêî õèòðåöúò âçå ùî ìîæà, ïîïðèáðà ñè õîðàòà è îòèäå íà äðóãî ñåëî, íà äðóã êìåò äà ïîìàãà.

Ëþëÿöèòå ïðåãàðÿõà è âÿòúðúò íîùåí ïîñèïâàøå çåìÿòà ñ ëèëàâèòå èì ñúëçè. Êìåòúò ãàëåøå ìëàäîòî êîí÷å, ñàìî òî ïðè íåãî áå îñòàíàëî. Ãàëåøå ãî è ÷àêàøå äà äîéäå Ãîñïîä è äà ãî íàïðàâè ãðàäñêè êìåò. À Ãîñïîä, êúäå ïëà÷åøå, êúäå ñå ñìååøå è ñàì íå âÿðâàøå êîëêî ñìåøåí è òúæåí ñâÿò áå ñúòâîðèë. Ïîñëå èçáÿãà è êîí÷åòî.


Ïóáëèêóâàíî îò Administrator íà 03.04.2019 @ 13:19:06 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðàçêàçè

» Ìàòåðèàëè îò
   lennichkata

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 0
Îöåíêè: 0

Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

19.04.2024 ãîä. / 03:37:16 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Óìíî ñåëî" | Âõîä | 1 êîìåíòàð | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Óìíî ñåëî
îò Markoni55 íà 03.04.2019 @ 19:45:17
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Âñå ñúì ñå ÷óäèëà, êîãàòî ñå ñòîâàðÿò çëèíè íà äîáðè õîðà. Çàùî Áîã ãè íàòîâàðâà ñ òÿõ. Òè äàâàø îòãîâîð - çàðàäè ïðåêàëåíîòî íè âòîðà÷âàíå â ñåáå ñè è ïðèìèðåíèåòî. Õóáàâà ïðèò÷à.


Re: Óìíî ñåëî
îò lennichkata íà 03.04.2019 @ 22:49:26
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Áëàãîäàðÿ òè îò âñå ñúðöå! Ñòðóïàõà ìè ñå íåïðèÿòíîñòè íà ãëàâàòà... è åé òîâà èçëåçå îò òÿõ. :)

]