Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 538
ХуЛитери: 0
Всичко: 538

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСага за езикът на пророка, село Мечибран и една гайка
раздел: Разкази
автор: LeoBedrosian

-Прр, пустъта му козъ, де ма пущино! - викна Радко по пършивото животно, прибра свирчовината във вехтата торбица и се запрепъва по камънака.

Радко бил артлъм момче, работливо и чевръсто. Стигнал до Америката, Бруклинския мост градил и много го ценели заради уменията му и липсата на каприз, докато ... гайка номер тридесет и шест го ударила по главата и Радко проговорил на арамейски диалект…


Минали години и на село никой не го разбирал, нито схващал за какво се пее в песните му. Та чак до шейсетте години на 20-ти век, когато го чул професор - специалист по древни езици и разбрал жалните песни на Радко. Поживял професорът на село няколко зимни месеца при лудия дюлгерин, хранели шугавите козици заедно. Вечер пеели до огнището, докато в него вряло котлето с боб и джоджен... И докато Радко жално извивал глас, професор Минчев от факултета за древни езици на Софийския университет жадно слушал и записвал текстовете му.

Да, несъмнено това си бил чист арамейски език от времето на Иисус. Речта се лееше като напев на древния пророк, когото хората обожествили. А за ушите на побелелия професор си бил истински балсам, който го пренасял по един вълшебен начин в ония древни времена. Щуравия Радко прежумял и като извивал жаловития си глас, та чак кучетата му пригласяли със страховитото си виене.

„... поглядуй ся, мяче...“ проплакал веднъж Радко и зърно боб замалко да се завре в кривото гърло на професор Минчев. Това не бе на арамейски, а поразително му напомни местния диалект на опърпаните селяни. „... со ортлън свячуни ...“ продължаваше Радко сърцераздирателно „..со калдън мрявуни ...“.

Сякаш чак сега професора чул странното сходство между древния арамейски език и местния диалект.

По тоя начин пред него се откриха нови научни хоризонти. Как така древния симитски диалект, говорен преди две хиляди години в юдейската пустош се бил пренесъл в село Мечибран и зазвучал от устата на един прост селянин. И защо местния говор толкова много напомня ония древни пророчески думи? Кой е пренесъл тоя говор, кога е станало това? И защо, по дяволите, всички земни твари млъкват, когато зазвучат древните слова от песните на Радко?

Все въпроси, които накараха учения да остане още един месец, въпреки, че много рядко му се случваше да наруши предварителните си планове.


***

Към средата на пролетта професор Минчев не бе достигнал до нещо повече от устните предания на старците в селото. А те гласяха, че техните прадеди са се преселили в тучния предбалкан в древни и незапомнени времена. За изходната точка на преселението им не се споменаваше нищо повече от това, че мястото било сухо, горещо и безплодно. Истинска пустиня, мислеше си стария професор и в главата все му се въртеше образа на безплодните юдейски полета, пълни със сухи тръни и камилски фъшкии. Само дето повече му се искаше, отколкото това желание да бе подкрепено от някакви факти. Тая липса не му даваше покой и заплашваше да отнеме и останалото му свободно време, което да си кажем не бе никак много.

Тъкмо насъбралите се въпроси заплашваха да задушат крехките отговори се случи нещо, което промени изведнъж баланса на историческите факти и за малко да разруши всички устойчиви представи, на които се крепеше званието на ерудирания учен.


Въпреки възрастта си, Радко не бе забравил стария занаят и съселяните често го викали за разни дребни ремонти по схлупените къщици. Веднъж, когато ремонтирали стар кладенец, Мури-гръстòвеца попаднал на зид, а зад него се открило голямо наводнено помещение. Водата стигала почти до самия му таван, но оставащия половин метър въздух позволявал да се проникне в него безпрепятствено. Какво било учудването на гръстовеца, когато по средата на сводестата зала открил голям, дялан обелиск със странни знаци по него. Веднага повикал Радко, който като препариран се втренчил в знаците на оскъдната светлина от фенера и започнал да мълви в транс някакви странни думи, че даже цели фрази и изречения.

Мълвата за необичайното помещение се разнесла сред селото като кокошинки в перушина и само след половин час всички се изтърсили до затлачения кладенец на Гръстòвеца да гледат сеир. След пет минути дотърчал и запъхтения професор, който за малко да се гмурне с дрехите в наводнения кладенец. А съвсем не можел да плува. Зачервен и развълнуван Милчев обявил случката за най-важното археологическо откритие на века и веднага започнал да записва измерените разстояния на находката в кожения си дневник. Повиканият по-късно негов колега от археологическия факултет на Университета потвърдил, че става дума за древно юдейско светилище. По-късно двамата успели да разчетат надписа, който се оказал препис от Талмуда, най-важната книга от петостишието на юдейската Тора.

Една късна септемврийска вечер под бръмченето на помпата, изпомпваща постоянно водата от новото откритие, когато двамата разрошени и вгълбени учени разчитали и последния пасаж на каменната стела съвсем не чули как към тях се присъединил будния Радко. Изведнъж зад гърба им зазвучал напевния глас и двамата се втрещили от звучният, чист арамейски език:

„Поглядуй ся
мяче, су ортлън
свячуни
со калдън мрявуни.

Изглядуй ся
мяче, су муртън
прязюци,
со дюлкан трянуци

Овдюзляй ся, мяче
ко дек армей
до дек слянуй
салдек фъргуй.

Азляк, мяче
со мян
со тям
со всям
...
мяче“


***
Седем години по-късно в една малка и прашна аула на Университета се били събрали всички светила на археологическата наука от Балканите и Европа. Били дошли и няколко учени от Израел. На първия ред, облечен с кафяв мурсалинов костюм се бил изтупал наш Радко и гледал на всичкия тоя интелект със подобаващо селско превъзходство.

Отстрани на специален фундамент се мъдрела каменна стела с неразбираеми за обикновения човек издялани знаци.

Всички слушали с пределно внимание доклада на професорите Милчев и Петрогливски за откритието от село Мечибран, Котленско, което разбивало на пух и прах официалната теория за разпространяването на евреите в Европа. И макар някои учени от Украйна и Русия да напуснали залата, начумерени и недоволни от представените доказателства след края на лекцията към двамата наши професори се стекли колегите им от Израел с най-искрени одобрения. В очите им личала чиста благодарност.


Публикувано от nikikomedvenska на 01.06.2018 @ 00:03:07 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   LeoBedrosian

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Рими с ..ив
автор: LeoBedrosian
539 четения | оценка 5

показвания 20581
от 50000 заявени

[ виж текста ]

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Сага за езикът на пророка, село Мечибран и една гайка" | Вход | 4 коментара (7 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Сага за езикът на пророка, село Мечибран и една гайка
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 05.06.2018 @ 14:53:45
(Профил | Изпрати бележка)
Написаното е инспирирано от една стара теория, според която европейските евреи са наследници на хазарите, приели юдеизма още в ранното средновековие. След като огромната им държава била победена от нахлуващите от изток монголи те се пръснали из плодородните европейски земи и дали началото на евреите - идиши, които се различават от семитските племена на Палестина.

Обичам да разглеждам официалните теории от всичките им страни и това ме накара да потърся и друг произход на идишите, различен от описания и то с чисто литературни методи.


Re: Сага за езикът на пророка, село Мечибран и една гайка
от IGeorgieva на 05.06.2018 @ 13:36:53
(Профил | Изпрати бележка)
Браво за идеята и изпълнението, Лео!


Re: Сага за езикът на пророка, село Мечибран и една гайка
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 05.06.2018 @ 14:54:05
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Ирена!

]


Re: Сага за езикът на пророка, село Мечибран и една гайка
от zebaitel на 03.06.2018 @ 08:55:20
(Профил | Изпрати бележка)
Хм, интересна история! Още вчера я прочетох, но нямах време да пиша! Лео, моля те, преведи песента, много искам да разбера какво се казва, но само гадая!
И, ако можеш, махни тоя пълен член от заглавието/"за езика"/, че много дразни филолога в мен!


Re: Сага за езикът на пророка, село Мечибран и една гайка
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 04.06.2018 @ 09:33:21
(Профил | Изпрати бележка)
Не се превежда непреводимото, Зеб :) Хубаво е, че тая "песен" предизвиква в теб гадания и интерес. Това ме ласкае, но всичко тук си е художествена измислица и няма капка претенция за някакви научни факти и обосновки.

За пълния член ще се моля на администрацията :(

]


Re: Сага за езикът на пророка, село Мечибран и една гайка
от Vesan (proarh92@abv.bg) на 01.06.2018 @ 09:57:05
(Профил | Изпрати бележка)
Да ти призная, Лео, освен че се изкефих от историята ти, тя по нищо не отстъпва на всички останали хипотези за произхода ни, въртящи се из пространството... :)))


Re: Сага за езикът на пророка, село Мечибран и една гайка
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 04.06.2018 @ 09:36:27
(Профил | Изпрати бележка)
Хипотезите имат голямото предимство да са освободени донякъде от пълната логическа подкрепа на безпристрастните факти. И ако това мое писание може да претендира за някаква хипотеза, това потвърждава тезата, че писаното слово е по-силно от казаното.

Не, Весан, нямам претенция за научност, ако така си го прочел. Чиста интерпретация по едно мое старо писание.

Поздрави!

]