Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 962
ХуЛитери: 3
Всичко: 965

Онлайн сега:
:: ivliter
:: pastirka
:: Marisiema

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКак представих своя разказ
раздел: Есета, пътеписи
автор: LeoBedrosian

Библията на неверниците започва с: „В началото бе суеверието…“ . За съжаление не мога да ви кажа как завършва, защото края ѝ още не е написан. Аз съм неверник. Или поне мисля, че съм такъв и няма кой да ме обори. Не атеист, защото атеистът също вярва. Вярва, че няма бог. Аз не вярвам.
Дали това е проклятие, или катарзис не знам. Не ми пречи. Не съм и материалист, защото не понасям крайните му форми на комерсиален консумизъм в който насилствено ни потапя битието. Аз не вярвам, че мога да бъда спасен, защото не виждам от какво трябва да ме спасяват. Или да се спасявам сам. Това не означава, че не страдам. Напротив, страдам и то достатъчно, както страдат повечето съвременни сапиенси. Дори повече от тях.

Но спирам да говоря за мен. Подозирам, че повечето от вас ще го направят за себе си и затова не искам да ви отегчавам допълнително. В началото не възнамерявах въобще да говоря заради някои артикулационни проблеми. Но крастата се възпали и не ме остави на мира докато не напиша поне нещо. И ето, че пиша, а кой ще го чете не знам. Дано не ми се наложи да го правя аз!

Защо говоря за суеверие? Кой е суеверен? Лошо ли е да си суеверен? И ако да, има ли начин да се преборим с тая прокоба? Ще ви кажа да не се преструвате, че не ви е страх и никога не си плюете в пазвата. Правите го постоянно, а може би и на ум. Но го правите нали. Страхът е най-естественото човешко чувство. Той е спасил хората. Продължава да ги спасява. Той е вечният Спасител. Ако и вас ви е страх ще ви кажа, че това е съвсем нормално. Продължавайте да се страхувате. А ония, които овладяват, оправдават и изучават своя страх го правят чрез суеверието.

Дали суеверието е в основата на вярата? То ли поражда надеждата? Кой, или по-скоро кое ни успокоява. Да чувстваш, че някой бди над теб и решава ако не всичките, то поне най-важните ти проблеми е доста успокоително. До толкова обнадеждаващо, че мнозина взимат решение да се отдадат безрезервно и завинаги на това чувство. Аз им завиждам. Те никога не умират и ако тлента им погине, то тя го прави с усмивка. Признавам си, че това е красиво. Все пак, как започва това възвишено състояние на духа? Или кой го поражда?

Вече ме усещате на къде бия. Разбира се, че всемогъщият бог им го подарява по един безапелационен начин. Хей тъй, безплатно и съвсем без всяка корист. Достатъчно е да му обрекат душата си и той ще се погрижи за вечното ѝ благоденствие. Но как се проявява богът? В материя, образ, глас или по друг начин. Библията отговаря, че проявлението е персонално. Всеки чува, вижда или усеща бог по своя си начин. Крайната форма на проявление е чрез наказанието. Именно него много хора се опитват да си го обяснят и да се преборят с него чрез суеверието. Затова аз твърдя, че суеверието е в основата на вярата. Сляпото, безначално, отдаване на страха от заслуженото наказание.

Това е темата на моя разказ „Страх“, който е отпечатан в настоящата книжка. Няма да го преразказвам, или да чета части от него. Всеки може да си го прочете. Само ще спомена, че темата е универсална и всемогъщия бог още не се е справил със сляпото суеверие.

Дано успее!


Публикувано от Administrator на 14.05.2018 @ 14:35:16 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   LeoBedrosian

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 08:23:57 часа

добави твой текст
"Как представих своя разказ" | Вход | 5 коментара (17 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Как представих своя разказ
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 25.12.2018 @ 01:33:53
(Профил | Изпрати бележка)
Вероятно тая тема е била повече за някой форум, отколкото на мястото за художествени произведения. Да, ама като толкова много сърби, как да не я почешеш?


Винаги по време на някой светъл християнски празник си спомням, че на тоя свят има и други, заслужаващи не по-малко от християните спасение. Добри, работливи, разумни, чисти и почитащи майкаси и баща си мюсюлмани, индуси, будисти и хора от всяка вяра и изповедание. Даже и атеисти. Ако всички те имат някакъв грях, той е че не познават Христос. Или поне не искат да си имат нещо общо с древния юдейски пророк. Затова те няма да се спасят, според християнския канон.


Ако трябва да изляза от хумора и сатирата трябва да кажа, че това е една голяма и незаслужаваща внимание глупост, а хората, които я разпространяват заслужават най-строг съд. Морален съд, който да постанови, че не е непременно задължително да си християнин. Нито дори да вярваш във всесилни брадати старци, които седят на пухкав облак във висините и раздават справедливост.

Друг постулат на тоя съд трябва да формулира любовта, като универсално благо, което няма връзка и не се носи от конкретна личност, материя, дух, или какъвто и да е друг материален или нематериален субект. Любовта е универсална и всеки, без разлика на вяра, пол, възгледи или морални ценности има право да я упражнява.

Третото важно решение на тоя съд трябва ясно и безапелационно да формулира спасението, като морално-етична категория, несвързана с конкретни верски решения и канони. Всеки трябва да има правото сам за себе си да реши дали иска, или не иска да бъде спасяван, и ако отговора е да, от какво, от кого, как, защо и кога да бъде спасяван.

Разбира се съвсем не си мисля, че мога с това кратко есе да изчерпя всички аспекти на тая толкова важна и необятна тема. Всеки може да се сети още един куп нерешени и все по-наболели въпроси, които не са намерили още своето справедливо решение. Ето че се сещам за още един важен въпрос. Той е свързан с грубото и безпардонно чувство на вина, което вярващите се стремят всеячески да вменят на невярващите. Щом Пътят към бог е единственият правилен и разумен избор, то всеки друг път трябва да се счита като неморален, незаконен и едва ли не престъпен път. Това е още една голяма лъжа и заблуда, която се стремят да ни наложат религиите, използвайки нашата нерешителност и слабоволие.

Своебразният религиозен терор трябва да бъде подложен на най-строг и безкомпромисен съд, който с инструментите на морала, правото и безпристрастната етика да въведе една стабилна обществена норма. Един закон, който ясно да формулира правата и задълженията на всички морално-етични аспекти и страни в обществения живот.


***

Тъй като си давам ясна сметка, че този дебат няма да е никак лек ще засегна още един момента, който може да се нарече дори основополагащ за този дебат. Като говоря за вяра, религия бог, наука и разум си давам ясна сметка, че личните отношения към тези категории са толкова, колкото са и личностите. Тоест едно достатъчно голямо число. И всеки един от тези разсъждаващи разуми ще представи достатъчно факти и доказателства в своя подкрепа. И ако до сега няма единно мнение кое е първичното - разума или материята, то аз смятам, че на този въпрос няма да бъде даден никога ясен и достатъчно убедителен отговор. И това няма да стане, защото той излиза от обхвата на чисто научните методи и анализи. Също така не може да се даде задоволителен отговор и с инструментариума на вярата. Аз не съм сигурен, че това е и нужно.


Но за да изразя своето лично мнение ще цитирам Пурко от класическия филм, според който първо е яйцето, защото кокошка от всякъде може да долети.


Re: Как представих своя разказ
от Vesan (proarh92@abv.bg) на 16.05.2018 @ 11:16:34
(Профил | Изпрати бележка)
Най-лошото отрицание на Бог не е атеизмът, а суеверието. Вярвайки, че погълнати от собствените си страхове, чрез някакви ритуалчета, знаци, заклинания и пр. ще подменим общението с Необята, с Онзи, който е началото и края на всичко, и когото наричаме БОГ, е всъщност вулгаризиране на представата за Бога.


Re: Как представих своя разказ
от doktora на 14.05.2018 @ 22:23:55
(Профил | Изпрати бележка)
Здраве, Лео, с удоволствие прочетох есето...Просто искам да вметна сама, за мен Бог е в нас....във всеки един от нас, НО...не всеки го чувства!
Обичам във такива моменти да говоря за Създателят, не за църковния Бог, опоскан от фарисеите и йезуитите, тоест тези които се правят че вярват...
Колкото до суеверието, казано е, то е признак на страх и ниска интелигентност, или ...неграмотност. Но, ако бъда честен със себе си и аз понякога съм суеверен, да, това не ме притеснява, идва ми отвътре хахаах
Лео, наздраве, в тази прекрасна пролетна вечер, и пращам ти брийз ди маре :)


RE: Как представих своя разказ
от mitkoeapostolov на 14.05.2018 @ 20:26:11
(Профил | Изпрати бележка)
Бог и суеверие не са задължително свързани. Вярвам в Бог и едновременно не вярвам. В моето съзнание, тези две възприятия си съжителстват напълно мирно. Но не от страх, а просто защото така го усещам. Страх ме е от други работи, но това е друга тема. Благодаря за интересната гледна точка.


Re: Как представих своя разказ
от Bukvist (ventura@dir.bg) на 14.05.2018 @ 15:43:43
(Профил | Изпрати бележка)
Страх. суеверие, наказание, вяра. Това са темите, които си разбъркал в съзнанието си и се опитваш да подредиш в някаква логическа връзка - кое е първично или кое е вторично. Дълбоки води са това и не бих искал с кратки коментари да ти пиша мнението си, защото истината /абсолютна или субективна/ е философско безгранична. Ако някога, живот и здраве, се срещнем, ще е по-лесно да си поговорим по религиозно-атеистични теми.