Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Nela
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 2
Îáùî: 14146

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 867
ÕóËèòåðè: 2
Âñè÷êî: 869

Îíëàéí ñåãà:
:: ivliter
:: LeoBedrosian

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàÍóøà
ðàçäåë: Èçáðàíî ïðîçà
àâòîð: ASTERI

Ñúáëå÷å âåõòèÿ ñè ñóêìàí è îñòàíàëà ïî áÿëà êåíàðåíà ðèçà, áîñà íàãàçè â èçáóÿëàòà êîïðèâà. Ïîãëåäíà çà ñåòåí ïúò êúì íåáåòî, ïðåêðúñòè ñå è ñòúïè íà ãîëåìèÿ êàìúê äî ãåðàíà. Ñëúíöåòî ñå óäàðè â äúëáîêîòî ìó äúíî è ñå ïðúñíà êàòî øàðåíà ñòîìíà.
,,Ìàìî...“ 
Âèäÿ êàê ìàéêà ѝ áúðçî ñå îáúðíà êúì íåÿ, îòìåòíà äåáåëèòå ñè ïëèòêè íàçàä, óñìèõíà ñå è ѝ íàïðàâè çíàê äà ñå âðúùà. 
,,Íå ìå îñòàâÿé ïàê, ìàé÷èöå… Äàé ìè ðúêàòà ñè, âçåìè ìå… Êàê ùå íîñÿ òîç ðåçèë? Êàê? Ïîñðàìèõ âè, ìàëå, ïîñðàìèõ âè... Äàìÿí çàìèíà, íå ñå âúðíà. Êúùà íà äâà êàòà ùåøå äà äèãà – ñ ãîëåìè ÷àðäàöè è âèñîêè äóâàðè… çà ìåí… Íà ÷àðäàêà äà çàïåÿ, ñòàäàòà äà ìó çàâðúùàì. Íÿìà ãî! Çàáðàâè ìå! Ùî ìå ïúäèø? Ùî áúðçàø? Ïðîäóìàé ìè! Âçåìè ìå ñ òåá…“
Íóøà ïðèòâîðè î÷è è ñå îòïóñíà. Îìàéíà ëåêîòà ÿ çàëþëÿ è ñúðìåí êîíåö ÿ ïîâåäå íàãîðå. Íàãîðå, íàãîðå, íàãîðå... Òèõî, óþòíî, òîïëî... Ïàê âèäÿ ìàéêà ñè, êîÿòî ñÿêàø âçå äà ñòàâà ñâåòëè÷å. Ìàõíà é îùå åäèí ïúò ñ ðúêà – äà ñå âðúùà, è ñå èçãóáè âúâ âîäîïàä îò çëàòíè ëèñòà…
- Íóøî! Íóøîîîî! – íÿêîé ñèëíî äðúïíà ñúðìåíèÿ êîíåö è íå ÿ ïóñíà äà ëèòíå è äà íàñòèãíå ìàéêà ñè...
- Íóøîîîî! Íå ìå îñòàâÿé! 
Îò áëåäèòå ѝ óñòíè ñå îòðîíè åäâà äîëîâèìà âúçäèøêà. Òåìåíóæåíèÿò ѝ ïîãëåä ñå ñïðÿ íà íàäâåñåíîòî íàä íåÿ ëèöå íà Òîäóð Ãúðáåòî.
- Äå ñúì? Äå å ìàìà? Àìè Äàìÿí...
Òîäóð óñåòè êàê ñå ñâè ñúðöåòî ѝ, êîåòî êàòî æèãîñàíî êîí÷å èçòðîïà è ñå êðîòíà. Óñåòè, çàùîòî ïîçíàâàøå áîëêàòà íà äóøàòà è çíàåøå, ÷å òÿ ìîæå äà ïðúñíå íå ñàìî ñâèòîòî ñúðöå íà Íóøà, à è íåãîâîòî. Òîé òèõî ïðîäóìà:
- Àç ñúì, Íóøî, Òîäóð ñúì... Òóê ñúì! Íå ñå áîé, âñè÷êî ùå ñå íàðåäè…
Î÷èòå ìó ïèåõà ñëàäîñòòà íà ñÿíêàòà ѝ, à ðúöåòå ìó òðåïåðåõà – óïëàøåíè ïúäïúäúöè. Êàòî òèõ ïîâåé ïîãàëè êîñèòå ѝ è âíåçàïíî çàïëàêà. Çàïëàêà òàêà, êàêòî ïëà÷åøå, êîãàòî áåøå äåòå è âñè÷êè ñå ïîäèãðàâàõà íà ãúðáèöàòà ìó. È òîãàâà ñå ñâèâàøå çàä ñúùèÿ òîçè ãåðàí, êîéòî ñòóäåíî äúõàøå çàä ãúðáà ìó. Ñàìî ÷å ñåãà íå ñå êðèåøå. Ñåãà è ñúëçèòå ìó áÿõà äðóãè. Îáëåãíà ñå íà âëàæíèÿ êàìúê, áåç äà èçïóñêà Íóøà îò ðúöåòå ñè. Áåøå ÿ ïðåãúðíàë ñ íåóêðîòèìî áëèêíàëà áëàãîñò, êîÿòî ñÿêàø èçâèðàøå îò êëàäåíåöà, ìèíàâàøå ïðåç íåãî è ñå âëèâàøå â Íóøà.
- Âñè÷êî ùå ñå íàðåäè. Íå ñòîðâàé ãðÿõ, Íóøî, íå çàòðèâàé òðè æèâîòà – íà ñåìåòî, êîÿòî çðåå ïîä ñúðöåòî òè, òâîÿ è ìîÿ... Çà ìåí æèâîò íÿìà, àêî íå òå ìèëíàò î÷èòå ìè, íå òå êóñíå ñúðöåòî ìè... Òè ñè ìè èçãîðàòà, àìà î÷èòå òè ñàìî Äàìÿí ãëåäàõà è ñàìî íåãî âèæäàõà. Ïúê è àç, ñ òàçè ãúðáèöà, íå ñúì è èñêàë äà ìå âèäèø... Âñåêè íîñè ãîð÷èëêà â äóøàòà ñè Íóøî. Âñåêè...
- Îñòàâè ìå, Òîäóðå... Îñòàâè ìå! Ãîëÿì ãðÿõ íîñÿ, çàùî äà òå ñðàìÿ? – òèõî ïðîøåïíà òÿ.
- Íå å ãðÿõ äà îáè÷àø, Íóøî! Âèæ ìåíå – ãúðáàâ ñúì. Öÿë æèâîò ìè ñå ïîäèãðàâàò, æèëÿò ìå ñ îòðîâàòà ñè, àìà æèâåÿ ñ êóñóðà ñè. Çà òåáå íÿìà äà íàó÷àò. Íÿìà! Äà îáè÷àø – íå å ãðÿõ. Áëàãîñëîâèÿ å! Åëà ñåãà äà òå âîäÿ ó äîìà, à ïúê óòðå ðàíî ùå ñòàíåø è çà âîäà ùå èäåø. Íàïåòî äà ñòúïÿø è îòâèñîêî äà ãëåäàø.
Êîãàòî Íóøà òðúãíà ñ íåãî, íå âèæäàøå ñëúíöåòî è íå ÷óâàøå ïòè÷êèòå. Íå ñåùàøå êúäå ñòúïÿ. Öåëèÿò ñâÿò ñå áåøå ñâèë äî ñèíàïåíî çðúíöå â î÷èòå ѝ. Òîäóð Ãúðáåòî ÿ ïîâåäå ïî íàïå÷åíèÿ êàëäúðúì êúì áåëîñàíàòà, ñãóøåíà ïîä ñÿíêàòà íà ãîëÿìàòà êðóøà êúùèöà. Îòâîðè óâåäåíàòà ïîðòè÷êà, ìèíàõà ïðåç çàïóñòåëèÿ äâîð ñ ïîäèâåëè òðåíäàôèëè è òðîñêîò è âëÿçîõà â îäàÿòà. Òîäóð ÿ ñëîæè äà ñåäíå íà ìàëêîòî ìèíäåð÷å. Ïîñòîÿ òàêà, íàëÿ ѝ ïðÿñíà âîäèöà è òèõî ïðîøåïíà:
- Íå òå âîäÿ íàñèëà, Íóøî. Ïî÷èíè ñè, ïúê óòðå – êàêòî ðåøèø. Äâå ïîðòè îòâàðÿ ÷îâåê â æèâîòà ñè. Åäíàòà å íà ñúðöåòî, äðóãàòà – íà àêúëà. Àç òè îòâàðÿì ñúðöåòî ñè, ìà òè – êàêòî ðåøèø.
Íóøà ñòîåøå áëåäà è íå ïðîäóìâàøå. Êàòî ãåðãüîâñêî êîêè÷å ñå áåøå óäúëæèëî ëèöåòî ѝ. Åäâà ñåãà ÷ó êàêâî ѝ ãîâîðè Òîäóð è åäâà ñåãà ïðîóìÿ êàêâî ùåøå äà ñòîðè. Ïîâäèãíà ðúöåòå ñè, êîèòî äî òîçè ìîìåíò âèñÿõà êàòî ïðåêúðøåíà ëþëÿêà, è ëåêî ãè ïîëîæè â ñêóòà ñè. Î÷èòå ѝ ïîëåêà âúçâúðíàõà òåìåíóæåíàòà ñè áëàãîñò. Ïîñòîÿ òàêà, à ñëåä ìàëêî ñå ñâëå÷å íà êîëåíå è ïîñåãíà äà öåëóíå ðúêàòà íà Òîäóð:
- Áîã äà òå áëàãîñëîâè, Òîäóðå... Áîã äà òå áëàãîñëîâè! Ãîëÿì ãðÿõ ùÿõ äà ñòîðÿ...
- Íå ìè öåëóâàé ðúöåòå, Íóøî. Ñòîðè êðúñò è ìîëè Áîã äà òè ïðîñòè. Àç... àç ñàìî äåòî áÿõ òàì.
Ïîñëå ñå íàäèãíà, îòèäå äî ìàëêàòà ðåçáîâàíà ðàêëà è ÿ îòâîðè.
- Òóê ñà ðèçèòå è ñóêìàíèòå íà ìàìà îò ÷åèçà. – Âúçäúõíà è äîäàäå: – Âèæ, èçâàäè êàêâîòî òè òðÿáâà, è ñå íàòúêìè. Êîãàòî óòðå èäåø íà ãåðàíà, âñè÷êè ùå òå îãëåæäàò. Ùå òå ïèÿò è îäóìâàò, àìà òè îòâèñîêî ãëåäàé. È íå ñòîðâàé ãðÿõ. Äîáúð ÷èëÿê å Äàìÿí. Àêî çíàåøå, ÷å ïîä ñúðöåòî ñè íîñèø è íåãîâîòî ñúðöå, íÿìàøå äà òðúãíå! Àìà íå çíàåøå. È òè íå ñè çíàåëà... Àêî ðå÷åø äà îñòàíåø, ùå ñïèø òóê â îäàÿòà. Ïúê êàòî ñå âúðíå Äàìÿí, êîÿòî ïîðòà èñêàø – íåÿ îòâîðè. Äàëè íà ñúðöåòî, èëè íà àêúëà – ñàìà ùå èçáåðåø.
È Íóøà îñòàíà.
Íà äðóãèÿ äåí, îùå ïî õëàäèíà, æåíèòå ñå ñúáðàõà ñúñ ñòîìíè è ìåíöè êðàé ãåðàíà è ñÿêàø çàáðàâèõà äà ñå ïðèáåðàò ïî êúùèòå ñè. Ïîäïèðàõà ñå íà êîáèëèöèòå, òúðñåõà ñÿíêà ïîä îðåõà è ÷àêàõà. ×àêàõà è íå ñïèðàõà äà øóøíàò: ,,Íóøà ïðèñòàíàëà íà Ãúðáåòî!“; ,,Ìàðè åååé, ãîëÿìî ÷óäî!“; ,,Êîãà ïúê ñà ñäóìàõà ìà, êîãà...“; ,,Ãëåäàé ãî òè è Ãúðáåòî – ãúðáóøêàòà ñè íå ìîé äà íîñè, áóëêà ìó ñå å ïðèùÿëà“; ,,Íàëè Íóøà ñ Äàìÿí äóìà ñè äàäîõà ìàðè! Àì, òîé êúäå çàìèíà? Ùî ñè íå èäå?!“; ,,Äóìà ñè äàäîõà è ãîëÿì ìåðàê èìàõà... ùî ñòàíà – íèêîé íå çíàå...“; ,,Ìàé íà ãóðáåò çàìèíà...“.
Èçâåäíúæ ñåêíàõà îäóìêèòå èì, êîãàòî âèäÿõà, ÷å Íóøà èäå. Æåíñêèòå èì ïîãëåäè êàòî êàòðàí ïîëåïíàõà ïî òÿëîòî ѝ. Îïèïàõà ÿ îòâñÿêúäå – ïàçâàòà, î÷èòå, øèÿòà – äàíî ðàçáåðàò... Àìà Íóøà íàïåòî ñòúïâàøå è îòâèñîêî ãëåäàøå. Ïðåìåíåíà áå ñ íîâ ñóêìàí ñ öâÿò íà çðåëè âèøíè è áÿëà êåíàðåíà ðèçà. Ïî øèðîêèòå ѝ ðúêàâè öúôòåøå ñèòíà âåçáà. Áåøå ïðåáðàäèëà êîñèòå ñè ñ ÷åðâåí ÷åìáåð, à çàä óõîòî ñè – çàòúêíàëà áÿëî êè÷åñòî ìóøêàòî. Óñóêàíèòå êàèøêè íà íîâèòå ѝ öúðâóëè ñå ïðåïëèòàõà âúðõó øàðåíèòå ѝ ÷îðàïè. Òúêàíî êîëàí÷å ñ áåëè ïàôòè îïàñâàøå ñíàãà ѝ, à íà áÿëàòà ѝ ïàçâà ãðååøå æúëòà ìàõìóäèÿ. 
Òèõî ãè ïîçäðàâè, íàëÿ âîäà â ñòîìíàòà è ïàê òàêà íàïåòî òðúãíà êúì ìàëêàòà êúùè÷êà íà Òîäóð Ãúðáåòî.
Ñúðöåòî ѝ ëóäî áèåøå. Ïîëåêà ñòúïÿøå ïî êàëäúðúìà è êðåïåøå ïúëíàòà ñúñ ñòóäåíà âîäà ñòîìíà. Çíàåøå, ÷å Òîäóð ÿ ÷àêà, ñâèò çàä äóâàðà. Íå èñêàøå äà ãî ñðàìè.
Êàêòî è ïðåäè, Òîäóð Ãúðáåòî õîäåøå âúâ ôóðíàòà íà Íåíî. Âñå òàêà ðàçòîâàðâàøå òåæêèòå ÷óâàëè ñ ïðÿñíî ñìëÿíî áðàøíî. Ñàìî äåòî íå ñå çàñåäÿâàøå ïîä îðåõà íà ïðèêàçêè, àìè áúðçàøå äà ñå ïðèáåðå ïðè ìëàäàòà ñè íåâÿñòà. Íÿìàøå òúðïåíèå äà îòâîðè ïîðòè÷êàòà è äà ìèíå ïðåç êèòíîòî äâîð÷å ñ íàöúôòåëè õðèçàíòåìè è øèáîè. Äà ñå ïîñïðå ïîä çðÿëàòà êðóøà, äà ÷óå æóæåíåòî íà ï÷åëèòå è äà âëåçå â îäàÿòà. Äà èçâàäè ñàìóí òîïúë õëÿá îò ïàçâàòà ñè è äà ãî äàäå íà Íóøà. Òÿ äà íàãëàñè êàêâîòî èìàøå, íà îòúðêàíàòà ñèíèÿ è ìúë÷àëèâî äà ðàçäåëÿò òîâà, êîåòî Áîã èì äàäå.
Îò äåí íà äåí ñíàãàòà íà Íóøà ñå îêðúãëÿøå. Òîäóð íå ÿ ïóñêàøå ñ ìåíöèòå íà ãåðàíà – îòèâàøå òîé. È Íóøà õîäåøå, íî ñàìî ñ ïèñàíàòà ñòîìíà. Ïàê öúôíàõà ðîçîâèòå ãþëîâå íà ëèöåòî ѝ. Íàïåòî ñòúïâàøå, îòâèñîêî ãëåäàøå, íî ãëàñ íå èçâè äà çàïåå.
Ïðåç êúñíà ïðîëåò, êîãàòî áàèðèòå ñå íàìåòíàõà ñúñ çåëåíî, à ñî÷íàòà òðåâà â ëèâàäèòå âçå äà ìàìè ñòàäàòà, Íóøà è Òîäóð ñå ñäîáèõà ñ ÷åäî.
Ïðåç îíàçè íîù, êîãàòî äîéäå âðåìåòî íà Íóøà, ìåñå÷èíàòà áåøå îãðÿëà õàðìàíà ïðåä ìàëêàòà êúùèöà íà Òîäóð Ãúðáåòî. Òîé ñå âúðòåøå íåñïîêîéíî â êðåâàòà è âñå ñå îñëóøâàøå äà ÷óå äèøàíåòî íà Íóøà, êîÿòî ñïåøå â îäàÿòà íà ìàëêîòî ìèíäåð÷å íà ìàéêà ìó. Òàçè íîù ñúí íå ãî õâàíà. Öÿë äåí ãëåäà êàê Íóøà ÷åñòî ïîñïèðàøå, ïîäïèðàøå ñå êúäåòî ñâàðè, è êîãàòî ñè ìèñëåøå, ÷å òîé íå ÿ ÷óâà, îòðîíâàøå áîëåçíåíè ñòîíîâå. Ñúðöåòî ìó ñå ñâèâàøå îò áîëêà. Ìèëà ìó áåøå. Îáè÷àøå ÿ. Èñêàøå ÿ. Îòêàêòî Íóøà ìó ïðèñòàíà, âñÿêà íîù áåøå â ñúíèùàòà ìó. È ñàìî òàì ÿ ìèëâàøå Òîäóð, è ñàìî òàì ÿ ëþáåøå. Ìúæêèÿò ìó îãúí ãî æàðåøå äî ïðåìàëà, íî íèòî åäèí ïúò íå ѝ ïîñåãíà. Íèòî åäèí ïúò íå ïðîòåãíà ðúêà, íèòî åäèí ïúò íå ÿ çàêà÷è. Ñòèãàøå ìó, ÷å çàåäíî ÷óïåõà åäèí ñàìóí õëÿá, ÷å ïèåõà âîäà îò åäíî êàí÷å è ÷å ñå êðúñòåõà ïðåä åäíà èêîíà.
Êîãàòî Íóøà ïîòðîïà íà âðàòàòà íà ñîáè÷êàòà, Òîäóð âåäíàãà ñêî÷è. Íàõëóçè ãàëîøèòå è ïðèïðÿíî íàìåòíà àíòåðèÿòà. Äîéäå ìó íà àêúëà äà òè÷à äî Ãîðíàòà ìàõàëà è äà âèêà áàáà Ñòîéíà, êîãàòî Íóøà, ñ íàêúñàí îò áîëêà ãëàñ, ïðîäóìà:
- Íå ìå îñòàâÿé, Òîäóðå. Íå ìå îñòàâÿé ñàìèíêà. Ïîìîãíè ìè… ïîìîãíè ìè… – è ñå ñâëå÷å, îãúíàòà íà äâà êàòà, ïðåç ïðàãà.
Íå ñå ïîìàÿ íèòî ìèã Òîäóð. Ñúðöåòî áëúñêàøå â ãúðäèòå ìó, à ðúöåòå ìó òðåïåðåõà. Ñúáëå÷å àíòåðèÿòà è ñå ñïóñíà êúì Íóøà. Äèâèÿò ïèñúê íà áîæàòà áîëêà ïðúñíà ëóíàòà íà áåç÷åò ñâåòëèöè è îãðÿ ñîáè÷êàòà. Îãðÿ è èçíóðåíîòî ëèöå íà Íóøà, îãðÿ è î÷èòå ѝ, êîèòî áåçäóìíî ãî ìîëåõà...
- Ïîòðàé ìàëêî, Íóøî! Ìàëêî ïîòðàé, íÿìà äà òå îñòàâÿ!
Ñàìî ìèã ïîñòîÿ íàäâåñåí íàä íåÿ è çà ïúðâè ïúò ïîãàëè ÷åëîòî ѝ. Ñëîæè ìåäíèêà ñ âîäà íà îãíèùåòî, áåëè êåíàðåíè ïåøêèðè äî äæàìàëà è èçëåçå. Áåç äà ñå ìàå, îòèäå â çàïóñòåëèÿ äàì è îòêà÷è äåáåëîòî âúæå, ñ êîåòî íÿêîãà âîäåøå êîí÷åòî. Ïîîòóïà ãî è çàòè÷à êúì êúùè. Íóøà áåøå âñå òàì, ïðåâèòà íà ïðàãà. Æàëíî ñòåíåøå, à âêî÷àíåíèòå ѝ ïðúñòè ðàçêúñâàõà ðîãîçêàòà. Òîäóð ïðåìåòíà âúæåòî íàä îïóøåíàòà ãðåäà â ñîáàòà è ïîäàäå êðàèùàòà ìó íà Íóøà.
- Äðúæ ñå çà âúæåòî, Íóøî. Äðúæ ñå çà âúæåòî. Íå ñå áîé.
Òÿ ñ ãîëÿìà ìúêà ñå íàäèãíà, êîëåíè÷è è õâàíà äâàòà êðàÿ íà âúæåòî. Êîãàòî áîëêàòà ÿ ðàçêúñâàøå, ñ òàêàâà ñèëà äúðïàøå âúæåòî, êîåòî ñå âïèâàøå â äëàíèòå ѝ, ÷å è îïóøåíàòà ãðåäà çàïî÷âàøå äà ñêúðöà è ñòåíå. Îêúðâàâè ñå áÿëàòà ðèçà íà Íóøà. Òîäóð ñå âúðòåøå âñå äî íåÿ. Äóìàøå ѝ òèõî, ãàëåøå ѝ êîñàòà, ñëàãàøå ñóõè êúðïè íà ãúðáà ѝ, ìîêðåøå ѝ óñòíèòå.
- Îùå ìàëêî, îùå ìàëêî! Ùå âèäèø, óòðå òåìåíóæåíèòå òè î÷è ïî äðóã íà÷èí ùå ãëåäàò è îò áëàãîñò ùå ïðåëèâàò. Ùå çàáðàâèø áîëêèòå, âñè÷êî ùå çàáðàâèø, à äóøàòà òè ùå ëåå íàé-ñëàäêèòå ïåñíè. – Òúé ѝ äóìàøå Òîäóð äî ðàííè çîðè. 
Êîãàòî ïðîïÿõà òðåòè ïåòëè, åäèí íîâ æèâîò èçïëàêà â ðúöåòå ìó. Íàïëèñêà ñ òîïëà âîäèöà ÷åäîòî, óâè ãî â áåëè ïåøêèðè è ñ ìåðàê ãî ïîäàäå íà Íóøà. Ðå÷å: 
- Äàâàì òè Äàìÿíà! – È èçëåçå.
Êîãàòî ïúðâèòå ëú÷è íà ñëúíöåòî áëèçíàõà õàðìàíà, îò ïëåâíÿòà ñå ðàçíåñå ïåñåí. Òîäóð Ãúðáåòî ïååøå è êîâåøå îðåõîâà ëþëêà.
Çà Ìÿíà. 

,,Ðàíî äîéäå ùúðêåëúò“ – ïðîäóìâàõà òóê-òàì. ,,Ñèãóðíî èìà êóñóð, íåäîíîñåíî èçëåçå“ – øåïíåõà äðóãè. Òàêà ñè îñòàíà – ÷å ìàëêàòà Ìÿíà èìà íÿêàêúâ íåäúã. Êîãàòî ñëåä âðåìå Íóøà âúðçà öåäèëêàòà íà ñòàðàòà äæàíêà â êðàéíàòà íèâà, âçåõà äà èäâàò æåíèòå äà âèäÿò íåäîíîñåíîòî. Íÿêîè ìó ïóñêàõà ïàðè÷êà çà çäðàâå, äðóãè ìó âðúçâàõà ÷åðâåí êîíåö, à òðåòè ìó òúðñåõà êóñóðèòå. Ïúê òî – îêîêîðèëî ÷åðíè î÷åòà, ïî-÷åðíè è îò êþìþð, ãóêàøå, óñìèõâàøå ñå è ïðîòÿãàøå ìàëêè ðú÷è÷êè.
Åäèí äåí ïîâèêàõà Íóøà äà æúíå. Òÿ ñòàíà ðàíî, íàõðàíè Ìÿíà, ïîâè ÿ ñòåãíàòî, îïàñà ÿ ñ ïúñòðèÿ ïîâîé è òèõî âëåçå â ñîáè÷êàòà, êúäåòî ñïåøå Òîäóð. Îñòàâè ÿ â êðåâàòà äî íåãî è ñå çàñëóøà â íàêúñàíîòî ìó äèøàíå. Ïîñåãíà, ñÿêàø äà ïîëîæè ðúêà íà ÷åëîòî ìó, íî ñåïíàòî ñå îòäðúïíà è âúçäúõíà. Ïîçàëåæà ñå Òîäóð. Íÿêàêâà áîëåñò ãî ÿäåøå. Çàãëåäà ñå â áëàãîòî ìó ëèöå è òèõî èçëåçå.
Îòêàêòî òîé ëåãíà, òÿ òðúãíà ïî íèâèòå – äà æúíå, äà ñúáèðà ñåíî, äà áåðå áîá. Äàâàõà ѝ êîãà õëÿá, êîãà ñèðåíå, êîãà íÿêîé ãðîø. Ïîíÿêîãà ìó ìèíàâàøå áúðçî áîëåñòòà, äðóã ïúò òÿ ñÿêàø íå èñêàøå äà ñè òðúãíå. È ñåãà ùåøå äà ìó ìèíå. Îùå äåí-äâà äà ïîëåæè, è Òîäóð ùå ñòàíå.
Ïî ïëàäíå Íóøà ñè òðúãíà îò íèâàòà. Ñëúíöåòî æàðåøå ëèöåòî ѝ. Òÿ ïðåáðàæäàøå ìîêðà áÿëà êúðïà íà ãëàâàòà ñè, íî íå ñå ñïèðàøå íèêúäå. Âúðâåøå ïî êîëàðñêèÿ ïúò – íàïðàâî ïðåç ïîëåòî. Äîêàòî æúòâàðèòå ïî÷èâàõà ïîä ïðîõëàäíèòå ñåíêè íà íèñêèòå äúðâåòà, òÿ áúðçàøå äà ñè îòèäå, äà ïðåïîâèå Ìÿíà, äà íàïîè äîáèòúêà è ïàê äà ñå âúðíå. Çàïúõòÿíî îòâîðè ìàëêàòà ïîðòè÷êà è çàáúðçà ïîêðàé íàöúôòåëèòå ãþëîâå. Ãðåáíà ñ åäíî êàí÷å âîäà îò êîôàòà äî âðàòàòà, íàïëèñêà ñè ëèöåòî è ïðîòåãíà ðúêà äà îòâîðè. Òàêà è îñòàíà – ñ ïðîòåãíàòà ðúêà. Òîäóð ïååøå! Íå ãî áåøå ÷óâàëà îò ðàæäàíåòî íà Ìÿíà. Äîïðÿ óõî íà âðàòàòà è ñå çàñëóøà â äóìèòå íà ïåñåíòà:
Ðàñòè ìè, ðàñòè, áÿëà ìåñå÷èíêå!
Êàòî ìàéêà ñè äà ãðååø – ñ õóáîñò ñåëîòî äà êè÷èø.
Êîãàòî ñòàíåø ìîìè÷êà, åðãåíèòå çà òåá äà âúçäèøàò.
Òîãàç òåéêî ùå òè êóïè îò òúíêî ñóêíî ñóêìàí÷å
è áåëè ÷àïðàçè ñðåáúðíè…
Òîäóð òó èçâèâàøå ãëàñ, ñÿêàø èñêàøå äà ïðåõâúðëè áàèðà, òó ãî âîäåøå äúëáîêî – êúì äúíîòî íà ãåðàíà.
Òÿ ñå îáëåãíà íà ñòåíàòà, ïðèñòåãíà áåëèÿ ÷åìáåð, à ñ êðàèùàòà ìó èçáúðñà î÷èòå ñè. ,,Òîãàç òåéêî ùå òè êóïè…” Êàòî êàìáàíà êúíòÿõà äóìèòå íà Òîäóð â óøèòå ѝ. Îòïóñíà ðúöå, îáúðíà ñå è áàâíî òðúãíà êúì ïîðòàòà. Âñå òàêà áàâíî ìèíà ïî êîëàðñêèÿ ïúò äî íèâàòà. Ñåãà íå ñåùàøå æåãàòà. Äðóã îãúí æàðåøå ñíàãàòà ѝ è èçãàðÿøå äóøàòà ѝ.
Òàçè âå÷åð Íóøà íå áúðçàøå äà ñå ïðèáåðå.
Êàòî ñè òðúãíà îò íèâàòà, ìèíà ïî ãîðíèÿ ïúò – ïðåç êðóøàöèòå. Çàîáèêîëè êîøàðèòå è ñå ñïóñíà êúì ãåðàíà. Äúëãî ñòîÿ òàì, çàãëåäàíà â ìàòî÷èíàòà, â òèíòÿâàòà, â ñåíêèòå íà îðåõà. Äúëãî ñòîÿ, çàñëóøàíà â ìúë÷àíèåòî íà âîäàòà. Êîãàòî ñúâñåì ñå ñòúìíè, Íóøà ñïóñíà êîôàòà â òúìíîòî ãúðëî íà êëàäåíåöà. ×ó ïëÿñúêà íà âîäàòà è áàâíî çàíàâèâà ñèíäæèðà. Èçïðàâè ñå è çàïî÷íà äà ñå ñúáëè÷à. Ñìúêíà ñóêìàíà, ðèçàòà, ñúáó öúðâóëèòå è èçâè ñíàãà ïîä îðåõà. Ïðîòåãíà ðúêà, âçå êîôàòà ñúñ ñòóäåíàòà âîäà è áàâíî çàïî÷íà äà ìèå áÿëîòî ñè òÿëî. Ïîñëå ïðèãëàäè êîñèòå ñè, îáëå÷å ñàìî âåçàíàòà ðèçà è ñå îòïðàâè êúì êúùè÷êàòà íà Òîäóð Ãúðáåòî.
Òèõî îòâîðè ïîðòàòà è âëåçå â îäàÿòà. Ìÿíà ñïåøå â ðåçáîâàíàòà îðåõîâà ëþëêà äî ìèíäåð÷åòî. Òîäóð, êàêòî âèíàãè, áåøå â ìàëêàòà ñîáè÷êà. Íóøà ñå íàâåäå íàä ÷åäîòî ñè è ñå çàãëåäà â íåãî. Áàâíî ñå îáúðíà, ïðîòåãíà ðúêà, âúçäúõíà òèõî è îòâîðè âðàòàòà íà ñîáè÷êàòà. Ñïðÿ ñå íà ïðàãà, ïîñëå ïðèñòúïè è çàòâîðè ñëåä ñåáå ñè. Òîäóð ñå íàäèãíà â êðåâàòà è òèõî ïðîäóìà:
- Åëà, Íóøî. Åëà... Öÿë æèâîò òåáå ÷àêàì, à àêî Áîã ìè äàäå îùå åäèí – ïàê òåá ùå ÷àêàì!

Òàçè íîù âÿòúðúò íå ñå çàèãðà ñ ëèñòàòà íà êðóøàòà. Ìåñåöúò ñå êðîòíà çàä áàèðà, à ùóðöèòå, çàìàÿíè îò äúõà íà îêîñåíàòà òðåâà, ñâèðèõà òèõî. Òàçè íîù íåáåòî ñå íàâåäå è êðîòêî ïîëåãíà íà çåìÿòà. Ãþëîâåòå ðàçïóêàõà âñè÷êèòå ñè ïúïêè, à æèòíèòå çúðíà íàáúáíàõà â õàìáàðèòå.
Òàçè íîù Òîäóð Ãúðáåòî õâúðëè ñåìåòî íà äóøàòà ñè è òî ïîêúëíà.


Ïóáëèêóâàíî îò anonimapokrifoff íà 13.12.2017 @ 09:53:16 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Èçáðàíî ïðîçà

» Ìàòåðèàëè îò
   ASTERI

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 3


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

Ëîïàòà218
àâòîð: nickyqouo
385 ÷åòåíèÿ | îöåíêà 5

ïîêàçâàíèÿ 16737
îò 125000 çàÿâåíè

[ âèæ òåêñòà ]
"Íóøà" | Âõîä | 9 êîìåíòàðà (18 ìíåíèÿ) | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Íóøà
îò atina2005 íà 14.03.2018 @ 17:47:24
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ìàëå êàêâà êðàñîòà! Áëàãîäàðÿ òè!


Re: Íóøà
îò ASTERI íà 15.03.2018 @ 10:14:12
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
È àç, áëàãîäàðÿ :)

]


RE: Íóøà
îò suleimo íà 10.03.2018 @ 12:56:27
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ïîêëîí ïðåä ïåðîòî Âè!
Íàñëàäèõ ñå!


RE: Íóøà
îò ASTERI íà 15.03.2018 @ 10:14:32
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Áëàãîäàðÿ îò ñúðöå!

]


Re: Íóøà
îò milyovelchev íà 15.02.2018 @ 05:58:46
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Êàê ãè òú÷åø òåçè êèòåíèöè, Äàí÷å?! Êàê ãè ïðàâèø òåçè øàðåíèè?! Ðàäîñò çà î÷èòå, ìåõëåì çà äóøàòà. Íÿêîëêî ïúòè ïðî÷åòîõ... È ìè å ïðàçíè÷íî.


Re: Íóøà
îò ASTERI íà 15.03.2018 @ 10:15:20
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Âïëèòàì äóøà è îáè÷ :) Áëàãîäàðÿ!

]


Re: Íóøà
îò LIANIK íà 20.02.2018 @ 16:43:37
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Õàðåñà ìè îðèãèíàëíîñòòà è ëè÷è ,÷å ñè âëîæèëà ìíîãî äóøà è òðóä.Áðàâî.


Re: Íóøà
îò ASTERI íà 15.03.2018 @ 10:15:40
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Áëàãîäàðÿ!

]


Re: Íóøà
îò Markoni55 íà 20.01.2018 @ 12:39:05
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Èçäúëáîêî ñè ñúáèðàëà äóìèòå Äàíè, âñÿêà ïðèëÿãà êàòî ìúíèñòî îò ñëúí÷åâà áðîåíèöà. Õåì ñè ìåíÿò öâåòîâåòå, õåì òå îìàéâàò ñ ïîäðåäáàòà ñè è çâúíÿò, çâúíÿò...


Re: Íóøà
îò ASTERI íà 15.03.2018 @ 10:16:03
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Åõ, Âàíþøà...

]


Re: Íóøà
îò Tsveti (violetcv@gmail.com) íà 13.12.2017 @ 09:58:54
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Íåâåðîÿòåí òåêñò! Ïðî÷åòîõ ãî çà ïðúâ ïúò â àíòîëîãèÿ "Àëáåíà", êúäåòî è àç èìàì ÷åñòòà äà ñúì âêëþ÷åíà ñ åäèí ðàçêàç è ÷åñòíî êàçàíî, çà âòîðè ïúò ñå ïèòàì çàùî òîçè ðàçêàç íå å óäîñòîåí ñ åäíà îò íàãðàäèòå. Âñå ïàê, âàæíîòî å, ÷å å âå÷å íàïèñàí è ìîæåì äà ìó ñå íàñëàäèì!

Ïîçäðàâè, Àñòåðè!
Öâåòè


Re: Íóøà
îò ASTERI íà 15.03.2018 @ 10:17:15
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Çäðàâåé, Öâåòè! Ðàäâàì òè ñå :)

]


Re: Íóøà
îò IGeorgieva íà 13.12.2017 @ 14:31:07
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ïðåêðàñåí ðàçêàç!
Ïîçäðàâëåíèÿ!


Re: Íóøà
îò ASTERI íà 15.03.2018 @ 10:17:35
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Áëàãîäàðÿ, Èâå!

]


Re: Íóøà
îò libra íà 14.12.2017 @ 21:00:46
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
ðàäâàì ñå, ÷å ïðî÷åòîõ òîçè õóáàâ ðàçêàç..
è ïîçäðàâ, ASTERI :)


Re: Íóøà
îò ASTERI íà 15.03.2018 @ 10:17:50
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
:)

]


Re: Íóøà
îò mariq-desislava íà 16.12.2017 @ 07:41:58
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ñúðöåðàçäèðàòåëåí òåêñò, ïðî÷åòîõ ãî îùå êàòî èçëåçå è òúêìî òðúãâàõ çà ðàáîòà, ÷å êàòî ðåâíàõ - òîâà ìîåòî ðåâàíå íÿìà ñâúðøåê.:) Àñòåðè, ðåñïåêòèðàùî ÷åòèâî ñè ïîäíåñëà, ïðèåìàíåòî íà ëþáîâòà âúâ âñè÷êèòå é ôîðìè èçèñêâà ñèëà è ñúðöå.{}


Re: Íóøà
îò ASTERI íà 15.03.2018 @ 10:18:34
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Åé, ñëúí÷åâî ìîìè÷å :) Óñìèõâàé ñå! Áëàãîäàðÿ!

]