Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 796
ХуЛитери: 1
Всичко: 797

Онлайн сега:
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЕдноактна пиеса
раздел: Други ...
автор: LeoBedrosian

Действащи лица:
БАЩА
СИН

Място на действието:
Едно безразлично море

Време на действието:
някога…


Прожектора бавно осветява сцената, където има басейн.
Бащата и синът плуват в басейна. Водата е нормално хладна и бурна, каквото трябва да бъде едно море.

БАЩА:
Точно така, първо едната ръка и после другата. Бавно и ритмично.

СИН:
Студено е, ще измръзна.

БАЩА:
Студено е само в твоите представи. На мен защо не ми е студено?

СИН:
Ти си свикнал. Цял живот плуваш. Аз УМИРАМ от студ!

БАЩА:
И ти ще свикнеш. Само не трябва да се отказваш. Ето, хвани се за ръката ми и си почини.

Синът хваща подадената му ръка. Поглежда баща си с неприязън и упрек.

СИН:
Освен това е толкова бурно. Тези вълни ще ни погубят. Не можахме ли да почакаме да утихне!?

БАЩА:
Няма да утихне сине, повярвай ми. По-бурно ще става. И по-студено. Почина ли си?

СИН(раздразнено):
Но, татко, защо въобще тръгнахме? Не можахме ли да си останем на топло в къщи?

БАЩА:
До сега го крих от теб, но ето, че дойде времето да ти го кажа. (след кратка пауза) Това е нашия дом, нашето време. Това е живота ни. Плувай!

СИН(невярващо):
Как!? Ами онова спокойно място, край камината, какво беше?

БАЩА:
Кое, гнездото ли? Там се излюпи и укрепна. Сега… (след пауза) сега започва истинския ти живот. Движи се по-ритмично. И никога не оставай без въздух в дробовете си. Така, лява ръка и десен крак, после дясната и левия крак.

Сина изведнъж спира сякаш не иска да продължи.

СИН (много саркастично):
Но какво искаш да кажеш? Че никога няма да се върнем, ТАКА ЛИ!?

БАЩА:
Къде да се върнем? В гнездото ли? Ти ще се върнеш, но аз… Аз едва ли.

СИН(тревожно):
Защо, татко? Ти къде ще идеш? Нали няма да ме оставиш сам!?

БАЩА:
Разбира се, че няма да те оставя! Плувай де. Лява ръка, десен крак. После дясна ръка и ляв крак…

Сина започва отново да плува, но с явно нежелание.

БАЩА:
Гнездото … ех, едно време и аз се излюпих там. (след кратка пауза) беше хубаво време, безгрижно и весело. И мен баща ми ме учѝ да плувам. Виж какъв майстор на бруса съм станал, а!? И ти ще се научиш, и по-добър от мен ще станеш. Трябва само да продължаваш без да спираш. Ще видиш…

Двамата продължават да плуват в морето, което става още по-бурно и негостоприемно. Приближава буря и се чува гръм.

СИН:
Но ето, че се задава буря, татко. Какво ще правим?

БАЩА:
Ти да не се страхуваш, че ще се намокриш? Морето не винаги е лазурно и топло. Всъщност повечето пъти ще ти се налага да се бориш с вълните и шибащия вятър. Така, че се подготвяй. Лява ръка…

СИН:
… десен крак, дясна, ляв крак! Запомних го вече. Не ми го повтаряй повече, моля те! Аз кога ще се върна в гнездото?

БАЩА:
Когато се научиш да плуваш. Тогава ще намериш Пътя и Спътницата. Всъщност заедно ще го намерите. А може и собствено гнездо да си изградите. Така правим ние, морските хора.

СИН:
Никога няма да се науча на това проклето плуване. Ще се удавя, или ще ме изядат морските чудовища. Ще видиш!

БАЩА:
Но ето, че вече плуваш доста по-добре. Още малко и ще ме задминеш. Я, какъв широк замах си придобил! И за кои морски чудовища говориш? За тия ли малки и незначителни рибки, дето си показват извитите перки наоколо?

СИН:
Това са акули и съвсем скоро ще заситят глада си с нас.

БАЩА:
А ти си човек. Морски вълк и повелител на моретата. Избраникът на съдбата и страшилището за морските твари. Не го забравяй никога и никоя акула или кит няма да ти се опрат! А сега продължавай да плуваш и не ми хленчи повече.

Бащата се обръща и замахва енергично срещу бурята, вълните и всичките стихии. Синът му го последва примирено, без да протестира.


След кратка пауза, през която шумът от бурята намалява, а светлината от прожекторите се увеличава и става по-мека.


БАЩА:
Видя ли, че я преживяхме тая буря? Сега по-добре ли е? И вълните утихнаха.

СИН:
Ех, че е приятно след толкова водовъртежи и режещи мокри ножове да се поплискаш на воля по гръб. И акулите изчезнаха.

БАЩА:
Казах ти, че ще се научиш. Но никога не спирай! Може би, само, когато излюпиш малкото си, тогава може да поспреш.

СИН:
Спомена за някаква спътница. Къде е тя, кога ще я срещна?

БАЩА:
Ще я срещнеш, спокойно. И когато я видиш веднага ще я познаеш.

СИН:
Ти позна ли мама веднага?

БАЩА:
Охо, и още как! Още същата вечер се опознахме… Но сам ще разбереш това. Морето е топло и мамещо, лекия бриз ще ви гали, а на плажа ще си играят малки рачета.

СИН:
Как да не му се прииска на човек да плува в такова море! Ще ми кажеш ли къде е то?

БАЩА:
Ще го намериш, но затова трябва да плуваш. И да не спираш.

Двамата продължават мълчаливо да плуват. Следва още една кратка пауза през която прожекторът намалява още светлината си.

БАЩА:
Хъм! Не мислех, че е толкова близо. Това отпред остров ли е?

СИН:
Остров е. Но някак си тъмен и страшен. Черни гарвани обикалят около високия му връх. А от върха излиза черен дим. Зловещо е, татко.

БАЩА:
Има ли две големи палми, от двете страни на мрачния му връх? Като рога на сатаната, има ли?

СИН :
Не ме плаши, татко. Защо питаш?

БАЩА:
Е, ти не се плаши де! Само ми кажи стърчат ли двете дървета и дима излиза ли право нагоре, като зимно време от комин при безветрие.

СИН:
Има палми и димът излиза право нагоре. Точно както казваш, татко… И сега, какво!?

БАЩА(примирено):
Е, това беше. Аз пристигнах сине. Почакай да се хвана малко за раменете ти. Само малко, да поотпочина. Хей сегинка ще дойде големия кит и ще те пусна. Само да дойде…

СИН(тревожно):
Не искам да ме пускаш, татко! Дръж се за мен, аз ще плувам. Ще отплуваме от това злокобно място. Ще намерим топлото море с игривите рачета. Ще видиш колко хубаво ще си живеем там!

БАЩА:
Ще го намериш сине, знам, че ще го намериш. Ще си щастлив там и ще съградиш своето гнездо. Със Спътницата ще го съградите. Само, че моя път свърши до тук. Много морета съм пребродил и свят съм видял. Ето, че усещам гърба на големия кит под нозете си. Ето…

СИН(със силен вик):
ТАТКО!

БАЩА:
Сбогом, сине! И не спирай да плуваш…

Светлините бавно изгасват

ЗАБЕЛЕЖКА НА АВТОРА: Гласът на бащата трябва да бъде спокоен и уверен.


Публикувано от anonimapokrifoff на 27.10.2017 @ 11:24:35 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   LeoBedrosian

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 16:41:37 часа

добави твой текст
"Едноактна пиеса" | Вход | 4 коментара (7 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Едноактна пиеса
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 30.10.2017 @ 08:50:59
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря на тези, които се наеха да прочетат и да коментират. Не знам защо няма раздел "Пиеси" в сайта, но аз мисля, че това течение в литературата заслужава по-голямо внимание. На времето Администратор ми отговори, че пиесите са малко и нямали право на отделен раздел като чистия български и пародиите, да речем. А днес съм благодарен, че поне го има сайта сред цялото море от бездарност, фалш и бликаща простотия, които ни заливат от виртуала.



Re: Едноактна пиеса
от IGeorgieva на 28.10.2017 @ 12:17:19
(Профил | Изпрати бележка)
Тъжно, но това е животът. Докато сме тук, трябва да ги научим на умението да се борят и да оцеляват.
Много ми хареса, Лео!


Re: Едноактна пиеса
от malovo3 на 27.10.2017 @ 20:57:29
(Профил | Изпрати бележка)
Езоповска притча! Поздрави!


Re: Едноактна пиеса
от secret_rose на 27.10.2017 @ 18:36:10
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Тъжен финал, но видях всичко...
Страхът е избор :)

Страни са ми сценариите. Сякаш не им достига проза...


Re: Едноактна пиеса
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 30.10.2017 @ 09:37:26
(Профил | Изпрати бележка)
По-рано мислех, че сценария е преди всичко добър диалог, от който да извлечеш цялата картина. После, като се запознах по-подробно с някои разбрах, че основната им идея е да се даде завършен драматургичен вид на един текст, така, че да може да бъде поставен на сцена или да бъде сниман. Това е непосилна за мен задача, затова се ограничавам само до пиесата, като използвам някои съвсем леки указания за даване на насоки.

Благодаря ти, Сикрет!

]


Re: Едноактна пиеса
от secret_rose на 30.10.2017 @ 09:41:28
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Изобщо не е лесно, справяш се. И аз съм опитвала, но аз... се отнасям в описания и от сценарий става роман :))) Това е различен вид изкуство. Особено ме впечатлява написването на сценарий по вече готов роман. Трудна работа...

]


Re: Едноактна пиеса
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 30.10.2017 @ 14:31:47
(Профил | Изпрати бележка)
Докато нашите съученици ритаха топка ние с едно плахо момиче съчинявахме диалози по определена тема. Това много ни забавляваше и се получаваха наистина великолепни хрумки. Само дето не съм ги записвал, за което сега съжалявам.

]