Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 454
ÕóËèòåðè: 4
Âñè÷êî: 458

Îíëàéí ñåãà:
:: rajsun
:: LeoBedrosian
:: AlexanderKoz
:: Mitko19

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàÎðåõúò
ðàçäåë: Èçáðàíî ïðîçà
àâòîð: ASTERI

Åñåíòà îæàðè áàèðèòå, ïîçëàòè ãîðèòå è òèõè÷êî ïîëåãíà â ñåëîòî. Àðîìàò îò ïå÷åíè ÷óøêè, òóðøèè, ñåíî è ãîðÿùà øóìà èçïúëâàøå äâîðîâåòå.
Íÿêúäå êóêóðèãàõà ïåòëè. Íÿêúäå ðåæåõà äúðâà. Ëàåõà êó÷åòà, áëååõà îâöå. Ñàìî â êðàéíàòà êúùà êðàé äåðåòî áåøå òèõî. Ïðîçîðöèòå áÿõà çàòâîðåíè, ïåðäåíöàòà ïóñíàòè. Íà äîëíîòî ñòúïàëî íà äúðâåíàòà ñòúëáà, êîÿòî âîäåøå êúì ãîðíèÿ êàò íà êúùàòà ñåäåøå ìëàäà æåíà. Áåøå ñå çàãëåäàëà â ñóõàòà ïðúñò íà ãðàäèíàòà è ïîâåõíàëèòå ãåðãèíè. Ïî åäíî âðåìå ñå èçïðàâè, íàìåòíà ÷åðíàòà ñè çàáðàäêà è áàâíî òðúãíà êúì ãîëåìèÿ îðåõ, êîéòî õâúðëÿøå äåáåëàòà ñè ñÿíêà ÷àê íà ïúòÿ. Îáëåãíà ñå íà íåãî è ñå çàãëåäà êúì âúðõà ìó. Âèñîê èçðàñòíà. Êè÷åñò. Òàçè ãîäèíà ùåøå äà äàäå ìíîãî îðåõè. Õóáàâ ïëîä. Åäðè ÿäêè, òúíêà ÷åðóïêà. Òàêúâ ãî èñêàøå Ìàíîë.
Òîãàâà... Ïðåäè ãîäèíè, êîãàòî ÿ äîâåäå êàòî íåâÿñòà, Ìàíîë ïîñàäè îðåõîâîòî äðúâ÷å è âñå ñè ìå÷òàåøå äà âúðæå äåòñêà ëþëêà íà òîçè – äîëíèÿ êëîí...
Ñàíäà ïîâäèãíà úãúë÷åòî íà ÷åðíàòà ñè çàáðàäêà è ïîïè ñúëçèòå ñè. Åäíî ÷åäî íå ìîæà äà ìó ðîäè. Óòðîáàòà é òðúïíåøå, èçãàðÿøå... Êàòî ðàçîðàíà íèâà î÷àêâàøå ñåìåòî, íî - íå áèëî ïèñàíî. Ìàíîë íèêîãà íèùî íå é äóìàøå. Íèòî ÿ êîðåøå. Ñàìî îò ãîäèíà íà ãîäèíà ñòàâàøå âñå ïî-ìúë÷àëèâ, äîêàòî ñúâñåì ñïðÿ äà ãîâîðè çà òîâà - êúäå ùå âúðæå ëþëêàòà.
...Íàìåðèõà ãî ïîä äúðâîòî. Áåøå íàãëàñèë äúëãèÿ ïðúò ñ êîéòî âñÿêà ãîäèíà áðóëåõà îðåõèòå. Ñÿêàø áåøå ïîñåäíàë äà ñè ïî÷èíå ïîä øàðåíàòà ñÿíêà - îáëåãíàë ãðúá íà äåáåëèÿ ñòâîë è âïåðèë ïîãëåä êúì âúðõà ìó. Ïðåäè íåäåëÿ ìó ñòðóâàõà äåâåòèíè. Ñàíäà âñå îùå ÷óâàøå ãëàñà ìó, ñòúïêèòå ìó. Âñå îùå ãî î÷àêâàøå – ñÿêàø åé ñåãà ùå îòâîðè è ùå äîéäå ïðè íåÿ. Ùå ÿ ïðåãúðíå òîïëî è ùå ïîëîæè ãëàâàòà é äî ñúðöåòî ñè. ,,×óâàø ëè ãî? Çà òåáå òóïòè. Òåáå èñêà. Òåáå îæèäà.“ Âñå òàêà é øåïíåøå Ìàíîë, à ïîñëå... ïîñëå ñëèâàõà íåáå è çåìÿ, ãàñÿõà ïîæàðè, õâúðëÿõà ïîò è ñåìå, íî...
-Êàêî! Êàêî!
Ñàíäà ñå îáúðíà ñåïíàòà è ñå çàãëåäà êúì ïîðòè÷êàòà. ,,Ìàíîë!“ Óñåòè êàê ÿ îáçåìà òîïëèíà, êîëåíåòå é ñå ïîäêîñèõà è ñå îòïóñíà íà çåìÿòà.
***
Âñÿêà åñåí â ñåëîòî ïðèñòèãàõà òóìáà öèãàíè. Íàñòàíÿâàõà ñå íà ãîëåìèÿ çàâîé äî èçâîðà. Ðàçïðÿãàõà êîíåòå, ïóñêàõà ãè äà ïàñàò êðàé ïúòÿ è çàïî÷âàõà äà ðàçòîâàðâàò êàðóöèòå.
Îïúâàõà ïàëàòêèòå, ïðàâåõà ñè ÷àðäàê ñ åäíà ìóøàìà è ïîñòèëàõà íÿêîëêî ðîãîçêè. Ïàëåõà îãúí îòïðåä è çàïî÷âàõà äà êàëàéäèñâàò – òàâè, ìåíöè, êàçàíè. Ïî-ìëàäèòå õîäåõà èç ñåëîòî è êóïóâàõà âúëíà, êîæè, îðåõè. Äîáðè áÿõà - íèòî êðàäÿõà, íèòî ñå áèåõà. Ñåëÿíèòå ãè ÷àêàõà. Äîéäåøå ëè êðàÿ íà ñåïòåìâðè, ïîæúëòååõà ëè ãîðèòå, çàïî÷âàõà äà ãëàñÿò êàêâîòî èìàõà çà ïðîäàâàíå èëè çà êàëàéäèñâàíå.
È ñåãà äîéäîõà òàêà – ñ ãþðóëòèÿ, ñìÿõ è öèãàíñêè ïåñíè. Íàé-ñòàðèÿò öèãàíèí, äÿäî Àíãåë Ìàíãåòî, ðàçïàëè îãúíÿ, íàãëàñè äî íåãî âñè÷êî êîåòî ìó òðÿáâàøå è ïîäâèêíà íà Ìèëêà:
-Ìèëå, âúðâåòå äÿäîâàòà äà ïîâèêàòå èç ñåëîòî. Íåêà õîðàòà äà çíàÿò, ÷å ñìå òóê. Âçåìè è Àñåí ñ òåá – äà ãî íàó÷àò, äà ðàçáåðàò ÷å òè å ìúæ è ÷å è òîé å îò íàñ. Îñòàâè ìàëêèÿ íà ìàéêà ñè è òðúãâàéòå.
Ìèëêà ïúðãàâî ñòàíà, ïîãëåäíà áåáåòî êîåòî ñïåøå, ìàõíà ñ ðúêà äà èçãîíè ìóõèòå îò ãëàâè÷êàòà ìó è ñå çàïúòè êúì êîíåòå. Àñåí êîñåøå êðàé ïúòÿ. Òÿ ñå ñïðÿ è ñå çàãëåäà â íåãî. ,,Õóáàâåö å“- ïîìèñëè ñè è ñå óñìèõíà. Ëåêî ðàçêðà÷åí, Àñåí ïîâèâàøå ñíàãà, à êîñàòà ïååøå â çäðàâèòå ìó ðúöå. Ìèëêà ñå íàâåäå, âçå åäíî êàìú÷å è ãî õâúðëè äî Àñåí. Òîé ñå îáúðíà, âèäÿ ÿ è çàõâúðëè êîñàòà. Çàòè÷à ñå êúì íåÿ è ÿ ñúáîðè â ñåíîòî.
-Îñòàâè ìå äå! Àààà, íÿìà äà òè ñå äàì! Õà, õà, õà! - ñìåõúò íà Ìèëêà êúíòåøå ïîä óçðåëèòå êúïèíè. Óñåùàøå òÿëîòî íà Àñåí. Íàïðåãíàòî, æèëàâî. Óñòíèòå ìó ñå âïèâàõà â ìóðãàâàòà è ïàçâà. Èñêàøå ÿ. Âñåêè ìèã ÿ èñêàøå. Íÿìàøå íàñèòà Àñåí. Ïîæàðèòå, êîèòî ðàçïàëâàøå Ìèëêà â ìúæêîòî ìó òÿëî, íÿìàõà óêðîòÿâàíå.
-Îñòàâè ìå äå. Íàëè ÷ó – òðÿáâà äà ìå ïàçèø. Àêî èñêàø äà òè ðîäÿ îùå åäèí þíàê – ùå ìå ïàçèø.
Àñåí ñå îòïóñíà ïî ãðúá íà ñåíîòî è ñ åäíàòà ñè ðúêà ðàçðîøè êîñèòå è.
-Äîáðå äå! Äîáðå äå, ëóäåòèíî. Êàòî ñå ðîäè è òîÿ ìè ñèí – òîãàâà ùå òå íàó÷à àç òåáå. Êàæè ñåãà, çàùî ñè äîøëà? Ìàëêèÿò êàêâî ïðàâè?
-Ñåãà ñïè, àìà ñëåä ìàëêî òðÿáâà äà ãî íàõðàíÿ. Äÿäî ïîðú÷à äà ìèíåì ïðåç ñåëîòî äà âèêàìå. Àêî ñåëÿíèòå èìàò çà ïðîäàí âúëíà, ìåíöè çà êàëàéäèñâàíå, îðåõè çà áðóëåíå èëè äðóãà ðàáîòà – äà íàó÷àò, ÷å ñìå òóê. - Ìèëêà ñåäíà è çàîïúâà áàñìÿíàòà ñè áëóçêà.
- Õàéäå ñòàâàé. Ùå õîäèì äâàìàòà äà âèêàìå. Òðÿáâà äà òå ïîçíàâàò õîðàòà, èíà÷å - íÿìà ðàáîòà. Àç îòèâàì äà íàõðàíÿ ìàëêèÿ, à òè âúðâè â òàçè êðàéíàòà êúùà. Òÿ å íà êàêà Ñàíäà è áà÷î Ìàíîë. Êàæè èì, ÷å ñè ìè ìúæ. Äîáðè ñòîïàíè ñà òå – è îðåõè áðóëèì, è âúëíà êóïóâàìå, è íÿêîå ïèëå ùå íè äàäàò. Âúðâè äà ïèòàø çà îðåõà, à ñëåä òîâà åëà äà ñâúðøèì è äðóãàòà ðàáîòà.
Òîé ñå îïèòà îùå âåäíúæ äà ÿ ïîâàëè íà çåìÿòà, íî Ìèëêà ïúðãàâî ñêî÷è è çàòè÷à êúì êàòóíà. Àñåí ñå ïðîòåãíà, ñòàíà è çàîòóïâà äðåõèòå ñè îò ïîëåïíàëàòà òðåâà. Ïîîãëåäà ñå. Âèäÿ, ÷å êîíåòå ïàñàò ñïîêîéíî è áàâíî òðúãíà êúì êðàéíàòà êúùà ñ ãîëåìèÿ îðåõ. Îùå óñåùàøå ìúæêàòà ñè ñèëà. Íå ìîæåøå ëåñíî äà óòîëè ëþáîâíèÿ ãëàä, êîéòî æàðåøå òÿëîòî ìó. Àìà è Ìèëêà.. Óñìèõíà ñå è ñå ïîäïðÿ íà íèñêàòà ïîðòè÷êà. Ïîãëåäíà êúì îðåõà è âèäÿ ìëàäàòà æåíà ñ ÷åðíàòà êúðïà. Èñêàøå äà èçâèêà, íî ïîãëåäúò ìó ïðîëàçè ïî ñòðîéíîòî æåíñêî òÿëî è òîé ñàìî ïðåãëúòíà. Âèäÿ ÿ êàê ñå îáëåãíà íà äúðâîòî è ñå çàãëåäà íàãîðå. Æàðòà, êîÿòî òëååøå â ñëàáèíèòå ìó îòíîâî ãî èçãîðè. Âúçäúõíà è èçâèêà ,,Êàêî, êàêî!“ Òÿ ñå îáúðíà êúì íåãî, ïîãëåäíà ãî ñåïíàòî, ïðîìúëâè íåùî è òÿëîòî è ñå îòïóñíà ïîä ãîëåìèÿ îðåõ.
Àñåí áúðçî îòâîðè ïîòðè÷êàòà è ñå çàòè÷à êúì íåÿ. Çàáðàäêàòà è ñå áåøå èçõëóçèëà, à êåñòåíÿâèòå êúäðèöè íà êîñàòà è áëåñòÿõà êàòî ìåäåíè îò ñëúíöåòî. Òîé êîëåíè÷è, ñëîæè ãëàâàòà è íà êîëåíåòå ñè è ëåêî ÿ ðàçòúðñè. ,,Êàêî!“ Ïîñëå ñå íàâåäå è îïðÿ óõî íà ñúðöåòî è. ×ó ëåêîòî, íàêúñàíî òóïêàíå è ïîíå÷è äà ñå èçïðàâè. Òîãàâà óñåòè è îñîáåíàòà òîïëèíà íà ãúðäèòå é. Ðúêàòà ìó áàâíî ñå ïëúçíà êúì ÷åëîòî íà Ñàíäà. Çàïî÷íà íåæíî äà ÿ ãàëè, êàòî íå ñïèðàøå äà ãîâîðè:
- Êàêî, êàêâî òè å? Ñúáóäè ñå! Òóê ñúì! Ùå òè ïîìîãíà!
Âñå îùå çàìàÿíà, Ñàíäà ëåêî îòâîðè î÷è è îòíîâî âèäÿ Ìàíîë íàäâåñåí íàä íåÿ. Íàèñòèíà áåøå! È ÿ ãàëåøå, è øåïíåøå: ,,Ñúáóäè ñå! Òóê ñúì!“ Ìàíîë! Ñàìî î÷èòå ìó... ñàìî î÷èòå ìó áÿõà íÿêàê ñè ïî äðóãè... ñ öâÿò íà îðåõè. Òÿ ïðîòåãíà ðúöå, ïðåãúðíà èçãîðàòà ñè è ïðîìúëâè: ,,Íå ìå îñòàâÿé! Èñêàì òå! Îáè÷àì òå!“
...
Çàìèíàõà ñè öèãàíèòå. Øóìàòà íà äúðâåòàòà îêàïà. Âåòðîâå. Äúæäîâå. Ñíÿã... Ãîëèòå êëîíè íà îðåõà äðàùåõà íåáåòî è æàëíî ñêúðöàõà. Âñÿêà íîù Ñàíäà ñå áóäåøå èçïîòåíà è íåñïîêîéíà. Íàìÿòàøå âàòåíêàòà íà Ìàíîë è èçëèçàøå íà ÷àðäàêà. Âñè÷êî áåøå êàêòî âñÿêà çèìà - ñàìî Ìàíîë ãî íÿìàøå, à òÿëîòî íà Ñàíäà íàåäðÿ. Ðàçõóáàâè ñå. Âúïðåêè, ÷å íå ñâàëÿøå ÷åðíàòà çàáðàäêà, ëèöåòî è îò äåí íà äåí ãðååøå ñ îñîáåíà ñâåòëèíà. Ñâåêúðâà è çàïî÷íà äà èäâà âñå ïî-÷åñòî äà é ïîìàãà çà äîáèòúêà. Âñåêè ïúò, êàòî äîéäåøå, èçëèçàøå ïðåä ïîðòè÷êàòà íà ïðèêàçêà ñ êîìøèéêèòå, êðúñòåøå ñå è ïîâòàðÿøå: ,,×óäî! Ãîëÿìî ÷óäî! Âèæ êàê å áèëî ïèñàíî – ïðåäè ñà ñè îòèäå Ìàíîë îò òîçè ñâÿò - äà îñòàâè óòåõà íà áóëêàòà, ïà è íà íàñ. Àìà òàêà å! Áîã ñè çíàå ðàáîòàòà.“ Ïîñëå âëèçàøå â êúùàòà, ïîåøå äîáèòúêà, ïðèñÿäàøå äî Ñàíäà è òèõî é äóìàøå:
- Áúäè ñèëíà, íåâåñòî! Íå ñå êîñè íàïðàçíî. Âÿðâàé, ÷å ñàìî Áîã çíàå: êàêâî è çàùî! À ùîì å ðåêúë Áîã – òàêà å òðÿáâàëî.
Êúì ñðåäàòà íà ìàé Ñàíäà ñå ñäîáè ñ òîëêîâà ÷àêàíàòà ðîæáà. Èçâúðâÿ ñå ñåëîòî äà âèäè ìàëêèÿ Ìàíîë÷î: ,,Áàùè÷êî!“ ,,Îäðàë ìó å êîæàòà.“ ,,Åõ, Ìàíîëå, êàê íå äî÷àêà äà âèäèø ðîæáàòà ñè...“ òàêà øåïíåõà æåíèòå è íå ñïèðàõà äà ñå êðúñòÿò. È ñâåêúðâà é áåøå âñå äî íåÿ. Ïîìàãàøå ñ êàêâîòî ìîæå. Ñàìî ïîíÿêîãà ñå âãëåæäàøå â î÷è÷êèòå íà Ìàíîë÷î - î÷è÷êè ñ öâÿò íà îðåõè è òèõî øåïíåøå: ,,Ùîì òàêà ñè ðåøèë Ãîñïîäè – òàêà ùå áúäå!“
Ñàíäà âúðçà è ëþëêà – íà äîëíèÿ êëîí íà îðåõà. Òàì ÿ çàâàðè åñåíòà ñ îòíîâî óçðåëèòå îðåõè - äà ëþëåå ìàëêèÿ Ìàíîë. Òàì ÿ çàâàðè è Àñåí, êîéòî ïàê äîéäå äà ïèòà:
-Êàêî... ùå áðóëèì ëè îðåõà?..
Ñàíäà ñå èçïðàâè, ïðåãúðíà Ìàíîë÷î è òèõî ïðîøåïíà:
-Îòñå÷è ãî!


Ïóáëèêóâàíî îò anonimapokrifoff íà 09.12.2015 @ 21:30:41 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Èçáðàíî ïðîçà

» Ìàòåðèàëè îò
   ASTERI

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 2


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

16.04.2024 ãîä. / 21:17:00 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Îðåõúò" | Âõîä | 6 êîìåíòàðà (13 ìíåíèÿ) | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Îðåõúò
îò zaltia íà 09.12.2015 @ 21:50:40
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Äàíè...
Íåâåðîÿòíî èñòèíñêè ðàçêàç....
Äîáðå äîøëà îòíîâî â ñàéòà!!!
Ñ ÷àøà ÷åðâåíî âèíî â ðúêàòà òè êàçâàì íàé- ïðèÿòåëñêîòî Íàçäðàâå!!!
Ïðåãðúùàì òå ìèëî ìîìè÷å!!!!


Re: Îðåõúò
îò Antioh íà 10.12.2015 @ 19:59:09
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ñòðàõîòåí ðàçêàç. Ìàéñòîðñêè íàïèñàí. Ïðî÷åòîõ. Õàðåñâàì. Ó÷à.

Ïîçäðàâè

Ä


Re: Îðåõúò
îò VALCHEBNICA íà 11.12.2015 @ 18:43:10
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Îòäàâíà íå áÿõ ÷åëà íåùî òîëêîâà èñòèíñêî. Áëàãîäàðÿ òè, ASTERI! ×åñòèòà äîñòîéíà íàãðàäà!


Re: Îðåõúò
îò IGeorgieva íà 11.12.2015 @ 18:57:03
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Áîã ñè çíàå ðàáîòàòà!
Èñòîðèÿòà âúëíóâà è å ÷óäåñíî ðàçêàçàíà!
Ïîçäðàâè!
Èðåíà


Re: Îðåõúò
îò verysmallanimal íà 14.05.2016 @ 23:37:00
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ñèëíî è ñòèëíî. Ïîçäðàâ!


Re: Îðåõúò
îò milyovelchev íà 27.09.2016 @ 18:21:13
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
„Îòñå÷è ãî!”
È êàòî ãî îòñå÷å, êàêâî? Ùå çàáðàâè, ùå èçòðèå ñïîìåíà çà ñòîðåíîòî ëè? Íå! Íå èñêà äà ñêâåðíè ïàìåòòà íà ëþáèìèÿ? Òàêà ñè ìèñëÿ.
„È ïîâå÷å äà íå ñúì òå âèäÿëà!” – âåðîÿòíî å äîáàâèëà.
Ïðî÷åòîõ ñ âúëíåíèå. Âñúùíîñò ïðî÷åòîõ íÿêîëêî ïúòè è ñúïðåæèâÿõ åìîöèèòå íà ãåðîèòå. Ïðîùàâàé çà ñâîåâîëèåòî äà òúëêóâàì ôèíàëà è áëàãîäàðÿ çà òðúïêàòà!