Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 793
ХуЛитери: 1
Всичко: 794

Онлайн сега:
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифта Битовизмът и селянията и културата ни
раздел: Есета, пътеписи
автор: weliw

Културата на министъра, културата на председателя на комисията по култура и медии...мнооого думи се изговориха, много закани се чуха. Хубаво е, че дейците на културата се поразмърдаха. Хубаво е! Има надежда за някакво добро начало.
Но, питам се, как би се чувствал и как би работил един наистина извисен и отговорен човек, милеещ за културата на обществото и за почвата за развитие на културата като цяло? Как? Мислите ли, че е възможно да се прокара и осъществи една дори качествена и полезна идея в така създадения биотоп, там горе, където се работи за организирането на тези неща? Една птичка пролет не прави, пък била тя и с Калашник! Ще му заврат дулото там... на птичката и айде със здраве, като знае да кряка. Не ми е присъщо пораженческото мислене, но стараейки се да мисля стигам до тези мисли.

Както и да го гледаме селянията и битовизма са ни обсебили тотално, барабар с културата ни. Хубаво ни е да казваме „до там ни докараха” и хич не ни е хубаво да се сещаме, че не без нашето участие или безучастност това се случи. Харесваме си ги такива, щото били като нас. Народни хора. Нали? Човек вижда толкова, колкото знае. Как да види различното! Това, което би му помогнало и той да дръпне напред и нагоре. Не! Ще си кютаме тук, на нашето си място, щото го познаваме и щот си е нашто. Ами той като е като теб, аланкоолу, как ще ти даде посока на развитие и прогрес! Ще си джавакате в същата кал, ама вашата си. И отгоре на всичкото ти ще му и плащаш за това. И то здраво, че той е нуждаещ се.

Из основи трябва да се разбутат сегашните ни подредби. Страшничко е, но с общи усилия се добутахме до тук. Ако искаме нещо по-различно де. Иначе не пречи да си говорим и да се правим на социално отговорни. Е, работата като опре до джоба и портфейла ни мислите ни придобиват други измерения. Ама все пак за селянията и битовизма ми беше думата. Не знам защо така се получи, но те са пътеводната ни светлина – и у дома, и в министерствата, че и в културните институции.

Разбира се, надявам се на раздвижване на тези групи от личности, които не се стискат така здраво за джоба и тенджерата, но борбата няма да е лека.

Всяка една силна държава, в най- силните си периоди е оставила бележити творби и творци, проверени във времето след тях. Държава и то силна – дай Боже да ни се случи! М?


Публикувано от aurora на 10.12.2014 @ 08:39:57 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   weliw

Рейтинг за текст

Средна оценка: 0
Оценки: 0

Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 16:59:23 часа

добави твой текст
" Битовизмът и селянията и културата ни" | Вход | 1 коментар | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Битовизмът и селянията и културата ни
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 10.12.2014 @ 14:56:36
(Профил | Изпрати бележка)
А дано, ма надали, М!

Всичко това, дето го хортуваш е така, и калта си ни е кал и неуредиците са си наши, а и великите ни вождове са си все тия. Ама кой? КОй да промени нещата, М? Като се огледа Илия вижда, че все си е в тия! Няма други. Популацията ни се оказа калпава. Или поне тая, която остана тъдява.

И още нещо. Говорейки за селянията не е злае да споменеш че от средите на селото са ппоизлезли най-будните ни умове. Ще ти се, или не България е селска държава във всяко едно от значенията на това определение. Аристокрация нямаме. Градовете са едни вонящи и пренаселени селища. Е, и културата ни е селска. А и никога не е била друга, комай!


Re: Битовизмът и селянията и културата ни
от weliw на 10.12.2014 @ 17:33:31
(Профил | Изпрати бележка)
Да! Така е! Селяния като манталитет, не като произход. Да! Градското ни общество е оскъдно и разпокъсано, и обезверено. Колкото и да ни е била крехка аристокрацията, братята комунисти са я почистили. Но, мисля си, цивилизацията се гради в градските, образовани и аристократични умове. Не е възможно генетиката да ги загуби безвъзвратно.

]


Re: Битовизмът и селянията и културата ни
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 11.12.2014 @ 07:28:02
(Профил | Изпрати бележка)
Тук важи старата максима за базата и надстройката. Не може да градиш култура на гладно и студено. Не може да развиваш общество, ако то е на прага на физическото оцеляване. Задоволяването на първичните нужди е базата, без която надстройката, като култура на цивилизацията няма да просъществува дълго.

Въпреки, че тук има една контратеза, която гласи, че за да затриеш една нация не е необходимо да я оставиш в крайна физическа нужда. Тя ще намери начин да се изхрани. Достатъчно е само да ѝ разрушиш културата и тя ще изчезне.

Едно време в политическата икономия и марксистко-ленинкската философия ни учеха, че Цивилизация се гради там, където има общество. А нашето все повече го няма, така, че ...

]


Re: Битовизмът и селянията и културата ни
от weliw на 11.12.2014 @ 19:16:17
(Профил | Изпрати бележка)
Всъщност, Лео, културата ни не се е отказала от съществуване. Тя се бори, въпреки условията. Имаме много качествени творци, които работят и представят творбите си. Свидетел съм. Енергията на творческата личност трудно може да бъде сломена. Не говоря за самозванците и бездарниците с пари и добри познати. Това ми есе, ако може да бъде наречено така, щото нещо не си го харесвам, но излезна спонтанно по конкретен повод, е насочено по-скоро към масата, която е избягала от себе си и е забравила за потребностите на духа си. В тази маса се реят и управляващите ни, че такава е конюнктурата, в която сме поставени тук и сега. Културата я има, но условията за разпространението и са калпави. А от там и интереса на разпокъсаното ни общество, което би могло да се консолидира с помощта и.

]