Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 539
ХуЛитери: 0
Всичко: 539

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаРазум или причина, причина или разум (в памет на моя баща - Винченцо Мисана)
раздел: Есета, пътеписи
автор: missana

Заглавието на това кратко есе, посветено на причинността /каузалността/, представя една известна мисъл на Барух /Бенедикт/ Спиноза. Тя идва да ни подскаже, че вероятно зад всяка причинност стои нечий разум, а като обобщение и в крайна сметка - разумът на Твореца.
По-долу ще споделя някои лични мисли по темата за причинността, които публикувам за пръв път тук - в Хулите.
Най-общо причинността означава свързаност. В този смисъл всяка причинност е носител на определена топология. Общата топологията, като абстрактна математическа наука, се занимава, генерално казано, с отношенията за "близост" и "свързаност" и ги дефинира за редица доста общи случаи . В рамките на нейната терминология се разглеждат т.нар. свързани и линейно свързани топологични пространства. Разглеждат се компоненти на свързаност на тези пространства и т.н. Така погледнато причинността безусловно се явява топологичен феномен, но разбира се не в рамките на досегашната математическа дисциплина, наречена Топология, а в някаква нейна, все още нереализирана, глобална екстраполация. Този топологичен аспект на причинността /като явление/, позволява да се гледа на същата не само от темпорална гледна точка, както е правено досега, а и много по-общо - извън времето и пространството.
Би било редно тогава да не говорим за причинност /в класическия смисъл на думата/, а за архипричинност. Но за по-голяма простота ще оставим само термина причинност. По този начин ние можем да говорим за причинност в математиката, в логиката и пр., нещо което до настоящия момент, поне на мен, не ми е известно да е правено.
Да премахнем - да елиминираме, причиността означава да разрушим свързаността.
Във физическия свят причинността се свърза с темпоралността, дотолкова доколкото взаимодействията са свързани във времето на т.нар. причинно-следствени нива.
Разрушавайки самото време, ние бихме разрушили самата причинност като такава /в класическия й смисъл/. Но не е необходимо да се стреля с топове по врабци.
Достатъчно е да разрушим само съществените връзки, които се реализират на темпорално ниво и ефектът ще е същия.
Причинността е модално зададена чрез общ оператор за свързаност /наречен от мен Детерминонен оператор/, действащ на всички топологични нива. Медитативно той може да бъде елиминиран единствено от също толкова общ обратен оператор /т.нар. от мен Либертонен оператор/ и така да се постигне пълното освобождение от причинността, известно /в Будизма/ под името Нирвана.
И двата оператора съществуват обективно и имат своята презентация на ниво форма единствено у човека. Неслучайно в будизма се указва, че за боговете Нирвана е непостижима. Те трябва да снизхождат да човешка форма, за да извършат прехода към Нирвана. За животните и растенията Нирвана също е непостижима.
Във физичната реалност Детерминонният оператор се реализира от все още неоткрита хипотетична субелементарна частица, наричана от мен "детерминон". Детерминонът е основата на "имунната система" на Физическата реалност. Той отговаря за охраната на причинно-следствените връзки и ги предпазва от разрушаване. Той е нещото, което произвежда "желето на свързване" на нещата "туткалът", който слепва всичко в единна връзка в пространсвено-темпоралната реалност. Детерминонът е и нещо като полицай на вселената. В своята съвкупност детерминоните "бдят" за опазване на "сакралната инвариантност" на битието,
която аз наричам негов "Платинен остров". В противовес на детерминона, съществува, от съображения за симетрия, хипотетичната субелементарна частица "либертон". Тя е разрушител на причинно-следствените връзки. Прояжда ги, както молците прояждат плат /и правят дупки в него/, или както бактерията Хеликобактер пилори прояжда стените на стомаха /предизвиквайки язви/. Идеята за детерминоните може да бъде свързана още с учението на древногръцките философи Левкип и Демокрит, които говорят, че атомите се придвижват в пространството по силата на железна необходимост /но свързват това обстоятелство единствено с техните тегла/. Докато за предтеча на либертона ние можем да считаме древногръцкия философ Епикур, който пръв предсказва възможността за случайно отклонение на атомите. А впоследствие и римският философ Тит Лукреций Кар, който в своя фундаментален и епохален философски труд-поема "За природата на нещата" говори за вихрите при атомите.
Следователно детерминонът е отговорен за реализацията на Необходимостта във вселената /подчинена изцяло на Детерминонния оператор/, докато либертонът отговаря за реализацията на Свободата във вселената /подчинена изцяло на Либертонния оператор/. Създаването на "лазерен" либертонен лъч би предизвикало небивали катастрофи в галактиката ни. Би разрушавало орбити на планети, "взривявало" черни дупки и пр. Не е изключено дори, да се окаже, че т.нар. Голям взрив е дело на либертоните.
Но тъй като упоменах, че за причинност можем да говорим и извън физическата реалност, съм длъжен поне частично да се поясня. Например каква би могла да бъде причината за това сборът от квадрата на катетите във всеки правоъгълен триъгълник да е равен винаги на квадрата на хипотенузата /известната Питагорова теорема/?
Един лек за задаване, но много труден за отговор въпрос. Все пак причината е свързана с понятието прав ъгъл. Там където има прав ъгъл ще има и Питагорова теорема. Но що е прав ъгъл? Очевидно това е един много тежък въпрос, отговорът на който е за щастие известен, но тук не е целесъобразно да бъде разискван, както от съображения за място, така и от съображения за сложност. Ще отбележа обаче, нещо глобално. Всяка логическа област има в себе си свои екстремни елементи. Нещо като "пъпове" на областта, или ако предрочитате "ганглии". За някои такива области пъпът е единствен. Например за Тригонометрията той е т.нар. фамозна формула на Леонар Ойлер:

Exp(iф) = cos(ф) + isin(ф).

От тази формула с лекота се извежда всяка друга тригонометрична формула. Следователно цялата Тригонометрия се "побира" в една единствена формула.
Ако знаеха този прост факт, учениците щяха да запомнят само нея, а не да бъдат изтезавани от безсъвестни даскали да зубрят морета от тригонометрични формули, за да проклинат цялата математика след това. И в този смисъл прекрасната забележка на големия математик Вилхелм Бляшке от неговата изящна книга "За гръцката и нагледната геометрия" , онагледява перфектно нещата: "Казват, че след като Архимед направил своето знаменито откритие и побягнал по улиците на Сиракуза гол, с възгласа "Еврика", той, в знак на признателност към боговете, принесъл в жертва хекатомба бикове. Оттогава изглежда датира неприязънта на всички говеда към математиката!"

Всеки от тези пъпове - ганглии, обособява в разглежданата област своя зона на причинност. За да изучим областта на причинно ниво, ние следва да изучаваме само нейните ганглии /или както ги нарекох научно по-горе, нейните екстремни форми/.

Съжалявам, че в едно есе не мога да засегна по-подробно въпроса за причинността /това е постижимо само в трактат/, но мисля, че съм дал на читателите първоначални отправни точки в полето на мисълта им, за да продължат да анализират самостоятелно този изключително дълбок и интересен от философска гледна точка въпрос.


Публикувано от alfa_c на 06.09.2014 @ 16:50:23 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   missana

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 8


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Рими с ..ив
автор: LeoBedrosian
539 четения | оценка 5

показвания 19495
от 50000 заявени

[ виж текста ]

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Разум или причина, причина или разум (в памет на моя баща - Винченцо Мисана)" | Вход | 10 коментара (26 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Разум или причина, причина или разум (в памет на моя баща - Винченцо Мисана)
от Hulia на 06.09.2014 @ 17:19:00
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Прочетох с удоволствие ерудирания ти текст, Мissana. :)))


Re: Разум или причина, причина или разум (в памет на моя баща - Винченцо Мисана)
от Rodenavlotos на 06.09.2014 @ 19:17:55
(Профил | Изпрати бележка)
Малко ошашавена и замаена излизам от прочита на този философски трактат, но една идея по-ерудирана. Поздрави, приятелю, за тази образователна материя. Със сигурност едно зрънце от тази философия ще остане в мозъчето ми. А един ден може да се превърне в стих. :))) Прегръдки и усмихната вечер!


Re: Разум или причина, причина или разум (в памет на моя баща - Винченцо Мисана)
от ganima60 на 06.09.2014 @ 20:31:16
(Профил | Изпрати бележка)
'Нищо не произхожда от нищото.'
.....че за причинност можем да говорим и извън физическата реалност...
Може ли още повече пояснения.

Лека вечер,Мисана!


Re: Разум или причина, причина или разум (в памет на моя баща - Винченцо Мисана)
от apostola на 06.09.2014 @ 22:31:18
(Профил | Изпрати бележка)
Това есе, Мисана, има както науча, така и филосовска стойност!
Провокираш учениците с привлекателната и любопитна формула на Ойлер. Внимавай де не те потърсят за повече обяснениея!
Извинявай за любопитството, но като прочетох заглавието на творбата си помислих че това ще бъде сигурно едно покъртително синовно посвещение. Но се изненадах и си задавам въпроса защо си избрал това есе за едно синовно посвещение? А есето, като та-
кова оценявам от научна гледна точка с най-високата възможна оценка!
Поздрави от мен!


Re: Разум или причина, причина или разум (в памет на моя баща - Винченцо Мисана)
от missana на 06.09.2014 @ 23:56:00
(Профил | Изпрати бележка)
Изказвам благодарност на Елица Ангелова за високата оценка, която даде за текста ми.

Сърдечен поздрав, Елица!


Re: Разум или причина, причина или разум (в памет на моя баща - Винченцо Мисана)
от mariposasenelalma на 08.09.2014 @ 02:23:01
(Профил | Изпрати бележка)
Прочтох го така, както те слушам - със зяпнала уста.
Особено ми импонира цитатът на Бляшке за „.. неприязънта на всички говеда към
математиката!“ :)
Тоя път ми разбърка мозъка, без да засегнеш чувствата.
Пожелавам ти една страхотна седмица, Младене!!!


Re: Разум или причина, причина или разум (в памет на моя баща - Винченцо Мисана)
от ganima60 на 08.09.2014 @ 03:41:39
(Профил | Изпрати бележка)
Да е светла паметта на Вашия баща,Мисана!


'Всичко произхожда от нищото'.
Опитите на Франческо Реди,Луи Пастьор и др. доказват обратното.
В теологията е известно,че бог сътворил Адам от кал,a Eва от реброто му.
Флоидната теория на Ламарк........
В математиката, която не ми е любима наука,като теория се възприема ,това което е доказано.Ако обичате да ми дадете поне едно доказателство за това,което твърдите.

Сърдечни поздрави!


Re: Разум или причина, причина или разум (в памет на моя баща - Винченцо Мисана)
от sradev (sradev за пощите go2.pl wp.pl) на 08.09.2014 @ 07:46:10
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
от Диодор до Хинтикка
сред написаните хиляди публикации по модални логики (темпоралните логики са частен случай) заслужава да се спомене статията на Крипке, която по същество е повторение на статия на Йонсон и Тарски ("след написването на тази статия някой ми обърна внимание, че това го има в статията на Йонсон и Тарски" Крипке, подлиния в цитираната статия). С чиста съвест мога да кажа, че не съм срещал човек, който е прочел втората статия на Йонсон и Тарски (включително и оня от огледалото).
Съгласно забележка на Акцел модалните оператори "сичко" и "нещо" са класове от множества - класът на универсума и класа на всички непразни множества.

А простичко казано математизираните науки се различават по приетите постулатоаксиоми. Лесно (на пръсти) мога да докажа, че е достатъчна аксиомата "2+2=4". Очевидно, че ако орежем от езика аритметиката (е, цялата аритметика Никой може да изреже), то ще трябва да жонглираме с думите, с които сме описали своите теории.

Въпрос: По какво се различава детермиона от гравитона? А от демокрацията? А от пари?

бях написал някъде някога ТКВ и аксиомата "такова такова такова"....

Поздрави


Re: Разум или причина, причина или разум (в памет на моя баща - Винченцо Мисана)
от pijama на 08.09.2014 @ 23:55:48
(Профил | Изпрати бележка) http://www.androv.bookriders.net
Много лзбопитен ми се струва и погледът на Рибников върху материята и светлината, както и неговите корекции в Менделеевата таблица.

Тепърва мисълта ни ще напредва в логоса, а той обратно в нея. Както и подобава на всяка андрогинна двойка.


Re: Разум или причина, причина или разум (в памет на моя баща - Винченцо Мисана)
от mpaloma на 09.09.2014 @ 09:26:33
(Профил | Изпрати бележка)
Хареса ми!