Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 768
ХуЛитери: 3
Всичко: 771

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: Marisiema
:: LioCasablanca

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаМисли за общото и различията
раздел: Есета, пътеписи
автор: missana

В "Цивилизацията" Кенет Кларк се докосва до прозрението, че причината за деградацията на редица клонове на съвременното изкуство се корени в обстоятелството, че Земното е изучено в значителна степен, а Космическото, пред чийто праг стои вече човечеството, се простира, подобно Океана на Нютон, неизследвано.
Сам по себе си този факт предсказва и едно бъдещо духовно израждане, ако тайните на Голямото, в което сме потопени, продължават да бъдат все така недосегаеми.
Симптомите за тази духовна криза са налице отдавна. Цялата човешка еволюция в социалната сфера е протичала под знака на търсенето на нови видове енергии, за да бъде задоволен нарастващият енергетичен глад на човечеството, а ролята на катализатор са играели войните и надпреварата в изобретяване на технологии за масово унищожение. На този апокалиптичен фон звучат красиво, но нелепо, думите на Достоевски: "Красотата ще спаси света."
Естетическата компонента, която в повечето индивиди съществува, все повече се подчинява на общите тенденции, очертавани от масовото и лумпенизирано съзнание и заприличва на Окото от знаменитата картина на Пикасо, затиснато с огромни и хаотично натрупани кубове. Пласт по пласт, в човешките души се натрупва истинското, дълбоко и неизбежно Отчаяние. То се ражда от невъзможността отделното човешко същество да получи радост от техническия прогрес. От привидното задоволяване на собствените му потребности, което за пореден път се оказва илюзия. В дъното на това Отчаяние се крие автентичността на отделната личност. Но не всеки е способен да понесе страданията на грешния Йов.
Бурното развитие на редица научни дисциплини, като че ли стана причина да загубим способността си да се учудваме и възхищаваме от новото и преситени с него да се простим завинаги с онова градивно усещане, което Айнщайн нарече "чисто любопитство". Все по-ясно очертаващата се празнота в човешката душа прави опити да запълни Религията. Неин конкурент се явяват езотерични школи, окултни учения и пр. Но всички те самите се нуждаят от осъвременяване, за да могат да въздействат на съвременния човек, който се е простил завинаги с някои наивни представи и трудно приема на доверие общи фразеологични постановки. Този човек е вече в състояние да задава въпроси, на които никаква Религия не може да отговори изчерпателно. Той заприличва все повече на Тома Неверни и желае да се докосне до Христовите рани, за да повярва на своя Спасител. И тук именно се крие парадоксът. Когато човечеството най-силно се нуждае от нова и истинска Религия, му се предлагат "стари мехове", за да се налива в тях "новото вино".
Има ли нещо извън биологичните конструкции, което да свързва човешките същества?
Възможно ли е нашето съществуване без хипотетичната душа, така както функционира всеки компютър и както се очаква да функционира всемогъщият бъдещ изкуствен интелект?
А ако все пак съществува, има ли тя седалище във физическото тяло, както е предполагал Рене Декарт и какъв е смисълът от нейното съществуване?
Много се говори за т.нар. ноосфера на Владимир Вернадски - ментална обвивка на планетата, която я одухотворава и подобно на океана от "Соларис", на полския писател-фантаст Станислав Лем, свързва всичко живо на Земята в единно цяло.
Дори и да бъде приета за вярна тази хипотеза, тя поражда повече въпроси, отколкото отговорите, които може да даде.
Каква е връзката на интелекта с категориите "добро" и "зло"?
Може ли той да е "добър" или "зъл", или просто е "умен" и "глупав"?
Когато Имануел Кант казва, че го удивляват само две неща: звездното небе над човека и моралния закон в него, той очевидно няма предвид, че моралът като категория може да бъде използван за доброто на човечеството. Това е грубо, нелепо и противоречи на самата идея за морал.
Защо Кант свързва звездите с морала?

Въпроси, на които е време да се потърси нетривиален отговор.


Публикувано от alfa_c на 11.08.2014 @ 20:59:55 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   missana

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 6


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Стрелката
автор: nickyqouo
322 четения | оценка няма

показвания 42025
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Мисли за общото и различията" | Вход | 7 коментара (16 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Мисли за общото и различията
от iren5 на 11.08.2014 @ 22:34:17
(Профил | Изпрати бележка)
Човек в днешно време има нужда от Вяра, не от Религия. В училище, от разни книжки получихме разни знания. Част от тях сега разбираме, че не издържат и се оказват „погрешни”. Всеки от нас интуитивно е получил и свое ЗНАЕНЕ. Това са нещата, които може да ги няма в учебниците, обаче някак в себе си знаеш – Вярно е ! Добро и зло са относителни категории. Не може да съществува едното без другото. Поддържат се в крехък баланс. А за духовна криза сякаш всяко по-възрастно поколение, обвинява по-младото. Променя се света, към добро или не...Не знам, но върви напред и се променя. Какво виждаме край нас? Преди всичко, каквото търсим, вярваме, че ще намерим и излъчваме.


Re: Мисли за общото и различията
от missana на 11.08.2014 @ 21:59:05
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Старозагорец, за високата оценка, която даде за текста ми!

Желая ти нови творчески инвенции!: Мисана


Re: Мисли за общото и различията
от missana на 11.08.2014 @ 23:32:42
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Елица за високата оценка!

Мисълта на Кант е: "Две неща изпълват сърцето с ново и нарастващо възхищение и страхопочитание, колкото по-често и продължително се размишлява върху това: звездното небе над мен и моралния закон вътре в мен!"

Сърдечен поздрав: Мисана


Re: Мисли за общото и различията
от apostola на 12.08.2014 @ 13:22:31
(Профил | Изпрати бележка)
Това е едно превъзходно есе, Мисана, за философския въпрос,
който от векове си задава Човечеството: как и накъде върви нашият Свят и каква е връзката му с останалите светове.В кратка
и стегната форма излагаш основните котегории и понятия за света
на съвременните учени и философи!Очевидно и това ти се отдава!
Поздравявам те за написаното!Хубава и творческа седмица!


Re: Мисли за общото и различията
от mpaloma на 12.08.2014 @ 17:11:33
(Профил | Изпрати бележка)
... превъзходен текст... просто ти се отдава..
поздравления...


Re: Мисли за общото и различията
от ganima60 на 12.08.2014 @ 21:10:17
(Профил | Изпрати бележка)
Ноосферата е сфера на разума и нова висша форма на биологичната еволюция –според Вернадски.Той свързва не само
обществото и природата,но смята,че едно от условията за съществуването на ноосферата е връзката и с космическия разум–
единна информационна система.Не се знае ,обаче,какво ще бъде
следствието.Въвличането на хората в знанията на науката е нещо

много важно,но за съжаление, това все повече намалява.

Поздрави!


Re: Мисли за общото и различията
от Rodenavlotos на 13.08.2014 @ 09:20:37
(Профил | Изпрати бележка)
Чета вълнуващите размисли на една чувствителна, любознателна и търсеща човешка душа и си казвам, че докато има хора, които да си задават такива въпроси, няма опасност за човечеството. Задаваш правилните и най-щекотливи въпроси, Мисана. Но предполагам ги задаваш риторично. Едва ли очакваш някой от нас да даде отговорите. Всичко, което споменаваш е факт. Както е факт, че скоро, а може би никога няма да получим отговори. Това не пречи, обаче, да си ги задаваме, да изказваме хипотези и да се вълнуваме. Дори и стихове да пишем на такива теми. Това все пак е една идея по-добре, отколкото да изпаднем в състояние на пълна безнадеждност и да си сложим въжето на шията. :))) Поздрави!