Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 853
ХуЛитери: 1
Всичко: 854

Онлайн сега:
:: AGRESIVE

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПещерата
раздел: Есета, пътеписи
автор: missana

Пещерата е най-загадъчният символ на човечеството.
Освен библейския мит за произхода на човека, съществува и реалният мит, свързващ първобитния човек с пещерата, дарила го с "божествен тласък" за неговото развитие. Платон призовава човешкия разум да излезе от "пещерата на сенките", за да встъпи в "света на идеите" - единствената обективно съществуваща реалност.
Пещерата е тайнствената обител, напусната преди милиони години. Керванът от стъпки е присъдата на Пътя, извеждащ навън, към многообразието от форми, към светлината и надеждата. Тези стъпки водят в подножието на Пирамидите - другият загадъчен символ, потопен в прегръдките на пустините. Назад, в историята, остава Хермес - египетски пророк, ключът към Мистериите, свързващи двата символа.
За какво са строени пирамидите?! Ето това е, което човечеството никога няма да узнае, докато върви по така избрания от него път.
Жребият е хвърлен. Пътят води към все по-необятни пустини, за да достигне накрая до Онази пустиня, на която е отредено да бъде пазител на човешките творения. Където, някой бъдещ ден, озадачен Метачовекът ще си задава същия въпрос, виждайки пред себе си "пирамидите" - продукт от дейността на цялата човешка еволюция.
Еднопосочен ли е Пътят? В старогръцкия мит за бог Хермес, който укрива кравите на Аполон в Пещерата, но така, че техните стъпки да създават илюзията, че тя отдавна е напусната от тях, се крие отговорът на този въпрос. Хермес укрива Истината в Пещерата, обгръщайки я с мъглата на тайнството. Тази Истина е още там. Напразни са усилията, дори и на боговете, да я открият извън нея. Те водят само до Пирамидите - символ на метафизичната застиналост, съпътстваща крайния акт на всяко творение Отвън.
Не се ли корени всеки агностицизъм в избора на посоката на Пътя и "нещото в себе си" /на Кант/ не се ли явява Истината, останала зад гърба ни, в тайнствената обител на Пещерата? Грехопадението не е ли в избора и фанатизма да следваме само едната посока на Пътя и предпочитанието й пред другата, която съществува редом с нея? Не съществува ли редом с евклидовата и неевклидовата геометрия?
Естетиката е единствената ни връзка с втората посока на Пътя. Ние, хората, сме уловени от рамката на общото и свободата, на която се осланяме е всъщност невидимото му движение в света на нашето присъствие. Така и мощният, самотен, вятър преминава през короната на дървото /над ствола/, оставяйки я да прояви естетиката, присъща единствено нему, но обречена на изразяване чрез чуждото на същността му.


Публикувано от aurora на 08.08.2014 @ 17:12:02 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   missana

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 7


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 01:32:15 часа

добави твой текст
"Пещерата" | Вход | 7 коментара (15 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Пещерата
от iren5 на 08.08.2014 @ 19:08:25
(Профил | Изпрати бележка)
Дали в Пещерата не сме оставили, забравили или "заровили" нещо...?


Re: Пещерата
от missana на 08.08.2014 @ 19:25:38
(Профил | Изпрати бележка)
Мерси, Ирен! Предполагам, че сме "забравили" и "заровили" най-същественото. Но с тази музика, предполагам, че ще си спомниш какво е то:

https://www.youtube.com/watch?v=GwDpCiKBRHQ

Сърдечен поздрав: Мисана

]


Re: Пещерата
от IGeorgieva на 08.08.2014 @ 19:41:38
(Профил | Изпрати бележка)
Замислящо! Вероятно си прав и естетиката, която, лично за мен е водеща, е алтернатива на Пътя!
Поздрави за този дълбок текст!
:) Ирена


Re: Пещерата
от missana на 08.08.2014 @ 20:18:38
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Ирена. И за високата ти оценка и за този хубав коментар.
Да, естетиката е една от най-големите тайни. Тя присъства като физическо поле във вселената, подобно на електромагнитното. Би следвало да го наречем Естетическо силово поле. Математическите уравнения на това поле се задават от т.нар. /от мен/ Супертензор на естетиката.
Съвременната математика е безпомощна да ги опише. Но те съществуват и са "виновни" за това една есенна гора винаги да ни изглежда красива, макар на пръв поглед цветовете в нея да се съчетават по стохастичен начин.
В есето главната линия е съсредоточена върху т.нар. "силна информация", т.е. такава, която е заложена /кодирана/ в нещата, но не може по никакъв начин да бъде декодирана. Така тази информация, за външен наблюдател, се превръща в "нещо в себе си" /в смисъла на Кант/. Донякъде всяко развитие и вървене по даден път, каквото представлява и човешката еволюция, представлява генериране на такава "силна информация" на "принципа на Хермес". Хората са като нищо неподозиращи мравки, живеещи в своя мравуняк и генериращи /незабележимо за самите тях/ точно такава информация. Тя се складира в Пещерата. А човешкият път е едно отдалечаване от нея към безсмислието на Пирамидите. Кой е Онзи, за когото ние хората сме само пчелички, събиращи му /като мед/ "силна информация"? Той - обитателят на Пещерата, се възползва от нея за наша сметка. Ние не сме му нужни за нищо друго и единствената причина и цел на съществуването ни е като миньори да го захранваме с важната за него руда.
Това са въпросите, които поставя това есе. Отговорът е естествено във втората посока на Пътя!!!

Сърдечен поздрав: Мисана

]


Re: Пещерата
от Rodenavlotos на 09.08.2014 @ 20:00:42
(Профил | Изпрати бележка)
Има много дълбока философия в този текст, която на мен ми убягва, колкото и да се напъвам. Явно ти си мислил много по тази материя, приятелю Мисана и със сигурност можеш да напишеш още десетки страници по темата. Освен всичко, ти отваря още много други врати, към други загадки, за които също може да се изпишат тонове литература. Трудно е в един толкова кратък текст да поднесеш своята хипотеза. Визираш Пещерата, като някакъв древен символ, но тук са намесени и Египетските Пирамиди, и Хермес, и философията на Естетиката и Пътя на човешката еволюция....Ти само ни хвърляш кукичката и чакаш да се закачим на нея:))) Но аз не съм толкова веща по всички тези теми, затова тактично ще ти спестя дилетантските си разсъждения:))) Поздрави!


Re: Пещерата
от missana на 10.08.2014 @ 09:41:11
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, приятелко за високата оценка и за този хубав коментар. Действително, трудно е в няколко реда да се предаде смисъла на нещата. А именно за него става дума. Но ще ти скицирам с няколко думи какво точно и конкретно съм имал предвид с този мой текст.

Човечеството е стартирало от Пещерата. Пещерата като конкретност и като символ /дори и майчината утроба е Пещера/. Когато още е било в тази Пещера то е обладавало Истината /или още по-точно е да се каже, че Истината го е обладавала/. Но я обладавало като потенция - като възможност за постигане. Излизайки извън Пещерата /към надеждата и светлината на Външното/ - към Света на формите и започвайки своята еволюция, то е започнало да се отдалечева от тази Истина. Всъщност цялото човешко развитие е развитието на една Заблуда - на една Лъжовност. Колкото повече еволюираме, толкова повече се отдалечаваме от Истината и се сближаваме с Лъжовността. Защото сме избрали едната посока на Пътя, а той е двупосочен. Втората му посока е обратната и Истинната. Онази, която отвежда обратно в Пещерата. Ние сме в ролята на бог Аполон /от известния древногръцки мит/, който търси своите крави /Истината/ извън Пещерата, защото следите им излизат от нея и не подозира, че те са там, вътре - добре скрити в тази Пещера. А за това се е погрижил хитроумният бог Хермес, който е вкарал кравите си на заден ход в Пещерата, за да изглежда, че следите им извеждат извън нея и никой никога да не заподозре, че те са още там и напразно да ги търси навсякъде другаде, само не и в Нея. Бог Хермес /като символ/ е Съществото, онази Другост, която се възползва от нас, както ние се възползваме от овцете за мляко и вълна. Какво произвеждаме за него чрез нашата "еволюция" е наистина добър въпрос. Какво печели той от нас задълбочавайки Заблудата ни, е още по-добър въпрос. Той е застанал буквално зад гърба ни /вътре в Пещерата/ и ни отдалечава все повече от себе си, а чрез това отдалечаване добива Нещото, което е предназначение на съществуването ни в Илюзорния ни свят, поддържан добре от него /при индийците известен като Мая, а в наши дни наричан Матрицата/.
Нашата еволюция, нашият външен псевдопът към Истината е оприличим на строителството на древноегипетските пирамиди. Величествени, но необясними за съвременния човек образувания, символ на "постигнатата" крайна цел. Както съвременният човек се диви пред древните египетски пирамиди и е безсилен да си отговори на въпроса защо те съществуват в пясъчната пустиня, така един ден Метачовекът ще се диви пред "пирамидите" построени от съвременния човек /храмовете на науката, изкуството и редица други/. Защото тези нови "пирамиди" също ще лежат в една Пустиня - Пустинята на емоциите на Себелишаването от най-важните ценности. И тези "пирамиди" ще затъват в "пясъците" на тази Пустиня.

Човешкият род се намира в ролята на избиращия овена /в знаменитата приказка за тримата братя и златната ябълка/. Тук той е възседнал обаче черния овен, който го извежда на Горното и Гибелно царство. А е трябвало да възседне белия овен, който да го върне в Долното и Спасително царство - Пещерата /на Истината/.

Хубав ден от мен!: Мисана


]


Re: Пещерата
от Rodenavlotos на 10.08.2014 @ 15:35:00
(Профил | Изпрати бележка)
Сега вече всичко разбрах. Така хубаво и ясно ми изложи теорията си. Е, това е човекът на точните науки! :)))

]


Re: Пещерата
от Iszaard на 09.08.2014 @ 23:06:44
(Профил | Изпрати бележка)
Именно! Бог е не-мислим, не-познаваем. Мислимото и познаваемото са нашето грехопадение, изпъждането ни от рая, прекъснатата връзка с естеството на нещата. Дао е немислимо и непознаваемо и най-малкото - двупосочно. Поздрав, Мисана!


Re: Пещерата
от missana на 10.08.2014 @ 09:43:39
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Из, за оценката и за толкова хубавия коментар. Всъщност ние с теб сме абсолютно наясно по фундаменталния въпрос - за втората посока на пътя и за псевдопознанието - първата посока на пътя - пътя към външността.

Възможно най-хубава неделя от мен и силна нова седмица, осеяна със здраве и вдъхновение, ти желая!: Мисана

]


Re: Пещерата
от libra на 10.08.2014 @ 10:37:51
(Профил | Изпрати бележка)
ако не си, гледай SG-1 или дори само филма преди него Stargate, има отговори на много въпроси :)
http://www.imdb.com/title/tt0111282/
благодаря ти за това есе, препрочетох си изумрудените скрижали покрай него, явно съм имала нужда, че в този човешки свят искаш не искаш затъваш понякога в ежедневието му :)


Re: Пещерата
от missana на 10.08.2014 @ 20:47:04
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаяр ти, Либра! За високата оценка, за този хубав коментар и за линка на Старгейт. Трогнат съм.

Желая ти една освежителна нова седмица!: Мисана

]


Re: Пещерата
от mpaloma на 10.08.2014 @ 15:36:14
(Профил | Изпрати бележка)
... много се замислих, върху този текст...
много истинско...


Re: Пещерата
от missana на 10.08.2014 @ 20:48:29
(Профил | Изпрати бележка)
Мерси, мпалома! За оценката и за коментара ти.

Пожелавам ти една истински щастлива нова седмица!: Мисана

]


Re: Пещерата
от missana на 10.08.2014 @ 20:50:59
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря на Вода /Елица Ангелова/ за високата й оценка и придружаващи я думи:

"С философски поглед към пътя на човешката еволюция, който започва от Пещерите и свършва до Пирамидите...Има много да мисля над представените тук твърдения...Благодаря!"

Сърдечен поздрав!: Мисана