Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 753
ХуЛитери: 3
Всичко: 756

Онлайн сега:
:: mitkoeapostolov
:: LATINKA-ZLATNA
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаОпит за анализ на произведението „Пуловер" на Хамил
раздел: Есета, пътеписи
автор: Stanislav

Позволявам си да публикувам цялото стихотворение, защото е кратко:


„Пуловер

автор: Hammill

Ти си ти.
Харесва ми да си ти.
Искам никога да не се превърнеш в тя.
Харесва ми мъха на пуловера ти."


Произведението …. прави впечатление с опита смислово да се противопостави личното местоимение във второ лице единствено число „ти" на личното местоимение в трето лице единствено число от женски род „тя". Поради неясния контекст на творбата, ние не можем със сигурност да определим отношенията между лирическия поет и лирическия обект, за когото се отнасят тези местоимения. Остава ни само да се спрем на мислимите от нас варианти, при които произведението е носител на литературна стойност.
Първо да поясним. При запазване същността на лирическия обект, носител на местоименията „ти" и „тя" - в случая, когато това се отнася за любимата, произведението се оказва безсмислица. И двете лични местоимения обозначават един и същ предмет и не може да се прави някакво разграничение по смисловата им натовареност. Първото е пряко обръщение към събеседника - „ти" и може да се използва, например, при разговор с него. То е лишено от полова принадлежност, когато е извадено на контекста на този контакт и не е известно към какъв събеседник се обръщаме - мъж или жена. Личното местоимение от трето лице единствено число „тя" вече притежава определен род - женски, но в никакъв случай не може да става дума за противопоставяне между това местоимение и личното местоимение във второ лице единствено число „ти". „Тя" можем да употребим, когато говорим за любимия човек (от контекста на творбата може да се предположи, че става дума за подобно отношение) пред друг събеседник - „Тя е моята любима", например. Като това по никакъв начин не ни дистанцира от нея. Можем да кажем, разбира се - „Тя е патка!", но със същия успех и емоционален заряд бихме казали и „Ти си патка!" В тези случаи противопоставянето не може да се приписва на личното местоимение. Смислова натовареност към отчуждение би могла да се постигне с прехода от личното местоимение „ти" към личното местоимение във второ лице множествено число „вие" - като учтива форма на множествено число, което се използва като обръщение към лице, което не ни е познато или не ни е близко. Това е при положение че творбата има за цел да ни насочи към промяна на отношението на лирическия повествовател към лирическия обект. Тогава, при разгледания по-горе случай, заиграването с личните местоимения „ти" - „тя" и опита за противопоставянето им води до безсмислица, от което се губи и литературната стойност на произведението.
Ето и вариантите, при които творбата оцелява.
Първи вариант - травестията. Промяната на рода, на половата принадлежност на лирическия обект. Ако приемем, например, че личното местоимение „ти" обозначава верен, близък приятел, неразделен, към когото лирическият повествовател таи силни чувства, тогава заиграването „ти" - „тя" действа като носител на желанието това приятелство никога да не се промени, да не се прекрачват границите и то да прерасне от мъжка дружба в една плътска любовна връзка.
Подобен смислово е и вторият вариант, който условно можем да обозначим като инициация. Това би бил стремежът на лирическия повествовател да запази дружбата си с едно младо момиче (то - трето лице единствено число, среден род), например, (асоциация може да се търси и с известния стих „Аз искам да те помня все така".) И това приятелство никога да не прекрачи границите на сексуалните желания, да превърне лирическата героиня в „тя", в жената, която вече ще се възприема по друг начин.
В подкрепа на последните два варианта работи смислово глаголът „превръщам", както и емоционалните асоциации, чиито носител е „мъха на пуловера ти" - мъхът - мекотата, младостта, невинността и пуловерът - беззащитността, прикритата голота, топлината на детството.


Публикувано от railleuse на 19.11.2004 @ 16:46:11 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   Stanislav

Рейтинг за текст

Средна оценка: 4.55
Оценки: 9


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 11:16:55 часа

добави твой текст
"Опит за анализ на произведението „Пуловер" на Хамил" | Вход | 7 коментара (13 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Опит за анализ на произведението „Пуловер” на Хамил
от Ianna на 19.11.2004 @ 16:53:32
(Профил | Изпрати бележка)
ТИ = съпругата,приятелката.

ТЯ = жената,коята е любовница
или обратно!
може би авторът е искал да каже-"ти си жената,която искам до себе си,не нея"
тогава
ТЯ ще е НЕЯ
А ТИ ще е нещото което смяташ за търде лично!
Тя е далечина!
ТИ e близост!
Значи той не иска да стават далечни един за друг-ТИ да се превърне в ТЯ по простата причина ,че я обича!:)))
Разбра ли се нещо?
Едва ли:))



Re: Опит за анализ на произведението „Пуловер” на Хамил
от Vamp на 19.11.2004 @ 17:12:11
(Профил | Изпрати бележка)
:)


Re: Опит за анализ на произведението „Пуловер” на Хамил
от sradev (sradev@wp.pl) на 19.11.2004 @ 17:17:02
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
fantastic!!

"a tuj buki, komu nuzhno e tuki
....
Nie-sliva"


Re: Опит за анализ на произведението „Пуловер” на Хамил
от glishev (glishev@abv.bg) на 19.11.2004 @ 17:20:59
(Профил | Изпрати бележка) http://mglishev.blog.bg/
Доживях!

Станиславе, мога само да те поздравя за това, че си се хванал на анализаторското хоро. Знам си аз, че има хляб в Хулите.
Впрочем, аз също мисля като Ианна, че "ти" изразява близост, връзка, пряк диалог. А "тя" - нещо странично, отминало, принадлежащо на историята. Хубавото на Хулите е, че тук публикуват живи хора и като попрекалим с хиперинтерпретациите, можем да се върнем към извора, тоест да питаме автора. В този смисъл тук можем и да пишем, и да се коментираме един друг, и да си устройваме анкети, имам предвид литературни. Щура радост!


Re: Опит за анализ на произведението „Пуловер” на Хамил
от Tania на 19.11.2004 @ 17:24:14
(Профил | Изпрати бележка)
бре,Хаммил трябва да черпи!
Каква почит какво нещо !той 4 - ти 104 реда за неговите 4 си написал!
Явно си му голям фен ;-)

Та за стихчето.
Аз от цялата работа разбрах,че лирическия обича няква си лирическа и иска все да е така,т.е. любовта да не става минало.
Ако тръгна да си измислям по текста и друго ще видя:

ти си ти = приемам те каквато си;харесвам те каквато си и пр.;или пък няма грешка - ти си любовта
иди че разбери:-))))

за пуловера - още повече асоциации

абе с две думи - хубавинки ми навява:-))))


Хаммил е майстор от най-висока класа - 4 реда,а 44 мисли!

Обичам го!


Re: Опит за анализ на произведението „Пуловер” на Хамил
от RumyRayk (rumy_rayk@abv.bg) на 21.11.2004 @ 01:05:35
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/showauthor.php3?ID=463&LangID=1
Хубав анализ. Други хипотези:

1.
"ти" е мъж
"тя" е жена
Той не иска никога "ти" да стане "тя".
Той си харесва "ти".
И мъхести пуловери.

1.
"ти" е неговата мъжественост
"тя" -досещаш се
нататък - повод за нов анализ в друга плоскост, относно естественият страх на мъжа от...досещаш се
тук пуловера е човешкото тяло, а мъха...си е мъх.






Re: Опит за анализ на произведението „Пуловер
от krasavitsa на 11.01.2008 @ 11:04:01
(Профил | Изпрати бележка)
ха-ха! Не бях го прочела досега. Виж в същия стил и моите Вивисекция на любовта и Любовна поезия, ценя този хумор!