Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 742
ХуЛитери: 4
Всичко: 746

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LATINKA-ZLATNA
:: tehnomobi
:: pastirka

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаГодишнината
раздел: Разкази
автор: IGeorgieva

Беше ранна лятна утрин, прохладна и свежа. Слънчевите лъчи нежно докосваха земята, а най-палавите се прокрадваха през пролуките на завесите и будеха спящите. Марин отвори очи и се усмихна. Животът бе прекрасен - до 25-ата годишнина от сватбата му оставаше само седмица.
Щяха да я отпразнуват подобаващо с много роднини и приятели в бащината му къща недалеч от София. Съпругата му Наталия сега я стягаше за тържеството и държеше да оправи всичко сама. „Не се тревожи, скъпи, знаеш, че ми иде отръки.” Марин се протегна блажено, наслаждавайки се на късмета си. „Златна жена имам! Красива, умна и работлива.” Самият той, все още дълбоко влюбен в нея, я желаеше така, както първия път, когато я срещна.
Сърцето му пееше ведно с птичките навън и от устните му се отрониха няколко фалшиви тона. Можеше да се отпусне, Наталия не беше тук, за да го скастри. Протегна ръка към очилата върху новата етажерка - последното творение на Даньо, техния майстор. Беше удобна и красива, като всичко, до което се докоснеше съпругата му. А тя непрестанно доизкусуряваше дома им. И как не! Даньо имаше златни ръце - и плочки в банята ще ти налепи, и новата спалня ще ти сглоби, и пералната ще ти ремонтира. „Няма нещо, което да му се опре.” - препоръчваше семейството майстора на свои познати и той постепенно се бе сдобил със солидна клиентела. Знаеха се вече петнайсет години и като на приятели, той невинаги им вземаше пари. Свършеше някоя поправка и казваше: „Това от мен, а ракията от теб. Ама, знаеш, тая от магазина не я уважавам.” И Марин поемаше към пазара да купи домашна ракия. Малко далечко идваше, но като се върнеше, Даньо го чакаше на масата, вече сменил дочените дрехи и двамата засядаха на сладки приказки.
Марин отиде до кухнята и надникна в хладилника, където откри голяма празнина. Трябваше да я запълни и да сготви нещо вкусно за домашните си. На излизане срещна съседа Тончев, пенсионер. Последният уплътняваше времето си, като привидно ровичкаше в градинката пред блока, а в действителност бдеше зорко за пристигащите и напускащите сградата. С удоволствие заговаряше всички, умело подхвърляйки последните, често измислени лично от него клюки. Например вчера, когато се прибираше, Марин бе убеден, че Тончев и Катето от първия етаж говореха за него. Отдалече видя как се смеят на нещо, а щом го забелязаха, се умълчаха гузно. Пръв се окопити Тончев: „Ще ремонтирате ли пак нещо, че като свършите, да кажете - и Катето има неща за оправяне? Вашите ремонти край нямат, бе! С какво ги плащате?” Марин бързо ги подмина, но чу зад гърба си кикотене. Стана му неприятно, ала гледаше да не обръща внимание на заядливи старци. Сега, предпочиташе да избегне Тончев, но нямаше как.
- О, Марине, накъде толкова рано?
- На пазар – отговори лаконично Марин и понечи да отмине.
- Е, нали Наталия вчера напазарува?
- Наталия я няма. От два дни не е в София. Довечера се връща.
- Как от два дни, та аз вчера я видях на Женския пазар! Нали знаеш, че ходя там да си пазарувам по-евтинко.
- Не е била тя, нещо си се объркал.
- Тя беше, сигурен съм! Май ти си се объркал, и то как – захапа го старецът.
Марин побърза да се отдалечи, но вътрешно кипеше от възмущение. Тоя проклетник, който на два метра не вижда, видял жена му. Само измишльотини, а после ги разказва на съседите. Не може да е била тя. Има толкова работа, че сам човек трудно ще я свърши, а и какво ще прави на Женския пазар. „Защо ли му се връзвам?” – ядосваше се на себе си Марин. Жена му никога не го бе лъгала. Е, почти никога. Само веднъж, но беше за нещо глупаво. Каза му, че излиза с приятелката си Лили, но след час Лили звънна и не знаеше за срещата. Когато Наталия се върна, той – ей тъй, между другото, й спомена кой я е търсил. Стана й неудобно, но му призна:
- Виж, мило, бях на пазар, търсих си нещо по-така, а знам, че не обичаш да харча излишно.
Вече в магазина, Марин избра да купи кайма и да приготви кюфтета – любимото ястие на всички у дома. Докато чакаше на касата, му хрумна да остави каймата да отлежава, а той да отскочи до къщата. Ей го къде е. Ще помогне на жена си да свършат по-бързо и ще я прибере с колата.
Към 11 часа Марин излезе за втори път и имаше късмет - Тончев не се виждаше никъде. Запали колата и потегли. Движението не беше натоварено. Гледката на зелената гора, плъзнала по високите склонове, обграждащи шосето, разсея обзелото го раздразнение. Ще обсъди ситуацията с жена си и заедно ще изградят стратегия срещу завистника Тончев. Беше сигурен, че тя ще измисли нещо. С всеки километър въодушевлението му растеше. Скоро навлезе по познатите улици. Видя двама съседи, на които подсвирна весело с клаксона. Ето я тяхната улица. Зави по нея и сърцето му се сви. Пред къщата им бе спряла линейка. „Нещо се е случило с жена ми!” Марин закова спирачки зад линейката и изхвръкна от колата. Прекоси тичешком двора и натисна дръжката на входната вратата. Беше отключено, но тук хората рядко се заключваха денем. Влезе в коридора и бързо се огледа. Не видя никого във всекидневната и се затича по стълбите нагоре към спалнята. Тежките му стъпки глухо отекваха в тишината. Вратата беше отворена, леглото разхвърляно, а жена му припряно обличаше роклята си.
- Какво става? Добре ли си? Каква е тази линейка? – извика Марин, обезумял от притеснение.
Тя не отговори, дори не го погледна. В този момент в стаята влезе Даньо – по хавлия. Сепна се, като видя Марин. После се отпусна тежко на близкия стол. Марин, изгубил ума и дума, гледаше ту единия, ту другия. Никой не помръдваше. Измина една напрегната минута, в която отчетливо се чуваше единствено тиктакането на часовника. Даньо пръв наруши тягостното мълчание:
- Да се облека, пък ще говорим.
Марин се обърна и пое бавно по стълбите. В главата му един по един заприиждаха спомени за онези моменти, когато Даньо и Наталия го пращаха да купува материали, ракия и какво ли още не. Разгада разменяните между тях погледи и извиненията им, в които не се бе усъмнил. „Ами ако не съм прав?” – изпита за миг колебание, но гузните им лица бяха толкова красноречиви... Махна с ръка и излезе от къщата. Не искаше да говори с тях, не искаше да слуша повече лъжи. Качи се в колата и я запали. Погледът му се замъгли. Не виждаше нищо. Не можеше да шофира. Избухна в ридания. Плачеше за себе си, за живота, който беше изгубил, или май никога не беше имал. За изчезналото щастие. Изпита нужда да поговори с някого, трябваше да изпие горчивата чаша докрай. Избърса очите си с длан и набра номера на сина си. Той вече бе мъж и щеше да разбере. Синът му не бе изненадан. Това не било новина, а връзка, за която знаел от години, но не намирал смелост да му каже. Да, Даньо бил шофьор на линейка, а в свободното си време – майстор.
Човекът, когото считаше за приятел, се оказа съвсем друга личност. Колко ли дълго си бе играл на семейство с жена му? И докога, ако не се бе намесила случайността? Вярвал бе, че тези неща се случват само на другите. Боже, каква илюзия!


Публикувано от anonimapokrifoff на 23.01.2014 @ 09:51:33 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   IGeorgieva

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 15:04:48 часа

добави твой текст
"Годишнината" | Вход | 3 коментара (6 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Годишнината
от missana на 23.01.2014 @ 11:01:06
(Профил | Изпрати бележка)
Описаната случка с Марин е всъщност една ситуационна система, случваща се в живота на повечето "щастливо" омъжени мъже. В този смисъл разказът е обобщаващ. Затова трябва де се стремим не към женската, а към божията любов. Някога Сократ е казал: "Ако съпругата е добра, прави мъжа си щастлив. Ако е лоша, прави го философ". На Марин и подобните по участ нему, е съдено да станат философи!

Поздравление за много интересния и поучителен разказ! : Мисана


Re: Годишнината
от IGeorgieva на 23.01.2014 @ 12:55:29
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за внимателния прочит и хубавия коментар. Съгласна съм с казаното, и да, историята е типична, и често живеем в заблуди, като според мен, най-честата е, "че само на другите се случва".
Поздрави!
Ирена

]


Re: Годишнината
от Rodenavlotos на 23.01.2014 @ 15:42:13
(Профил | Изпрати бележка)
Руснаците имат един израз "Нарочно не придуемаешь". Това е за да се изрази неизчерпаемостта на житейски ситуации. Фантазията на един автор е бедна да обхване всички човешки съдби, особено, когато се касае за интимните чувства, а ситуации от рода "любовен триъгълник" са най-богата и неизчерпаема тема, най- пикантни и най-вълнуващи. В тях винаги има много трагизъм. Ти, мила, си разкрила по един много талантлив и интелигентен начин, една подобна човешка драма. Трагедия щеше да е, ако завършеше с нечия смърт, както и не веднъж е ставало. Но дори и в този си вид, предизвиква дълбок размисъл, защото има много гледни точки, зависи от коя страна на триъгълника ще бъде човек в момента. Поздрави!


Re: Годишнината
от IGeorgieva на 23.01.2014 @ 21:33:39
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за вниманието и ласкавите думи. Това е единственият ми разказ на тази тема и се радвам, че ти харесва.
Много хубава вечер!
Ирена

]


Re: Годишнината
от suleimo на 24.01.2014 @ 14:53:46
(Профил | Изпрати бележка)
Ами, живота е шарен! Той можеше никога да не разбере и всички герои да си живеят щастливо. И не е задължително на нея да и е липсвало нещо, за да направи подобно нещо. А щом продължава вече няколко години, значи не е просто забежка.
Пустото его ще го подтикне към крайни мерки. На мига ще забрави какво ги е събрало и какво е била тя за него. "Какво ще кажат хората" ей това му кънти в главата. Не рови, че да не откриеш!
Нищо де, разбра го по гадния начин! Ще се съвземе, ще се огледа. Сигурно е за добро! Знае ли човек, може пък някоя нова любов да го окрили!
Хареса ми!


Re: Годишнината
от IGeorgieva на 24.01.2014 @ 18:23:07
(Профил | Изпрати бележка)
Лелее, не никакво съчувствие за моя герой! Май не съм си свършила добре работата! :)) Всъщност не взимам страна. Когато няма тръпка, винаги можеш да си намериш извинение. Той можеше изобщо да не разбере, но накрая... все се разбира. Това до което ме доведе този разказ е последната фраза - винаги си мислим, че няма да ни се случи - валидна за всичко, не само за любовта. Благодаря ти, че коментира и поразсъждавахме заедно.
Хубава вечер!
Ирена

]