Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: StudioSD
Днес: 1
Вчера: 0
Общо: 14144

Онлайн са:
Анонимни: 576
ХуЛитери: 4
Всичко: 580

Онлайн сега:
:: LioCasablanca
:: AGRESIVE
:: Oldman
:: ivliter

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаБългарските афганистанци
раздел: Разкази
автор: zebaitel

На Г-н Ганчо Каменарски, с благодарност

На близнаците Ильо и Мони им викаха афганистанците. Този прякор им го лепна малката им сестра Наса, защото не можеха да си кажат рождената дата.
Беше прочела, докато се рови да търси материали за проекта си по география, че афганистанците знаели през какъв сезон са родени, например, валял сняг, цъфтели дървета, зреели пъпеши, но помненето на дати и календарни години смятали за излишни неща. И близнаците запомняха факти, които никой друг не би си направил труда да запомни, а забравяха, например, на колко са години. Това пак Наса го установи, докато се готвеше за същия този проект. Тя четеше от компютъра, мърмореше си нещо, сейфваше, пишеше на ръка, а близнаците стояха зад нея, вторачени в екрана и гледаха картинките. На тях им беше забранено да пипат компютъра.” Хм, как ли се казваха тия ивици плат за чалмите им” – промърмори Наса.
- Льонги.
- Какво? Какво каза, Ильо?
- Льонги – дълги 4м, широки 70см, отначало войниците, плъпнали да налагат исляма по света носели погребалните си савани със себе си, щото били готови всеки момент да умрат, а после почнали да навиват този плат на главите си, да си спестят място – изрецитира Ильо.
- Щото душите им да отидат право в рая! – добави Мони.
Наса се втрещи и се ядоса. „Плъпнали”, те даже не знаят какво значи това. Как са го запомнили?!
- О, я отивайте да цепите дърва! Пречите ми тук! Не знаете, че сте на 34, а „плъпнали” ще ми помните!
Близнаците бяха свикнали да ги хокат, а думата на малката им сестра беше закон.
Близнаците обичаха да пътуват. Обикновено пътуваха пеш и обикновено ходеха на реката за риба, но това ставаше рано сутрин. Ильо се събуждаше пръв, отвиваше Мони, констатираше,”а, не си се напикал” и го сръчкваше да става. Те вече не се напикаваха, но помнеха онези дни и шамарите на майка си. На реката ходеха зиме и лете с тежките кубинки, които незнайно кой им беше подарил и които ги спасяваха от росата лете и от студа зиме. Вървяха бързичко, с едри крачки и или говореха един през друг, или мълчаха и двамата. На отиване обикновено мълчаха и се чуваше само тупкането на кубинките в меката прах, а на връщане говореха, даже се псуваха, но някак незлобливо и преди да са стигнали до тях. Ловяха на скалец, на торен червей, на бял червей, понякога и на млечна царевица. Мони беше по стръвта, той винаги имаше една тенекиена кутийка готова за другия ден. Ильо не понасяше червеи и чакаше Мони да сложи стръв на въдицата му. Много обичаха дъжда. Ильо беше чул отнякъде, че е кръстен на свети Илия /всъщност се казваха Илия и Симеон/, който отключвал дъжда и убивал с гръмотевици лошите лами и когато завалеше, той скачаше с два крака в големите локви и викаше:”Отключих дъжда, отключих дъжда!”Когато намокреше Мони и на него му омръзнеше да го слуша, той му се изрепчваше: „ Мамка ти, заключвай го вече!”
Когато Наса ги нарече афганистанци, те го запомниха и по повод и без повод го повтаряха. Повтаряха и части от информацията за проекта:
- Шишак, мадараил, гулебибан, дин, динча – зли духове, седем – щастливо число.
„Шишак” им беше харесало особено, може би защото го свързваха с Шишкото, злобния им съсед, който обичаше да ги гони с мотора си, а те бягаха до припадък из прашните улици и не се сещаха да се дръпнат отвъд бордюра, където той не можеше да се качи.
- 18, 39 – нещастни, вторник – лош ден, сряда – късметски ден.
Те не знаеха кой ден е лош и кой късметски, защото не помнеха кога е вторник или кога сряда. Но не обичаха почивните дни, защото тогава реката се напълваше с хора, които Сашо Садиста примамваше с обещания за екзотични забавления в двете си вили, а тия хора говореха високо, плашеха рибата, пиеха и печаха на скари нещо, което те не бяха вкусвали, защото майка им готвеше само манджи с повечко чорба, за да може да нахрани всички, но което миришеше вкусно. И когато се напиеха, тия вресливи хора се къпеха голи и правеха на поляната разни неща, които на тях двамата майка им не даваше да правят, а и те не искаха. А веднъж видяха Сашо Садиста гол между двама други мъже да се клатят смешно. Това беше много по-различно от движенията, които майка им и баща им правеха вечер, когато си мислеха, че те двамата спят, но те не спяха и подробно разучаваха всичко, знаеха кой кога ще охне и колко време ще скърца леглото и кога ще се разскърца пак, обикновено, когато баща им беше пиян.
- В Кабул се яде само прясно месо, не замразено. Този овчи бут е зелен от мухите.
Един път Сашо ги видя, като се прибираха с няколкото рибки в торбата и ги извика на поляната до димящата скара. Те се поколебаха, не искаха да се доближават до него, но той прати двама да ги доведат и близнаците се подчиниха. Сашо взе от скарата две големи парчета месо, поръси ги с нещо, поля ги с друго и им ги даде. „Яжте”, рече, „кога сте виждали печено месо!” Ильо се дърпаше, личеше си, че го е страх, но Мони посегна, толкова вкусно миришеше и Ильо взе и той, да е с брат си. Ядяха лакомо, на големи парчета, мазнината потече по брадите им, редките им зъби не можеха да сдъвчат както трябва месото, подправките подпалиха несвикналите им стомаси и те ги присвиха почти едновременно. Поискаха да си тръгнат, да се скрият някъде и да ги изпразнят, но мъжете и жените ги бяха наобиколили с ухилени физиономии и не ги пуснаха, докато и двамата не се осраха и после ги гледаха как бягат и в прахта след тях се стича миризлива каша.
Беше краят на ноември, току-що беше навалял първият рехав сняг и резливият въздух се спъваше в гърлото, преди да влезе в дробовете, когато отидоха за дърва в гората една събота и не се върнаха. Следобед майка им се притесни, такова нещо не беше се случвало. Събраха се съседи, тръгнаха да ги търсят. Стана тъмно. Викаха ги, осветяваха с фенерчета гората, майка им виеше на умряло. Намериха ги чак оттатък баира, в Юрта. Ильо стъпал във вълчи капан и само дебелата кубинка беше донякъде предпазила крака му, но вероятно беше счупен и много подут. Мони беше легнал до него и го беше прегърнал, явно да го топли, а ноктите на ръцете му бяха изпочупени. Сигурно се беше опитвал да отвори капана.
Толкова бяха изплашени, че беше невъзможно да изкопчат нещо смислено от тях. Кой беше утъпкал снега около тях, колко време ги беше гледал как се мъчат, защо не им беше помогнал. Може да бяха селските идиоти, но близнаците изпитваха безпределен страх само от вида на този човек, от спомена за случката край реката и от един факт, които безразборно действащите им мозъци бяха съхранили, че този човек е адвокат и той коли и беси наоколо. Те нямаше откъде да знаят, че той беше накарал да заложят капана точно на пътеката, откъдето редовно минаваха близнаците и беше надъхал един от приятелите си, оператор в кабеларка, да дойде да снима. Той не забравяше и не прощаваше. Макар и пиян, беше зърнал близнаците в разгара на оная оргия.
Беше невъзможно да качат само единия в линейката. Успяха само да накарат Мони да седне отстрани, защото носилката беше тясна за двама, Наса се качи при тях и тръгнаха. Трябваше да им обясни някак, че може би ще се наложи да оперират крака на Ильо, че може би няма да може да стъпва повече на него...
Те не я слушаха. Бяха си тримата, болката се делеше на три, какво повече.
- Разкажи за Афганистан!
- Как ще станеш стюердеса!
- Стюардеса. Ще летя по линията София – Кабул и вие двамата ще сте ми ВИП гости и ...
- И когато стигнем планината Хиндукуш...
- Ще видим, че хоризонтът е зелен, макар да няма дървета, заради сухия въздух...и - тя преглътна – вие ще сте първите български афганистанци, които ще отидат за риба на Аму Даря...


Публикувано от Administrator на 20.07.2013 @ 17:05:53 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   zebaitel

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 9


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

23.04.2024 год. / 23:34:58 часа

добави твой текст
"Българските афганистанци" | Вход | 13 коментара (26 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Българските афганистанци
от anonimapokrifoff на 20.07.2013 @ 22:01:13
(Профил | Изпрати бележка)
Поздравления, Зебеайтел!


Re: Българските афганистанци
от zebaitel на 21.07.2013 @ 10:48:13
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се, че прочете, Анониме!

]


Re: Българските афганистанци
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 21.07.2013 @ 16:45:57
(Профил | Изпрати бележка)
Колко злоба има по света, а колко малко му трябва на човек. Май хората останаха малко, а зверовете с човешки маски са повече...
Поздрави Живе! :)


Re: Българските афганистанци
от zebaitel на 21.07.2013 @ 22:54:32
(Профил | Изпрати бележка)
Да, Кате, малко са черни краските тук, но не съм ги подсилвала! Човещината е кът!
Радвам се, че прочете!

]


Re: Българските афганистанци
от ANG на 21.07.2013 @ 23:24:18
(Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/
хареса ми - стил, език и пр., старая се да не коментирам съдържанието, обикновно
интересно е че втори ден е в главата ми този разказ, което е показателно


Re: Българските афганистанци
от zebaitel на 22.07.2013 @ 13:03:10
(Профил | Изпрати бележка)
Какъв по хубав коментар от този, че си написал нещо, дето два дни не излиза от главата на прочелия го!
Благодаря ти, АНГ!!!

]


Re: Българските афганистанци
от Milvushina на 22.07.2013 @ 09:36:43
(Профил | Изпрати бележка)
Един малко по-различен и все пак типичен разказ, който остана между капките, но на мен не ми убягна. :)

Както знаеш, мен много ме интригува тъмната страна. Напоследък много гледам за животните по Анимъл Планет и по-специално за лъвовете. В един проект те отрасват с хората. Разбират, че са един вид спътници в живота, обаче ако ги видят да отстъпват или да се навеждат или страхуват, не могат да устоят на изкушението и нападат. В друго филмче сравняваше реакциите на животните с тези на малките деца. Най-сетне започнах да разбирам очевидното. Мозъците им не са устроени и развити като на възрастните човешки индивиди. Затова и не можем да очакваме да се държат по рационален и правилен за нас начин. Те няма да го направят.

Да се върна на връзката с разказа ти. Ние хората също сме животни. Бозайници, примати... каквито щеш, но животни. Колкото и да знаем, че не трябва, понякога не можем да устоим на изкушението, инстинктите ни на агресори са по-силни. Когато видиш слабия, безпомощния, уязвимия, е така лесно да се изгравриш с него. Доставя някаква първична наслада. Обиждаме се да ни казват животни, но докато се държим така, сме точно такива. Можеш да извадиш човека от селото, но селото от човека не можеш. Замени и с простащината ако щеш.

Ти очакваше коментар, а аз ти написах есе. :/


Re: Българските афганистанци
от zebaitel на 22.07.2013 @ 22:37:53
(Профил | Изпрати бележка)
Нали знаеш колко обичам да ти чета коментарите! А какво по-хубаво от едно есе за коментар!!!
Благодаря, Миленка!

]


Re: Българските афганистанци
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 22.07.2013 @ 13:28:24
(Профил | Изпрати бележка)
За малко да пропусна тая човещина! Благодаря за топлината и спомените от детството, които ми донесе разказа ти Зеб!


Re: Българските афганистанци
от zebaitel на 23.07.2013 @ 09:54:23
(Профил | Изпрати бележка)
Аз ти благодаря за "човещината", Лео!!!

]


Re: Българските афганистанци
от lordly (lordly@mail.bg) на 22.07.2013 @ 17:01:40
(Профил | Изпрати бележка)
И зверски, и човечен: страхотна си Зеб!


Re: Българските афганистанци
от zebaitel на 23.07.2013 @ 13:25:17
(Профил | Изпрати бележка)
Благодарна съм за този готин коментар, Лордли!

Нали видя съобщението за 26/петък/, 18.30, залата на Окръжна библиотека на "Булаир"! Наталия, Даро и Кръстьо ще дойдат да представят книгите си! Надявам се да се видим там!

]


Re: Българските афганистанци
от Omaia на 22.07.2013 @ 20:52:39
(Профил | Изпрати бележка)
Когато пишеш с любов за някого, дори това да е селският идиот - на квадрат, не може да не се получи.
Разказът ти е доказателство, че освен талантливо перо си и светъл, и обичлив човек, Зеб!


Re: Българските афганистанци
от zebaitel на 23.07.2013 @ 21:36:44
(Профил | Изпрати бележка)
Много ти благодаря за всичката топлинка, Омайниче!
Дай боже да се видим скоро пак!

]


Re: Българските афганистанци
от sradev (sradev за пощите go2.pl wp.pl) на 24.07.2013 @ 09:33:40
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
силно,
в същност в Афганистан хората са по-добри, знам не една история подобна на тази...
старият евреин каза "Тогава извикаха дявола в България"... но това е друга история

Поздрави за силата на разказа


Re: Българските афганистанци
от zebaitel на 25.07.2013 @ 12:18:55
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за хубавите думи!
А за афганистанците научих много от електронната книга на Ганчо Каменарски "Афганистански истории", за което съм му много благодарна!

]


Re: Българските афганистанци
от Filifjonkata (fyon@abv.bg) на 25.07.2013 @ 19:30:31
(Профил | Изпрати бележка) http://fyon2013.wordpress.com
Все текстове, които ти докосват сърчицето...


Re: Българските афганистанци
от zebaitel на 25.07.2013 @ 21:38:12
(Профил | Изпрати бележка)
Надявам се да го правят, Филифьонче!

]


Re: Българските афганистанци
от Angelova_Rosi на 28.07.2013 @ 21:26:56
(Профил | Изпрати бележка)
Отдавна го прочетох, но не знаех как да коментирам... тъжно и човешко, но в същото време много интересно и литературно изваяно! Поздрави, zebaitel!


Re: Българските афганистанци
от zebaitel на 30.07.2013 @ 13:23:14
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се, че прочете, Роси! Да, просто човешко...

]


Re: Българските афганистанци
от Markoni55 на 03.08.2013 @ 14:55:40
(Профил | Изпрати бележка)
Пак си била в драките и си изкопа уникална история. Ох Зеб, толкова болка има по света, а когато към нея притуряме и от злобата - не ми се диша.
Разказът ти е много силен и се чудя как ти самата издържаш в компанията на образите в главата си. Все едни странни, обични и беззащитни. Поздрави!


Re: Българските афганистанци
от zebaitel на 03.08.2013 @ 18:50:21
(Профил | Изпрати бележка)
Ами обичам си ги, Марконче! Когато им стане тясно в главата ми ги пущам да ги обичат и другите, като теб и тогава им е добре! И на тях и на мен!
А ти си един изключително чувствителен и готин човек!!!

]


Re: Българските афганистанци
от kristi на 03.08.2013 @ 15:11:45
(Профил | Изпрати бележка)
Трябва да си изумително сетивен човек, за да си автор, който оставя драскулица не в ума, а в душата. Ти си!

Поздравления, Живе!


Re: Българските афганистанци
от zebaitel на 03.08.2013 @ 18:55:42
(Профил | Изпрати бележка)
О, Кристи, тези думи са много значеща награда! Благодаря ти, Вълшебнице!

]


Re: Българските афганистанци
от Ufff на 06.08.2013 @ 05:21:29
(Профил | Изпрати бележка)
Отличен разказ!


Re: Българските афганистанци
от zebaitel на 08.08.2013 @ 11:43:31
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за високата оценка, Уфффче! Надявам се да е така!

]