Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Anyth1978
Äíåñ: 1
Â÷åðà: 1
Îáùî: 14145

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 579
ÕóËèòåðè: 0
Âñè÷êî: 579

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàÈçãóáåíà èñòèíà 13
ðàçäåë: Ðîìàíè
àâòîð: samotnik

Äîêàòî ñëèçàõà ñ êîëàòà ïî ðàçáèòèÿ ïúò ñå ðàçìèíàõà ñ ìàëúê ÷åðâåí ôèàò, ïúïëåù áàâíî êúì âúðõà, â êîéòî ìëàäî ñåìåéñòâî ñå ñìååøå íà íåùî ñ äåöàòà ñè.
***

Äîêòîð Ãåí÷åâ äðúïíà çà âòîðè ïúò îò öèãàðàòà, êîãàòî ëèíåéêàòà ïðèñòèãíà. Âäèøà äèìà ñ íàñëàäà, âúïðåêè ëåêàòà áîëêà â ïîäóòèòå ñè óñòíè. Ñúáèòèÿòà îò ïîñëåäíèòå íÿêîëêî äíè ãî áÿõà íàêàðàëè äà óñåòè äðåáíèòå íåùà, îò êîèòî ñå ñúñòîåøå æèâîòúò ìó ïî-êîíòðàñòíî, äà ïðåíàðåäè ïðèîðèòåòèòå ñè è äà ñå íàñëàæäàâà íà ìàëêèòå ðàäîñòè â åæåäíåâèåòî, ðàäâàéêè ñå, ÷å å æèâ. Ñðàìúò è óíèæåíèåòî áÿõà çàïî÷íàëè äà îòøóìÿâàò è æèâîòúò ìó ñå âðúùàøå, ñòúïêà ïî ñòúïêà, â ñòàðîòî ñè ðóñëî. Îòêðîâåíîòî ïðèçíàíèå è ðàçêàÿíèåòî, êîåòî èçïèòâàøå, íàêàðàõà æåíà ìó äà ïðîÿâè èçíåíàäâàùî ñú÷óâñòâèå è ñúïðè÷àñòíîñò, êàòî äâàìàòà íåî÷àêâàíî îòêðèõà, ÷å íÿêúäå ïî ïúòÿ ñà çàãóáèëè ñïîñîáíîñòòà äà èçðàçÿâàò ëþáîâòà ñè, áåç äà ñà ÿ çàãóáèëè íàèñòèíà.
Äðúïíà îùå âåäíúæ, êàòî ãëåäàøå êàê ôåëäøåðèòå ñâàëÿò íîñèëêàòà îò êîëàòà, äîêàòî ñåñòðèòå ñå ñóåòÿõà íàîêîëî.
- Äîêòîðå – ìàõíà ìó ñåñòðàòà, - öåëèÿò å íà÷óïåí, ïàäíàë â íÿêàêâà ïðîïàñò.
Äîêòîðúò ñå ïðèáëèæè, õâúðëè åäèí ïîãëåä íà ïîñòðàäàëèÿ è ñå âöåïåíè. Öèãàðàòà ïàäíà îò ïðúñòèòå ìó.
Ïîçíà ãî âåäíàãà, âúïðåêè êðúâòà ïî ëèöåòî. Ïðåñíèòå ñïîìåíè ñå çàâúðíàõà è ãî áëúñíàõà â ãúðäèòå, êàðàéêè ñúðöåòî ìó äà ñïðå çà ìèã. Êîðåìúò ìó ñå ñâè è ñå çàäúõà. Èçïèòâàøå ïàíè÷åñêè ñòðàõ, íåîñíîâàòåëåí, íî ñèëåí è çàâëàäÿâàù. Ðúöåòå ìó ñå ðàçòðåïåðèõà, äîêàòî ãëåäàøå îêúðâàâåíîòî òÿëî íà Êèðåòî, îòïóñíàòî íà íîñèëêàòà, íàêà÷åíî ñúñ ñèñòåìè. Óìúò ìó íåñúçíàòåëíî ðåãèñòðèðàøå èíôîðìàöèÿòà, êîÿòî ôåëäøåðúò ìó ïîäàâàøå çà ñúñòîÿíèåòî íà ïàöèåíòà è èçâúðøåíèòå ìàíèïóëàöèè.
Äîêòîðúò ãëåäàøå ïîëóìúðòâîòî òÿëî íà Êèðåòî, óñåùàéêè îòíîâî âñåêè óäàð, êîéòî òîçè ÷îâåê ìó áåøå íàíåñúë â êúùàòà íà Ñëàâåÿ.  óøèòå ìó êúíòåøå ïðåçðèòåëíèÿò ñìÿõ íà äâàìàòà áèÿ÷è, êîèòî ñå ïîäèãðàâàõà íà ìúêèòå ìó.  ãúðäèòå íà äîêòîð Ãåí÷åâ ñå íàäèãíà ÿðîñò, êîÿòî áåøå íà ïúò äà èçìåñòè âñÿêà ÷àñòèöà ÷îâåùèíà.
Îòäàëå÷è ñå îò ëèíåéêàòà, îáëàêúòè ñå íà ïàðàïåòà è ñ òðåïåðåùè ðúöå çàïàëè íîâà öèãàðà. Íÿìàøå çàêúäå äà áúðçà. Äèìúò ìó ñå ñòîðè îùå ïî-ïðèÿòåí.

***

Âðåìåòî ñå òî÷åøå áàâíî, êàòî ïðèÿòíèÿò õëàä íà òúìíàòà ïåùåðà áå íà ïúò äà ñå ïðåâúðíå â íåïðèÿòåí ñòóä. Áîðÿíà áå ñïðÿëà äà ïëà÷å è ñå áå ñâèëà íåïîäâèæíî äî íåãî.
Êîãàòî ñå ñúâçå, ïúðâîíà÷àëíî Ïåòúð íå óñïÿ äà ðàçáåðå êúäå ñå íàìèðà. Îñúçíà, ÷å Áîðÿíà ãî ðàçòúðñâà çà ðàìåíåòå, ðèäàåéêè íàä íåãî. Åäâà, êîãàòî ÷ó ãëàñà ìó è ðàçáðà, ÷å å æèâ Áîðÿíà ñå óñïîêîè äîòîëêîâà, ÷å äà ìó îáÿñíè êàêâî ñå áå ñëó÷èëî. Òÿëîòî ìó ãî áîëåøå îò ðèòíèöèòå è âñå îùå áåøå çàìàÿí, íî íå ìó îòíå ìíîãî çà äà îñúçíàå áåçèçõîäèöàòà, â êîÿòî ñå íàìèðàõà. Îòòîãàâà ìèíàõà ÷àñîâå, â êîèòî äâàìàòà ñåäÿõà ìúë÷àëèâî íà ñòóäåíèÿ ïîä, ïîãúëíàòè îò ñîáñòâåíèòå ñè ìèñëè.
Ïåòúð ðàçñúæäàâàøå êàê ñòàíà òàêà, ÷å ÿ äîêàðà äîòóê. Ñúæàëÿâàøå, ÷å çàìåñè Áîðÿíà è ÷å ïðîôåñîð Íèêîëîâ ñòàíà æåðòâà íà îíåçè ãëàâîðåçè. Ñúæàëÿâàøå çà ìíîãî íåùà, íî íèùî íå ìîæåøå äà ïðîìåíè. Áÿõà òóê, îòêúñíàòè îò âúíøíèÿ ñâÿò çàä äåáåëè êàìåííè ñòåíè, êàòî íèêîé íå ïîäîçèðàøå çà òÿõíîòî ìåñòîïîëîæåíèå. Çà ìîìåíò ñå çà÷óäè äàëè îíçè ïîëèöàé íÿìà äà ãè ïîòúðñè, íî îò äðóãà ñòðàíà òîé íÿìàøå êàê äà çíàå êúäå ñå íàìèðàò. Ñëåä êàòî ðàçáðàõà, ÷å ñà áèëè ñëåäåíè ÷ðåç òåëåôîíèòå è äâàìàòà ãè áÿõà èçêëþ÷èëè îùå ïðåäè äà íàïóñíàò ãðàäà. Îíåçè íå ãè âçåõà, êîãàòî ãè ïðåòúðñèõà, íî îò òîâà íÿìàøå ãîëÿìà ïîëçà. Îïèòèòå äà ñå ñâúðæàò ñ âúíøíèÿ ñâÿò áÿõà íåóñïåøíè – ñèãíàëúò íå ìîæåøå äà ïðîíèêíå ïðåç òîíîâåòå ñêàëè îêîëî òÿõ.
Áëåäàòà çåëåíèêàâà ñâåòëèíà îò åêðàíèòå èì ïîçâîëÿâàøå äà âèäÿò ëèöàòà ñè. Áîðÿíà íå èçãëåæäàøå óïëàøåíà, à ïî-ñêîðî ïðèìèðåíà. Ïåòúð èñêàøå äà è ïîìîãíå íÿêàê, íî íå âèæäàøå èçõîä. Íÿêîëêî ïúòè îïèòà äà ïîìåñòè ëîñòîâàòà ñèñòåìà è ïðîòèâîòåæåñòèòå íà ìåõàíèçìà, êîéòî äúðæåøå âðàòèòå çàòâîðåíè, íî êîëêîòî è äà íàïúâàøå íå óñïÿ äà ãè ïîìðúäíå. ßâíî çàêëþ÷âàùèÿ ìåõàíèçúì áåøå íàâúí, òàì êúäåòî áå íóæíà ïëî÷àòà ñ áàðåëåôà íà Õåðîñ.
Êàêâà èðîíèÿ, ïîìèñëè ñè, êîííèêúò ãè äîâåäå íà òî÷íîòî ìÿñòî, åäèíñòâåíî çà äà ãè çàõâúðëè êúì áàâíà è ìú÷èòåëíà ñìúðò. Ãëàäóâàíåòî ùåøå äà îòíåìå äíè, àêî íå è ñåäìèöè çà äà ãè èçòîùè äîòàì, ÷å äà çàãèíàò. Àêî, ðàçáèðà ñå, æàæäàòà íå ãè óìîðåøå ïúðâà.
Òðÿáâàøå äà èìà ðåøåíèå, íå ìîæåøå äà íÿìà.

***

Äîêòîð Ãåí÷åâ ðÿçêî õâúðëè öèãàðàòà íà çåìÿòà è ÿäíî ÿ ñòúïêà ñ êðàê. Ñëåä òîâà âëåçå çàáúðçàíî â øîêîâàòà çàëà è çàïî÷íà äà äàâà ÿñíè, îòñå÷åíè êîìàíäè íà åêèïà ñè.

***

Ìèñëèòå ìó ñå ëóòàõà êúì ñúáèòèÿòà, êîèòî ñå áÿõà ðàçèãðàëè òîëêîâà áúðçî. ßäîñâàøå ñå, ÷å ïîñòúïèõà òîëêîâà íåîáìèñëåíî è ñå íàáóòàõà ñ ðúöåòå íà îíåçè òàêà ëåñíî. Íî ïúê îòêúäå áèõà ìîãëè äà ïðåäïîëîæàò, ÷å ùå ñå íàòúêíàò íà òÿõ íà òîçè âðúõ?
Âúïðåêè áåçèçõîäèöàòà, â êîÿòî ñå íàìèðàõà, Ïåòúð ñå èçóìÿâàøå îò ôàêòà, ÷å ïîä êðàêàòà íà õèëÿäèòå òóðèñòè, ïîñåùàâàùè âúðõà ñå å íàìèðàëî íåèçâåñòíî ñâåòèëèùå, óìåëî ñêðèòî îò äðåâíè ñòðîèòåëè. Íå áå ÷óâàë äà èìà îòêðèòè ïîäîáíè òàéíè õðàìîâå ïî íàøèòå çåìè. Òîâà ãî êàðàøå äà îñúçíàå âàæíîñòòà ìó íå ñàìî â àðõåîëîãè÷åñêè ïëàí, à ñúùî è çà äðåâíèòå òðàêè. Áÿõà ïîëîæèëè òâúðäå ìíîãî óñèëèÿ çà äà ñêðèÿò ñâåòèëèùåòî è êàíè÷êàòà â íåãî.
Óëîâè ñå, ÷å ìèñëèòå ìó ñå îòâëè÷àò è ñå íàñèëè äà ðàçñúæäàâà ëîãè÷íî. Íÿìàøå âðåìå çà ãóáåíå. Âúâ âîåííîòî ó÷èëèùå ãî áÿõà íàó÷èëè ïðåäè äà âçåìå äàäåíî ðåøåíèå äà ñè èçÿñíè äîêðàé îáñòàíîâêàòà è ôàêòèòå è åäâà òîãàâà äà îáìèñëÿ âàðèàíòè. Ó÷óäâàùî áå êîëêî ÷åñòî õîðàòà âçèìàõà ïîãðåøíè ðåøåíèÿ ñàìî çàùîòî íåñúçíàòåëíî ïîäêðåïÿõà åìîöèèòå ñè, âìåñòî ÷èñòèòå ôàêòè.
ßñíî áå, ÷å ñâåòèëèùåòî íå å ñêðèòî ñëó÷àéíî. Âúïðåêè òîâà èçãëåæäàøå íåëîãè÷íî äà ñå ñúçäàäå õðàì, ÷èåòî åäèíñòâåíî ïðåäíàçíà÷åíèå áè áèëî äà ñúõðàíè åäíà àìôîðêà, êàòî çàêëþ÷è õîðàòà, êîèòî ïîïàäíåõà âúòðå. Íå ðàçáèðàøå çàùî å áèë öåëèÿò òîçè òðóä, àêî ñâåòèëèùåòî íå ñå å èçïîëçâàëî. Äîñåùàøå ñå, ÷å âàæíîñòòà ìó ñå îïðåäåëÿ îò ôóíêöèèòå, íî çà ñúæàëåíèå Ïåòúð íå ãè ðàçáèðàøå íàïúëíî. Ìîæå áè, àêî èçÿñíåøå íàïúëíî ïðåäíàçíà÷åíèåòî íà ïåùåðàòà áè ìîãúë äà íàìåðè íà÷èí äà ñå èçìúêíàò. Èñêàøå äà ÷óå ìíåíèåòî íà Áîðÿíà, íî òÿ áå ïîòúíàëà â ìúë÷àíèå îò ÷àñîâå.
- Êõì... Áîðå – çàïî÷íà òîé ïëàõî.
Íèùî íå ìó ïîäñêàçà, ÷å ãî å ÷óëà.
- Áîðå? – ïîâèøè ëåêî òîí.
- Êàêâî? – ðÿçêî îòãîâîðè òÿ.
Òîíúò è ãî èçíåíàäà, íî òîé ïðîäúëæè.
- Èñêàõ äà òå ïèòàì...
- Äà ìå ïèòàø?! Ìåí äà ìå ïèòàø?! – èçáóõíà èçíåíàäâàùî òÿ.
Ïåòúð íå çíàåøå êàê äà ðåàãèðà, äîêàòî ñè ñúáèðàøå ìèñëèòå.
- Êàêâî îùå òå èíòåðåñóâà? Äàâàé, ïèòàé, íå ñå ñòåñíÿâàé, îùå íå ñìå óìðåëè - ãëàñúò è åõòåøå â çàòâîðåíîòî ïðîñòðàíñòâî. - Ïèòàé, äå, êàêâî ÷àêàø?
Ãîâîðåøå ðàçïàëåíî, êàòî ñàðêàçìúò ïðåìèíàâàøå â îòêðîâåíà íàïàäêà. Òîé ðàçáðà êàêâî ñå ñëó÷âà, íî íå çíàåøå êàê äà ïðîäúëæè, íå è áåç äà ÿ çàñåãíå. Òÿ ãî îáâèíÿâàøå çà ñèòóàöèÿòà, â êîÿòî ñå íàìèðàõà, ïðè òîâà íå áåç îñíîâàíèå.
- Âèæ... çíàì êàêâî ñè ìèñëèø – çàïî÷íà. – Ïðàâà ñè äà ìå îáâèíÿâàø, àç òå âúâëÿêîõ â òîâà.
Áîðÿíà çàìúë÷à, êàòî ñàìî òåæêîòî äèøàíå ïîäñêàçâàøå çà åìîöèèòå, êîèòî ñå áîðåõà â íåÿ.
- Íÿìà äà òè êàçâàì, ÷å ñúæàëÿâàì, çàùîòî çíàì êîëêî ãëóïàâî ùå òè ïðîçâó÷è, íî èñêàì äà çíàåø, ÷å ùå íàìåðÿ íà÷èí äà íè èçìúêíà îòòóê. Ñàìî òðÿáâà...
- Àéäå áå?! Ñåðèîçíî? – ïðåêúñíà ãî òÿ ñ ïðåñòîðåí èíòåðåñ. – È êàê?
- Íå çíàì îùå – ïðèçíà Ïåòúð.
- Íå çíàåø... Òè íèùî íå çíàåø, íàëè? Êîëêî óäîáíî, âñè÷êî ñå ñëó÷âà, à òè ãëåäàø ó÷óäåíî è êëåïàø ñ ìèãëè. Àéäå, êàæè ìè êàê òî÷íî ùå ñòàíå òàÿ ðàáîòà?
ßçâèòåëíèÿ è òîí ãî øèáíà â ëèöåòî è ãî ðàçäðàçíè. Èñêàøå äà è ñå ðàçâèêà, íî óñïÿ äà ñå îâëàäåå. Çíàåøå, ÷å òîâà ñàìî áè âëîøèëî íåùàòà.
- Ñ òâîÿ ïîìîù – îòãîâîðè ñïîêîéíî. – Áåç òåá íÿìà äà ìîãà.
Òÿ çàìúë÷à çà ñåêóíäà è òîé ñå âúçïîëçâà.
- Àêî ðàçáåðåì òî÷íî êàêúâ å òîçè õðàì, çàùî å ïîñòðîåí è êàêâî å ïðåäíàçíà÷åíèåòî ìó íàâÿðíî ùå ìîæåì äà èçìèñëèì íåùî.
Áîðÿíà òèõî ñå èçñìÿ.
- Äà áå, ñèãóðíî. Òè ìàé íàèñòèíà íå ðàçáèðàø – òîçè õðàì å ñúçäàäåí, çà äà çàäúðæè õîðàòà âúòðå.
- Íå ìèñëÿ òàêà – êðîòêî îòâúðíà Ïåòúð.

***

- Çàùî èìà òàêúâ ìåõàíèçúì, êîéòî äà çàêëþ÷âà ïåùåðàòà, íå å ëè íåëîãè÷íî?
Äîëîâè äâèæåíèå â òúìíîòî, êîãàòî Áîðÿíà ñå ðàçäâèæè. Ñëåä èçáóõâàíåòî è ïðåêàðàõà îùå èçâåñòíî âðåìå â òèøèíà, äîêàòî íàêðàÿ Ïåòúð óñïÿ äà ÿ çàãîâîðè. Áåøå ñå óñïîêîèëà è ñ íåîõîòà çàïî÷íà äà îòãîâàðÿ íà âúïðîñèòå ìó. Ïîñòåïåííî ñå îòïóñíà è Ïåòúð óñåòè, ÷å ïðèâëè÷à èíòåðåñà è.
- Íå çíàì, òîâà å íîâî, íèêîé íå å âèæäàë ïîäîáíî íåùî. Îñâåí ïî ôèëìèòå.
- Èìåííî, òî÷íî òîâà ñè ìèñëÿ. Çàùî ùå èì å äà ïðàâÿò òîëêîâà ñëîæíî íåùî, çà äà ïðåäïàçÿò òàçè àìôîðêà?
- Òîâà íå áåøå àìôîðà – ÷ó óìîðåíèÿ è ãëàñ â òúìíèíàòà. – Òîâà áåøå àìôîðîâà êàíè÷êà.
- Äîáðå äå, êàíè÷êà. Çàùî ùå ÿ êðèÿò è ïîñëå ùå ïðàâÿò òàêà, ÷å äà íå ìîæå äà ñå èçíåñå?
- Íå çíàì...
Óñåòè êîëêî âÿëî ìó îòãîâîðè, íî âúïðåêè òîâà ïðîäúëæè.
- Âèæ ñåãà, ïúðâî èìàìå íàäïèñ, êîéòî íè âîäè òóê, ïîñëå ïëî÷àòà íà Õåðîñ, à ñåãà íàìèðàìå è òàçè êàíè÷êà. Âñè÷êî å ïðåêàëåíî äîáðå èçìèñëåíî, çà äà å ïðîñòî ñëó÷àéíîñò.
Òÿ íå îòãîâîðè âåäíàãà, íî è íå ïîìðúäíà. Ñëåä òîâà êàçà ñ ðàâåí òîí.
- Íå å ñëó÷àéíîñò.
- Çàùî?
- Çàùîòî è äðóã ïúò ñúì âèæäàëà òàçè êàíè÷êà.
Ïåòúð èçóìåí çàâúðòÿ ãëàâà êúì çâóêà íà ãëàñà â òúìíèíàòà.
- Êàê?... Êàê òàêà ñè ÿ âèæäàëà?
Áîðÿíà âúçäúõíà.
- Íå òî÷íî òàçè, íî èíà÷å áåøå ñúùàòà, ñàìî ÷å èçðàáîòåíà îò ñðåáðî, ñ ìàëêî ïîçëàòà.
- Áîðå, íå ðàçáèðàì...
Ïåòúð óñåòè, ÷å Áîðÿíà ñå íàìåñòâà âúðõó ñòóäåíèòå êàìúíè.
- Ñèãóðíî íå ðàçáèðàø. Ïîìíèø ëè Êàáèðèòå? Îíåçè, êîèòî âïå÷àòëèõà ïðîôåñîð Íèêîëîâ?
- Äà.
- Òîâà å òåõåí õðàì. Òóê ñà ñå èçâúðøâàëè ìèñòè÷íè ðèòóàëè, íåäîñòúïíè çà ïðîñòîñìúðòíèòå.
- È?
- È íèùî. Íàìåðèõìå ñâåòèëèùåòî, êîåòî òúðñèõìå – êàçà òÿ ñ ðàâåí ãëàñ. Ðàçäðàçíåíèåòî áå îòìèíàëî è ñåãà áå íà ïúò äà ñå èçìåñòè îò àïàòèÿ. Ïåòúð íå èñêàøå òîâà äà ñå ñëó÷è, èìàøå íóæäà îò íåÿ.
- Íå ìîæå äà å íèùî – íàñòîÿ òîé. – Êàêâè, âñúùíîñò, ñà òèÿ Êàáèðè, òàêà è íå ðàçáðàõ?
- Êàáèðñêè ìèñòåðèè. Òîâà ñà ðèòóàëíè ïðàêòèêè, ñ êîèòî ñà ïî÷èòàëè òàêà íàðå÷åíèòå Ãîëåìè Áîãîâå. Èëè ïðîñòî Áîãîâå. Ãëàâíèÿ èçìåæäó òÿõ å Ãîëÿìàòà Ìàéêà.
- Òåçè áîãîâå êàòî äðåâíîãðúöêèòå ëè ñà?
- Íå, ñìÿòà ñå, ÷å ñà òåõíè ïúðâîîáðàçè. Íà Äåìåòðà è Õåðìåñ, íàïðèìåð. È Ïåðñåôîíà – îòãîâàðÿøå ìîíîòîííî Áîðÿíà. - Ïî÷èòàíè ñà íà ìíîãî ìåñòà èç äðåâíèòå çåìè – Ñàìîòðàêè, Òèâà, Ëåìíîñ è äðóãè, íî äî ñåãà íÿìàøå äîêàçàòåëñòâà, ÷å ñà áèëè ïîçíàòè è ó íàñ. Ñàìî ïðåäïîëîæåíèÿ. Îñíîâíàòà ôèãóðà, Ãîëÿìàòà Ìàéêà ñå å íàðè÷àëà Àêñèåðîñ, äîêîëêîòî ïîìíÿ.
- À çàùî ñà ãè ïàçèëè â òàéíà?
- Çàðàäè çíàíèåòî íàâÿðíî – ïîêîëåáà ñå òÿ, - íå ñúì ñèãóðíà. Ìîæåø äà ñå ñåòèø, ÷å â îíåçè òúìíè âåêîâå çíàíèåòî å ðàçëè÷àâàëî æðåöèòå îò ïðîñòîñìúðòíèòå.
Ãëàñúò è âñå îùå çâó÷åøå âÿëî, íî Ïåòúð óñåòè, ÷å óñïÿâà äà ÿ îòêëîíè îò ìðà÷íèòå ìèñëè è ïîñòåïåííî ÿ âúâëè÷à â ðàçãîâîðà.
- Òîåñò, îùå â îíåçè âåêîâå ñà áèëè íåäîñòúïíè, îñâåí çà èçáðàíè õîðà?
- Äà.
Ïåòúð ñå çàìèñëè çà ìîìåíò è ïîçâîëè ëåêà íàäåæäà äà ñå ïðîêðàäíå â ñúçíàíèåòî ìó. Ùîì õðàìîâåòå áÿõà òîëêîâà íåäîñòúïíè, çíà÷è áÿõà ñúçäàäåíè ñàìî çà îïðåäåëåíè õîðà, êîèòî äà èçïúëíÿâàò è ïàçÿò ðèòóàëèòå ñè â òàéíà. Òîâà îçíà÷àâàøå, ÷å å âúçìîæíî äà èìà è äðóã íà÷èí äà ñå îòâîðè õðàìúò – îòâúòðå, íàïðèìåð, àêî ñå å íàëàãàëî äà ñå çàêëþ÷âàò, çà äà èçâúðøâàò îáðåäèòå ñè. Ïúê è êàíè÷êàòà íàâÿðíî èìàøå íÿêàêâà ôóíêöèÿ, íå ìîæåøå äà å ïðåäíàçíà÷åíà ïðîñòî çà äà ñëóæè çà ïðèìàìêà. À òîâà áè îçíà÷àâàëî, ÷å âñåêè ïúò, êîãàòî å áèëà èçïîëçâàíà, àäåïòèòå ñà îñòàâàëè â çàëîñòåíèÿ õðàì.
- À îíàçè äðóãàòà êàíè÷êà, òÿ êàêâî îáùî èìà?
- Òÿ ñâúðçâà âñè÷êî ñ Êàáèðèòå, îòòàì ïðåäïîëàãàìå, ÷å Êàáèðñêèòå ìèñòåðèè ñà ñå ïðàêòèêóâàëè ïî íàøèòå çåìè. Òå ñà ÷àñò îò îáðåäíèòå ñúäîâå.
- Òî÷íî òîâà ñè ìèñëåõ – êàçà. – Àêî å ÷àñò îò îáðåäíè ñúäîâå, çíà÷è ñå å èçïîëçâàëà, íÿìà ëîãèêà äà ñå àêòèâèðà ìåõàíèçúì, êîéòî äà òå çàòðèâà ñëåä òîâà.
Áîðÿíà íå îòãîâîðè íèùî, íî Ïåòúð óñåòè, ÷å å ïðèâëÿêúë âíèìàíèåòî è, çàòîâà ïðîäúëæè.
- Ìîæå áè íÿêúäå òóê èìà íåùî, êîåòî ìîæå äà îòâîðè îáðàòíî âðàòèòå.
- Åäâà ëè – îòâúðíà òÿ, - íå ìè ñå âÿðâà.
Ðàçáèðàøå îò÷àÿíèåòî è, ïîñòîÿííàòà òúìíèíà, êîÿòî ãè çàîáèêàëÿøå ïîòèñêàøå è íåãî ñàìèÿò, íî íå ìîæåøå äà ÿ îñòàâè äà ïîòúíå â ñàìîñúæàëåíèå. Ðåøè äà ñìåíè òåìàòà çà ìîìåíò.
- È çàùî èì å òîëêîâà âàæíî íà îíèÿ äà ÿ íàìåðÿò?
- Êîé çíàå, ñèãóðíî å áåçöåííà. Åäèí óäàð è íå ìèñëèø çà íèùî äî êðàÿ íà æèâîòà ñè. Ïúê äîðè è ñàìî íåÿ äà ïðîäàäàò – ñèãóðíî ñòðóâà ìèëèîíè.
- Áåçöåííà, äà, íî íå ìè ñå âÿðâà äà ñòèãíàò äî óáèéñòâà çà äà ñå ñäîáèÿò ñ íåÿ.
- Ìíîãî çíàåø òè, óáèéñòâàòà ñèãóðíî ñà èì åæåäíåâèå íà òèÿ – Ïåòúð óñåòè æëú÷ â ãëàñà è.
- Ìîæå, íî èìà è íåùî äðóãî. Îíçè, âúçðàñòíèÿ ìúæ, òîé íÿêàê íå áåøå íà ìÿñòî, à èçãëåæäà òå èçïúëíÿâàõà íåãîâèòå çàïîâåäè – âúçðàçè òîé. - Îñâåí òîâà íå çíàåøå, ÷å ïðîôåñîð Íèêîëîâ å ìúðòúâ.
- È êàêâî îò òîâà? – ïîïèòà îñòðî Áîðÿíà.
- Àìè, àêî òîé å áîñà, çàùî ùå ñå ðàçêàðâà è ùå âúðøè ìðúñíàòà ðàáîòà? Òðÿáâà íàèñòèíà äà å íåùî âàæíî çà íåãî.

***

Óìîðåíèòå ðúöå íà äîêòîð Ãåí÷åâ ïîñåãíàõà êúì êóòèÿòà ñ öèãàðè, êîãàòî ìîáèëíèÿò ìó òåëåôîí èççâúíÿ. Íå ïîãëåäíà êîé ãî òúðñè, à íàïðàâî ïðèå îáàæäàíåòî.
- Àëî?
- Àëî, òàòå?
Äîêòîðúò âúçäúõíà òèõî è êàçà:
- Çäðàâåé ñèíå, ðàäâàì ñå äà òå ÷óÿ.
- È àç, òàòå – çàáúðçàíî ãîâîðåøå ñèíúò ìó. Ãëàñúò ìó çâó÷åøå ïúëåí ñ åíåðãèÿ è åíòóñèàçúì. - Ñàìî èñêàì äà òè ñå ïîõâàëÿ – íàìåðèõ ñè ðàáîòà.
Èâàí Ãåí÷åâ ïðèòèñíà ñëóøàëêàòà ïëúòíî êúì óõîòî ñè.
- Íàèñòèíà? Òîâà å...
- Äà, äà, íàèñòèíà – ïðåêúñíà ãî Ìàðèí. – Ñóïåð å, ïîìàãàì â åäíà ðåêëàìíà àãåíöèÿ, íà ïîëîâèí äåí. Ðàáîòàòà å ñóïåð, ïàðèòå ïúê îùå ïîâå÷å. È õîðàòà ñà ìíîãî ãîòèíè, äàâàò ìè äà ïðàâÿ ñòðàøíî èíòåðåñíè íåùà.
- Ñèíå... – çàäúõà ñå äîêòîðúò, - ñòðàõîòíî å, êàçà ëè íà ìàéêà ñè?
- Íå, íå ñúì îùå, èñêàõ äà ñå ïîõâàëÿ ïúðâî íà òåá.
Èâàí ìúë÷åøå. Ñúðöåòî ìó áèåøå ñèëíî.
- Àëî, òàòå?
- Äà, äà, òóê ñúì, ïðîñòî... ïðîñòî ìíîãî ñå ðàäâàì, íå çíàì êàêâî äà òè êàæà.
- Åìè, íèùî, êàêâî. Àç, âñúùíîñò, èñêàõ äà òè êàæà, ÷å íå å íåîáõîäèìî äà ìè ïðàùàø ïàðè òîçè ìåñåö. Îò çàïëàòà ùå ìè îñòàíàò äàæå è äà òè âúðíà ìàëêî, àç çíàì, ÷å ...
- Íå, íå, â íèêàêúâ ñëó÷àé – ïðåêúñíà ãî äîêòîðúò, - òîâà ñà ñè òâîè ïàðè, òè ñè ãè õàð÷è.
- Òî÷íî òàêà, ìîè ñà – ïîòâúðäè ñèíúò ìó – è ùå ãè õàð÷à êàêòî íàìåðÿ çà äîáðå. Êàêâî ëîøî èìà äà ïðàòÿ ìàëêî íà ñåìåéñòâîòî ñè, à? Êóïåòå íåùî íà áðàò ìè, íåêà ðàçáåðå, ÷å ìè ëèïñâà. Ïúê è âèå, äå...
Äîêòîðúò óñåòè êàê íåùî òåæêî çàñòàíà íÿêúäå íàçàä â ãúðëîòî ìó è ìó ïðå÷è äà ãîâîðè.
- Àáå, òàòå, çàáðàâèõ äà òå ïèòàì – ñïàñè ëè íÿêîé äíåñ?
Èâàí ñúáðà ñèëè è îòãîâîðè:
- Äà, ñèíå, ñïàñèõ... – ïðåòåãëè äóìèòå ñè è ïðîäúëæè - Òðóäíî áåøå, ÷îâåêúò ïî÷òè ñè áåøå çàìèíàë, íî ãî ñïàñèõ...
- Åõàààà... Áàùà ìè, òè ñè ñóïåð, çíàåø ëè êîëêî å ãîòèíî. Åé ñåãà îòèâàì äà ðàçïðàâÿ íà ãàäæåòî. Àéäå, ïîçäðàâè íà ìàéêà è íà âñè÷êè... ÷àî.
- ×àî... – óñïÿ äà ïðîìúëâè äîêòîðúò, ïðåäè ñèíúò ìó äà ïðåêúñíå ðàçãîâîðà.
Ðúöåòå ìó òðåïåðåõà. Íàâåë ãëàâà òîé îñòàíà íåïîäâèæåí çà ìèíóòà, ïîñëå ñåäíà íà ñòúïàëàòà, õâàíà ëèöåòî ñè â ðúöå è òèõî ñå ðàçïëàêà.


Ïóáëèêóâàíî îò hixxtam íà 08.03.2013 @ 18:27:23 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðîìàíè

» Ìàòåðèàëè îò
   samotnik

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 2


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

24.04.2024 ãîä. / 04:59:43 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"Èçãóáåíà èñòèíà 13" | Âõîä | 2 êîìåíòàðà (6 ìíåíèÿ) | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Èçãóáåíà èñòèíà 13
îò secret_rose íà 11.03.2013 @ 21:37:45
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Åäâà äíåñ óñïÿõ äà ñåäíà òóê è äà èç÷åòà. Î÷àêâàì ïðîäúëæåíèåòî, êíèãàòà òè å ìíîãî èíòåðåñíà.


Re: Èçãóáåíà èñòèíà 13
îò zebaitel íà 12.03.2013 @ 17:21:41
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ñ òàêîâà íåòúðïåíèå ÷àêàì âñÿêà ñëåäâàùà ÷àñò, ÷å ÷àê ìè èäå äà òðúãíà äà ÿ òúðñÿ òàçè ìåñòíîñò, íî íÿìà êîé äà ìè "óéäèñà" íà àêúëà! Ïðèâåò, Ñàìîòíèê!