Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Anyth1978
Днес: 1
Вчера: 1
Общо: 14145

Онлайн са:
Анонимни: 495
ХуЛитери: 2
Всичко: 497

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЖени от миналото
раздел: Разкази
автор: boliarkabg

Приемах всичко за даденост.
Бях малка и не разсъждавах, само приемах света с широко отворени очи.

Възрастните жени, които познавах от близо бяха селски жени, но достолепни. По-късно осъзнах много неща.
Всички те, които ме впечатляваха бяха двете ми баби, техните сестри и братовчедки. Майки на снахите им и сестри на тези майки.
Баба Кина, баба Елена, баба Дона, баба Пена, баба Нейка, баба Велика, баба Станка, баба Ана…
Обичах да ходя у тях на гости заедно с някоя от моите баби. Къщите им бяха красиви, подредени. Винаги ни посрещаха в прохладна стая на втория етаж от къщата. Стаята биваше задължително с изографисани стени в златно, резедаво, екрю. Със златни и сребърни лилии по стените. В селото ни отдавна имаше електричество и от красивите тавани на тези стаи висяха още по-красиви полюлеи. Спомням си не само стъклени, а и фино изработени от някакъв плат с пискюли и рюшове. Независимо от електричеството върху бюфета задължително стоеше газена лампа. Изящна като женска фигура с причудлив абажур. Зад стъклата на бюфетите проблясваха фини ликьорени чашки със златен кант или цветя, гарафи пълни с искрящи питиета, кристални купички за сладко и сребърни лъжички. В средата на стаята имаше малка или по-голяма обла маса. Тогава се казваше обла, не кръгла и вижте само колко по-красиво звучи. Обла маса, покрита с дантелена покривка. Тази маса обикновено седеше на идеален прелестно извит крак или на четири изящни крака. Домакинята внимателно отмяташе плетената покривка, сгъваше я още по-внимателно, а на нейно място застилаше друга-красива и бяла. В краищата на новата покривка имаше бродерии. Понякога разноцветни, а понякога бели и рязани. Поставяше пред баба ми и пред себе си по една от красивите ликьорени чашки, а върху сребърен поднос една от ония пълни с искрящи течности гарафи. Пред мене обикновено поставяше малка кристална купичка с кехлибарено сладко от дюли или тъмно червено от череши и сребърна лъжичка. Наливаше вода в голяма стъклена чаша украсена с изрязани в стъклото винетки цветя. После запитваше баба ми ще пие ли кафе и сервираше каната с прясно сварено от леблебия и ръж. Кафеените чашки бяха малки, деликатни, задължително с онези красиви старовремски розови цветчета. Салфетките, които се поставяха до чашките бяха със същата бродерия като покривката.
Приказно, нали?
Това се случваше през 60-те години на миналия век.
Приемах нещата като ежедневие и нещо обичайно, защото всичките баби, които посещавах ни посрещаха така. Когато малко поотраснах и се замислях защо има други жени и къщи, където не се посреща по този начин попитах майка си. Защо?
Тогава тя ми каза: „Защото тези баби някога, като млади момичета, след войните в началото на века се наложило да бъдат слугини в София и Варна. На много от тях бащите загинали по фронтовете, други пък се завърнали болни. Нямало пари, били бедни години, а те вече били големи. Наложило се сами да спечелят пари за чеиза си. Всичко това видели и научили от семействата, при които работили. Научили се на обноски и по-красив живот. Спечелили пари и се прибрали. Добавили към чеиза си и тези фини предмети. Успели макар и в една стая да уредят и съхранят част от красотата, която видели и на която се научили.”
Минаха години, но аз не забравих красивите стаи и „гости” на моите баби. Мислех си, че когато човек има вроден усет у себе си за красивото, дори за миг да го зърне пак ще го претвори в живота си. Когато няма този усет дори сред същата тази красота да се роди и живее може никога да не я забележи.

Дължах на тези някогашни жени разказа си, защото те първи макар и на село, и преди толкова години ми показаха красотата, изяществото, обноските. Те ми показаха, че жената трябва да има усещане за красивото където и както да се наложи да живее.

Милка Маркова


Публикувано от viatarna на 26.10.2012 @ 09:17:51 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   boliarkabg

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 17:21:59 часа

добави твой текст
"Жени от миналото" | Вход | 4 коментара (8 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Жени от миналото
от Kanegan на 26.10.2012 @ 09:48:17
(Профил | Изпрати бележка)
...много силни Жени си пресъздала boliarkabg, с вроден усет към красивото,самата ти носиш нещо от тях!Поздрави!:)


Re: Жени от миналото
от starozagorez (peterpentchev@yandex.ru) на 26.10.2012 @ 11:03:28
(Профил | Изпрати бележка)
Поздравления, Милче!:)))
Всички тези домашни предмети наследих от баба си и родителите ми и сега са украшение на селския ми дом. Всяко лято идват по няколко чуждестранни семейства и им се възхищават и когато ги ползват непрекъснато ме къпят в комплименти за това, че така внимателно се отнасям към етнографското историческо минало на рода ми...
Описал съм ги в семейната сага-роман "Градина от родословни дървета", който нямам намерение да публикувам, защото го пиша само за наследниците , разпръснати по всички краища на света, за да не забравят историческите си корени...
Щастие и успехи!


Re: Жени от миналото
от agripina на 26.10.2012 @ 11:26:53
(Профил | Изпрати бележка)
Поздравления! Моята баба и сестра и също са били слугини в Пловдив у богати хора и разказваха чудни неща за посращане на гости, сервизи, обзавеждане, култура на обществото преди ималко след девети септември, а също и те бяха усвоили някои градски нрави в готвенето, сервиране на сладко и кафе в красиви и изящни малки чашки и чинийки, много ми беше приятно да ми разказват!


Re: Жени от миналото
от mamontovo_dyrvo на 07.11.2012 @ 07:19:15
(Профил | Изпрати бележка)
Страхотно! Простичко разказано! Умилих се! Много добре! Много!