Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 704
ХуЛитери: 4
Всичко: 708

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LeoBedrosian
:: Mitko19
:: AlexanderKoz

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаАмма, глава 5
раздел: Романи
автор: secret_rose

Афганистан, 1979


Салима от час седеше под навеса и чистеше бадеми. Бавно отделяше ронливите черупки от тъмните ядки и ги пускаше в найлонов плик, а бадемите събираше в купа. Мъжът и ги бе донесъл предната вечер от пазара, разменени за няколко монети, но бяха от горчивите, с остарели и сбръчкани костилки и не бяха ядливи. Ако бяха от сладките, Салима щеше да ги обели старателно, да ги счука в каменното хаванче до побеляване и когато се превърнат в гладка еднородна смес, щеше да им добави малко мед и чаша вода или зехтин, няколко зърна есмер сусам и малко тахан – смлени бели сусамови семена - който ползваше за приготвянето на Хумус*, после щеше да насипе сместа в буркани и да я прибере за закуска. Децата обичаха. А тези бяха отровни. Майка и не веднъж я бе учила да ги различава и да не ги бърка. Но макар и да бяха отровни, не бяха по-малко полезни. В природата всичко има своята роля и дава своята полза, стига да знаеш как да употребиш едно или друго, как да съхраниш и запазиш. От горчивия бадем Салима щеше да приготви чудна каша, която да ползват вместо сапун. Тази каша избелваше ръцете и лицето и премахваше всякакви петънца, лунички и алергии и беше дори по-ценна от езмето за ядене. Фарзана скоро щеше да се омъжи и пастата щеше да и е нужна. Това дете непрекъснато сваляше бурката си под палещите слънчеви лъчи и излагаше нежната си кожа на опастност от потъмняване, изгаряне и загрозяване. Женихът и бе стар, по-стар и от баща и, но какво значение имаше, щом скоро щеше да се спомине и красотата на момичето можеше да му донесе по-приятен брак, ако бъде запазена. Единствената причина да се съгласи да даде Амма на Абдулла всъщност бе напредналата му възраст – надяваше се скоро дъртият афганистанец да умре от старост и така да удължи непорочността на дъщеря и, защото едва ли щеше да и стане съпруг на неговите години. А периода за траур тук бе относително дълъг и достатъчен, малката да порасне още малко, преди да попадне в лапите на някой хищен и тираничен мъж. Ръцете и заблъскаха с каменното чукче по-бързо при тежките мисли и Салима се сепна. Мазнината от бадемовите ядки бе полепнала по стените на хаванчето и сега се налагаше да я остърже от там и да я размеси с праха. Излишен труд. Но това се случваше, когато мислите изпреварват действията. А станеше ли дума за Фарзана, Салима нямаше мира от мисли. Не можеше да се примири, че тъничките ръчици и крачета, малкото личице на детето, което още носеше ореола на бебе, щяха да бъдат изложени на нечии кокаливи и алчни пръсти, които щяха да я мачкат, стискат и поглъщат сякаш е зряла жена. Този път каменното чукче отскочи и се стовари върху пръста и, Салима извика и прехапа език, смота наранената си ръка в полата да скрие кръвта и вдигна уплашени очи към мъжа си. Той се бе изправил заплашително над нея и стискаше някаква вещ, подобна на християнски кръст но странно бодлива. Очите му хвърляха светкавици.
- Къде намери това? Фатих? Какво е това...
Още не успяла да довърши един юмрук се стовари в лицето и и болката писна из цялата и глава. Последва ритник, безброй ругатни, от които разбра едва половината и изведнъж и хрумна да види къде е дъщеря и. Запълзя по пода покрай разсипаната бадемова смес под сипещите се подковани ботуши, прокара взор между сълзите, кръвта и болката и зърна телцето на момичето до стената във вътрешната одая. Лежеше неподвижно със странно изкривена ръка. Протегна ръце и захлипа, преди да припадне.

...

Емир-Хан дочу различните стъпки и се заслони зад скалата. Това не беше Фарзана-Амма, тя стъпваше леко. Едва успял да се изправи, пред него изрева ядосан глас:
- Кой си и какво търсиш тук!
Емир-Хан заметна чалмата над лицето си и наведе глава за поздрав.
- Селям Алейкюм! Странник съм, ранен. Приседнах тук да почина и да пренощувам.
- Алейкюм Селям! Това твое ли е? – Фатих бе поомекнал сякаш, дочувайки познатият поздрав. Насреща имаше брат, не беше гяюр, щом поздравяваше така. А Свещената Книга на мюсюлманите нареждаше да бъдем гостоприемни към братята си, изпаднали в беда или на път.
Непознатият кимна. Протегна ръка към синджира, но Фатих го хвърли в пръстта и демонстративно го стъпка.
- Защо мърсиш ръцете си с гяурски боклуци, страннико! Не знаеш ли, че е Богохулство!
- Дар ми е. Всичко, получено в дар е свято.
- Тъй е. Сега кажи какво дири в дома ми твоят дар та да си разчистим сметките. – Ръката му полегна на хълбока, където явно почиваше нож или друго оръжие и Емир-Хан неволно трепна.
- Не зная, братко. – реши да излъже, за да предпази момичето. Баща и не биваше да разбира, че разговарят. – Изспуснал съм го на пътя сигурно и някой го е намерил.
За миг в очите на Фатих проблесна неверие и пръстите му стиснаха дръжката на камата под дрехата. После омекна, мислейки как дъщеря му няма да има смелост да заговори непознат заради страха си от наказание и пусна ножа. Подаде ръка на непознатия – жест, заличаващ всякаква вражда.
- От де си?
- Турция. Пътувам, търся работа.
- Последвай ме.
Тръгнаха тихомълком към селото а кръста остана заровен в пръстта до скалата. Емир-Хан не знаеше коя е къщата на Амма и тайно се надяваше баща и да го приеме в дома си като гост. Очакванията му обаче не се изпълниха. Продължиха през селото нагоре към възвишенията и стигнаха до постройка, прилична на хангар, в която прибираха говеда. Отпред до оградата имаше малък навес, скован от дъски и покрит със слама а на земята бяха намятани няколко мръсни рогозки. Фатих посочи рогозките и каза:
- Нощувай тук. Добре си дошъл. Утре ще те представя на братята си и ако склонят, ще пазиш добитъка нощем. Много крадци се навъдиха и от селата и от гората та ще си полезен.
Емир-Хан се огледа. Наоколо не се виждаха гори, но навярно не беше разбрал. Местният диалект на Дари му бе силно непознат, хващаше по някоя дума и след месеците, прекарани из тези земи бе понаучил езика колкото да се заприказва и да си каже болката но не и повече. Притеснено погледна човека и каза:
- Шукрян*.
- Хар*! Ще станеш човек тука. Кръстове разнася, Богохулник с Богохулник! Хайде лягай да спиш пък утре ще видим.
Хар силно напомняше на „хъяр” и вероятно по значение не се отдалечаваше много. Емир-Хан се засмя. На шега или не – бе попаднал на добродушен човек, колкото и да се представяше за зъл и сериозен. Хъяр бе безобидно обръщение на баща към син в случай на леко провинение и точно означаваше магаре. Махна му с ръка и дръпна една рогозка отгоре си. Нощите тук бяха хладни. Преди да заспи проводи с поглед отдалечаващия се и зашепна молитва всичко да се размине така невинно както до сега и Амма да няма неприятности заради него. Молеше се детето да е достатъчно умно да премълчи, че го познава и баща и да повярва, че е намерила кръста на пътя.

В същото време Фарзана седеше на миндера в стаята си и хлипаше, че скоро няма да може да тича навън и да посети своя непознат странник. Измъкна от торбата малката инкрустирана кама от дядо си, целуна я и се замоли като пред Аллах вълшебството и да стори така, че чужденецът да не умре от глад докато тя се излекува. Кракът я болеше, беше силно навехнат. Но дори да го беше счупил, баща и пак нямаше да научи чий е кръста и да отиде да убие собственика му. В тяхното село християните не бяха добре дошли и плащаха скъпо, ако попаднеха насам, но колкото и да се взираше, тя не видя по непознатия нито рога, нито опашка, нито нещо чак толкова страшно. Дори изглеждаше добър. Зави главичка с одеялото, целуна за последно камата в тъмното и затвори очи.

______________
*
Хумус – силно разпространено Източно ястие - паста, приготвяно от нахут и сусамов тахан.
Шукрян – благодаря (дари, тр)
Хар – магаре (дари)


Следва...


Публикувано от hixxtam на 07.09.2012 @ 18:48:24 



Сродни връзки

» Повече за
   Романи

» Материали от
   secret_rose

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 8


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Рими с ..ив
автор: LeoBedrosian
539 четения | оценка 5

показвания 29476
от 50000 заявени

[ виж текста ]

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Амма, глава 5" | Вход | 10 коментара (37 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Амма, глава 5
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 07.09.2012 @ 19:34:30
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Поздравления за майсторството ти на разказвач!


Re: Амма, глава 5
от secret_rose на 07.09.2012 @ 19:35:34
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря, Лили...

]


Re: Амма, глава 5
от anonimapokrifoff на 07.09.2012 @ 19:39:54
(Профил | Изпрати бележка)
Отлично се получава, продължавай!


Re: Амма, глава 5
от secret_rose на 07.09.2012 @ 20:04:35
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря!

]


Re: Амма, глава 5
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 07.09.2012 @ 19:47:54
(Профил | Изпрати бележка)
Осъзнаването ни като хора за някои е по-рано,за други по-късно,а за трети -никога...
Чакам продължениего:)


Re: Амма, глава 5
от secret_rose на 07.09.2012 @ 20:05:10
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Така е...
Благодаря, Кате..

]


Re: Амма, глава 5
от kasiana на 07.09.2012 @ 19:56:33
(Профил | Изпрати бележка)
Хубаво ми е на твоята страничка, Меги - и мъката осияваш със светлина!!!

Сърдечни поздрави:)))))


Re: Амма, глава 5
от secret_rose на 07.09.2012 @ 20:05:31
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря :)

]


Re: Амма, глава 5
от zebaitel на 07.09.2012 @ 20:16:37
(Профил | Изпрати бележка)
Изтръпнах докато прочета до края!!! Разказвай, Меги!


Re: Амма, глава 5
от secret_rose на 07.09.2012 @ 20:19:24
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Радвам се, че го намираш за увлекателно..
Благодаря :)

]


Re: Амма, глава 5
от zaltia на 07.09.2012 @ 21:45:42
(Профил | Изпрати бележка)
Все по- вълнуваща става приказката Меги...
Винаги е хубаво при теб...


Re: Амма, глава 5
от secret_rose на 10.09.2012 @ 12:05:26
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря...

]


Re: Амма, глава 5
от CKPOMEH на 10.09.2012 @ 18:53:41
(Профил | Изпрати бележка)
Край, зависим съм. Надявам се продължението да е скоро.

Свалям Ви шапка, secret_rose!


Re: Амма, глава 5
от secret_rose на 10.09.2012 @ 18:57:58
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
:)) Благодаря. Едва прохождам в прозата и се радвам, когато писаниците ми се харесват на някого...

]


Re: Амма, глава 5
от CKPOMEH на 10.09.2012 @ 19:07:04
(Профил | Изпрати бележка)
Дай Боже всекиму такъв прощъпулник! :) Ще бъда докрай честен - ако решите да издавате (според мен е задължително), намесата на редактор и коректор е наложителна, но така увлекателно разказвате, че засега пропуските са пренебрежими.
Още веднъж - почитания.:)

]


Re: Амма, глава 5
от secret_rose на 10.09.2012 @ 19:19:30
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
О, да, правописа ми е плачевен... признавам...
Първата ми книга е при редактор, надявам се да стигне до издаване скоро. С "Амма" опитвам да се старая повече, но ми липсват знания...
И някак, когато пиша, забравям да мисля. В резултат - твърде много грешки... Извинявам се за тях... И благодаря още веднъж.

]


Re: Амма, глава 5
от Milvushina на 10.09.2012 @ 21:55:48
(Профил | Изпрати бележка)
Чудя се, приемливо ли е за един мюсюлманин да пребива жената и децата си? Нека оставим настрана въпроса дали и как е наказуемо, но дали религията дава зелена улица?

И все пак, за тия хора явно е напълно в рамките на нормалното. Едни да го правят, други - да го приемат. Иска ми се да мисля, че не е така във всеки дом. Но и само в някои да е... тръпки да те побият.


Re: Амма, глава 5
от secret_rose на 10.09.2012 @ 22:06:57
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Случва се и в немюсюлмански семейства...
Но аз рядко свързвам подобно отношение с религия. Нямат общо. Просто... в страни с Шерият няма ислям, няма и свободни жени и мъже.
В тази книга конкретно, въпреки да изглежда така, конфликта, сюжета, приказката... не са за исляма или религиите...

]


Re: Амма, глава 5
от Milvushina на 10.09.2012 @ 22:32:54
(Профил | Изпрати бележка)
Да, съгласна съм с теб! Битовото насилие не е прерогатив на исляма. Тирани и побойници има във всички култури и от всички религии.

Чудех се доколко е допустимо от религиозна гледна точка. В България, ако съседът пребива жена си, морално го осъждаме, дори обикновено не се месим. Любопитно ми как стоят нещата в Афганистан например - понеже все пак става дума за това в този конкретен епизод.


]


Re: Амма, глава 5
от secret_rose на 11.09.2012 @ 08:50:49
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
От религиозна гледна точка... - религиите пребиха Мария в Храма, разпнаха Христос, прогониха Али от земите на Мохамед... :) преследваха дервишите... изгаряха на клади катарите и избиваха богомилите...
В Афганистан мисля е най-зле. По-тежко е и от Саудитска Арабия или където и да било. Не зная как стоят нещата там с всички, в моята история е тежко. Предпочитам да мисля, че и там както навсякъде наред с лошите има и добри хора. :) Но по принцип не се месят в делата на другите. Убийството с камъни например, моралната полиция по улиците и много други неща в страни като Афганистан са ежедневие. Исляма им забранява да убиват а те убиват, непрекъснато са го правили и го правят.
Истинските хора обаче се раждат в най-тежки времена сякаш... а във вселената съществува баланс. Понякога да си безстрастен наблюдател е най-добре.
Добро утро @--;--

]


Re: Амма, глава 5
от secret_rose на 11.09.2012 @ 09:05:08
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
И пак да кажа, че книгата ми не е за религиите, макар един персонаж да е християнин, друг - мюсюлманин, трети - различен и така :)
Религиите не ме занимават.
От друга страна винаги ми е било интересно как споменавайки някоя арабска страна хората автоматично я свързват с исляма, докато това не се случва ако се спомене западна държава. Като кажем САЩ или Германия например, първото за което се сещаме не е християнството там а заговорим ли за Изтока... Не го разбирам, има толкова по-интересни неща от религията им там :)) За тези други неща пиша. А историята на Мерием-Амма ме докосна... така и не я забравих.

]


Re: Амма, глава 5
от Milvushina на 11.09.2012 @ 10:05:19
(Профил | Изпрати бележка)
Хората питат, защото нямат първа ръка опит нито с религията, нито с културата. Понякога е трудно да се различи между двете - включително и аз задавам тези въпроси, защото се чудя къде свършват границите на исляма и къде започват традициите на една общност.

Докато в Саудитска Арабия има някакъв лъч надежда в последно време, на мен също ми изглежда, че в Афганистан ще да е най-зле. Миналата седмица четох как в Афганистан са убили 9 души (7 мъже и 2 жени), защото си направили смесено частно парти.

Колкото повече мисля откъде е тръгнала сексуалната сегрегация и до къде е стигнала, толкова по-трудно ми става да го проумея в целите му мащаби.

Разбира се, религията може да не играе основна роля в сюжета, но пък си струва да се разяснява. Засега не е редно да коментирам историята, защото предстои да се разгърне. Не съдим за розата по зелената пъпка - само очакваме! :)

]


Re: Амма, глава 5
от secret_rose на 11.09.2012 @ 10:15:32
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Така е... :)
Аз отговарям де, доколкото мога, но моето мнение е лична позиция само.
И понеже всички религии имат... по две лица - едно външно - форма, и друго - "тайно", езотерично, неуловимо, навсякъде където има религии съществуват и такива и онакива и някак не е лесно да се отсъди. Не е и нужно. Но затъвайки в тинята на човешките блата там, успях да усетя и уханието на редкия цвят, който цъфти именно в безнадеждността, в умората и скръбта. За него е и книгата ми. Когато човек благоденства, когато всичко му е наред и е щастлив от живота си тук на земята, рядко тръгва да търси. А росата на Истината покапва в отправените към нищото, пълни със силзи очи.
И все пак - просто една човешка история, в която да има от всичко по малко, бе и моят избор... А кой какво ще си намери в нея, зависи от читателя.

Аз благодаря за интереса... и доколкото мога ще разяснявам, обяснявам и отговарям на въпроси свързани с религиите или с друго...

]


Re: Амма, глава 5
от Milvushina на 11.09.2012 @ 10:38:24
(Профил | Изпрати бележка)
Знам, че отговаряш, затова и си питам(е)! :о)

Мисля си, че ако хората бяха напълно щастливи, философията нямаше да ги занимава. Търсиш отговори, когато имаш питане. Когато отговорите са ти безразлични, просто не питаш. В крайна сметка, обаче, кое е по-ценно? Щастието или отговорите?

И като казах това за сещам за Песента за оцеляването -
"За тези от нас, които не могат да си позволят мимолетни мечти за избор..."

Отговори ще търсим, ли търсим. Най-вероятно няма да ги намерим, но поне пътят не е бил пуст. :)


]


Re: Амма, глава 5
от secret_rose на 11.09.2012 @ 10:56:39
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
...случва се да имаш всичко, необходимо за пълното щастие човешко и въпреки това да ти е някак непълно...
и това се случва :)
тогава ставаме търсещи, само не знаем какво търсим :)) но насочването ни привлича нужното

кога да очаквам харемската история, нямам търпение вече :р

]


Re: Амма, глава 5
от Milvushina на 11.09.2012 @ 11:09:12
(Профил | Изпрати бележка)
Ааауу, не знам, да си призная.

Едва ли ще приключа с Паднала от небето преди Архангеловден, а после следва Мечтата на Оног, защото съм ги замислила трите като антология под шапката на "един свят не стига". Освен това имам конкретни идеи за два-три кратки научнофантастични разказа. Освен тях все си мисля, че е дошло времето да се върна и на Маделин - трудно ми е стилово да определя какво е това, но проектът престоява вече десетина години.

Пролетта, може би! И все ми се струва, че съм крайно неподготвена да пиша харемната история... ама няма да си търся извинения. :)

]


Re: Амма, глава 5
от Milvushina на 11.09.2012 @ 11:12:29
(Профил | Изпрати бележка)
Пък и с Паднала от небето нещо много се изложих - пишех Кутията два пъти по-бързо, а и тази философия започна да ме изморява по неочакван за мен начин. Трябва нещо по-ведро за разнообразие... а и малко почивка! :)

]


Re: Амма, глава 5
от secret_rose на 11.09.2012 @ 11:37:41
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Не е важно да е бързо...
Аз ще си чакам :)
И аз бях започнала няколко неща, продължението на Извезани души и още нещо друго, и изведнъж започна да се ражда Амма, съвсем непланирано и неочаквано.

]


Re: Амма, глава 5
от Milvushina на 11.09.2012 @ 11:59:22
(Профил | Изпрати бележка)
Много хубаво си решила, ако питаш мен. :о)

]


Re: Амма, глава 5
от secret_rose на 11.09.2012 @ 12:08:23
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
:)))
каквото - такова...

]


Re: Амма, глава 5
от boliarkabg на 11.09.2012 @ 12:09:32
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
Разликата: майката бита, ругана, използвана, жилава, озлобена, малката-невинна, приела засега живота такъв, какъвто е, любопитна, силна. Господ или Аллах да са с тези жени. Поздрави, Меги!


Re: Амма, глава 5
от secret_rose на 11.09.2012 @ 12:11:55
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Всеки има различни ум и сърце... Всеки живее според своите ум и сърце...
Бог да пази всички.

]


Re: Амма, глава 5
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 23.09.2012 @ 20:42:32
(Профил | Изпрати бележка)
И аз съм от ревностните ти читатели, Меги, но известно време нямах добър интернет...ще я видим къде ще блесне тази кама после...

Поздрави:)


Re: Амма, глава 5
от secret_rose на 23.09.2012 @ 22:30:28
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря, Влади :)
Кинжалчето в разказа е важно :))

]