Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: StudioSD
Днес: 1
Вчера: 0
Общо: 14144

Онлайн са:
Анонимни: 473
ХуЛитери: 5
Всичко: 478

Онлайн сега:
:: LioCasablanca
:: LeoBedrosian
:: Albatros
:: mariq-desislava
:: VladKo

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПредизвикателно писмо до моя приятел
раздел: Есета, пътеписи
автор: krasavitsa

Щеше ми се да споделя с теб, драги ми приятелю, единствено и само вълненията, тревогите и като цяло - интелектуалните радости, които изпитах вследствие на последните ми книжовни притежания. Но както тръгна... стигнах до неочаквана и за мен тема.
Преди време вниманието ми беше привлечено от малък текст, изпъстрен с изящни фрази, който рекламираше една книга горе долу така: “Дори и да не я прочетете, престижно е да я имате в библиотеката си”. Авторът на книгата е личност, която съм забелязвала досега единствено благодарение на неистовото й желание да бъде забелязана. Но точно това беше станало причина да не се интересувам от нея. И сега какво? Аз? Да не прочета книга, обявена за престижна? Предизвикателство сущо!
Ще карам направо - присъствието на автора, тази куриозна особа, в общественото пространство се оказа с две измерения.
Първото измерение, видимото, шумното и леснодостъпното, е претенциозно и скандальозно, преднамерено надменно и смело поемащо риска да си създаде куп врагове.
Второто – труднодостъпно като всякоя истинска ценност, открих из страниците на няколкото инак скромни по обем книжки, издадени от господина. Там се захласнах и се връщах нееднократно към прочетени вече страници, с учудване откривайки при всяко завръщане нови бисери на българската словесност и умозрителност в най-добрия смисъл. Подобен концентрат на мисли и усещания не съм срещала досега. Смея да предположа, че засилената склонност на господина към публични предизвикателства е насилствено предизвикана от панаирджийското ни съвремие.
Благоразумно се опазих от лесното подхлъзване към осмиване, на което би се поддал не един лекомислен или неподготвен читател. Винаги съм готова да приема, че туй, що ме затруднява, може просто да не е за всякоя уста лъжица. И добре, че подходих така... открих един нашенски Оскар Уайлд, див и дори дивен в изискаността на дълбокия си афористичен, метафоричен и нерядко символичен изказ.
Предизвикателността на текстовете му не е повърхностна, но се състоява най-вече в профундната чувствителност и разбиране на явленията, дори и когато са все още само загатнати, но още непроявени.
Вънкашността на едната от книгите му определено излъчва фриволност, която обаче извътре се не среща. Авторът си е направил с нас шегата да скрие съвсем сериозни текстове под картинно еротизирана книжна корица – така, както еротични текстове се крият под сериозна корица.
Скандальозната снимка, с която ни предизвиква, е явно възтънък намек и скрито намигнуване. Явява ни се самият автор, с чаша от цветен двуслоен шлифован кристал в ръка, забил поглед в преднамерено голяма книга и седнал до маса, отрупана не само с чинии и чаши, но и с ненужни, затова пък изящни предмети като вази и стъклени статуетки, символно упадъчни цветя и свещи, запалени на дневна светлина - а в продължението на скритата от нас част от масата предполагаме с немалка увереност наличие на гласиери, коктиери, камбанки за гасене на свещи, пръстени за салфетки и прочие подобни кокетности и пощявки.
(Преди време и мене се случи един виенски снобар да ми поднесе сутрешна закуска на свещи. Но беше затъмнил стаята с плътните завеси. Сервировката беше толкова изискана, че ми стигна само тя, за да се нахраня. Ах, ах, zarte Erinnerungen... ще си ги пазя за стари години...)
Но да продължа - в тази обстановка авторът е положил крак в странно огромен трендафор върху безпомощно проснатото на земята голо рубенсово тяло на оживял древногръцки ефеб. Дали е потъпкано за демонстрация на дезинтересираност, или застъпено, за да изчака търпеливо господарят му да приключи с благородните си книжовни занимания, преди да пристъпи към по-низменно житейски? Към такива въпроси ни тласка розовата женствена кожа на ефеба, контрастираща с добре оформените мъжки мускули, но най-паче невинният поглед, насочен към обектива, в който - можем ли да прочетем трепетно очакване на грехопадението? И наистина, какво търси на пода така потъпкано гол, само по заметната през слабините препаска, изискано зелена и в тон с мобилиите на този дом? Безсъмнено наблюдаваме тук една салонна шега, която авторът си прави с нас. И всичката грижливо обмислена и наредена сцена е оградена от останалия свят с една ширма, или ако предпочиташ френски пред немския – параван. Тази персона има вид да е изпълнила жизненото си пространство с копнеж по безвъзвратно отминалото.
(Спомних си, кой знае защо, господина Азиса, свръхизвестен не само с изтъпанчването на голия си задник в непосредствена близост до паметника на Левски в центъра на столицата, но и с това колко много си харесва долния предник, след като го подложи на хирургическо силиконово капитониране. Медиите, работещи по дефолт в интерес на обществото, се погрижиха да го направят твърде известен във всички обществени кръгове именно с това. Нека да боли!)
Сигурно не успях да разгадая напълно всичката алегорика и символика на предника на тази книжка, която се оказа, както ти казах вече, доста сериозна и дори родолюбива. Първото, с което ме пресрещна, бе омаята на архаичния български език на която, признавам, се много лесно поддадох – както сигурно вече си забелязал. Крайно естетизиран, но не по-малко хаплив от това език, с неочаквани картуши и макаронизми. Държа да ти обадя, драги ми приятелю, че след като се зачетох, изпаднах в състояние на най-горки разочарования и разубеждения наспроти предполагаемата ми образованост и не мога да изскоча из тях никакси. Разядоха ме профундни съмнения и ме обхванаха колебания касателно въобразяваната ми досега начетеност. Този автор ме накара да си водя бележки и да записвам думи, в чието значение и употребление досега не съм се достатъчно изпедепцала, та се налагаше да ги търся из речници - предизвикателства, каквито често ме не срещат и точно затова възрадваха не малко духа ми.
А от задната кора на същата книга сам авторът ме погледнува право в очи с позачервени бузи като от скорошно греховно разгорещяване и подхождащия към него виновен поглед, но с прическа на пути, от която сърцето се умилнува майчински. Поразгърден е, както винаги, когато иска да се барне. На обозе почившия (както разбрахме от жълтите медии) далматинец зад него, седнал послушно като декорация в некой стил сецесионен, успяхме да се полюбуваме, като се въоръжихме за постигнуване на целта с голема китайска лупа, купена за два лева от магазин за един лев. Много е чаровен, дано да е отишъл в кучешкия рай. А наоколо - множество предмети с многобройни гънчици, издатинки и съответните им вдлъбнатинки, които бих с удоволствие беобахтила като Sehenswuerdigkeiten, но не и чистила.
Друга една приятна констатация, която направих, след като се запознах с другата му книга бе, че господинът се е посветил на реставрация на историята на българската градска битност, чието съществуване десетилетия наред сякаш е било съзнателно заличавано и заменяно с евтини селски идиличности или трагедии. Опитите му да съживи реликтите на градското в оселяненото ни културно-историческо наследство са достойни за внимание и подкрепа. И наистина, къде е паметта ни за градска България отпреди 1944 г.? Сякаш извън селското друго население не сме имали, не е имало средна класа и интелигенция, сякаш не са съществували българските юристи – създали Търновската конституция и съградили от нищото модерната българска държавност, лекарите, инженерите и архитектите, създали сгради в големите ни градове, които карат чужденците познавачи и днес да повдигат учудено вежди, изтъкнатите учени, познати и признати не само у нас, но дори из Европа...
А всъщност, ако се повърнем още по-назад, из целия 19 век, времето на българското Възраждане, комай нямаме революционерин, хъш или комита, който да не ни е оставил снимка, на която го виждаме да се пъчи гордо, облечен по последнята европейска буржоазна мода. Поевропейчването на българина е наченало много отдавна, и то не само като следване на модата в облеклото, но и като модерно светско образование и мислене. За какви пет века робство се борят някои, моля?
Ето ти го тук Тодор Каблешков облегнат на камина, с лъснати чепици с висок ток, златен ланец на часовника и бастон. И тук пак той. Ангел Кънчев, Панайот Хитов с грижливо поддържаните изкуствено стърчащи мустаци, Левски в костюм с жилетка и модерна папионка, а широките ревери на сакото му са със светли кантове, Тодор Икономов, Любен Каравелов, Георги Бенковски.
На тази снимка ще обърна специално внимание, нейната инсценировка излъчва много недвусмислено послание.
Тук Ботев се е фотографисал с двама другари. Няма как да не забележим, че снимката е режисирана грижливо. На масата пред тях са подредени за целите на увековечаването символите на революцията – череп, кости и ятаган, в краката на Ботев демонстративно е капичнат наземи цилиндъра му, а по-нататък на преден план пренебрежително са захвърлени книги и вестници.
Впрочем, Захари Стоянов ни разказва, че Ботев наистина е захвърлил учението си в Русия в полза на пребиваване при казаците, където се обучил майсторски да язди и да върти сабята и ножа. Редът, дисциплината и постоянството не били за него. После пък се отказал от студентската скамейка в Букурещ, където на разноски на румънското правителство му било уредено да следва медицина. Поседял месец два, па рекъл, че не е за него тази работа - да виси над книгите.
Но стремежът към европейското облекло не е нещо ново за тях. Ето какво казва Захари за баща му:
“...(даскал Ботьо) ходел като същински лорд, бил човек с вкус и с маниери. Правило му било да си поръча из Русия хубава шуба със скъпи кожи. Един път го видял с нея пловдивският паша, комуто останали очите на тая дреха, казал, че и той ще да си изпише такава.”
Чак се разсмивам... “благоприличието на нетрагичното” е част от заглавието на книгата, за която ти разказвам, а сега размишлявам над неблагоприличието на трагичното и над комичното в героичното... колко често ги крием, за да успеем да сакрализираме героите си. Та тези хора са “немилите-недраги” хъшове, които не са работили нищо, не са можели себе си да изхранват - да не говорим пък за семейства, а са ни оставили снимки, които напълно го опровергават. Как са се сдобили с тези хубави и скъпи дрехи? Да не би след неочаквани “гостувания” при чорбаджии-изедници? Нали “революционният терор” е бил в името на “свалянето на робските окови” и грабежите и изнудванията са били оправдавани с това, че откраднатите пари ще отидат за “народното дело”? А те са се хранили и обличали с тези пари, при това години наред!
Ето какво е сметнал за необходимо да ни каже още Захари:
“Ние предупреждаваме нашите увлекающи се читатели да не подражават на Ботйова било в обирите, било в омразата му към всичко, щото е доволно и сито, било в бягането му от училищата...”, а по-нататък – да не го мерим с аршина, с който се мерят “обикновените” хора.
Но това се наричаше “двоен аршин” – за едни да може, а за други – не. Той въвежда и отдавна отреченото макиавелистко “целта оправдава средствата”.
В Захари Стоянов ли е зародишът на многото ни национални заблуди?
Що за патриотизъм е нашият, който се подхранва с премълчаване на факти, с пренебрегване на цивилизационни принципи, а често и с лъжи?
Нарекох писмото си “предизвикателно”, защото стигнах до предизвикателство към казионния патриотизъм, който се подхранва само с патетични речи и нехае за фактите и реалностите. Изкуственото обожествяване на националните герои и скриването на човешките им слабости и грешки не ми се вижда полезно. Не подлагам на преоценка събитията отпреди век и половина, нито делото на предците ни. Използвам ги за пример, защото смятам, че е дошло време да преоценим принципите си.
Извънредно много ша Ви замола да са не изтървате с изтъркани фрази по въпроса, приятелю... а аз ще да изляза от пасивност и ша попитам активно, но и най-пристойно – ще ли Ваша милост да ми позволи некои от Вашите светини да не са и мои светини - и пак да си остана родолюбива българка? Нека да боли!
Сякаш се прекалено разглаголих и отново ще си докарам обвинения секакви от патриоти секакви... но пък сега вече радостно знам какво ще отговоря, ако да ми са случи да ме запитат коя книга бих взела със себе си на необитаем остров – занимливите четива на Dandy нямат прочитане.
С две думи - моите почитания към господина Милчева, една колкото одиозна, толкова и забележителна фигура на българския културен небосклон.


Публикувано от Administrator на 15.03.2012 @ 22:23:22 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   krasavitsa

Рейтинг за текст

Средна оценка: 3.66
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

23.04.2024 год. / 19:43:35 часа

добави твой текст
"Предизвикателно писмо до моя приятел" | Вход | 15 коментара (71 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от secret_rose на 16.03.2012 @ 00:20:27
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Малко ~скандальозно :) и много сладко, с финен изказ и професионалистична подредба. Върна ме назад...
Господинина с изкуствения мустак ме разби. И някои идеи. И ти.
Аплодирам Ви @--;---


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от krasavitsa на 16.03.2012 @ 21:26:07
(Профил | Изпрати бележка)
Такива сме ние с него, разбивачи. :)))

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от sani-ti на 16.03.2012 @ 04:12:19
(Профил | Изпрати бележка)
Хм...
Малко съм раздвоена, но клони към одобрение!:)))))


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от krasavitsa на 16.03.2012 @ 12:54:12
(Профил | Изпрати бележка)
Миииии... така става, отначало малко боли. :)))

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от sani-ti на 16.03.2012 @ 15:40:33
(Профил | Изпрати бележка)
после ...хем сърби, хем боли...:))))))))

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от RockAround_theC_l_ock (bim_bam_bum@tintiri_mintiri_pliass) на 16.03.2012 @ 06:38:58
(Профил | Изпрати бележка)
Бих Ви отговорил, ама...

*Извънредно много ша Ви замола да са не изтървате с изтъркани фрази по въпроса, приятелю... а аз ще да изляза от пасивност и ша попитам активно, но и най-пристойно – ще ли Ваша милост да ми позволи некои от Вашите светини да не са и мои светини - и пак да си остана родолюбива българка?...*

... и затуй, бес да съ пЪна, чи съм *приятелю...* ши съ задуволъ само със:

ПОЗВОЛЯВАМ!
Нека да боли...

Sincerely yours,

/........................./


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от krasavitsa на 17.03.2012 @ 10:36:56
(Профил | Изпрати бележка)
ох... отдъхнах си и най-скоропостижно са успокоих.

Sincerely yours,

/................./

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от GINKO_PRIM на 16.03.2012 @ 07:03:54
(Профил | Изпрати бележка)
Хахаха
Уведомлявам Ви, че възтънките намеци в пИсмовното Ви изложение ми предизвикаха открито ухилване и удоволствено примигнуване с недвусмисленото си послание.
На една приятелска особа бих прибавила немедлено и искреното "Идиотка! :)))", но спрямо Вас ще се въздържа, за да не предизвикам последващо мисловно изложение по свой адрес. :)


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от krasavitsa на 16.03.2012 @ 12:37:17
(Профил | Изпрати бележка)
Ха-ха! Уведомлявам Ви, че без всякакви намеци бих се възрадвала на прибавянето ми към приятелските особи, удостоявани с искреното “идиотка!” Но и да се въздържите, и да не се, поредното ми мисловно излагане е на път към сичките ми приятелски особи.

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от abonat на 16.03.2012 @ 08:38:12
(Профил | Изпрати бележка)
:-))) готино е
(само за протокола - Erinnerungen)


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от krasavitsa на 16.03.2012 @ 10:18:33
(Профил | Изпрати бележка)
Въх! Благодаря и си посипвам главата с пепел! Ей-сегинка ще замоля админите да оправят непростимата ми грешка, за да не грози сайта, мен кучета ме яли, щом започнах да ги върша таквиз. :))))

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от abonat на 16.03.2012 @ 11:23:07
(Профил | Изпрати бележка)
е, сега вече може с чиста съвест да се каже, че произведението е съвършено :-)))

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от krasavitsa на 16.03.2012 @ 11:30:04
(Профил | Изпрати бележка)
ти пък... тежката артилерия още не е пристигнала, за да ми види сметката :))))

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от kristi на 17.03.2012 @ 15:58:44
(Профил | Изпрати бележка)
Ти хубво, че сподели с мен, ама аз сега какво? )) Реката ли да укротявам, бреговете ли да пазя?
Остави! Бла, бла е написаното горе, ама то щото диване съм.

А ти все така предизвикателна да си, щото има защо!

П!!!



Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от krasavitsa на 17.03.2012 @ 19:33:36
(Профил | Изпрати бележка)
Ми ти сега за кот решиш да се хабиш, нека е това.
Ама кат ма поощряваш, да не ми рекнеш после туй-онуй? Че като ми влезе муха в главата, после не мога да отговарям какво ще излезе. Нали видЕ и тука какво станА... :))))

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от angar на 17.03.2012 @ 21:04:19
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Ще ли, Ваша милост, Красавице, да ми позволите Вашите светини, ако имате такива, да не са и мои светини, а моите светини да си останат мои светини? Откъде “немилите-недраги” хъшове са имали пари ли? Ами ето откъде: раздавали са си бонуси, участвали са в управленски бордове, присвоявали са от еврофондовете! "Редът, дисциплината и постоянството не били за Ботев. После пък се отказал от студентската скамейка в Букурещ, където на разноски на румънското правителство му било уредено да следва медицина. Поседял месец два, па рекъл, че не е за него тази работа - да виси над книгите ..." Хехехе, ти и гения на българския народ, Христо Ботев ли ще съдиш? Как би могла ти да го проумееш, и как можем ние да проумеем, че и да съдим гения! Нали първото нещо, което той е трябвало да направи, за да се осъществи като гений, е било именно това - да напусне училището! Не е висял над книгите, и е загинал едва на 27 години, но съчиненията му заемат два големи тома. И какво ли няма в тях, какъв и поетичен, и журналистически талант, какви енциклопедични познания, каква страст, какъв патриотизъм! Хубаво си го чела твоя Денди, но преди това и нещо от Ботев да беше попрочела и позапомнила. И за дрехите му - как е нямало какво да облече, за да изнесе една сказка. А и за положението на народа ни по онова време да понаучиш от статиите му и писмата му. А пък писания и тълкувания - различни. Ведь "Два лица бывают у любого факта - для честного и подлеца!"


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от krasavitsa на 18.03.2012 @ 12:03:13
(Профил | Изпрати бележка)
Чета бе, Ангар, чета го и го препрочитам даже, но май ти не го правиш.
Ето, в този текст не виждам никаква гениалност, а наивната младежка глупост на 23 годишен човек без образование, който не е работил и ден, не е поемал отговорност за нищо и каквото и да е започнал, не го е довел до край. Пълен е с шаблони и заблуди. Да не говорим, че го е озаглавил “Символ-верую на българската комуна”, а изрежда той в какво вярвал. Самият той ли бил комуната, че нещо не разбрах? :)))

“Символ-верую на българската комуна!
Вярвам в единната обща сила на человеческий род на земното кълбо, за да твори добро.
И в единний комунистически ред на обществото, спасител на сички народи от вековни тегла и мъки чрез братски труд, свобода и равенство.
И в светия животворящ дух на разума, укрепляющ сърцата и душите на сички хора за сполуката и тържеството на комунизма чрез революция.
И в единното и неделимо отечество на сички хора и обща собственост върху сички имоти.
Изповядвам единний светъл комунизъм, поправител недъзите на обществото.
Чакам събужданието на народите и бъдащий комунистически строй на целия свят.
Галац, 20 април 1871 г.
Хр. Ботйов”

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от angar на 19.03.2012 @ 11:15:54
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Какво в този текст "не разбираш", Красавице - текстът е толкова ясен, че повече няма накъде. Не до неразбиране е въпросът, а до несподеляне и несъгласие. А с какво по-точно не си съгласна? Може би с това изречение:
"Вярвам в единната обща сила на человеческий род на земното кълбо, за да твори добро."
Или с това: "И в единното и неделимо отечество на сички хора и обща собственост върху сички имоти."
И какво лошо има в това, че "един 23 годишен младеж" го е написал - нали младостта винаги е такава, вярва в идеала, вярва доброто. Лошото е в това, че написаното е утопия, че не може да го бъде, или в това, че според тебе не трябва да го бъде?

"Нито пък слушай хората,
дето ще кажат за мене:
"Нехрани-майка излезе!"

Знаел е Ботев, че ще се намерят хора, които така ще кажат за него. И ти в цялото свое писмо, и в коментарите след него, само това казваш - "Ботев не е нищо друго, освен един нехрани-майка!"
Обидно, срамно - ако при това се и смяташ за българка!
Но, разбира се, ти имаш право да смяташ каквото си искаш. Смяташ го и си го написала.
Мое право е да коментирам написаното и да кажа, че за мене пък Ботев е велик - и като поет, и като публицист, и като революционер. Като обикновен човек пък, като чувствата, които е изпитвал и изповядвал, той ми е като брат. И затова в едно стихотворение така се и обръщам към него:
"Ботев, БРАТКО, още спорят кой те е убил..."

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от secret_rose на 19.03.2012 @ 11:36:31
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Да е велик за теб и да искаш да е велик за всички са различни неща. Никой не оспорва правото ти да го считаш за велик, опитай и ти да приемеш, че за друг не е.
Ако не можеш, това е агресия. Точно такава е агресията, пораждала робство.
:)

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от angar на 19.03.2012 @ 14:10:53
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Философите казват, че светът е единен.
Но те лъжат - такъв не е той.
Във една и съща минута,
за една и съща постъпка,
ти за някого си престъпник,
а за някого си герой!
:))))

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от krasavitsa на 19.03.2012 @ 15:55:42
(Профил | Изпрати бележка)
И за мен текстът е ясен, angar – толкова е глупав, че няма накъде. Той казва:
1. българската комуна – това съм аз. (Това не го ли беше казал некъв абсолютен монарх?) Ако не знаеш, наш Ристю е бил с много високо самочувствие. Докато е “учил” в Русия, откъдето са го изгонили (не само защото не е учил, ами се свързал с анархистите там и се нагълтал с техни идеи, та всичко му се объркало в главата), пък и като се е върнал тук, се е произнасял много надменно по адрес на Державин, Чернишевски и кого ли не, а според него Пушкин бил гола вода. Дрънканици на невеж тийнейджър, какъвто си е бил. Много е ламтял за известност и се е чудел какво да направи, за да привлече внимание. Е, на руснаците не е успял на направи впечатление, колкото и да са били доброжелателни към българите. Всъщност направил е, но лошо.
2. споделял крадливите комунистически идеали – да ограбим богатите и да си разделим имането им. Доста умни и мъдри хора са знаели какво ще стане от това - и то стана. Това ли е велико и гениално според теб? Ботев е бил това, на което народът ни вика: търчи-лъжи. Точно затова не е получил никаква подкрепа.
Та той ли ще ми е кумир?

И аз се надявам комунист да си признае грешка и да се извини за грубостта си – но вие сте прави и когато грешите, нали така беше? :)))))

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от angar на 20.03.2012 @ 09:11:55
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
“Дрънканици на невеж тийнейджър”?
Ами нека го извиним, без тинейджърския период не може да се мине. “За ден до комунист не се израства!” Когато преди около 50 години партийният секретар ме запита: “Защо ти, такъв-онакъв, не подаваш документи за партията, отговорих: “Защото не се смятам за достоен. Нали “Комунист може да стане само този, който е обогатил ума си с всички прогресивни знания на човечеството!” (Ленин).”

”Споделял крадливите комунистически идеали – да ограбим богатите и да си разделим имането им”.
Споделял ги е, и аз ги споделям. Защото прекомерното богатство на богаташите не е нищо друго, освен ограбен чужд труд. И ако по Ботево време това не е било съвсем очевидно, днес е! Особено в България след прехода! Пък и не само в България! Не може един човек да притежава богатство, по-голямо от всичко, което е цяла Полша например (тези дни имаше съобщение, че има такъв богаташ). Колко трябва да е работил, че да го спечели със собствения си труд? Днешните милионери в България, някои станали милионери за един ден или за една година, от какво станаха такива? От труда си ли? От ума си, от законите? Но защото такива закони измислиха или ни натрапиха, закони, които да допускат и поощряват безнаказания грабеж. Те като гъби, като сюнгери просмукаха в себе си, присвоиха богатствата на страната.

“Присвоеното от сюнгери различни,
може да си върнеш лесно сам:
здравата ги стискаш със ръце челични
и изцеждаш всичко до последен грам!”

Не си спомням от кого е това стихотворение, май че беше от някакъв чешки поет. Но ”челични ръце” имат само комунистическите партии.

“И аз се надявам комунист да си признае грешка и да се извини за грубостта си – но вие сте прави и когато грешите, нали така беше? :)))))”

Така е! “Ние бихме искали нашето Отечество да е винаги право. Но право или не, ние винаги ще сме с него!” И този цитат не си спомням от кого е, но той е валиден и за партиите – иначе партиите ще бъдат безсилни.

Конкретно за моя случай: аз наистина съжалявам, че те нарекох идиотка. Извинявам ти се! Не трябваше толкова спонтанно и прибързано да напиша това, което си помислих, като прочетох постинга ти. Срамувам се от себе си. Но някои грешки няма как да се поправят. “Сахатче бягане - животче връщане. И пак не можеш да се върнеш там, откъдето си тръгнал.”

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от Vesan (proarh92@abv.bg) на 18.03.2012 @ 16:08:51
(Профил | Изпрати бележка)
Интелектуална перфидност...


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от gorskapastirka на 18.03.2012 @ 17:34:07
(Профил | Изпрати бележка)

Само в едно българско кътче, само в една седмица.... от ПЕТТЕ ВЕКА

"Турските зверства в Батак

В полята на българската история отколе са хвърлени семената на страданието. Та нали човек се ражда, за да страда, както искрите - за да летят нагоре. /Йов 5:7/

Библейската история ясно показва, че подир отдалечаването от Бога следва страданието – за да не погине Божият народ в мрака на богозабвението.

Една древна пословица казва, че преди зазоряване тъмнината е най-гъста. ? наистина - годината 1876 е наглед една от най-мрачните в българската история – изпълнена с кърви, страдания и ужаси. Всред нейните страдалци за вяра и род едно съзвездие ярко сияе и до ден-дне?ен над българската земя – Батак – име свидно за всяка българска християнска ду?а.

На 5 май 1876, петък, селяните забелязали, че към Батак се придвижва войската на Ахмед ага – повече от 3000 въоръжени до зъби ба?ибозуци (запасни, нередовни войници, паравоенни формирования), събрани от 22 турски села от Родопите. Ахмед ага водел мъжете от околията на Доспат, синът му – тези от махалата Йени (Нова), а Мохамед ага - ба?ибозуци от седем турски села от района с център Ракитово. Трите колони стигнали почти едновременно до Батак, заобиколили го и открили стрелба срещу селото. Тогава жителите на Батак изпратили свой човек да срещне Ахмед ага и да преговаря, но пратеникът бил застрелян, още преди да стигне до мястото.
На другия ден те изпратили втори човек със същата мисия. Било му съобщено, че агата искал при него да се яви старей?ината на селото. Човекът оти?ъл при турчина и той му казал, че заповядва „батакчани да предадат оръжието си и доброволно да се предадат”. Старей?ината се прибрал и уведомил хората за заповедта. Част от жителите се възползвали от времето за преговори и успели да избягат от Батак.

Останалите, които не искали да повярват на Ахмед ага, отказали да се предадат. Тогава ба?ибозуците заобиколили селото, събрали целия добитък и конете и открили стрелба по хората от горната махала, като опожарявали всички къщи, хамбари, работилници. Всеки, който направел опит да избяга и да се спаси, бил застрелван като бясно куче – на място!Бата?ката голгота започва от мъчениците в Богдановата къща. Обезоръжени с измама дръзките преди батакчани се превръщат в обречени на заколение Христови агънца. Мъчителите свалят от гърбовете на мъчениците и последната риза, за да полетят ду?ите им към небето необременени от нищо земно. Един подир друг отиват те на приготвените дръвници. С мълчание. Някои сами притискат ?ии о дръвника, та ударът да отдели ду?ите им по-скоро от плътта. Някои майки турят децата си на заколение пред себе си, за да се уверят, че няма да попаднат в мюсюлмански дом и да загубят вярата и ду?ата си. ? биват посечени на късове.

Като видели това, българите от долната махала изпратили куриер до Ахмед ага, да го помолят за пощада. Турчинът заповядал да му бъдат доведени всички първенци на селото. Те били 18 ду?и, сред които и смелият Ангел Трендафилов и неговият син Петър. Ахмед ага им съобщил, че ако българите предадат веднага оръжието си, той ще се изтегли с ба?ибозуците и ще ги пощади… Повярвали на тази клетва, придружени от група заптиета, първенците на Батак се прибрали в селото. При Ахмед ага останал само синът на Ангел Трендафилов като заложник. А старей?ините събрали оръжието и с няколко каруци го докарали в стана на ба?ибозуците. Като се уверил, че всичкото оръжие и боеприпасите са при него, Ахмед ага заставил първенците да му покажат къде са скрити парите и скъпоценностите на хората, след което неколцина от тях били върнати в турския стан, завързани, зверски измъчвани с нажежено желязо и накрая жестоко умъртвени по заповед на турския пълководец.
А старей?ината Ангел Трендафилов бил убит по най-нечове?ки, варварски начин. Първо му извадили очите, после му изтръгнали зъбите, отрязали му носа и у?ите, побили го на кол и го изгорили още жив, при това пред очите на жените и децата от Батак, които принудили да присъстват като зрители на екзекуцията му, докато смелият българ

още коментари...


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от secret_rose на 18.03.2012 @ 17:42:39
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
"Бъдещите миролюбиви отношения между България и Турция, не бива да се замърсяват от такава воня."

Боже, давай да тръгваме да трепем наред всичко що е турско, и не само.

Не разбирате ли, че с такова надъхване/мислене не сте по-различни от всички, някога вдигнали нож над човешко същество?
Не знам що изобщо чета тук...

Цялата работа от Османско та до днес ми прилича на:

Аз съм българче, обичам
всичко чуждо да посичам.

_______________________________

Красавица, шапка ти свалям. Смела си. Аз съм у Турция, ама ти у Българско как не са те посекли още, не знам...


]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от krasavitsa на 18.03.2012 @ 18:00:42
(Профил | Изпрати бележка)
Боят настанааа... аа тупкат сърца нииии.... :)))))
Ботев ги бил научил "силно да любят и мразят", ама любенето никак не им се удава. Затова пък на мразенето нямат насита.
:))))))))))

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от secret_rose на 18.03.2012 @ 18:11:41
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
:)))
и после "камъните падат" и сичкото шес

____________
Малко извън темата:
Кибритлийският нрав на българина и омразата му по мое мнение са вродени и по-стари от турско. Един от любимите ми филми е "Мъжки времена". Там фесове намесени няма. Ох, не е за приказване. Света е огледало.
А ти пиши. Един да чете, заслужава си.
Аз като не смея за българите, пиша за кюрдите. :)

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от gorskapastirka на 20.03.2012 @ 03:35:55
(Профил | Изпрати бележка)
Тези кой ли ги е учил? "Светът е потресен от турски сериал, в който се разказва за зверствата на османлиите в поробена България през 16- ти век. Оргии, изнасилвания, кървави касапници и оплискани с кръв трупове шокираха и турските зрители. Още след първата излъчена серия на продукцията „Великолепният век” населението на цяла Турция се раздели на две. Първата група коментира с гордост зверствата на прадедите си, издигнали турската държава до империя, простираща се на три континента. Вторта група яростно протестира срещу представянето на предците им като кървави изроди, които са секли с ятаганите си човешки глави наред."


]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от secret_rose на 20.03.2012 @ 10:38:28
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Личи, че не си го гледала. Сериала е исторически наистина, но представя историята на Кримската Александра (Роксолана), дъщеря на свещеник, която после става законна жена на Султан Сюлейман и е преименувана на Хюррем султан. Засяга събитията с Ватикана и Унгария, Испания, но не и с България. Гледаме си го тук в Турция с удоволствие и нито един турчин не е против, а такива размирици дето ги споменаваш, в Турция не се случват заради сериали. Кървища пък изобщо няма, в интернет ги има серийките, за справка :)
Участват много иностранни артисти (самата Хюррем не е туркиня :)

http://www.youtube.com/watch?v=shhObjVyp2U

Не разбирам... как свързваш сериала с писанието на Красавица? Пък после Ангар нека ме убеждава, че имам неприемливо мнение за отношението на българите днес към Турция. :)

Бе нали ти казах да не ме занимаваш... :)

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от secret_rose на 20.03.2012 @ 10:51:38
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
А да си чувала за Мустафа Кемал Ататюрк, който възстава срещу Османската империя и освобождава народа от тях? Основава Република Турция а арабските падишахове прогонва извън пределите и?
Турция е млада република, на около 80 години. Османлиите са други...
Боже, чети световната история. И българската - също... :)
Не е на хубаво да злобееш така и да си скубеш косата заради мен или писанията на Красавица. Ще се разболееш. А произведението по-горе е написано блестящо. Ти можеш ли (с претенции за познаване добре възрожденските времена на България) да възпроизведеш изказа например? Красавица, за да го осъществи, трябва много да е чела. А с много четене се научават и истините. И на мен ми харесва. Очаквам с нетърпение и поредното и включване, понеже ще говори по книга, която имам и е интересна, много... :)

Искаш чай? Преди малко си запарих две листенца градински чай, с листенца направо от храста долу. И честита пролет :)

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от gorskapastirka на 20.03.2012 @ 13:26:00
(Профил | Изпрати бележка)
Това за което става дума са турските зверства по време на османското иго. Намирам те за плевел по отношение на тази истина, защото си цинична към нечовешките страдания на българите по това време. Както е казал един британски политик от това време, тези турци са психично болни, толкова зверства, трудно е дори да се гледа, а камо ли да го вършат то в такива мащаби.

За филмът си права, не съм го гледала, а и нямам намерение. Но гледах тези неща и считам че ние българите трябва да ги знаем. Какво говори тази баба не бива да се обръща внимание. Но тези неспиращи събития тук и там и безмълвната реакция на държавата, на нея тряба да се реагира.
Скоро България пак ще бъде под ТУРСКО РОБСТВО - Това е сестрата на Адем Кенан
http://www.clip4e.com/play_skoro_bylgariq_pak_ste_byde_pod_tursko_robstvo_tova_e_sestrata_na_adem_kenan.htm

Турско знаме се вее в Кърджали!
http://www.clip4e.com/play_tursko_zname_se_vee_v_kyrdjali.htm&rel=1
ПОРЕДНАТА НАГЛОСТ:Турски паметник пред Български театър "Димитър Димов" в Кърджали !!!
http://www.clip4e.com/play_porednata_naglost_turski_pametnik_pred_bylgarski_teatyr_dimityr_dimov_v_kyrdjali.htm&rel=1

ПОСЛАНИЕ КЪМ ВСИЧКИ БРАТЯ БЪЛГАРИ !!!
http://www.clip4e.com/play_poslanie_kym_vsitchki_bratq_bylgari.htm&rel=1

Спират воя на Джамията в Русе,след протеста на АТАКА и ВМРО !!!
http://www.clip4e.com/play_spirat_voq_na_djamiqta_v_ruse,sled_protesta_na_ataka_i_vmro.htm


Какво е ставало при Ататюрк в Македония имам малко познания. Това бе темата на една от дипломните ми работи.

Колкото за ти откъде знаеш, да не си бил там, скубане на косите, кухи, толкова са ви способностите да общувате на тази тема, това ви е и оръжието. И тази злоба идва в отговор на това което публикувах, факти. По този начин изразих мнението си, че не бива да ги забравяме. А ако вие двечките имате друго мнение пишете и кажете на народите че всички те трябва да забравят за миналото си.

За чайчето благодаря, но аз пия чай от друг храст! Честита пролет и на теб!


]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от secret_rose на 20.03.2012 @ 13:31:58
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Ох, не от чай, имаш нужда от успокоително...
Ми аз съм българка бе, жена, и турците още не са ме заклали, макар да си я защитавам Българийката пред тях когато и с каквото мога.
Бъркаш понятията, времената, всичко. Още малко и ще ме претупкаш. Ми имам си друго мнение, какво, да лягам сега на гилотината ли :)) щото ти не го приемаш.
България под турско робство повече няма да има, бъди спокойна :)))
За други робства не знам... лични, особено.
Твоите факти малко ме вълнуват, прощавай. Не си ми авторитет та да те чета. Но ме изумява хъса, с който искаш да вадиш нож на днешни хора заради неща, случили се толкова отдавна. Успех. Аз наистина отивам да пиша. Роман, за Турция.

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от gorskapastirka на 21.03.2012 @ 04:01:23
(Профил | Изпрати бележка)
Я да видим какво става тук. Е какво успокоително , нали Туркия няма да ни напада! Или и тази информация ... И каква българка си, за да те „убеждавам“? Аз като прочетох за зверствата ми се приплака. Ти пък освен да наречеш източниците „мои“ и „съмнителни, макър че и те стоят чинно в текста, реши че това не те интересува! Машала! Колко ли децибала простащина са необходими за да виниш еничарите, че били свирепи. Кои ли са пък те и кой ли ги е обучил свирепи? И къде е тази „по-голяма част“ от българите дето сами „продавали“ децата си. Ти наистина си не секретен, а явен плевел по история на България по време на турското робство. За „душевно болни“ и „психари“, хайде, не ми приписвай цитати на британски политик. Чак пък толкоз ласкаене, няма нужда.
Литература, я, но като не ми е слабост! И като никъде не прочетох за забрана, че не може само с коментарии и факти да се участвува! А твойта „литературна“ репетитивно споделена „информация“ за текущ личен статут (в стил гузен негонен бяга) е в тава силна връзка с оспорване на факти от преди сто и кусур години, просто перо шпага! Че не пишеш за България е добре. Но ми се струва, че и за Турция не бива да ти се има доверие. От гледна точка на факти, (ако не послъгваш, то при литературата май че е възможно), от това което прочетох и хората и съпругът ти са хора за уважение. Единственото плевелче си ти, макър че толкоз литературен труд си положила, та всичко като при алергията към турското робство, да е забулено в мъглата на кой чай беше. Тоз дисонанс на „творческа“ изява ме кара да си мисля, че не е невъзможно и да плагиатствуваш. Ако някой го открие, вероятно няма да е българин. Искам да кажа, ще простят!
При такава „конкуренция“ как да прописва човек. Особено на българо-турска тема. Имаме си семейна история как сме оказали сос помощ на турско семейство. Но и тя си е факт, как ли ще я превръщам в литературно произведение... От друга страна, ако бе случило с руско семейство, току виж от централата на залива ни обвинили и „вън“ от „дир“! Вярно, че което е на мода то най-често се тачи, но доста заливно си се уляла с „разрешенията“. Сопри малко. Хайде, „Зорлан“ Yours!

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от secret_rose на 20.03.2012 @ 13:53:01
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Още две думи ти пиша и те зарязвам.
Тук е литературен сайт, седни и напиши идеите си грамотно (не че аз го правя де, ама съветче) интелигентно и разбираемо, без епитети катп "плевел, душевно болни, психари" и какво още беше. Напиши ответно писмо на Красавица с изложени факти от твоя страна, не копи-пейст от интернет съмнителни източници. Обоснови се, докажи, че тя греши, покажи на хората че и те грешат ако я аплодират. На литературния фронт единственото оръжие следва да е перото. Без обиди и нападки, без да ми скачаш, или на някой друг, че си имал собствено мнение. Хайде, докажи се, убеди ме, че си права, с твои думи и нека са интересни а не грозни, и нека са твои, не копирани. Кой знае, може да те изненадам и да аплодирам и теб, а после да кажа на Красавица, че е сбъркала.
Ама до тогава си намери някой плюкалник от типа на дир.бг например и давай нататък там. Тук - с литература. Аз това правя. Дори не ми е чудно, че има хора, които ме четат, макар да разказвам за Турция.

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от gorskapastirka на 21.03.2012 @ 12:22:40
(Профил | Изпрати бележка)
Предизборни агитации вече и на турски
http://novinar.bg/news/predizborni-agitatcii-veche-i-na-turski-_Mzg3MTsxMzI=.html
Тъй, тъй, все по-заети, все по "литературни" ще ставате, родни плевели. Пък после защо имало предатели по турско. Всеки народ си ги има и без да е бил под турско. В наш случай, героите са впечатлителни. Но едно време "предателите" и училища и ... са строели, преди да предадът. А в днешно, със стотинките за яйцата, що да строят, литературен марш към турцизирането. И НЕ ВИНЕТЕ СЪБРАТА СИ, редовия българин с турско самосъзнание. Че и в неговия джоб тежат същите грамчета жълти стотинки. Литературата, литературата е "бойното" знаме да се върнем отново там. Тъй рекал един от пашите, едно време, когат му се наложило да се разкара от България. Колко ни е уникална литературата, толкоз ни е уникален и международният статут сред останалите. На следващите предизборни митинги може и да са заедно, но с преводачи.
Що ли пък "proletsearch" още я държи "приятел", като тя скорострелно и свенливо е омела чайния коментар. Гърбът иди дойди, ами "литературният", кой ще да го третира.

БОГ ДА ПАЗИ БЪЛГАРИЯ от литературата на плевелите!




]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от krasavitsa на 21.03.2012 @ 13:08:57
(Профил | Изпрати бележка)
горска пастирке, нищо от глупостите, които пишеш, няма връзка с текста ми. Върви да си лееш тревогите другаде, ако обичаш.

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от gorskapastirka на 22.03.2012 @ 08:31:23
(Профил | Изпрати бележка)
Красавице, единствената глупост е: да ви се обръща внимание. Но в името на хъшовете си заслужава.

Как го нарече «писмото» си, “предизвикателно”, защото казионния патриотизъм ... нехаел за фактите и реалностите.»

Така ли е?


За теб, “немилите-недраги” «не са работили нищо, не са можели себе си да изхранват» Вие двете какво сте работили и на чий гръб живеете? На колежката ти личните пасквили са описание за обръщане от една кълка на друга, луксозно чергарство по ханчета, с духовна безпътица неспособна да се грижи сама дори и за децата си. На колко лета? Забраната за не приемане в партията по причини отпада през 1985г. Ако е така, в днешно време тя би трябвало да е на около 45 г. Малцина хъшове са стигали до тази възраст. На тези години, тя счита «бисерите» ти « много сладко, с финен изказ и професионалистична подредба.»


Къде ти е «професионализмът»? По това време Румъния е васалство на Османската империя, на което е забранено да приема български хъшове, т.е. хора извън закона. Облеклото е бил първият белег по който е можело да бъдат разпознати. Качеството на дрехите е бил вторият уязвим белег. Един опърпан хъш е бил много по-подозрителен. Колкото до «следване на модата в облеклото» тук нямаш равна. На снимките мода не личи, по-скоро дрехи които не са виждали честа смяна. Тези безработни, вместо да изразходят пари по модата, берат души от глад, студ, без подслон (досущ като вас), купуват пушки, накрая зарязват модата, връщат се в отечеството си при потурите и на всичкото отгоре с желание да мрът. За едната от вас, на снимката мустакът е «добре поддържан», за другата е «изкуствен», който я «разбил».

Докато за теб «Ристю» е глупак с модерен костюм, а ханъмката, раздава дефинишъни за «агресия»; за Мерсия Макдърмот «ако Левски и Ботев бяха се родили в западна европейска държава, на света нямаше да има по-велик борец за свобода от Левски и по-велик поет от Ботев. Но те се родиха в малка България и затова само българите знаят за това.»

Докато ханъмката преживя поредната порция подарена вечеря, без интерес към факти, които били съмнителни; Същите факти Макгахан представя пред британският парламент, които карат и най-закостенелите привърженици на загнилата империя да изпратят сума от 50 000 паунда, значителна за времето си, в помощ на оживелите български жертви: «Факти за позорно оскърбление на жените се срещаха на всяка стъпка така много, щото не мога да ги приведа всичките. Изгарянето на домовете, убийствата и всевъзможните зверства, извършени от турците, очевидно, съвсем не са били необходими за потъпкването на въстанието, което е било твърде незначително, и селяните при първото поискване давали са оръжието си. Аз старателно изследвах тоя въпрос и не намерих никакви доказателства да са извършвали българите каквито и да е зверства. Нито една туркиня, нито едно турско дете не са били убити хладнокръвно, преднамерено; нито една туркиня не е била обезчестена, нито един турчин не е бил мъчен, нито една турска къща не е била ограбена и нито една джамия не е била осквернена. Мнозина се стараят да докажат, че Портата не само не е заповядвала да се извършат станалите ужаси в България, но даже че не е знаела за тях. Но има много причини да ни карат да предполагаме, че Абдул-Керим-паша, изпратев в Едирне за усмиряване на бунта и сетне главнокомандуващ на турската войска в Сърбия, и Митхад-паша са знаели твърде добре за българските ужаси, ако и да не са ги сами възбудили. Но, във всеки случай, лицата, които особено са се отличавали със своята жестокост и варварство, са получили награди от турското правителство, а тия, които са се стараели да дейстуват законно и им е било жално да проливат невинна кръв, едвам избягнаха наказанието.“


Колкото до демокрацията: Тя може и да е с гръцки произход; Магна Харта може и да е английска, докато говори и за човешки права, но и за уточнения за налозите на рибарите по Темза. Хан Крум на България полага в държавата си законите за човешко равенство, изпревари

още коментари...

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от krasavitsa на 22.03.2012 @ 10:43:09
(Профил | Изпрати бележка)
Не мога да не се съглася с теб, пастирке, че няма “нещо по-страшно от полуграмотният” (пълният член, който използваш тук, е неграмотност.)
А махленските простащини, с които се опитваш да обидиш една чудесна авторка в сайта заради личния й живот, са за админите. Не ме принуждавай да се обърна към тях.

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от angar на 19.03.2012 @ 14:42:32
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Сикрет, тези ти думи: "Боже, давай да тръгваме да трепем наред всичко що е турско, и не само.", и
"Аз съм българче, обичам
всичко чуждо да посичам."

са една голяма и злобна клевета към българския народ.

Че кога и от кой българин си чула ти такива думи? Аз сега за пръв път ги чувам от тебе. Ботев ли - в "символ веруюто", ги е казал, или пък Левски, който проповядва чиста и свята република с равенство на всички националности в нея? Или пък в постинга на Горска пастирка видя такова нещо - но нали и тя те запита дали е казала такова нещо, защо не й отговори? Или пък в България е имало или има плакат "Убий турчина!" или "Убий гърка!", както в Гърция се е разпространявал плакат "Убий българина!"

И напразно се възторгваш от Красавица, и й сваляш шапка и я наричаш "смела". Че в какво е проявила смелост тя с този си постинг? Какво рискува, какво я заплашва? Нищо не рискува тя, аплодисменти търсеше и, за голямо мое неодобрение, ги и получи и получава. Рискуваше Ангар и тук там някой друг да не одобрят позицията й, но какво от това? Че и накрая, за да се хареса още повече на някого, изстреля и една несвързана с темата и ненужна тирада срещу БСП или комунистите. Предизвикал съм я бил със споменаването на бонусите, как не! За тези скандали, които днес тресат държавата ни, да беше написала нещо и прокоментирала, ако искаше да бъде актуална, а не да ни връща в онези времена, които бяхме позабравили.

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от secret_rose на 20.03.2012 @ 00:24:08
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Я, Ангар, това сега го видях.
Ами... в "още коментари" към мнението на Горскапастирка имаше продължение (на мен в момента ми дава ерор) и това продължение към края си имаше и изречението, което аз цитирах и ме провокира да напиша (цитирам, ама като не помня от къде... някакъв българин го беше пускал в нета - това за "аз съм българче" и съм го запомнила.)
:)
И... ме разсмя.
Виж, напълно те разбирам, не мисли, че не те. Навремето като бях на колко... де да знам на колко бях, малка бях, и ми отказаха да ме приемат пионерче заради дядо ми или дядо му (помня ли вече... то друг роман по преживяно туй :) и понеже бях учила някакви там дивотий дето ми ги даваше дружинната в у-ще, за изпита за пионерче, и бях учила много пък онези не ме приеха в Партията заради пра... не знам си кой ми роднина... се ядосах и казах на другия ми дядо, че "вие комунистите не струвате". Ей, човека до смъртта си ми се сърди и не ми проговори. По-нататък и на други партийци го изплясках това, нали бях дете наивно, че и те така. Много ми скачаха :)))
Татко избяга... в Русия. И още е там. Не се разбра с комунистите социалистите. Мисълта ми беше, че помня реакциите им и те разбирам и не се цупя отдавна. Нехаресването ти на подобни творения и коментари за мен е разбираемо.
Само че да чета Красавица, както казах днес на една друга дама, която ми реагира, или да гледам например филмчето "Под игото" по Иван Вазов (1990 г.) както направих тази вечер... - пуснах го на полутурските ми момиченца да гледат че са и полубългарчета... :) и им преведох 1 част, утре ще е втора и до края ще го изгледаме, та... - дали ще гледам това или ще чета онова, за мен е хубаво. Не скачам на бой, не тупка сърце ми, емоциите не ме довършват. Тези четива и филми са изпит. Не, Изпит са, за някои от нас, ние си се знаем. А вие дето не ни знаете няма и да ни разберете.
Та... турския ми съпруг, когото много обичам, бащата на децата ми, наскоро ми подари възможността да живея до борова гора и да виждам вълните на залива Сароз, Егейския на две крачки от мен и ми каза - ето, тук на спокойствие да си пишеш романите.
Та... разбирам ви, защо и на мен ми реагирате :)) ама нали виждаш - това не променя нещата. Аз си извезвам душите, Красавица си пише писмата. Не знам за нея, но вярвай ми, моето не е заради аплодисменти и внимание. Но твоето е.
А онези думи съм ги слушала, слушала... от българи... "тоя турчин? как можа? за трепане си! и той само да ни падне!" че и още ги слушам...
Па от турчина такова не чух.

Моето писмо до теб не е предизвикателно, ответно е.
Лека нощ, Ангар...

И аз писма прописах както се види.

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от angar на 19.03.2012 @ 09:50:24
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Много хубав и убедителен коментар, Горска пастирке! Но и той едва ли ще разубеди Красавицата, а ако има и други като нея, които са убедени, че под сянката на падишаха българският народ не е бил раЯ, а е бил в рАя.
Случилото се в Батак показва на какви зверства са били способни турците. И за много такива зверства знаем още - и със затворилите се в манастира сопотци, и в старозагорско, и в Македония и Странджа при потушаването на Илинденското и Преображенското въстания.
А защо са се вдигали въстанията? Защото зверствата - убийства, отвличания, изнасилвания, грабежи, ангарии - са били повсеместни и ежедневие! И това го знаем не "само от Ботев", знаем го и от песните, и от спомените на преживелите го, доколкото някои от тях са и записани. Нали затова и Чавдар става хайдутин - защото "сърцето му не трае да гледа турчин как бесней над бащино му огнище".
Но клането в Батак е поучително и с още нещо - че никога не трябва да се предава оръжието. "Спасението на победения може да бъде само в едно - да не очаква никакво спасение!" Хиляди пъти завоевателите са обещавали на обсадените, че ако си предадат оръжието, ще бъдат пощадени; след което са ги изколвали като добитък.

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от secret_rose на 19.03.2012 @ 10:57:17
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Ееее, ти пък си бил там и си видял какво се е случило :))
И аз така си мислех, докато не чух и другата гледна точка. Не ставаш за съдия, Ангар.
В интерес на истината най-злобни и зверски в османслийските редове са били еничерите (по Български земи са били изпращани те, както на Крим - децата на Крим, например..), даже султаните са се стряскали от тях :)) ама от де да знаеш, патриотизма пречи да се чете и онази история (че може да изкара наяве кой знае какво...:)). Сещам се за един стар български филм още, в който еничарчето беше продадено на османлиите от баща му момче, дето накрая уби баща си и изкла селото. Пък филмите ни не са ли по спомени и книги?
Една испанска принцеса например е била завлечена в харема от корсари и продадена на султанските съветници, а някои от тези морски пирати са били българи.
Като говорим за спомени пък, има цели села насилно преселени помаци в Турция, дето казват, че никой не ги е питал къде искат да живеят и как да се казват. България ги пропъдила.

Българите явно имаме нужда от врагове. Ако ги нямаме си ги вадим от миналото или си ги измисляме. Едва ли е вина :) просто реакция на поразения, пък даже и от гръм да бил поразен.
И спри да наричаш османлиите турци, понеже не са. Араби са.

А, сега се сещам... като дойдох в Турция и аз скачах като попарена ако чуя нещо. Един ден ми затвориха устата. Даже у турско Белене няма.

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от secret_rose на 19.03.2012 @ 11:07:24
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Много по-болезнено за мен обаче е друго...
Герои като онези българи, които са убили децата си (не вдявам как убиец може да е герой, ама...) за да не изгубят вярата си е имало, да, ама повече са били продажниците. Порови из турската история. Ще откриеш напудрени български имена със златни часовници на верижки, продали не само децата си. Тях българската история нещо ги пропуска... Наскоро и аз писах за един такъв, дето има паметници по Българско а по Турско има цяла махала с негови къщи и музеи.

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от gorskapastirka на 20.03.2012 @ 03:16:29
(Профил | Изпрати бележка)
колко трогателно към истината, как разобличително към историята, какъв секретен плевел.

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от secret_rose на 20.03.2012 @ 10:10:54
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
"Секретен плевел" :)))
"да я употребим" :)))
пропусна да ни напляскаш единиците и да спиш спокойно довечера :))

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от gorskapastirka на 20.03.2012 @ 03:50:22
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря Ангар! Но губене на време е да се разубеждава. По-скоро трябва да и благодарен човек! Тя горката дори и не съзнава каква услуга прави с безродието си. Като на Шипка, редно е да я употребим!


]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от gorskapastirka на 20.03.2012 @ 03:01:33
(Профил | Изпрати бележка)
"ПРОДАВАНЕ НА БЪЛГАРИ КАТО РОБИ СЛЕД АПРИЛСКОТО ВЪСТАНИЕ

/Из дописката на френския военен кореспондент Дьо Вестин от 21 юли 1876 г., поместена във в. «Фигаро» от 24 юли 1876 г. — Вж. Н. Тодоров, стр. 357/

Положението с Християнските деца
Християнските деца се продават средно по 10 франка едното, момичета се изпращат на пазара в Цариград и това става със знанието на властта.
Жените биват отвличани като робини в Балкана, гдето ще бъдат препродадени на търговци, повикани от Мека.
Чиновниците са си разделили добитъка на ограбените области, както и затворниците, които могат да заплатят откуп.

Опити за насилствени помохамеданчвания
около въстанието
ОПИТ ЗА ПОМОХАМЕДАНЧВАНЕ НА РАЙНА КНЯГИНЯ
Из биографичните бележки за Райна княгиня. — Вж. НБКМ—БИА, II а 8537, л. 31.
В най-плачевно затворническо положение, с тифузна треска, тя била съсипана телесно, а и духом не хвърчала вече. Един ден я повикват 12-ти път вече при пашата, и то защо? Един бей, млад хубавец турчин, искал, предлагал ù с най-нежни думи да му стане жена и да се покръсти [т. е. да приеме исляма]. Ала при всичката си болест тя го изругала и презглава се изсмяла.


ОТВЛЕЧЕНИ ДЕЦА БИВАТ НАСИЛВАНИ ДА ПРИЕМАТ ИСЛЯМА
Из доклада на руския вицеконсул А. Н. Церетелев до Н. П. Игнатиев от 24 ма ù 1876 г. — Вж. Н. Тодоров, Положението, с. 297—298.
През първите дни на кланетата повече от 4000 селяни избягали в Пловдив. Там те умират от глад. Множество деца били пленени от турците и ходжите се опитват да ги направят мюсюлмани.

ЖЕСТОКОСТИ И ПОМОХАМЕДАНЧВАНИЯ В ЯМБОЛСКО
Из записката на управляващия руското консулство в Одрин А. Н. Церетелев от 25 май 1876 г. за положението в България. — Вж. Освобождение Болгарии от турецкого ига, т. I.e. 234—235.

Неотдавна с. Бояджик, около Ямбол, изпитало същата съдба. Изнасилвали жени и девойки, убивали и отвеждали в робство, убивали деца, убивали бягащите при приближаването на войската селяни, убивали и онези, които оставали, убивали и които криели, и които предавали оръжието: едните за това, че то е у тях, а у онези, които нямали — че не го предават...
Много гладни деца се скитат. Турците взеха някои от тях, за да ги обърнат в мохамеданство.

ВЪСТАНАЛИТЕ БЪЛГАРИ В ПЕРУЩИЦА ПРЕДПОЧИТАТ СМЪРТТА ПРЕД ПОМОХАМЕДАНЧВАНЕТО
В писмо до руското вицеконсулство един перущенец описва разорението на селото и жестокостите на турските пълчища. Между другото се споменава и за опита да бъде помохамеданчено част от населението. — Вж. Архив на Найден Геров, т. II, с. 235—236.
В това време Адилаа пуща едно нашенче, което уловил навън, да каже на обсадените да се предадат, и те няма да им направят нищо, само мъжете от 15 години нагоре ще изколят, а жените и децата ще потурчат. Като чуха това, жените и децата писнаха и взеха да се молят да ги убиват.
В това отчаяние Спас Гинов уби две от сестрите си, жена си, четирите си дечица, после и себе си.

ОТВЛЕЧЕНО ДЕТЕ ОТ ПЕРУЩИЦА
Къси бележки за събития по време на въстанието. Вж. Архив на БАН, ф. 1, оп. 2. № 1411, л. 1 305.
1 юни 1876 г. Тино Митов от Перущица намерил загубеното си дете Енина, момиче на 7 години, в турци от Пловдив и си го иска, а те не му го дават. Дадох му 10 гроша да го откупи.

ОТВЛИЧАНЕ НА ДЕЦА ОТ ЯМБОЛСКО
Из доклада на английския вицеконсул в Бургас Чарлс Брофи от 14 юни 1876 г. до английския посланик в Цариград. — Вж. Н. Тодоров, Положението, с. 312.
От около 2000 мъже, жени и деца [в с. Бояджик, Ямболски окр.] само около 50 избягали. Стада, чарди и цялото друго имущество на селяните било отвлечено от убийците. За да дам на Ваше Превъзходителство една представа за размера на грабежа, бих могъл да посоча, че някой си хаджи Мурад, татарин, живущ в едно село от тази каза, си докарал на връщане от Бояджик 600 овце и около 20 волове. Християнски деца били отвлечени от черкези и сега са роби в черкезките села.

ОТВЛИЧАНЕ

още коментари...

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от angar на 20.03.2012 @ 12:46:03
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Ужасно! Покъртително!
Вярно е написал Любен Каравелов, "Ти,брате мой, нямаш работа с хора, а с джелати, касапи и зверове!"
И ако Красавица и сие, след прочитането на всичко това още ще се мъчат да ни убеждават че не сме били под робство и че под робство на българите им е било хубаво, те чувства и съвест нямат!

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от gorskapastirka на 18.03.2012 @ 21:59:03
(Профил | Изпрати бележка)
Хелло двечките, казах, задушно е. И като не ви се нрави, от Ботевите костюми се щурате накъде да кривнете:

В писаното, за гаврене и убиване ни на мирен ни на освирепял турчин иде реч.

А за любовта!, споделена с две дечица и любящ съпруг, не ден, нито час съпругата не пилее времето си за друго, освен да дари любов вътре в семейството. Други пък изкарват ден и нощ пред екрана, докато пишат за любов. Колко време им остава за реалната, имат ли я изобщо, множко си личи от писаното и от екстра любимите.

Но за чистата, проста и свенлива любов на българката сред Баташките кланета, тази положена пред олтара в името на България, иде реч. И няма как да не се уважи. Имената на прадедите ни са изписани до истинският текст на "Аз съм Българче", а не до перфидното.

Под днешните костюмчетата, сърцата на едни тупкат и любят, на други са зели дали докато си лъжат!

Ето я истината:
http://www.youtube.com/watch?v=Z9Mc0VFk8so&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=sYJOaqi47LQ&feature=related

И няма страшно!
http://www.youtube.com/watch?v=2oUwgGLiz0c&feature=related




Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от secret_rose на 19.03.2012 @ 01:07:28
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
:)
Онова, което не разбираш е, че никой тук не съди историята или България, нито онази Любов :)
а преиначаването и отношението към тях на днешните българи, от които, да ме прощаваш, малко са дето ще тръгнат след байрака да спасяват Име.
Че може и хич да ги няма, освен в интернет...

На мен ми е задушно това твоето "Хелло", толкова пък да е българско.
На по-нататъшни "Хелло" ще отговарям с "Не ме занимавай".
Лека и тиха нощ.

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от angar на 19.03.2012 @ 10:48:33
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Благодаря и за тези линкове, Горска пастирке. Клиповете (особено първият е много хубав), явно са замислени като патриотични.

Но не е вярно че дадена войска, в случая българската, е непобедима, защото "Бог е с нас!" Бог не бе с нас, и това се видя от крайните резултати и от Балканските, и от Първата световна война - завършили с две национални катастрофи за България. Бог въобще, както обичал да се изразява Наполеон, винаги е на страната на големите батальони.

И високият боен дух не е приоритет на една или друга нация - всяка нация може да го има, но зависи от това каква война води - дали справедлива освободителна война или поробителна, завоевателна. За България и Руско-турската освободителна война, и Сръбско-българската война, и Балканските войни, и участието й в Първата световна война (с цел освобождаване на българите в Македония), са били справедливи, освободителни, и затова бойният дух в сраженията е бил така висок.



Но да вземем Сръбско-българската война от 1885 година. Имаше един (много популярен с големите си мустаци и бакенбарди) началник на военноисторическия ни музей, който твърдеше, че ако в тази война не ни бил поставен ултиматум от великите сили, българските войски щели да превземат и Белград. Нали "българските капитани" вече са били разгромили "сръбските генерали!"
Но какво би се случило, ако българските войски достигнеха до Белград и заплашваха да го превземат? Тогава на сцената щяха
да излязат "сръбските капитани"; бойният дух на сръбските войски, защитаващи столицата си, би станал много висок; обратно - високият дотогава дух на българските войски, загиващи кой знае за чии интереси, би се понижил, и ходът на войната би се обърнал.
По втория клип - за съществуването на такова българско СС формирование не знаех. Много жалко и тъжно. Мислех, че българи и руснаци не са воювали. Да се възхвалява храбростта и високия боен дух на това българско СС формирование няма смисъл - защото не може да има истинска храброст в защита на несправедливо дело.

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от osi4kata на 20.03.2012 @ 03:41:45
(Профил | Изпрати бележка)
Народ, който живее само в миналото, няма настояще.

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от gorskapastirka на 20.03.2012 @ 03:59:43
(Профил | Изпрати бележка)
Осичке, за "само" е много правилно. Но "не милее за своя народ оня, който не пази в сърцето си спомена за неговите страдания".
А то в това е целта, да те накарат да забравиш кой си, да ти скроят такъв исторически костюм, че ...

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от osi4kata на 20.03.2012 @ 04:17:02
(Профил | Изпрати бележка)
от историята трябва да се вадят поуки, а не девиденти.
Просто не бива да допускаме стари грешки.

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от gorskapastirka на 20.03.2012 @ 04:13:41
(Профил | Изпрати бележка)
Така е Ангар, справедливата война е създател на несломим боен дух, а плячкосващата е дело на алчност и омраза. Но докато при последната победата е плод на колкото може повече и от от двете. При справедливата война, за бойният дух вярата в Бога е решаваща, затова се и казва дух. Дори и невярващият когато се бие за родината си, го прави с духът си първо и после с ум, ръце и оръжие. Така поне аз го разбирам. повеч

"Всичко, което знаем за този народ, е, че в продължение на петстотин години той е страдал, и е страдал много и тежко. Неговите врагове са искали докрай да го унищожат, да го затрият от лицето на земята; но за да се противопостави на това, българският народ е трябвало да претърпи много тежки страдания, да принесе много жертви. И Бог знае колко подвижници, колко мъченици за вяра и род са скрити от нас завинаги! Ние не знаем техните имена, нито страданията им… Историята мълчи за тях и, по всяка вероятност, ще мълчи. Може би след време ще се намери талантлив и вдъхновен поет, който поне приблизително ще изобрази съдбата и страданията на нашите предци. И дай Боже, по-скоро да се яви такъв поет!“ (Васил Друмев — Търновски митрополит Климент)" Време им е на поетите!

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от krasavitsa на 20.03.2012 @ 08:07:01
(Профил | Изпрати бележка)
Драги ми ангар и пастирке горска, шумкарка ли си, каква си, не те знам, защо си се скрила под празен ник и само пълниш сайта с копирани текстове, които нямат нищо общо с моя, а собствена мисъл в кухотата ти се не мярка?
В края на горния текст ви казвам - оселянихте българското културно историческо наследство, дори хъшовете ни отпреди век и половина са били повече граждани и европейци, отколкото си мислите, а вие ми се разпростирате тук за турски зверства при потушаване на въстания. Никой не отрича зверствата, само че се чудя кой може да очаква турците да застанат отстрани и да започнат да ръкопляскат на нашите въстания? Явно – само кухи глави.
Що се отнася до светиня ти Ботев, angar, дето за теб, гордия атеист, бил даже с ореол на светец, запази си силите за следващия ми текст, идва.


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от angar на 20.03.2012 @ 15:27:59
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Зверствата не са били само по време и след въстанията, Красавице. Ако беше чела нещо и от публицистиката на Ботев, щеше да знаеш, че такива зверства, за каквито прочетохме в постингите от Горска пастирка, са ставали и преди въстанията, ежедневно. Пък и от "Даваш ли, даваш, балканджи Йово" го знаем. Досега си мислех, че тази песен е повече литература, но след прочетените документи разбирам, че и тя е "писана" от натура. И недейте да ни обвинявате, че сме за отмъщение и че насаждаме етническа омраза. Като оня полицай, който на Калотина започнал да бие един турчин и казвал: "Не ме интересува, че са ни клали чак преди 130 години; аз вчера го научих!" Но трябва да знаем какво е било робството и какво означава национално робство, та никога вече да не го допуснем. И не става въпрос само за турското робство - когато след Балканските войни Македония остава под сръбско робство, сърбите се отнасят към българското население там като още по-големи зверове и от турците. Затова всяко робство трябва да загине! И как да не се възхищаваш и да не обичаш Левски, който когато го питат какво ще прави след освобождението на България (защото според тях би трябвало да го направят цар): "Ще отида в други поробени страни да правя това, което правя за свобождението на България!"

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от krasavitsa на 20.03.2012 @ 15:59:20
(Профил | Изпрати бележка)
Тъй, тъй, Ангар. А помежду вчерашното и днешното клане българинът си е слагал костюма, връзвал е папионката и е отивал на ателието да се фотографиса. :)))))

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от angar на 20.03.2012 @ 20:17:30
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Е няма как, трябва и за фотографиите, в които толкова си влюбена, да кажа нещо.
Безспорно, огромната част от народа е ходела с потури. Но ти тук си копнала снимки на Каблешков, на Каравелов, на Панайот Волов и някои други видни личности - с костюми и вратовръзки.
Какво лошо? Така и трябва - интелигенти. А откъде пари, питаш?
А била ли си в Копривщица, видяла ли си къщата на Тодор Каблешков? А на Каравелов? За даскал Ботьо от Калофер вече каза, но за хъша Иван Вазов нищо не си казала - видяла ли си родната му къща в Сопот? Това са били все заможни хора, можели са да осигурят по един костюм на децата си, или поне за по една снимка да си направят. А колко богат е бил обикновеният живот на хъшовете знаем и от "Хъшове" на Вазов, и от писмото на Ботев за живота им с Левски във воденицата.
Ами четниците - те пък откъде са намирали пари за дрехи, че и за пушки, а на войводата даже и за бинокъл? Намирали са! Защото

"И всякоя възраст, класа, пол занятие,
взимаше участие в това предприятие:
БОГАТИЙ С ПАРИТЕ, учений с ума,
момата с иглата, сюрмахът - с труда!"

Имали са и са давали! Хора, които са заложили семействата си и живота си, за някакво имане ли ще се стискат?

А как са се харчели комитетските пари, знаем от тефтерчето на Левски! Там да има записан някакъв разход за костюм и вратовръзка?

Но някои богати са имали пари, като е било робство? Имали са, защото са гледали стада, стока, защото са работели, защото са търгували. Каквито и разбойници да са били турците, всички не са можели да ограбят.

Имало е и разбойнически данъци, като "диш хакъ", от които населението много е страдало, но и на султана трябва да се отдаде дължимото – най-високият царски данък е бил “десятък”, не като сегашните данъци. А когато финансовият му везир му предложил: "Гяурите са се изхитрили - строят къщите си на по-малки основи, а после ги разширяват над улиците с чардаци. Да въведем данък и за чардаците!", султанът отговорил: “На мене Аллах ми е дал да владея земята. Това, което е над земята, само Аллах го владее.”

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от Ray_Jay на 20.03.2012 @ 19:09:33
(Профил | Изпрати бележка)
Чета написаното и се чудя как може хора в 21-век да отказват да видят повече от "жалкото" си физическо съществувание? Ок-преди 200-300 години баба ми е била изнасилена и изклана от някой турчин? Е, на някой турчин, пък неговият пра-родител е бил заклан от някой хъш, дето само е крал пари и се е чудел как да "освободи" майка България?
Дай, да продължим с клането, за преди ли предлагате? За женитбата-скъпи, пишещи господа, едно НЕ Ви стана на Вас мнозинството българи, а именно, че една жена иска УВАЖЕНИЕ! Иска да има до себе си мъж и да се чувства жена, а не да е хамалин вкъщи, домакиня, да се грижи за децата Ви, да работи на 2-3 места и често да изкарва повече от Вас, и накрая да я наричате с някои обидни, и грозни епитети! Не, Турското Робство най-малко ни е виновно за днешното "окаяно" положение, в което сме. Аз харесвам Христо Ботев и на "любещите" едно ще кажа-едно е да любиш, а друго да се защитаваш! Нима мислите, че в днешно време палестинците и иракчаните с "любов" отиват да се бият?!? Не, но НЯМАТ избор!!! Хр. Ботев е обичал, дотолкова своята родина, че е избрал да умре, пред това да в вижда в ръцете на чорбаджии и турци. Не, нямам против турците, но те просто са използвали това, че са господари, а НАШИТЕ българи-чорбаджии са л*зали з*дниците им. Да си припомним ли кой всъщност издава кога е априлското въстание и кой предава Христо Ботев, Левски, и т.н.? Я, дали предателите не бяха българи?! И то от тези, дето се правят на най-"обичащи" родината си! Да, бих уважавала някой, че е избрал да живее с този, който иска(това е личен живот)и дори че е успял да се продаде изгодно за пари. Защото май някои ги е яд, че нямат парите на някои чужденци, за да имат някои жени и плюят... Ох, горките, наистина ли мислите, че парите "задържат" тези жени с тези господа само, за да си оправдаете вашето бездействие?


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от angar на 21.03.2012 @ 10:36:09
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
"Да, бих уважавала някой, че е избрал да живее с този, който иска(това е личен живот)и дори че е успял да се продаде изгодно за пари. Защото май някои ги е яд, че нямат парите на някои чужденци, за да имат някои жени и плюят... Ох, горките, наистина ли мислите, че парите "задържат" тези жени с тези господа само, за да си оправдаете вашето бездействие?"

Джей Рей, горния пасаж от коментара ти не го разбрах - какво общо има той с постинга на Красавица и коментарите под него?

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от Ray_Jay на 21.03.2012 @ 18:27:54
(Профил | Изпрати бележка)
angar, еми в коментарите видях, че някои коментират кой с кой си е избрал да си живее живота(турчин, грък и прочие). Също така, супер неприязън за неща случили се толкова отдавна, вместо да се опитаме да погледнем реално сега на нещата и да ги оправим?!?

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от krasavitsa на 22.03.2012 @ 14:02:04
(Профил | Изпрати бележка)
КАК СА ЖИВЕЛИ БЪЛГАРИТЕ В ОСМАНСКАТА ИМПЕРИЯ?

http://www.vesti.bg/index.phtml?tid=40&oid=4666551

През 19-ти век Османската империя подобрява условията на живот по българските земи - глад не е имало, смъртността намалява. Нещо повече: българските земи са били една от икономически най-развитите области на империята.
Това научаваме от новото изследване за демографската политика на Османската империя, чийто автор е професорът по историческа демография в БАН Щелиан Щерионов. Ето още подробности за данните в това изследване:
През 19-ти век управниците на Османската империя, които търсят ноу-хау в Европа, откриват и демографската политика. Често тя е мудна, ненавременна и непоследователна. Общата цел е да се увеличи броят на поданиците на султана, твърди професор Щерионов. Множество източници от османските архиви и от излизащите в Истанбул вестници потвърждават тезата му. В изследването се цитират публикации на английски и френски пътешественици, посещавали империята през онези години, както и трудове на експерти по история на медицината в България.
Българско жито за Истанбул
Масовият глад, епидемиите от смъртоносни заразни болести и войните са бич за световното население през 18-ти и 19-ти век. Класически пример дава Ирландия. Вследствие на заболяване по картофите, които са основен източник на прехрана на острова, между 1848 г. и 1851 г. над половината от ирландците измират от глад. Голяма част от оцелелите емигрират към Америка и Австралия.

Масовият глад тормози и други страни, например Руската империя, а в края на 18 век той е една от причините за Френската революция. „В проучените източници за историята на Балканите и българските земи през 19 век няма нито едно свидетелство за повсеместен глад и гладна смърт сред населението. Единствените проблеми в тази сфера са свързани с лошото качество на храните и недохранването”, казва професор Щерионов. През десетилетията преди Освобождението българските земи са били една от икономически най-развитите области на империята. Нейната столица Истанбул се е изхранвала с българско жито, което било и един от основните експортни продукти във външната търговия на Османска Турция.
ИСТОРИЧЕСКАТА ИСТИНА
Първата модерна за времето си болница в България е открита през 1837 г. в Шумен. Тя обслужва преди всичко турския военен гарнизон в града. Постепенно се създават болници в пристанищните градове и административните центрове. По нареждане от Истанбул за противодействие на епидемиите от силно заразни болести, по българските земи се изграждат карантинни служби, особено по пристанищата, в големите градове и пограничните райони на империята. До Освобождението са създадени 32 аптеки, на територията на днешна България функционират общо 15 болници, а в градовете практикуват между 120 и 150 дипломирани лекари.
„Това е историческата истина. Друг въпрос е доколко тя съответства на масовите представи на българите за Османската империя и нейното развитие. Но може би би трябвало да се променят именно тези представи”, казва професор Щелиан Щерионов. От публикуваните в изследването данни става ясно, че усилията на османските правителства дават конкретни положителни резултати. Сред тях е постепенното снижаване на смъртността по българските земи. Вероятно тя е по-ниска от аналогичните показатели за някои други страни като Русия например, където през 19-ти век средногодишната й стойност често достига и надминава 50 на 1000 души от населението - между шест и седем пъти над сегашните равнища в развитите държави.
Османската власт полага и усилия за увеличение на раждаемостта. Местните управи започват да преследват с цялата строгост на закона извършителите на детеубийства след раждане на дете от нежелан пол. Правителството насърчава браковете, като законово ограничава размерите на даваните при християните зестри и на традиционния откуп, плащан от женихите-мюсюлмани. Двукратно е намалена и продължителността на непродуктивната за брачните раждания военна служба в империята.
"ПЪЛНЕНЕТО" НА БЪЛГАРСКИТЕ ЗЕМИ
Интересна и често несъвпадаща с вко

още коментари...


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от verysmallanimal на 25.03.2012 @ 14:21:58
(Профил | Изпрати бележка)
Първо впечатление: Два оксиморона
1. Интелигентна красавица (едното се вижда, другото е засега само твърдение)
2. Историческа истина - има само един по-тъп израз: Обективна истина. Няма такива животни. Ние не си позволяваме да изречем или дори да видим истината Сега, та какво остава за истината в минали времена. И авторът на текста би трябвало да го знае. Убеден съм, че го знае. Подозирам, обаче, че не знае - единственото твърдение, което има право да бъде величано с определението Истинно е това, направено по отношение на далечното бъдеще. Защото Само тогава всяко твърдение е равнопоставено на всички други твърдения, т.е. не може да се отрече неговата истинност.
Второ впечатление: Склонност към замислено ровене с пръчка в ла*но, което е занимание самотно, защото хората обикновено предпочитат екскременти с добре оформена, засъхнала коричка. Логиката подсказва, че Априлското въстание е било възможно Само защото в България е имало достатъчно образовани хора, радващи се на определена степен на свобода. И какво от това?
Като цяло - харесах текста, мисленето на автора и меракът му да хвърля камъни в позастоялото ни мисловно блато.


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от krasavitsa на 25.03.2012 @ 19:05:51
(Профил | Изпрати бележка)
Крррррасива съм пък, на!
(и тупкам с краче)
:)))))))
Че ровя надълбоко, когато се захвана с нещо, ровя. Но нещото далеч не винаги излиза ла*но. Прочети Любомир Милчев, има статии из нет-а. Но бавно и внимателно. :)))
Например в slovo.bg - Паркът и Тържището. Бисери са.

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от verysmallanimal на 25.03.2012 @ 22:03:25
(Профил | Изпрати бележка)
Историята е ла*но по презумпция - всеки си я прекарва през собствения тракт, в съответствие с хранителните си навици. Ако би имало истинска история, бихме се поучили от нея. Но ние внимателно избягваме това - как инак ще правим със замах едни и същи грешки?

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от krasavitsa на 25.03.2012 @ 22:41:46
(Профил | Изпрати бележка)
Доколкото ровя из историята, то е само за да търся изключителни личности. Намирам ги сред политиците и никога - сред революционерите. :))))

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от papacot (plamen_bochev@abv.bg) на 26.03.2012 @ 15:31:48
(Профил | Изпрати бележка) http://plamenbochev.blogspot.com/
Да ти честито поредното ти откритие - Боко Тиквата! :)))

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от krasavitsa на 31.03.2012 @ 12:38:46
(Профил | Изпрати бележка)
рapacot, слабите и жалки хора се идентифицират с известни личности и стават техни фанатични поклонници. И ако изведнъж се окаже, че известният не бил толкова велик, колкото са вярвали, изживяват това като собствено падение, изпадат в истерия и започват да хвърлят кал по този, който им е отворил очите – както ти направи в затворената тема.
Затова и толкова си се вманиачил да знаеш коя съм – защото известността е най-голямата ценност за дребната ти душица и не можеш да си представиш, че някой може да не търси известност.

А “Боко Тиквата” е достатъчно умен, за да не го демонстрира. Подхвърли на глупаците да се занимават с “мачлетата” му и сложи всички в малкото си джобче. :))))))))

]


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от anonimapokrifoff на 21.04.2012 @ 15:27:33
(Профил | Изпрати бележка)
Почитаема ми Госпойце Красавице,
Надлежно Ви уведомлявам - за Ваша чест и мое удоволствие - че се запознах с подобаващо за случая внимание с гореизложеното Ви писание. Тъй като ми липсува опитност в партизанските борби, сиреч я карам аполитично, не се осмелявам да се ангажирам с доктрина, а само приветствувам Ваш изящний стил.


Re: Предизвикателно писмо до моя приятел
от krasavitsa на 21.04.2012 @ 21:43:30
(Профил | Изпрати бележка)
Политика в текста ми няма, високоуважаемий ми гусин Апокрифов, само малко хистория. Друг е въпросът, че некои читатели си намериха повод да го ударят на хистерия, да разкъсват бели ризи и бият патриотична гръд с юмруци, но макар и уж предвидЯно да беше, моя е грешката, че не информирах предварително – дебати по историята ни и героизацията на националните ни герои вървят от години и в науката, и в общественото пространство, само да има кой да чете. Щото то либов, либов, ама и малко мисъл требе, па и знания отгоре.
Та целата работа станА, както обеснява класикът, “дедо Въло грънчарят не е одил по Виената, ама неговите паничЕта се купуват и от панагюрци, и от клисурци.”
Как да е, поеглендисвахме се. :-))))))
Благодаря за сторения ихтибар!

]