Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 805
ХуЛитери: 3
Всичко: 808

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: Albatros
:: rajsun

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаИзвезани души, 45 част
раздел: Романи
автор: secret_rose

Античните чудеса на Алания и топлото сърце на Сиде.
2006


Отношенията в тази страна не спираха да ме удивляват. На моменти имах усещането, че съм в кадър от стар английски филм или живея векове назад, когато човешките ценности все още са включвали искрено уважение и обич към възрастния, времето, прекарвано в заедност между представители на две генерации бе било стойностно и пълноценно и макар да идвах от крайче на земята, където всичко това бе отживелица, усещах топло жегване в сърцето и радост, че все още го има. Мислено и на шега обличах Алейна с рокля на волани и закрепвах на главата и малка дантелена шапчица докато свекърва и, облечена в черно заради семейния траур усмихнато и сервираше чай. Всъщност Алейна носеше къси дънкови панталонки и безброй дрънкулки по себе си а жената бе с красиво подредена коса на кичури. Но влезеше ли бъдещият свекър в стаята младите ставаха на крака и поздравяваха учтиво. Никой не пушеше пред възрастните в знак на уважение и съществуваше ред за поднасяне на храна и напитки, който ми се струваше мил и очарователен. Винаги всички се хранеха заедно и дори нямаха телевизори в трапезариите и времето, отделено от всеки член на семейството бе изключително само за близките му. Тук нашите родители чувстваха, че не са забравени или отритнати от водовъртежа на главозамайващите амбиции на младите. Обстановката навсякъде напомняше същото. Пъстрите кресла в салончето за гости, масичката и скрина с дантелени покривчици по тях, миниатюрните украшения, портретчета и безбройните вази с рози, порцелановите кутийки с домашни бисквити, пищния абажур с ресни, кацнал на еднокрака кръгла масичка в ъгъла - искаше ми се да извадя апарата и да заснема а после да покажа на целия свят как тук фереджето и предразсъдъците са непознати. Турция бе безкрайна и приютяваше безброй култури и националности, но основния и облик бяха именно средните нива, обикновените хора и топлото им излъчване. Спомням си как един познат преди време се шегуваше поучително, че положението на една държава си личи по вида и живота на бабите и децата. Мисля, че може и да не е било шега.
Разбърквах чая си, седнала на метално кресло с везана покривчица и възглавници на терасата, гледах малкото триъгълниче море, промъкнало се между високите пъстри жилищни кооперации и си мислех, че искам да съм част от това и да престана да съм чужденката. В спомените ми милият ми баща седеше на стълбите пред къщи, пушеше замислено и обмисляше последния спор с неговия баща, а брат ми се суетеше наоколо, страхувайки се да му поиска ключовете за колата, за да се поразпери пред новата си приятелка. След дълго подскачане от крак на крак и вече съвсем зачервено от притеснение лице обикновено изстрелваше "дай ключовете бе" и татко му ги подаваше. В онези моменти бе ми се искало да ги прегърна и да ги накарам да изхвърлят горчивината от себе си, да отпуснат стегнатото гърло и да се усмихнат един на друг, без съмнения, че дори по-добре от мен знаеха колко са скъпи един за друг. Ние българите сме топли същества но имаме много стени, изграждани от самите нас срещу всички наоколо, срещу близки и чужди, срещу целия свят. Сякаш се пазим... сякаш всичко ни наранява. Затова навярно трудно успявам да бъда като Алейна. Изблиците на обич, когато прегръщам свекър си или целувам някоя от безбройните баби в родата са неописуемо редки. И не бих отрекла как трудно свикнах да преглъщам себе си и да не си казвам "от къде на къде" докато се налагаше да мълча в нечие присъствие, да целувам нечия ръка или да зачитам нечии традиции. Понякога мислех, че всички тези блестящи отношения са изградени върху нестабилна основа от лицемерие, но ежедневно се убеждавах, че просто греша.
- Турция е прекрасна...
- Така ли? - мъжа ми изненадано вдигна очи от сутрешния вестник и ме погледна. - Имам спомен как наскоро искаше да избягаш от тук и твърдеше, че страната е разкошна, но хората в нея са ужасни.
- Е... не съвсем. Но и ние в България не сме идеални. А и Турция нямаше да е същата, ако хората бяха други.
Той се усмихна и извади виртуалната карта.
- Ето, още три места ще видим в Алания и после ще те заведа в Сиде.
- Ще посетим ли леля Леман?
- Разбира се, може ли да не отидем.
Леля Леман бе най-възрастна от всички в родата и се явяваше леля на свекър ми, която аз просто обожавах. Първа тя ни покани за летуване в годината, когато се сгодихме и ме защити пред недоволните от бъдещия ми брак родственици на мъжа ми. Тя е една висока светла жена, силна и независима, и макар вече на сериозна възраст, думата и се чува и стига чак до нас в Анкара или Татван. С удоволствие щях да и погостувам и да послушам твърдия и тих глас.
Тръгнахме около 9 и 30 след закуска, сбогувайки се с родителите на Юмит, с уверения, че ще пристигнем за сватбата идното лято и отнасяйки мили впечатления от гостуването в дома им.
Първата ни спирка щеше да бъде Аляра Хан, на път за Сиде. Намира се на няколко километра от Алания и е известно туристическо местенце с история, красива природа и възможност за добро похапване и почивка. По пътя до там виждах множество табелки, сочещи към крепости, кулички, гробници или тюрбета които в друг случай с удоволствие бих посетила, но съпруга ми беше прав - за да разгледаме всичко не би ни стигнал месец. Асфалтирания път към кервансарая минаваше през гората и бе неописуемо красиво. Искаше ми се да изоставим автомобила някъде по път и да извървим останалите километри пеша, вдъхвайки чудния въздух и солта на морето.
Внушителната старинна постройка се изправи величествено пред нас с целия си блясък. Бе старателно реставрирана от заинтересовани туризма в тази част на света да процъфти, но нищо от автентичността и не бе заличено. С възхищение докоснах една голяма метална халка, забита в зида, от онези, за които търговците по пътя на коприната са завързвали камилите си. Керван сарай означава крайпътен хан, където хората да си отдъхнат от път, но означава още и върволица от ханове в едно конкретно направление, често свързани помежду си с невидими подземни тунели. Мислех си, че идеалната почивка за мен би била на гърба на камила от тук чак до далечния Изток, където свършваше този керван от ханове и че с удоволствие бих се промъкнала и под земята, където - бях сигурна - бяха скрити истинските съкровища и история, далече от очите на любопитните. Тук бяха крадени красиви девойки и отвеждани в султански сараи, бяха укривани кръстоносци в несигурните времена на войната между двата свята, бяха заравяни съкровища и ние в момента стъпвахме върху едно несметно богатство от приказки, легенди и сказания, които възраждаха старите времена и ни изпълваха целите.
Хана бе построен на площ 2000 кв.м. в далечната 1231 година от Кейкубат Султан за удобство на странстващите, от огромни четвъртити каменни блокове които времето не бе докоснало с разрушителната си ръка. Вътрешността му е разделена на две нива, първото от които съдържа търговски център и малки механички и ресторантчета а зад втората врата по дължината на вътрешния коридор са разположени миниатюрни стаички за отпочиване. Има действащи хамам и месджит, съхранени така, както са били в древността и красива каменна чешма със студена планинска вода. Изложени са и мраморни плочи с подписите на всички майстори, работили по хана при построяването му. Наблизо е разположен и интересен рибен ресторант, съвсем на брега на река Аляра, за да могат очакващите своя обяд да поплуват и да се разхладят в горещините. Мястото бе истинско удоволствие. А предвидливо поставената входна такса в старината я бе запазила от вандали и рушители и макар да не ми се искаше артефактите наоколо да са достъпни само срещу заплащане, смирено бих признала, че на някои места по света само това е начина да се съхранят. Охраняването и грижите, ако не бяха приоритет на близката община бяха единствената възможност да се опазят.

Останалата част от главата ще прочетете в книжното издание...


Публикувано от viatarna на 03.03.2012 @ 16:52:19 



Сродни връзки

» Повече за
   Романи

» Материали от
   secret_rose

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 5


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 08:15:54 часа

добави твой текст
"Извезани души, 45 част" | Вход | 12 коментара (29 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Извезани души, 45 част
от anonimapokrifoff на 03.03.2012 @ 17:13:38
(Профил | Изпрати бележка)
Голям късмет извадихме ние, читателите, с теб.


Re: Извезани души, 45 част
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 03.03.2012 @ 17:32:50
(Профил | Изпрати бележка)
Истинско богатство е това, което си научила и видяла, благодаря, че го споделяш... А сбогуването ти с хиксовете одобрявам, надявам се римляните да не си сърдят:)


Re: Извезани души, 45 част
от joy_angels на 03.03.2012 @ 18:38:15
(Профил | Изпрати бележка)
Удоволствие си... :)))


Re: Извезани души, 45 част
от zaltia на 04.03.2012 @ 11:01:37
(Профил | Изпрати бележка)
Още веднъж ти благодаря за увлекателните разходки Меги...
Слънчев, и усмихнат да е денят ти!


Re: Извезани души, 45 част
от kasiana на 04.03.2012 @ 14:54:17
(Профил | Изпрати бележка)
Как да престанеш да пиеш от животворен извор?!!!

Жива вода си, Меги!!!!!

Бъди!!!


Re: Извезани души, 45 част
от mariniki на 04.03.2012 @ 21:37:54
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
когато имам време, все тичам при теб,
да погледна нещата от живота през твоите топли
и щедри очи, мила Меги...невероятна си..
прегръщам те.


Re: Извезани души, 45 част
от boliarkabg на 05.03.2012 @ 13:41:38
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
тази Турция, из която бродя заедно с тебе толкова време ме изпълва с мила идилия и вълнува душата ми. Хората,покривчиците,кафето, уважението, съкровищата. Всичко,което безвъзвратно е отминало у нас. Благодаря ти, наслаждавай се колкото можеш и докато можеш заради нас, а ние ще четем и ще съпреживяваме. Благодаря!


Re: Извезани души, 45 част
от Haramiata на 06.03.2012 @ 20:31:35
(Профил | Изпрати бележка)
Вървя с теб из Алания и Сиде ... Благодаря! Стар, много стар е светът, а защо се върти в един и същ кръг от грешки и противоречия ...
За стените в душите български - точно е така ... И аз имах възможност (благодарение и на теб, но в немалка степен и на Гьокхан, за което съм му безкрайно благодарна) да ги видя и осъзная болезнено добре така, сравнявайки своя си житейски опит с тази трудно представима, достъпна за осмисляне само при личен контакт, топлота в отношенията при южните ни съседи ... То е повече от топлота, повече от грижа и любов ... Де да знаех как се получава! Няма да забравя срещите си с тези сърдечни хора, за хубавите градини за деца, за хубавите училища, за спокойните деца ...
Разбира се, има си обратна страна, с която нямам желание да се срещам, но това не ме утешава, когато усещам тия нашенски дувари, дето сами си ги издигаме. И не е ясно дали себе си пазим от външния свят, или това, което приемаме като външен свят - от себе си.


Re: Извезани души, 45 част
от nironi (nironi@mail.bg) на 08.03.2012 @ 12:51:23
(Профил | Изпрати бележка)
Я, колко е топличко тук, размечтах се ))) Отивам да хвърля някой друг камък от дувара си, че нещо все по - трудно взех да го прескачам ))) Все повече разбирам колко не познавам Турция ( преди много много лета съм бил за две поредни години в Истамбул ) всичко ми е толкова бледо... а сега, като те чета, заживяват картини и става хубаво, една такава хубава меланхолия... истанбулска. Знам как ще почна да си искам да ги изживея тези нови ( нови ли ))) неведоми за мен места. Благодаря, М!


Re: Извезани души, 45 част
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 09.03.2012 @ 13:30:23
(Профил | Изпрати бележка)
При теб е много приятно и уютно :)
Благодаря!


Re: Извезани души, 45 част
от petia_bozhilova на 14.03.2012 @ 23:11:07
(Профил | Изпрати бележка)
Чак ми е съвестно, че получавам толкова много на твоите странички, а не мога да ти дам нищо в замяна, Розичке, освен едно благодаря от сърце!


Re: Извезани души, 45 част
от joy_angels на 13.05.2012 @ 19:24:41
(Профил | Изпрати бележка)
Интересно е как успяваш да впримчиш всички сетива на читателя... :)))