Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 2
Вчера: 1
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 549
ХуЛитери: 5
Всичко: 554

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: durak
:: pinkmousy
:: poligraf
:: LioCasablanca

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСложният начин да бъдеш песимист
раздел: Есета, пътеписи
автор: Methodius

Дами и Господа!

Имате ли самочувствието, че поставени в робинзоновски условия ще оцелеете, запазвайки човековостта си- така, както в популярния роман на Даниел Дефо години наред оцелява Робинзон?
Отговор А: Имам това самочувствие. Отговор Б: Нямам това самочувствие.

Аз нямам това самочувствие.

Любопитно.- Двузначието на израза "години наред оцелява Робинзон"... В енциклопедиите не пропускат да впишат два факта: 1)че "Робинзон Крузо" е първият реалистичен роман в английската литература; 2)Даниел Дефо е представител на Просвещението. Да, "реализъм", що се отнася до "метод за правдиво изобразяване на обективната действителност", но иначе... Реализъм и Просвещение! Не е ли преди констатацията на двата факта "универсалията", че Робинзон само благодарение на утопичната си символика е оцелял до наши дни? Идеализъм и Просвещение!

...И на мен не ми се нрави да участвам в подобни анкети, но, ах, пита ли някой сърцето ми... Калвинистки и не без драматургични шекспировски терзания предпочетох: въпросът да изземе колкото може повече вероятност в необходимостта на питането си, да бъде "тоталитаристичен въпрос". (А: Звънът на кралската корона.) (Т. е.: останалите случаи биха изстъпили, но при орязване въпроса откъм обстоятелства.) Опираме до възглед, а не до нрав. Този път, против нрава и харесването си на редови анкетиран, смятам, че водещ в една анкета трябва да бъде питащият, а не анкетираните. Не задруго, а за да си спестя обвинението, че подхождам с манипулативни намерения- понеже тъй или инак винаги питащият води, било с цинично открита демагогия, било в тогата на популизма... Нека и аз веднъж додрапам до ролята на убегнал на отговорността питащ! (Б: Самолюбиво цъкащото животче.)

Сещам се за сюрреалистичен роман, в който главният герой е виртуозен хирург, попаднал в "пустинни островни условия". И за да се поддържа жив физически, умело реже от собствената си плът за храна; накрая май стомахът се самовсмука. (Но не си спомням автора и заглавието.)

Духът обаче! Духът оцелява. Пустинята е плодородна и напоителна почва за духа!

Но кой отрича, че сме демагози?... Анонсирах темата по-необичайно- в анкетна форма. Нищо повече... Едва ли някога ще се амбицирам за статистически обобщения.


(Ницше, "Зазоряване", 575: "Ние, въздухоплавателите на духа"; превод: Ерика Лазарова.)

Точно "човековост": указва предимно към духа. ("Човечност" указва предимно към душата.) (Сьорен Киркегор, "Болка за умиране", Първи раздел, А (А), началото: "Човекът е дух".) На безлюден остров няма място за човечност; но за човековостта хоризонтът е открит.

Разказваха ми за Финландия. Там хората са в много висока степен отчуждени помежду си. Дори в началните училища внедряват специални програми за социализиране на децата... Та- там (удивително!) било често срещано човек да не размени седмица дума с никого. И по тази причина, а не по друга, си вземаш куче: за приятел, в строгия смисъл... Тук разхождаме кучето, там: се разхождат с кучето. (Подобна е била и ролята на прословутия кралски пудел на Шопенхауер.)

...Аутизъм. Нарича се аутизъм.

Робинзон не е канибал. Отчуждението е проблем и в мегаполисите. Когато около теб е гъмжило и общуването е сведено до "контакти". Най-общо, опасността е за духа, в най-разнообразни смисли (а тя е и изпитание за духа)... И още.- Фронтът (освен да унищожи) би могъл и да подсили и укрепи духа. "От военната школа на живота.- Онова, което не ме убива, ме прави по-силен." Ницше, "Залезът на боговете", осми афоризъм; спомняте си, нали?... Но завърнал се, фронтовакът попада сред разглезено хипи-общество, дендистки издигащо антивоенни лозунги... Великолепна илюстрация е филмът на Тед Кочев "Рамбо I"! ("Фронтът"- и не само буквално.)

...Да, "човекодържие" е по-българозвучаща, наситена с традиция. Навярно би била предпочетена от поетите... Тя уплътнява към сърцевината на духа: "свободната" воля (т. нар. "присъствие на духа"); но не обхваща цялостния понятиен обем, изискуем за саморазбиране на духа. Смятам, че "човековост" е по-подходяща за философема, по-празна, по-формалистична, по-претенциозна- затова, а и защото не ми е в "стила" да се сетя за "човекодържие", я използвам.

Срещу естеството на нрава!... Бъркайки си с език в носа, същевременно изстисквам с една ръка сърцето си; с другата... То пуска черна кръв... Толкова съм лаком за разбиране. А лакомо дупе кръв сере.

Ще обясня... Снощи излъчваха по Discovery многочасов филм, посветен на темата "хора-мутанти"... Сравнителни анатоми и генетици се прехласват по мутациите, изпадат във възторг пред тях... Защото, каза авторът и водещ във филма, в аномалиите се разкриват скритите механизми на организацията на плътта... Хрумна ми, че в сферата на духовното би могло да е аналогично. И тогава изстъпленията в естетическите, етическите и религиозните изражения да бъдат тълкувани като контрастни снимки, запечатали крайности в генеалогията и морфологията на духа... Нова порода хуманитаристи, безразлични към хармоничния, естествен, непринуден изказ. Както и (съответно) творци, които (макар и не съвсем бездарни, но отровени в черезмерна амбиция и удавени в отчаяние) да изнасилват собствената си потенция.

Ще пробвам да систематизирам.- Въпросът е относно: борбата за оцеляване в екстремни условия. Изходната ми позиция е следната: неуютно размишление пред мониторен уют. 1.Ако бях отнесъл въпроса пряко към себе си, т. е.: "бих ли се борил достатъчно успешно, че да оцелея в екстремни условия?"- и при "да", и при "не" бих бил нечестив- предвид мониторния ми уют. 2.Ако бях отнесъл въпроса косвено към себе си, т. е.: "засяга ли ме дали е възможно някой, ако попадне в екстремни условия, да се бори достатъчно успешно, че да оцелее?"- и при "да", и при "не" бих бил нечестив- предвид неуюта на размишлението си. За да бъда благочестив, е наложително да се допитам до самочувствието си, като към пробен камък. Запитам ли се за самочувствието си, отнасям въпроса едновременно пряко и косвено към себе си (и значи: нито пряко, нито косвено*): "имам ли самочувствие, че ще се боря достатъчно успешно и че, попаднал в екстремни условия, ще оцелея?". Сега, ако си отговоря с "да", нагло бих излъгал себе си (възгордяване); отговаряйки си с "не", припознавам самата истина (протосмирение), а именно ниското си самочувствие и че, следователно, още съм човек, не свръхчовек. И... реших да бъда благочестив. Ето в какво се състои моята демагогия. (Вече говорих, по-горе, за принудата на "да"-то и "не"-то... Ницше, "Залезът на боговете", аф. 44. А целта е: задълбаване, задълбаване... инволуция.)

"Издигнатият на пиедестал егоизъм"? Бих коригирал: "издигнатият на пиедестал непукизъм". "Агорафобия" е страх от публичност, не от общуване. Страхът от общуване е нещо много по-дълбоко от просто фобия, е самият страх, е под дъното и на най-проникновената социология. Безмълвието на аутизма спорадично се нарушава от пристъпи на кататония.

Самочувствието да не оцелееш?... Да, християните. Те (парадоксално) имат самочувствието да не оцелеят (уловката е в поддържане смисъла на "оцелея" плаващ)**. У други то е латентно, затлъстяло от самонадеяност. А у мен- на мястото на "самочувствието да не оцелееш" е малодушието ("х" преминава в "ш"***), а на мястото на самонадеяността- мързелът... Защото, както споменах, човекът неотменно е дух.

Ще поразгъна цитата, който зачекнах:
Човекът, разгледан като синтеза на душа и тяло, все още не е себесност, не е дух, е получовек, е човекът тектонично, експонирано, но не е самият човек. Камо ли пък: човекът да е човек, когато е разглеждан само като тяло (животно). Едва в отношение сам към себе си човекът е човеково завършен, е дух.

(И най-подир- при допускане, че чувството за мощ и самочувствието са тъждествени (че, божем, пречка ли е човек, самочувствайки се, да чувства себе си слаб!?)... при допускане, че чувството за мощ и самочувствието са тъждествени: тогава отново ще попитам: имате ли го това самочувствие, това чувство за мощ, или го нямате.)

Тъй че, Дами, Господа и Свръхчовеци!- Попълвайте анкетата! Защото питам: Имате ли самочувствието, че поставени в робинзоновски условия ще оцелеете, запазвайки човековостта си- така, както в популярния роман на Даниел Дефо години наред оцелява Робинзон? Aз нямам това самочувствие. (Накратко: оптимисти ли сте? Аз- не. Уви, банално.)

"А страхът от загуба на общуването?"- питате. Все още сте откъм светлата страна... Хръх-х-х-х-х.... Рх-х-х-х-х...

-------------------------------
(*)- Забележете, че "едновременно" не е логическо "и"; "едновременно" е много повече от съчленение (конюнкция), а именно синтеза, снемаща тезата ведно с антитезата.
(**)- Страхът и грижата по духовното спасение... Та що е вярата, ако не: да умираш със самочувствие! (Героят живее със самочувствие, нехаейки по смъртта. Християнинът помни смъртта: че едва тя е началото...) Християнинът е силен в слабостта си, оптимизмът му не е от и за земното.
(***)- "дух"--> "душие". Промяна на задноезична съгласна ("х") пред гласна.


Публикувано от hixxtam на 17.10.2004 @ 17:30:58 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   Methodius

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 19:31:01 часа

добави твой текст
"Сложният начин да бъдеш песимист" | Вход | 3 коментара (5 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Сложният начин да бъдеш песимист
от Methodius (method_of_will@yahoo.com) на 17.10.2004 @ 17:47:05
(Профил | Изпрати бележка)
"Всички тези смели птици, които излитат далеч, далеч, сигурно в определен момент няма да могат да летят повече и ще кацнат на мачта или жалка подводна скала и при това ще бъдат благодарни за този нищожен подслон! Но кой би посмял да заключи от това, че пред тях няма повече страховито безбрежно пространство, че са долетели толкова далеч, колкото въобще може да се прелети!..."
(Ницше, 'Зазоряване', 575: 'Ние, въздухоплавателите на духа'; превод: Ерика Лазарова.)

Зачекнатият цитат (по Киркегор), изпуснал съм го по-горе: "Човекът е дух. Но що е дух? Дух е себесността. Но що е себесността? Себесността е отношение, което се отнася към самото себе си..."



Re: Сложният начин да бъдеш песимист
от RumyRayk (rumy_rayk@abv.bg) на 18.10.2004 @ 00:38:07
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/showauthor.php3?ID=463&LangID=1
Ти си не дилетант, а дилетантище, господин пласментен ел.монтьор, каквото и да значи това.
И имаш не талант, а талантище да разплиташ, разнищваш, разискваш, преплиташ, оплиташ
не теми, а темища;)
E, поздрави за труда-бива си те (макар,че по-принцип бих влязла в някое и друго спорче с теб, но с оглед мнението ти за жените...пък и сега ми се спи-next time)...:)


Re: Сложният начин да бъдеш песимист
от Hammill на 19.10.2004 @ 15:45:00
(Профил | Изпрати бележка)
Разкошно есе, пътепис из дебрите на саморазбирането...
Въпросът ти е много смислен, и забележи самият Дефо се е погрижил да осугури в крайна сметка компания на своя Робинзон. Като че ли и той не е убеден, че Азът сам срещу природата би могъл да продължи да бъде Аз, без да има заедно с това противопоставен на себе си един друг (макар и само подчинен) Аз.

Иначе въпросът ти относно мутациите ме доведе до интересни мисли. Виж, мутантите на духа, т.е. гениите, собствено не са мутанти, макар и да държим да ги кичим с диагнозата "лудост", защото те всъщност се явяват законодателите на бъдещото развитие на духа. Нищо подобно не може да се каже за телесните мутанти, те си остават само отклонения.
Т.е. контрастното и анормалното в духа, често може да се яви като бъдещ закон.
Друг е въпросът, доколко в днешното комерсиално общество е релевантно понятието за "гений". Има ли място за гении след като всичко се определя според пазарната му цена? Без-ценни и не-оценими неща според пазарния принцип - няма.