Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: StudioSD
Днес: 1
Вчера: 0
Общо: 14144

Онлайн са:
Анонимни: 482
ХуЛитери: 4
Всичко: 486

Онлайн сега:
:: Lombardi
:: Albatros
:: mariq-desislava
:: VladKo

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаРеминисценция към Клара
раздел: Есета, пътеписи
автор: Methodius

Клара и Брамс ги е свързвало дългогодишно приятелство, не само емоционално-лична и професионално-творческа несекваща кореспонденция- досами смъртта и.
Още докато Роберт Шуман е бил жив, семейство Шуман са приемали по-младия и винаги мрачен и намръщен Брамс като близък съратник, съветник, другар, довереник и пр. След смъртта на Роберт (умира в лудницата) Брамс и Клара се сближават още повече- до интимност (разбира се, не сексуална; Клара е обичала своя съпруг, вярна му до края на живота си). Творчеството на Брамс, страстно и задушевно, следващо заветите на Бетовен, но претворени в интимен план, изключително е допадало на виртуозната пианистка, конкурентка на Лист (изпълнителски). Сигурно сте слушали нещичко от Унгарските танци на Брамс... Нему са чужди Вагнеровата парадност и Листовата помпозност. Брамс е дълбок. В кръга около Брамс и Клара (отчасти- и Роберт Шуман; въобще: Шуман се откроява сред композиторите-романтици) са почитали традициите и са се придържали малко или много към утвърдените схеми. Лист и Вагнер са драматизирали, натурализирали дори (пресъздавайки вой на вятър, морски бури и т.н.) музиката до степен, щото да предвещаят филмовата музика. Романтичния патос Брамс и Шуман пресъздават като задушевност и сантимент, без агресия и поза, но с детски блян, страстен копнеж, дълбочина и искреност на чувствата.

Паметта ми е къса и неуслужлива; непосилно ми е да изчерпя собственото си питане- с оглед на обхватността му... Подборка от преписката на Клара Шуман (Вик по баща).- Клара Шуман- "Животът на един творец" (визира се Роберт Шуман; съставителят представя Клара за автор), изд."Музика", София, 1983; на основата на тритомника "Clara Schumann- Ein Kunsterleben (Nach Tagebuchern und Briefen)" von Berthold Lissmann, Leipzig, Druck und Verlag von Breitkopf&Hartel, 1920. (Немски не владея.)

Ето думите на Брамс, когато разбрал, че дните на Клара са преброени: "Мисълта, че можем да я загубим, вече не ни плаши- дори и мен, самотника, който има толкова малко на този свят. И ако тя си е отишла от нас, няма ли лицата ни да грейват от радост, когато си спомним за нея? За прекрасната жена, на която можахме да се радваме в продължение на един дълъг живот- да я обикваме и да и се възхищаваме все повече. Само така скърбим за нея."

Клара и Роберт са създали 8 деца; тя надживява четири от тях (освен Лудвиг, който заболява душевно и умира през 1899-та, Елиза, която умира през 1928-ма, Мария, починала през 1929-та, и Евгения, починала през 1938-ма) и съпруга си, гениалния Роберт Шуман. Самата Клара завършва житейския си път на 20.05.1896-та, на 77 години (родена е на 13.09.1819-та).

Любовта между Клара и Роберт е образец за романтична любов- предана и интригуваща.- 7 години влюбените са били принудително разделени един-друг от бащата на Клара (дори под заплаха с разстрел)- именития (за времето си) музикален педагог и педант Фридрих Вик. Вик не е одобрявал романтичността на Роберт, въпреки че е бил учител и настойник на същия този Роберт- в юношеството му- и го е ценял като талант. След съдебен процес (Фридрих Вик обвинява Шуман в пиянство и налудност) Клара и Роберт се венчават (или непосредствено преди, не помня), съдът ги благославя (спечелват делото). Но Вик лишава дъщеря си от наследство и скъсва отношенията си с нея; много по-късно, след години, ледът между Вик и семейство Шуман се стопява (благодарение на неуморните доброжелателски постъпления на Роберт)... Самият Лист е свидетелствал в подкрепа на Шуман!

Брамс безрезервно и дълбоко-страстно е обичал Клара; но, от друга страна, е почитал нейната отдаденост (и посмъртна) на Шуман и децата. За разлика от вдетинения и лабилен Роберт, комуто, бидейки силна- властна и дисциплинирана- натура, Клара цял живот е служила за житейска опора (за да е благоразположен Шуман да твори), Брамс е стабилен и улегнал, земен тип мъж, оказвал е финансова подкрепа на пианистката, а нерядко е подавал и мъжката си десница- в чисто битов план. Клара Шуман, наред с Жана Д'Арк и др., е една от великите жени в европейската история: с голямото си сърце и поразителна сила на характера, с посветеността си на висшето творчество, с могъщия си интелект, с женствеността и красотата си; ненадмината пианистка, тя същевременно е и безупречна съпруга и майка. Любопитен, но неслучаен, факт е, че образът на Клара Шуман бе втъкан в банкнотите от 20 (или 50, не помня точно) германски марки.


Публикувано от hixxtam на 17.10.2004 @ 17:24:19 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   Methodius

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

23.04.2024 год. / 20:06:10 часа

добави твой текст
"Реминисценция към Клара" | Вход | 2 коментара (7 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Реминисценция към Клара
от ANG на 17.10.2004 @ 19:25:13
(Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/
а какво ще кажеш за страстните любови на Вагнер-а


Re: Реминисценция към Клара
от Hammill на 19.10.2004 @ 15:49:37
(Профил | Изпрати бележка)
Не само въвеждащ, но и хубав текст.

Виждал съм един портрет на Клара Шуман вече възрастна, вероятно след смъртта на съпруга й. На нея тя има едно такова излъчване, което се изкушавам да определя като "бюргерско". Ти имаш ли някакви наблюдения в тази връзка?