Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 843
ХуЛитери: 3
Всичко: 846

Онлайн сега:
:: AGRESIVE
:: Georgina
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКъ пати влък с едно кошле ярета
раздел: Нъ чис бългЪрски
автор: apostolicia

Живеяла некоги една дръта коза. Она имала седем ярета, да се чуди човек къ ги е изтръсила. Ама си били ньойни сичките и она си ги обичала като майчица съща.
Добре, ама и она огладнела и рекла диде да попасе така да отвърне млеко, че таа челяд требва да се рани. Викнала яренцата и нги запрещала така:
- Деца, да побеснеете кви сте, я отваам да пасем манко, що сте ме изпили и съм станала сал кожляк и рОги. Докъде ме нема да се вардите от влъко, че пущите ли го да улезне у кошарата, ша ви изиде и ушите. Нема а остане ни кожа, ни кокайе от вазе, да знаате. Да знаате, че тоа а много итър и има адет да се преобалча на разни други животни, ама вие нема а му се връзвате. Ша го познаате веднъга. Гласо му а продран и приказва дече ли а прегратавел, а ногите му са чърни на къклица.
Яренцата рекли на маки си да оди, да се не притеснява, они ша се овардат и она спокойна, тръганала да се набръсти с бръстовина и да се напасе с паламида и трънье.
Не минало се много време и те ти го некой зел да млати по вратата:
- Отворете, мили деца, язе съм вашта макя, идем си и ви носим на секи по нещо.
- Ядееееец! – викнали таа жна рогати гявле изнътре – Нашта макя има тънък глас, а тизе прикааш дече ли си прегратавел. Ти си влъко, чумата а те тръшне и синь огин да те изгори!
Влъко си пошол, ма таа жна врачанска се не бил отказал вупще. Тишол та си купил един тибишир, изел го и гласо му станал тънък като на бит педерас. После се врънал пред кошарата и па зел да грома по портата:
- Отворете, деца, вашта макя... съм язе. Носим ви подаръци на секо.
- Да се маиняш от портата, видоме ти краката немити – нашта макя има бели и чисти крака, а твойте са чръни на къклица. Маиняй се далеко, ти си влъко!
У чудо се видел тоа влък, тишол у една фурня па се овръгалял у брашното и па тиче пред кошарата да грома по вратата:
- Деца, мамини благи, дробецо да ви изидем. Отварайте бръже, я съм вашта макя и се върнах, носим на секо по нещо.
- Пръво ни покажи краката си! – разврещали се яренцата изнътре.
- Влъко турнал брашнената си лапа на празорецо. Яретата като видели, че лапта а белА, повервали и отворили на влъко. И като го видели къф а, така се уплашили, че се изпокрили у миша дупка. Едното поди масата, другото у кривато, третото у печката, четврътото се фръцнало у куфнята, петото у сандъко, шестото поди мифката, седмото се загньело у кутията на стеннио часовник. Да ама влъко, таа жна, итър. Намерил ги сичките и ги излапал. Ама нали бил прегладнясал и оядовен къде толко тицанье ударил покрай тия гявле ярета, та ги изглътал цели-целенички. Не намерил сал най-мининкото, таа гад къде се било скрило у чесовнико. Ама така се бил натъпкал, направо се извърнал от яденье и го домръзело да дири и тава, па се повлекъл та се извръндупил поди едно дръво на сенкя и зачмал.
Не минало много време и те ти иде си козата. Малииииинььь! Кво заварила, сиромашката! Вратата зеи отворена, маса, столове, пейки – сичко разфръгано, мифката - строшена се връгаляла на земята, а узлявниците и юрганете били слечени от кривато. Подирила си децата – нема ги. Почнала да ги вика едно по едно на име – къ ги помнила толко именя – не мога да знам. Ама ни едно се не обадило. Най-накраа викнала и най-мининкото , на мама догледнико, и чула гласчето му из некъде да се обажда. Подирила го, подирила го и накраа го намерила у кутията на чесовнико. Излекла го с мъка из неги и оно нги разпраило кво станало. Зела да реве и да се тръшка козата за сиромашките си рожбици. Дом а не сврътало и зела да оди и да се повръта по гората и по пояните като недарена сваа. По едно време стигнала до там къде влъко бил зачмал и ръкал, та изпопадали гньездата на врабците от дръвото. Дрътата коза била голем гявол, зела а оглежда влъко къ да го прибие, па по едно време кво да види – у тумбако му нещо мръда.
- Ту, дееба! Дали па тия мойте яренца са още живи? – рекла си она и веднъга пратила най-мининкото яренце да донесе ножици, игла и прътен конец из дом. Щом тава се върнало, она зела поманко да пори тумбако на влъко. Цепнала манко се едно му наприла секцио на тоа заплес. Зели да изкачат от стомахо му яренцата едно по едно, зели да се радват, да се галат на маки си. Ама она не била шашава и рекла:
- Марш от тука, огин да ви изгори къде се качите връз мене! Сичко ви е на игра на вазе! Бегайте бръже да намерите големи камънье да наплъниме тумбако на тоа проклетник, докъде още чми!
Разтичали се яренцата, домъкнали камънье и напълнили тумбако на влъко с ним, после дрътата коза ги зашила с губерката и с прътенио конец. Сичко станало толко бръже, че тоа заплес нищо и не усетил, даже и не помръднал, дееба и тумбако пепейв!
Щом се начмал най-накраа, изпраил се и се заклатил къде герано на Тоша Връбкина – оня длибокио. Оди и си дъдре:
- Ба че ли съм камънье изел, не ярета, туу дееба таа лакомия моя, да бех барем джвакал, а я така ги наглъта и сеги ми тежко!
Пущил таа жна, кофата, извадил а плъна с вода, ама да се наведе да а земе и - цамбур – право у герано. Като видели тава, яренцата и козата се развикали:
- Влъко умре! Влъко умре!
Фанали се на оро и зели да играат, лаас да имало сватба!

Извод: Не закачай се с кози, що може да береш големи ядове!


Публикувано от alfa_c на 25.01.2012 @ 18:50:10 



Сродни връзки

» Повече за
   Нъ чис бългЪрски

» Материали от
   apostolicia

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 11


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 00:06:31 часа

добави твой текст
"Къ пати влък с едно кошле ярета " | Вход | 21 коментара (43 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от vorastak на 27.01.2012 @ 10:20:50
(Профил | Изпрати бележка)
Идеята е прекрасна. Не трябва да говорим диалектно, но трябва да знаем и запазим езика на дедите ни. Просто ме върна в детските ми години, още повече, че деалекта е като че ли от моя край. Не знам дали ще се съгласиш с мен, но по-добре този диалект, отколкото днешния "модерен" полубългарски, който ако Кирил и Методия го чуят, ще им трябва преводач! Благодаря ти за идеята и изпълнението й. Върна ме много години назад, но ме накара и да се замисля много. От време на време трябва да си припомняме кои сме ние и да не забравяме езика си и нравите си след три-четири месеца преживени в чужбина!


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от apostolicia на 29.01.2012 @ 10:59:20
(Профил | Изпрати бележка)
Абсолютно съм съгласна с теб, че диалектите са далеч по-интересни от полу-английския или какъвто и да е там език - например полускайпския. Диалектите са важна част от нашата самобитност, те обогатяват езика. Благодаря ти за прочита.

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 28.01.2012 @ 20:33:19
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Е, неповторима си! Така се случи, че не успях да дойда на представянето ти в София, но дано даде Господ да се засечем някъде.
Поздрави!


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от apostolicia на 29.01.2012 @ 11:00:04
(Профил | Изпрати бележка)
Дай Боже! Благодаря ти!:))

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от joy_angels на 28.01.2012 @ 20:32:36
(Профил | Изпрати бележка)
И теб те четох офлайн, ама чак сега сколасах да се логна. Не знам как е "браво" на СЗ, ама го имаш от мен от сърце!


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от apostolicia на 29.01.2012 @ 11:01:59
(Профил | Изпрати бележка)
Браво, браво... па де да знам, тещо като "ти немаш сръце, ма!" ели "а пустиняк ли си, а!?" :))))))))) Тук все пак и совите не са това, което са:))

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от anonimapokrifoff на 25.01.2012 @ 19:00:12
(Профил | Изпрати бележка)
Ха-ха, страхотна е приказката на тоя диалект!


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от apostolicia на 25.01.2012 @ 22:26:36
(Профил | Изпрати бележка)
Нали?!:))

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от abonat на 25.01.2012 @ 19:05:29
(Профил | Изпрати бележка)
бравос :-)))))


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от apostolicia на 25.01.2012 @ 22:27:03
(Профил | Изпрати бележка)
Мерси:))

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 25.01.2012 @ 19:39:59
(Профил | Изпрати бележка)
Уникална си!Сърдечни поздрави от изтока :)


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от apostolicia на 25.01.2012 @ 22:27:30
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаръ начи:))))

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от mariq-desislava на 25.01.2012 @ 20:21:22
(Профил | Изпрати бележка)
Разкикерчиха ми се устите от толкоз хахо-хихи, много си добра.


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от apostolicia на 25.01.2012 @ 22:27:58
(Профил | Изпрати бележка)
Па да, нали съм си сеянка от СЗ:)))))))))

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от lordly (lordly@mail.bg) на 25.01.2012 @ 21:06:56
(Профил | Изпрати бележка)
--Супер-р-р! Катурна-а-а ни у хендеку всите пишман-зевзеци!


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от apostolicia на 25.01.2012 @ 22:29:56
(Профил | Изпрати бележка)
Така ви се пада на вазе зевзеците, а кво фпрочем е хендеку - дали не е нещо като сайван за сено? Що ако е тава ми звучи манко така... катурнати е сеното ... нали... молъ да бъда разбрана правилнуууу....:))))

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от Mia2442 (mia2442@gmail.com) на 25.01.2012 @ 21:57:00
(Профил | Изпрати бележка) http://www.youtube.com/watch?v=NxBTchwLQ3g
хехехехе - кеф си голям!:):):)
А язе съм млого доволна, дека дочЕках те таков разкАз от тебе, оти ми липсуваше!
Па и язе съм от дръта коза яре, де!;)
Ощеееееееее!:):):)


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от apostolicia на 25.01.2012 @ 22:30:52
(Профил | Изпрати бележка)
О, знам те я, че си от дръта коза яре, ти сал се притайваш и мине не мине, изтръсиш неко да се смее ли човек, да реве ли с тебе! Мерси, че си тука!

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от zebaitel на 25.01.2012 @ 22:09:52
(Профил | Изпрати бележка)
От Мачоко с гумениците те чакам да си изпълниш обещаното и да направиш друга приказка! Е, дочаках те! Смях се, четох, препрочитах, че на много места не схващам, пак се смях! И за утре съм си оставила да си чета пак! Жива да си, Апостолиция! Заради теб и Слави почнах да гледам, кога ония зевзеци се събират да говорят по врачански!!!


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от apostolicia на 25.01.2012 @ 22:32:57
(Профил | Изпрати бележка)
Оф, начи по отношение на Слави имам смесени чуфства, щото тия ме дразнат тримата с това, че изкаравт СЗ като место къде е плъно с простаци, пияници и пустиняци. Не че ги нема тия работи, ама СЗ не е само пиенье до умиранье и шашкъния до усиранье! Тука има много ценни работи, а они така и ги не показаа. Жалко, куме, жалко!

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от zebaitel на 26.01.2012 @ 09:29:19
(Профил | Изпрати бележка)
Споко, аз ги слушам само като вид drill / повторение, езиково, с цел да се упражни и запомни нещо/, за да мога после по-лесно да разбирам твоите приказки!!!!!

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от zinka на 26.01.2012 @ 06:29:19
(Профил | Изпрати бележка)
Като гореща попара, от онзиденшна бела житена пита, с обилно количество пресно сирене и бито масло и... лют червен пипер :)))
Щеше ми се да го кажа на диалект, но нямаше да е автентичен :)

Чудесия си!!!

Поздравления и благодарности :)) !




Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от apostolicia на 26.01.2012 @ 19:44:39
(Профил | Изпрати бележка)
Благодара, че попрочете тава-онава и едно-друго! Сърдечно благодаръ:)))

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от rajsun на 26.01.2012 @ 09:12:00
(Профил | Изпрати бележка)
Малииииинььь!:)))


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от apostolicia на 26.01.2012 @ 19:45:03
(Профил | Изпрати бележка)
Еш пъ ти - приби ма:))))))))))))))

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от alfa_c (alfa_c@hulite.net) на 26.01.2012 @ 19:51:35
(Профил | Изпрати бележка)
Изумителна си, жено, нам дъл знаш :))


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от apostolicia на 26.01.2012 @ 21:59:35
(Профил | Изпрати бележка)
Те така ша кааш тизе, я те знам, лаас да си от наште, ма поди прикритие :))))))

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от Markoni55 на 26.01.2012 @ 20:43:29
(Профил | Изпрати бележка)
Отдавна не бях влизала на спокойно в сайта и докато те видях се залепих - изкефи ме твоята версия. Да си жива и здрава.


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от apostolicia на 26.01.2012 @ 22:00:02
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаръ, и тизе да илядиш :))))))))))

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от pc_indi (pc_indi@abv.bg) на 26.01.2012 @ 22:37:33
(Профил | Изпрати бележка) http://indi.blog.bg/
:)))Голяма работа си!:)))Голям смях се смея всеки път и "аууу от глад умирам..." за още приказки!:)))Страхотна книга ще стане!!!:)
Поздрави сърдечни и благодарности за смеха!:)


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от apostolicia на 27.01.2012 @ 19:19:56
(Профил | Изпрати бележка)
Па готово, сал кажи коя приказка ти е на сръце и веднъга седем да ти а преведем:)))))))

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от pc_indi (pc_indi@abv.bg) на 28.01.2012 @ 20:25:14
(Профил | Изпрати бележка) http://indi.blog.bg/
Юхууу!:)))Благодаря за обещанието!!!:) Ами...то така или иначе ясно е, че книга трябва и ще има,та започвай ги някак-пепеляшки,шапки...каквото донесе музата първо...Но няма все пак да пропускам възможността за пожелание,та ще си кажа- Снежанка!:)
Сполай ти!И Северозападната муза да ти пее на уше!:))

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от viatarna (viatarna@abv.bg) на 27.01.2012 @ 14:57:33
(Профил | Изпрати бележка)
Изводът ме довърши - сичката мъдрост сбрана накуп!
И те така :-))))


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от apostolicia на 27.01.2012 @ 19:20:49
(Профил | Изпрати бележка)
Па но пироньо а у изводо - дубре, че се сетих, еч нема къ да знааш кво а грездей, та си писах пиронь :))))))))))

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от secret_rose на 27.01.2012 @ 15:01:41
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
И мен ма разфърга с таа приказка :)))


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от apostolicia на 29.01.2012 @ 11:02:41
(Профил | Изпрати бележка)
:))))))))))))))))

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от Vesan (proarh92@abv.bg) на 27.01.2012 @ 15:31:22
(Профил | Изпрати бележка)
Е... това е... как да се не изкефи човек! :))))))))))))


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от apostolicia на 27.01.2012 @ 19:21:39
(Профил | Изпрати бележка)
И я тава се чуда - къ да се не изкефи човек:)))))))) Кефи си се колко ти душа тегли, не бой се, я ша преведа още некоа приказка!

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 27.01.2012 @ 18:30:12
(Профил | Изпрати бележка)
Немаш равна!:)


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от apostolicia на 27.01.2012 @ 19:22:08
(Профил | Изпрати бележка)
Имам, ама не е тукашна, та а не познават още ората :))))

]


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от vikito_1960 (vikito_60@abv.bg) на 04.04.2012 @ 09:15:12
(Профил | Изпрати бележка) http://viktoriaivanovaa.blog.bg/
Дуууууу, жено монтанска !!!
Голем смех.


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от aurora (vasia@hulite.net) на 23.04.2012 @ 12:14:34
(Профил | Изпрати бележка)
Хех, и това го бех пропуснала... но се смях с лихвите!:))

Когато ми е чоглаво, си отварям твоите приказки и направо се лекувам:)

P.S. Много ще се изкефя да преразкажеш Снежанка или Пепеляшка:)))


Re: Къ пати влък с едно кошле ярета
от apostolicia на 28.04.2012 @ 11:27:29
(Профил | Изпрати бележка)
И това ще стане. Много се радвам, че тия "популярни преводи и други шашкънии", които започнах на шега, се превърнаха в сериозна работа - щом лекуват лошо настроение, значи са добри!

]