Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 2
Вчера: 1
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 589
ХуЛитери: 4
Всичко: 593

Онлайн сега:
:: LioCasablanca
:: pastirka
:: pinkmousy
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаИзвезани души, XXXIV част
раздел: Романи
автор: secret_rose

Сълзи от обич.
Прозренията.
Газиантеп, 2006

Чувствах се толкова неловко, не знаех какво да кажа и къде да дяна ръцете си. Искаше ми се да прегърна този човек, да пресуша сълзите му и да го усмихна завинаги. Но той сам бе казал - мъката е най - важната стъпка.
Било много отдавна, преди цели тридесет години. Аднан бил млад и буен, едва завършил лицей и искал да преобрази света. Семейството му - богати търговци от Адана го изпратили тук да учи. Считали, че само в спокойното общество на суфите ще може да озапти буйния си характер и да осмисли живота си. Младежът пристигнал в града, нанесъл се у роднини и дори не потърсил братството на дервишите. Не след дълго похарчил всички средства, дадени от баща му и по принуда се хванал на работа в един хан. Вършел каквото му наредят ханджиите - метял и миел подовете и двора, зиме чистел снега и разливал бира в пивницата, носел чай на поднос по поръчка до насрещните дюкянчета и понасял подигравки и унизения. Един ден видял красиво момиче, облечено скромно но с лъчезарна усмивка. Влюбил се от пръв поглед и всеки ден бързал да я пресрещне по пътя и зад завоя около хана, да я гледа многозначително и да чака сгоден момент да я заговори. Девойката обаче бързала, не вдигала очи към него и се прибирала в къщи. Така продължило твърде дълго докато един ден Аднан не издържал, пийнал чаша вино за смелост, изчакал момичето на пътя и го дръпнал за ръката. "Искам да ми кажеш коя си!". "Върви си" отвърнала тя, но той не я пуснал, виното замъглявало разсъдъка му, чувствал се смел и я притиснал до себе си. Започнал да я стиска и целува а тя се разпищяла докато не надошли хора да я измъкнат от ръцете му. На другия ден в хана дошли братята и и го пребили. След месец ги оженили. Семейството на Диляра (името означава "релакс за уморено сърце") било особено. Бащата бил набожен човек и хаджия - посещавал Хадж в Мекка на всеки три години. Майката носела тюрбан и се молела пет пъти на ден. Трите деца обаче били различни. Най - големият син Хасан често изчезвал от къщи и се носели слухове, че има вземане - даване с дервишите но сприхавия му характер го изтласквал далече от тях. Вторият - Али, имал приятелка рускиня и посещавал заради нея една православна църка а майка му леела сълзи от мъка. И Диляра - спокойна и кротка, отдадена на учението си. Когато се оженили заживели в семейния дом въпреки традицията младите да се установяват самостоятелно. Били деветнадесет годишни, твърде млади за да съградят собствен живот и бащата на Диляра искал да им помага. Не след дълго се чула добрата вест за внуче на път. Цялата къща очаквала появата му, наплели дрешки, сковали люлка, купили количка. Чакали с нетърпение, и когато моментът настъпил всички затаили дъх пред вратата, зад която местния хаким помагал да се роди. Имало болници тогава, но вярата и набожността на бащата не позволили да остави детето и внука си в ръцете на непознати и избрал знахаря. Раждането се проточило, бебето било обърнато напреки и не можело да излезе. След дълги мъчителни часове най - после се родило, но много измъчено и не след дълго починало. Било момиченце. Мъката ги съсипала. Диляра се усамотила в стаята си и не допускала Аднан до себе си. Останал сам, той се пропил, обикалял улиците като безумник и често заспивал някъде навън, подритван от хулиганите. Ако заптиета го видели, водели го в къщи, ако не - виел по цяла нощ с уличните псета. Така един ден с объркана глава се озовал на възвишението срещу Румкале. Там имало човек - тих, спокоен, с качулка. Видял мъката му непознатия, седнал до него и дълго мълчали заедно. После го попитал къде живее. "Вече никъде" отвърнал младежа и се разплакал. Мъжът го вдигнал и го отвел в дома си. Минали дни а Аднан така и не идвал на себе си. Бълнувал и плачел, плачел и бълнувал. Една заран станал и си тръгнал. В къщи нищо не се било променило, поседял колко поседял и се върнал на възвишението. Непознатият отново го намерил там и безмълвно го отвел в дома си. В тази къща живеели само мъже, тихи и мълчаливи. Понякога пеели, друг път танцували, после пак мълчали. Аднан останал с тях десет години. Какво преживял с другарите си и какво не, след десетата си година сред тях решил да потърси Диляра. Намерил я сама, в бащиния и дом. Майка и била починала и се грижела за стария си баща. Поискал и прошка и останал с нея. След година отново се върнал при дервишите за още десет години. И когато излязъл от там след десет години вече бил друг човек. Намерил Диляра, която го очаквала с любящо сърце, отворил хан и заживели така, както днес.
И без друго главата ми бе твърде замаяна от случката на улицата, сега съвсем ми се забули погледа, дали от сълзи, дали от друго - не зная. Аднан бей седеше безмълвен, завършил разказа на живота си, жена му - плътно до него, като сянка... дори Ванесса се беше спряла и ги гледаше тъжно.
- Искате ли аз да ви стана бебе - запита тя и само извика още сълзи в очите ми.
Изведнъж скочих на крака, отидох в моята стая, измъкнах бохчата с плетените дрешки и я разгърнах. Жилетчиците и рокличките бяха миниатюрни, твърде малки за да станат на Ванесса. Ханджийката ми предрече син. Защо ми ги даваше... а и по нищо не личеше, че са плетени преди двадесет години, изглеждаха съвсем като нови. После се плеснах по челото. Суфият беше тя. Ако всичко, което бях научила от Ирис бе вярно. Огледалото, единствената душа, която става спътник. Човекът, дошъл да сподели живота ти, за да те избави. Аднан бей бе прекарал двадесет години в манастир тласнат от нея. И именно тя виждаше напред, без да и е нужен фал. Кръвта ми се смрази и се зачудих защо не разпознах знаците по - рано. Зачудих се и на късмета си - винаги да попадам сред тях, навсякъде, във всеки град или село на тази забравена от Бога страна. Все пак не бях сигурна и имах желание да го чуя от нея. Прибрах бохчата в куфара, обърнах се и я видях на вратата. Бе свалила забрадката си, държеше я в ръка и мило ми се усмихваше.
- Меги, нима са ти нужни доказателства за всичко.

___________________

*
- Хайърлъ сабахлар - Ползотворни утра
- Българският превод на рубаята е от интернет.

Останалата част от главата ще прочетете в книжното издание...


Публикувано от viatarna на 29.12.2011 @ 11:18:10 



Сродни връзки

» Повече за
   Романи

» Материали от
   secret_rose

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 5


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 22:02:39 часа

добави твой текст
"Извезани души, XXXIV част" | Вход | 12 коментара (27 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Извезани души, XXXIV част
от secret_rose на 29.12.2011 @ 11:21:35
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Атласните пеперуди:

http://g.mynet.com/i/137/220148-dunyaninenbuyukkelebegi9.jpg

http://g.mynet.com/i/131/220142-dunyaninenbuyukkelebegi6.jpg



Re: Извезани души, XXXIV част
от viatarna (viatarna@abv.bg) на 29.12.2011 @ 12:11:21
(Профил | Изпрати бележка)
Няма нищо случайно, както знаем :-)


Re: Извезани души, XXXIV част
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 29.12.2011 @ 12:44:28
(Профил | Изпрати бележка)
Става все по-интересно:)))
Сърдечни поздрави!


Re: Извезани души, XXXIV част
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 29.12.2011 @ 12:50:41
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
От това, което прочетох в Нета за Мевляните, особено ценно ми се струва това

"цикличността е нито повече, нито по-малко разбулената мистерия на живота" и го споделям. Винаги съм мислила, че животът тече по спирала. Веднъж си горе, после - долу и трябва да си готов да се справиш с предизвикателствата.

Не знам дали в пълна степен трябва да се доверим на вярването на мевляните, защото те продължават

"Първо си бил глина. Преминал през битието си на минерал, си станал растение. От растение си се превърнал в животно, а от животно - в човек. Докато това се е случвало, ти не си знаел къде отиваш, но въпреки това си бил въвлечен в дългото пътешествие. И ти предстои да преминеш през още стотици различни светове."

което ми се струва прекалено и си спомням думите от онзи виц

"Твоят Дарвин може да е произлязъл от маймуна, но аз - не"

Харесва ми донякъде философията "Остави нещата на собствения им ход и само ги следвай" по простата причина, че макар да ни е дадено правото на избор, нещата не зависят в пълна степен от нас.
Освен това животът трябва да се живее, за да опознаеш себе си и Бога в себе си. Това ми напомня Казандзакис, който попада в един манастир и първоначално иска да остане, но го повиква един възрастен монах и му казва, че с исихазъм и молитви едва ли ще опознае Бога. Нужно е, както казва керана Ангелова, в "Елада Пиньо и времето" да си познаем мерките, а те се опознават в живия живот.

Благодаря ти за предизвиканите размисли. Много често слушам твоето "Мълчание". Чия е музиката? Въобще ми прави впечатление, че в YouТube авторите много често се подминават.


Re: Извезани души, XXXIV част
от ANG на 29.12.2011 @ 13:09:50
(Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/
- Приятното и неприятното са вътре в нас.

(горкият редактор, който би се осмелил да)


Re: Извезани души, XXXIV част
от anonimapokrifoff на 29.12.2011 @ 13:40:09
(Профил | Изпрати бележка)
Дали странниците си личат отдалече, или просто ти имаш очи да ги разпознаеш? Беше ми много интересно.


Re: Извезани души, XXXIV част
от zaltia на 29.12.2011 @ 18:18:47
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за невероятната разходка Меги...
Сега огънят е още по- силен...


Re: Извезани души, XXXIV част
от jezabel на 29.12.2011 @ 19:07:31
(Профил | Изпрати бележка) http://littlejody.wordpress.com/
Много приятно и интересно. ;) Чака ме четене. :) :)


Re: Извезани души, XXXIV част
от tomatroev на 30.12.2011 @ 13:53:25
(Профил | Изпрати бележка)
Хубав разказ. Хареса ми диалога. Пропуснал съм доста от пътеписа ти, но виждам тук малко по-различни похвати, как да го кажа, по-белетристични?
Впечатляващо е начинанието ти, момиче, вдъхновение си имаш, затова ти желая здраве и весела Нова година!


Re: Извезани души, XXXIV част
от joy_angels на 30.12.2011 @ 14:37:00
(Профил | Изпрати бележка)
Приятното и неприятното са вътре в нас.

От вчера си го повтарям. Благодаря ти!


Re: Извезани души, XXXIV част
от boliarkabg на 03.01.2012 @ 13:50:09
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
всеки е там,където трябва да е...


Re: Извезани души, XXXIV част
от nikoi (boo@abv.bg) на 07.06.2012 @ 23:18:28
(Профил | Изпрати бележка)
Бях спряла да чета, чаках.
Не знам какво чаках, но някак си го открих днес.
Снимка на точно такава пеперуда имах дълго време в компютъра си.
Единствената снимка на пеперуда.
"Натюрморт с пеперуди" ще се казва книгата, посветена на любим човек..

"- И какво за пеперудите? Къде живеят?
- Навсякъде... те са навсякъде, където не живеят хората. И когато докосват хората, умират."

Благодаря.