Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 867
ХуЛитери: 1
Всичко: 868

Онлайн сега:
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаИзвезани души, XXXII част
раздел: Романи
автор: secret_rose

Гилгамеш дестанъ.
Сладкодумният Аднан и вкуса на живота.
Газиантеп, 2006


Бяхме избрали малък хан, сгушен между старинни постройки заради автентичната атмосфера и вкусната местна храна. Светът е необятен, прекрасен и различен и аз бях на мнение, че когато пътуваме, следва да опитваме традиционното вместо модерното за да усетим духа и реалността на земята, на която гостуваме.
Стаите бяха ниски с обли тавани и стени измазани с вар, разделени на две - с женска и мъжка ниша. На пода имаше скърцащо дюшеме, пред леглата с метални табли бяха постлани стари черги а на прозорчетата висяха извезани бели перденца, изрязани от стари покривки. Обстановката бе семпла, очарователна и достатъчна, само не разбирах защо е нужно ваните да са в средата на стаите, кипрещи се там като някакво недоразумение. Плътно до тях се мъдреха по две дървени поставки, подобни на старите закачалки в бабиния ми дом на село в България, с окачени чисти завеси и хавлии. Сутринта рано жената на ханджията влезе след тихо почукване, дръпна завесите около ваните, донесе топла вода в метални ведра, напълни ги и ни подкани да ставаме. Потопих се в своята и затворих очи. Усещането бе невероятно. Около мен плуваха малки лавандулови цветчета, изронени от големия букет, поставен на пода в нащърбена порцеланова кана. На крива телена поставка, закачена за ваната имаше калъпче ухаещ домашен сапун. Докато се наслаждавах на утринното си удоволствие, ханджийката се върна с количка на колелца и я остави край ваната. Повдигна капака и лъхна топъл аромат на пържено тесто. Пресегнах се и си взех един самос - вкусна индийска баничка с картофен пълнеж и нарязано кашу, подправена с кориандър и джинджифил. На подноса имаше и чаша топло мляко а до него бурканче салеп на прах. Отпивах и похапвах, мърдах пръсти във водата и си мислех, че няма по - сладък живот. Скъпите и луксозни хотели, които в Турция харчат две заплати за нощувка не притежаваха и половината от очарованието на този селски хан. Жената постели на пода стара кърпа, помогна ми да изляза и уви косата ми със затоплена хавлия, като преди това втри в нея капки розова вода. Чудех се за всички гости ли така се грижи а тя се учуди, че се съмнявам. Долу в кухнята ни чакаше приятно подредена маса за закуска. Запарен чай къкреше на печката, керамични съдинки със сладко, мармалад, захаросани плодове и маслини се мъдреха около голяма дъска за рязане и лъскав нож, забит в парче шунка. Пресен магданоз, копър и къдрава маруля, домати и краставички от онези, които в България ползваме за проготвяне на туршии, подобни на корнишони, но много ароматни и един грапав жълт пъпеш. Усещането от цялостната атмосфера бе като в картина от средновековието. Ханджията бе зает в градината и през кухненския прозорец се виждаше как размахва кюрек, впива го в земята, обръща мускулестите си ръце навън и изравя коренища и плевели. После оставяше лопатата внимателно встрани, сякаш е живо същество, потупваше я и събираше щира. От време на време вдигаше глава, поглеждаше към кухненския прозорец и засукваше мустак с невидима усмивка, навярно очакващ покана за закуска.
- Беим, кахвалтъ хазър, гель*. - подвикна ханджийката и вдигна тежкия чайник.
Ние с Ванесса и G. седяхме подредени на дървената пейка досущ послушни деца, очакващи грижовната ръка на домакинята да поднесе лакомства и да усмихне деня ни. На пода до пейката имаше голям плетен кош с натрупани в него възглавнички, целите цъфтящи от рози. Рози имаше и по малките кремави чинийки, които тя бързо нареди по масата. Извади тенекия с найлонов капак от големия долап до вратата, бръкна в нея и изтегли плувнала в зехтин плетеница саламурено сирене. Разкъса ивичките на ситни ленти, поръси с червен сладък пипер и сложи пред нас.
- Сиренето не може да режем с нож. И хляба не може. Трябва да ценим храната. На Бея все това му казвам, ама той едно знае.
Дръпна големия нож от калъба шунка, уви я в найлонова хартия и прибра в хладилника. Ханджията тъкмо влизаше през открехната врата, потърка ръце в престилката си и се здрависа.
- Аднан. От Адана. Добре дошли.
Лъхна ме аромат на мокра земя и трева. Протегнах ръка и го пипнах. Изглеждаше като изваден от роман на Джек Лондон.
- Много ви е хубаво тук. И гостоприемницата, и градчето... А Дюлюк е цяло чудо...
- А, Дюлюк. Все ровят там, все търсят. После се карат за намереното.
- Има за какво да се карат - усмихнах се и захапах един самос.
- Имат я. Това било наше, онова ваше. Не се гледат един друг, отгоре си гледат. Как виждат някого по - ниско като сите сме съставки в голямата божия гозба, не знам. Мойто магаре по ги разбира.
Човека се засмя гърлено и подвикна към жена си:
- Хатун*, я сложи малко суджук в тиганя за мен. Те гостите не ядат, ама на мен сила ми требе.
Ханджийката дръпна връзка сушена пастърма от окачалката над прозореца, изрони с ножа коричката подправки по нея, отряза няколко дебели парчета и ги метна в цвъртящата мазнина. Пообърна ги да се запържат от двете страни и чукна отгоре им три яйца. Поля обилно с някакъв зелен сос от шишенце, поръси чубрица, похлупи и след малко поднесе тигана на мъжа си който го чакаше с вдигната ръка и приготвен залък. Потопи хляба, разкъса жълтъка, загреба от пастърмата и апетитно замляска.
- Пастърмата сами я сушим. И суджук имаме. Суджук да готвиш на закуска по нашия край е обичай. Не му се слага мазнина, пържи се с две капки водица да си пусне неговата и да стане мек.
Гледах го с отворена уста. Обикновено ми става зле от миризма на пържено месо, от вида му и дори мисълта за яйца със суджук могат да прогонят апетита ми за дълго, но майсторския хъс, с който жената му ги приготви, аромата на село, димящия чайник, мляскането и силните ръце, разчупващи хляба си бяха магия.
- Идете на река Фърат. Там да видите Гилгамеш. Каркамиш е далече от тука ама идете днес. После елате да ви нахраним с Топрак гювеч, да видите гозба.
Закимахме глави с широко отворени очи и G.чукна на телефона си карта на Газиантеп в Гугъл. Мястото се намираше на около 75 км от нас но за никъде не бързахме. Междувременно ханджията обърса със залък дъното на тигана, подаде го на жена си, отчупи едро парче хляб, наръси в него пипер, няколко лентички сирене, тури един разрязан домат и малко магданоз и го сви на сандвич.
- Ние тука не ядем с ножове и вилици. Опитай да видиш колко е сладко.
Навих си набързо и аз сирене и хляб и загризах. Този човек беше смайващ. Всичко което вършеше или говореше извикваше апетит към живота. Докато дъвчеше, клатеше глава и сумтеше заразказва историята на Гилгамеш.
- И така. Не е бил Ноев само ковчега на истината, да знаеш момиче. Утнапищим и той се е вял седем дена и седем нощи в потопа на господа докато не спрял на Нъсър планина. И при него отишъл Гилгамеш да търси безсмъртие, като изгубил най - скъпия си другар и прозрял, че е смъртен.
- Не знаех историята... И намерил ли е безсмъртие Гилгамеш?
- Къде ти. Утнапищим му казал да не заспива седем дни и нощи и тогава ще го заслужи. А той заспал и се събудил на седмия ден чак. Нищо не спечелил. Но жената на Утнапищим се смилила и на изпроводяк му дарила цветето на вечната младост. После змията му го откраднала докато пиел вода от един земен кладенец. Затова тя всяка пролет си сменя кожата а хората умираме стари.
- Ех ти - засмях се - не вини Гигламеш и жаждата му, че остаряваме.
- Кой ги вини? Друга е поуката тука.
Наострих уши а Аднан бей засмука звучно един обелен и потопен в лимонова вода морков. Изчаках го да довърши и подканих да продължи разказа.
- Поуката е, че ние хората не можем да достигаме безсмъртието на боговете. Няма начин. Ей затуй приеми си живота и го живей както знаеш, защото ти бог няма да станеш.
- Не може да е толкова безнадеждно...
- Може то. Като преяждаме на първото хранене, така става.
Засмя се, стана от масата и плясна жена си по заобленостите.

___________________________________

*
Беим, кахвалтъ хазър, гель - Съпруже, закуската е готова, идвай.

Хатун - съпруга.

Останалата част от главата ще прочетете в книжното издание...


Публикувано от viatarna на 24.12.2011 @ 11:27:15 



Сродни връзки

» Повече за
   Романи

» Материали от
   secret_rose

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 06:47:17 часа

добави твой текст
"Извезани души, XXXII част" | Вход | 14 коментара (35 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Извезани души, XXXII част
от nironi (nironi@mail.bg) на 12.01.2012 @ 10:00:38
(Профил | Изпрати бележка)
"заоблености" ))))))), бистра, ромоляща енергия има във водите на словото ти, сякаш току - що е бликнало от Извора, такаааа, я, колко има да наваксвам!


Re: Извезани души, XXXII част
от secret_rose на 16.01.2012 @ 08:06:40
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Наваксвай :))) че май пак ми се пише и ще продължа :р
Здравей... :)

]


Re: Извезани души, XXXII част
от secret_rose на 24.12.2011 @ 12:36:05
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
https://www.google.com/search?q=Karkam%C4%B1%C5%9F+antik+kenti+uruk&oe=utf-8&rls=org.mozilla:bg:official&client=firefox-a&channel=np&um=1&ie=UTF-8&hl=bg&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=9Lj1TrCED4P64QTdyPj9AQ&biw=1249&bih=617&sei=97j1Tv6NOYW6hAfIvrzbBA

тук има някакви снимчици на Урук - древния Месопотански кент...


Re: Извезани души, XXXII част
от zaltia на 24.12.2011 @ 18:47:34
(Профил | Изпрати бележка)
Невероятно интересни са твоите разходки!
А начина по който ни ги поднасяш е приказно красив...
Masal gibi...
Звездни празнични мигове ти пожелавам Меги!


Re: Извезани души, XXXII част
от secret_rose на 24.12.2011 @ 22:01:14
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
:)

http://www.youtube.com/watch?v=n4RjJKxsamQ&ob=av2e

]


Re: Извезани души, XXXII част
от radi_radev19441944 на 25.12.2011 @ 10:55:32
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Но това е чудесен пътепис. Честит празник и късмет!


Re: Извезани души, XXXII част
от secret_rose на 25.12.2011 @ 10:58:33
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Вече е роман :)))

Благодаря, Ради...
Не съм писала проза и споделям както мога, затова искрено се радвам, ако майсторите на прозата харесват...
Късмет и за теб :)

]


Re: Извезани души, XXXII част
от kasiana на 25.12.2011 @ 14:27:39
(Профил | Изпрати бележка)
Пишеш с изключителна вещина за всичко видяно и преживяно и отваряш душата и сърцето ми за тях!!!

Сърдечни поздрави, Меги:))))))))))))

Честито Рождество Христово!!!


Re: Извезани души, XXXII част
от secret_rose на 25.12.2011 @ 15:05:00
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Радвам се, че пътешестваш с мен :)
Честито да бъде!

]


Re: Извезани души, XXXII част
от ANG на 25.12.2011 @ 15:44:32
(Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/
Ей затуй приеми си живота и го живей както знаеш, защото ти бог няма да станеш


Re: Извезани души, XXXII част
от secret_rose на 25.12.2011 @ 15:52:48
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Когато човекът се пусне от самозаблудите си че може да бъде Бог, може да тръгне да става...
знае ли човек :)))

благодаря за прочита
пуснах ти филмче за Мевляна в предишната част...

]


Re: Извезани души, XXXII част
от ANG на 25.12.2011 @ 16:17:38
(Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/
филма гледам в момента - благодаря ти

по темата: Пътят към усъвършенстване е пътуване към Него - ти си Бог и аз съм Бог (по негов образ и подобие...)

продължавам да чакам появата на човечено Емили, а пък от чисто човешко любопитство питам какво прави сега Ирис (на бележка)

]


Re: Извезани души, XXXII част
от secret_rose на 25.12.2011 @ 16:19:42
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Емили още дълго няма да се появи...
нито Ирис някога ще се изгуби...


]


Re: Извезани души, XXXII част
от secret_rose на 25.12.2011 @ 16:27:28
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
готова ти е бележката :)))))

защо толкова бързаш за Емили :))
тя е родена само преди 3 години
видя и очите, нали... видя ги...

]


Re: Извезани души, XXXII част
от highwayman (highway_man@abv.bg) на 25.12.2011 @ 19:10:48
(Профил | Изпрати бележка)
Ох, отивам да си хапна баклавички - много вкусно пишеш:)


Re: Извезани души, XXXII част
от secret_rose на 25.12.2011 @ 19:12:08
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
:))))) не преяждай :р
че аз веднъж припаднах от тях...

Благодаря за прочита!

]


Re: Извезани души, XXXII част
от mariq-desislava на 25.12.2011 @ 21:16:18
(Профил | Изпрати бележка)
Аз пък ще притуря само това:

С такава сила аз мечтах за теб
и толкова вървях и толкова говорих,
и толкова обичах твойта сянка,
че нищо днес от теб не ми остава!
Остава ми да бъда сянка между сенките,
да бъда сянка повече и от самата сянка,
да бъда сянката, която идва и се връща
в слънчевия ти живот.

Робер де Снос


Re: Извезани души, XXXII част
от secret_rose на 25.12.2011 @ 21:23:35
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
много е хубаво...
мерси...

]


Re: Извезани души, XXXII част
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 26.12.2011 @ 12:49:13
(Профил | Изпрати бележка)
Тази част е точно по моите интереси:)
Чакам продължението!


Re: Извезани души, XXXII част
от secret_rose на 26.12.2011 @ 12:52:52
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
:))) и следващата прилича малко на тази...
готвех я за утре
покрай този празник си останах самичка в къщи и написах цели 3 части :)))

радвам се, че има кой да ги чете, понеже наистина ги пиша с удоволствие...

]


Re: Извезани души, XXXII част
от anonimapokrifoff на 26.12.2011 @ 14:37:08
(Профил | Изпрати бележка)
Омагьосваш читателя и го водиш за ръка из тези чуднотии. Браво ти!


Re: Извезани души, XXXII част
от secret_rose на 26.12.2011 @ 15:53:21
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Спомена за там е омагьосващ...
Благодаря :)

]


Re: Извезани души, XXXII част
от skrej на 26.12.2011 @ 18:12:37
(Профил | Изпрати бележка)
честито Рождество!
Пътувам, пътувам...
Това което описваш отчасти го изживях за 3 дни в Кападокия. Непонятно
усещане че е било някога част от мен, без да знам предварително къде точно отивам. Добрите, ЧОВЕЧНИТЕ очи на хора видях.
Самороден талант си, Розичке, похвала за смелостта ти, да ни потапяш в този свят и в душата человеческа...


Re: Извезани души, XXXII част
от secret_rose на 26.12.2011 @ 18:32:19
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря. За човечността... иска ми се... но преди малко 8 годишното ми момиченце ми показа стихчето си за нова година, което и беше за домашно за утре:

"Отново е нова година
и уискитата проблясват
а малките боси босненски деца
замръзват.
Навсякъде вали сняг и студ.
Някъде пуши лула.
Някой каза - исляма е отрова.
Но пак е нова година,
не помните ли."

Нескопосан бърз превод е това. И се чудя, с коя човещина днешните осемгодишни виждат така новогодишния празник...

]


Re: Извезани души, XXXII част
от skrej на 26.12.2011 @ 18:46:21
(Профил | Изпрати бележка)
това дете ме разби!
не мога да си събера дъха.
как да ги опазим децата?
;навсякъде вали сняг и студ;...
за всяко дете трябва да има топла прегръдка!

]


Re: Извезани души, XXXII част
от secret_rose на 26.12.2011 @ 19:22:20
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
тя ги пише такива, шокиращи малко, малко странни..
трябва, но няма
"навсякъде вали сняг и студ"
и... пожелавам след това весели празници ... :)


http://www.youtube.com/watch?v=VytPthvIbJk


]


Re: Извезани души, XXXII част
от boliarkabg на 27.12.2011 @ 07:40:54
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
Влюбих се в твоите ханджии. Ей такива хора, обожавам ги. Сами не си дават сметка за своето богатство. На глед обикновени, а всъщност гениални. Като се замислиш колко простичък уют ти предлагат и всичко сътворено от техните ръце, и наглед уж между другото. Дъхът ми спира от такива хора. Благодаря ти!


Re: Извезани души, XXXII част
от secret_rose на 27.12.2011 @ 08:41:42
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Гостоприемството в Турция е баснословно... :)

]


Re: Извезани души, XXXII част
от secret_rose на 27.12.2011 @ 16:05:07
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
http://sharingiseverything.blogspot.com/

понеже обичаш пътешествията като мен
виж какво има в този линк
аз го намерих преди час и с такова удоволствие го чета и разглеждам

]


Re: Извезани души, XXXII част
от doktora на 27.12.2011 @ 16:49:44
(Профил | Изпрати бележка)
Честито Рождество и Светъл Новогодишен празник, Мигле!
Здраве и Любов...:)
Бъди, талантивке!
Никос --->@


Re: Извезани души, XXXII част
от secret_rose на 27.12.2011 @ 16:54:30
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
И за теб, Ники - светлички дни и много любов :)

]


Re: Извезани души, XXXII част
от joy_angels на 29.12.2011 @ 14:10:30
(Профил | Изпрати бележка)
Какво да пиша, като все едно казвам - браво!
След тази част обаче съвсем ми се прияде :)))


Re: Извезани души, XXXII част
от secret_rose на 29.12.2011 @ 14:13:27
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
:))) да ти е сладко...
света ни предлагал всякаква храна за да ни види що за животни сме
(някъде съм го чела и така: Бог ни предлага всякакви гозби, за да види какво жиувотни сме)

]


Re: Извезани души, XXXII част
от secret_rose на 29.12.2011 @ 14:27:59
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Мале... пиша с краката...
Щом и по коментари вече допускам грешки, ще трябва да понауча правописа...

]