Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 869
ХуЛитери: 0
Всичко: 869

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаИзвезани души, XXV част
раздел: Романи
автор: secret_rose

Да се родиш.
Татван,
2006


Понякога живота се свежда до простички удоволствия като споделена трапеза, няколко усмивки, песен. И нищо друго няма значение - щастието трепти и пулсира, изпълва и гали сетивата и пълнотата е абсолютна. Ирис бе роден ден преди мен, щяхме да празнуваме заедно и аз посветих цял следобед на топка ароматно тесто, купа зеленчуци и няколко сочни плода, за да поднеса за вечеря едни незабравими, свенливи и твърде доверчиви в мекотата си топли изкушения. Докато смесвах унесено брашно, яйца и подправки, впивах пръсти в бухналата плът на тестото и оформях сусамени питки със спанак и домати си мислех, че смисъла на съществуването се изразява именно в това - да доставяш радост на близките си. С ръце, сърце и душа. И пухкавия, нежен шепот на сиропиран домашен сладкиш, хрупкавото изкушение на коричка запечена със захар круша или шумолящата песен на плодове, смело окъпани в сметана и полети с мед съдържат достатъчност, каквато дори изкусната човешка сетивност успява да приеме и утоли. В чудния източен свят е кощунство да се ползва нож и аз бързо усвоих докосването, разчупването и диалога с хляба, подреждането на ароматни храни в общ съд, без да бъдат разделяни и унижавани до смаляване. Научих се да слушам захарните кристали, докосвайки грапавостта им, да плъзгам влюбено пръсти по хлъзгавата повърхност на маслото, опознах целостта на яйчения жълтък и ягодовите трапчинки, всяка капка чуден сок, потекъл по кората на твърда ябълка и... постепенно, бавно и сигурно забравих всичко, което някога бе било важно за мен - култура на хранене, приоритети и правила за приготвяне и поднасяне на храната. Добрите обноски имат твърди етикети и включват предимно забрани. Ирис казваше, че калта диша и ако поискам да я чуя, е нужно да се наведа над локвата, да потопя глава в нея и да слушам и с двете уши. Зад завеските на приличието човекът, както се оказва, крие неподозирана гама сетива и аз бях очарована и запленена от чувствеността на мига. Миг, изживян пълноценно и подарен, без остатък. Това всъщност бе и съществото на неговият първи урок. Вече приемах Ирис за свой учител, без да осъзнавам тогава на какво всъщност ме учи. Източната кухня е всепризнат афродизиак и рецептите понякога съдържат немислими съставки, съчетания и комбинации и с някои все още не мога да свикна, но само интелектуално - вкуса, очите и сетивата ми обикновено отбелязваха начало на пиршество а чаровният ми учител се усмихваше и казваше, че няма как да се избавя от себе си ако не се познавам изцяло. И аз ронех с ръце прозрачни оризови зърна, завивах ги в дъхавата коприна на меки сосове с босилек и немислимия сумак, потъвах в парата на готовите ястия и признавах източното изкуство за уникално. Храната добиваше изражения, каквито не бяха ми хрумвали в родна България а изобилието на треви, подправки и идеи провокираше въображение и любов. Именно любов, на най - неочаквани места и ситуации. Тук всичко бе просто любов.
- Тези сармички са чудесни.
- Три часа ги навивах - засмях се и разлях по чашите сока от изцедените нарове.
- Значи си им отдала заслуженото уважение - Ирис се смееше с глас на смущението ми и пълнеше чинията си с лакомства.
- Не трябва ли да си по - скромен в това?
- Трябва само едно нещо - да благодаря на ръцете ти.

Останалата част от главата ще прочетете в книжното издание...


Публикувано от viatarna на 29.11.2011 @ 10:12:26 



Сродни връзки

» Повече за
   Романи

» Материали от
   secret_rose

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 9


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 02:52:56 часа

добави твой текст
"Извезани души, XXV част" | Вход | 20 коментара (89 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Извезани души, XXV част
от anonimapokrifoff на 29.11.2011 @ 10:37:00
(Профил | Изпрати бележка)
Този откъс нахрани сърцето ми с поезия.


Re: Извезани души, XXV част
от zaltia на 29.11.2011 @ 10:46:51
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за споделеното Меги...
Невероятно красиво разказваш!
Поздрави!


Re: Извезани души, XXV част
от GINKO_PRIM на 29.11.2011 @ 11:26:25
(Профил | Изпрати бележка)
М., отбивам се само да си призная, че не пропускам нито буквичка даже. От самото начало...
Не охкам и не ахкам, защото... не го умея някак, знаеш. Но си мисля, че излезе ли на книга - ще е абсолютен хит и най-малкото успешно ще се конкурира с "Роксолана" на Загребелни. Има си разни нещица за доизпипване, ама нали затова са редакторите. :)
Ей, благодаря ти!


Re: Извезани души, XXV част
от krasavitsa на 29.11.2011 @ 11:39:48
(Профил | Изпрати бележка)
Блестящо, secret_rose. Философия, всемирна любов и бит, обединени така, както само Изтокът го може.
И пак се питам с горчивия въпрос на Вера Мутафчиева - как за цели 5 века нашето племе не прихвана и капчица от това светоусещане и мъдрост? Чак ми се доплака. :(


Re: Извезани души, XXV част
от Meiia (meiia@abv.bg) на 29.11.2011 @ 11:59:59
(Профил | Изпрати бележка)
Ето, тук бе и отговора - бездействие. Не стъпка по стъпка, а липса на стъпки.
---------------------------
Сещам се и за "неправенето" при Кастанеда. Харесала съм си тази дума, термин, бих казала, защото тя обединява противоположни значения според типа духовна култура: неслучване, липса на действие, дори мързел наглед и другото - вглеждане в себе си, овладяване на първичните емоции, отваряне на измерения и още едно негово понятие да употребя "спиране на света", което по мое усещане е не подготовка за медитация, не самата медитация, а много повече. Стъпало към друго ниво, дори към посвещение. Така усещам и описаното в разказа ти. И точно това потъване, разтваряне в живота, в живеенето, в изживяването на света, в детайлите му като единица от космоса, е посвещение, но без ограниченията на каноничен някакъв ритуал, макар че ритуал има в най-чистата му форма, природна, така, както слънцето изгрява и както се обича без въпроси.


Re: Извезани души, XXV част
от nironi (nironi@mail.bg) на 29.11.2011 @ 14:02:28
(Профил | Изпрати бележка)
"Любовта е чиста от форми... Любовта не е моите очи или твоите устни... Не е и дилемата дали ще нараниш или зарадваш, кого и кога." - Благодаря, secret_rose! А сега излизам да обезформя това - онова :)


Re: Извезани души, XXV част
от boliarkabg на 29.11.2011 @ 16:32:21
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
нищо няма да кажа в това стълпотворение от казано-чрез тебе откривам света! Благодаря!


Re: Извезани души, XXV част
от mariq-desislava на 29.11.2011 @ 17:59:00
(Профил | Изпрати бележка)
Съвършенството е възможно само с другия до теб.


Re: Извезани души, XXV част
от kris_krispo на 29.11.2011 @ 18:39:25
(Профил | Изпрати бележка)
Честит Рожден Ден,Принцесо! @--;--

:)


Re: Извезани души, XXV част
от ANG на 29.11.2011 @ 19:47:00
(Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/
красив текст


Re: Извезани души, XXV част
от voda на 29.11.2011 @ 21:44:58
(Профил | Изпрати бележка)
"...смисълът на съществуването се изразява именно в това – да доставиш радост на близките си"!

И още много мъдрост и красота в разказа ти, Меги.
За което ти благодаря! ;)
Светъл поздрав! :)


Re: Извезани души, XXV част
от Haramiata на 29.11.2011 @ 22:09:36
(Профил | Изпрати бележка)
Като многостранен кристал е разказът ти! Ето, какъв вълшебен ден рожден - една страна; о, та това си е наръчник по практическа магия - от друга страна; мъчителния път към вътрешно-външното царство, в което всичко е едно ... за което доста от нас копнеят, но с прималяли нозе топуркат наоколо, да не би все пак да ги увлече да се втурнат натам. Но ето още една страна - така правят някои, а други се хвърлят с главата надолу в тази вътрешна бездна, защото нищо друго не им остава ... А, и такава страна виждам- безкрайна древност, довела до сериозни загуби в паметта, та допускаме някои да ни убеждават в това, че като нямаме спомени, няма какво да си спомняме (е, така може да си мисли някой, дето не знае кога и как се появява забравата, в известен смисъл - блазе му)
И още една страна ... безкрайна, невидима, неразказваема, непредаваема ... Какво вълшебство ... Благодаря за този вълшебен сристал!


Re: Извезани души, XXV част
от Hulia на 29.11.2011 @ 22:34:47
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Дар за всекиго е вдишаването на словото тук, Меги...а и защо ли говоря и пиша още, съвсем не знам...



Re: Извезани души, XXV част
от angar на 30.11.2011 @ 08:43:58
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Приятно и обогатяващо четиво!
Особено първата част на този откъс е великолепна! Тя по най-безспорен начин разкрива големият ти талант на разказвач. Като класик си.
А в готварството си направо вълшебница! Но не споменаваш, защото може би и не подозираш, че именно консумацията на тези вкусотии те е довела до превъзбуда, прекалено философстване, и в крайна сметка до обърканост и халюцинации, каквито се чувстват във втората част.
Прочее такова непреодолимо въздействие на гостбите го има в латиноамериканския мистичен реализъм, мисля че беше в "Като гореща вода за шоколад".


Re: Извезани души, XXV част
от zinka на 30.11.2011 @ 09:45:19
(Профил | Изпрати бележка)
Странно...

Усещам се, като че нещо много съществено, специално и прекрасно тепърва ми предстои...
Нещо изгубено и нещо намерено...
Нещо много старо и съвършено ново...
За мен...

Вълнението ми е много по-голямо от неудобството, че една сега спирам тук...

Позволи ми нищо повече да не споделям ...

secret_rose - ? - !!!





Re: Извезани души, XXV част
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 30.11.2011 @ 21:08:47
(Профил | Изпрати бележка)
Възхитително...!


Re: Извезани души, XXV част
от Ufff на 01.12.2011 @ 05:58:58
(Профил | Изпрати бележка)
Изтървах малко, но ще наваксам. Струва си.
Заради "неръкотворното изкуство". И заради чудесния ръкотворен текст.


Re: Извезани души, XXV част
от vilvar на 01.12.2011 @ 11:01:19
(Профил | Изпрати бележка)
чета, цвете...
{}


Re: Извезани души, XXV част
от doktora на 02.12.2011 @ 12:28:09
(Профил | Изпрати бележка)
В чудния източен свят е кощунство да се ползва нож и аз бързо усвоих докосването, разчупването и диалога с хляба, подреждането на ароматни храни в общ съд, без да бъдат разделяни и унижавани до смаляване. Научих се да слушам захарните кристали, докосвайки грапавостта им, да плъзгам влюбено пръсти по хлъзгавата повърхност на маслото, опознах целостта на яйчения жълтък и ягодовите трапчинки, всяка капка чуден сок, потекъл по кората на твърда ябълка и... постепенно, бавно и сигурно забравих всичко, което някога бе било важно за мен - култура на хранене, приоритети и правила за приготвяне и поднасяне на храната. Добрите обноски имат твърди етикети и включват предимно забрани. Ирис казваше, че калта диша и ако поискам да я чуя, е нужно да се наведа над локвата, да потопя глава в нея и да слушам и с двете уши. Зад завеските на приличието човекът, както се оказва, крие неподозирана гама сетива и аз бях очарована и запленена от чувствеността на мига. Миг, изживян пълноценно и подарен, без остатък. Това всъщност бе и съществото на неговият първи урок. Вече приемах Ирис за свой учител, без да осъзнавам тогава на какво всъщност ме учи. Източната кухня е всепризнат афродизиак и рецептите понякога съдържат немислими съставки, съчетания и комбинации и с някои все още не мога да свикна, но само интелектуално - вкуса, очите и сетивата ми обикновено отбелязваха начало на пиршество а чаровният ми учител се усмихваше и казваше, че няма как да се избавя от себе си ако не се познавам изцяло. И аз ронех с ръце прозрачни оризови зърна, завивах ги в дъхавата коприна на меки сосове с босилек и немислимия сумак, потъвах в парата на готовите ястия и признавах източното изкуство за уникално. Храната добиваше изражения, каквито не бяха ми хрумвали в родна България а изобилието на треви, подправки и идеи провокираше въображение и любов. Именно любов, на най - неочаквани места и ситуации. Тук всичко бе просто любов.

...в моето детство в стара Варна беше така...любов, просто любов Мигле :)


Re: Извезани души, XXV част
от ami на 06.12.2011 @ 00:47:47
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/anamirchewa
ох..в предната част написах коментар..а той сякаш взет от тук..
сега не знам какво да кажа,
но една мелодия..с много подправки, която слушам непрекъснато от известно време ето ти:)
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=OtnopdZEsCg