Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 780
ХуЛитери: 1
Всичко: 781

Онлайн сега:
:: Mitko19

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаИзвезани души, XX част
раздел: Романи
автор: secret_rose

Тайнството.
Доубеязид.
2006


Можех да дочуя шумоленето на коприна в тишината между каменните стени. Под арките на прозорците по плочите сякаш виждах разпръснати възглавнички, синии, отрупани с плодове пред тях и тих звън на гривни и накити изпълваше сетивата ми от една далечна епоха, останала в приказките за халифи и мъдреци, султани и принцеси. Сарая на Исак паша бе най - пищния замък, който някога бях виждала. Разказват, че е вторият по значимост в Турция, след Топ Капъ в Истанбул, но чудната земя, на която бе възвисен го увенчаваше с уникалност и неповторимост. Двореца е построен на отвесна, висока скала съвсем в подножието на Арарат и заема 7 600 метра площ. В онези времена входа е бил увенчан с тежка златна врата, изработена от скъпия метал в тайни работилници на големи майстори, а легенди разказват за един от тях, вплел тайнства и чудни надписи по нея и изгубил живота си, за да остане тайната неприкосновена. През 1877–1878 руски набези отнемат скъпоценностите и книгите от замъка, свалят вратата и я заменят с копие и отнасят всичко в един музей в Москва, където се намират и до днес. Структурата на палата е особена и напомня кълбо, което се развива от вътре на вън с по - малката си вътрешна площадка и големия външен кръг. Построени са 366 стаи, всяка с особено предназначение и различна от другите. Входа в замъка отвежда до външна градина, наречена Селямлък чийто замисъл е бил да напомня пищно слънце, проводило лъчи към странични едноетажни помещения, служили за съхранение на оръжия и постове на дежурни войници. Зад тях по - едри "лъчи" отвеждат към спалните помещения на охраната а под тях - към приземията на затворите. По - назад са големите складове, кухнята с отделения за съхранение на храна, трапезария за персонала, под която се намира хладилника - особено проектирано помещение с различна целогодишна температура, прилично на басейн; нататък са яхърите за коне, хангарите за каляски и оставените пусти площи за непредвидени обстоятелства, които пък крият тайни входове към вътрешността на палата. В дясно от входа е разположена чудна каменна чешма, украсена с резба на растения и цветя, с два чучура - единия за вода, а другия за мляко, доставяно до там с тръби, свързани с малък басейн на второто ниво на градината, който доячки непрекъснато запълвали. Насреща се вижда уникално по рода си медресе, китно и пъстро, с везба и гравюри от различни епохи а в него скрита вита стълбица води към частните помещения и покои на султанското семейство, тюрбе и малка джамия с красиви геометрични фигури и религиозни надписи. Зад него е входа към вътрешността на замъка и разкрива чудесна старинна библиотека с изрязани в стените ниши за книги и документи, малък двор, обединяващ спалните помещения на служителите и от там нататък - обширно крило приютява харема. Стаите на девойките са свързани една с друга на различни нива и са били обитавани според положението на тогавашните избранници - джахирета, като най - любимите са били в най - високите помещения и най - близко до Хас ода - приемния апартамент на султана - най - богатата част в целия дворец. Там всичко е в мрамор а широки тераси повеждат погледа към Хас бахче - скритата градина за величайшото семейство. Ексурзовода ни така омайно разказваше всичко това и вживявайки се дори преправяше глас като някогашен евнух, тъй че да звучи като харемски шербет, да полепва по сетивата и да остава, за да не се забравя лесно, после бърчеше вежди, облещваше очи и си придаваше вид на страшен блюстител на реда или окръгляше снага и ръце като някакъв шекер готвач, примамващ ни да вкусим от поредното блюдо нататък, че аз почти не забелязах кога Ирис бе изчезнал и вече не беше до мен. Огледах се и тръгнах между редиците хора да го открия. Мъжа ми, Саваш и детето бяха в библиотеката и се канеха да тръгнат към харема, когато зърнах Ирис в компанията на две жени на входа на зинданите. Беше свел очи със сключени ръце и търпеливо изчакваше дамите да го разгледат а мен ме досмеша понеже в тази поза наистина приличаше на експонат към музея на Исак паша и тъкмо да подхвърля, че ако някога тук поставят восъчни фигури на султанското семейство би било редно да ползват него за образа на проповедника, но чух как едната казва на другата "може ли пък в такива дрипи, навярно е някой от местните и е дошъл да проси". Импулсивно го хванах за ръка и го отведох пред смаяните им погледи. Положението на военните семейства по стълбицата на турското общество бе доста над средното а офицерските среди се считаха за елит, но интелектуално бяха доста назад по личното ми мнение, особено що се отнася до различаването на чудните фрески по стените на сарая, които едва ли друг освен Ирис и екскурзовода можеха да разделят на барок, рококо и стиловете, вплетени в това чудато изкуство - наследство на собствената им история. Дръпнах го нагоре по тясната стълбица и се озовахме в огромна зала, 20 на 30 метра, за която той каза, че е Диван одасъ - зала за събрания и съд. Всички стени тук бяха с по три прозореца а някои от тях - с "джобове" - надграждения от външната страна на стените, своеобразни клетки, служили за тайно наблюдение на случващото се в тази зала. От там преминахме към харемите и помещенията за церемонии и забавления, широкия хамам с няколко нива и зимните зали, в които открих чудесни древни камини. Една от забележителностите на палата бе отоплителната система - във всички стаи имаше странни мраморни подобия на парнови възли, свързани с канали и тръби към подземията на замъка, където огромна мраморна печка бе бумтяла преди столетия и бе отоплявала целия замък на принципа на съвременното парно. Санитарните помещения не бяха по - малко интересни - в онези времена тоалетните са били изключително навън а тук се наблюдаваше вътрешна, добре подредена система с отводна канализация, за която Ирис каза, че е първа в света заедно с парновата идея. Архитектурно това място бе истинска перла.
- Ела, искам да разгледаш от близо затвора - Ирис ме изведе навън и се отправихме към полуразрушените стълбици на малко подземие, което не бях забелязала до сега. Оказа се индивидуална застройка встрани от главния затвор и имаше интересен вход - стълбите, девет на брой, стигаха до някъде а после се издигаше висок около метър праг, след който следваше дупка. Нямаше как някой да може да слезе долу освен ако скочи, нито да излезе - от вътрешността бе високо и невъзможно за катерене с гладките стени и липсваха всякакви други отвори и прозорци. Тук са били затваряни най - тежко провинилите се, но без решетки и вериги, в свободно движение между четирите стени, изложени на показ и наказвани от преминаващите и любопитните.
- Подтискащо е, нали, не е за принцеси - усмихна се той а аз понечих да кажа, че ако съм живяла тук, навярно съм била робиня, така странно ми действаше точно това отделение на затвора и смътно в ума ми изскачаха картини от нереални събития и преживелици, смърти и открита истинска свобода, че прехапах език и побързах да изляза навън.
- Много е красиво, но ме уморява.
Седнахме на стъпалата на входа и зачахме групата да приключи обиколката си. Ексурзовода прикани към автобусите но мъжа ми смигна на Ирис, каза нещо на организаторите и петимата с Ванесса и Саваш се насочихме към планината. Не знаех, на къде вървим но за късмет бях с удобни спортни обувки и носех няколко сандвича в раницата си и след двадесетина минутен преход искрено се зарадвах на тясната сянка под една скала, където си отганизирахме почивка за похапване.


Останалата част от главата ще прочетете в книжното издание...


Публикувано от viatarna на 16.11.2011 @ 17:33:04 



Сродни връзки

» Повече за
   Романи

» Материали от
   secret_rose

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 7


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 03:18:27 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Извезани души, XX част" | Вход | 20 коментара (50 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Извезани души, XX част
от ami на 23.11.2011 @ 08:46:57
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/anamirchewa
"за да имаш всичко погуби всичкото"
.........
това е начина..имаме само ако успеем да преодолеем нямането..
( пфу, никога не намирам достатъчно точни думи, ама и как , като те са едни такива форми, пък това което се мъча да кажа е без ..)
След тази разходка наистина ми се домълча..:)


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 23.11.2011 @ 08:50:01
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
в този цитат ми бе интересно, че не е "остави всичкото" а именно погуби...
значи е част от нас, не е само нещо, което ползваме

благодаря, ами :)

]


Re: Извезани души, XX част
от ami на 23.11.2011 @ 12:58:54
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/anamirchewa
част от нас е, защото е нашата представа за нещото..или нещата, формата и отношението ..погубването всъщност е отказването от представите и отношенията ..изчистването..тъй да се каже(пак не с точните думи, ама разчитам на сходните трептежи на вълните;)))обясних се пак едно...:Р

]


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 23.11.2011 @ 14:19:15
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
да, нещо подобно...
остава да помисля за начина, понеже едно погубване води до смет, друго до плод



някакъв мъдрец от близката съвременност (млади са за мен и не ги чета много :))) веднъж ми подвикна от една страница, че "единственото пречистване е заличаването"... което ме съгласява с теб

]


Re: Извезани души, XX част
от rajsun на 17.11.2011 @ 14:20:44
(Профил | Изпрати бележка)
Жива приказка)))


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 17.11.2011 @ 15:38:22
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Важно е да е жива :))

]


Re: Извезани души, XX част
от elsion (negesta@gmail.com) на 17.11.2011 @ 13:56:24
(Профил | Изпрати бележка)
толкова мними гурута парадират с какви ли не специални способности, че престанах да взимам насериозно разказите за чудеса...; светът се е наводнил с мнима духовност...
но на теб ти вярвам; и ... сигурно ти е било много тежко и все още ти е, в тази страна, но ти си същевременно щастливка, защото си се докоснала до някои тайнства..., които правят ежедневните ни проблеми да изглеждат несериозни, като игра в пясъчника

както винаги - очаквам продължението (не се мотай:)))


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 17.11.2011 @ 15:38:07
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
А аз за гурота не бях чувала.. бях чела малко Дао и Дзен само. Този човек не беше гуру...
Елси, всяка духовност е мнима. Истина никъде няма...
Ако ще има Истина, трябва да я родим. :)
В сърцето...

]


Re: Извезани души, XX част
от elsion (negesta@gmail.com) на 17.11.2011 @ 17:53:44
(Профил | Изпрати бележка)
.... аз чувам от хора, които се движат подобни среди, нямам личен опит, а и не държа (в духовно отношение съм леко асоциална, не обичам масови истерични мероприятия... сигурно защото съм повредена нещо:)

Усетих, че не е бил гуру, просто Човек, но истински... поне така ми звучи

... сърцето, точно...; отделните учения за "истината" деформират по някакъв начин, за да нагодят нещата към рамките на разума или по-лошо- към прищявките на човека; всъщност - разумът трябва да се нагажда към действителността, не обратното; а "истината" е хлъзгаво понятие

]


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 17.11.2011 @ 17:58:57
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Да, и аз...
групите ме стресират и не от сега
някак... толкова много порядки, правила... думи, приказки, книги... всичко ми идва в повече и още преди да си задам въобще въпроса има ли изобщо истина, ми се струваше, че в мълчанието са отговорите, в мен и извън мен...
Срещата с такива хора понякога насочва именно към това, но те не могат да ни поведат за ръка. Могат само да посочат бурените пред нас с поглед, и да затворят очи.
Но сърцето знае...

]


Re: Извезани души, XX част
от elsion (negesta@gmail.com) на 17.11.2011 @ 18:38:10
(Профил | Изпрати бележка)
може би защото такива хора знаят, че на истина не могат да ни научат и дори би било вредно,
че тя не се учи, а се изживява... понякога трябва само малко насочване ... всъщност схемата на нашия живот е като книга, достъпна за всеки, която е необходимо да се учим да разчитаме

]


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 17.11.2011 @ 19:32:40
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Да...
Един от няколкото Ирисовци, които в последствие срещнах, веднъж ми каза:
"Ние можем само да дадем една посока, а нататък какво ще се случи зависи от други сили и закони"
Насочването е подадената ръка, нататък сме сами със свободната си воля... и можем да прокараме своя Път в пустоща или да се откажем.


]


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 17.11.2011 @ 15:59:44
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
"както винаги - очаквам продължението (не се мотай:)))"
готово е, но тооолкова дълго стана, че сега го "дялкам"
ако го оправя навреме днес ще го пусна, или ще го разделя на две просто...

а аз кога ще чета, ти що не пишеш

]


Re: Извезани души, XX част
от elsion (negesta@gmail.com) на 17.11.2011 @ 17:57:50
(Профил | Изпрати бележка)
не пиша, защото съм "изхабена" и всичко усещам притъпено, глухо ... тогава вътрешно мълча и
струва ми се, че никога вече няма да мога да напиша нещо

а междувременно написаното от теб ми действа добре :)

]


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 17.11.2011 @ 18:00:28
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Елси, радвам се, наистина.....
понеже и на мен, написаното от тебе..

]


Re: Извезани души, XX част
от kameja на 17.11.2011 @ 13:42:27
(Профил | Изпрати бележка)
Толкова е образно, видях го пред себе си. Прегръдка и от мен!


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 17.11.2011 @ 13:44:44
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Живият поглед сваля булата от очите ни...
защото не истината е забулена...

Радвам се, че си с мен

]


Re: Извезани души, XX част
от nironi (nironi@mail.bg) на 17.11.2011 @ 13:23:00
(Профил | Изпрати бележка)
"Омая" - това е думичката, която най - много доближава усещането ми в този момент, секунди, след като очите ми са паднали на пода, а въздухът, да, въздухът е свеж и морски! А сега ти пращам нещо по телепатия, благодаря, secret_rose!


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 17.11.2011 @ 13:24:22
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Една телепатично - електронна прегръдка и от мен :)
И още нещо :)

]


Re: Извезани души, XX част
от boliarkabg на 17.11.2011 @ 08:30:31
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
водиш ни в много светове паралелно. Там, на изток, на "една ръка разстояние", но напълно непознат и тайнствен за нас и друг: навътре в нас, неподозиран, също непознат и тайнствен... Колко много не знаем, нали?


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 17.11.2011 @ 08:35:53
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Всичкото знание е налично... за който го иска :)
Благодаря..

]


Re: Извезани души, XX част
от zaltia на 16.11.2011 @ 21:57:26
(Профил | Изпрати бележка)
Невероятно разказваш Меги...
Сессиз...


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 17.11.2011 @ 07:42:14
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря, Залтия :)

]


Re: Извезани души, XX част
от Haramiata на 16.11.2011 @ 20:49:44
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря! Кинематографичния ти разказ наистина е изумително допълнен от тази невероятна панорама!
А въпросът "какво искаш?" е изключително труден. Дори не съм убедена, че човек без помощ може да се сети да си го зададе правилно и да има търпението сам към себе си да потърси достатъчно истинни отговори. Ако се опитаме да отговорим, най-често се оказва, че се отплесваме в съвсем други посоки. А е толкова важен ...


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 17.11.2011 @ 07:41:47
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
"какво искаш" може да значи и "какво искаш от мен, защо си тук" :р
Отплесваме се, до срещата, повече не можем..

]


Re: Извезани души, XX част
от mariq-desislava на 16.11.2011 @ 19:29:26
(Профил | Изпрати бележка)
Почти си открила себе си.:)


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 17.11.2011 @ 07:39:46
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Човек непрекъснато открива себе си... и само себе си...

]


Re: Извезани души, XX част
от kris_krispo на 16.11.2011 @ 19:53:34
(Профил | Изпрати бележка)
Ох...
Слушай сега какво си мисля.Чуваш ли...прегръщам те...


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 17.11.2011 @ 07:39:02
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря за топлото отношение, Крис :)

]


Re: Извезани души, XX част
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 16.11.2011 @ 18:42:18
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря,че ни допускаш до един по-фин свят !Превеждаш ни през древни приказки:)
Сърдечни поздрави:)


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 17.11.2011 @ 07:38:30
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Радвам се, че ти е интересно...

]


Re: Извезани души, XX част
от zebaitel на 17.11.2011 @ 21:23:19
(Профил | Изпрати бележка)
Още едно късче от приказката-пъзел! Дали ще я подредиш, не знам, Тайничко, но в моето съзнание остава следа! Прегръщам те!


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 17.11.2011 @ 22:21:36
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Наистина е пъзел...
Благодаря ти :)

]


Re: Извезани души, XX част
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 17.11.2011 @ 17:34:48
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
В този живот няма да видя това, което ни описваш, затова ти благодаря, че ни правиш съпричастни.
Поздрави!


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 17.11.2011 @ 17:45:25
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Не, не казвай това...
В един живот виждаме всичко, което искаме и всичко е възможно :)
Благодаря, Лили...

]


Re: Извезани души, XX част
от Vesan (proarh92@abv.bg) на 17.11.2011 @ 17:18:33
(Профил | Изпрати бележка)
Удоволствието продължава... !!!


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 17.11.2011 @ 17:21:49
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря ти :)

]


Re: Извезани души, XX част
от ANG на 17.11.2011 @ 16:49:48
(Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/
след като за Ирис пишеш, значи е красиво четиво


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 17.11.2011 @ 16:57:29
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
не само за Ирис... но Ирис е навсякъде...
и оригинали има, и копия много...

следващата глава ще е интересничка за теб мисля

]


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 16.11.2011 @ 17:39:34
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Малко снимки на замъка по време на реставрация:

http://mekan360.com/360fx_ishakpasasarayi-agri-dogubeyazit.html

(в дясно синьото поленце е меню със снимки)


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 17.11.2011 @ 07:34:57
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
http://www.pbase.com/dosseman/dogubeyazit_turkey

и тази галерия е много интересна, особено с малките кюрдски селца и къщици...

]


Re: Извезани души, XX част
от viatarna (viatarna@abv.bg) на 16.11.2011 @ 17:57:08
(Профил | Изпрати бележка)
...
Освен всичко останало се разходих виртуално из място за което не съм иподозирала, че съществува! Благодаря!


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 16.11.2011 @ 18:00:27
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря...

]


Re: Извезани души, XX част
от voda на 16.11.2011 @ 18:11:28
(Профил | Изпрати бележка)
...и продължавам да те чета – с благоговение!
Благодаря, Меги – за красиво поднесеното чрез слово и снимки! :)


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 16.11.2011 @ 18:40:34
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря.. :)

]


Re: Извезани души, XX част
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 16.11.2011 @ 18:15:20
(Профил | Изпрати бележка)
Чете се като приказка...и става доста мистериозно:)


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 16.11.2011 @ 18:40:51
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря ти, Влади.. :)

]


Re: Извезани души, XX част
от anonimapokrifoff на 16.11.2011 @ 18:38:44
(Профил | Изпрати бележка)
Там наистина е друг свят, благодаря, че ни го описваш.


Re: Извезани души, XX част
от secret_rose на 16.11.2011 @ 18:41:16
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Да... интересен, красив, тайнствен свят...
Благодаря :)

]