Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 812
ХуЛитери: 4
Всичко: 816

Онлайн сега:
:: Albatros
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy
:: pastirka

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаУсмивката - втора част
раздел: Разкази
автор: Narwal

Беше в час по литература. Разгреждахме романа на Шолохов “Тихият дон”. Другарката Симеонова беше задала въпрос към учениците “Кой образ ви харесва повече, този на Григорий Мелехов от Тихият дон или на Павел Корчагин от романа на Николай Островский Как се каляваше стоманата?”.
Въпросът беше доста тъп и напълно разкриваше интелектуалния багаж на нашата учителка. Все пак ние бяхме толкова тъпи ученици, макар и да не се отличавахме с особена гениалност. Но как могат да бъдат сравнявани два образа от две различни произведения, от два различни духовни свята. Но както и да е... Целта беше да се предизвика дискусия ...? Не! Целта беше друга! Целта беше да се види КОЙ МИСЛИ РАЗЛИЧНО! Кой си позволява да пренебрегва правата линия начертана от Партията. може да изглежда идиотски, но тогава пишехме “Партията” с главно “П”, не “Принцесата”. Макар да не очаквах Христина така леко да налапа въдицата. Тя се хвана. Не зная може би защото много обичаше този роман. Беше и близък до сърцето. Единият от дядовците и бил белогвардеец и то точно казак! Като Григорий Мелехов. Без да обижда Островский тя каза, че според нея образът на Григорий Мелехов е доста по-богат и красив от образа на Павел Корчагин, който е представен доста едностранчиво и праволинейно. При което злобните очи на другарката Симеонова грейнаха. Ето! Тук било заровено кучето! Тук бил скрит “ВРАГЪТ”! От очите и изригнаха искри.
- Как си позволяваш ти! Как си позволяваш така произволно и некомпетентно да се изказваш за този “герой”?! Как така ще наричаш такъв “сияен” образ като Павел Корчагин да го наричаш едностранчив и праволинеен. Да го принизяваш до образа на един нещастник дръзнал да вдигне ръка срещу “непобедимата” Червена армия (Червена армия също се пишеше с главна буква и дори ...със ставане на крака). Как така ще смяташ, че той е по-обаятелен от Павел Корчагин. Дори двойката ти е малко наказание. Но аз ще свикам комсомолско събрание! Да видим ние кой е по-обаятелен образ!
Сигурен съм, че читателите едва ли ще ми повярват. Но такива времена наистина имаше. Стоях като вцепенен. Часът свърши веднага след излиянията на беззаветно преданата комунистка. Не усетих нито неговия край, нито края на междучасието, нито края на учебния ден. Дните след това бяха мъчителни. Опитах се да говоря с Христина. Казвам опитах се, защото нямах никакви стабилни аргументи да я накарам да се извини и да си “признае вината”. Но Бог ми е свидетел наистина положих усилия.
Наближаваше денят, в който бе насрочено събранието на нашето комсомолско дружество. Секретар на това дружество разбира се беше Магдалена, активен и “верен” член на ДКМС (Димитровски комунистически младежки съюз, ...за тези които не знаят). А на мен в душата ми вреше. Не бях на себе си. Как да постъпя?! МЧтаех да кандадтствам във военно училище – ВНВМУ “Н.Й.Вапцаров”. За да те допуснат до изпит те проверяваха не до девето, а до деветнадесето коляно. А при мен не беше нужно да ровят и до трето. Дядо ми е бил член на ВМРО. Живял е единадесет години в Америка. Другият ми дядо е бил “царски” офицер”. За “щастие” е починал млад от раните си получени през първата световна война. Нямах “фашисти” в рода си, но едва ли можех да бъда наречен благонадежден. И сега оставаше да им дам нов повод за разправа с мен. Едва ли биха се поколебали да ме смажат. От друга страна. Там беше моята ПРИНЦЕСА! Храбра, величествена, красива! Какво да правя?!
Беше 27.05.1974г. Не мога да забравя тази нощ. След два дена щеше да състои събранието. Въртях се като вретено в леглото. Избиваше ми пот навсякъде. Блъсках възглавницата с юмрук, докато я изкормих. Какво да направя? Как да постъпя? Не усетих как мина нощта. Как майското слънце грейна в прозореца ми. Но на мен ми струваше, че още е нощ. Знаех, че ще искат от всички ни гласуваме Христина да бъде изключена от Комсомола. А това означаваше страхотни пречки при кандидатстване в Университет. Това означаваше тежко петно в биографията и, което ще я следва до края на живота и. Тогава мислехме, че комунизмът ще е вечен и нас неблагонадеждните не ни чака нищо добро, ако не се примирим неговата всемирна победа. “Какво да правя?” – питах звездите. Тогава нямахме икони. Беше много опасно. Ако някой не дойде на гости и забележи подобно нещо, веднага “отговорните другари” научаваха. Затова питах звездите, но те не ми отговаряха. Не помня в колко часа на следаващия ден, беше неделя, се обадих на братовчедка си, която беше лекарка и поисках една извинителна бележка за три дена отсъствие от училище. И друг път бях правил този номер. Но този път го правех без желание и със страх. Тя пък се съгласи веднага. И така си останах в къщи. Това обаче не ме успокои, а още повече разпали болката ми.
Мразех се! Ненавиждах се! Проклинах се! На следващия ден наистина вдигнах температура и се опитах да се успокоя, че наистина съм ...болен. Но не! Всеки друг можеш да излъжеш, но не и Принцесата. Тя стоеше пред очите ми и с онази нейна омагьосваща усимвка ми казваше “Не се тревожи! Важното е твоите мечти да бъдат изпълнени!” Това засилваше още повече омразата ми към образа, който виждах в огледалото. НЕ МИ ПРОЩАВАЙ ГОСПОДИ! АЗ ЗНАЕХ КАКВО ВЪРША! В този момент наистина повярвах в Господ. Разбрах, че има сила, която може да накаже малодушните като мен и това ми беше достатъчно. Съветта! Това безотказно Божие оръжие биеше в съзнанието ми и не можех да защитя по никакъв начин. Сега разбирах смисъла на много литературни произведения. Разбирах смисъла на “Престъпление и наказание”. Безсмъртният Достоевски е знаел какво пише. Разбирах, че е писал ИСТИНАТА! Разбирах, че литературата не е измислица и измислицата не е литература. Разбирах гениалността на Дон Кихот. Размахал копието в немощните си ръце и пришпорил дръгливия Росинант той се хвърля срещу вятърните мелници, за да докаже, че НА СВЕТА Е ОСТАНАЛ ПОНЕ ЕДИН РИЦАР!
А аз нищожеството! Бях изоставил Принцесата си, за да си осигуря бляскава униформа на морски офицер, която дори за моя изненада ми я дадоха с голяма лекота и без да ровят много много в биографията ми. Носих я, накичена съссмешни ордени и медали, които ни даваха без да сме ги заслужили. След това, когато плавах в търговския флот наистина и аз и екипажът ми проявахме героизъм, за да останем живи в нечовешки условияна плаване, но тогава не получавахме дори и дума за благодарност. Никога не успях да разбера този свят. Дори и двеста години да живея пак няма да го разбера!


Публикувано от Administrator на 11.10.2011 @ 18:16:30 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   Narwal

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 8


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 11:34:47 часа

добави твой текст
"Усмивката - втора част" | Вход | 10 коментара (23 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Усмивката - втора част
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 03.12.2014 @ 21:06:13
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Имам спомени от онова време. Много живо си го предал. Всеки от нас се налага да прави избор в определен момент от живота си. Понякога е наистина труден и изстрадан. Хареса ми стила ти на писане. Поздрав!


Re: Усмивката - втора част
от Narwal на 03.12.2014 @ 21:53:22
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти! Твоето отношение ме окуражава! Поздрави!

]


Re: Усмивката - втора част
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 11.10.2011 @ 18:42:45
(Профил | Изпрати бележка)
Много човешки разказ!Поздравления!


Re: Усмивката - втора част
от Narwal на 11.10.2011 @ 19:09:49
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Кати! Много си мила!

]


Re: Усмивката - втора част
от mariq-desislava на 11.10.2011 @ 19:07:33
(Профил | Изпрати бележка)
След като прочетох разказа неистово се зарадвах, че по моето време тези два романа отдавна не се изучаваха, а само мимоходом се споменаваха като заглавия.:) Май наистина съм щастливка, че съм израснала през деветдесетте, малко и аз хванах от времето на сините престилки, но добре, че все пак през 1989 г. бях пети клас и не можах да стана комсомолче.:))) Така или иначе, все ми се струва, че по твоето време хората са били по-човечни.


Re: Усмивката - втора част
от Narwal на 11.10.2011 @ 19:13:51
(Профил | Изпрати бележка)
Имаше човечни и безчовечни, както и сега. Разказът ми е само субективен поглед върху тогавашната и сегашната действителност. Но все пак почакай, той не е свършил...:)). Благодаря ти за милите думи. Поздрави и хубава вечер!

]


Re: Усмивката - втора част
от kasiana на 11.10.2011 @ 19:33:20
(Профил | Изпрати бележка)
Психологически вярно и задълбочено предадени терзанията на героя в този драматичен момент от живота му!!!!!!!

Поздрави, Капитане:)))))))

Каси


Re: Усмивката - втора част
от Narwal на 11.10.2011 @ 19:37:21
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Каси! Очаквах по-сурова присъда. Много си мила. Поздрави!

]


Re: Усмивката - втора част
от kasiana на 11.10.2011 @ 19:48:41
(Профил | Изпрати бележка)
Аз не съм Бог да съдя героя, още повече, че той сам неистово се съди, съзнавайки юношеското си малодушие - нека не забравяме, че е във възрастта на бурните противоречия и във времето, в което противоречието спрямо властимащите беше равносилно на геройство... И да си спомним как завърши живота си Петя Дубарова (Мир на светлата й памет)

Сърдечни поздрави:))))))))))))

Каси

]


Re: Усмивката - втора част
от Narwal на 11.10.2011 @ 19:50:12
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти! Желая ти хубава вечер!

]


Re: Усмивката - втора част
от florans (florans_x@mail.bg) на 11.10.2011 @ 22:21:24
(Профил | Изпрати бележка)
Този разказ разкрива истини, към които не ни се иска да се връщаме, но те са оставили своите следи в поколението, което не трябваше да мисли, а да повтаря заучени готови "истини".

Поздрави за вътрешния драматизъм!


Re: Усмивката - втора част
от Narwal на 11.10.2011 @ 22:23:08
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Фло! Много ми помагаш. Желая ти хубава вчер!

]


Re: Усмивката - втора част
от shtura_maimunka на 12.10.2011 @ 17:06:37
(Профил | Изпрати бележка) http://smile999.blog.bg/
Много истини.И аз съм имала такива премеждия и неприятности.А ти си, много добър разказвач!


Re: Усмивката - втора част
от Narwal на 12.10.2011 @ 18:46:46
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за високата оценка! Прекрасна си!

]


Re: Усмивката - втора част
от mariniki на 17.10.2011 @ 17:08:05
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
няма да разберем никога този свят, приятелю...
трогна ме човещината с която пишеш...
не се упреквай, писано било точно това да изживеем, да помъдреем.. най-сърдечно..


Re: Усмивката - втора част
от Narwal на 17.10.2011 @ 20:34:33
(Профил | Изпрати бележка)
Прекрасна си, Маги! Благодаря ти!

]


Re: Усмивката - втора част
от Hulia на 28.10.2011 @ 20:00:36
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Ами този свят, физическият, си е труден и за разбиране; но и за живеене не е леко в неговите груби вибрации, Капитане...Поздрави за тематиката, която си подхванал в тази поредица:)))


Re: Усмивката - втора част
от Narwal на 28.10.2011 @ 20:21:07
(Профил | Изпрати бележка)
Много съм ти благодарен Ули! Прекрасна си! Поздрави!

]


Re: Усмивката - втора част
от Omaia на 17.12.2011 @ 18:09:13
(Профил | Изпрати бележка)
Е, не всички учителки по литература са като госпожа Симеонова. :)
Непринуден разказвач си, Narwal.


Re: Усмивката - втора част
от Narwal на 17.12.2011 @ 18:56:41
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Майя! Прекрасна си! Желая ти хубави празнични дни!

]


Re: Усмивката - втора част
от petinka (bagrqna67@abv.bg) на 30.08.2013 @ 18:28:28
(Профил | Изпрати бележка)
Къде ме върна... ех!!!
Чудесен разказвач си!
На истини!


Re: Усмивката - втора част
от Narwal на 30.08.2013 @ 22:07:21
(Профил | Изпрати бележка)
Точно този разказ не е ми е силата, но се радвам, ако ти харесва! Поздрави!

]