Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 872
ХуЛитери: 1
Всичко: 873

Онлайн сега:
:: Boryana

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаИзвезани души, VII част
раздел: Романи
автор: secret_rose

Анкара, Улус
2003


Задаваше се Рамазан - дългият тридесетдневен пост на мюсюлманите и аз се приготвих да го изпълня заедно с всички от семейството, макар половината от нас да не бяха мюсюлмани. В семейството сме пъстра смесица от алеви (алияни), суни(-ти), католици, православни и атеисти и аз с интерес изучавах традициите считайки, че само с теория не става. Имах приятели във фондация "Горен Дунав" със седалище в Анкара които превеждаха и печатаха на турски език ценни книги, трудове и исторически хроники и при последното си посещение, за да върна преведените писания на една българо-италианска принцеса и да си избера четиво, те ми предложиха Коран на български език. Прегърнах възможността да се запозная отвътре със святата книга и я отнесох в къщи предусещайки задаващата се атмосфера, изпълнена с религиозно смирение и тишина. Още от дете имах сериозни съмнения, че света е владение на различни богове и Корана ми донесе ценни и логични отговори, които в последствие ми помогнаха да осъзная и приема не едно събитие. По време на Рамазан Турция се променя до неузнаваемост - хората са усмихнати и доброразположени един към друг, гостуват си, занимават се с благотворителност, душите им са разтворени и тихи. Мъжете посещават джамиите в определени часове на деня, жените се събират за молитвочетене и вечер всички заедно откриват ежедневния Ифтар в смирение и мечтателност. Настъпи началото с ранните часове на утрото и песента на Езана се разля над будуваща Анкара. Целият град светеше и разпръскваше аромати на прясно запарен чай, дъхави банички и сладкиши. Нарича се Сабур - последното хранене, миг преди първия слънчев лъч да огрее хоризонта. В светлите часове на деня храна и вода не се приемат до тогава, докато очите не спрат да различават конец на хоризонта - тъничката граница между светлина и мрак - момента, в който Аллах докосва сърцата им, и когато се стъмни и настъпи времето на Ифтара, след тиха молитва започват веселбите. Ние се събирахме в дома на свекър ми, като най - възрастен от братята и сестрите си - разноцветна тълпа стари и млади, вярващи или не, но всички изпълнени с обич. Първо се пие глътка хладка вода, след изчакване се приема една фурма и едва след тридесетина минути можехме да се храним. Традицията изисква последователността на ястията да се спазва стриктно, като първо минават зеленчуковите и бях доволна, понеже имах добро оправдание да напусна трапезата преди да сервират месо, след безбройните пилави, огретени, баници и супи, без да засегна домакините. Периодичното гладуване се счита от атеисти и немюсюлмани за полезна терапия но нощното преяждане за мен бе неразбираемо. Това е нелек пост и често съм задавала въпроса ако ние, вегетарианците пазим целогодишен пост според християнското разбиране ако присъства, то могат ли и те... и получавах отговори, за чиято дълбочина не подозирах: един пост бива приет ако е не само демонстрирано гладуване от злак до мрак и човек е тих, смирен и спокоен. В ума не бива да си проправят път похотливи или ненадеждни мисли, отдадения на Рамазан следва да се въздържа от всякакви желания и копнежи, алкохол, опиати, общуване или нервност, по време на пост мъжете не се бръснат, жените не се подстригват и като цяло опитват да не си пречат, да не присъстват в себе си тежко и да помагат на душата да слуша. Рамазан е месец за размисли и общение с Бога и не се изразява само с въздържание от храна, има постещи, които поради болест или други неразположения се хранят, но са в пост - душевно и телесно пречистване, необходимо на всеки поне месец годишно. Не постят позволено и пътуващите, които по - късно "отдават", приемайки пропуснатите в Рамазан дни в други месеци, с допълнително добавена "лихва". Беше ми все по - интересно. В дните на Рамазана посетихме и Хаджи Байрам тюрбе - място където се стичат стотици хора. Първата ми визита до вечния дом на светеца бе по причини, които изглеждат нелепи - месеци след сватбата ни роднини ни заведоха там да се помолим за наследник, а в тези дни отидохме да му благодарим, защото бе изпълнил молбата ни да имаме бебе. Старинната постройка е почти в центъра на Анкара на едно малко възвишение и представлява оградена гробница, стая за тишина и градина, в която посетителите се хранят и си почиват. Има два входа и два изхода - за мъже и жени, но днес се ползват общо. Всички посетители носят малки катинарчета чиито ключета превъртат символично в ключалките на вратите на тюрбето за да отключат своя късмет или да заключат нечии които после се пазят на място в дома, по - високо от главата на човека. Преди да влезе в стаята за тишина, посетителят докосва горната част на вратата, после дясната, лявата и влиза...

Останалата част от главата ще прочетете в книжното издание...


Публикувано от alfa_c на 08.10.2011 @ 22:26:52 



Сродни връзки

» Повече за
   Романи

» Материали от
   secret_rose

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 12


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 02:00:23 часа

добави твой текст
"Извезани души, VII част" | Вход | 17 коментара (51 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Извезани души, VII част
от Omaia на 19.11.2011 @ 11:04:13
(Профил | Изпрати бележка)
Избродира ме и мен с думите си, secret_rose.
Прекрасна си!


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 19.11.2011 @ 11:11:43
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Радвам се, че ти е интересно...

]


Re: Извезани души, VII част
от Caniko на 08.10.2011 @ 22:47:30
(Профил | Изпрати бележка) http://caniko-cania.blogspot.com/
Здравей!
Приятно ми е, интересно ми е ...
Успех в амбициозното ти начинание.
:-)))


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 08.10.2011 @ 22:48:19
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря :) радвам се, че пътешестваш с мен...

]


Re: Извезани души, VII част
от mariq-desislava на 08.10.2011 @ 23:30:48
(Профил | Изпрати бележка)
Пиши, не спирай, вече го оприличавам на "Quo Vadis", ама питай ме защо, хич не мога да го обясня.:)


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 08.10.2011 @ 23:32:30
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Какво е това?
Много съм неука в някои отношения, ама...

]


Re: Извезани души, VII част
от mariq-desislava на 08.10.2011 @ 23:36:12
(Профил | Изпрати бележка)
Това е една книжка на Хенрик Сенкевич, но там се разказва за древния Рим и по-точно за времето на Нерон. А заглавието означава "Къде отиваш, (Господи)? - фраза, приписвана на Симон Петър, който напускайки Рим, среща Христос и го пита: "Господи, къде отиваш?". След като Христос отговаря, че се връща в Рим, за да бъде разпънат отново на кръста, Петър се отказва да напусне Рим и се връща за да приеме мъченическата смърт. Но на мен ми напомня за романа по начина на писане, не за друго.

]


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 08.10.2011 @ 23:38:13
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Трябва да си го набавя... интересно звучи.

]


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 08.10.2011 @ 23:35:04
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
в смисъл, че познавам само Библейската фраза а за четиво не знам...

]


Re: Извезани души, VII част
от rajsun на 09.10.2011 @ 09:24:16
(Профил | Изпрати бележка)
Живях три години в Истанбул, но нямах нито ума, нито очите ти да видя толкова интересни неща!
Искрени поздрави!


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 09.10.2011 @ 10:25:12
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Здравей, Райсън :)
Ще се разхождаме заедно из Истанбул тогава :) когато стигна до него...
Казват, че който е вдъхнал този изумителен град повече не е могъл да го забрави...

]


Re: Извезани души, VII част
от doktora на 09.10.2011 @ 09:30:27
(Профил | Изпрати бележка)
...и аз пътувам с теб, Мигле

И изконно е! да знаем откъде идваме къде отиваме кои сме ние кой е Създателят...позволено ли ни е да знаем...и колко

А ти си даровит разказвач... и тези части трябва обезателно да излязат, с подходящо заглавие, на големия литературен пазар ще имат много читатели, истина ти казвам.

Дерзай :)))


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 09.10.2011 @ 10:28:02
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Не ми ли харесваш заблавието бре :)))
И аз... дълги години се питах там коя съм и кой е създателят ми...

]


Re: Извезани души, VII част
от doktora на 09.10.2011 @ 17:31:38
(Профил | Изпрати бележка)
)))) харесвам го, но ми асоциира с осъдени души и гланца му някак потъмнява...

И подхвърлям ти идея :)

Писма от Изтока болезнен ... сиреч, споделено с приятелка/приятел

Хубава вечер, Мигле ")
Докчо)))))




]


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 09.10.2011 @ 17:38:34
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Ама това не са писма :)))
Ще помисля.

]


Re: Извезани души, VII част
от Ufff на 09.10.2011 @ 09:34:46
(Профил | Изпрати бележка)
Май няма да ми омръзне да чета това. Получавам емоция и познание. Например за мен досега "сабур" означаваше само `сок от алое`. Оказа се, че произлиза от арабското "сабор" - търпние. Покрай твоите спомени се зарових тук-там и си допълних информацията. Пък имало и такъв жаргон:http://www.bgjargon.com/word/meaning/%D1%81%D0%B0%D0%B1%D1%83%D1%80

Докладвам:направих шербета, стана сполучлив (да не му се надяваш), обаче забравих да го фотна. Нищо де, има материал ще направя пак - за снимка))). Дотогава - търпение (демек Сабур).

Прегръщам те, пиши, страхотно четиво е!


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 09.10.2011 @ 10:30:37
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Виж как съм забравила да написа значението на тези думи...
Може би на следващия Рамазан, вече в Татван, ще допълвам.

На мен ми снимай нещо българско да ми покажеш, шербет шекера ми е омръзнал :)))
Благодаря...

]


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 09.10.2011 @ 10:49:33
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Пък аз снощи измъчих Харамията докато ми обясни как е на български език едно нещо, дето се оказа плакет :)))
Има понятия, които зная само на турски език, понеже съм ги научила тук...

]


Re: Извезани души, VII част
от boliarkabg на 09.10.2011 @ 11:38:31
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
все едно пътувам с тебе. Благодаря,че описваш толкова подробно и добре живота,традициите както на обикновените хора,така и на ризличните общества, класи. Много ми е интересно. Винаги са ми били интересни етикета, традициите, а това, което описваш ти е нещо съвсем ново за мене. Живяла съм сред турци и донякъде познавам техните обичаи и традиции,но те са побългарени тука у нас. Интересна ми е съвременна Турция. Впечатлява ме синхрона между модерното и традициите. Чакам с нетърпение следващата част. Бъди здрава и ти желая само хубави мигове в живота.


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 09.10.2011 @ 11:49:22
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Здравей :)
Да, традициите се различават, в България турците правят нещата така, както са били по Османско време, макар че много от нещата вече са позавехнали доста. На някои празници задължително се носят потури например, но днес е трудно да се намират или тъкат и вече ги няма. В Турция всичко е както е било преди... а модерната и страна е най-високия възможен таван на съвремието ни. Учудващо е как наистина съществува синхрон между тях...
Следващата част също е готова, може би ще я пусна още днес.

]


Re: Извезани души, VII част
от tomatroev на 09.10.2011 @ 12:35:36
(Профил | Изпрати бележка)
"Хубава си, моя Анкара, миришеш на младост..."

Забравих как беше по-нататък, май беше: "... колко хубост, колко сладост..." и т.н.т.

Хубаво, красиво, ще стане хубава книга, Секрет, щеш не щеш, вече си в занаята! : )


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 09.10.2011 @ 12:38:28
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
В занаята :)))
Аз просто разказвам, Тома и така ми олеква. Нищо повече. Не знам за книга. А и не съм завършила пътеписа си - може да не е интересно нататък.

Не съм националист по принцип и се чувствам у дома навсякъде май, (или никъде...) ама не ми бъркай хубавите български химни с друго че ще те тегли тегло :)))

]


Re: Извезани души, VII част
от tomatroev на 10.10.2011 @ 11:10:17
(Профил | Изпрати бележка)
Виж, вдъхновен от твоя коментар, какъв само стих съчиних:

Тъй като съм и бог, и гол,
и на вратът ми е хомота,
как искам да ме тегли не тегло,
а да ме теглиш към леглото!
: )))

]


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 10.10.2011 @ 11:14:23
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Развратник. Не забравяй пуританското ми възпитание, което започна след 2001 със заминаването ми в Турция и се засили преди две години по много интересни причини... :)))

Тук ще споделя, че избягвах контакти с много хора заради осъзнаването, че взаимно се зареждаме астрално и да пиша този пътепис си е истински риск, предвид емоциите, които поражда и до една са свързани с мен. В голяма степен си навличам товар, докато уж свалям товар с разказа. Тъй че внимавай много :)))

]


Re: Извезани души, VII част
от tomatroev на 10.10.2011 @ 12:35:11
(Профил | Изпрати бележка)
Сега виждам, че в началото моят стих има много актуално социално съдържание, обаче после... що ми трябваше да пиша за Фани Хорн и Отец Ередия, на, виж, пак до любов я докарах! : )
Опитвам се, явно нескопосано, да те развеселя и "да се разтовариш" от прозата...видях, че си писала, че фанатизмът е болест, то и моето стана болест, като видя някъде фразеологизъм от типа "да те тегли тегло", и ми се иска да напиша нещо...
Ще внимавам, вече знам, че не искаш "да те свалят", а "да ти свалят".

: )))

]


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 10.10.2011 @ 12:48:42
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
не искам нито да ме свалят, нито да ми свалят, щото няма накъде повече - то място за сваляне не е останало, толкова съм надолу :))

пък фанатизма...

]


Re: Извезани души, VII част
от ANG на 09.10.2011 @ 12:55:26
(Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/
става все по-интересно за мен



(а Томбул джамия е в Шумен, голяма и занемарена)


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 09.10.2011 @ 12:56:57
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
В Шумен съм била като дете но не помня...
Ще си имам доста за обикаляне вече :)
Радвам се, че си тук, ANG.

]


Re: Извезани души, VII част
от elsion (negesta@gmail.com) на 09.10.2011 @ 13:48:42
(Профил | Изпрати бележка)
още :)


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 09.10.2011 @ 14:03:07
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
още ли :)))
още една част има такава и после почва екшъна...
радвам се, че си с мен в това пътешествие...

]


Re: Извезани души, VII част
от na_de на 09.10.2011 @ 13:55:50
(Профил | Изпрати бележка)
Истинско удоволствие е да те чете човек! :)

До нови срещи! :)))


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 09.10.2011 @ 14:03:40
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря ти, Наде..

]


Re: Извезани души, VII част
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 09.10.2011 @ 17:17:45
(Профил | Изпрати бележка)
Пускай следващата,че нямам търпение!:)Разкриваш толкова различен свят.
Поздрави Меги!


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 09.10.2011 @ 17:28:07
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
:))) мерси Кате..
довечера ще я пусна..

]


Re: Извезани души, VII част
от verysmallanimal на 09.10.2011 @ 18:40:19
(Профил | Изпрати бележка)
Коментирам само под седма част, но се отнася за всички.
Това прави Авторът - хваща Читателя за ръка и го води. И ако читателят не се дърпа, а стиска ръката ти и върти глава с широко отворени очи - значи по правия път го водиш.
Държа те за ръка и следвам стъпките ти.
Поздрав!


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 09.10.2011 @ 18:42:55
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
О...
Ако от теб получавам признание че съм добър разказвач, значи че никога няма да спра...
Благодаря, много...

]


Re: Извезани души, VII част
от verysmallanimal на 10.10.2011 @ 20:47:34
(Профил | Изпрати бележка)
Остави ме мен - и който и да е друг:) Продължавай!

]


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 10.10.2011 @ 20:55:56
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Някой трябва да ме научи да пиша съм си избрала вас :)

Обаче ми се раждат и стихчета и преди мъничко пуснах едно и... пътеписа остана за утре. Иначе е готова 9 глава и тя...

]


Re: Извезани души, VII част
от verysmallanimal на 10.10.2011 @ 22:26:10
(Профил | Изпрати бележка)
Никой на нищо не трябва да те учи - просто си пиши

]


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 10.10.2011 @ 22:30:08
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
просто пиша...
пиша...

]


Re: Извезани души, VII част
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 09.10.2011 @ 20:31:54
(Профил | Изпрати бележка)
Уникално четиво, Меги - толкова много имаш за казване, и така увлекателно го казвашш.
Поздрави:)


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 09.10.2011 @ 21:06:26
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря :)

]


Re: Извезани души, VII част
от anonimapokrifoff на 09.10.2011 @ 21:39:50
(Профил | Изпрати бележка)
Следя внимателно всяка част, продължавай!


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 09.10.2011 @ 22:08:16
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Ти ми помогна да преглътна страховете си и да започна да разказвам, твоето "продължавай" пише всяка следваща глава...

:)

]


Re: Извезани души, VII част
от zaltia на 12.10.2011 @ 19:28:38
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей...
Търново поздравява Анкара!
Толкова увлекателно разказваш...


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 12.10.2011 @ 19:38:27
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Благодаря ти..

]


Re: Извезани души, VII част
от mariniki на 17.10.2011 @ 15:36:50
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
модерното турско общество...май все още не
е така модерно и реформирано...
Меги, невероятен разказ...
благодаря ти..


Re: Извезани души, VII част
от secret_rose на 17.10.2011 @ 16:23:49
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
то навсякъде по света е същото... просто фанатизма е приел различни форми :) някъде по-меки, уж...
радвам се, че ти е интересно, благодаря..

]