Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 754
ÕóËèòåðè: 4
Âñè÷êî: 758

Îíëàéí ñåãà:
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy
:: mariq-desislava
:: Heel

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàÅíüîâäåí
ðàçäåë: Ðàçêàçè
àâòîð: verysmallanimal

Îáè÷àì, êàòî ïðîêàðàì áðóñà, äà ñëóøàì êàê êîñàòà ïåå. Ñâèñòè, à íàêðàÿ åäíî òèõè÷êî: äçúííííí. Ñâÿòêà íà ñëúíöåòî è òðåïåðè, ñÿêàø îò ìåðàê äà çàõàïå òðåâàòà.
Êîé÷î ñå å îïúíàë ïîä ïåéêàòà, ñëîæèë ãëàâà íà îáóâêàòà ìè è äðåìå, ñàìî îïàøêàòà ìó ïîòðåïâà. Ïåòíàéñåòãîäèøåí å è âñå ïî-÷åñòî ñå çàëåæàâà. Áîëÿò ãî êîêàëèòå è ïî öÿë äåí ñå ïðèïè÷à íà ñëúíöå. Èìàì ãî îò ïàëå è äîñåãà íå ñå å îòäåëÿë îò ìåí – íà êúðà èëè â äúðâîäåëñêèÿ – âñå ñìå çàåäíî. Ìðúêíå ëè, îáà÷å, îòèâà äà ñïè â ñúñåäñêàòà êúùà. Âñÿêà íîù, îòêàêòî ãî íàìåðèõ òàì, äî ÷åøìàòà. Òî êàêâà êúùà – íèêîé íå æèâåå òàì – êëåêíàëà îò ñòàðîñò, ñúñ çàêîâàíè ïðîçîðöè, íî çà íåãî ñè å êàòî áàùèíèÿ.
Èìàì ñè àç åäíî íà óì çà òàÿ êúùà è êó÷åòî. Êðúñòèë ñúì ãî íà Êîé÷î – ñúñåäñêîòî ìîì÷å, äåòî æèâååøå òàì ñ ìàéêà ñè ïðåäè ãîäèíè. Äîáðè õîðà áÿõà, ïîãàæäàõìå ñå ïî êîìøèéñêè. Êîé÷î áåøå êðîòúê è ìàëêî îòíåñåí – ðÿäêî ìîæåøå äà ãî âèäè ÷îâåê ñ äðóãèòå ìëàäåæè. Ïîâå÷å ó äîìà ñè ñåäåøå, êíèæêè ÷åòåøå ìíîãî – âèæäàë ñúì êàìàðè ó òÿõ. Ñëåä êàòî îòñëóæè è çàâúðøè ó÷èòåëñêèÿ èíñòèòóò, ñå âúðíà â ñåëî è ó÷åøå äå÷óðëèãàòà íà åñòåñòâîçíàíèå, èëè êàêòî òàì ñåãà ìó âèêàò. Ìàéñòîðåøå ñâèðêè è ìíîãî õóáàâè, òúæíè ìåëîäèè äîêàðâàøå ñ òÿõ. Îáè÷àøå äà õîäè ñ ìåí ïî îñåìåíèòåëíèòå êàìïàíèè, èëè êàòî ñå çàòåëè íÿêîÿ êðàâà â ñåëî. „Åäíî å – âèêà – äà ãî ÷åòåø, äðóãî å äà ãî âèäèø”.
Åíüîâäåí áåøå, ïîìíÿ. Ñëåä îáÿä ñå îáàäèõà îò ñúñåäíîòî ñåëî, ÷å èìàëî êðàâà ñ òåæêî ðàæäàíå, àêî ìîæåëî äà èäà äà ïîìîãíà. Çàïàëèõ ìîòîðà, Êîé÷î ñå ìåòíà îòçàä ñ ÷àíòàòà è ïîòåãëèõìå. Íå áåøå äàëå÷, ïåòíàéñåòèíà êèëîìåòðà, àìà ãîðå, â áàëêàíà, ïúòèùàòà ñà ÷åðíè, ñ ìíîãî çàâîè, òà ïðèñòèãíàõìå íàäâå÷åð. Çîð âèäÿõìå ñ òàÿ êðàâà – åäðî òåëåíöå èçëåçå, òà ñå âúðòÿõìå òàì äî ìðúêíàëî. Ïî÷åðïèõà õîðàòà, äàäîõà äåñåò ëåâà íà ðúêà è òðúãíàõìå îáðàòíî êúì Êóòðà.
Âñè÷êî ñòàíà çàðàäè ïðîêëåòèÿ ôàð – ïîïðèìèãà ïî äóïêèòå è òúêìî ïðåäè ìîñò÷åòî íàä Ñúíëèâèÿ âèð âçå, ÷å óãàñíà. Íîùòà áåøå ÿñíà, àç áÿõ íà åäèí ëèòúð âèíî è ðåøèõ äà ïðîäúëæà òàêà. Ñàìî íà äâàéñåòèíà ìåòðà ïî-íàòàòúê, îáà÷å, ìîòîðúò õëúòíà â â åäíà äóïêà, íåùî èçòðåùÿ è òîâà áåøå. Ìèñëåõ äà ïðîäúëæèì ïåøà, ÷å íå ìè ñå ùåøå äà íîùóâàìå â ãîðàòà, íî Êîé÷î ìå ïîäñåòè, ÷å òî÷íî íàä âèðà èìà êîçàðñêà êîëèáà. Ïîâúðòÿõìå ñå ìàëêî, èçïîäðàõìå ñå ïî òðúíêèòå è ÿ íàìåðèõìå. Ëåãëî íÿìàøå, íî â åäíî êüîøå íàìåðèõìå ìàëêî ñåíî è ñå íàãëàñèõìå äà ñïèì. Óæ äà ñè ãîâîðèì, àìà ìàé ñúì çàñïàë âåäíàãà. Íå çíàì êîå âðåìå áåøå, êîãàòî Êîé÷î ìå ñúáóäè: „Áàòå Èâàíå, áàòå Èâàíå, áå! Åëà âèæ êàêâî ñòàâà!” Îòâîðèõ î÷è – â êîëèáàòà ñâåòëî. Àìà íå ñâåòëî êàòî äåí èëè îò ëàìïà, íàïðèìåð, à íÿêàê îñîáåíî. Åäíà òàêàâà – áëåäà, ñèíêàâà ñâåòëèíà. Ñòàíàõ è îòèäîõ äà íàäíèêíà ïðåç âðàòàòà, à çàä ìåí Êîé÷î, ñòèñíàë ìå çà ðúêàòà – âèäè ñå, ÷å ãî å ñòðàõ. È òîãàâà ðàçáðàõ, ÷å ñâåòëèíàòà íå èäå îò êîëèáàòà, à îòâúí. Íà òîâà ìÿñòî ðåêàòà ïðàâè çàâîé è âåäíàãà ñëåä íåãî å Ñúíëèâèÿ âèð. Îò åäíàòà ìó ñòðàíà å ñêàò è íà íåãî å êîëèáàòà, à îò äðóãàòà ñòðàíà å ìàëêà ëúêà, ñ åäíà òðåïåòëèêà â ñðåäàòà, à íàîêîëî – ãîðà. Òà òàÿ òðåïåòëèêà ñâåòåøå. È âúçäóõúò êàòî äà áåøå èçïúëíåí ñúñ ñâåòëèíà – ñ ìúíè÷êè áëåùóêàùè ÷àñòèöè, êîèòî ïîëåïâàõà ïî äúðâåòàòà íàîêîëî, ïî òðåâàòà, ÷å è ïî íàñ ñàìèòå. Äîêàòî çÿïàõìå êúì ëúêàòà, îòíÿêúäå ñå ÷óõà ãëàñîâå è ïëèñêàíå íà âîäà. Âèðúò îñòàâàøå â ñÿíêà è åäâà ñåãà âèäÿõìå, ÷å â íåãî èìà õîðà.
Òóê ñúì ïðåïèñàë îò åäíà òåòðàäêà, êîÿòî äîñòà âðåìå ñëåä òîâà íàìåðèõ ó êîé÷îâè – íåùî êàòî äíåâíèê – çàùîòî ìè ñå ÷èíè, ÷å àç íÿìà äà ìîãà òàêà äà ãî ðàçêàæà:
„Õîðà, ïîñðåä íîù, íà òîâà äèâî ìÿñòî? Ãëàñîâåòå ñå ïðåïëèòàõà ñúñ ñìÿõ è ñ áúëáóêàíåòî íà âîäàòà òàêà, ÷å íå ìîæåõ äà ðàçëè÷à îòäåëíè äóìè. Çâó÷åøå êàòî ïîòî÷å, ñêà÷àùî ïî êàìúíèòå. Ïðèâåäåíè è ìíîãî òèõî, ïðèáëèæèõìå âèðà. È òîãàâà ãè âèäÿõìå. Íÿêîëêî – ïî-êúñíî ïðåáðîèõ, ÷å ñà ñåäåì – ìëàäè æåíè ñå êúïåõà âúâ âîäàòà, à íÿêîè êàòî ÷å ïëàêíåõà íåùî. Ãîëèòå èì òåëà áëåñòÿõà íà ïðèçðà÷íàòà ñâåòëèíà, îò êîñèòå èì ñå ñòè÷àõà ñòðóéêè âîäà. Ìîìè÷åòàòà – çàùîòî òîâà, ÿâíî, áÿõà ìîìè÷åòà – ñå ïðúñêàõà åäíî äðóãî è ñå ãîíåõà èç âîäàòà. Åäíà îò òÿõ, êîÿòî áå íàé-áëèçî äî íàñ, çàãðåáâàøå ñ øåïè è âäèãíàëà ãëàâà êúì íåáåòî, ïîëèâàøå ëèöåòî ñè. Äâèæåíèÿòà ѝ áÿõà ãðàöèîçíè, íååñòåñòâåíî áàâíè. Èìàõ ÷óâñòâîòî, ÷å ñúíóâàì. Äî ìåí áàòå Èâàí íå ïîìðúäâàøå. Äèøàøå òåæêî, à ðúêàòà ìó áåøå ñãðàá÷èëà ìîÿòà ñ òàêàâà ñèëà, ÷å ùÿõ äà èçâèêàì îò áîëêà, àêî íå ñå ñòðàõóâàõ, ÷å âèäåíèåòî ùå èç÷åçíå.  åäèí ìèã ìîìè÷åòî çàñòèíà íåïîäâèæíî, îáúðíà ñå è êàòî ÷å ñå âãëåäà â íàñ. Íåâúçìîæíî áåøå äà íè âèäè, ñïîòàåíè â õðàñòèòå, à è ìÿñòîòî íè áåøå ìíîãî ñëàáî îñâåòåíî â ñðàâíåíèå ñ ðå÷íèÿ âèð. È âúïðåêè òîâà èçòðúïíàõ, êîãàòî äâå ãîëåìè, ñâåòëè î÷è ñÿêàø ñå âïèõà â ëèöåòî ìè. Ïîòúâàõ â òÿõ êàòî â êëàäåíåö. Çàòâîðèõ î÷è â íåñúçíàòåëåí îïèò äà ñå ïðåäïàçÿ îò òîçè ïðîíèçâàù ïîãëåä è çàòàèõ äúõà ñè. Ìîìè÷åòî îòìåñòè ïîãëåä è òðúãíà êúì äðóãàðêèòå ñè, êàòî òèõî ïîäâèêâàøå íåùî. Åäíà ïî åäíà òå èçëèçàõà íà îòñðåùíèÿ áðÿã. Òðúñêàõà ãëàâè, îòìÿòàõà êîñè è íå ïðåñòàâàõà äà ñå ñìåÿò è ðàçãîâàðÿò ïîìåæäó ñè. Èçëú÷âàõà âèäèìî óäîâîëñòâèå îò ñëàáèòå ïîðèâè íà âåòðåöà, äîêàòî áúðøåõà ñ äëàíè òåëàòà ñè. Äî òîçè ìîìåíò íå áÿõ çàáåëÿçàë ïëîñêèÿ êàìúê íà áðåãà, âúðõó êîéòî ñå áåëååøå êóï÷èíà – ìîæå áè äðåõè. „Êîé÷î! Êîé÷î, ñàìîäèâè ñà, Êîé÷î! – ñúñêàøå â óõîòî ìè áàòå Èâàí – ãîñïîäè, èñòèíñêè ñàìîäèâè! Áîæå! Ïðîêëåò äà ñúì, àêî òóé íå ñà ñàìîäèâè!” ×àê òîãàâà îñúçíàõ, ÷å ñúì ãëåäàë, áåç íèêàêâà ìèñúë â ãëàâàòà ñè, áåç äà ñè äàâàì ñìåòêà êàêâî, âñúùíîñò, ñòàâà. Íàñëóøàë ñå áÿõ îò áàáà çà âèëè, þäè, òàëàñúìè è êàêâî ëè íå îùå – òÿ ÷åñòî ìå ïðèñïèâàøå ñ ïðèêàçêè çà ðàçíè ãîðñêè ñúùåñòâà. Äà, íî íèêîé, åñòåñòâåíî, íå âÿðâà â òîâà – ïðèêàçíèòå ñúùåñòâà æèâååõà ñàìî â ïðèêàçêèòå è çà òÿõ íÿìàøå ìÿñòî â ðåàëíèÿ ñâÿò íà õîðàòà. Òîãàâà? Êàêâî áåøå òîâà, êàêâè áÿõà òåçè ìîìè÷åòà, êîèòî ñåãà ñóøàõà êîñèòå ñè îêîëî âèðà?
Ìåæäóâðåìåííî âñÿêà îò òÿõ ãðàáíà ïî íåùî îò áÿëàòà êóï÷èíà âúðõó êàìúêà è ñå çàïúòèõà êúì äðúâ÷åòî â ñðåäàòà íà ïîëÿíàòà. Ñâåòëèíàòà òàì áåøå ïî-ÿðêà è ÿñíî âèæäàõ êàê ïðîñòèðàò ëåêè, ïî÷òè ïðîçðà÷íè äúëãè ðèçè ïî êëîíèòå ìó. Èìàøå è äðóãî – íÿêàêâè ïàð÷åòà ïëàò – àêî ìîæå äà ñå íàðå÷å ïëàò ñúâñåì åôèðíàòà ìàòåðèÿ ñÿêàø èçòúêàíè îò ïàÿæèíà. Áóëî, âîàë? Íå çíàåõ. Äîêàòî ñàìîäèâèòå ( òàêà ùå ãè íàðè÷àì, çàùîòî, êàêâî äðóãî äà áÿõà?) ñå çàíèìàâàõà ñ òîâà, àç òèõî ñå ñïóñíàõ êúì âîäàòà. Áÿõ çàáåëÿçàë äî êàìúêà íåùî è èñêàõ äà âèäÿ êàêâî å. Òðúãíàõ íàäîëó, îáèêîëèõ âèðà è âå÷å íà äâà ìåòðà îò ïëîñêèÿ êàìúê âèäÿõ – òîâà áåøå åäèí îò òåçè âîàëè, êîèòî, çàåäíî ñ ðèçèòå, ñåãà âèñÿõà ïî âñè÷êè êëîíè íà òðåïåòëèêàòà. Ñïóñíàõ è ãî ãðàáíàõ. Îáðàòíèÿò ïúò äî ìÿñòîòî, êúäåòî ñå êðèåõìå ñ áàòå Èâàí, ìè ñå ñòîðè óæàñíî äúëúã è óìèðàõ îò ñòðàõ äà íå ìå èçäàäå íÿêîÿ íàñòúïåíà ñóõà êëîíêà. Áàòå Èâàí èçãëåæäàøå óæàñåí: „Êàêâî ïðàâèø, áå?! Òîâà å áóëî! Áóëî íà ñàìîäèâà, íå âèæäàø ëè?! Äèâàíå ñ äèâàíå, çàùî ãî âçå?”  äðåçãàâèÿ ìó øåïîò óñåùàõ ëþáîïèòñòâî, íî è ìíîãî ñòðàõ. Ïîãëåäíàõ ïëÿ÷êàòà ñè – ïðèëè÷àøå íà êúñ øàë, ïî÷òè íàïúëíî ïðîçðà÷åí è ñÿêàø áåçòåãëîâåí – àêî ãî äóõíåõ, ùåøå äà îòëåòè. Îò äëàíèòå ìè, íàãîðå ïî ðúöåòå, ñå ïëúçíà õëàäíà âúëíà. Ñòèãíà äî ãúðäèòå ìè è çà ìèã ñúðöåòî ìè ñïðÿ. Âúëíàòà îáõâàíà öÿëîòî ìè òÿëî, çàìúãëè î÷èòå ìè è èç÷åçíà. ×óâñòâàõ ñå íîðìàëíî. Íå ñúâñåì – çàîáèêàëÿùèòå ìå çâóöè ñòàíàõà ïî-îò÷åòëèâè, ïîãëåäúò ìè ñå èçáèñòðè è èìàõ ÷óâñòâîòî, ÷å ñúì ñúâñåì áëèçî äî ñàìîäèâèòå, òîëêîâà ÿñíî ãè âèæäàõ. Áàòå Èâàí ìå çàáóòà íàãîðå êúì êîëèáàòà, êàòî ìúðìîðåøå ñúðäèòî. Ðàçãîâàðÿõìå òèõî, áåç äà îòêúñâàìå ïîãëåä îò ñòàâàùîòî íà ëúêàòà. „ Ìîì÷å ãëóïàâî! – êàðàøå ìè ñå òîé – àìè ÷å òîâà å ñÿíêàòà íà åäíà îò òèÿ òàì, ñÿíêàòà, ðàçáèðàø ëè? Íå ìîæåø äà ÿ âçåìåø! Ñèëàòà ѝ å òîâà, áåç íåÿ íèùî íå å, íàé-îáèêíîâåíà æåíà. ß äà âçåìåø äà ãî âúðíåø òóé íåùî, ÷å óçíàÿò ëè, ðàçïëàêàíà íè å ìàéêàòà!” Ïîñëå ñå ïîçàìèñëè è ïîïèòà: „Êîãàòî îíàÿ, äåòî ñå êúïåøå òîêó äî íàñ, ñå îáúðíà íàñàì, òè ïîãëåäíà ëè ÿ â î÷èòå?” Íå çíàåõ êàêâî äà êàæà: „ Àìè íå çíàì, ìàé äà – ñàìî çà ìàëêî” . Áàòå Èâàí èçïúøêà: „Ìàìêà ìó! Àìè ñåãà? – ãëåäàøå ìå ñ òàêîâà îò÷àÿíèå, ñÿêàø ñúì áîëåí è ñêîðî ùå óìðà – ÿ õâúðëÿé òóé íåùî è äà áÿãàìå, ÷å êîé çíàé êàêâî îùå èìà äà ñòàâà!”
Òúêìî äà ìó êàæà, ÷å íå ìîãà, ïðîñòî íå ìîãà äà íàñèëÿ ðúöåòå ñè äà ïóñíàò áóëîòî, ïðîçâó÷à ìóçèêàòà. Âñúùíîñò íå – íå çâó÷åøå êàòî çâóê, èçäàâàí îò íÿêàêúâ èíñòðóìåíò – ìåëîäèÿòà èçâèðàøå îò òðåâàòà, îò äúðâåòàòà è âîäàòà – îòâñÿêúäå. Íå ÿ ÷óâàõ ñ óøèòå ñè, çâó÷åøå âúòðå â ìåí, ðàçëþëÿâàøå âñÿêà ìîÿ êëåòêà, âñå åäíî áÿõ êàìáàíà. Ìîìè÷åòàòà, âñå îùå ãîëè, ñå ðàçäâèæèõà è ïîñòåïåííî îáðàçóâàõà êðúã. Îòíà÷àëî áàâíî, â òàêò ñ íåæíàòà ìåëîäèÿ, òå ïðèñòúïâàõà íà ïðúñòè, ñ âäèãíàòè íàä ãëàâèòå ñè ðúöå. Ïîñòåïåííî çâóêúò ñå óñèëè, çàáúðçà ñå è ñàìîäèâèòå ñå ïîíåñîõà ïî ïîëÿíàòà â òàíö. Íå ìîãà, íèêîãà íÿìà äà ìîãà äà ãî îïèøà – äâèæåíèÿòà èì áÿõà åäíîâðåìåííî ãðàöèîçíè è ðåçêè, ñúñ ñòàåíà çàïëàøèòåëíà ñèëà. Òåëàòà èì áëåñòÿõà, êîñèòå ñå âååõà, êðúãúò ñå ñòåñíÿâàøå è ðàçøèðÿâàøå. Ìåëîäèÿòà ñå ïðåâúðíà â íåïðåñòàíåí áóìòåæ, óñêîðÿâàøå ñå è ïîäãîíâàøå òàöóâàùèòå ñàìîäèâè âñå ïî-áúðçî è ïî-áúðçî. Íå ðàçëè÷àâàõ îòäåëíè ôèãóðè, âñè÷êî ñå ñëÿ â åäíî áåçóìíî âúðòÿùî ñå êîëåëî, íîñåùî ñå ïî òðåâàòà îêîëî äðúâ÷åòî ñ âååùèòå ñå íà íåãî ðèçè.  åäèí ìîìåíò ìÿòàùèòå ñå òåëà ñå îòäåëèõà îò çåìÿòà è ïîëåòÿõà, à îò äåâîéêèòå ñå èçòðúãíà ïðîòÿæåí, ïúëåí ñ íàñëàäà âèê. Òðåïåòëèêàòà ñâåòåøå âñå ïî-ÿðêî, ñåãà ñ áÿëà ñâåòëèíà, ïðîáëÿñâàùà ïî ëåòÿùèòå íàä íåÿ òåëà.
Íå çíàÿ êîëêî ïðîäúëæè òîâà – áÿõ çàãóáèë ïðåäñòàâà çà ìÿñòî è âðåìå, ñÿêàø ñúçíàíèåòî ìè ñå áåøå îòäåëèëî îò òÿëîòî è ñå íîñåøå çàåäíî ñ êðúæàùèòå íàä ïîëÿíàòà ñàìîäèâè. Ñëåä òîâà ñâåòëèíàòà îòñëàáíà, ïîâÿ õëàäåí âÿòúð è îò ãîðàòà êàòî ÷å ñå èçòðúãíà ãëóõà âúçäèøêà. Ìåëîäèÿòà ñå çàáàâè, ñòàíà ïî-íåæíà è ëåêà. Ñàìîäèâèòå òàíöóâàõà – îòíîâî íà òðåâàòà – ñ óìîðåíè äâèæåíèÿ è îòïóñíàòè ãëàâè. Èìàõ ÷óâñòâîòî, ÷å óìèðàì – òîëêîâà òúæíà êðàñîòà ñå èçëú÷âàøå îò òÿõ.”
Åé òóé å íàïèñàë Êîé÷î. Èìà è äðóãè íåùà, íî ñà ñè ñàìî íåãîâè è íå ìè ñå ùå äà ñå ðîâÿ â òÿõ. Êàêòî è äà å. Îíèÿ ìîìè òàíöóâàõà êàòî ïîáåñíåëè, à êîãàòî ìóçèêàòà ñòàíà ïî êàòî çà ñëóøàíå, íàøè÷êèÿò áðúêíà íÿêúäå â ïàçâàòà ñè è èçâàäè åäíà îò íåãîâèòå ñâèðêè – êàòî ÷å íå ìîæåøå äà ÿ îñòàâè íåãî äåí ó äîìà! È äîêàòî ñå óñåòÿ, âäèãíà ÿ è çàñâèðè è òîé. Íå ñúì ìíîãî ïî ìóçèêèòå è íå ðàçáèðàì, àìà çíàì, ÷å äîêàðà ìåëîäèÿòà äîñóù êàòî òàÿ, ñàìîäèâñêàòà. ×å è îòãîðå – â ñâèðíÿòà ìó èìàøå îùå íåùî, íåùî, êîåòî ìå íàêàðà äà ñè ñïîìíÿ îíàÿ êîøóòà, äåòî ïðåäíàòà ãîäèíà áÿõìå íàìåðèëè ñ ìúðòâîòî ñè ìàëêî – ñòîåøå íàä íåãî ñ åäíè òàêèâà ãîëåìè, òúæíè î÷è è îò âðåìå íà âðåìå èçïúøêâàøå òèõè÷êî. Äà òè ñå ñêúñà ñúðöåòî.
Ñàìîäèâèòå ñïðÿõà. Ïîñòîÿõà òàêà, ñ íàâåäåíè ãëàâè, à ïîñëå ñå îáúðíàõà êúì íàñ. Êîé÷î ñå èçïðàâè è êàêòî ñè ñâèðåøå, òðúãíà êúì âèðà, ïðåöàïà ãî è èçëåçå íà ïîëÿíêàòà. Èñêàõ äà ìó èçâèêàì, àìà ñÿêàø íÿêîé ìå áåøå ñòèñíàë çà ãúðëîòî è ñàìî îòâàðÿõ óñòà, ïúê íèùî íå ñå ÷óâàøå. È òúêìî òîãàâà åäíà ðúêà ìå ñãðàá÷è çà ðàìîòî. Ïîäñêî÷èõ è çà ìàëêî äà íàïðàâÿ áåëÿòà. Äúëãè êîñè áðúñíàõà ëèöåòî ìè è íå÷èé ãëàñ ïðîøåïòÿ: „Áúðçî! Òðúãâàé, áúðçî! Õàéäå!” Îãëåäàõ ñå ïðåç ðàìî – ìèñëåõ, ÷å å íÿêîÿ îò îíèÿ è èäå äà ìè ñâåòè ìàñëîòî – è âèäÿõ Ñåâäà, íàøàòà ïîãàíêà. Ïîãàíêàòà å ëå÷èòåëêà, áàÿ÷êà è äðóãè íåùà – ñ åäíà äóìà íåùî êàòî ìàãüîñíèöà â ñåëîòî. Ïî íàøèÿ êðàé âñÿêî ñåëî ñè èìà åäíà – çà äîáðî è ëîøî. Äðúïíà ìå, òà ìå èçïðàâè íà êðàêà è ìå ïîâëå÷å ñëåä ñåáå ñè, êàòî âñå ïîâòàðÿøå: „Áúðçî, áúðçî áå!” Íå âÿðâàõ, ÷å æåíà ìîæå äà èìà òàêàâà ñèëà, åé. Àìà òî, ñ ïîãàíêèòå, ÷îâåê íèêîãà íå çíàå. Ìúêíåøå ìå íàãîðå ïî õúëìà, à àç ñòèñêàõ î÷è è ñå ïðåïúâàõ ñëåä íåÿ, íè æèâ-íè óìðÿë. Èçëÿçîõìå íà ïúòÿ, à òÿ íå ñïèðà – òúð÷è è ìå äúðïà ïîäèðå ñè. „×àêàé ìà, Ñåâäå – ïúøêàì àç – ùå ñå èçïîòðåïàìå! Äàé äà âèäèì Êîé÷î, îñòàíà òàì õëàïåòî, ÷àêàé ìàëêî!” À òÿ ñå ñïðÿ êàòî âêîïàíà, îáëåùè îíèÿ íåéíè áåçäúííè î÷è è ðå÷å: „ Èâàíå, ÷îâåêî, íÿìà Êîé÷î, íÿìà! Òðúãâàé ñåãà!” È ïàê òúðòèõìå ïî ïúòÿ.
Ðàçâèäåëÿâàøå ñå, êàòî ñòèãíàõìå â Êóòðà. Ïîãàíêàòà ìå çàâåäå ó òÿõ, òóðè ìå äà ñåäíà íà åäèí ñòîë è âçå äà áúðíèêà èç äîëàïèòå. Ñëåä ìàëêî ìè ïîäàâà åäíî êàí÷å ñ íåùî – äèìè è ìèðèøå íà ãíèëî ñåíî: „Ïèé! Âñè÷êîòî èçïèé, íå áîé ñå. Èëà÷ å òîâà, çà óïëàõ å.” Ñúðáàõ, ãúëòàõ – èçïèõ ãî. À òÿ ìè ïîäàäå åäíà êíèæíà êåñèéêà ñ íåùî è âèêà, äà ñúì êàæåë íà Êèíà, æåíà ìè, äà ìè âàðè òðè äíè ïî òðè ïúòè îò òóé íåùî, òà äà ïèÿ. Ùÿõ äà ïèòàì ïîãàíêàòà, êàêâî ïðàâåøå òÿ òàì, íà âèðà, íî ìàé íå ìè ñå ùåøå äà ÷óÿ êàêâî ùå ìè îòãîâîðè. Ïîñåäÿõ îùå íÿêîå âðåìå è Ñåâäà ìå ïðîâîäè äà ñè âúðâÿ. Îòèäîõ ñè, àìà íå çíàì êàê. Äàäîõ íà Êèíà êåñèéêàòà è ñå ìóøíàõ â ÷åðãèòå. Çàâèõ ñå ïðåçãëàâà è äîêàòî ñå ÷óäåõ, êàêâî ëè å ñòàíàëî ñ Êîé÷î, ñúì çàñïàë.
Ñïàë ñúì öåëèÿ äåí è öÿëàòà íîù, à íà ñóòðèíòà, òå òè ãî Êîé÷î – ÷óêà íà ïðîçîðåöà. Èçëÿçîõ àç – ãëåäàì ãî, ïèïàì ãî – æèâ! Îëåêíà ìè. Æèâ òîé, àìà ìàëêî íå íàðåä – îòíåñåíî ãîâîðè è âñå ñå óñìèõâà. È íå ìîæåø ðàçáðà âåñåëî ëè ìó å, èëè ìó ñå ïëà÷å. „Åëà – êàé – äà òè äàì íåùî”. È ìå âîäè ó òÿõ. À òàì ìàéêà ìó è åäíà æåíà, ìëàäà æåíà. Ãëåäàì ÿ – ðóñà, äúëãîêîñà, ñ áÿëà ðîêëÿ. Íå áàø ðîêëÿ, ïî íà íîùíèöà ìÿçàøå. Ïîãëåäíàõ ÿ â î÷èòå è ìå ñðÿçà – ìè ÷å òóé áåøå åäíà îò îíèÿ, îò Ñúíëèâèÿ âèð! „Òîâà – äóìà ìè Êîé÷î – å íåâåñòàòà ìè, áàòå Èâàíå”. Ïîãëåæäàì ìàéêà ìó – íàâåëà ãëàâà, ìúë÷è. Íå ѝ å õóáàâî, âèäè ñå. Òÿ, êàòî æåíà, âåäíàãà áåøå óñåòèëà êàêâà áóëêà ñè å äîâåë Êîé÷î. À íàøèÿò õîäè íàïðåä-íàçàä è åäíî øàíòàâî ãîâîðè, ðàêèè ðàçíè âàäè – äà ïî÷åðïåë. Íå ùà òè äÿâîëñêàòà ðàêèÿ, ìèñëÿ ñè, àìà îò êóìîâà ñðàìà óäàðèõ åäíà ÷àøêà è õàéäå ó äîìà. Ðàçïðàâÿì íà Êèíà, êàêâà áóëêà ñè å äîâåë êîìøèÿòà, à òÿ âèêà, ÷å ñàìî áðúìáàðè èìàëî â ãëàâàòà ìè. Èçìèñëÿì ñè, äåìåê.
À âå÷åðòà èäå Êîé÷î ïàê è ìè áóòà â ðúêàòà åäíî ìàëêî âúðçîï÷å: „Ìíîãî òè ñå ìîëÿ, áàòå Èâàíå, òóðè ãî òóé íÿêúäå íà ñêðèøíî ìÿñòî, ïúê àç ñêîðî ùå äîéäà ïàê äà ñè ãî âçåìà”. Õè÷ íå ñå óñåòèõ òîãàâà êàêâî èìà óâèòî òàì. Ìúæêè ðàáîòè, âèêàì ñè – íÿìà äà ñåäíà äà ãî ðàçïèòâàì, ÿ. Âçåõ âúðçîï÷åòî è ãî áóòíàõ â èçáàòà, äî êàòðàíèöàòà – äà ñåäè, äîêàòî Êîé÷î ñè ãî ïîèñêà.

Ëåêà-ïîëåêà, çàáðàâè ñå òàÿ ðàáîòà – íå ìè ñå ðàçêàçâàøå, ÷å äà íå ìå âçåìàò íà ïîäáèâ â êðú÷ìàòà. À åäíî íåùî, êàòî íå å íà õîðàòà â óñòèòå, áúðçî ñè çàìèíàâà. Òðè ìåñåöà æèâÿ Êîé÷î ñúñ ñàìîäèâàòà. Òðè ìåñåöà íå ÿ âèäÿõ – åäèí ïúò íå èçëåçå íà ïúòÿ, êàòî õîðàòà, äà ñè êàæå äâå ïðèêàçêè ñ íÿêîãî. Îòíà÷àëî Êîé÷î ïîäñêà÷àøå îò ðàäîñò – âñå âåñåë, âñå ñè òàíàíèêà íåùî. È ðàáîòàòà ìó ñïîðåøå, è ó äîìà êàòî ÷å âñè÷êî ìó áåøå íàðåä.
À åäèí äåí, ïî ãðîçäîáåð áåøå, ñàìîäèâàòà äîéäå ïðè ìåí, â êúùè. Èçòðúïíàõ êàòî ÿ âèäÿõ – îùå ïîìíåõ îíàÿ íîù â ãîðàòà. Íî, íàëè êîìøèè, íÿìà êàê, ïîêàíèõ ÿ. Ñåäíàõìå ïîä àñìàòà, à òÿ ìå ãëåäà â î÷èòå è äóìà: „Ñëóøàé, çíàì, ÷å ó òåá èìà íåùî, äåòî å ìîå. Äàé ìè ãî. Äîáúð ÷îâåê ñè, äóìà òè äàâàì, ÷å ëîøî íÿìà äà èìà çà êúùàòà òè. Ìîëÿ òå, äàé ìè ãî. Âèæ ìå – óìèðàì. Òîïÿ ñå è íÿìà äà èçêàðàì çèìàòà òàêà. Ìîëÿ òå, Èâàíå, ìîëÿ òå!” Îòíà÷àëî íå ñå ñåòèõ çà êàêâî ìè ãîâîðè, àìà ïîñëå ìè ñâåòíà – âúðçîï÷åòî â èçáàòà! Íå å ëåñíî – îò åäíà ñòðàíà, Êîé÷î å êîìøèÿ è äîáðî ìîì÷å. Äàë ìè å íåùî äà âàðäÿ, çíà÷è òðÿáâà äà ãî âàðäÿ è òóé òî. Îò äðóãà ñòðàíà, îáà÷å, ãëåäàì ÿ – áëåäà, îòñëàáíàëà, ñ åäíè êðúãîâå ïîä î÷èòå – æèâè ìîùè. Õà ñåãà äå! Å, íå ìè òðÿáâàøå ìíîãî äà ìèñëÿ. Íàäèãíàõ ñå è âëÿçîõ â èçáàòà – âúðçîï÷åòî ñè áåøå òàì, âçåõ ãî è ãî ïîäàäîõ íà ñàìîäèâàòà. Òÿ ãî îòâîðè è âèäÿõ – â àìáàëàæíàòà õàðòèÿ áåøå áóëîòî ѝ. Èëè, êàêòî ìó âèêàò – ñÿíêàòà.
Íàëè ÿ îòêðàäíà òîé òîãàâà. À ñàìîäèâàòà áåç ñÿíêàòà ñè å íèùî. Ïîä÷èíÿâà ñå íà òîÿ, ó êîãîòî å áóëîòî è íå ìîæå äà ñå âúðíå ïðè äðóæêèòå ñè.
Ìîìè÷åòî ïîãàëè ñ ðúêà áóëîòî, ïúõíà ãî â ïàçâàòà ñè è ìå ïîãëåäíà: „Æèâ äà ñè, Èâàíå. Äîáðî íåùî íàïðàâè, íå ñå êîñè. Íå ìîæå äà ñå ñúáèðàò äâà ñâÿòà íà åäíî ìÿñòî. Âàøèÿò ñâÿò å òóê, ïðè ñåìåéñòâàòà è ïðè ñòîêàòà, ïðè íèâèòå è ëîçÿòà. À ìîÿò – òè çíàåø – òàì, â áàëêàíà. Íåêà âñåêè æèâåå æèâîòà, êîéòî ìó å îòðåäåí. ×å äðóãîòî å ñìúðò.” Óñìèõíà ñå, ïîãàëè ìå ïî ðúêàòà è ñè òðúãíà.
Èç÷åçíà. Íèêîé íå ÿ âèäÿ ïîâå÷å. Êîé÷î, êàòî ðàçáðà êàêâà ñúì ÿ ñâúðøèë, èñêàøå äà ìå óáèâà, íî íåùî ãî ñïðÿ, íÿêàêâà ñèëà íå ìó äàäå, àêî ÷å áåøå ïîáåñíÿë, äà âäèãíå ðúêà. Íî íå çàáðàâè ñàìîäèâàòà. Çàõëóïè ãî ìúêàòà, íå ìó äàâàøå äà ñå óñìèõíå äàæå. Õîäåøå êàòî áîëåí ïî öÿë äåí è âñå íàãîðå, êúì ãîðàòà ãëåäàøå.
Èçêàðà çèìàòà êðèâî-ëÿâî è íà ïðîëåò êàòî ÷å ñå ïîîïðàâè. Òåæåøå ìè, ÷å àç áÿõ âèíîâåí çà áîëêàòà ìó, àìà ñè âèêàõ, ÷å å çà äîáðî è ìíîãî ìó ñå ðàäâàõ, êàòî ãî ãëåäàõ ïîîïåðåí âå÷å.
Äî äðóãèÿ Åíüîâäåí. Çàìåòå ñå íàãîðå â áàëêàíà è íå ñå âúðíà. Íÿìàøå ãî òðè äíè âå÷å. Ñòàíêà, ìàéêà ìó, ðåâå è ñå òðúøêà – çàòðè ñå äåòåòî. Òîãàâà ìè ùóêíà íåùî – íàäóìàõ Öåïàòà è îòèäîõìå äà ãî òúðñèì. Çíàåõ êúäå ìîæå äà å è íå ñáúðêàõ.
Íàìåðèõìå ãî. Òàì, äî Ñúíëèâèÿ âèð. Ëåæåøå íà òðåâàòà, â ðúêàòà ìó – âåí÷å îò âúðáîâè êëîíêè. Î÷èòå ìó çàòâîðåíè, íà ëèöåòî – ëåêà, ñïîêîéíà óñìèâêà. Êàêâîòî è äà å ñòàíàëî, óìðÿë áåøå ùàñòëèâ, ÷îâåêúò.
Íå ìèíà ìíîãî è ìàéêà ìó ñå ñïîìèíà – íå ìîæà äà ãî ïðåæàëè. Êúùàòà îñòàíà ïðàçíà.  äåíÿ ñëåä ïîãðåáåíèåòî îòèäîõ äà çàêëþ÷à è íàìåðèõ ïàëåòî äî ÷åøìàòà. Ñåäåøå ñè êðîòêî è ìå ãëåäàøå. Îò òèÿ, ÷åòèðèîêèòå, äåòî èì âèêàò – èìàò ïî äâå ñâåòëè ïåòíà íàä î÷èòå. Çà òàêèâà êó÷åòà áàáà ìè å êàçâàëà, ÷å ìîãàò äà âèæäàò íåùà, êîèòî õîðàòà è îáèêíîâåíèòå êó÷åòà íå ìîãàò – äóõîâå, ñàìîäèâè...
Ãîòîâî, êîñàòà å íàòî÷åíà. Êàòî êîñÿ èç äîìà, êîñÿ è ó êîé÷îâè – íèùî, ÷å íèêîé íå æèâåå òàì. Íèêîé, îñâåí êó÷åòî. Ñòàâàì è ïîãëåæäàì Êîé÷î – îñòàðÿë å, íå ìó îñòàâà ìíîãî. Òîé ëåíèâî îòâàðÿ î÷è, ïðîòÿãà ñå è òðúãâàìå. Äà îêîñèì äâîðà. Íåãîâèÿ äâîð.


Ïóáëèêóâàíî îò Administrator íà 22.08.2011 @ 10:54:36 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðàçêàçè

» Ìàòåðèàëè îò
   verysmallanimal

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 6


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

19.04.2024 ãîä. / 20:27:01 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"Åíüîâäåí" | Âõîä | 7 êîìåíòàðà (15 ìíåíèÿ) | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Åíüîâäåí
îò secret_rose íà 22.08.2011 @ 11:23:53
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
"íå ìîæå äâà ñâÿòà íà åäíî ìÿñòî..."

ìíîãî óâëåêàòåëíî ðàçêàçâàø, Åíèìúë÷å :)


Re: Åíüîâäåí
îò GINKO_PRIM íà 22.08.2011 @ 12:08:36
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Áúðçàë ñè. Íå, ÷å è àç íå ãî ïðàâÿ àìà...
Äðàñíè íà ëè÷íè åäíà ïîùà (e-mail), ÷å äà òè ïðàòÿ êîíñêîòî! Äëúæêî è öâåòíî (òúé ñúì òè î÷åðâèëà ïèñàíêàòà, ìàíè!) ñå ñëó÷è ùîò.


Re: Åíüîâäåí
îò zebaitel íà 22.08.2011 @ 14:01:04
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
àìà òîëêîâà áúðçàõ äà ïðî÷åòà, ÷å íå óñåòèõ âäëúáíàòèíèòå! Ïîçäðàâè!


Re: Åíüîâäåí
îò anonimapokrifoff íà 22.08.2011 @ 14:09:00
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Èíòåðåñíà òðàêòîâêà íà ïîâåðèåòî, õàðåñà ìè.


Re: Åíüîâäåí
îò shtura_maimunka íà 22.08.2011 @ 21:45:56
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://smile999.blog.bg/
Ìíîãî õàðåñàõ!
Íå çíàì, äàëè ñè áúðçàë, èëè íå, íî ñåäÿõ íà êàìúêà è ñëóøàõ ñ óäîâîëñòâèå!
Ñïîêîéíà íîù, òàëàíòëèâî ãàäèí÷å!:-)))


Re: Åíüîâäåí
îò mariniki íà 23.08.2011 @ 22:48:26
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://mariniki.blog.bg/
åé, ÷å å õóáàâî...ìíîãî õóáàâî...÷åòå ñå íà åäèí äúõ...
òàêà ñå ðàæäàò è çàïàçàò ëåãåíäèòå...è çíàì, è âÿðâàì, ÷å òàêà
å áèëî âñè÷êî...verysmallanimal, íàé-ñúðäå÷íî..


Re: Åíüîâäåí
îò Vesan (proarh92@abv.bg) íà 24.06.2013 @ 23:17:19
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ìàéñòîðñêè íàïèñàí, ÷óäåñåí ðàçêàç... ñ óäîâîëñòâèå ïðî÷åòîõ!