Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 838
ХуЛитери: 3
Всичко: 841

Онлайн сега:
:: Albatros
:: pinkmousy
:: LATINKA-ZLATNA

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаБялата Златка
раздел: Разкази
автор: anonimapokrifoff

Всяка сутрин, докато почистваше пред магазина, си припомняше думите на покойната си майка: „Учи, че един ден да не метеш улиците!” И тя, послушното дете, учи: гимназия, после университет… И сега метеше улицата.
Циганите от „Факултета” пренасяха с окъсаните си обувки мръсотията на гетото: кал, конски фъшкии, изсъхнала трева. Чистеха си тук краката и докато чакат автобуса, пиеха кафе от пластмасови чаши и ги пускаха на плочките, чоплеха семки и плюеха, хвърляха фасове и храчеха. Тя измиташе цялата тази гадост и когато метлата провлачеше в лигави нишки храчките, я захвърляше, влиташе в тоалетната и повръщаше.
В такива моменти си мечтаеше как една сутрин ще дойде по-рано, ще се прислони до блок 525, а в ръцете й приятно ще натежава калашник. Виждаше ги – накацали като лястовици по площадката и по первазите на витрините. Един автоматичен откос щеше да им стигне. На следващия ден – пак. После, когато стомахът й най-сетне напуснеше гърлото и отидеше на мястото си, изпитваше ужас не толкова от връхлетелите я мисли, колкото от удоволствието, което ги следваше – то беше абсолютно реално, макар ситуацията да бе въображаема.
Викаха й Бялата Златка заради косата – имаше алергия към всички видове бои и си ходеше побеляла. За да не заприлича съвсем на бабичка, я спасяваха опънатата й светлорозова кожа и виолетовите й очи. Пет дни в седмицата от 10 до 7 вечерта слугуваше на капризни бедни хора, тровещи въздуха с вонята на стара пот. Клиентите я убиваха с оксиморонните си изисквания: да е лятно, ама да става и за зимата; хем да е официално, хем да е за всеки ден; да е от скъпи материали, обаче да е евтино… Влачеха се издухани и вмирисани на кухня кляфки, които, вместо да си изчистят къщите, да се изкъпят и да си изрежат ноктите на краката, се забавляваха да я въртят на шиш с претенциите си. Влизаха и мъже – усмихваха се загадъчно като Мона Лиза, разнасяйки смрадта на пор, и казваха: „Аз само разглеждам.” Господи, Господи, какво ли не среща човек през живота си!
Когато станеше 6 привечер, тя се оживяваше – не беше пушила цял ден, имаше само час и нещо до цигарата и питието. Дори и да влезеше в магазина някоя досадна безпарична зяпла, продавачката поглеждаше часовника на джиесема и си казваше: „Можеш да ме тормозиш още само еди колко си минути.” Когато това се случеше в 7 без десет например, си повтаряше като мантра „Отиди си, тъпа овцо, отиди си, тъпа овцо, отиди си, тъпа овцо!”.
В автобуса дишаше дълбоко през устата, за да предотврати гаденето от задушния въздух, наситен с гнилия дъх на нечисти тела; понякога слагаше пред носа си ароматизирана кърпичка. Изминаваше метрите до вкъщи и непрекъснато се оглеждаше за агресивните бездомни кучета – те винаги й налитаха, сякаш е чужда в квартала.

Продължението на разказа може да прочетете в сборника "Сонет 130" на Издателство "Жанет 45"


Публикувано от Administrator на 18.08.2011 @ 22:16:42 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   anonimapokrifoff

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 04:56:59 часа

добави твой текст
"Бялата Златка" | Вход | 15 коментара (35 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Бялата Златка
от GINKO_PRIM на 18.08.2011 @ 22:47:47
(Профил | Изпрати бележка)
Пак ще се връщам тук...


Re: Бялата Златка
от mariq-desislava на 18.08.2011 @ 22:48:40
(Профил | Изпрати бележка)
Май Къмингс беше казал: "Да бъдеш никой, но себе си, в свят, който прави всичко възможно, ден и нощ, да те превърне в някой друг, означава да се бориш в най-трудната битка, в която някое човешко същество може да се бори и да не спира." Финалът е доста двояк - може да се схване по много различни начини, а и символиката, която носи белия цвят е защитена добре в целия текст. Най-интересното е, че героинята не иска съчувствие или разбиране, а да се роди отново, за да може да понесе този свят, но не подозира, че леснината да бъдеш друг е най-трудното нещо в този живот. Някои хора просто не могат да бъдат други, извън природата им е. И изобщо се раздрънках безобразно, провокиращо същество такова.:)


Re: Бялата Златка
от mariniki на 18.08.2011 @ 23:06:02
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
толкова е тъжно и истинско...тъжно и болезнено..
а и много жени ще познаят живота си тук...
дали изцяло, дали отчасти...много ме
заболя...anonimapokrifoff,
моите почитания..


Re: Бялата Златка
от RonnieSlowhand на 19.08.2011 @ 10:04:14
(Профил | Изпрати бележка) http://ronnieslowhand.wordpress.com/
Щях да ти напиша много гневен пост, Анониме, но финалът ме размекна. И по-точно това изречение - да мога да го живея тоя пусти живот. Ами не може да го живее Бялата Златка. Хич не може да живее. Отначало й се ядосах, че чак дотолкова грам самозащита няма. Храчели цигани по улицата - да не дава Господ да живее в Африка например тогава, по тая логика няма да остане несамоубит човек там. Дразнели я някакви патки в магазина - че излъжи ги нещо бе, жена, не за да спечелиш, а да си направиш веселото, да не ти е скучно. Съпругът й се оказал керкенез - ами почваш си живота отново! И си взимаш поука, друг път съпрузи - не за да не си сама, а защото са точни хора.
Не може, не я бива да живее, бедната Златка. И накрая ми стана много мъчно за нея (добър си, Анониме). Сетих се за един разказ на Андрич - за един турски бей, хванат от бунтовници. Те му отсичат краката и ръцете и му угасят главня в лицето. Беят обаче оживява, войските му потушават въстанието и той остава да живее в своята кула - без крака, ръце, лице, слух, взор, говор: но живее. И всеки ден го изнасят на слънце. И накрая разказвачът се чуди, какво нещо, някои хора, тъпчеш ги, гориш ги, но докато има ей тонинко живот в тях, пълзят към светлото; други са порцелан, докоснеш ги и се пръснат. Та и твоята Златка така. Порцелан. Жал Божи.
Прощавай за дългия пост - много ме размисли. За което благодаря.


Re: Бялата Златка
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 19.08.2011 @ 10:53:27
(Профил | Изпрати бележка)
Много хубав разказ!Не съм за примирението,но пък съм за разумния избор:)
Поздрави:)))


Re: Бялата Златка
от Omaia на 19.08.2011 @ 13:52:25
(Профил | Изпрати бележка)
След Кестенявата, Чернокосата и Русата дойде ред и на бялата.
Пак продавачка, но с по-фина и чуплива душевност.
Реалистичен е светът, в който си ситуирал/а героинята си.
Много истини изричаш. Но ето това ми прозвуча и много мое :
"Потапяше се в древната литература и търсеше отговори там,
защото знаеше, че след нея нищо ново не беше казано. "
А финалът е ефирен, белокрил и тъжно-красив.
Поздрави, Ано! :)


Re: Бялата Златка
от nikoi (boo@abv.bg) на 19.08.2011 @ 14:51:48
(Профил | Изпрати бележка)
Анониме, Анониме..
Нямаш милост значи.


Re: Бялата Златка
от kamik на 19.08.2011 @ 15:03:25
(Профил | Изпрати бележка)
Обичам ти думите, Анониме, въпреки че ми причиняват болка. Хем душата ми е осаждена...
Почитания!


Re: Бялата Златка
от galenaGV на 19.08.2011 @ 15:12:15
(Профил | Изпрати бележка)
...гърдите й се разпукаха като памукова кутийка и душата й излетя, защото този свят е за всичко друго, но не и за бели души.
!!!
Великолепен разказ! Ще го запомня!


Re: Бялата Златка
от verysmallanimal на 19.08.2011 @ 15:20:34
(Профил | Изпрати бележка)
Качих го без твое разрешение в Фейсбук. Дано не се сърдиш.


Re: Бялата Златка
от pastirka (prestizh@abv.bg) на 19.08.2011 @ 15:22:14
(Профил | Изпрати бележка)
Мисля си, че друг път не съм се потапяла в твоята проза.
Вече ще знам, че и черната вода на живота може да не окаля бялодушните екземпляри, че животът е избор и ние сме длъжни за избираме себе си, за да не ни намерят после в локвата на ежедневието...
Прекрасно пишеш! Моите искрени почитания, Аноним!


Re: Бялата Златка
от RockAround_theC_l_ock (bim_bam_bum@tintiri_mintiri_pliass) на 19.08.2011 @ 17:03:15
(Профил | Изпрати бележка)
*...които, вместо да си изчистят къщите, да се изкъпят и да си изрежат ноктите на краката, се забавляваха да я въртят на шиш с претенциите си.*

Тук, Анониме, вместо сложното *издухани и вмирисани на кухня кляфки*,
трябваше да напишеш просто - *българи*...
Но непременно с дебели, мазни кавички отпред и отзад!
Няма нещо, което да ми тежи повече от вонята на душевна нечистоплътност!
Телесната мръсотия можеш да измиеш в банята, но душевната - не!

;-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))



Re: Бялата Златка
от regina (radost.daskal@gmail.com) на 20.08.2011 @ 21:46:00
(Профил | Изпрати бележка)
бяла и златна...
казах го и пак ще го повторя - един от най-добрите на нашето време си!
имам привилегията!


Re: Бялата Златка
от ASTERI на 23.08.2011 @ 16:16:11
(Профил | Изпрати бележка)
!
Поздрави, Аноним!
Трудно се коментира... трудно!
Поздрави и от мен!


Re: Бялата Златка
от sia на 23.08.2011 @ 18:41:42
(Профил | Изпрати бележка)
Прочетох го онзи ден, сега се върнах.
Златка е мой човек - не е расист, храни палета,
чете древна литература /преди и аз/, не понася кляфките,
еднаквите хора и разбира се - пуши и пие. И още, и още...
Е, подчинявала се е на някакъв негодник, но нали никой не
е идеален, дълга тема.
И въобще не искам да се променя, баси, не съм съгласна,
този свят е и за бели души.
Трябват й само малко приятели.
Ти вероятно й знаеш телефона.

Дали стана ясно колко харесах, поздравления, anonim!