Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 799
ХуЛитери: 4
Всичко: 803

Онлайн сега:
:: Mitko19
:: AlexanderKoz
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСуета... вероятно...
раздел: Други ...
автор: sia

Днес ми дадоха книга.
В нея пише за баща ми, нарича се
„Български свещеници – мъченици и изповедници
за вярата от най ново време”.
Тате е знаел, но не ми е казал…
Особено е чувството да видиш баща си през погледа
на другите. И да познаеш нещо, което не си знаел…
Знаех повечето от написаното за него.
Неговата част се казва – „Изповедническият подвиг
на отец Георги от Ветрен”.
Не се изненадах и че автора пише, че: „В разговор с него
мислите се успокояват, а земното и временното, с което е
свързан всеки човек, избледнява.”
Знаех и че има изключително благ глас, „музикална дарба и
отлично владеене на църковното пеене.”
Не знаех, че обичал да казва, че „…когато човек общува
с Бога в молитва, не бива да вика. Така твърдял не за оправдае
своя по природа тих глас, а да възпитава в богомолците
вглъбяване в молитвата.” Но всъщност го зная…
И да – имаше вид на аскет и лицето му излъчваше топло
сияние.
После пишат за изпитанията му по време на
колективизацията, когато бил певец в църквата.
Прибрали го с двамата свещеници тогава.
„Изтезанието било унизително и жестоко”.
Никога не ни го е казвал – когато казвам ни,
имам предвид моята еднояйчна близначка.
В смисъл не е казвал точно тези думи –
унизително и жестоко, както го е казал на автора,
който се е срещнал с него, преди да пише.

Помня, че бяхме, не съм сигурна, но вероятно
към 13-14 годишни, бяхме солистки на селския хор
и пеехме вдъхновено както „Имала майка едно ми чедо…”
така и съветски песни, четяхме за отряда „Антон Иванов”,
носехме онези връзки и вярвахме в Георги Димитров…
Тана ми напомни преди време, било вечер, ние сме четели нещо
за това как хората отивали с песни в ТКЗС-то и майка ми избухнала,
както си плетяла – ха, питайте баща ви как отиде.
Спомних си - бяхме изумени от реакцията й.
А те просто са изчаквали времето, в което да ни кажат
за себе си, за вярата, за комунизма, за „другарите”.
Защото сме били деца и е било опасно…
Разказа ни как са ги били – защото не искали
с дядо да се колективизират.
А той стоеше кротко – така беше.
Дълга, отделна тема, която ме кара и сега да настръхвам…

Това, което ме изненада в книгата е, че „От всичко най-много
обича монашеството, като дете се радва на всеки монах и монахиня.
В техния живот вижда своите най-смели духовни мечти…”
И още – „Пред тях стои като виновен и недостоен”.
Авторът продължава, че „А пред тях той е постигнал
най-високите монашески добродетели. Пред него монахът
може да види своето недостойнство…”
Това в памет на баща ми.

Но наистина не знаех, че това е била мечтата му.
А би трябвало. Той живееше като монах, само дето не беше.
Имаше жена и деца.
И имаше мечта – разбрах я едва като бях голяма –
мечтаел поне едно от децата му да е духовник.
И много се надявал, че поне аз ще стана монахиня.
Затова живеехме всяко лято в манастира…
Помня, че аз продължих, след като сестра ми
взе да ходи по-рядко. Помня че с татко си пишехме писма –
как бих могла да зная тогава колко е важно да ги пазя –
била съм млада…
Бях смаяна, въпреки всичко, когато един ден ми каза,
че много искал да станем монахини.
Никога не са ни го казвали. Той само копнеел да
изберем този път. Или поне аз…
Защото искрено вярвал, че това е пътя на Спасението…
Помня, че веднъж му писах, вероятно тогава
ми е говорил за това - че не бива да се терзае,
защото – Спасението е лично дело, нали!
Че той беше изненадан… и смирен.

Там, в книгата свършват така –
„Бог крепи света на такива като него!”

Днес прочетох, че една, по моя преценка,
изключително талантлива и добра личност,
намира, че аз съм като „…гръмоотвод, който е поел
мълниите, за да сведе света до нещо обозримо,
понятно и… вълнуващо. Ако не си ти, тази енергия
може да ни убие.”
Днес чета и за баща ми.
Как бих могла да й кажа – аз нищо това не съм:
гневна съм твърде често, наливам се с водка и още, пуша
отвратително много, псувам, дори лъжа понякога,
понякога мисля за мъже, за които не трябва
и въобще – няма да спася света, няма.

Хах – една от големите ми добродетели и недостатъци
вероятно - не понасям да разочаровам тези,
на които държа.

Суета...


Публикувано от alfa_c на 16.01.2011 @ 20:35:03 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   sia

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 10:00:56 часа

добави твой текст
"Суета... вероятно..." | Вход | 17 коментара (34 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Суета... вероятно...
от Markoni55 на 16.01.2011 @ 20:40:52
(Профил | Изпрати бележка)
гръмоотвод, който е поел
мълниите, за да сведе света до нещо обозримо,
понятно и… вълнуващо. Ако не си ти, тази енергия
може да ни убие.”

Страшна отговорност е наистина. текста е невероятен. не можах да преценя колко е художествена измислица и колко достоверност, но е много размислящ.


Re: Суета... вероятно...
от sia на 17.01.2011 @ 17:18:36
(Профил | Изпрати бележка)
Да, страшна отговорност е... и дори не разбирам как
се случи...
Не е измислица.
Благодаря ти за прочита и коментара, Markoni55!

]


Re: Суета... вероятно...
от anonimapokrifoff на 16.01.2011 @ 20:51:19
(Профил | Изпрати бележка)
Имаш неподражаем изповеден маниер на писане, Сия. Продължавай!


Re: Суета... вероятно...
от sia на 17.01.2011 @ 17:20:01
(Профил | Изпрати бележка)
Присъствието ти винаги ме кара да се чувствам
по-добре, благодаря ти, anonim!

]


Re: Суета... вероятно...
от mariq-desislava на 16.01.2011 @ 21:25:23
(Профил | Изпрати бележка)
Ех, ако знаеш само колко си приличаме - особено по гнева и пушенето.:) Щот водката не я лющя. Всеобхватна си, до болка.


Re: Суета... вероятно...
от sia на 17.01.2011 @ 17:21:35
(Профил | Изпрати бележка)
Ха, това с водката е поправимо, Мари-Дес, :)
благодаря ти, че си тук!

]


Re: Суета... вероятно...
от rainy (daring.rain@gmail.com) на 16.01.2011 @ 21:50:13
(Профил | Изпрати бележка) http://www.galya-radeva.co.uk/
Всъщност, не е суета. Потребност от потребност е, сякаш. Защото кой се нуждае от човек, който непрекъснато му вади сърцето с форцепс...
Иначе суетата определено е любимия грях на един чаровник, комуто вероятно всички сме подвластни, но тук мисля е непречем.

Впрочем, подписвам се по всички възможни начии под думите на Апокрифния...
А, още една нестандартна молба от мое име. Когато идеш идната неделя във Ветрен, запали свещ от мое име на гроба на баща си и му благодари от мое име, че те има. Въпреки суетата. Значи си е свършил работата.


Re: Суета... вероятно...
от sia на 17.01.2011 @ 17:26:34
(Профил | Изпрати бележка)
Зная този чаровник, разбира се, но наистина не е за тук...
Преди да напиша, бях на гроба, а после у приятели,
които ми дадоха книгата.
О, тате ще е благодарен, ако някой ме обича,
той ми вярваше...
Ще го направя.
Излишно е да казвам, че се вълнувам и смушавам
от думите ти...
Благодаря, защото нищо друго не ми идва,
Благодаря.

]


Re: Суета... вероятно...
от diva_voda на 16.01.2011 @ 22:00:30
(Профил | Изпрати бележка)
Защо непременно да е суета, всеки има право да свери посоката; внимателно би следвало да избираме "компасите" - приятели, които да ни помагат обаче. Защото хора много и приказки всякакви, и съдници под път и над път ... но не всеки има очите за теб.
Както и да е, накратко - щом си се размислила над думите на твоята близка, значи нещо е трябвало да чуеш. Хубаво е да знаеш, че си цЕнен. И ценЕн, разбира се.
Беше ми интересно! Усмивки!


Re: Суета... вероятно...
от sia на 17.01.2011 @ 17:29:02
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, diva_voda, благодаря ти за прочита и коментара!
Да, хубаво е... ако наистина съм такава...

]


Re: Суета... вероятно...
от doktora на 17.01.2011 @ 09:42:15
(Профил | Изпрати бележка)
!!!


Re: Суета... вероятно...
от sia на 17.01.2011 @ 17:30:05
(Профил | Изпрати бележка)
Док, радвам се да те видя отново,
благодаря ти!!!

]


Re: Суета... вероятно...
от zebaitel на 17.01.2011 @ 10:03:44
(Профил | Изпрати бележка)
Не е суета, път е! Може и да е предначертан, но човек има право да го промени, стига да има сили! Значи имаш!


Re: Суета... вероятно...
от sia на 17.01.2011 @ 17:30:58
(Профил | Изпрати бележка)
Усмихна ме, здравей и благодаря ти!

]


Re: Суета... вероятно...
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 17.01.2011 @ 10:41:59
(Профил | Изпрати бележка)
Спасението е лично дело!
Съгласна съм с теб!
Поздрави за този текст!


Re: Суета... вероятно...
от sia на 17.01.2011 @ 17:31:51
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, _katerina_!

]


Re: Суета... вероятно...
от phifo на 17.01.2011 @ 14:33:48
(Профил | Изпрати бележка)
Хубав текст. Поздрави, сиа!


Re: Суета... вероятно...
от sia на 17.01.2011 @ 17:33:18
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря че прочете и за коментара, phifo!

]


Re: Суета... вероятно...
от Vesan (proarh92@abv.bg) на 17.01.2011 @ 17:39:36
(Профил | Изпрати бележка)
Суета ли!?... Господи, ако това е суета, дай Боже всекиму такава суетност - това относно посланието на текста, що се отнася до самата структура - майсторски написано (разбира се, доколкото мога аз да преценя).


Re: Суета... вероятно...
от sia на 21.01.2011 @ 10:59:11
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Vesan, благодаря ти!
И да - има и такава суета...

]


Re: Суета... вероятно...
от midnight_witch на 20.01.2011 @ 16:32:07
(Профил | Изпрати бележка)
Еклисиаст или Проповедник

Думите на Давидовия син, цар в Ерусалим-

1Суета на суетите и всичко е суета,
казва проповедникът;
суета на суетите и всичко е суета!
Каква полза за човека от всичкия му труд,
в който се труди под слънцето?
Едно поколение преминава,
и друго поколение идва.
А земята вечно стои.
Също и слънцето изгрява, и слънцето залязва...
И бърза да отиде към мястото,
откъдето трябва да изгрее.
Вятърът отива към юг и се връща към север...
Вятърът постоянно обикаля в движението си
и пак се връща в своите кръгообръщения.
Всичките реки се вливат в морето
и пак морето не се напълва.
На мястото, където отиват реките,
там те непрестанно отиват.
Всичките неща са досадни-
човек не може да изкаже до колко.
Окото не се насища с гледане.
Нито се напълва ухото със слушане.
Каквото е станало, това е, което ще стане.
И което е било извършено, това е,
което ще се извърши.
И няма нищо ново под слънцето.
Има ли нещо, за което може да се каже:
"Виж! Това е ново!"?
То вече е станало във вековете,
които са били преди нас.
Не се помнят предишните поколения,
нито ще се помнят по-късните,
сегашните, поколения
сред ония, които ще бъдат след тях.
Аз, Проповедникът, бях цар на Израел в Ерусалим.
И отдадох сърцето си да издиря
и да изпитам чрез мъдростта
всичко, което става под небето.
Тежък е тоя труд,
който Бог е дал на човешките чада,
за да се трудят с него.
Видях всичките дела,
които се вършат под слънцето.
И, ето, всичко е суета и гонене на вятър.
Кривото не може да се изправи.
И това, което е недовършено, не може да се брои.
Аз се съвещавах със сърцето си и рекох:
Ето, станах велик и съм умножавал мъдростта си
повече от всички,
които са били преди мен в Ерусалим.
Да! Сърцето ми има голям опит в мъдрост и знание.
И предадох сърцето си, за да позная мъдростта,
и да позная лудостта и безумието.
Но разбрах, че и това е гонене на вятър,
защото в многото мъдрост има много досада
и който увеличава знание, увеличава и печал.

2Аз рекох на сърцето си:
Ела сега, да те опитам във веселба,
затова се наслаждавай с благо.
И, ето, и това беше суета.
Рекох за смеха: лудост е,
и за веселбата: каква полза от нея?
Намислих в сърцето си да веселя плътта си с вино,
докато сърцето ми още се управляваше
от мъдростта
и да усвоя безумието, докато видя какво е добре
да вършат човешките чада под небето
през всичките дни на живота си.
Направих големи работи:
съградих си къщи, насадих си лозя,
направих си градини и садове
и насадих в тях всякакви плодни дървета;
направих си водоеми,
за да поя от тях насаденият с дървета лес.
Придобих слуги и слугини,
И имах слуги, родени в дома ми.
Имах още добитък и стада-
повече от всички,
които са били преди мене в Ерусалим;
Събрах си и сребро, и злато,
И особените скъпоценности на царете
и на областите.
Набавих си певци и певици,
И насладите на човешките чада -
наложници твърде много.
Така станах велик и уголемих се повече от всички,
които са били преди мене в Ерусалим.
Още и мъдростта ми си остана в мене.
И от всичко, което пожелаха очите ми,
нищо не им отказах:
Не спрях сърцето си от никаква веселба,
защото сърцето ми се радваше
във всичките ми трудове.
И това беше делът ми от всичкия ми труд.
Тогава разгледах всичките дела,
които бяха извършили ръцете ми,
и труда, в който бях се трудил:
И, ето всичко беше суета
и гонене на вятър.
И нямаше полза под слънцето.
И обърнах се да разгледам Мъдростта,
и лудостта, и безумието,
защото що може да стори човек,
който е дошъл подир царя относно това,
което е вече сторено?
Тогава видях,
че мъдростта превъзхожда безумие

още коментари...


Re: Суета... вероятно...
от sia на 21.01.2011 @ 10:57:43
(Профил | Изпрати бележка)
Мда, добре беше да го прочета пак...
Благодаря ти, скъпа.

Боя се от Бога и той знае, че нося суета
някаква там...

]


Re: Суета... вероятно...
от joy_angels на 20.01.2011 @ 17:26:51
(Профил | Изпрати бележка)
Да му се не види, как съм пропуснала...
Аноним е абсолютно прав за неподражаемостта на изповедите ти, Сия. Присъединявам се към неговото "Продължавай!".

И - точно тук му е мястото на остатъка от "посланието", което не си цитирала. Сигурна съм, че не е било от суета, а от скромност. Затова го пиша пак:

"А ти написваш текст, лишен от всякаква претенциозност, но мълнията е кодирана в него. И читателят ти изтръпва. Аз изтръпвам. И чакам следващото ти "прозрение".
С това многословие исках да те прегърна и да ти благодаря пак, че си тук :)))"



Re: Суета... вероятно...
от sia на 21.01.2011 @ 11:02:51
(Профил | Изпрати бележка)
Благодяр ти, joy_angels, няма какво друго наистина -
благодаря ти.

]


Re: Суета... вероятно...
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 23.01.2011 @ 20:17:32
(Профил | Изпрати бележка)
Чета текста ти, а все едно слушам проповед свише - нито една от думите ти не отива на вятъра, всички попадат в сърцето и в разума, по Неговата воля!
Благодаря ти, Сиа!


Re: Суета... вероятно...
от sia на 25.01.2011 @ 17:17:11
(Профил | Изпрати бележка)
vladun, благодаря ти, че така чувстваш текста ми,
благодаря ти, при все, че думите ти и ме смущават...

]


Re: Суета... вероятно...
от michi-san на 24.01.2011 @ 14:23:57
(Профил | Изпрати бележка)
Всичко може да се прости на комунистите и убийствата и грабежите и терора,дори и това,че все още ни управляват,но това че изтръгнаха из корен вярата в Бога у нашия народ,ето това е НЕПРОСТИМО!Поколения наред вече растат,а и още ще растат без това упование и лошите плодове всеки ден са пред очите ни - "Син уби майка си и малкото си братче" и пр. и пр. заглавия още дълго ще стряскат дните.Поздрав за изстрадания текст!


Re: Суета... вероятно...
от sia на 25.01.2011 @ 17:18:30
(Профил | Изпрати бележка)
Дълга тема, michi-san!
Благодаря ти за прочита и коментара!

]


Re: Суета... вероятно...
от Hulia на 26.01.2011 @ 09:27:28
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Здравей, Сия! С толкова голямо уважение пристъпвам тук - към твоя баща, към вярата му, към всички духовни качества, които е притежавал...мисля, че да имаш такъв баща, е Дар, и то заслужен, убедена съм в това, така, че приеми искрените ми поздрави за теб самата и написаното:)))


Re: Суета... вероятно...
от sia на 30.01.2011 @ 12:30:20
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, Hulia, радвам се да те видя тук.
Благодаря ти за прекрасните думи.
Благодаря ти за убеждението, че този Дар е заслужен...
Благодаря.

]


Re: Суета... вероятно...
от Omaia на 28.02.2011 @ 19:36:29
(Профил | Изпрати бележка)
Хубаво ми е да се потапям в светлината на твоето споделено, Сиа!
Продължавай да разказваш. {}


Re: Суета... вероятно...
от sia на 06.03.2011 @ 08:49:13
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за прочита и коментара, Omaia!
Винаги ти се радвам.

]


Re: Суета... вероятно...
от angar на 15.08.2014 @ 22:57:25
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Прощавай, Сия, за някои от грубите ми коментари.
Съчувствам и ми е много тъжно и болно, че така се е случило с баща ти, а и с други невинни свещеници. Ненужно и жестоко.
В света има толкова несправедливост и жестокост. Има толкова зли и жестоки хора! А защо?
Моето обяснение е, че така ни е създала еволюцията. Защото злите, подлите и жестоките винаги са побеждавали. "Не бъди милостив, за да бъдеш жив!"
Вашето обяснение може би е, че Бог ни е създал такива. Че Бог е създал света такъв. И се мъчите да намерите някакво обяснение и оправдание - защо го е създал именно такъв. А го извинява само това - че той не съществува.
Късно е да се променяме.
Но искам да кажа нещо друго. Мислехме, така ни бе и втълпявано, че свещениците са готованци, паразити, тунеядци.
Така мислех и аз, преди да прочета поемата на Нуекрасов "Кому на Руси живет хорошо". Ето някои неща от това, което разказва попът:

"Глава 1. Поп
.....
Начать, признаться, надо бы
Почти с рожденья самого,
Как достается грамота
Поповскому сынку,
Какой ценой поповичем
Священство покупается,
Да лучше помолчим! ...
............
Болящий, умирающий,
Рождающийся в мир
Не избирают времени:
В жнитво и в сенокос,
В глухую ночь осеннюю,
Зимой, в морозы лютые,
И в половодье вешнее -
Иди куда зовут!
.....
Не верьте, православные,
Привычке есть предел:
Нет сердца, выносящего
Предсмертное хрипение,
Надгробное рыдание,
Сиротскую печаль!
....
"
И още за това колко трудно са живеели обикновените свещеници, и колко все пак са били те нужни.


Re: Суета... вероятно...
от sia на 18.08.2014 @ 20:00:27
(Профил | Изпрати бележка)
Както сам казваш тази поема е променила
мисленето ти за поповете, което ти е било втълпено...
Всичко има на този свят, затова смятам,
че трябва да се пазим от някои обобщения...
Благодаря ти за съчувствието и добрите думи.
Другото - всеки да вярва в каквото иска,
стига да не е за сметка на другите.
Приятна вечер.

]