Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Anyth1978
Днес: 1
Вчера: 1
Общо: 14145

Онлайн са:
Анонимни: 508
ХуЛитери: 5
Всичко: 513

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: pastirka
:: LioCasablanca
:: pc_indi
:: Oldman

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКраят на Болката
раздел: Разкази
автор: marcusjunius

Няколкото гласа замлъкнаха с лекота. Вече беше тъмно, а в мрак гласовете се чуват все по-слабо и по-слабо, докато напълно изчезнат.
Знаех, че стоя на каменно стъпало от широко стълбище, между две каменни стени, под каменен таван, и че слизам надолу. Но ето, само минути след догарянето на последната факла вече не помнех откъде се бях взел на това стълбище, защо слизах надолу, а не се изкачвах нагоре и чии бяха гласовете, които доскоро чувах.

От някаква цепнатина в каменния таван капеше вода, капеше затихващо, сякаш дори и тази цепнатина, като онези гласове, се отдалечаваше, или се свиваше и просто умираше. Дори пукнатините в камъка желаят да умрат, когато ги обгърне пълен мрак – страните им се притискат една в друга, докато камъкът отново се слее и стане цял там, където някога е живяла пукнатината. Тогава тя умира. Пукнатините умират най-истински. Най-истински умират нещата, от които не остава никаква следа. Така, понякога, умира любовта. Но обидата и унижението също могат да умрат така, ако имате късмет.

Можех да се обърна и да тръгна нагоре. Завъртях се кръгом. Вече бях обърнат с лице към посоката, от която бях слязъл, макар и да не си спомнях точно слизането. Трябваше да съм слязъл – все пак, преди да угасне факлата, преди да спра да чувам гласовете, които вече не помнех как звучаха, преди да заглъхнат водните капки – аз стоях с лице надолу. Стоях на някакво каменно стълбище. А може би беше каменен площад, да, сигурно бе площад, над който се е спуснала нощта. Каменно небе, имаше и каменно небе, да. Не зная защо уточних, че небето е каменно – нима има някакво друго небе? Не си спомням да съм виждал друго небе, освен каменно. Вече бе тъмно и не виждах дори него, но все пак то е спомен, който си струваше да задържа – все пак е единственият спомен за небе, който притежавах.

Бе съвсем тъмно. Съвсем тихо. Държах се за някакъв спомен, който трябваше да ме води, спомен за небе, странно небе. Взирах се нагоре, но нямаше никакви звезди. Бях сам в мрака, стъпил върху камък. Беше много здрав камък, усещах го през подметките на обувките си. Освен камъка не помнех нищо друго – дали бях върху някоя скала в беззвездна, есенна нощ? Или бях на каменна улица? Или в каменна стая? Обхвана ме ужасяващ страх – ами ако протегнех ръка да опипам света около себе си и нещо ужасно ме сграбчеше? Ако имаше храсти с отровни бодли или отровна змия между камъните на някоя стена? Застанал с успоредни ходила, реших да започна да влача крака милиметър по милиметър, за да не ме изненада нещо неочаквано. Ссц-ссц, съскаше камъкът под подметките ми. Изведнъж върховете на обувките ми опряха в нещо. Стена, помислих си, но не посмях да протегна ръце да опипам, държах ги отпуснати, притиснати до тялото. Напрегнах тялото си, вдървих се, внимавах да не се наклоня дори леко напред, защото носът ми можеше да докосне стената, макар и да не помнех точно дали там имаше стена. Може би някога бях помнил какво има там, някога, когато бях помнил кой съм. Не, нямаше какво друго да е. Стена, да, вече бях почти сигурен -- там трябваше да има стена. Дори сякаш усетих топъл полъх. Сигурно бе дъхът ми, който стената връщаше обратно към мен. Значи посоката е другата. Обърнах се кръгом. Ссц-ссц, скърцаха подметките ми в гладкия камък. И тогава, о ужас, усетих как върховете на обувките ми остават без опора, увисват над празно пространство! Пропаст! Какво друго можеше да има там, освен пропаст?

Спомнях си, че се опитвах да се задържа за някакъв спомен. Какъв ли беше той? Най-силните спомени са онези неща, които не ни дават мира, сякаш са не минали, а сегашни. В главата ми е само един писък „Стена и пропаст!”, взел се незнайно откъде. Къде ли е споменът ми?

Стоях прав, без да мърдам, не биваше да се движа. Нито напред, нито назад. Не помнех защо, но така трябваше. Нещо чаках. Нещо трябва да чакам.

Помня. Някой някъде не ме чака. Имам усещането, че го познавам, но не мога да достигна до него и да го попитам. Двете ми половини се притискат една към друга и аз изчезвам.

Аз бях Болка и сега умирам без остатък.


Публикувано от viatarna на 23.09.2010 @ 15:12:43 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   marcusjunius

Рейтинг за текст

Средна оценка: 0
Оценки: 0

Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 12:07:54 часа

добави твой текст
"Краят на Болката" | Вход | 4 коментара (8 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Краят на Болката
от anonimapokrifoff на 23.09.2010 @ 15:58:05
(Профил | Изпрати бележка)
От тъмното и каменното на човек му настръхва гръбнакът - добре описана смърт, макар и на една болка.


Re: Краят на Болката
от hunter на 24.09.2010 @ 11:05:38
(Профил | Изпрати бележка) http://lovehunter.blog.bg/
много xубаво, Марк! Поздрави!


Re: Краят на Болката
от marcusjunius на 27.09.2010 @ 13:57:09
(Профил | Изпрати бележка) http://marcusjunius.blogspot.com/
Anonim, Hunt

благодаря ви за отзивите


Re: Краят на Болката
от k2 на 14.10.2010 @ 17:41:49
(Профил | Изпрати бележка)
Да зарежем смислите и да видим начините.
Преди да започна с анализа бих искал да поясня, че никак не обичам да си губя времето с анализи. Дано не си загубя времето и сега.

По същество:

1. "Няколкото гласа замлъкнаха с лекота."
как точно си го представяш да замлъкнат с лекота?? Полека, постепенно са замлъкнали, предполагам. Това е първото изречение, накарай читателя да иска второто, а не да започва да гадае преди да е започнал да чете "по същество"

2. "От някаква цепнатина в каменния таван капеше вода, капеше затихващо, сякаш дори и тази цепнатина, като онези гласове, се отдалечаваше, или се свиваше и просто умираше."

Великолепие - има образ, има чувство, има настроение. Но има и две думи, които не казват абсолютно нищо. "някаква" цепнатина. Това е вреден паразит, веднага го утрепи. Измисли каква е тази цепнатина - тънка, дълга, крива, грозна, смрадлива - каквото ти дойде на ума, само не "някаква". Защото изпускаш шанса да цапнеш с четката още един щрих, да ни предадеш още един нюанс.
Веднъж "капеше" - добре, два пъти "капеше" - зле, три пъти "капеше" - разкош! Ясно е, че капе -кап - кап, кап, - предай го - капеше /лениво, уморено, недоспало, извратено - както си искаш/ , капеше затихващо, сякаш и т.н. Това е втората дума, с която трябва да се внимава - "сякаш". Сравнителна форма, неизбежна, но внимателно с нея, ако може я избегни. И друго - самата цепнатина трудно ще се отдалечава, ако ти не си мръднал, освен това ако се отдалечава, значи е жива, не може да умира. Значи не я отдалечавай, а я свивай! Остави сравнението с "онези гласове" да ни напомни, че е същото, като при отдалечаване.

3. "Дори пукнатините в камъка желаят да умрат, когато ги обгърне пълен мрак – страните им се притискат една в друга, докато камъкът отново се слее и стане цял там, където някога е живяла пукнатината"

"желаят да умрат" - не е добре казано. защо не директното "пукнатините в камъка умират, когато ги обгърне пълен мрак." Ти си този, който решава, не вменявай отговорностите си на пукнатините - искат, не искат. А ако държиш да подчертаеш избора на пукнатините тогава нека бъде "ДАЛИ пукнатините в камъка умират, когато ги обгърне пълен мрак?" Як въпрос! После :
"страните им се притискат една в друга, докато камъкът отново се слее и стане цял там, където някога е живяла пукнатината" Стреляй с думите, сечи с тях, не ги търкаляй. Кои са тия "страни"? - това ми напомня "международното положение". РЪБОВЕТЕ е по-точната дума. Пукнатината рана - образ и половина - ето го:
"Ръбовете им се притискат един в друг, докато камъкът отново зарастне и стане цял там, където някога е дишала пукнатината"


4. "Тогава тя умира." Не , не и не! Тази констатация нека сам си я направи читателя, повярвай му, ще се сети.

5. "Пукнатините умират най-истински."
Разкажи ми за някое по-малко "истинско" умиране. Умирането си е винаги "истинско". Значи "Пукнатините умират тихо и без следа" - перефразирай го, но това е смисъла, към това ни водиш. и следва
" Най-истински умират нещата, от които не остава никаква следа."
А другите - как - "на ужким"?! "НАИСТИНА са умрели нещата, от които няма никаква следа." - това е посланието.

6. "Така, понякога, умира любовта."
Това е декларация, нека си звучи като декларация, да няма колебание, да има авторова позиция
"Понякога така умира любовта"

Когато един автор направи гореописаното самостоятелно е готов. Не твърдя, че е единствено правилното "казване", а че е единствено правилният метод. И след такова "разчопляне" това, което остане наистина е това, което е искал да каже.
:)