Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 828
ХуЛитери: 4
Всичко: 832

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: Marisiema
:: pinkmousy
:: LioCasablanca

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаУплашената круша
раздел: Разкази
автор: dimich

Господина пристигна от далечно планинско село . То се намирало в подножието на Беласица . Господина живеела в някаква стара , забравила си годините воденица , на няколко километра извън селото ... А воденицата била семейно наследство на нейния съпруг .
По дефилето на реката , сутрин към воденицата плъзвали мъгли , било усойно и влажно . Двамата посадили много овошки , но всичките били все още младички , не връзвали още . Единственото плодно дръвче , което раждало , била една стара круша . Не си знаела годините ... Ако Божо , мъжът и , не бил подпрял клоните на крушата с чаталести пръти , те щели да легнат направо върху земята . Просто крушата напомняла на столетна старица , едва удържаща товара на живота си ...
От години чакали старата круша да върже и все се канели да я отсекат , защото заемала място колкото за две дървета , а пък от напукания и ствол щели да се топлят през мразовитата зима .
Една възрастна жена казала на Господина "да уплаши " крушата . Да вземе една брадва и да замахва към нея , ужким че я сече . Тя я послушала , въпреки че не вярвала на бабини деветинини .
И о , чудо ! През тази пролет крушата се отрупала с цвят ... Край нея зажужали пчели и като бавна , много бавна мелодия около нея се разнасял сладък упойващ аромат . Старата круша народила и износила осемдесет круши-сладуши ... Прекрасните плодове - разхлаждали устата и сладнели повече от мед .
Като най-голяма ценност , Господина занесла крушите в София , за да подслажда душата си през дългата зима .
В оня затънтен край , където прекарвала лятото , било безводно , но те имали вода бол . Другите хора от селото идвали от четири-пет километра , за да си напоят животните на реката , която протичала през самия им двор .
Тревата ставала висока до пояс , за разлика от зеленчуците , които не можели да се изпекат както трябва .
Сутрин Господина грабвала своята макарка , която и служела за столче , и тръгвала по моравите ... Козата им била изключително животно , същински бял дявол . Не пиела вода от къде да е , а само от чистичка кофа . Господина водела освен козата и мъничко прасенце ... Срещнел ли я някой и я питал :
"Това ли е всичкото имане ?" - а тя вместо да отговори се смеела . Въздухът там бил прекрасно свеж , наоколо било спокойно . И като тръгнела с подвижното си имане не угаждала как са се преместили от единия на другия баир ...
Есента тежко въздъхна ... От дъха и се посипаха кръгли жълтици - златните листенца на уплашената круша . По черните и набраздени клони като малки слънчица са натежали кехлибарени зимни круши . Отдолу се чернее дупенцето им , а по гръбчето те са посипани със ситни зелени точици . Като черни запетайки , източените им дръжки изсъхват , медът затворен отвътре все повече пожълтява ...

Държа в ръце една от тези уплашени круши . "Мамина крушка , сладка ! - спомних си това мило обръщение , което използваше една моя позната към любимата си внучка . Колко нежност , колко сладост блика от едно такова обръщение ...
Колко обич е необходима , за да стане една круша сладка , па макар и уплашена ...
Вкусвам от прекрасните уплашени круши и в устата ми остава аромат на лято и хладна планина ...


Публикувано от alfa_c на 04.09.2010 @ 11:44:06 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   dimich

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Лопата218
автор: nickyqouo
386 четения | оценка 5

показвания 25767
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Уплашената круша" | Вход | 1 коментар | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Уплашената круша
от ASTERI на 04.09.2010 @ 12:00:11
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрави,dimich!
Много ми харесаха имената на героите: Господина и Божо!
Разказът ти е пълен с обич!
Поздрави!