Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 973
ХуЛитери: 0
Всичко: 973

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЛятна почивка
раздел: Разкази
автор: dedenze

Стария Опел, натоварен догоре, изскърца заплашително, гръмна през ауспуха и спря. Над 20 коса приеха салюта и панически се разлетяха от асмите с ранно грозде. Геройски го беше докарал за пореден път в Рая. Искаше да го прегърне и целуне, но се ограничи с обещание за нови гуми и акумулатор, ако изкара отнякъде пари .

Отвори къщата, всичко си беше по старому, само паяците бяха оплели големи дантели с надеждата да хванат нещо. Прокара ръка по масата – чисто, от години се дивеше на този феномен – нямаше прах. Щурците и птичите песни, подсказаха къде се намира. Беше сам , сред девствена природа, не че обичаше самотата, просто нямаше с кого да я сподели. Близките обичаха лукса и фалшивия плод на “цивилизацията”, идваха тук с нежелание и омерзение, в това забравено от Бога село с 9 къщи и десетина жители. До залеза имаше още няколко часа , а работата безкрайна. Тревата стигаше до пояс. Старата къща и плевнята се бяха съборили . Тежки дъбови греди грозно и опасно стърчаха. Огромни, каменни плочи от покривите бяха пръснати наоколо и тихо напомняха за неистовия труд на поколения силни мъже. Беше само 37 градуса на сянка, извика неволята и започна.
Носеше храна за десетина дни, предварително приготвена, нямаше излишно време. От години привикна да се храни два пъти дневно. На втората вечер с радост посрешна братовчеда и жена му от съседно село. Традиционно го обявиха за луд, когато разказа, какво е наумил да прави това лято сам. Не можеха активно да помагат. Даньо, вече две години ходеше с патерица след тежко счупване на краката. Беше си направил разни приспособления за придвижване и работа, не се спираше както преди. Работата беше в кръвта му, това ги свързваше силно и завинаги. Без никой да го кара, с моторна косачка окоси пътя и докара стари дограми – врати и прозорци.
Четвъртата вечер се оказа най- трудна. Вместо на договорена чашка при Даньо – разстройство и треска, обади се да не го чакат. Сигурно беше топлинен удар. Този ден пренася най тежките греди, сам ги изправя и пробива. Имаше само аспирин протект за сърцето. Увеличи дозата на 2 таблетки през 6 часа. Никога не беше си лягал в 21 часа, събуди го гласът на братовчеда, носеше му вечеря и ценен съвет да пийне една ракия. На другия ден работата продължи с чести прибежки до тоалетната, съжали, че не си е купил памперс. Хернията, от 3 години плачеше за хирург. Беше му писнало от лошо здраве и лекари, не му пукаше, че ще умре днес или утре, хубаво щеше да се случи тук в Рая.
На десетия ден сътвореното се очерта – голяма, покрита и затворена лятна постройка 4 х7 метра. Реши да купи агне за курбан, дъщеря му беше обещала половината пари. Даньо майсторски го закла и транжира на самия вход. Вечерта опече месо с модерна подправка съдържаща босилек. Освен силна миризма на парфюм, вкуса на месото се измени. Критиката беше разрушителна, ядоха салата и сирене с обещания за поправителен.

На 12 ден пристигнаха “буржуците”- тъщата, жената , едната дъщеря с внучката. Имаха делова работа в близкия град и бяха собственици на имота. От няколко години ги наричаше така. Думата произлизаше от казармата, Боржуков беше фамилия на дебел, ниско интелигентен и натеглив ефрейтор. Този тип се опитваше да го командва и тормози по всякакъв начин, не обичаше никого и нищо освен себе си. Нямаше приятели и угоднически се натягаше пред всеки по голям чин. Опитваше се да “взисква” и никога не беше доволен от нищо. Така името му стана нарицателно. Внучката все още не се вписваше в определението и беше нещо сладко, добро и невинно. Вече се учеше да хитрува и при това генетично обкръжение, ще е досто трудно да се опази.
Буржуците не дадоха оценка за свършената работа, ходеха като началници. Спяха и папаха непрекъснато. Основно работеха по въпроса за собствената си чистота и “красота”. Ужасяваха ги комари, паяци, стършели, оси и мухи. Ако трябваше нещо да се наготви, настъпваше паника и прехвърляне на топката. Не пожелаха да му помогнат в довършителните работи с каквото и да било. Когато ги подсещаше да си платят материалните разходи по постройката отговаряха, че на тях не им е нужна. Мразеха срещите даже и с близки роднини, това ги вкарва в трудови и финансови разходи. Взети заедно получаваха 20 пъти повече пари от неговата инвалидна пенсия, живееха в обзаведени и купени с негови средства самостоятелни жилища и бяха недоволни, че са панелни. На два пъти изживяха неочакван, пълен стрес. Първия път той покани своите роднини 11 души. Не че бяха ангажирани с много работа. Той сам наготви основното ядене, наряза мезетата и салатата. Втория път всичко се повтори но с техните роднини, наричаше ги и приемаше като втори, родов ешалон буржуци. Независимо от всичко, подготви ястията и се държа приятелски с всички. Рая беше осквернен за пореден път. Добре, че не живееха заедно, сигурно отдавна да е умрял.

На другия ден една непозната жена от селото се спря до него и каза:
- Господине, разрешете да ви поздравя, че окосихте пътя и за голямата работа която вършите. Господ здраве да ви дава!

Старият, боен другар, Опела, за пореден път го докара до неговия дом. Раните от строителната епопея вече зарастват. Лятната почивка беше полезна и добра. Избледнява и спомена от буржуците. Ако е жив и здрав догодина пак ще отиде до Рая. Душата му е пълна с удовлетворение и чувство за полезност. Дървата нужни за зимата и камината, бяха подготвени между другата работа, няма ТЕЦ като буржуците. Даньо и жена му ще ги докарат другия месец. Ще ги посрещне с радост и удоволствие. Какво е нужно на човек – малко обич, топлина и приятели !


Публикувано от viatarna на 01.09.2010 @ 20:42:29 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   dedenze

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Лопата218
автор: nickyqouo
384 четения | оценка 5

показвания 7225
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Лятна почивка" | Вход | 4 коментара (8 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Лятна почивка
от shtura_maimunka на 01.09.2010 @ 23:33:25
(Профил | Изпрати бележка) http://smile999.blog.bg/
Така по човешки пишеш...
Поздрави и спокойна да е нощта ти dedenze!
Бях те поизгубила малко...да не си бил в Рая?;-)


Re: Лятна почивка
от Danielita на 02.09.2010 @ 03:21:18
(Профил | Изпрати бележка)
Ей, появи се най после, при това с ново произведение. Много хубаво, типично в твой стил. Май заглавието щеше да е по-добре "Завръшане от рая", а то както описваш, каква ти почивка. Поздрави и сега пиши!


Re: Лятна почивка
от doktora на 02.09.2010 @ 08:14:48
(Профил | Изпрати бележка)
"Какво е нужно на човек – малко обич, топлина и приятели !"

Деденце, удоволствието е изцяло мое.;)

Наистина забравихме Рая, изгубени в големия Ад...при буржуците хи хи

Поздрави!

Док


Re: Лятна почивка
от dedenze на 09.04.2011 @ 18:37:51
(Профил | Изпрати бележка) http://dedenze.blog.bg/
Не виждам пародия докторе, а чиста и тъжна, свръхдемократична реалност !
Поздрави !