продължение
Музикантът продължава да свири на хармониката, отдаден на своята музика.
На перона се появява Ръководител движение на ЖП гарата.
Р-Л ДВИЖЕНИЕ. Добро утро маце! / щипва фамилиарно търговката по бузата/ Я дай едно кафе, че "две не виждам". Снощи така "направихме" главите с шурея...жените без малко да ни изхвърлят от къщи./ Сяда при търговката./
Какви времена настъпиха бе душко, човек една ракия не може спокойно да изпие, без да му прочетат "конско", че подяждал крехкия семеен бюджет и че с всяка чашка бил изпивал по половин гуменка на детето, вместо да му ги купи. Представяш ли си? Чат една чашка - половин гуменка, чат две чашки - цяла гуменка. Така ти засядат тия гуменки на гърлото, че ти се отщява и ядене и пиене.
ТЪРГОВКАТА. Какво да правиш, приятел, криза!
Р-Л ДВИЖЕНИЕ. Криза, криза, ама гледам, теб не те е кой знае колко засегнала. / с многозначителен тон / Все със скъпи чорапогащи... / Прокарва ръка по бедрото и./
ТЪРГОВКАТА. Шът бе! / Удря го през ръката./ Ти от кога започна да разбираш толкова много от чорапогащи?
Р-Л ДВИЖЕНИЕ. Разбирам аз, много работи разбирам, ама си трая. / многозночително / Дето се вика, човек до човека опира, нали така? Може и аз някой ден да допра до тебе.
ТЪРГОВКАТА. / пренебрежително / Ще допреш ти...кога видиш "Мерцедес" през крив макарон.
Р-Л ДВИЖЕНИЕ. Брей, че ти само на такива с Мерцедеси ли-и...такова...
ТЪРГОВКАТА. Слушай, я си гледай движението и не се закачай с мен! / Става и влиза в лавката да му направи поръчаното кафе, като мърмори ядосано./ Ама ха...
Р-Л ДВИЖЕНИЕ./с горчивина в гласа / Движение.../ намества фуражката си нервно / Какво ти движение, братче. Всичко е замряло. Релсите обрани, таксите високи, а влаковете всеки момент ще се разпаднат на съставните си части.
Ръководител движение запалва цигара и се заслушва в мелодията, която продължава да свири музикантът. Търговката му сервира кафето.
Р-Л ДВИЖЕНИЕ. Тая птичка /кимва с глава към музиканта/ от кога кацна на нашия перон? Скоро не съм изхвърлял скитници и просяци от поверения ми участък.
ТЪРГОВКАТА. Хайде сега, какво ти прави човекът? Нали живеем в демокрация. Всеки има право да решава къде да ходи, какво да прави и на коя гара да слезе.
Р-Л ДВИЖЕНИЕ. Бре, бре, бре...голяма демократка стана и ти. На две магарета сеното не можеш раздели, ама иначе всичко ти е от ясно по-ясно.
ТЪРГОВКАТА. Аз ли нищо не разбирам бе? Ха, виж го ти, как обижда. Аз, за твое сведение, приятелче, съм бизнес дама. Аха, не ме гледай стреснато. Трябва да знаеш, че много добре мога да си правя сметката, гол пищов такъв! Седнал да ми се перчи. И на какво отгоре? На продънената си фуражка ли ? / Нахлупва му фуражката над очите./ Хай върви...да не казвам къде!
Търговката започва да подрежда припряно пепелниците по масите.
Р-Л ДВИЖЕНИЕ. / засегнат / Бизнес дама...знаем ги ние тия!
На перона пристига студентката с малък спортен сак на рамо.
СТУДЕНТКАТА. / към Р-л движение / Добър ден. Влакът за София в колко трябва да пристигне?
Р-Л ДВИЖЕНИЕ. / поизправя се любезно / Добър ден, госпожице. Малко сте подранила. Ще се наложи да украсявате около час поверената ми ЖП гара.
Музикантът е спрял да свири загледан в младото момиче.
СТУДЕНТКАТА. О, не-е! С цял час съм подранила? Ама че досада! Благодаря ви за информацията, все пак.
Р-Л ДВИЖЕНИЕ. Винаги на вашите услуги.
С гримаса на отегчение, студентката сяда на пейката и вади книга от сака си. Всички я набрюдават с любопитство. Тя започва да чете, без да им обръща внимание.
Музикантът засвирва отново. Студентката се обръща изненадана към него. Той и кима приятелски.
СТУДЕНТКАТА. Вие свирите страхотно!
Музикантът и отвръща с жест на признателност и продължава да свири
Р-Л ДВИЖЕНИЕ. Странно нещо са жените. Не можеш да им угодиш. Пощипнеш ги, сърдят се.Намръщиш се, вкисват се. Угаждаш им, подминават те като експрес керменската гара.
ТЪРГОВКАТА. Трабва да имаш подход, миличък, подход! Женската душа не се подкупва лесно.
Р-Л ДВИЖЕНИЕ. За сметка на това пък се продава лесно.
ТЪРГОВКАТА. Грубиян си бил и грубиян ще си останеш, това от мен да го знаеш.
Р-Л ДВИЖЕНИЕ. Хайде де, не се прави на чак толкова деликатна дама.
Студентката става и пуща монета в шапката на музиканта. Ръководител движение я наблюдава крадешком. В това време пристига запъхтяна и натоварена с чанти и дамаджани старицата. Тя ги оставя на земята внимателно и си вее с ръка за разхлаждане.
СТАРИЦАТА. Добър ви ден.
ТЪРГОВКАТА. Ха добре заварила.
СТАРИЦАТА. / към Р-л движение / Момче, влакът за Каспичан да не е минал, доде си дотътря старите кокали до тука?
Р-Л ДВИЖЕНИЕ / със строг официален тон / Не, влакът за Каспичан не е минал.
СТАРИЦАТА. Слава Богу! Душата ми изскочи да бързам. Рекох си:"Изпуснах влака." Пък дъщерята, уж ша ма чака на гарата. Има да седи горката и да се чуди какво става.
ТЪРГОВКАТА. Не се притеснявай за нея. Ще те почака. Аз да чакам толкова чанти и дамаджани, цяло денонощие ще вися на гарата, ако се наложи.
СТАРИЦАТА.А, то наглед изглежда много, пък нищо и никакви провизийки. Някое пиленце, малко яйчица, сиренце, свинско бутче, сланинка, една дамаджанка вино, една дамаджанка ракия...
ТЪРГОВКАТА. Стига, стига, че на музиканта му се напълни хармониката със слюнка!
следва