Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 873
ХуЛитери: 3
Всичко: 876

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: Georgina
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаАбсурдите на българската именна традиция
раздел: Хумор и сатира
автор: slash

"Приятно ми е, казвам се Комбайн Василев! А вие сигурно сте Трактор Георгиев? Търся г- жа Мотика Петрова"...
Това не е виц! Това са имена на българи, родени в апогея на социалистическия пролетарски ентусиазъм, когато в израз на
умопомрачителен идеологически фетишизъм, тоталитарната власт - къде доброволно, къде - принудително, налага на много български семейства да кръстят новородените си деца с имената на най-заслужилите оръдия на работническо- селския труд. А за да се
заздрави во веки българо- съветската дружба, в офертата от предлагани имена за новородени властта включва и имена от пантеона на тогавашната съветска държавна митология - Чапаев, Ленин, Сталин, Брежнев...

Представяте ли си? Мъничката ви, крехка рожба да носи име с толкова сурово, сибирско звучене - Сталин!!! Но... Имате нещо против?! О, значи сте враг на властта! Добре дошли в Белене!

Така се написва първата страница от историята на абсурдите на българската именна традиция.

Избухването на "нежната революция" в България през 1989 година отваря нова страница в историята на българските именни абсурди. Отприщеният изведнъж, потискан 45 години, нагон за свобода, превръща реалността в гротеска - примитивна свободия, в условията на която се раждат новите абсурди на българската именна традиция. В така наречената демократична епоха българинът, освободен от държавната власт като фактор, строго
цензуриращ възможностите за избор на име, залита от единия към другия полюс на абсурда. С тази разлика, че този път именният абсурд, вместо политически, има лигаво- артистичен контекст. Извор на вдъхновение за именнотворческия процес на българина стават безкрайните латиноамерикански сериали, които заливат телевизионния ефир. Така се появяват - Изаура Петрова, Есмералда Георгиева и други подобни, традиционни български имена. Латиноамериканската линия на именния абсурд се подсилва и от успехите на бразилските футболни звезди, играещи в Шампионската лига - Роналдо, Роналдиньо, Роберто Карлуш... Е, как да не си кръстиш сина на тях! И после гордо да разказваш, че си баща на Роналдиньо... Нали?!

Постепенно обаче латиносериалите отстъпват по количествен показател на американските сериали и филми.Обществото ни, съзнателно и подсъзнателно се американизира, което неизбежно рефлектира върху тънката чувствителност на българския именнотворчески процес. Плод на тази рефлексия са използваните при кръщаване на новородени българчета американски имена- Майкъл, Робърт, Силвестър и други, които вкарват нова сюжетна линия в историята на българските именни абсурди.

В наши дни абсурдите на българският именнотворчески процес сякаш престанаха. Но опасността от ново развихряне остава да тлее като неизгасен въглен дълбоко във въображението на българина, което не искам да прогнозирам на какво би било способно под напора на могъщото медийно въздействие на вълната турски сериали, заляла България днес. Не искам да съм лош пророк, но няма да се изненадам, ако възродителният процес от миналото се приповтори с пълна сила по отношение на имената...Обаче в обратна посока- с подмяна на българските с турски имена. И то под формата на напълно доброволно приемане на имената Мехмед и Инджи като достойни имена за всяко българско отроче...
Времето ще покаже!


Публикувано от viatarna на 24.03.2010 @ 11:43:05 



Сродни връзки

» Повече за
   Хумор и сатира

» Материали от
   slash

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 23:29:46 часа

добави твой текст
"Абсурдите на българската именна традиция" | Вход | 5 коментара (5 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Абсурдите на българската именна традиция
от HANS на 24.03.2010 @ 20:54:42
(Профил | Изпрати бележка)
Хубаво есе, което носи спомени...Знаете ли, че в Родопите имаше
мома Електрика(в чест на светналите крушки в селото?)! И други идиотщини имаше, не искам да ги споменавам...Поздравления, Слаш!


Re: Абсурдите на българската именна традиция
от NikolRus на 24.03.2010 @ 12:21:41
(Профил | Изпрати бележка)
Ех, Слаш, как ме върна назад във времето, когато трябваше да именувам синовете си. Големия реших да носи името на покойния ми свекър, но твърдо реших да взема само първата буква и от Вълко синът ми стана Владимир. За малкия ми беше много по-лесно - Георги ще е и никой не можа да ми промени решението ( защото незнам по каква причина служителката в родилния дом упорстваше да го кръстя с по-модерно като Габриел, Галин или пък старомодното Ганьо). Георги ще е, защото така ще зарадвам дядото на моя съпруг, моя съпруг, леля ми по мъжка линия, сестра ми, но най-вече баща ми (на когото се явяваше 10то внуче) и всички носеха името Георги и Гинка.
Обаче като попораснаха малко, чух един ден големият ми син да се хвали, че бил кръстен на Владимир Илич Ленин, а братчето му на Георги Димитров. Изпаднах в ужас - аз дето мразех комунистите по ред причини. Обаче после разбрах, че даскала по литература ги е накарал да напишат съчинение с разсъждение на кого са крастени и моя син като разсъждавал, разсъждавал, правилно си е измислил че носи името на Ленин, защото даскала бе и Партиен секретар на училището. От тогава синът ми носеше все шестици, макар че аз си го оценявах с тройки, най-много с четворки.
За моето име какво да ти кажа... Мразех го и все се сърдех на мама, че са ме кръстили Николинка. Обаче като ми каза, че другия вариант е бил да съм Петрана - кандисах. Е, сега като се замисля, мама ми е дала много хубаво име и в съчетание с фамилията на съпруга ми се получава много звучно словосъчитание - Николинка Вълков, макар повече да ми харесва бащината ми фамилия Русева ( не защото съм руса или мечтая да съм реса). Как ли щеше да ви звучи Петрана Вълкова???
Оооо, ужас!


Re: Абсурдите на българската именна традиция
от doktora на 24.03.2010 @ 13:00:43
(Профил | Изпрати бележка)
))))))))))))))))((...да, слаш...много добре припомни добре забравени простотии...аз имах колега Йошинка Ленинова и Сталин Калайджиев...но те не са виновни, нали...:))


Re: Абсурдите на българската именна традиция
от sonnic на 24.03.2010 @ 12:07:05
(Профил | Изпрати бележка)
Право в десятката!
Като изключим абсурдността на този именнотворчески процес има и нещо "положително". В Нета всички сме анонимни, но някои пишат имената си и според името можеш да прецениш възрастта на човека. Хитро, нали?!


Re: Абсурдите на българската именна традиция
от pastirka (prestizh@abv.bg) на 05.10.2012 @ 17:05:43
(Профил | Изпрати бележка)
Ето ти още един абсурд на имена: Черешка Грозданова Крушева!
Не, не съм си го измислила. Видяла съм го черно на бяло в потока документи, преминаващи през едно учреждение...
Освен да се усмихне човек, какво друго би сторил! А такива като тебе, биха написали по този повод есе за "Абсурдите на българската именна традиция" - труд, който заслужава аплодисменти!