Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 781
ХуЛитери: 3
Всичко: 784

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LATINKA-ZLATNA
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаДобрият човек
раздел: Есета, пътеписи
автор: Lisica

„Той е добър човек”, казваме за някого.

И какво точно значи това?!
Колко добрини сме го видели да стори?
Ей така, безкористно, без облаги, слава, медии, прожектори, цветя и статуетки?

Или добротата като определение стана клише, заместващо липсата на други ярки личностни качества като:”боец, непримирим, лидер, закрилник”?

Избледня ли добротата като цветовете на прекалено дълго носена и прана дреха?

А дали в тази фраза не е завоалирано нещо друго?
Много често това значи: „Не съм виждал този човек да е направил зло на някого”.
И още: не е клюкар, завистник, интригант, убиец, крадец, мошеник, лъжец, развратник и пияница....
И какво от това??!!!
Като че ли чакаме медал за не-сторено зло?!!!
Понеже злото е навсякъде и се дели като клетки на тумор, затова излиза ли, че е голям подвиг да стоиш настрани от водовъртежа му?

А как наричаме онези, които вършат точно такива „чудеса” – безкористните жестове, помощта, за която не искат нищо насреща?
Ето как: „луд, глупак, наивник, смахнат, мижитурка, загубеняк, идеалист, мухльо,инфантил”...

Добротата....
Колко пъти сме я гледали на екран в прайм-тайма?
Тя ли седи в ложата на житейския спектакъл?
Нейната физиономия ли краси корици на лъскави списания и първи страници на вестници? Тя ли лети с джет над главите ни?

Хммм...

Близо сме вече до лъскавия джип, който ни е изпръскал с кал някога....
Как бъркат в очите ни тези джипове....”Богатите са лоши!”

Добре...а лада не ви ли е пръскала?!!
А шофьор на москвич не ви ли е псувал на майка в някое задръстване?
Или на него му е простено, защото е беден?
Ами ако се качи на джип? Може и да ви прегази.....

Имат ли богатството и добротата „генетична непоносимост” помежду си?
Не се ли вторачваме твърде много в богатите и то по празниците?
За да се убедим, че плащат „данък благотворителност”? Най-често като пристъпват неловко от крак на крак в някой дом за изоставени деца пред торби с подаръци? И това винаги ни се вижда малко?

А тези деца...кой ги е изоставил там? Богатите? Бедните? Кой?
Ами ако сега отидам в кухните си и отворим хладилника – дали пък няма да се окаже, че имаме достатъчно храна, за да нахраним още един-двама души? Поне днес...Може би и утре...
А в гардероба – каква е ситуацията? Дали можем да облечем всичко на един път?

А какво има от другата страна на този медал?
Кого гледаме, слушаме и разнищваме по цял ден?
Онези, които окрадоха държавата, фондовете, които отвличаха, които пребиваха, пиха и ядоха по скъпи курорти, докато ние си брояхме стотинките и...общо взето - мухите....

А докато ставаме и лягаме с техните „приключения”, какво стана с нашите души?
Омразата ни към тях „чиста проба” ли е или - менте от алпака?
И като го захапеш, отдолу лъсва съвсем не-благородна завист...че не сме на тяхно място.
Ех, поне за „веселата част”...

А, от друга страна, бихме ли гледали по цял ден предавания за оня, който изведнъж, както си вървял, намерил куфар с пари и се завтекъл да го предаде в полицията?
Или за другия, който си дал бъбрека за трансплантация?
Или за онези, които прибрали клошар у дома си?
Добри хора, нали? Герои, достойни за уважението ни, нали? Да, така е.

Ами ако....
Ами ако преди време същите тези герои са ограбили бензиностанция или банка?
Ами ако някога са работили за нарко-бос?
Доброто дело прави ли ги добри?

Ами ако....
Ами ако онзи, първият наш герой, „добрият човек”, дето не прави зло никому, стои и наблюдава как гори апартаментът ви и вие горите в него....
Ами ако „добрият човек”, без да се намеси, ви гледа как се качвате зад волана пиян или се друсате с хероин?
Колко точно е добър?

Има ли добротата „гаранционен срок”, патент, лиценз, ясна формула, лице и идентичност, паспорт и снимка?
Къде живее, постоянен ли е адресът й?

Ами...
Скучна ли е добротата?
Има ли адреналин в нея, тя „секси” ли е?
Как се облича и как говори добротата?
„Акциите” й на борсата как се търгуват??!!!....
„Залежала стока” ли е тя?

.......

Помисли пак, когато отново наречеш себе си или някого другиго „добър човек”....


Публикувано от alfa_c на 27.12.2009 @ 13:44:31 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   Lisica

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 17:38:19 часа

добави твой текст
"Добрият човек" | Вход | 11 коментара (20 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Добрият човек
от Ufff на 16.01.2010 @ 06:50:38
(Профил | Изпрати бележка)
Ама че тема си подхвнала, Лис!
Ще мисля, обещавам;)


Re: Добрият човек
от Lisica на 16.01.2010 @ 15:15:38
(Профил | Изпрати бележка) http://bntruse.tv/licata.php?id=12
Ти това го умееш.....
И много те обичам, а ти си го знаеш!

Лиса

]


Re: Добрият човек
от Liulina на 27.12.2009 @ 13:59:38
(Профил | Изпрати бележка) http://liulina.blog.bg/
Добротата е относително понятие.
Тьй като е ясно, че хората носим и от двете у себе си
и в определен момент показваме или едната или другата страна на медала
все пак, когато направим нещо добро без корист макар и едно е много по-ценно от колкото едно зло нали?
Весели празници!


Re: Добрият човек
от Lisica на 27.12.2009 @ 14:05:37
(Профил | Изпрати бележка) http://bntruse.tv/licata.php?id=12
Страхотно ми е приятно, че му отдели време на това есе и разсъждава по темата...Благодаря ти!!
И си права, разбира се.

]


Re: Добрият човек
от doktora на 27.12.2009 @ 17:13:48
(Профил | Изпрати бележка)
!!! Абсолутли...като водката;)
Няма какво да добавя...ти си казала всичко!:)

Честита КОледа, Лисица, и весела и по-добра Нова Година!


Re: Добрият човек
от Silver Wolfess на 27.12.2009 @ 18:41:14
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Добро и зло са морално категории, Лисе, но споделям твоята гледна точка и те поздравявам за текста.
Пожелавам ти Весели Новогодишни празници. Нека е изпълнена с благодат идещата ти година!


Re: Добрият човек
от Danielita на 27.12.2009 @ 19:30:40
(Профил | Изпрати бележка)
Хубава тема за размисъл и дискусия. Но и тя, като темата за любовта е необятна, многостранна и противоречива. Хареса ми погледа ти под различни ъгли към човешките прояви и тяхната относителност спрямо понятието "доброта". Особено ме впечатли опита ти да стимулираш активната позиция у хората. "Като че ли чакаме медал за не-сторено зло?!!!"
Поздрави! Дани


Re: Добрият човек
от voda на 27.12.2009 @ 21:45:15
(Профил | Изпрати бележка)
В книгата си "Насън и наяве" Сидни Шелдън казва:
"В известен смисъл всички ние имаме раздвоени самолчности.
Дори добрият човек може да извърши нещо жестоко.
Жестоките хора могат да вършат и добрини.
Необятен е спектърът на човешките емоции..."

Подкрепям изразените мнения, Лиса.
И те поздравявам за поставената философска тема.
Весели празници! :)


Re: Добрият човек
от vikito_1960 (vikito_60@abv.bg) на 28.12.2009 @ 20:10:02
(Профил | Изпрати бележка) http://viktoriaivanovaa.blog.bg/
Лисе, Лисе, Лисе... Някак си ми е лениво между двата празника да мисля по философските ти въпроси... Един герой от български филм се определяше така: "Човек не съм убивал." Този герой се мислеше за добър човек. Всичко е относително.


Re: Добрият човек
от Lisica на 29.12.2009 @ 08:40:51
(Профил | Изпрати бележка) http://bntruse.tv/licata.php?id=12
Познаваме и други добри хора, които кротуват на супичка и пържолка до.......доказване на противното.... :))))

Прегръщам те!

]


Re: Добрият човек
от vikito_1960 (vikito_60@abv.bg) на 29.12.2009 @ 08:56:23
(Профил | Изпрати бележка) http://viktoriaivanovaa.blog.bg/
Защо ли пък се досетих за кои хора става дума... По интуиция, явно...
Прегръщам те и аз.
Щастлива и спорна Нова година !

]


Re: Добрият човек
от Lisica на 29.12.2009 @ 14:44:36
(Профил | Изпрати бележка) http://bntruse.tv/licata.php?id=12
Досетливката ми тя....;))))

]


Re: Добрият човек
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 03.01.2010 @ 10:50:08
(Профил | Изпрати бележка)
добрия човек-наистина относително понятие и всеки влага свой смисъл в него...
здрава и успешна 2010!!!
изпратих ти поздрав на скайпето:)


Re: Добрият човек
от Lisica на 04.01.2010 @ 09:54:37
(Профил | Изпрати бележка) http://bntruse.tv/licata.php?id=12
Благодаря, Лили-Кет!

Бъди благословена и ти!

]


Re: Добрият човек
от karambol на 07.01.2010 @ 15:12:30
(Профил | Изпрати бележка) http://pitashtia.blogspot.com/
Свестни хора се намират, но безусловно добра не е дори Майка Тереза, защото можем да я заподозрем , че просот си е заработвала рая.

Критика [редактиране]

Критици на майка Тереза, сред които Кристофър Хитчънс, Тарик Али и Аруп Чатерджи твърдят, че Мисионери на милосърдието предоставя некачествени грижи, като е заинтересована най-вече от покръстването на умиращите в католицизъм, и че използва даренията за мисионерска дейност, вместо за подобряване на здравните грижи.[17] Католическата църква отхвърля повечето обвинения.[18]

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B0%D0%B9%D0%BA%D0%B0_%D0%A2%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B7%D0%B0


Re: Добрият човек
от Lisica на 10.01.2010 @ 15:50:07
(Профил | Изпрати бележка) http://bntruse.tv/licata.php?id=12
Съгласна съм с теб напълно - няма доброта по дефолт - единствено с дела може да бъде доказвана постоянно. И майка Тереза не ми е кумир. Пример за много неща - да.

Прегръдки

Лиса

]


Re: Добрият човек
от ranbo_silek на 17.01.2010 @ 13:06:55
(Профил | Изпрати бележка)
То не може човек да прави само добро.Важното е доброто да преобладава над лошото в действията и постъпките му.А в твоите размишления си права от всякъде.Поздрави :)


Re: Добрият човек
от Lisica на 19.01.2010 @ 15:16:21
(Профил | Изпрати бележка) http://bntruse.tv/licata.php?id=12
Радвам се искрено, че и ти си съмишленик по тази тема, Ранбо-силек!

Лиса

]


Re: Добрият човек
от doriana-doriana на 20.01.2010 @ 07:38:45
(Профил | Изпрати бележка) http://doriana129.wordpress.com/
Е, след прочетеното наистина се смятам за добър човек - никъде не вмидях собственото си описание, нуждаещо се от "ако"....
:)))


Re: Добрият човек
от Lisica на 21.01.2010 @ 10:20:52
(Профил | Изпрати бележка) http://bntruse.tv/licata.php?id=12
И аз те смятам за добър човек, иначе изобщо нямаше да си губя времето да обсъждаме тези теми заедно.

Прегръдки, ДоБриана!

]