Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 842
ÕóËèòåðè: 3
Âñè÷êî: 845

Îíëàéí ñåãà:
:: Albatros
:: pinkmousy
:: LATINKA-ZLATNA

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàÈçêóïëåíèå
ðàçäåë: Èçáðàíî ïðîçà
àâòîð: REWOLT

È íåêà Áîã îòñúäè âèíàòà èì!


Çèìàòà çàíè÷àøå èç çàä ïëåòà íà êðàéíàòà êúùà, Êàðà Ïåòðîâàòà, ëåòÿõà ðàçòðåâîæåíè ãàðâàíè, îãëàñÿõà ñåëîòî ñ ÷åðíèÿ ñè, êàòî ïðîêîáà ãðà÷, ïóñòîñâàõà ãè õîðàòà è ñå êðúñòåõà íàïëàøåíè, íî ñíÿã íå ïàäàøå. Ñâè ñòóä, ñòîìíàòà íà õóáàâàòà Íåäà ñå íàïóêà åäíàòà â ãúðëè÷à, âîäàòà íà ëåä ñòàíà, à ïî îïóøåíèÿ äæàìëúê ñÿêàø íÿêîé ðàçìàçà ñèðîïèðàíà çàõàð, òà õåïòåí ñå íå âèæäàøå. Óæ âèäåëî âúíêà, ñòàíà ìðàê â îäàÿòà –ïî-÷åðåí è îò íîùòà. Ìúæäóêàò ñú÷êèòå â îãíèùåòî, è òå íàñòðúõíàëè, êàòî óðî÷àñàíè – íàñèëà ãîðÿò.
Âðàòà ñå õëîïíà. Êàðà Ïåòúð – åäúð, ÷åðâåíäàëåñò ìúæ êúì ïåòäåñåòòå, ïðåêðà÷è. Íàäíèêíà ïðåç ðàìîòî ìó ñâúñåí äåíÿò, âèäÿ - íÿìà ìÿñòî çà íåãî, èçáóòà ãî ìúæúò, ÿäíî çàòâîðè. È äîêàòî ðå÷å: “ Áðå, êó÷å àêî âúðæåø âúíêà, äî ÷àñ å ìúðòâî! Òàêúâ ñòóä!” è ñå çàïî÷íà. Ïúðâî âÿòúðúò - óæ êðîòêî, íà èãðà ïîîáèêîëè êúùàòà, ïî÷åñà ãðúá â îãðàäàòà, íàäíèêíà â îáîðà, ïîä ñàéâàíòà. È êàêâî èçâåäíúæ – çúë ñòàíà, ïåòà íà âèëàòà ëè óáîäå, âåñò ëîøà ëè ìó íÿêîé êàçà, íåùî íåðåäíî ëè íåéäå âèäÿ – ðàçáó÷à, ðàçôó÷à ñå. Çàñòåíàõà ñòåíèòå îò íàïîðà ìó, çàñêúðöàõà æàëíî. Ñâèðêàòà ìó ðàçëþòåíî çàñâèðè â êüîøåòàòà íà äóâàðà, êîìèíúò âúðíà ïóøåêà â îãíèùåòî, ïðúñíà æàð.
- Îëåëå, ìàéêî! - õâúðëè ïëåòêàòà Íåäà, ìëàäàòà ìó æåíà, ñêî÷è äà ãàñè ðîãîçêàòà. Îáõîæäàøå ïîëóäÿëàòà ñòèõèÿ âúí çàêîâàíèòå êüîøêîâå íà äàìà - çàìó÷àõà êðàâèòå, õëîïíà – èçòðåùÿ âðàòè÷êàòà íà êóðíèêà, êîêîøêèòå ñå ðàçêóäêóäÿêàõà, ïîäèâåëè ñå ðàçõâúð÷àõà ïî äâîðà. Íàïúíà è ãîëåìèÿò îðåõ, íî ñàìî ãî ðàçáóäè îò äðÿìêà – ñâèêíàë, íå ìó áÿõà ïúðâèöà ïðèóìèöèòå ìó. Ñâèñòÿ âÿòúðúò, çàïðîâèðà ñå èç êëîíèòå, çàîáëèçâà íàùúðáåíàòà ìó êîðà, íî ñàìî ïîñêúðöâàøå èçòåæêî äåáåëèÿò ñòâîë; çàä ãúðáà ìó êðóøàòà è ìëàäà ëîçè÷êà ñå êðèåõà, è äâå ÿáúëêè êàðàíäàøêè. È îòâåäíúæ - îìàëÿ ëè, îìðúçíà ëè ìó èãðàòà, çàáè êúì óñîåòî îáèäåí, íåðàçáðàí. Óòèõíà íåéäå èç äåðåòàòà.
È òúé ñè îñòàíà ñåëîòî ñåòíå. Ïîä íàïúí, êàòî ïî âîåííî.
“ Êàê íå çàâàëÿ, òà äà îìåêíå “ òþõêàõà ñå õîðàòà, ïðèáÿãâàõà íàáúðæå ïî íóæäà, çà äúðâà èëè äà íàõðàíÿò äîáèòúêà, ñåòíå ñå ñãóøâàõà îêîëî ñîáàòà è ÷àêàõà ñíåãà.
 òàêúâ åäèí äåí, â ìðàçîâèòà óòðèí, ïúòíèê è ìàãàðå êðà÷åõà ïî ïúòÿ. Óìîðåíî áå äîáè÷åòî, à òîé ñ ïàòåðèöè, êóö. È ñòúïåøå, êîãàòî æèâîòíîòî õåïòåí îòêàçâàøå äà êðà÷è. Ïîñëå, êîãà ñå ïîñúâçåìå, îòíîâî ãî ÿõàøå è òàêà – îò ãðàäà äî òóêà, îùå êèëîìåòúð – äâà îñòàâàõà.
Îò çàòâîðà ñå âðúùàøå õðîìèÿò. Êîãàòî èçêà÷èõà áèëîòî íàä ñåëî, äåòî áåøå ìåëíèöàòà íàâðåìåòî, ïîñïðÿ, ñÿêàø íÿêîé ãî ñ êîë ïîäïðÿ â ãúðëîòî, ñúëçà èëè ìúãëèöà çàïëóâà â îêîòî ìó, êàêâîòî áåøå, íî ñå îòêúñíà îò çåíèöàòà ìó è òîï÷å ëåä ñå âïëåòå â êîñìèòå íà áðàäàòà ìó. Êðàêàòà ìó, â íàâóùà îáóòè, ñàìè ñå ïîäâèõà, àêî äà íå áåøå çà ñÿäàíå â òîÿ ñòóä, äî êàìúêà ïðèêëåêíà, ñåòíå ñå îòïóñíà. Èçâàäè ïðúñòè îò ðúêàâèöàòà, îò ïóíãèÿòà òþòþí ñè ñèïà íà êíèæêà, öèãàðà ñâè. Âÿòúðúò ñå ïîóêðîòè, êàòî ÷å ëè ñú÷óâñòâàøå íà ãîðêèÿ ÷îâåê, íå äóõíà â øåïàòà, çàïàçè îãúí÷åòî ìó æèâî, ïîäïðÿ ñå íà êàìúêà äî íåãî, çàñëóøà ñå â ñïîìåíèòå ìó.
Ñïîìåíè…
Çàâúðòÿ ñå ïðåä î÷èòå ìó ìåëíè÷íîòî êîëåëî. Çúë áå íåãî äåí, ïîäî÷óë áå íåùî çà Äèìî Ìèëàíîâ – íàâúðòàë ñå êðàé Ñèÿ. Ðåâíîñò èçáóÿ, ñìðàçè óñìèâêàòà é, òàìàí îò ñåëî èäåøå ñ áîõ÷àòà, õëÿá è ñèðåíå ìó íîñåøå. Òðúøíà ÿäíî ïúëíèÿò ÷óâàë â êðàêàòà é. Íå ðàçáðà äîðè ïðè÷èíàòà çà ãíåâà ìó, îòñêî÷è íàçàä, ñïúíà ñå, ãðàáíà ÿ ìàøèííèÿ ðåìúê è ÿ íàìúêíà â óæàñíèÿ õàìáàð. Íåâÿðâàù, ñòîÿ êàòî çàìàÿí ñëåä ïèñúêà é, äîêàòî êúðâàâà êàéìà íå ïîòå÷å èç óëåÿ. È òîãàç îòðåçíÿ. Ñïàðåíèÿò âúçäóõ ãî áëúñíà â íîçäðèòå, âèåøå æåñòîêî ìàøèíàòà : “óáèå-å-å-ö!”, ñðóòè ñå, äîïúëçÿ äî îòâîðà – äà ñå õâúðëè èñêàøå. Ñïðÿ ãî Ðèñòî, êîìøèéñêî ìîì÷å, òúêìî áåøå âëÿçúë. Ðåâà ñ ãëàñ, ñåòíå äúëãî ïîâðúùà. Êîãà ñå ïîñúâçå, îòïðàòè ìîì÷åòî, à òî ìó ñå êúëíåøå: “ Âñè÷êî âèäÿõ, áàòüî! Òÿ ñàìà ïàäíà, âèíà íÿìàø!”
Ñåòíå ñúáðà îñòàíêèòå é â ÷óâàë, ðàçëÿ ãàç îò òåíåêåòî è äðàñíà êëå÷êàòà. Òðè äíè ãîðÿ íîâàòà ìåëíèöà, îñâåòÿâà îêîëíîñòòà, òðè äíè ïîìåí íà Ñèÿ ïðàâè ðàçíàñÿéêè ìèðèçìàòà íà èçãîðÿëî æèòî.
Ìúëâàòà áå ñòèãíàëà â ñåëî ïðåäè íåãî. Ïðåñðåùíà ãî áàùà é, ñ êîíÿ èñêàøå äà ãî ïðåãàçè, ñ íàãàéêàòà ãî øèáà äîäåòî îò ãëàâàòà è ëèöåòî ìó êðúâ íå øóðíà. Ñåòíå ñå ñâëå÷å íà çåìÿòà â íåñâÿñò. È òúé ãè îòêàðà â òÿõ – âîäåéêè êîíÿ, à îòãîðå ìó âúðçàíè, äà íå ïàäíàò, ñòàðèÿ è Ñèÿ â ÷óâàë.
Îñúäèõà ãî íà òðèäåñåò ãîäèíè, çàðàäè ñìúðòòà é, è ïåò çàðàäè ìåëíèöàòà. Êðúâíèíàòà ñ êàòîðãà íå ñå èçïëàùà, çà íåÿ ñòèãà äåòî ìèñëèòå òå èçÿæäàò, ìèðà íå òè äàâàò íè äåíåì, íè íîùåì, à âèíàòà – ñ íåÿ ëÿãàø, ñ íåÿ ñòàâàø. Äî ãðîá ñè âèíîâåí ïðåä ñúâåñòòà ñè è ïðåä ïàìåòòà é. Íî çàêîíúò ñè å çàêîí.
Ñëúíöå ñå ïîêàçà çà ìàëêî, ïîñòîïëè äóøàòà ìó, ñëåä òóé çàâàëÿ è ñúâñåì îìåêíà. Ùåøå äà ïðåíîùóâà ó áðàòîâ÷åäè è òîãàç ùå óìóâà êàêâà ùå ÿ âúðøè, ìàêàð îòäàâíà äà ñè ÿ áå íàìèñëèë.
Íàáëèæè êðàéíàòà êúùà. Ñíåãúò áúðçî íàâàêñâàøå, òðóïàøå îãðîìíè ïðåñïè, åäâà õîäåøå áåç ïúðòèíà. Ìåñåö ìó îñòàâàøå äà èçëåçå è ùîòî ìó áÿõà ìàëêî, îùå åäíî íàêàçàíèå ìó ïðàòè ãîñïîä – êîëè÷êàòà â ðóäíèêà. È ñåãà ÿ âèæäàøå – îãðîìíà, ãðîìîëÿùà, íåóäúðæèìî ïîìèòàùà âñè÷êî ïî ïúòÿ ñè. Ìÿñòî â òóíåëà èìàøå, íî íå óñïÿ äà îòñêî÷è, ñïúíà ñå, ñúùî êàòî Ñèÿ. È òîêó ïðåä íåÿ ïàäíà. Ïîíå äà áå ãî äîâúðøèëà, à òî – ìúêà, ñàìî ïðåç êðàêà ìó ìèíà.
Ïðèìèæà, ðàâíèíàòà áëåñòåøå êàòî íîâà – áÿëà è ÷èñòà. Âúçäóõúò áîëåçíåíî ïàðåøå ãúðäèòå ìó, ðúöåòå èçìàëÿõà îò ïðîêëåòèòå ïàòåðèöè.
Ñêîðî ñòèãíà äúñ÷åíà îãðàäà. Ïðåç ðåõàâèòå äúñêè ñå âèæäàøå íåãîëÿì äâîð, â êîéòî ìëàäà æåíà ñúáèðàøå çàìðúçíàëîòî ïðàíå. Äîëåïè ÷åëî äî ñòîáîðà. Ãîäèíèòå çàä ðåøåòêè ëèøèëè ãî îò æåíñêà õóáîñò, îáè÷ è ëàñêà, áÿõà îñòàíàëè íàçàä, â áåçêðàÿ. Íåïðèâèêíàëè ñ èñêðÿùàòà áåëîòà, î÷èòå ãî çàáîëÿõà, íàñúëçèõà ñå. Âúâ âëàãàòà èì çàïëóâà íåïîçíàòàòà. Ïëàâíèòå, îòìåðåíè äâèæåíèÿ íà ðúöåòå, îòìåòíàòèòå, âúðçàíè íà òèëà êîñè, çëàòîòî â òÿõ…Ñòåãíàò êðúñò, áÿëàòà, ñÿêàø âàÿíà øèÿ, ëóäàòà ñúáëàçúí íà ãúðäèòå é ïîä áÿëàòà ðèçà.
Áîæå, êîëêî å õóáàâà!
Ïðèòâîðè êëåïà÷è, áîëêàòà â çåíèöèòå íàìàëÿ. Îñòàíà âèäåíèåòî – ÷àðøàôèòå, ïðîñòèðà è çà÷åðâåíèòå é îò ñòóä ðúöå. È ãî âðúõëåòÿõà ñïîìåíèòå, çàðèäà áåç ñàì äà óñåòè.
Äî êîãà, áîæå, ñ òàÿ ìúêà! Äî êîãà! Ïðîêëåò æèâîò, ïðîêëåòà êîëè÷êà, ïðîêëåò òðèæäè äà ñúì è àç!
Íå ìîæåøå äà çàáðàâè òóé, äåòî îò ñúðöåòî ñè áå ñêúñàë íàñèëà. Ïðîòèâíî íà âñè÷êè ïðèðîäíè çàêîíè, âðåìåòî íå îòìèâàøå ñïîìåíà, íàïðîòèâ – ïî-ñèëåí è áîëåçíåí ãî ïðàâåøå, ñàì ñå áå ïðåâúðíàë â åäíà êðà÷åùà ðàíà, íå íàìèðàùà ëåê â çàáðàâàòà.
Êîãàòî ïîóñïîêîåí ïîãëåäíà, æåíàòà ñ òàâà â ðúöå íàñèïâàøå íà êîêîøêèòå.
- Êúò-êúò-êúò! – ìàìåøå ãè òÿ.
Ïåòåë èçïëÿñêà ñ êðèëå, èçäó øèÿ è ãëàñúò ìó çâúííà íàä äâîðà. Îòâúðíà ìó äðóã, êîêîøêèòå çàëèñàíè ñïðÿõà äà êúëâàò. Ñúïåðíèöèòå ñå çîâÿõà íàñòúðâåíî, íàêîêîøèíèõà ñå è ñëåä ìèã ñå ñ÷åïêàõà. Æåíàòà ñúñ ñìÿõ ãè ïðîãîíè, íàâåäå ñå è çàñúáèðà ðàçïèëÿíîòî çúðíî.
Îòêúì ïúòÿ ñå ÷ó êðàòêî èçñâèðâàíå. Òÿ ñåïíàòî âäèãíà ãëàâà è ïðèòè÷à äî ïîðòè÷êàòà. Ñëåä ìèã ïðåä íåÿ ñïðÿ êîííèê. Àòúò íåòúðïåëèâî ïðèñòúïÿøå íà èçÿùíèòå ñè íîçå, îò íîçäðèòå ìó íà òàëàçè èçëèçàõà êúëáà äèì. Îò ñåäëîòî êúì íåÿ ñå íàâåäå îáëå÷åí â ÿìóðëóê ìúæ, ëèöåòî ìó íå âèäÿ îò êà÷óëêàòà – ïðîòåãíà ðúêà, ïîìèëâà ÿ:
- Áúðçàì çà êîøàðàòà, åëà ñëåä ÷àñ. Òâîè÷êèÿò íà ëîâ ëè å?
Àäúò å òóê! Íåáåòî å äúëáèíàòà íà ÷îâåøêèòå ñòðåìåæè, íî äà ñå áå èçäúíèëî ñåãà îòãîðå ìó, äà ñå áå ðàçöåïèëî è ëàâà äà ïîòå÷åøå, Ãîñïîä áîñ äà ñå áå ïîÿâèë è çåìÿòà - êàòî ìîðåòî ×åðâåíîòî äà ñå áå ðàçòâîðèëà – íÿìàøå äà ñå ïîâå÷å èçíåíàäà, îòêîëêîòî êàòî ÷ó ãëàñà íà Äèìî Ìèëàíîâ! Òðè ãîäèíè ïî-ìëàä, êàòî íåãî ïîáåëÿë, à îò òàáèåòèòå ñè äà çàäèðÿ õîðñêèòå æåíè íå ñå å îòêàçàë!
Ìðúñíèêúò áå âå÷å îòìèíàë íàãîðå, êúì áàèðèòå íàä ñåëî, êîãàòî óøèòå ìó ïðåñòàíàõà äà áó÷àò, èçáèñòðèõà ñå î÷èòå ìó, ïîå ñè ãëúòêà âúçäóõ. Âñè÷êèòå ñè áåçñúííè íîùè â çàòâîðà íà íåãî äúëæåøå, íåëåïî ïîãóáåíèÿò æèâîò íà Ñèÿ, ðàçáèòîòî çäðàâå íà ðîäèòåëèòå é è êîé çíàå îùå íà êîëêî. È êàê ñè ìèñëåøå - âåäíúæ äà èçëåçå, ùå ãî íàìåðè è ùå ãî íàêàðà çà âñè÷êî äà ñè ïëàòè.
Òðÿáâà äà ÿ ñïðå, äà é ðàçêàæå! Òðÿáâà äà ÿ ñïàñè!
Âäèãíà î÷è. Æåíàòà òàíöóâàøå íàñðåä äâîðà ïîä ïðèèæäàùèÿò ñíÿã. Ðàçïåðèëà ðúöå, íå ñòúïâàøå, íîñåøå ñå ìåæäó ñíåæèíêèòå ïî-ëåêà è åôèðíà îò òÿõ. Îòìåòíàëà ãëàâà, ïîãëåäúò èñêðåøå, ëèöåòî é ùàñòëèâî ñèÿåøå, ãúðäèòå é ðàçâúëíóâàíî ÷åðòàåõà ïîä ðèçàòà.
Ñäúâêà áóöà ëåä, íî ãîð÷èëêàòà îñòàíà. Ñòèñíà ÿðîñòíî, äî áîëêà äúñêèòå è ïðîñòåíà:
- Çàùî, æåíî!? Çàùî?
Êðúâòà çàáëúñêà â ñëåïîî÷èÿòà ìó, ïðåñúõíà ãúðëîòî, ñâè ñòðàøíèòå ñè, îãðîìíè þìðóöè è ñ âñå ñèëà óäàðè ïî îãðàäàòà:
- Çàùî-î-î-î!?
Îãëóøà îò èçñòðåë. Òàíöóâàùàòà æåíà ñå ëþøíà îòâåäíúæ, ñèíèòå é î÷è íåäîóìÿâàùî çàïèòàõà, çàëèòíà. Ãëàâàòà é êàòî ïðåêúðøåíà óâèñíà, ïîäâè íîçå è áàâíî – áàâíî ñå ñâëå÷å. Ðúêàòà é ñúáðà øåïà ñíÿã, äðóãàòà ïîëåãíà íà ãúðäèòå, èçãàñíàõà çåíèöèòå é. Ëèòíàõà ñ òðåâîæåí ïëÿñúê èçïëàøåíè ãúëúáèòå îò ñòðåõàòà, êîêîøêèòå ñå ðàçïèëÿõà è ñ äèâ êðÿñúê ñå èçïîêðèõà. Ñåòíå âñè÷êî ïðèòèõíà.

Ñàêàòèÿò óìîðåíî âëà÷åøå ìúðòâèÿ ñè êðàê ïî ïúòÿ. Ìàãàðåòî çàðÿçà äî îãðàäàòà, à ñòðàøíàòà ãëåäêà îùå íå èçëèçàøå îò óìà ìó. Èçñòðåëúò òðåñíà íåî÷àêâàíî. Èççàä êúùàòà ðàçÿðåí ìúæêè ãëàñ èçâèêà çëîðàäî:
- Ïèïíàõ ëè òå íàé-ñåòíå, à? Òâîéòà ìàìà!
 äâîðà íàõëó Êàðà Ïåòúð ñ ëîâíà ïóøêà â ðúêà. Ïîäóòîòî ìó îò ãíÿâ ëèöå çàñòèíà íåâÿðâàùî ïðåä òÿëîòî íà æåíàòà.
- Êàêâî ëåæèø, ñòàâàé! – îïèòà äà ñå ïîîáîäðè, âñå îùå íåïðîóìÿâàù. – ×óâàø ëè, Íåäî, ñòàâàé!
 ñúçíàíèåòî ìó, ïðèõëóïåíî ïîä áóëîòî íà ðåâíîñòòà, áàâíî óçðÿâàøå íåóìîëèìàòà èñòèíà. Ïîëåêà êîëåíè÷è, ðàçðèäà ñå, ïóøêàòà ïîòúíà, èçòúðâàíà, â ñíåãà.  íà÷àëîòî ñòðàõëèâî, ñ ïðúñòè ÿ äîêîñíà, ïîñëå ñ öåëè äëàíè ÿ õâàíà çà ðàìåíåòå, çàòðåñå ÿ:
- Íèùî òè íÿìà, íå ñå ïðåñòðóâàé! Äîðè êðúâ íÿìà…
Îòñêî÷è. Âçèðàøå ñå â îáàãðåíèòå ñè ðúöå, î÷èòå ìó ñå ðàçòâîðèõà, îáåçóìÿë áå ïîãëåäúò ìó, íåèñòîâî èçêðåùÿ:
- Íå!...Íå å âÿðíî!...Íå-å-å…
Ëåãíà âúðõó é, êàòî äà ÿ çàïàçè îò íåùî ñ òÿëîòî ñè, ïëà÷åøå è ìîëåøå îò÷àÿíî:
- Íå óìèðàé, ìîëÿ òå…Íå óìèðàé! Íàä ãëàâàòà òè ñòðåëÿõ…
Çà ìèã ïðèòèõíà, îãëåäà ñå êðàäåøêîì, êàòî ïðèòèñíàò â úãúëà çàåê è ñêî÷è:
- Ñòàíè! – äúðïàøå áåçæèçíåíîòî é òÿëî. – Ñòàíè è èì êàæè, ÷å ñè æèâà!...Æèâà ñè!
Îáúðíà ñå êúì ïîëåòî, çàêðèòî îò ïåëèíàòà íà ñíåãà.
- Æèâà å!...Æèâà-à-à-à…
Ïóñíà ÿ, ïðåñêî÷è òðóïà, ñïúíà ñå â íåãî, çàëèòíà è ñ áúðçè êðà÷êè èçñêî÷è íà ïúòÿ, âäèãàéêè óìîëèòåëíî íàãîðå îêúðâàâåíèòå ñè ðúöå:
- Íåáå, òè âèäÿ! Æèâà å! Äîáúð ñòðåëåö ñúì, íàä ãëàâàòà é ñòðåëÿõ, äà ÿ ñïëàøà ñàìî…Æèâà å-å-å…
Õóêíà êúì ñåëîòî ñðåùó ïðèèæäàùàòà òúëïà, êðåùåéêè êàòî îáåçóìÿë.

Íÿêúäå ëàâíà êó÷å, îòâúðíà ìó äðóãî. Ñâè ñòóä.  íàñòúïâàùèÿò çäðà÷ ñ ìúêà ãàçåøå â ïðåñïèòå, âñå ïî-òðóäíî íàìèðàøå ïúòÿ. Îòêàçà ñå äà îñòàíå â òîâà ïðîêúëíàòî îò Áîãà ñåëî. Âúðâåøå áåç äà çíàå êúäå îòèâà è ùå ñòèãíå ëè íÿêîãà. Ïðåìðúçíàëèòå ìó ïðúñòè èçòúðâàõà ïàòåðèöàòà. Ïîñåãíà äà ÿ õâàíå, çàãóáè ðàâíîâåñèå è ïàäíà. Íå ñå è ïîìú÷è äà ñòàíå. Íå èñêàøå.
Çàñïèâàøå, êîãàòî ñè ïîìèñëè, ÷å íà çåìÿòà íÿìà ñïðàâåäëèâîñò è çàêîíúò å áåçñèëåí ïðîòèâ ñòðàñòèòå ÷îâåøêè. Âèíîâíèöèòå – áîã ãè ñúäè. Ïîñëå ïðåä î÷èòå ìó çàñòàíà Ñèÿ, óñìèõíà ìó ñå, ìèã ïî-êúñíî ÿ ãðàáíà ñòðàøíàòà ìàøèíà, îò óëåÿ ïîòå÷å êúðâàâî æèòî. Ïîñèíåëè, óñòíèòå ìó øåïíåõà èìåòî é.
Ñíåãúò çàñòëà ñ áåëîòà âèíàòà ìó.

Ðóìåí Ðîìàíîâ
08.11.2009 ã.


Ïóáëèêóâàíî îò alfa_c íà 11.11.2009 @ 15:24:08 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Èçáðàíî ïðîçà

» Ìàòåðèàëè îò
   REWOLT

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 12


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

20.04.2024 ãîä. / 05:19:47 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"Èçêóïëåíèå" | Âõîä | 10 êîìåíòàðà (22 ìíåíèÿ) | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Èçêóïëåíèå
îò alfa_c (alfa_c@hulite.net) íà 11.11.2009 @ 15:25:17
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ïîòðåñå ìå, ÷îâå÷å...
Àìà áðàâî òè:)


Re: Èçêóïëåíèå
îò anelim íà 11.11.2009 @ 16:04:41
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ïðåêðàñåí ðàçêàç. Æèâîò...
Ïîçäðàâè!


Re: Èçêóïëåíèå
îò anonimapokrifoff íà 11.11.2009 @ 16:06:14
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Åâàëà òè, çíàåø ñè, ÷å ñúì òè îò ôåíîâåòå.


Re: Èçêóïëåíèå
îò beche íà 11.11.2009 @ 17:35:11
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Óâëè÷àø. Áðàâî!:)


Re: Èçêóïëåíèå
îò joy_angels íà 11.11.2009 @ 17:51:41
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ïëúòíî, ïëúòíî, ñ íîæ äà ãî ðåæåø.
Èñêðåíèòå ìè ïîçäðàâëåíèÿ, REWOLT!


Re: Èçêóïëåíèå
îò mariq-desislava íà 11.11.2009 @ 18:09:54
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Íå ìîãà äà êîìåíòèðàì, áóêâàëíî ìè òðåïåðÿò ðúöåòå ñëåä ïðî÷èòà... Èìàé ìèëîñò, áå, ÷îâåê, òóê èìà äîñòà ÷óâñòâèòåëíè õîðà.:)


Re: Èçêóïëåíèå
îò sia íà 11.11.2009 @ 19:40:26
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
×åòîõ ãî îäåâå. Âëèçàì äà êàæà - èíòåðåñåí, âúëíóâàù,
õóáàâ ðàçêàç.
È íÿêàê ñè /ñòðàííî/, ïîòúíàõ â íåãî, â åìîöèÿòà, íå ìè ñå
òðúãâàøå...
Èñêðåíèòå ìè ïîçäðàâëåíèÿ!


Re: Èçêóïëåíèå
îò voda íà 11.11.2009 @ 20:01:29
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
"...íà Çåìÿòà íÿìà ñïðàâåäëèâîñò è çàêîíúò å áåçñèëåí ïðîòèâ ñòðàñòèòå ÷îâåøêè".

È íÿìà ïî-ãîëÿìî äîêàçàòåëñòâî çà òîâà îò ðàçêàçàíîòî òóê.
Òðÿáâà äà ñå ïèøå èëè òàêà, èëè íèêàê.

Ïîçäðàâëåíèÿ!


Re: Èçêóïëåíèå
îò roza1 íà 13.11.2009 @ 12:50:55
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
×óäåñåí ðàçêàç!

Ïîçäðàâè!:)


Re: Èçêóïëåíèå
îò secret_rose íà 18.10.2017 @ 22:33:22
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Òîâà òåãëî - ÷îâåøêèÿò æèâîò, êîëêîòî å òåæêî, òîëêîâà å è êðàñèâî...
Áîæå, êàêúâ ðàçêàç... Àäìèðàöèè. Áîãàò åçèê, òîëêîâà áîãàò åçèê, è íå ñàìî åçèêúò - ñúðöåòî, äóøàòà, òðåïíàëà äà ðàçêàæå òàêàâà èñòîðèÿ.