Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Anyth1978
Днес: 1
Вчера: 1
Общо: 14145

Онлайн са:
Анонимни: 532
ХуЛитери: 0
Всичко: 532

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЖитейското приключение на капитан Лупов
раздел: Романи
автор: DIMITARSTOYANOVNOV

Глава първа


ПРИЯТНА РАЗХОДКА!

Студената война свърши и капитан Петър Лупов, съкратен от артилерийското поделение, тръгна по белия свят да дири препитание, ново призвание или в краен случай – милостиня.

Две обяви във вестника му се сториха приемливи за начало на нова кариера:
„Импресарска кантора Силвър и Морган – търси сътрудници”
„Много добро заплащане за продавач – демонстратори”.


И Капитан Лупов, който умееше да пресмята траекторията на снаряд и да поразява с гаубица подвижна и неподвижна мишена, който знаеше песента „Здравей, ти наша батарея!”, който можеше да марширува и лъска черни и кафяви обувки, да вика „Ура-а-а!” и да живее икономично на консерви – с два чифта бельо и чорапи, същият този капитан Лупов, сега почука с побелели пръсти на вратата на импресарска кантора „Силвър и Морган”.


- Да пишеш, можеш ли? – попита къдравият импресарио в сребристия костюм
- Мога, мога – успокои го капитанът.
- Значи можеш да пишеш? – повтори предприемачът.
- Ама как....Аз даже и пишеща машина имам – излъга Лупов.
Продуцентът се облегна на стола, наду бузи като котарак и тържествено забарабани с пръсти по масата.
- Аз имах десет секс телефона. – започна да споделя той. - Седем актриси и трима четци. Четът денонощно. Ахкания, пъшкания.... Хората си плащат на минута. Парите текът по жицата. Купих още десет телефона. Сега имам двайсет. Актьорки има много - но автори, автори няма....
Импресариото удари с длан по бюрото и усмихнат погледна Лупов със зелените си тъжни очи
- Така, че ако искаш - можеш да опиташ. Две страници на ден. Всеки ден. Пет лева. Плащам веднага. Но искам качество. Фантазия искам. Искам да накараш нашите клиентки да мечтаят. Не е кой знае какво. Те са жени на четирсет, петдесет и така нататък. Щом са позвънили значи искат. Искат...Въпросът е ти можеш ли да дадеш...Мечти?
- Е-ми..- Червени петна избиха по лицето на измършавелия капитан.
- Дълги и мокри. Колкото по-дълги и по-мокри толкова по
добре... Какво си работил?
- Артилерист.
- Много добре. И Наполеон е бил артилерист. Така
че искам да ни бомбардираш с текстове. Ка- но-на-да ! Искам канонада! Бум! Бум!
Когато Петър затвори зад себе си вратата на импресарската кантора. Кариерата на продавач-демонстратор вече му се виждаше къде-къде по примамлива, въпреки че като дете беше мечтал да стане космонавт или пожарникар например.


По улиците и около трамвайните спирки бяха наредени безкрайни редици от ръждясали сергии, маси, столове и обикновени картонени кутии по които висяха дрехи, тенжери, книги, бербат, марихуана, сарозап, хамбургери, трици и най-обикновени боклуци. Продавачите подвикваха, обикаляха сергиите и естествено се смесваха с голямото количество просяци които бяха наизлезли - по площадите.
Едни се подпираха на бастуни пред църквите, други на патерици с вид на морски пирати, трети пееха хайдушки песни и разпърваха акордеон. Циганин теглеше мечка, а жена му свиреше на дайре.... Някой пък се провираха в навалицата седнали на инвалидни колички и всички викаха, плачеха, шепнеха или просто носеха на гърдите си надпис с разкривени ръкописни букви: „ПОМОГНЕТЕ! ПОМОГНЕТЕ!”
Над всичкото това от телевизори и радио приемници някой коментираше футболен мач. Беше лятото на едно световно или европейско първенство. За това по всички телевизори показваха безкрайни зелени поляни където милионери по къси панталони ритаха топка.


- Ние сме в храната – и сме добре! – посрещна го директорът с бейзболната шапка на Детройдските тигри.
– То може дрехи да не си купи, то може обувки да не си купи, но то трябва да яде! – излагаше той своите наблюдения върху тънкостите в поведението на Клиента, докато го водеше по дългите изоставени помещения край гарата.
- Ориентирали сме се също към продажбата на соко-изтисквачки, черпаци, рендета и всякаква друга кухненска мебел. Точно в момента спешно търсим млади и енергични хора като теб които да получат трейнинг и след това да продават за нас кухненското ренде „Бьорнер”. На него могат да се рендосват краставици, картофи, корфиол, кромид лук и изобщо каквото си помислиш. Виждал си го по – телевизията - няма начин. Гледай сега!
И директорът разтвори една двукрила тежка врата зад която се появи промишлено хале в което трийсеттина мъже, всеки на отделна маса – рендосваха картофи.
Всеки един от тях упорито стържеше картоф, гледаше в една точка пред себе си и нещо говореше. Гласовете им се смесваха в моноттонен ропот и кънтяха в огромното помещение така сякъш това беше следобедната молитва на монасите от манастирът Шао Лин.
- Това е нашият безплатен тренировъчен център – гордо заяви директорът.
- А пари? – плахо попита капитанът който леко потръпна при произнасянето на думата „безплатен” – Колко плащате?
- Процент! Комисионната днес е всичко. Таван няма! Колкото си изкараш – толкова! Искаш хиляда – ето хиляда. Две хиляди искаш – две хиляди получаваш! Искаш пет хиляди? Няма проблеми! Но първо трабва да си обучен – да рендосваш правилно и ефектно. Това е което грабва окото! За това тук сме направили тоя подготвителен курс. После - продаваш си рендетата , взимаш си процента и скачаш на палмата!
- На каква палма? – не разбра Лупов
- Палма де Майорка! Хе-хе. Как каква? Ех, Палма, Палма де Майорка! – развя пръст във въздуха директорът на рендетата.
– Динко! – викна той внезапно към един младеж който минаваше край тях натоварен със щайга рендосани картофи. – Кажи на човека каква кола си купи?
Мъжът засрамено наведе глава.
- Динко – инженерче! Купи си кола! Хе-хе. Кажи, кажи...
- Форд, шефе – каза Динко.
- Немско фордче – бижу! Петнайсет годишно, много запазено. Айде
бягай Динко да си гледаш работата. Инженери сега ...хъм... Само аз ги храня.
- Е добре де – колко плащате? – попита още веднъж с пресъхнали устни
капитанът.
- Давам ви картофи. Давам ви рендета. Работа ви давам. Ти сега и пари
ми искаш! Колкото си изкараш – толкова. Казах – първо. И второ. То не е просто „така” - да рендосваш картофи. Трабва да се научиш и изразително да произнасяш рекламен текст. Това е което хваща ухото! Ако искаш остани – Динко ще ти даде текста. Ако не....
Директорът се завъртя на токовете на обувките си и си тръгна.


- Бьорнер! Нашето ренде е безопасно! – редяха баритоните.
- На картофа му е тясно с нашето ренде – маршируваха след
тях басите.
- Вижте тук и тук – как се реже лук – настояваха тенорите в
Терца.
- Бьорнер! Нашето ренде е тъй прекрасно!


Скоро въоръжен с ренде, леген и престилка бившият капитан се включи в хора. Осем часа на ден стажантите продавачи стържеха картофи и усвояваха тайните на прекрасното ренде.
Минаха две седмици. И една сутрин когато капитанът дойде пред безплантия тренировъчен център – там нямаше никой.
Петър Лупов се огледа ноаколо и със зоркото око на ротен командир забеляза няколко капки кръв на асфалта. Една маратонка с разсъсана подметка се търкаляше на ъгъла на сивата сграда. От към същата посока се чу и скимтене.
- Ъх-х-х-х - Пръснаха ми мутрата, копеле!Ах, пръснаха ми мутрата! - фъфлеше Динко и държеше лицето си в шепи. Между пръстите и по посинелите му китки се стичаше кръв. Той стоеше на колене на асфалта пред колата си, чиито врати висяха огънати и оцъклените й фарове висяха на кабелите си.
- Ами колата ми!? Глей ми колата!
И Петър който беше трениран да оказва първа помощ и да изнася ранените от полесражението се наведе и вдигна пребития инженер на раменете си като агне. Така го отнесе до автобусната спирка, а от там в болницата и по пътя научи, че фирмата за продажба на рендета”и друга кухненска мебел” фалирала, а директорът и избягъл неизвестно къде. Като разбрали това стажант продавачите, разочаровани че никога няма да станат комисионери си го изкарали на Динко и нещастната му кола.
- А какво стана с картофите? – попита капитанът като го настаняваше в инвалидната количка- Толкова картофи нарязахме.
- Чипс! Чипс – прошепна Динко – Продадохме ги за чипс, копеле! – и разкървавените му устни се разтегнаха в лигава усмивка.
„Динко – инженерче! Купи си кола!” – помисли си Лупов като излезе от болницата


И капитанът свали от ръката си последното съкровище останало му от времето на диалектическия материализъм – ръчния абитуренски часовник „Слава 3” и тръгна по пазарищата със смътната надежда да го продаде.
Часовници – втора употреба - не се търсеха.
Той срамежливо пристъпваше от крак на крак край подлезите и около трамвайните спирки, но никъде не се задържаше твърде дълго, за да не изглежда ,че проси. Да не го сбъркат с Графа, Кравая, Монахинята или Подуенската Бюфетчийка, каквито прякори носеха по това време софийските просяци.
Това, все пак му беше крайно неудобно. Въпреки някой временни, материални затруднения, Петър все пак беше човек с висше образование и имаше цветна снимка пред знамето с автомат, кортик, еполети и акселбанти.
- Гол! Го-о-ол! – викаха от телевизорите и радио-апаратите и капитанът объркано се озърташе. – Гооооол!
Осем дни по-късно бившият капитан Петър Лупов успя да продаде ръчния си часовник „Слава” на един брадясъл колекционер с оранжев пуловер на дупки.
Невярващ на очите си, той грабна парите, без да ги брои и побягна между сергиите в анонимната тълпата от каскети, такета, барети, бомбета, фуражки и забрадки.




Вечерта Лупов в кръчмата взе още четири двойни уискита и две кока – коли в стъклени чаши, които носеха индивидуалните пръстови отпечатъци на собственика на заведението. Макар и на табла той несигурно, ги понесе към масата.
- Аз съм обнародвал стихове в Съветския Съюз – говореше Христо Хайтов и погледна към него през очилата си, които бяха дебели като дъната на буркани за компот. – По-специално в Коми АССР- автономна, социалистическа република!Кон – Ге две – шах!
Лупов разбиращо махна с ръка. Седна на масата, загледа се в празните чаши и шахматните фигури и се замисли.
- Мат в три хода- поясни поетът Хайтов.
- Кон на Ге две – учуди се Марето от съседната маса
която се пенеше над поредното светло пиво... И ето аз ви питам господа съдебни заседатели, докато вие говорите с конете си на френски...
- На немски – поправи я Христо Хайтов?
- На немски, на френски – има ли някаква
разлика?
- Няма - сродни езици! Съгласи се поетът – Но все
пак...
- Да, все пак...това са коне...Жребци и така,
нататък, ездитен добитък... Докато за братята, нямаме никакви свидетелства да са се женили... Нито за техните ученици! Нито във Варварска България и нито във Велика Моравия... А на мен кой ми е крив че съм се омъжила, че съм родила, че съм филоложка.. – тук тя отпи от пяната на киселата бира. - Абсолютно никой!..Но аз ще стана счетоводителка! Ще се класифицирам - даже...Да, като нищо – във Великоморавия!
Хайтов, стана, наложи каскета си и отиде до нея. Прегърна я с огромните оцапани с боя, сини ръкави на шубата си и тя притихна. Той я целуна нежно по очите.
После се върна при Лупов който все още размишляваше над шах-матната дъска и тихо попита:
- Ако можем да й помогнеш с някой лев?!
Капитанът му подаде пари – без да го погледне и продължи да мисли.
- Няма смисъл – каза Хайтов като се върна на масата – Мат си.
- Да. – съгла си се Лупов.
- Наздраве – надигна втората си чашата поета.
Двамата пиха и като се погледнаха – бавно заизлизаха. Беше пет и половина сутринта. Христо Хайтов клатеше в ръката си мрежа от която се подаваха две риби опашки.
Марето остана на масата си - да си допие.
- Ти да не мислиш... - каза Христо, когато двамата излязоха на улицата. – И аз имам нещо за продаване.
- Какво? – не разбра Лупов
- Нимба!
Междувременно сутрешните автобуси вече пронизваха с фаровете си мъглата и двигателите им ревяха като водопади.
- Какво имаш? – попита пак Петър Лупов
- Златна нимба, – извика в ухото
му очилатият и като видя по лицето му че не разбира какво му говори- разтвори мрежата. Между двете скумрии лежеше нимбата.- Знаеш ли колко пари струва? – попита и сам си отговори.
– Много!
После Христо Хайтов тръгна към автобусната спирка, а Петър Лупов се запровира между ръждясалите панелни блокове с остъклените тераси – където живееше.


Високо, от осмия етаж го посрещна сдъседката – Евдокия. Със сплетени на кок побелели коси и хишни синьо-бели очи, които беше вперила надолу, към него и ранобудните наемници, които отиваха на работа.
Изведнъж размаха дългопръстите си бели ръце и започна ритмично да ръкопляска и скандира:
– „Приятна разходка! При-ят-на раз-ход-ка! При-ят-на раз-ход-ка!”
Но Петър Лупов уморен се скри във входа. Влезе пипнешком в тъмния апартамент, без да пали осветлението, за да не буди баща си и като хапна малко боб – направо от тенжерата – легна да спи.

/Следва/
Този текст е „работа в развитие”. Благодаря Ви че си изгубихте времето да го прочетете! Всички мнения са добре дошли.
stoyanovdd@hotmail.com


Публикувано от alfa_c на 03.11.2009 @ 15:36:32 



Сродни връзки

» Повече за
   Романи

» Материали от
   DIMITARSTOYANOVNOV

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 06:36:02 часа

добави твой текст
"Житейското приключение на капитан Лупов" | Вход | 2 коментара (3 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Житейското приключение на капитан Лупов
от bengirls на 14.03.2010 @ 11:09:38
(Профил | Изпрати бележка)
s interes o4akvam produlzenieto.


Re: Житейското приключение на капитан Лупов
от Musketar на 22.05.2010 @ 14:21:29
(Профил | Изпрати бележка)
Тоя текст тръгва адски добре... Чувал съм името ти от критика Юлиан Жилиев, но си признавам, че до този момент не бях чел нищо от теб. Ама май ще ти ставам фен:))) Продължавам нататък...