Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 980
ХуЛитери: 0
Всичко: 980

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКартичка от дните златни
раздел: Разкази
автор: Nadie

Маркова от горе до долу, включително бельото и фамилията. Съвършено клише за преуспяла, не съвсем млада, но добре поддържана жена. Управлява армия подчинени - тотални некадърници и мързеливци, според нея, в реномирано представителство на чуждестранна компания. Ходи с два джиесема – по един за всяко ухо. Понякога, в много напрегнати дни, й се случва сама да си връща обаждания от единия на другия.
Работи от предутрин до следздрач, включително събота и неделя. Иска да докаже, че нейн паметник в естествен ръст пред офиса на фирмата не е непостижима мечта. Да го докаже на себе си, на приятелката си от училище, с дългата й златна коса и с опашките обожатели, дето я караше да се чувства като осиновено цигане, на амбициозната си майка, която мрази от все сърце заради ударите през ръцете с пръчка при грешките в етюдите по пиано, вечерите с „Война и мир” под едната и „Клетниците” под другата мишница за правилна стойка при хранене, стригането в банята щото „няма кой да си играе да те сресва всяка сутрин”. Прави добро впечатление на чужденците с безакцентния си английски, безукорната си фигура, която поддържа в най-реномирания фитнес-салон, рамо до рамо с водещите фолк-диви, и научените наизуст теми от областта на изкуството, историята, архитектурата (с няколко любопитни анекдота за специални случаи). Прецизно възпитан биоробот с дебел портфейл, без бюджет за удоволствия.

Та тръгва един ден Маркова да купи подарък на нейн чуждестранен гост, не приятел, защото те са чиста загуба на време, а бизнес-партньор. Този път не праща секретарката - тя е тъпа овца, докато впечатлението от подаръка трябва да е неотразимо, а последващата от това сделка – за милиони. Агентурата на Маркова й донася, че човекът колекционира социалистически артефакти. Такива в изобилие се предлагат на малкото пазарче пред катедралата. Шофьорът я стоварва непосредствено пред щандовете. Тънките й токчета затракват по плочките и отекват в будьоновките, медалите и матрьошките - автоматичен откос от леко стрелково оръжие. Продавачите, надушили пачката през кожата от щраус на Фурла, се изправят от сгъваемите столчета и образуват своеобразен шпалир от мазни усмивки. „Това?” – сочи Маркова с кървав маникюр. „Бюст на Ленин, абсолютно автентичен, произведен в Москва през 1925, той лично е позирал.” „Ленин умира на 21 януари 1924 година от кръвоизлив в мозъка” – първият изпит на Маркова в Университета е по История на БКП, взет с абсолютно отличие. Антикварите са респектирани – ясно е, че глупостите им няма да минат. Разпълзяват се към близки апартаменти и мазета – складовата база на Софийския антикварен елит, за да извадят наистина ценните предмети. По едно време се излъчва самият Сергей Михайлович, крупен гешефтар и предприемач, вносител на руска соц-продукция и некоронован цар на пазара. На перфектен руски – един от петте езика, които владее, Маркова обяснява идеята си, подава хилядарка и доставката е уговорена. Шофьорът отваря вратата на служебната кола, продавачите свиват рамене разочаровано.

Изведнъж Маркова спира край последната сергия. Поема си дълбоко дъх. Посяга към купчинка избелели от слънцето пощенски картички с изгледи от окръжни, и не само, градове. На най-горната се мъдри снимка на напечен от слънцето площад, поръбен с брези, с паметник на комита, около който хлапета кръжат на велосипеди. Замирисва й на топли гевреци от сладкарница „Малина” на ъгъла. До нея долита гласа на дядо й, грапав от „Арда”-та без филтър: „Мимеее, дека си, ма! Ела да ти дам стотинки за сладолед, на дедо убавата мунка! И да ми пуснеш тотото.” „Две, тринайсе, двайсе и четири...”, повтаря тя числата, за да не ги забрави, докато подскача на куц крак към пункта. По ръката й потича тънка струйка от сметановия – много бързо се топи. Папагалът от балкона на старата къща крещи нецензурни псувни, а леля Цеца Бобошевката му тика бисквити в човката, за да го накара да млъкне. Отдолу се събира тайфа гълъби – борят се за трохите, който папагалът в яда си е изплюл. От вратата на тяхната къща, току пред протегнатия заплашително револвер на комитата, изскачат цяла банда хлапетии, водени от брат й. Гълъбите се разхвърчат, брат й я грабва под мишница и хукват да се скрият в лятното кино от другата страна на площада. Разпилели били брашното на баба й. Ето я и нея, бяла-беленичка, току киха и не спира да гълчи: „Да ви огин изгори, поразници! Що ми треба баница да ви точа, магарета ниедни!” – обикаля, милата, около киното, размахва точилката, но не може, а и много-много не се старае, да ги достигне – накацали са по клоните на кестена – ложата на гратисчиите, и й се плезят. Не им е посягала никога – точилката е заварено положение. Откъм пощата се задава майка й – лятото е отминало, ваканцията също, идва да ги прибере в София. Вика пожарната, защото те с брат й не искат да слязат.

Лицето на Маркова се разпада. Тя ревва истински, с подсмърчане и хлипове. Гримът й се разтича, два реда прозрачни сополи тръгват към устните й – Ести Лаудер, слвов гланц. Продавачът я слага да седне и й подава кърпичка. Разгръща около нея стара войнишка мушама, да не я гледат другите. „Поплачи си, поплачи си”, повтаря като мантра той. След няколко минути Маркова се окопитва: „Колко?”, пита, в стария си телеграфен стил. Размекнатите и слабите ги убиват, за тях няма място в джунглата на живота. „Подарявам ти я. Едва ли за някой друг има такава стойност”, казва човекът с горчива усмивка. Картичката потъва в щраусовата Фурла. Маркова възпитано благодари и тръгва към колата. Токчетата й отекват в будьоновките, медалите и матрьошките - автоматичен откос от леко стрелково оръжие. Генералът е превързал раната и е готов за поредната битка.


Публикувано от alfa_c на 09.10.2009 @ 12:38:49 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   Nadie

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 5


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 06:33:02 часа

добави твой текст
"Картичка от дните златни" | Вход | 15 коментара (16 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Картичка от дните златни
от regina (radost.daskal@gmail.com) на 19.10.2009 @ 15:23:08
(Профил | Изпрати бележка)
ех, че ме разплака ти...и не за героинята - тя е боец...а за моите си златни дни.
поздравления, Надие! - много си добра!


Re: Картичка от дните златни
от nironi (nironi@mail.bg) на 10.10.2009 @ 08:23:38
(Профил | Изпрати бележка)
Усмихваш ме винаги, когато се докосна до някой твой текст, после следва едно хубаво светло тъгуване по образи, места, метафори, отключваш всичко това, благодаря, Nadie!


Re: Картичка от дните златни
от maksim на 09.10.2009 @ 18:28:33
(Профил | Изпрати бележка)
Този разказ "Едва ли за някой друг има такава стойност".., която би могъл да почувства.
Така е за мен, защото в този текст съзрях подарък, който ще запазя за спомен.
Много добра интерпретация и майсторско разработване на емоционалния фон. Всички ние - децата, приласкани и опростени от грапавата ръка на времето, всеки път когато забравим, че на коленете ни все още не са зараснали раните от поредното ни падане на някой площад "напечен от слънцето и поръбен с брези"
Благодаря за подареното преживяване!
Поздрав!


Re: Картичка от дните златни
от mastilo на 09.10.2009 @ 18:15:44
(Профил | Изпрати бележка)
Заглавие - кама. ) Ластичен сюжет, овладян, страшен език, смущаваща, адска образност... Поздрав, Nadie! с:

* * *

Миналото е особено създание,
щом го погледна в лицето -
не знам
дали ще получа възторг -
или пък срам.
Ако го срещнеш без оръжие,
по-добре побегни -
че неговата ръждясала пушка -
понякога - гърми.

Емили Дикинсън


Re: Картичка от дните златни
от joy_angels на 09.10.2009 @ 15:45:24
(Профил | Изпрати бележка)
Някой би казал, че историята е невъзможна. Но Апостолиция е съвсем права, да не повтарям думите й.
Богатите също плачат, нали?
Поздравления и за този текст, Надие!
И как човек може да има разказите ти на хартия, а? ;)


Re: Картичка от дните златни
от apostolicia на 09.10.2009 @ 14:05:02
(Профил | Изпрати бележка)
Всеки си има слабите места, Надие, понякога изхвръкват точно там, където най-малко ги очакваш и най-малко са ти потребни. Благодаря ти за този разказ, за отличния замисъл и за неподражаемия стил - леко стрелково оръдие! Поздравления!


Re: Картичка от дните златни
от nikoi (boo@abv.bg) на 03.11.2009 @ 14:52:55
(Профил | Изпрати бележка)
Nadie, ти си разкош!
Невероятно пишеш, всеки път искам още и още, щастлива съм, че те има!:)


Re: Картичка от дните златни
от krasavitsa на 08.11.2009 @ 09:31:39
(Профил | Изпрати бележка)
Мно-о-ого висока топка. Поздравления!


Re: Картичка от дните златни
от zkuceva на 12.11.2009 @ 08:04:32
(Профил | Изпрати бележка)
Почувствах се малка, за да коментирам, но го правя, за да не пропускам да се връщам тук отново.
Благодаря.


Re: Картичка от дните златни
от ANG на 23.11.2009 @ 08:38:47
(Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/
поздраввявам те за този разказ и въобще


Re: Картичка от дните златни
от boliarkabg на 05.10.2011 @ 16:45:08
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
прекрасно, чудесно! Казвам го защото съм Мими Маркова :)))))))))) наистина,но нито съм маркова, нито съм вече Мими. Благодаря ти, беше хубаво преживяване.


Re: Картичка от дните златни
от ulianka на 16.10.2011 @ 18:27:06
(Профил | Изпрати бележка)
Глътнах (в буквалния смисъл) всичко от теб:) Стилът ти е уникален - предаваш фактите "телеграфно", а читателят след последната точка или реве и подсмърча, или в него се разлива едно такова чувство на щастливо реене на около пет сантиметра над стола:))) Не съм привърженичка на фейса и не можах да те открия във Фейсбук. В Литернет имаш по-малко текстове оттук. Въпросът ми беше не за "многотомни събрани съчинения":))), а за това, дали някъде другаде имаш различни публикации. В този сайт са прочетени от мен и от цялото ми семейство. Хубава седмица ти желая!:))


Re: Картичка от дните златни
от Nadie на 16.10.2011 @ 22:57:39
(Профил | Изпрати бележка)
Нямам, ulianka. Всичко е или тук, или във фейса. Напоследък ни време, ни вдъхновение. Благодара за милите думи. Стопли ми се душата!

]


Re: Картичка от дните златни
от pc_indi (pc_indi@abv.bg) на 16.10.2011 @ 18:44:26
(Профил | Изпрати бележка) http://indi.blog.bg/
Най- безценните неща са дар.. Маркова проза,наистина! Не само този разказ,всичко.
И аз благодаря за удоволствието !
Поздрав!


Re: Картичка от дните златни
от suleimo на 25.02.2013 @ 19:41:17
(Профил | Изпрати бележка)
Имаш ярък неподражаем стил.Истинско удоволствие е да те чета!!!


Re: Картичка от дните златни
от Markoni55 на 16.07.2015 @ 11:23:35
(Профил | Изпрати бележка)
твоите герои са безкрайни вселени. чета те бавничко, и се удивлявам приятно всеки път на широкия диапазон от образи, който рисуваш...всички са неподражаеми уникати, но умението ти все пак да не излизаш от релсите и да ги завърнеш към избраната от теб колучинация и достоен финал е безспорно. Поздрави Надие!