Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 804
ХуЛитери: 2
Всичко: 806

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСписъкът
раздел: Разкази
автор: Tiranozavar

Беше в годината, в която купи тефтера. Онези години, в които сякаш преживяваш втори пубертет, някъде малко след като навърши 40 и реши, че светът вече е свършил за него, че оттук линията на живота му няма да се колебае между еуфорията и пораженията, а ще следва една само посока – надолу.
В същата тази година, когато купи тефтера, и малко след като навърши 40, реши, че е време да се заеме с това, което досега не е успял да свърши. Да изглежда преуспял, като онези момчета, обикновено под 30, които се качват сутрин на метрото и след минутки се отзовават зад бюрата си в лондонското сити, затрупани от безкрайна поредица папки, пълни с числа. Или да изглежда изморен, както в онази песен, в която под тежките клепачи на Джон Ленън вече надниква онзи изстрел, който ще спре сърцето му. А защо не да изглежда дори пораженец, какъвто никога не е признавал дори пред себе си, че би могъл да бъде. А именно признанието, а не колебанието, дава стимул да вървиш напред. Колкото и банално да звучеше това в собствената му глава, купи тефтера именно, за да записва пораженията си. И изписа с равния си, нарочно бавен почерк, „Списък на пораженията”. И тефтерът постепенно се пълнеше, колебливо или не, в него намериха място почти всички думи, които използваше ежедневно, а и онези, които сънуваше, които не можеше да изрече наяве, тези, които би искал да изкрещи и другите, които е стискал зад зъбите си. Така, когато отваряше тефтера, сякаш се прибираше вкъщи, където всичко е позволено. Можеш да седиш на прозореца и да си представяш, че си ей онзи мъж там, седнал на пейката с книга в ръка, а може и онази жена, която в момента простира дрехи на балкона отсреща, а след малко ще влезе в апартамента си, и ще се заеме с другите обикновени неща, които жените правят всеки ден. Може да си представи, че прегръща тази жена, че я насилва или не, по-скоро нежно й говори, докато гали с дясната си ръка косата й и й дава някакво обещание, с овладян тембър, с мека интонация, онези обещания, които обикновено се дават шепнешком. А може и да е онази старица, седнала в парка, и очакваща уличната котка да се приближи достатъчно, за да може да я удари с чадъра си, защото възрастната жена не обича котки. Може да е продавач, проститутка, певец, пиколо. И всичко, което не е успял да бъде, се пренасяше върху страниците на тефтера. Любовник, любим, любящ. Но не ставаше по-леко. Товарът не се променяше. Колебанията продължаваха, въпреки упоритото самовъзпитание, въпреки дори самоунижението. Онази вечер, когато седя с Анна, в онзи хубав ресторант с бели покривки и плетени панери за хляб, лицето й някъде зад розата, забучена в прозрачна ваза, за малко да го изрече. Да й каже, че той не я заслужава. Защото е един неудачник. Завършен пораженец. Вдига ръка, а не удря, отваря уста и веднага я затваря, защото изпитва страх. И в тефтера се появи втората дума – страх. Опита се да говори с един непознат. Непознатите, които срещаш на улицата, в таксито, на спирката, приемат по-лесно, дори безпристрастно нечия изповед. Чувстват се важни, довереници, както свещеника или лекаря. И тогава се приближи до онзи човек, който загръща тялото с черния шлифер, а вятърът роши косата му и просто го запита. „Не ви ли е страх”, каза. Човекът го погледна, задържа неестествено дълго очите си в неговите и отвърна съвсем адекватно „Страх ме е”. Опита същото и в асансьора, докато натискаше копчето за своя етаж, се обърна към жената, вляво от него, и я запита „Не ви ли е страх?”. Тя също задържа очите си върху лицето му, но очите й постепенно се оголваха от клепача, чертите се издължаваха и преди да издаде пронизителен писък, етажът й дойде и пъргавите й токчета отнесоха лицето й далеч някъде в дългите коридори. И тогава му просветна. Поражението не е последната точка от този свят. Не е достатъчно да си отидеш просто като един пораженец. Защото сега стоманеното въже на асансьора ще спре на седмия, а после на осмия, а после на деветия етаж и ще върши еднообразната си работа така, дори него да го няма там. То е като хубавата книга. Книга, в чийто край двама души се разделят, и ти очакваш това да сложи последната точка в тази история, но авторът си играе с теб, подиграва се, приближава се до устните ти и като бледа, но топла целувка, ти прошепва, че улицата, на която двамата се разделят, тази сцена на болката, е мокра, защото машината скоро е минала оттам и е отмила прахта, падналите листа, захвърлените боклуци. И тогава разбираш, че тази финална целувка смазва. Талантът смазва. Както, когато слушаш красива музика и пораженецът в теб тихо скимти, че никога няма да я достигне, че тази музика всъщност не докосва красивото в теб, а онези кътчета, които те правят завистлив, превръщат те в злобно дете. И думата дете бе изписана старателно в тефтера. Детството си отива само с красивото, но завистта остава. Нещо, което един 40-годишен мъж, ще изпише като поражение в тефтера си. Завист.
Веднъж сънува, че е друг мъж. С друго име и тяло, с различна от Анна жена, с различен цвят на очите, по-тъмна кожа, по-красиви пръсти на ръцете, по-издължено тяло. И това тяло, и този сън, му допаднаха. Пожела да се всели в него, в този мъж. Да открадне чуждата съдба, на този, шмугнал се между клепачите и да заживее в кожата му. Съвсем нов човек. Нова фигура върху шахматната дъска. Ново камъче в мъчителната игра на Го. Но всичко бе мигновено, щом Анна се обърна на леглото до него, онзи мъж се изплъзна, укри се, разтвори се в мрака и го остави сам, заслушан в дишането на Анна, допиращ с нос въздуха, който тя диша. И тогава изписа в тефтера – Анна. Жената, в чийто сън вероятно се бе впуснал този непознат. Не е могъл да понесе пораженеца. Раменета на Анна отново се надигнаха и контурът на легналото й тяло му заприлича на нещо. Тигър или лъвица, която отнася в съня си непознатия.


Публикувано от administrator на 24.09.2009 @ 15:32:54 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   Tiranozavar

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 10:23:50 часа

добави твой текст
"Списъкът" | Вход | 6 коментара (13 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Списъкът
от Black_dog на 24.09.2009 @ 16:17:46
(Профил | Изпрати бележка)
Май Далчев беше казал някъде, че всеки живот, дори и най-успешния, в крайна сметка е едно поражение...

"Веднъж сънува, че е друг мъж. С друго име и тяло, с различна от Анна жена, с различен цвят на очите, по-тъмна кожа, по-красиви пръсти на ръцете, по-издължено тяло."

Ти май си жена :) Никой мъж не сънува, че е с издължено тяло, а с едно друго издължено нещо ;)


Re: Списъкът
от Tiranozavar (s_tomova@mail.bg) на 24.09.2009 @ 16:19:42
(Профил | Изпрати бележка)
Хаха, жена съм. Не вярвам да си правил запитване сред всички мъже на таз земя за туй, което говориш, но щом казваш..., само дето не ми се вписва в концепцията-;)
Благодаря за прочита.

]


Re: Списъкът
от Iszaard на 24.09.2009 @ 18:34:14
(Профил | Изпрати бележка)
Беше ми малко трудно да изчета целия разказ - много мисли се блъскат из него в някакъв странен хаос - може би заради пораженчеството:)))
Все пак ме накара и аз да се замисля. Понякога това състояние се появява и преди 40-те. Аз съм на 35 и изживявам подобна криза. Наистина най-трудното нещо е човек да признае пред себе си, че е пораженец. Обаче в едно отношение ние всички сме такива - раждаме се и накрая умираме. Всички сме победени от смъртта. Това може би е повод да се замислим дали пък пред това поражение, неизбежно, грубо и гротескно, всички останали не са безсмислени, абсолютно незначителни.
От друга страна човек е истински пораженец само в един случай- когато престане да вярва и да може да обича.


Re: Списъкът
от Tiranozavar (s_tomova@mail.bg) на 24.09.2009 @ 18:49:21
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се, че разказът е породил такива размисли..., на мен, честно казано, ми изникват само въпроси. Благодаря сърдечно за прочита, респектиращо задълбочен. Авторът е хаотичен, затова-;)

]


Re: Списъкът
от regina (radost.daskal@gmail.com) на 24.09.2009 @ 18:42:13
(Профил | Изпрати бележка)
аплодирам, С.! страхотен вкус оставя след прочитане разказът ти!


Re: Списъкът
от Tiranozavar (s_tomova@mail.bg) на 24.09.2009 @ 18:49:45
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се да го чуя и аз благодаря.

]


Re: Списъкът
от Rumir (rumir@rotop.com) на 24.09.2009 @ 20:28:00
(Профил | Изпрати бележка)
Дълго за четене. Натоварващо. Без ряка реч. Но истинско...


Re: Списъкът
от Tiranozavar (s_tomova@mail.bg) на 24.09.2009 @ 20:35:26
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Румене... Много ме зарадва този коментар.

]


Re: Списъкът
от thebigplucky (plakerov@abv.bg) на 24.09.2009 @ 21:38:30
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/plamen.lakerov
... Талантът смазва...
__________

И не само заради това...


Re: Списъкът
от Tiranozavar (s_tomova@mail.bg) на 24.09.2009 @ 22:47:13
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се да те видя, някак, и ти благодаря за прочита.

]


Re: Списъкът
от Rhiannon на 12.11.2009 @ 19:55:09
(Профил | Изпрати бележка)
Много с разбиране написано, някак топло, без присъда, без сарказъм и ирония... Тоя човек сме ти и аз, той, всеки поотделно.
И да, "талантът смазва" - собствения, неоткрития талант на човека, тоя, който те е страх да намериш, реализираш, покажеш, да платиш твърде високата цена. Малко хора смеят да изкачат собствения си Еверест.
А 40 години е прекрасна възраст за промяна.


Re: Списъкът
от Tiranozavar (s_tomova@mail.bg) на 13.11.2009 @ 16:24:42
(Профил | Изпрати бележка)
Така е, благодаря за прочита.

]