Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 844
ХуЛитери: 3
Всичко: 847

Онлайн сега:
:: Albatros
:: pinkmousy
:: LATINKA-ZLATNA

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСписаревски ли? Кой пък ще да е този?
раздел: Есета, пътеписи
автор: kremik

В средата на юли тази година се навършиха 93 години от рождението на Димитър Списаревски, този най-голям син на Добруджа. Казвам това с ясното съзнание, че действително, ако не в цяла Добруджа, то поне в нейното сърце едва ли се е раждал такъв герой, дал своя живот и своята смърт за България.
И ако това звучи повече като клише, то какво бихме казали за организацията, която се създаде по поднасянето на венци и цветя пред неговата паметна плоча. В непосилната юлска горещина градския духов оркестър стоически изпълняваше своите служебни задължения, двама-трима общинари, во главе с ресорния зам. Кмет по култур трегерските мероприятия, „щатния” представител на сдружението на запасните офицери или както там се нарича тази организация и комай с това се изчерпи целият „личен” състав на официалните лица. От поканеното гражданство представители бяхме четирима, хайде, да кажем, петима души. Или, сметнато чисто аритметически, оркестърът значително ни биеше по численост не само нас, но и барабар с „официалните” лица. На които, всъщност, дори и не направи кой знае какво впечатление безлюдието на малкото площадче пред паметната плоча. Не направи впечатление и отсъствието на журналисти. Само един фотограф се появи към края, направи една-две снимки и толкова. А самият Зам. Кмет набързо-набързо поднесе служебния венец и побърза да си отиде. Все пак неделя е, човекът си има и домашни задължения.
Ето, по този „знаменателен” начин се отбеляза тази историческа годишнина.
„Пълна порнография”, както би казал един мой приятел.
И всичко това за човека, който толкова много е обичал своя роден град.
Не обичам да бъда голословна, затова, ще цитирам част от разказа на негов съратник, боен другар и приятел о.з. полковник Петър К. Петров:
„Спомням си, веднъж бяхме дежурна двойка с Никола Бонев, когато видяхме, че от гарата идва запъхтян Спаича. „Изкарайте още един „Доган”, вика, ще летим”. Излетяхме тримата и той ни отведе над Пловдив, където започна циркуси, фигури, атаки, слизаше ниско между тепетата... А ние плътно след него. Долу се събра народ да ни гледа...Летим и не знаем какво става, защо нашият командир прави тази въздушна демонстрация над града? Чак като кацнахме, Спаича се засмя радостно и разкри тайната: „Днес, бако, се освободи моят роден край! Добрич отново е български! Днес аз черпя!” И ни отведе в селската кръчмичка, която се казваше „Летец”...
След официалната част един от общинарите, сътворил цялата организация на това честване, заедно със „щатния” представител на сдружението на запасните офицери, останаха с нас, четиримата-петима представители на граждажското общество.
Един повърхностен разрез на «структурата» на това представителство, всъщност, показва, че двама са измайсторили едно перфектно копие на самолета на Списаревски, аз от своя страна преди по-малко от месец издадах книга, посветена на този герой и баща ми, който бе моят най-добър помощник в осъществяването на тази книга. Другият, петият, не го зная кой беше, но само той си купи книгата. Общинарят и „щатния” представител не благоволиха дори да я погледнат. Нещо повече, не си направиха труда поне да ме заговорят за каквото и да е било. Все пак аз не съм написала книга за „овчарчето” Калитко, а за един от най-големите асове на родната бойна авиация. Можеха поне от уважение към паметта му да ме удостоят с малко внимание.
Но, каквото повикало, такова се е обадило. Това е отношението на общинарите към този забравен герой, това е отношението и на гражданите. След Девети септември комунистическите управници наложиха вето върху това име. А сегашните с поведението си какво правят? И колко бе прав онзи младеж от улицата, запитан от репортер на едно радио дали е чувал за Списаревски.
„Списаревски ли? Кой пък ще да е този?!”, бе неговият отговор.


Публикувано от administrator на 14.09.2009 @ 12:29:21 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   kremik

Рейтинг за текст

Средна оценка: 0
Оценки: 0

Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 05:12:40 часа

добави твой текст
"Списаревски ли? Кой пък ще да е този?" | Вход | 2 коментара (3 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Списаревски ли? Кой пък ще да е този?
от galina (diana610@abv.bg) на 14.09.2009 @ 12:34:36
(Профил | Изпрати бележка) http://galina10.blog.bg
Паметта за един герои се съхранява, когато имаме вола да я опазим и припомняме.
Поздрави за написаното.


Re: Списаревски ли? Кой пък ще да е този?
от persian на 14.09.2009 @ 17:21:08
(Профил | Изпрати бележка) http://persiangb.blogspot.com/
Поздрави за написаното.Малко хора са чували и знаят за Списаревски и другите български герои-летци защитавали небето на България.Затова трябва да се пише по-често за тях ,та младите българи да знаят,че има с какво и с кого да се гордеят.