Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 860
ХуЛитери: 4
Всичко: 864

Онлайн сега:
:: AlexanderKoz
:: LATINKA-ZLATNA
:: Lombardi
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаИма защо
раздел: Есета, пътеписи
автор: milcho

Тази история е сравнително кратка. Като такава я започвам днес рано сутрин, а каква ще се получи не знам.
Течеше един международен симпозиум. По-скоро изтече : )… и както му е реда организирахме за нашите международни гости така наречената социална програма и къде, къде да ги заведем и решихме в една българска светиня – Боянската черква. Знаете я. Едно време даже на банкнотата от старите 20 лв. имаше образа на Десислава изографисана от неизвестен майстор. Неизвестен, неизвестен, ама наш. И отиваме с един бус до черквата, която разгеле се оказа отворена. Който не е ходел там, да побърза. Има фрески от 11-13 век! И не са фрески ами са си направо картини. А пък Ренесанса в Европа започва едва през 13-14 век. Е, не са като тия на Джото, ами и рисунките му в капела ди Скровени в Падуа и във Фиренце са изписани най-малко 100 години след тези на Боянския майстор Вълчан! Ауууу…! Как звучи Майстор Вълчан и сеньор Джото ди Бодоне. Не знам какво е рисувал майстор Вълчан, т.е. Вълчанчо като малък - може би и той е рисувал овца като малкия Джотко. И после е станал голям художник - наш. Абе май доста хора наблягат на овцете – да вземем например и Малкия принц, Антоанчо, и той. Та затова и ЮНЕСКО е обърнало внимание на Боянската черква и я е включил тая малка църквица от склоновете на Витоша в списъците си. Т.е. има защо.
И си купуваме билети, най-честно за цялата група и разбира се си плащаме най-честно и за екскурзовод. Пада ни се един господин, който ни строява буквално в две редици. Знае си урока за 6-ст. Вкарва ни на 2-3 групи в черквицата и си изпява тропара. Не пропуска да спомене колко сме велики българите. Тона му обаче ме дразни. Звучи едно нафукано, приповдигнато или по-скоро назидателно. Виждате ли, демек, колко сме велики ние, а вие, трева да пасете. Гледам как слушат командорския му английски редови англичани-професори, и такива от немско и Италия, а и от други съседни нам братски страни и кимат „виновно” с глава. Напомня им се непрекъснато да не се докосват до никоя стена, да стоят на почетно разстояние, да се навеждат за да не си шибнат главата и да не драскат по стените, като варвари и т.н. и други полезни и не до там съвети. Тоалетната е на двора, допълнят…
Излизаме на двора. Там е паметника на царица Елеонора. Тя, която е спасила боянската черквица да не я сринат „новите боянци” за да дигнат там нова черква. Зер старата е стара и порутена. Абе, съборетина. Има още разни гробове и т.н. и нашия гид продължава да ни просвещава, за туй и онуй. Идва края на беседата. Аз все пак се решавам, да благодаря от името на всички на господина и му казвам, „Благодаря Ви за изчерпателната беседа”. И тук, вече съвсем не по канона той се обръща към мен и троснато ми отвръща: „Има защо”.
Аз свивам уши и се отдалечавам с останалите гости в посока към изхода. На езика ми са няколко непреводими български слова употребявани, често в нашия беден по време на детството ми софийски краен квартал обитаван най-вече от гальотаджии, месари, бакали, обущари, бозаджии и др. Добре си мисля, че не разбират български и се изчервявам. Има защо.

Това е историята. Тя по подхожда за цикъла "Ню Бай Ганьо". По скоро за байганьовщината. Май това си е нещо генетично. Няма как. Но сигурно има защо.

Но не бих подхванал тази тема, ако преди няколко дена не бях посетил манастира Тимиос Продромос (св. Йоан Кръстител) в Северна Гърция – близо селцето Пиерия в област Верея. Там, до Виргина се намира гробницата на Филип Втори, бащата на Александър Велики, а до Науса е училището където Аристотел е възпитавал малкия Александър и го е будел с думите: „Ставай Александре, чакат те велики дела!”.

Там ни заведоха, след поредния научен симпозиум, на съответната социална екскурзия. Има с какво да се похвалят и нашите домакини, гърците. Неочаквано за нас автобуса ни кривна по едни тесни пътища и спря на един малък паркинг. Долу, в каньона, шумеше една голяма река. После разбрахме, че е било язовир на реката Алиакмонас, от който дори Солун пиел вода. Пред нас беше едно малко манастирче. До входа му течеше чешма, със студена вода. Тази визита не беше обявена в програмата и явно местните авторитети, представяни от една приятна госпожа и една екскурзоводка, бяха решили да ни покажат и още нещо.
На входа на манастира ни чакаше самият игумен дядо Порфирий. Достолепен свещеник с дълга бяла брада и приветливо усмихнат. Не говореше английски, но нашата преводачка умело се справяше и почти онлайне следваше думите му. Един по един ни представиха: от Англия, Германия, Сърбия, Русия и др. Като чу България, отеца се зарадва видимо и от тук натам ние бяхме негови фаворити. Имаше защо.
Оказа се, и той веднага наблегна на това, че тук има мощи на разни светци, но най-ценните били на св. Климент Охридски - част от черепа му. Пренесен в манастира по божията воля още през 12 век. Никъде до тогава не бях чел или чувал за такива мощи на св. Климент извън Охрид и бях доста изненадан. Поинтересувах се, дали не е друг Климент. Не, беше отговора, същия е, този архиепископ от Охрид, който е превел светите писания от гръцки на български. Забележете, не на славянски, а на български, каза отеца. Обиколихме манастира на който старите черкви бяха издълбани в карстови скали. След това ни поканиха в черквата, главната черква, където бе отслужена в наша чест - на всички участници, света литургия и бяха изнесени мощите на светците на манастира.
Тръпнех от нетърпение да видя и да се докосна до мощите на св. Климент. Бях последен в редицата. Отец Порфирий отвори кивота и избърса челото и темето на св. Климент с едно памуче-пад, понеже то беше покрито с капки влага. Вероятно това е от смяната на температурата си помислих аз. Поклонихме се и се докоснахме до тази светиня. Отеца затвори кивота и го внесе зад олтара, в ризницата на манастира. Но преди това, когато минах покрай мощите, ми подаде това падче, попило влагата от главата на св. Климент Охридски. Смутен, го прибрах в джоба на ризата си. После ни поканиха, в една зала за гости и ни черпиха с локум и който искаше се разписа в книгата за гости. Написах, че съм завършил Университета „Свети Климент Охридски” в София.
На излизане отеца ни чакаше всички усмихнат до изхода на манастира, където имаше малка лавка със сувенири. Той ни подаряваше и по една книжка – гид за посетители. Няма на български, преведе думите му, усмихвайки се преводачката. -Ето една на английски за вас. Но се надявам, че ще я преведем и на български. Благодарих, и му целунах ръка. В автобуса отворих, красивото издание и се загледах в снимката на кивота в който се съхраняваха мощите на св. Климент. Отпред, където трябва да е лицето имаше златна култова маска. Много по-стара по произход, като тези от Микена, на Агамемнон. Имаше и снимки от брошури – тогава книги, от 1784 г (18 век) вероятно житиета на св. Климент Охридски. Така пишеше по гръцки на титулната страница на едно от тях: „Житие на светия отец КЛИМЕНТОС Архиепископ Български”.
Така е, казах си, прав е отец Порфирий, трябва да се преведе и на български.
Има защо!

Милчо КИРИЛОВ

София, 2009-09-12, 06:35 ЕЕТ


Публикувано от alfa_c на 12.09.2009 @ 17:51:33 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   milcho

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 9


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 13:59:13 часа

добави твой текст
"Има защо" | Вход | 14 коментара (33 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Има защо
от mamasha на 12.09.2009 @ 18:25:30
(Профил | Изпрати бележка)
Поздравления, сладкодумецо!!!

Има защо!!!


Re: Има защо
от galina (diana610@abv.bg) на 12.09.2009 @ 18:27:11
(Профил | Изпрати бележка) http://galina10.blog.bg
Благодаря ти, че ни направи съпричастни !
При теб винаги е интересно.
Поздрав!


Re: Има защо
от ANG на 12.09.2009 @ 22:02:56
(Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/
мильча,
аз потресен
не от думичките ти, братко
аз потресен от твоя възрожденски патос
а иначе, иска ми се да вервам, че в тези книжлета нема менте
но усета ми казва друго, братко


Re: Има защо
от Hulia на 12.09.2009 @ 22:08:18
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Игумен дядо Порфирий! Щастлив човек си, Милче, с какви хора се срещаш, по какви земи стъпваш, не си случаен, не си-и-и...

"Отец Порфирий отвори кивота и избърса челото и темето на св. Климент с едно памуче-пад, понеже то беше покрито с капки влага..."
***
Само да го докосна ми се ще това памуче??


Re: Има защо
от kasiana на 12.09.2009 @ 23:48:39
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей Звездоброецо,
който броди по Земята
и ни разказва вълнуващи случки от
живия живот!!!

Поздрави!!!

10х

Каси


Re: Има защо
от shtura_maimunka на 13.09.2009 @ 10:38:37
(Профил | Изпрати бележка) http://smile999.blog.bg/
Отново ме увлече с хубав разказ.Наистина си сладкодумец, както казва Мамашка!Тук се увличаме, а представям си на яве как ще зяпна уста!:-)))


Re: Има защо
от dandan на 13.09.2009 @ 12:15:07
(Профил | Изпрати бележка)
Има защо да те чете човек, Милчо, все нещо ново, интересно научавам.

Благодаря ти, че те има.


Re: Има защо
от radi_radev19441944 на 13.09.2009 @ 15:32:31
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Радващо. Значи не сме съвсем зле, след като хората признават нашите светии. Поздрави.


Re: Има защо
от rajsun на 13.09.2009 @ 17:50:06
(Профил | Изпрати бележка)
Милчо, Големия!
Бъди!

Да добавя само. В старата българската Патриршия в Истанбул и в Желязната черква няма една книжка, една картичка няма да си купи човек! Ни на български, ни на никакъв език(((
Това сме ние, гордите българи.


Re: Има защо
от mariniki на 18.09.2009 @ 20:00:23
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
има защо, Милчо...
а ти пиши и разказвай, защото имаш много за казване...
поздрав за теб...


Re: Има защо
от harizma на 19.09.2009 @ 16:16:26
(Профил | Изпрати бележка)
! Има защо!


Re: Има защо
от jelyaznovski на 21.09.2009 @ 12:01:39
(Профил | Изпрати бележка)
чак сега намерих сили да походя с теб, звездане.
хубаво ми беше.
кога лично ще ми разкажеш...
дяд желяз


Re: Има защо
от Virgo99 на 22.09.2009 @ 12:57:19
(Профил | Изпрати бележка)
При теб винаги е интересно.Благодаря ти,че ни направи съпричастни!


Re: Има защо
от ggerin на 22.09.2009 @ 14:11:41
(Профил | Изпрати бележка)
:)
Има защо!
Заради големите българи!