Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 2
Вчера: 1
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 542
ХуЛитери: 5
Всичко: 547

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: durak
:: pinkmousy
:: mariq-desislava
:: LioCasablanca

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаДухът на Ленчето
раздел: Разкази
автор: inspired

Приключих разговора по мобилния телефон и се облегнах. Беше след 21 часа и трамваят беше полупразен.
Жената седеше на седалката пред мен, но досега не бях я забелязал. Когато се обърна видях, че е съвсем обикновена стринка, на около 55-60 години, със закръглено лице и живи топченца очи. Усмивката й беше съвсем детска.
– Извинете – кака тя – но ви чух, че говорите за черния дроб с някого. Да внимава с алкохола. Много ли е опасно?!
Докато се чудех какво да отговоря, жената продължи.
– Чух ви, че говорите, че е опасно, пък аз, нали и аз бях болна... Така де, сега нищо ми няма и нищо не ме боли. Но тогава казаха, че е от черния дроб и лежах 6 дни в Пирогов – бърбореше жената. - Но изобщо не ме болеше тогава, пък на – повърнах кръв, цял буркан кръв повърнах оная нощ... И сега не ме боли...
– Черният дроб не боли – обадих се аз. – Дори и много да е увреден.
– Че от какво ще е увреден – рече жената – Аз не пия много. По сто грама на ден, хе! Това нищо не е, и ми е добре и така съм си цял живот. Дали ще е от това, а?
Помислих си, че сигурно жената е с цироза на черния дроб и това повръщане е ясен признак за напреднал стадий, но внезапно почувствах, че не трябва да го казвам. Достатъчно плаша себе си с болести, а тая жена явно не искаше да чуе това.
– Едва ли – казах – ще е от това, може да не е било кръв.
– Ааа, кръв беше – рече убедено жената – Нали занесох буркана в болницата. Ама не събудих дъщерята, беше 1ч. през нощта, къде ще я будя, да я плаша и нея и внучката. Те нали са сега самички.
Жената се извърна хубаво на стола към мен и ме погледна доверчиво. Явно искаше да си поприказва. Мъчех се да видя дали е с жълт цвят на лицето, но на тая луминисцентна светлина в трамвая нищо не можеше да се разбере категорично.
– Добре изглеждате – рекох неопределено – сигурно не е било голямо увреждането на черния ви дроб. Може и от друго пък да е било.
– Сигурно ще е било от друго, то много ни се събра на нас трите – рече жената и поклати глава. Зетят умря при катастрофа и след три месеца и мъжът ми умря. Толкова обичаше зетя, че умря и той. Все повтаряше, че иска да иде при него – и на! – легна и след три месеца си умря и той! Сигурно ще е от това. Та колко е едно павурче ракия – рече убедено жената. – Няма и сто грама на ден!
Замълчах съчувствено. Лек дъх на твърд алкохол се долавяше от нейната страна.
– Сега на внучката много й липсва и баща й и дядо й – поде пак жената. – Все иска да е с майка си, тя ги замества сега. Вече е голяма, на 11 и баща й много й е нужен. Сигурно сте чули преди три години за катастрофата на магистралата, той не беше виновен. Спрял на аварийната лента и излязъл да вземе вода от багажника и го помляли. Има плоча там сега. Само на зетя има – рече някак гордо жената. – А още двама души убиха на това място.
– Сигурно му е много трудно на детето – казах съчувствено. – Пък и на майката. Няма ли някой друг мъж да намери, хем да помага, хем за детето като баща...
– Къде ще намери мъж – рече стринката – Все на работа. Сутрин излезе, вечер се върне и гледа да е с детето. Пък и далече работи.
– Добре, че пускат още линии от метрото – казах аз – много бързо става придвижването.
– Много е удобно – кимна жената – аз вече 11 години там работя, ама сега съм на друга станция.
Погледнах инстинктивно часовника. Метрото го затваряха след по-малко от два часа.
– Аз съм чистачка в метрото – рече жената и се усмихна. – Свикнала съм с работата. Сега отивам пак. Нощна смяна съм от 10 до 5. Преди бях на станция Люлин. Страшно много работа имаше там, миеше се и долу при релсите, и горе при касите, че и два подлеза има с пицария и кафета. Цяла нощ не спиш.
– С машини ли миете – попитах с любопитство, представяйки си големите машини от филмите. Пространството наистина беше огромно, сигурно имаше половин декар.
– Ами, те не стават – рече жената – Всичко на ръка с парцала. Машините са тежки да ги бутаме, лесно се повреждат, пък и водата трябва да се сменя често, а долу няма вода. Но аз съм свикнала – подчерта някак гордо жената – толкова време работя.
Трамваят бавно се клатушкаше към спирката, която правеше връзка с метрото.
– Всеки път си казвам едно и също нещо – продължи оживено жената – „Дръж се, Ленче!” „Дръж се Ленче!” Така някак си се мобилизирвам. Иначе аз нямам дух, напоследък нещо, нямам дух, пък и зетя умря, и мъжът ми умря. Сама сам. Върна се сутрин в 6, чакам да се събуди внучката да я водя на училище, после пък чакам да я върна. А към един спя. Като си пийна стоте грама, много хубаво спя! А иначе на смяната – като свърша по-рано – лежа и гледам в тавана – не мога да заспя. Така, лежа и гледам в тавана, но да пия не смея. Нее, не мога да си пийна на работата, макар че ми се иска. Сега ни е хубаво, и заплатата е добра, нощен труд се плаща, и карта безплатна за превоз имаме, и осигуровки, и храна, че и стаичка къде да легнеш. И една глътка не турям – ми ако ме хванат!
– Не трябва да пиеш там – казах и аз убедено – колко й да ти е трудно, защото в тия дни без работа, нали знаеш...
– Знам – рече Ленчето. Ей така, лежа, гледам тавана и си викам: Трябва да издържа още, ама дали ще издържа? Пък и черния дроб, ако нещо, макар че не ме боли. Много добре се чувствам сега, да ти кажа честно.
Ленчето въздъхна и се засмя някак облекчено, че си е казало какво й е на душата.
– Да ходиш по-често сред природата – взех да давам акъл и аз – така, като седнеш до реката или пред градинката – да ти олекне. Аз на нашето село така правя.
– Да ида, ама няма кога – рече стринката и поклати глава – Нали аз помагам за внучето. А и няма кой да стегне къщата, нали мъжът ми умря, пък и зетя и той. Да изгледаме внучката сега, пък по-нататък.... А тя не иска да ходи на село – нещо все я страх да излиза от къщи. И сега ми е поръчала като отида на работа да й се обадя, че съм пристигнала и да й кажа „лека нощ”. Страх е да не ми се случи нещо.
– Няма какво да ти се случи – рекох убедено. – Здрава си, а 100 грама ракия даже са полезни, пък и имаш силен дух – ще се справиш!
– 11 години съм в метрото нощем – рече жената. Щом съм се справила досега, защо да не се справя и занапред!
– Щом внучката е с тебе и те подкрепя, всичко ще е наред, Ленче! – гласът ми звучеше оптимистично и фамилиарно. Жената се разведри, чак очичките и се разшириха. Бяха тъмно кафяви. Сега ясно можех да си представя как изглежда внучка й, когато е щастлива.
– Ти някак хубаво ми говориш – рече замислено жената. – Позитивно. Ей така ми даваш сили. Благодаря ти.
Хубава работа! Какво толкова бях казал, че да ми благодари. В това време стигнахме на спирката до метрото. Като слизаше от трамвая й подадох ръка. Ленчето светна от удоволствие.
– Благодаря! И довиждане – каза тя – Довиждане.
– И аз съм за една спирка с метрото – казах – Да вървим.
Ленчето заситни до мен.
– Обичам да ходя по-рано на работа – каза тя – Както едно време на училище. Да седна, да почакам и да се подготвя за работата. За четири часа съм измила всичко. После пак чакам да съмне.
– Не четете ли нещо – попитах глупаво, съдейки по себе си. Като че след такава работа можеше да се чете.
– Не виждам вече с очите – каза просто Ленчето – Само парцала и кофата.
Влязохме в метрото. Докато си купувах билет, тя весело обясняваше нещо на колежките си от касата. Щом седнахме и метрото тръгна веднага. След минута трябваше да слизам. Станах.
– Имаш силен дух, Ленче – рекох бързо – И като няма кой, сама се подкрепяй, нали така! „Дръж се, Ленче!”
– Държа се! – извика Ленчето. – Щом казваш!
Докато чаках да отворят вратите си помислих, че искам да й направя подарък. Например шишенце с хубава домашна ракийка. Погледнах за последно към нея и скочих на спирката.
Ленчето ми махаше с ръката си като с кърпичка.


Публикувано от alfa_c на 03.09.2009 @ 20:59:23 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   inspired

Рейтинг за текст

Средна оценка: 0
Оценки: 0

Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 19:19:32 часа

добави твой текст
"Духът на Ленчето" | Вход | 2 коментара (2 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Духът на Ленчето
от RonnieSlowhand на 11.05.2010 @ 21:25:27
(Профил | Изпрати бележка) http://ronnieslowhand.wordpress.com/
Най-важното е човек да има дух. А теб обичам да те чета.


Re: Духът на Ленчето
от doriana-doriana на 12.05.2010 @ 10:43:59
(Профил | Изпрати бележка) http://doriana129.wordpress.com/
Нищо не знаеме ние за сдуханите човечета! Казват - били солта на земята. А ние тук какво сме? Изкуствен подсладител. Или фалшиво гумено пате за дъвкане...Абе, карай! Хубав разказ!
:)