Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 878
ХуЛитери: 3
Всичко: 881

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy
:: nina_nina

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаАз съм тук 21
раздел: Есета, пътеписи
автор: Omaia

Вярвам в чудеса. Навярно затова те често ме намират и допускат доверчиво в мистериозните си житници. Разчупват пити с неочаквани отговори. Засищат глада на въпросите ми.
Началото на април е. Три червенокоси жени : Дани, Кристина / Тина/ и аз сме хукнали за Казанлък. Преследваме приключения и отпиваме от настроение с висок градус. Пътуваме към Стара планина, за прочутата тракийска гробница, и някак си неосъзнато мисловните ни приемници са настроени да улавят вибрации от дълбоко вплетени в
земята пластове време. Пред нас едрее релефът на планината. Заглаждаме грапавините на скулптурните й композиции и вдишаме от първичния рисунък на посланията. Извехтели и с напукани устни спомените жадно се впиват в гранитните зъбери.
Търсят мокрите сребърни нишки на Райското пръскало, за да се утолят и да плиснат разсънващо с тях очите на паметта. Когато наближаваме Калофер, виждаме, че на върховете е полегнала мъгла. Изведнъж тя се завърта тромаво в постелите си, пада от твърдия креват и се прекатурва надолу към нас. Надбягваме я. Отмятаме края на дантелено-димната й драперия, но вече сме пропуснали природния феномен. Невидяното като галена трева гъделичка крачетата на желанието и ги устремява към неизбродената картина. Затова на връщане постоянно напомням, че не трябва да пропуснем водопада.Пак се домогваме до Калофер. Минаваме покрай гора.
- Там има едно кладенче- казва Тина. Говори се, че някакъв човек дошъл от Турция и разпитвал за него, като споменавал непознато име на местност. Хората не могли да му помогнат и го пратили при един овчар, от ромски произход. Турчинът го открил и му обещал, че ще го възнагради богато, ако го заведе при кайначето. Но оставя ли се циганин да бъде надхитрен. Отговорил, че не знае нищо. А после отишъл сам на посоченото място, погледнал в кладенчето. Видял камък с нарисувана костенурка на него. Повдигнал го и извадил гърне с жълтици. Съгражданите му разбрали каква е работата, пребили го от бой, за да каже къде е златото, но той не проговорил. Не след дълго направил три големи къщи, за синовете си.
Все още разсъждавам върху разказаната история, когато чувам отново развълнувания глас на Тина:
- Ето го пръскалото! Сега се вижда. Дани, спри колата!
Отбиваме встрани от пътя. Долу в по-ниското е градът на Калифер войвода. А над него, вдигнал безсмъртно чело, се изправя паметникът на великия ни отечественик Христо Ботев. И препасва сянката си, като сабя, върху бунтовния кръст на Агликина поляна. Тъжна, протяжна песен на робски кавал и картини от хайдушко сборище разпрягат юздите на историята, нахлуват в нас и хукват като див табун в бяг, прескачат граничните дувари на игото.
Проследявам протегната нагоре ръка на приятелката ни и онемявам. Поглеждам към водопада. Но това, което е над него, изкоренява диханието ми, започва да препуска диво в пулса на ушите ми. И сякаш някой друг проговаря с устните ми:
- А, и Ботев е тук!
- Да, паметникът му - отговаря Дани и ме плисва със закачлива усмивка в цвят на кафе.
- Не, погледни горе - казвам.
- О, върха ли? Да, тук е.
- Не , виж по- добре, под телевизионната кула...
- Оле, това наистина е той! - извиква тя. Смехът й започва да подскача като камъче хвърлено по реката на думите.
Трите стоим като хипнотизирани. Горе, на връх Ботев, с небесен пръст някой е нарисувал в снега портрета на Поета, като в гранитната основа на възвишението е изобразил част от тялото му и е пуснал от гърдите му да шурти водопада. Разбирам сутринната мъгла не е била случайна. Явно Творецът е искал да се усамоти, затова е дръпнал завесата. А сега тя вече е свалена и новото платно от експозицията - открито.
Притварям очи и се опитвам да разчета написаното от дясната страна на лика. Но то е далечно и недостъпно за зрението на мисълта ми.
- Трябва да прочета посланието - казвам. - Хайде, да слезем в града.
Докато пътуваме към центъра разбираме, че Тина е от Калофер и преди да се омъжи е живяла тук. Минаваме моста над Тунджа и спираме на стария център, до поставените там сергии. Наоколо има хора, но те са заети с покупко-продажби. Дочуваме бавна, пристигаща отдалеч българска народна песен, но още не можем да осмислим случващото се. Пред пазарчето безстопанствено е спряла лека кола. Вратите й са отворени и от тях бавно и величествено се разлива дълбокият глас на изворна фолклорна мелодия.
- Това е любимата песен на баща ми - глухо изрича Кристина. - Калоферска е.
Вслушваме се в текста:
Що по двори ходиш, сестро ле Лалке,
сестро ле Лалке, от мен по-малка.
По двори ходиш нагоре гледаш,
нагоре гледаш към планината,
към планината към двата бука.
Там ми е, сестро, мойта дружина,
сестро ле Лалке, от мен по-малка...
Песента е хайдушка. Не знаем кой я е пуснал, но усещаме, че се опитва отново да ни накара да погледнем нагоре.Приятелката ни разчита незададения от нас въпрос и бърза да отговори:
- Да, много стара е. Може би е от времето на Ботев.
Разбираме, че докато бил жив бащата на Кристина, често обичал да я изпълнява. Неговата сестра също се казвала Лалка и той по някакъв свой, неразгадаем за нас начин, се чувствал дълбоко свързан с гените на песента.
И трите сме в друго пространство. Мълчим, за да не хабим в празнодумия енергията си. Знаем, че този миг е дълго подготвян и трябва да бъде вдишан без остатък. Докато Тина прави снимки, Дани пие смълчано блаженство, аз се опитвам да скъся дистанцията, да погледна от различни ракурси написаното, за да го разшифровам. Виждам, че най-отгоре стои местоимението "Аз", следват две трибуквени думи, а най-долу е числото 21. Нечетивни са ми тези слова в средата. Взирам се пак, но разгадката ме подминава. Затварям очи и напрягам съзнанието си. Вътре в мен се развиделява и улавям безгласно съобщение: "Аз съм тук 21", "Аз съм жив 21".
Знам, че това е отговорът и правя знак с ръка за тръгване. Потегляме смълчано. Преживяното е прецедило сурогата на думите. Време е всеки сам да поговори със себе си. В съзнанието ми многократно започва да се върти познатия на всеки българин гениален стих :

Жив е той, жив е! Там на Балкана...

Нещо в мен просветва. Досещам се... Господи, думите му са се материализирали! Вече сме далеч, но си спомням разказаната история за кладенчето и гърнето. Някакъв циганин разгневил потомците на стари хайдушки родове, защото отмъкнал пет-шест килограма жълтици от бащиното им землище. Иронична усмивка прохожда по лицето ми. Златото и днес заслепява хората. В мечтите им се изсипват неброени монети и пеят с омагьосващи звуци. Но могат ли да възкресят някого студените струни на тази метална мелодия? И могат ли да откупят най- голямото имане на Алтън Калофер - чудото наречено Ботев!


Снимка: Кристина Бахчеванова


Публикувано от alfa_c на 15.08.2009 @ 13:41:04 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   Omaia

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

Лопата218
автор: nickyqouo
389 четения | оценка 5

показвания 31673
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Аз съм тук 21" | Вход | 21 коментара (59 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Аз съм тук 21
от Ida (cwetiata_na_ida@mail.bg) на 22.08.2009 @ 10:45:58
(Профил | Изпрати бележка)
Много увлекателно разказваш, Онайа, благодаря ти за тази вълшебна приказка...България е най-красивата страна...


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 24.08.2009 @ 13:26:57
(Профил | Изпрати бележка)
Най-красива е, защото е остров в обичта ни.
Благодаря ти, Ида! :) {} {} {}

]


Re: Аз съм тук 21
от jezabel на 15.08.2009 @ 23:04:31
(Профил | Изпрати бележка) http://littlejody.wordpress.com/
Интересно! :)

Дълбоко в нас се вкореняват подобни преживявания. :)


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 17.08.2009 @ 00:15:21
(Профил | Изпрати бележка)
Да. :)
Благодаря ти!

]


Re: Промени.
от regulus на 15.08.2009 @ 14:54:28
(Профил | Изпрати бележка)
Направо си е той!.. Как ли гледа сега на нас? И на творчеството си, преправяно в близко минало, за де е "разбираемо за днешния читател"? (Че да останат тези промени и до днес, по паметници даже, например: "ТОЗ, който падне..., той не умира (вместо "дразнещото повторение" - "ТОЙ, който падне..., той не умира". И доста други такива има. :( )
Поздрави!


Аз съм тук 21
от Omaia на 15.08.2009 @ 15:20:51
(Профил | Изпрати бележка)
Знам. Той е! Нзабравимо изживяване е да си там,
да видиш всичко на живо, в друг мащаб, и да се превърнеш
в един голям пулс, който препуска в чудото на мига.
Миг, сякаш създаден специално, за да тези, които
са там с открехната към него вратичка Любов.

За промените си прав!
Поздрави!
Благодаря ти! :)

]


Re: Сн.
от regulus на 15.08.2009 @ 15:35:25
(Профил | Изпрати бележка)
И аз - за снимката! :)

]


Аз съм тук 21
от Omaia на 15.08.2009 @ 15:47:07
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, беше ми приятно
да я споделя тук, с теб и с всички,
които искат да я погледнат! :)
Празнично да ти е, regulus!

]


Re: Аз съм тук 21
от sineva на 15.08.2009 @ 15:27:26
(Профил | Изпрати бележка)
,,Чудото наречено Ботев!,,
Наистина , не могат да го откупят ... поне от паметта българска.
И неговия дух ще ни напомня, че сме българи.
А разказът - пътепис е много заинтригуващ.
Много си добра и в прозата.
Здравей, Омайче!:)))
Честита св.Богородица!


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 17.08.2009 @ 15:42:10
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, Синева! :)
Празнично да ти е през целия август!
Благодаря ти!

]


Re: Аз съм тук 21
от sia на 15.08.2009 @ 17:35:25
(Профил | Изпрати бележка)
Вълнуващо беше да прочета, благодаря, че
го сподели и споделям!
Поздрав на червенокоските, както и за снимката!


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 18.08.2009 @ 14:54:32
(Профил | Изпрати бележка)
Аз ти благодаря, че си тук, sia!
Поздрави от червенокоските! :)

]


Re: Аз съм тук 21
от voda на 15.08.2009 @ 17:42:01
(Профил | Изпрати бележка)
Вълнуващо.
И достойно за Поета с "безсмъртното чело"!
Поздравявам те, Омая.
Честит Празник!


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 18.08.2009 @ 16:01:03
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, че споделяш вълненията на преживяното от нас, Вода! :)
Празнично да ти е!

]


Re: Аз съм тук 21
от Hulia на 15.08.2009 @ 19:32:51
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
И аз вярвам в чудеса, Омайниче - ТЕ съществуват(!!!), много се радвам, че пусна това...
Светла да е вечерта ти:)))


Re: Аз съм тук 21
от Hulia на 15.08.2009 @ 20:00:11
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Пропуснах да ти кажа, че много харесвам твоята проза...

]


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 11.09.2009 @ 12:08:11
(Профил | Изпрати бележка)
" ТЕ съществуват!"
Знам. :)
Благодаря ти, Ули!

]


Re: Аз съм тук 21
от mariq-desislava на 15.08.2009 @ 20:28:20
(Профил | Изпрати бележка)
Била съм на това място и знам за какво говориш, трудно е за описание...


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 16.08.2009 @ 13:21:00
(Профил | Изпрати бележка)
Предполагам, че нямаш предвид конкретния град, нали?

]


Re: Аз съм тук 21
от mariq-desislava на 16.08.2009 @ 13:38:26
(Профил | Изпрати бележка)
Съвсем правилно предполагаш.:)

]


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 16.08.2009 @ 14:59:32
(Профил | Изпрати бележка)
Знаех си! ;)

]


Re: Аз съм тук 21
от 4erGologan на 15.08.2009 @ 20:43:34
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрав!:)


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 16.08.2009 @ 11:20:37
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрави ина теб, Гологанчо! :)

]


Re: Аз съм тук 21
от dandan на 15.08.2009 @ 21:30:59
(Профил | Изпрати бележка)
Умееш, просто умееш - имаш свръхчувствителни антенки, които улавят посланията и ги пресъздаваш по твоя си неповторим начин, Омая.





Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 15.08.2009 @ 21:38:06
(Профил | Изпрати бележка)
Само аз ли ги улавям? :)
Вие, червенокоса госпожо,
да не се дистанцирате от случката? :)))))

]


Re: Аз съм тук 21
от dandan на 15.08.2009 @ 21:41:34
(Профил | Изпрати бележка)
Тя, червенокосата, имаше грижата за безопасното пътуване:)))

Недей да скромничиш - всъщност, ако не беше отворила очите ми за очевадното, нямаше да имам щастието да видя очевидното.

]


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 15.08.2009 @ 21:47:15
(Профил | Изпрати бележка)
Важното е, че чудесата съществуват,
другото е без значение. :)

]


Re: Аз съм тук 21
от ANG на 16.08.2009 @ 12:03:27
(Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/
някъде към 1960 г сред народа бе плъзнал слух, че Ботев е още жив...


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 16.08.2009 @ 12:29:07
(Профил | Изпрати бележка)
Аз съм чела, че е имало такъв слух,
но след 02.06.1876г.

Ботев наистина е чудо!

Припомних си и Крали Марко...

]


Re: Аз съм тук 21
от ANG на 16.08.2009 @ 15:40:58
(Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/
значи се е повторил - слухът бе много як - а ботем би следвало да е над 100 годишен

какво за Крали Марко?

]


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 16.08.2009 @ 16:08:00
(Профил | Изпрати бележка)
Да, би трябвало да е на 112г.

По време на робството, много години след смъртта на историческата личност Марко Мърнявчевич, владетел на Прилепското кралство, се
носел слухът, че Крали Марко е жив и обитава някаква пещера...

А ти как си обясняваш видяното от нас, Анг?

]


Re: Аз съм тук 21
от ANG на 16.08.2009 @ 21:43:39
(Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/
всеки вижда само това което иска да види

]


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 16.08.2009 @ 22:42:51
(Профил | Изпрати бележка)
Или това, което му показва вътрешният глас. :)

]


Re: Аз съм тук 21
от ANG на 17.08.2009 @ 00:14:11
(Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/
просто допълваш моята мисъл

искам да доуточня, че ако в онзи момен сме били заедно, положително и аз щях да се подам на твоето внушение и да видя Ботев - а може би и повече неща


изпуснал съм момента, сега вибрациите ми са по материални

]


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 17.08.2009 @ 13:09:19
(Профил | Изпрати бележка)
Значи е време за пренастройване на вибрациите. :)))))
Защото ти определено не си материален човек,
разбрах го от прекрасната "Тайната книга на новите богомили".
А иначе си прав, всеки вижда с различни очи света. :)



]


Re: Аз съм тук 21
от Liulina на 17.08.2009 @ 00:32:40
(Профил | Изпрати бележка) http://liulina.blog.bg/
Омая след твоят разказ ми трябваше само един поглед върху снимката за да видя за какво говориш и наистина прилича на Ботев.
Това си е страхотна игра на природата не само илюзия.


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 17.08.2009 @ 00:48:04
(Профил | Изпрати бележка)
Не знам как изглежда отстрани,
но на живо беше много вълнуващо, невероятно.
Благодаря ти, Liulina! :)

]


Re: Аз съм тук 21
от Ufff на 17.08.2009 @ 13:12:59
(Профил | Изпрати бележка)
Все едно бях с вас. Благодаря! Спомни ми за едно щуро лято по екопътеката над Бяла река. Пак там). Има и други със същото име, но тази е специална;).
Разказвай още!


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 17.08.2009 @ 14:53:14
(Профил | Изпрати бележка)
Ти си с нас, Уфффче,
в обичните ни думи и усмивки!

Благодаря ти! :)

{} {} {}

]


Re: Аз съм тук 21
от LATINKA-ZLATNA на 17.08.2009 @ 19:06:19
(Профил | Изпрати бележка)
Много пъти съм била на това място!

Жив е той, жив е! Там на Балкана...

Жив е! И ще живее в сърцата на много българи!

Прочетох с удоволствие, Омайниче!


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 17.08.2009 @ 19:50:33
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се, че ти е харесало. :)
Благодаря ти, Лат!

]


Re: Аз съм тук 21
от 4erGologan на 17.08.2009 @ 20:25:05
(Профил | Изпрати бележка)
Хубаво сте си прекарали...:)


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 17.08.2009 @ 20:34:22
(Профил | Изпрати бележка)
Какво говориш, хубаво?
Направо си беше идеално. :)))

Усмихна ме, Гологан!

]


Re: Аз съм тук 21
от mariniki на 17.08.2009 @ 21:09:27
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
останах впечатлена и очарована от разказа ти, омайниче...
чудото Ботев...Жив е той, жив е! Там на Балкана...
прегръщам те, с обич.


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 17.08.2009 @ 22:16:47
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, че беше с нас,
макар и само мислено, Маги! :)

{} {} {}

]


Re: Аз съм тук 21
от rainy (daring.rain@gmail.com) на 18.08.2009 @ 09:29:14
(Профил | Изпрати бележка) http://www.galya-radeva.co.uk/
Уникална сетивност имаш...
Аз благодаря.


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 18.08.2009 @ 11:36:19
(Профил | Изпрати бележка)
Рейни, ти си човекът, който може да пише в този раздел, аз само споделям преживяното.
Благодаря ти! :)
{} {} {}

]


Re: Аз съм тук 21
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 19.08.2009 @ 01:01:13
(Профил | Изпрати бележка)
Привет Омая,
На снимката видях едно голямо "Б" под върха
наречен Ботев.
Красиво пишеш, за красиви неща.
Омая!
СГНР.


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 02.09.2009 @ 00:09:50
(Профил | Изпрати бележка)
Могат да се видят и други фигури,
долу в незаснежената част.
Въпрос на въображение.
Благодаря ти! :)

]


Re: Аз съм тук 21
от aronia на 30.08.2009 @ 20:34:27
(Профил | Изпрати бележка)
и аз вярваям в чудеса :))


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 30.08.2009 @ 21:07:36
(Профил | Изпрати бележка)
Значи ставаме две.;) Бпагодая ти, aronia! :)

]


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 30.08.2009 @ 21:09:14
(Профил | Изпрати бележка)
БлагодаРя ти! :)

]


Re: Аз съм тук 21
от gitchka_gramatikova на 09.09.2009 @ 15:07:30
(Профил | Изпрати бележка)
Очарована съм от тази разходка! Боже, какви текстове пропускаме да прочетем... :)))
Много е трудно при прозата да се впритат толкова метафори накуп. При теб очевидно те си идват съвсем по естествен начин. Пищен и много полезен текст!


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 09.09.2009 @ 15:13:24
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, че си направи труда
да прочетеш, с копринената светлина
по миглите, Гиче! ;)

]


Re: Аз съм тук 21
от gitchka_gramatikova на 09.09.2009 @ 15:21:48
(Профил | Изпрати бележка)
Гичето чете Омайя. От и за удоволствие. Аз ти благодаря! :))

]


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 09.09.2009 @ 15:25:42
(Профил | Изпрати бележка)
{} {} {}
Удоволствието е мое. :)
Благодаря ти! Много!

]


Re: Аз съм тук 21
от Narwal на 13.08.2010 @ 11:58:37
(Профил | Изпрати бележка)
Красиво! Много красиво! Поздравления! Чудесата оживяват, когато можеш да ги видиш!


Re: Аз съм тук 21
от Omaia на 20.08.2010 @ 21:29:13
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Narwal ! :)
Надявам се, че успя да видиш, това, което видяхме- на снимката.
Поздрави!

]