Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 851
ХуЛитери: 0
Всичко: 851

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтамлекан- първи подвиг
раздел: Приказки
автор: jelyaznovski

Миша и Делян много се разшетаха. Стана и шумно, и тясно.
- Елате да ви прочета приказка…
- Идваме, ако ни разкажеш приказка- казва Миша.
- Добре, ще ви разкажа зà Млекан.
Миша още не е чувала зà Млекан, но се гушва у мен. Делян притичва до кашона с играчки, зарежда се с един конструктор и сяда от другата ми страна. Ръцете му вече шават – сглобява нещо без да гледа частите.
- Кой е Млекан? – пита Миша.
- Млекан. Да, дядо, кой епизод е? – казва Делян.- Стотният епизод. – Делян се фъчка с мъчната думичка, която е научил от баба си.
- Обясни, Деляне, кой е Млекан!
Делян, който е слушал двайсетина измислици по темата, обяснява:
- Млекан е юнак. Много силен, добър. Дядо, бяхме стигнали до магьосника…
- Аз искам зà четирите козлета- казва Миша.
- Добре – зà Млекан и козлетата.
- И зà майка коза – добавя Делян и показва самолета, който вече е сътворил.
- И зà татко козел- добавя Миша. – И зà вълка.
- Бива! – съгласява се Делян.- Първо зà козлетата…
Почвам.
- Нали Млекан живял край гората в къщичката на бабата и дядото, които го намерили в едно гнездо. И нали името му дошло от това, че обичал да яде мляко от бабината козичка. И от млякото израсъл толкова голям, и толкова силен, че можел да вдигне с една ръка цяла кола с дърва. А бил още малко момче.
- Колко малко? – пита Делян.
- Колкото вас.
- А можел ди вдигне и коня заедно с колата? –интересува се Миша.
- Можел – отговаря Делян, който е сведущ по силовите въпроси.
- И така. Един ден Млекан се разхождал из гората и на полянката намерил голям брадат козел. Козелът бил много уплашен, защото се изгубил в гората, а слушал, че в нея броди Страшният вълк. Но Млекан го погалил, успокоил го, отчупил пръчка от една дива лоза, вързал козела зà рогата и го закарал при бабината козичка. А тя толкова се зарадвала, защото отдавна й било скучно сама. А и Козльо бил напет и хубав. Заживели заедно и не след дълго им се родили четири козлета. Къщичката на бабината козичка станала тясна. Козелът и Козата накършили клони, преплели ги, запълнили дупките с кал и така направили широка кошара. Покрили я с шума и трева и поканили козлетата:
- Зяповядайте, тук ще живеем всички…
Влезли козлетата, много им харесало в новата къща, всяко си избрало свое ъгълче, настанили се. Дошла вечерта и всички заспали. Но през нощта козлетата огладняли, събудили се, подушили наоколо зà някакво хапване. Много хубаво им замирисал покривът. Само си повдигнали главите и захрупали. Но като се събудили на заранта, що да видят – от къщичката били останали само стените.
После духнал вятър, докрал облаци и като завалял дъжд, измокрил козлетата от рогцата до копитцата. Студен бил дъждът, защото вече идвала зима, а през зимата вали още по-студен сняг.Ами сега?
- Ами сега? – пита Миша.
- Трябва нов покрив – казва Делян и ръцете му строят някаква машина.
- Трябва покрив, ама дето не се яде.- подсещам ги аз.
- От желязо – предлага Делян.
- Къде в гората желязо…
- Да сложат керемиди – досеща се Миша.
- Ама дядото и бабата били много бедни, нямат пари зà керемиди…
- Тогава дървета, ама по-дебели, дето не се ядат – предложението е на Делян.
- Може, дървета може. Е къде е гората…Само дето с рога дърва не се секат, трябва да търсят помощ. Добре – Козата и Козелът отишли при Млекан, така и така, разказали му защо са без покрив. Млекан се засмял, взел си брадвата, отишъл в гората, насякъл дърва, струпал ги на една полянка и си тръгнал по работата , защото много бързал. Козата, Козелът и козлетата почнали да пренасят дървата, ама те били тежки, тежки, страшно се изморили и нищо не свършили. Ами сега?
- Камион – казва Делян.
- Това било много отдавна, дядо, - пресрещам го аз.- Камионите не били измислени…
- С колата, дето я вдигал Млекан – досеща се Миша.
- Не може. Нямали кола. Млекан вдигал чужда кола, само да покаже колко е силен… Отново ще трябва помощ.
И срам не срам, Козата и Козелът отишли отново при Млекан.- Така и така, не можем да си пренесем дървата.
- Да бе, забравих - казал Млекан, метнал дървата на рамо и ги стоварил пред къщичката.
Сега вече всичко било наред, козлетата бързо наредили покрива, къщичката станала зà чудо и приказ. Нанесли се –вътре сухо, топло. И добре, че бързо се нанесли, защото тутакси дофтасал Страшният вълк. Натиснал вратата.
- Отваряйте, иначе ще бутна къщичката…
Но къщичката била здрава. Блъскал, блъскал вълкът, но само си ожулил дясната лапа, къщичката си стояла на място суха и топла.
- Сега какво ще направи Страшният вълк? – питам аз.
Делян и Миша мислят.
- Ще ги измами – предлага Миша.
- Ама как?
- Ще се престори на мама Козичка.
- Не, не, това е от друга приказка. Мама Козичка и татко Козел са вътре, при козлетата. По друг начин трябва да постъпи…
- Най-добре да се престори на Млекан. Нали им е приятел, може да се измамят- казва Делян и спира зà момент да върти конструктора.
- Дова е добре! – казвам аз. – Но как Страшният вълк ще стане на добрия Млекан?
- Трябва да си скрие косматите лапи – припомня си Делян.
- Как?
Делян: Обува панталон на краката.
Миша: И ръкавици.
Аз: Добре, ами опашката.
Делян: Да я напъха в панталона.
Аз: Ами ушите?
Миша се досеща: Шапка.
Аз: Остана муцуната.
Делян: Маска.
Миша: Маска, розова като кожа, като лице.
- Добре ще се престори! – похвалвам ги аз.- А откъде ще вземе Страшният вълк всичко това?
Децата усилено мислят. Обсъждат и отхвърлят варианти: покупка /няма пари/, шев по поръчка / къде ще търси шивач/
Спират се на кражба. Защото вълкът е лош, щом мами, значи и краде. Ще краде дрехите на Млекан.
- И така, вълкът дочакал да се стъмни и когато Млекан заспал, влязъл през прозореца и му задигнал дрехите. Навлякъл ги набързо, сложил шапка връз ушите, намазал се с помада…
Тук очаквам да ме сгащят и да попитат: а откъде у вълка помада. Вместо това чувам Миша да ме поправя:
- С фон дьо тен, дядо.
- Да бе, и муцуната му станала розова , като кожа…
- Забравихме, че трябва да изпие едно яйце, да му стане гладък гласа – казва Миша.
- Да бе, грабнал едно яйце от гнездото на Косе Босе, изпил го и почукал на вратата.
- Кой е? – попитал татко Козел.
- Млекан – излъгал вълкът.
- А-а-а, влез Млекане! – и отворил вратата.
Втурнал се Страшният вълк вътре, махнал си шапката, изтрил си фон дьо тена и козлетата видяли страшната му муцуна.
Какво станало обаче. Уж бил много страшен вълкът и много плашливи козлетата, а като се скупчили в ъгъла, като насочили рогата напред, пред вълка застанала бодлива стена.
- С рогата напред! – изкомандвал татко Коозел и бодливата стена тръгнала срещу вълка.
И изведнъж:
- Стойте, ще ми надупчите дрехите! – извикал някой.
Козлетата вдигнали очи и видели Млекан, по гащи, държи вълка за опашката и му сваля панталоните.
Наистина, толкова много рогца ще направят дрехите на Млекан на решето.
- Какво е решето? – пита Миша.
- Кажи, Деляне, какво е решето…
- С дупки, като ситото на баба, само че с по- големи дупки…
- Ясно ли е какво е решето?
- Ясно.
- И колко дупки ще пробият по млекановите дрехи?
Тишина. Първи се обажда Делян.
- Четири козлета, по две рогца, и още две таткото и още две майката.
- И колко е това?
Делян и Миша още не могат да смятат.
- Много са, дядо, - казва Миша.- Няма да могат да се носят дрехите.
- А Млекан бил беден, окъде пари зà нови друхи?
- Така е, значи няма да го бодат Страшния вълк. Млекан си взел дрехите и както бих хванал вълка зà опашката, завъртял го и го запратил към гората. Вълкът бухнал в един капинак.
- Дето растат капини – казва Миша.
- Да. И вълкът се набол. Но не това е най-страшното… Тръгнал да излиза, трънчетата не го пущат. Дърпал се той, мъчил се, всяко трънче изскубвало по едно косъмче от кожуха му, и когато вълкът се измъкнал от капинака, бил вече съвсем гол, не му останало нито едно косъмче.
- Мале, плешив като чичо Андро! – не вярва Делян.
Става опасно зà повечето чичовци. Затова казвам:
- Така било. Но приказката зà голия вълк е друга приказка.
- Е-е-е, дядо!- протестират и двамата.
- Да, да, друга е. Хайде сега на палачинките, че баба ще ни се кара ако изстинат…


Публикувано от alfa_c на 12.08.2009 @ 20:13:49 



Сродни връзки

» Повече за
   Приказки

» Материали от
   jelyaznovski

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Лопата218
автор: nickyqouo
384 четения | оценка 5

показвания 8026
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"млекан- първи подвиг" | Вход | 3 коментара (11 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: млекан- първи подвиг
от Silver Wolfess на 12.08.2009 @ 21:08:26
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Хем приказка, хем игра, хем дидактика... Чудесно!

Само бих предложила

че обичал да яде мляко от бабината козичка

да стане "да пие мляко". Спомням си някъде бях чела как някой предложил на Дора Габе, мисля беше, "Да ти сипя коняк", а тя отвърнала "Сипва се захар, а ти ми налей коняк". Естети хора. Та затова.
Усмивки, Дяд!


Re: млекан- първи подвиг
от jelyaznovski на 12.08.2009 @ 21:42:44
(Профил | Изпрати бележка)
благодаря, мила лили. и за мнението, и за препоръката.
не мислиш ли, че млякото може и да се яде - например на попара, като кисело...
искрени почитания.
дж

]


Re: млекан- първи подвиг
от Silver Wolfess на 12.08.2009 @ 21:53:20
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Много спонтанно улавям нещата, Дяд, при четене. Веднага ми се наби, че млякото трябва да се пие. Увредена читателска глава имам вероятно.

]


Re: млекан- първи подвиг
от jelyaznovski на 13.08.2009 @ 00:49:53
(Профил | Изпрати бележка)
харесвам ти главата точно такава, лили...

]


Re: млекан- първи подвиг
от Alisa (kremenska@abv.bg) на 12.08.2009 @ 22:07:39
(Профил | Изпрати бележка)
Майчице, приказка за другите приказки, Дяд! И за малко и за големи.
Имам питане. Ако дойда и ям, вместо да пия млякото, дали няма да ме изгониш за неприлично поведение)))))))))))Защото аз упорито отказвам да го пия и си го кусам с лъжичка)
Дай да те прегърна)))))))))


Re: млекан- първи подвиг
от jelyaznovski на 13.08.2009 @ 00:53:16
(Профил | Изпрати бележка)
дай да те прегърна, съучастничке - и на млекан, и даже моя...
какво гонене, никакво гонене, само гонитба.
жива-здрава.
дж

]


Re: млекан- първи подвиг
от shtura_maimunka на 12.08.2009 @ 22:22:22
(Профил | Изпрати бележка) http://smile999.blog.bg/
Прегръдки от всички маймунки,малки и големи, за най-добрия разказвач на приказки! :-)))


Re: млекан- първи подвиг
от jelyaznovski на 13.08.2009 @ 00:55:25
(Профил | Изпрати бележка)
приказки за всички маймунки, само живот и повечко здраве...
дж

]