Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 751
ХуЛитери: 5
Всичко: 756

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: pc_indi
:: Marisiema
:: LATINKA-ZLATNA
:: durak

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаРазминаване с Бог
раздел: Разкази
автор: marcusjunius

Робертино Стаматов е роден през зимата на 1896 година в един малък балкански градец, който няма да споменавам, за да не вменявам на жителите му обвързаност с една противоречива личност, която духовниците по онова време, без изключение, смятали за еретик от най-опасна категория, а светската власт – за непопулярен, но достатъчно опасен луд и размирник.
Кръстен от баща си, набожен селски даскал, на Робеспиер, Робертино още на седем прочита всичко за Робеспиер и заявява на баща си, че ако е можел да говори в деня на раждането си е щял да каже на родителите си, че това име е идиотско. Той също така добавя, че името Максимилиан има повече общо с Робеспиер, отколкото Робертино, и че баща му е сторил глупост да го кръсти на някой, който завършва на гилотината. След този разговор Робертино прекарва една януарска нощ в конюшнята и от измръзване го спасяват само милостивите му сестри, които му подават през прозорчето одеало и малка стъкленица с ракия.

Робертино завършва гимназия в градеца, а после заминава да учи в София. От периода на студентството му датират и първите текстове, които го правят един от най-неизвестните, но най-мразени врагове на църквата, монархията, фашистите, комунистите, политикономистите и философите от повечето основни течения, вероятно с изключение на солипсистите, които просто го игнорират. Тъй като почти всичко за Робертино не може да бъде намерено в Интернет или където и да било, аз няма да се занимавам повече тук с неговата биография, а ще предложа на вашето внимание един от ключовите му текстове, който по времето си причинява инфаркт на секретаря на Врачанския Митрополит и на адютанта на Цар Фердинанд (и двамата силно набожни), но за втория има съмнения, че инфарктът може да е имал и нещо общо с факта, че обладавал една камериерка, докато четял произведението на Робертино.

Текстът, който предлагам тук, умишлено не е от най-провокативните, за да не реши уважаемият читател, че аз, като бъдещ издател и носител на правата на Р. Стаматов, заигравам със скандалното у него, за да предизвикам интерес. Откъсът е от книгата „Разминаване с Бог”, от която е останал само един екземпляр, в частна колекция. Глава 6, „Молитвите не се изпълняват”.


6. Молитвите не се изпълняват

Молитвата не е поредица от думи, а начин на живот. Човешките думи са посредник, който често предава и двете страни. Словото създава, само когато е изречено от Създателя. Вместо да използват словото за общуване, хората го използват за заблуждаване, за прикриване на действия, налагане на маски и печелене на дребнави победи. Официалните самонарекли се божии институции, както и официалната светска власт на принуждението имат основна заслуга за институционализирането на това изопачаване. Очевидно е, че словото не може внезапно да стане друго, когато човек го използва в молитви – то си е същото, което човекът вече е опорочил за лъжи или за окастрени понятия. Затова молитвите с думи не действат.

Помисли, читателю – за да действат молитвите с думи, човек би трябвало да може да върне обратно на Бог божиите слова във вид, разбираем и за човек, и за Бог. Това двустранно разбирателство е невъзможно, защото човек влага в молитвените слова един ограничен, себичен смисъл, който е разбираем за Бог, но не е онзи смисъл, който тези слова носят в божествената си природа.

Другата основна причина вербализираните молитви да не се изпълняват е, че хората рядко знаят за какво всъщност искат да се молят. На повърхността на съзнанието им изплуват страсти и молби, които са просто отлагания, екскременти от същинските тела на техните желания. Хората си пожелават с думи нови дрехи за едно духовно тяло, което е проядено от смъртоносна болест, докато всъщност, без да знаят, те най-много искат да оздравеят от тази болест. Разбираемо е тогава, че Бог не може да изпълни молитвата за нови дрехи, докато тялото умира.

Така става ясно, че молитвите не се изпълняват, но не защото Бог не желае да ги изпълни, а защото не трябва да ги изпълни (тъй като словата на молитвите носят съвсем друго значение от вложеното от молителя, или защото обектът на вербализирането, какъвто го разбира молителят, всъщност не е истинският обект на молитвата). Колкото и да е странно, оказва се, че Той (Тя) и хората говорят на различни езици.

Поради неспособността на човека да се моли истински чрез думите след Вавилонската кула, Бог, който е милостив, му е дал друг, истински, начин за молитва. За съжаление човек все още продължава да смята, че думите (или мислите му, помислени като думи), са средството за молитва. Хората коленичат пред своите форми на бог, свещени идоли, икони или посоки и мърморят или редят на ум, под формата на думи, своите молитви към Бог. Когато нещо от тези молитви се сбъдва, хората го отдават на молитвата. Всъщност такова сбъдване винаги е случайно от гледна точка на молитвата и на Бог. Просто молитвата с думи е съвпаднала с истинската молитва на молителя, която Бог е чул и удовлетворил.

Истинската молитва, онази, която носи двустранно разбиране е молитвата чрез живот. Много хора инстинктивно усещат силата на тази молитва – някои наричат процеса на молене „да слушаш сърцето си” или „да живееш според сърцето си”. Този начин на живот често се тълкува като проява на наивност или на краен егоизъм – и наистина слушането на сърцето понякога може да бъде подменено от наивност или краен егоизъм.

Но когато човек развие инстинкта си за молитва чрез живот, той често има усещането, че му се случва всичко, което си пожелава, без да се моли за него – просто като върви към него. Ако се молиш чрез живот то онова, което търсиш, винаги е там, където очакваш да бъде. Онова, което желаеш, винаги е при теб, без да се налага да го крадеш от някой друг. Въпроси няма, защото въпросите имат значение само в живот, който не изпълнява своята функция на молитва. Нещата, които не знаеш, не са въпроси. Те са просто думи извън твоята молитва или пък са следващите дарове, които ще получиш по пътя си.


Публикувано от alfa_c на 10.08.2009 @ 17:01:13 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   marcusjunius

Рейтинг за текст

Средна оценка: 0
Оценки: 0

Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 12:56:09 часа

добави твой текст
"Разминаване с Бог" | Вход | 1 коментар | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Разминаване с Бог
от sia на 11.08.2009 @ 10:39:41
(Профил | Изпрати бележка)
Прочетох с интерес, благодаря!
Не бях чувала нищо до сега за тази
"противоречива личност", бих искала да зная повече.
Като човек, който е израстнал в църква в едно малко
планинско селце и е научен да се кръсти преди да може да
ходи, а по-късно възпитаван в един от най-строгите манастири
в страната, изпитвам все още любопитство по темата...
Споделям голяма част от казанато... при все, че - моля се,
без отдавна да спазвам какъвто и да е каноничен стил...

"Ако се молиш чрез живот то онова, което търсиш, винаги е там,
където очакваш да бъде." - наистина замислящо.